🔻 آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛
✅ مراد از نظام اقتصادی مجموعهای از نهادها، رفتارهای تثبیت شده در جامعه یا سازمانهایی است که به صورت هماهنگ و منظم بر اساس مبانی مکتب اقتصادی، در جهت اهداف آن سامان یافتهاند.
✅ از دیدگاه نظام اقتصادی اسلام، نهادهای اقتصادی به دو دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم میشود. نهاد دولتی خود به دو بخش نهادهای غیر اجرایی و نهادهای اجرایی تقسیم شده و نهاد غیر دولتی نیز به دو دسته نهادهای تولیدی و نهادهای غیرتولیدی تقسیم میشود. این تقسیم در حوزه دولتی بر دو محور استوار میباشد؛ نخست مسئولیتها و وظایف دولت و دوم امکانات و اختیارات دولت.
✅ رئوس وظایف دولت اسلامی در زمینه اقتصاد (این وظایف در جامعه اسلامی مسئولیت عمومی مردم میباشد اما دولت به صورت خاص باید پاسخگوی این موارد باشد)عبارتند از؛ تحقق اهداف اقتصاد اسلام، زمینه سازی برای تحقق عینی مبانی اقتصاد اسلام و تحقق نظام اقتصادی اسلام.
✅ از جمله شاخصه تقویت اقتصاد کشور این است که دولت سرمایه گذاری بنیادی در زمینه زیر ساختهای اقتصادی انجام بدهد؛ زیرا زمینههای زیرساختی دیربازده هستند و سرمایه گذاری در آن بسیار سنگین میباشد همچنین این زمینهها به دلیل دارا بودن جنبه استراتژیک در صورتی که به بخش خصوصی سپرده شود ممکن است در ادامه مشکلات سیاسی و امنیتی ایجاد کند.
✅ حفظ ارزش و مالیت یکی ار مهمترین مبانی اقتصاد به شمار میرود. در بازاری که ارزش ثروت شما کاهش پیدا کند، یا از ارزش فردای آن ناآگاه باشید، نمیتوان فعالیت اقتصادی انجام داد؛ زیرا هر لحظه ممکن است شخص سرمایه گذار ورشکست شود. لذا بازار قفل میکند مانند زمان حاضر.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/f61290
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
✅ ابزارشناسی استنباط در مسائل نو پدید
🔻 استاد ابوالقاسم علیدوست در نشستی مطرح کرد:
⬅️ آنچه در استنباط سنتی احکام استفاده میشود در استنباط مسائل نو پدید نیز لازم است. مقولاتی مانند آشنایی با ادله و مدیریت ادله در تعارضات، مدیریت امتثال و تزاحم، آشنایی با ادبیات، کلام لغت، رجال اصول فقه، از مباحث بنیادین به شمار میرود و هر کار بدون بنیان مانند ساخت خانه بدون شالوده بر روی نمک است و به اصطلاح بی مایه فتیر است؛ بنابراین در این مسیر تراث گذشته شرط لازم است اما کافی نیست.
⬅️ ابزار نخست توجه به بخش توسعه داده شده اصول فقه است؛ یعنی بخشی از آن باید توسعه پیدا کند. دفتر اول اصول فقه نوشته شده است اما دفتر دوم و سوم آن باقی مانده است. شاید برخی مباحث زائد در دفتر اول وجود دارد که باید کم شود اما برای تکمیل مباحث نیازمند دفتر دوم و سوم هستیم.
⬅️ دومین ابزار در استنباط مسائل نوپدید، داشتن نگاه سیستمی و نظام وار به ادله است که در مقابل نگاه اتمیک و موردی میباشد. آیا در شریعت، نظام داریم یا خیر؟ برخی از غیر شیعه و حتی شیعه میگویند نظام اقتصادی، سیاسی، قضائی و فرهنگی نداریم هر آنچه وجود دارد همین استنباطهای اتمیک میباشد. اما اگر گفتیم ما یک نظام قضایی و سیاسی غیر این احکام اتمیک داریم قطعا استنباط این فرق میکند.
⬅️ سومین ابزار غیر از نگاه سیستمی بحث، گفتمان است. بعضی هرچند به مباحث جدید ورود میکنند اما گفتار و گفتمان مباحث جدید را ندارند؛ به عنوان مثال شخصی در بحثهای جدید به مسئله ورود اسکناس به عراق در زمان مرحوم سید اشاره کرد و گفت این ۱۸ قسم دارد، خب این در مسائل جدید جای ندارد.
⬅️ چهارمین ابزار استفاده از کارشناس است. در بحثهای جدید باید در حد وسیع حتی در زمان کلاس نیز از کارشناس استفاده کرد؛ به عنوان مثال اگر قرار است درس خارج فقه بورس تدریس شود، استاد ممکن است با مطالعه دو مقاله و سایت، تدریس کند اما میتوان یک کارشناس بورس را دعوت کرد که او توضیح بدهد؛ ب نعبیر دیگر درس دو ضلعی یا حتی سه ضلعی برگزار شود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/s70866
———————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
✅ اولین و بنیادی ترین باوری که حاکمیت باید بر اساس آن رابطۀ خود با مردم را تنظیم کند، باور به توحید است. اساس و بنیاد پیام انبیاء، حاکمیت آنها میباشد؛ زیرا آنان برای برقراری حاکمیت خداوند در جامعه ارسال شدهاند. پیامبر نمایندۀ حاکمیت الهی است و اولین مطلبی را که با مردم مطرح میکند، باور و اندیشۀ توحیدی است.
✅ امر خداوند بر دو نوع تشریعی و تکوینی است. امر تکوینی در جایی میباشد که میان امر الهی و فعل مخلوق، اختیار مخلوق واسطه نیست. امر تشریعی در جایی است که بین امر خدا و فعل مخلوق، ارادۀ مخلوق واسطه است؛ یعنی خداوند امر میکند که با ارادۀ خودت این کار را انجام بده. تمام احکام شرعی، مربوط به ارادۀ تشریعی یا امر تشریعی است.
✅ حاکمیت به سه شکل متصور است: یک شکل از حاکمیت تسخیری است؛ یعنی به گردش درآوردن جهان با امر و فرمان الهی. این جهانی که به گردش در میآید، تسخیر امر الهی است و ارادهای از خود ندارد بلکه با ارادۀ خدا به گردش در آمده و عمل میکند.
✅ حاکمیت تمکینی یعنی خدای متعال به موجودات اختیاری، تمکین از فعل اختیاری میدهد و فعل اختیاری را برای آنها امکانپذیر میکند. ممکن است جنایتکاری با اختیار خود مرتکب جنایت شود اما تمکین این جنایت، از سوی خدای متعال به او داده شده است هرچند خداوند از جنایت او ناراضی است و از آن نهی کرده است؛ لذا انجام آن فعل منهی عنه نیز در دایره حکومت خداوند است و با امر تمکینی خداوند میباشد.
✅ بخش اول و مهمترین بخش مربوط به فرهنگ باورها در دستگاه حاکمیتی این است که بر اساس باور توحیدی به شکلی که بیان کردیم شکل بگیرد. نظام حاکمیتی اگر بخواهد اسلامی باشد، اولین اصلی که باید بر فرهنگ دستگاه حاکمیتی حاکم باشد، این اصل است.
متن کامل: https://b2n.ir/m55094
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
⬅️ از جمله الفاظ پرکاربرد دیگری که در منابع دینی، فقهی و روایی مرتبط با سبک زندگی بهکار رفته، کلمه «سنت» میباشد.
⬅️ در علم اصول اصطلاح سنت به فعل، قول و تقریر معصوم میباشد و در علم فقه نیز سنت به معنای مستحب بکار میرود. سنن یعنی مستحبات اما با بررسی روایات به این نتیجه میرسیم که در مواقعی به معنای آداب، در مواقعی به معنای واجب بکار رفته است؛ نتیجه اینکه سنت فقط به معنای مستحب نمیباشد.
⬅️ در مواقعی ترک مندوبات حرام شمرده میشود. بحث و گفتگو در خصوص این موضوع نسبتا فراوان است. این موضوع معمولا در ذیل کتاب الشهادات، بحث عدالت مطرح شده است؛ به این نحو که عدهای از بزرگان ترک المندوبات را مخل عدالت دانستهاند. در میان علمای شیعه بر اساس میزان بررسی من، محقق حلی اولین عالمی میباشد که به این موضوع پرداخته است.
⬅️ در کتاب شرایع آمده است: «و لو أصر مضربا عن الجميع ما لم يبلغ حدا يؤذن بالتهاون بالسنن» بعد از ایشان مرحوم علامه در کتب مختلف خود از جمله در کتاب قواعد گفته است: «و لا يقدح في العدالة ترك المندوبات و إن أصرّ، ما لم يبلغ الترك إلى التهاون بالسنن» در کتابهای التحریر و تلخیص المرام نیز به این نکته اشاره کرده است.
⬅️ شیخ علی کاشف الغطاء درکتاب «النور الساتع فی الفقه النافع» جلد دوم صفحه 266 بر این باور است که ترک مندوبه مخل عدالت میباشد زیرا مخالف مروت و برخی از روایات میباشد؛ به عنوان نمونه در روایتی ذکر شده است: « إن تارك الفريضة كافر و إن تارك النوافل ليس بكافر و لكنها معصية»
📝 متن کامل: https://b2n.ir/e76720
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
⬅️ دلیل سومی که برای تکلیف خاص حکومت در خصوص تربیت از جهت امربهمعروف و نهی از منکر میتوان اقامه کرد، مجموعهای از شواهد است که در واقعه کربلا از طرف سالار شهیدان علیهالسلام ظهور پیدا کرده است. این دلیل یک بحث تاریخی و اقوالی است که از امام حسین علیهالسلام و از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل شده است.
⬅️ امام علیهالسلام با تعابیر گوناگونی میفرماید: «أُرید ان آمر بالمعروف وأنهی عن المنکر»؛ با توجه به اینکه قیام ایشان میتواند مصداق عناوینی مانند دفاع یا «کلمة الحق عند الامام الجائر» باشد، چگونه این جمله بر قیام امام ایشان انطباق پیدا میکند؟ دو پاسخ برای این سوال ذکر کردهاند:
1️⃣ ملازمه بین گفتار و وقایع؛ به این معنا که امربهمعروف و نهی از منکری که اینجا گفته میشود، سخنانی است که حضرت در برابر یزید و ظلم او ایراد کرده و اقدامات دیگر امام از لوازم این گفتار محسوب میشود.
2️⃣ حقیقت عمل؛ به این معنا که حرکت امام حسین علیهالسلام امربهمعروف و نهی از منکر است و در حقیقت امربهمعروف و نهی از منکر اختصاص به قول ندارد کما اینکه نظر مشهور نیز همین است و اقدامات عملی را نوعی امر و نهی محسوب میکنند.
⬅️ به نظر میرسد نظر مشهور اولی است؛ بنا بر آن میتوان گفت «أُرِيدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر» یعنی اقداماتی از قبیل اقوال و افهام که در قیام امام حسین علیهالسلام بود، همه از باب حکومت، امربهمعروف و نهی از منکر هستند. در واقع قیام حضرت منطبق بر امربهمعروف و نهی از منکر میباشد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/y37607
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیتالله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد:
✅ بر اساس آیه شریفه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» اگر جامعه و مردم ایمان و تقوا داشته باشند از آسمان برکاتی بر آنها نازل میشود. نزول برکت از زمین و آسمان زمانی بر افراد و جامعه نازل میشود که ایمان و تقوا داشته باشند.
✅ اگر نتوانستیم ایمان و تقوا را در جامعه پیاده کنیم، بر اساس آیه «وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمينَ» از خداوند طلب بخشش کنید. باتوجه به اینکه استغفار در آیه به صورت جمع بکار رفته است حاکی از این نکته میباشد که باید اکثریت یا همه جامعه استغفار کنند. در این صورت از آسمان و زمین برکت نازل میشود.
✅ اینکه برخی از سیاسیون میگویند ما وظیفه نداریم مردم را به بهشت ببریم. این آیه مسیر را برای ما روشن میکند که دولت و حکومت اسلامی باید مسیر بهشت را برای مردم فراهم کند. باید سه مقوله ایمان، تقوا و استغفار در جامعه جریان داشته باشد.
✅ اعمال و عقاید در فرهنگ جامعه تأثیر گذار هستند. فرهنگ تأثیر مستقیم در اقتصاد نیز دارد؛ به این نحو که اگر فرهنگ افراد، خانواده و اطرافیان هر شخص اصلاح شود، در جامعه فرهنگ اسلامی جریان جریان پیدا میکند که یکی از نتایج آن اصلاح اقتصاد است. دولت اسلامی نباید فکر کند که میان فرهنگ و اقتصاد جدایی وجود دارد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/z28824
———————————————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقیهی
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ از دیدگاه شهید صدر فقه به چهار بخش تقسیم میشود؛ یک بخش آن عبادات است که شامل نماز، روزه، اعتکاف، حج، عمره و کفارات میباشد. بخش دوم اموال، بخش سوم رفتار و آداب شخصی و بخش چهارم رفتار و آداب عمومی است.
⬅️ وجه تفاوت این تقسیم با دیگر تقسیمها در این است که شهید صدر بعضی از عناوینی که در حقوق امروز هم مطرح میشود را در تقسیم بندی لحاظ کرده است. اما این تقسیم بندی چند اشکال دارد: نخست اینکه بحث امر به معروف و نهی از منکر یک مسئلهی عمومی است و نمیشود آن را جزء رفتار شخصی قرار داد.
⬅️ اشکال دیگری که در تقسیم شهید صدر وجود دارد این است که عنوان کلی معاملات در تقسیم شهید صدر وجود ندارد حالی که میخواهیم ترسیمی از فقه موجود ارائه بدهیم. در تقسیمبندی فقهای پیشین، فقه به عبادات و معاملات تقسیم شده است. لکن ما عنوان معاملات را نمیتوانیم از این تقسیم استخراج کنیم.
⬅️ اما تقسیمی که ما میخواهیم ارائه بدهیم. موضوع علم فقه بر خلاف آن چه فقها تا کنون فرمودهاند، انحصار به فعل مکلف ندارد. بلکه موضوع علم فقه، فعل مکلف و فعل جامعه و اجتماع میباشد؛ بر این اساس فقه به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم میشود. هر یک از این دو بخش نیز به عبادی و غیر عبادی تقسیم میشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/y32347
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
🔎@fiqhenezam_com
🔔 تغییر زمان برگزاری درس خارج فقه
⬅️ درس خارج فقه سیاسی حضرت آیت الله سیدابوالحسن مهدوی به جای چهارشنبهها، از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 7 صبح در محل مدرسه صدر بازار اصفهان به صورت حضوری برگزار میگردد.
💻 درگاه مجازی شرکت آنلاین در درس
https://b2n.ir/112965
————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
🔻آیت الله سید محمد موسوی در درس خارج «فقه» ذکر کرد:
✅ اخذ مبالغ اضافی همانند جریمه دیرکرد، وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه فاقد هر گونه وجه شرعی میباشند.
✅ سه اشکال متوجه وجه التزام میباشد؛
1️⃣ خلاف مقتضای عقد است.
2️⃣ دریافت وجه التزام، خلاف ظاهر آیه تجارت است؛ زیرا بر اساس ظاهر آیه تجارت یعنی داد و ستد؛ از این رو اگر معامله مال به مال غیر از این شد، اکل مال به باطل است.
3️⃣ دریافت وجه التزام با روایات منافات دارد. این روایات اطلاق دارند و شامل دریافت وجه اضافه در ابتدای عقد شرط یا حین اداء دین یا برای تأجیل دین جایز نیست. هرچند شرط کند که در صورت دیر پرداخت کردن، مبلغی را اضافه بدهد.
✅ کسانی که قائل به بطان این شرط هستند یا مقلد چنین کسانی میباشند، معامله با بانک بدون اشکال است. منتها باید چنین شخصی مراقبت کند که دین او تاخیر نیافتد. حالا اگر به دلیلی دین او تاخیر افتاد به نیت هبه مبلغ اضافی را به بانک بدهد.
✅ در مواقعی بانک مبلغی را به عنوان قرض پرداخت میکند که باید به همان مقدار که پس بگیرد مگر مبلغی که امروزه به آن کارمزد گفته میشود؛ یعنی مقداری که به خاطر هزینه وام دادن، اخذ میشود. این کار بستگی به شرایط دارد. اگر بانک به خاطر اموری مانند مصرف کاغذ و کارمند مبلغی را دریافت میکند، بیشتر از حد متعارف جایز نیست.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/u15047
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#بانک
#آیت_الله_سید_محمد_موسوی
🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام
⬅️ استاد: آیت الله محمد قائینی نجفی
⬅️ موضوع: فقه مسائل پزشکی
————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پزشکی
#آیت_الله_محمد_قائینی
🔎 @fiqhenezam_com
هدایت شده از سیاست اسلامی منهاج
✳️ پشتوانه فکری عمیق، لازمه تحول صحیح
🔸 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس حارج فقه حکومتی اظهار داشت: یکی از نکاتی که بایست بدان التفات شود این است که به فرمودهی مقام معظم رهبریمدظلهالعالی نگاه تحولی محتاج به پشتوانهی فکری است و نمیتوان حرکتهای سبک و سطحی را تحول نامید.
🔹 وی افزود: هنگامی که به نگاه فقهی امام خمینیرحمها...علیه در بحث حکومت توجه میکنیم درمییابیم که ایشان در تمام تحولاتی که ایجاد کردند متکی به حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود. از این رو اگر میخواهیم نگاه فقه حکومتی تحولی داشته باشیم بایست به مبانی معرفتی فقه حکومتی توجه فراونی نماییم. مقام معظم رهبریمدظلهالعالی در همین رابطه سخنان جالبی دارند و بیان نمودهاند که:
«امام در هر کاری که در زمینهی تحول انجام داد متکی به همین حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود امام در چارچوب آن حرکت کرد».
🔸 استاد حوزه ادامه داد: بدون شک راه تحقق تمدن نوین اسلامی در بحث فقه حکومتی کشف مکانیزم فقهی امام در این زمینه است نه تقلید از غرب و در مقابل تحجر در گذشته. طبق فرمایش رهبری حوزه باید از فقهالخمینی استقبال و مکانیزم آن را استخراج کند و این همان تفکر انبیاء است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=442
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✅ آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
⬅️ در قرآن کریم آیات متعددی با مضمون اولویت پیامبر بر مردم وجود دارد؛ به عنوان نمونه میتوان به آیه «النبی اولی بالمومنین من انفسکم» اشاره کرد. این معنا در غدیر خم به نحو روایت «الست اولی بکم من انفسکم؟ قالوا بلی» نیز تکرار شده است.
⬅️ برخورد بزرگان با آیه فوق به دو گونه بوده؛ یک رفتار مطلق گرایانه که پیامبراکرم صلاللهعلیهواله را در همه امور کلی، جزئی، سیاسی، اجتماعی و ... بر مومنین اولی میداند و یک رفتار مقید گرایانه. از جمله قائلین به نظریه مقیدگرایانه، مرحوم آخوند میباشد.
⬅️ مرحوم آخوند بر این باور است که ولایت پیامبر و امامان معصوم علیهمالسلام نسبت به یک مورد قطعی است، نسبت به مواردی آنها ولایت ندارند و نسبت به مواردی نیز مشکوک است که ایشان نام آن را، الامورالجزئیه المتعلق بالاشخاص، ذکر میکند که از احکام نیست؛ مانند بیع دار غیر.
⬅️ روایات مطرح شده در ذیل آیه، به آیه جهت میدهد؛ مانند روایتی که در تفسیر نورالثقلین ذکر شده است: «نزلت فی الامره ان هذه الایه جرت فی الحسین بن علی و فی ولد الحسین من بعده فنحن اولی بالامر و برسول الله من المومنین و المهاجرین» با تأمل در این بخش روایت متوجه میشویم که فضای آیه در جعل ولایت قرار میگیرد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/h63730
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛
⬅️ یکی از اقدامات زمینه ساز برای تحقق عینی مبانی اقتصاد اسلامی، صیانت و بسط مالکیت مختلط است. همانگونه که در مطالب گذشته بیان شد اسلام مالکیت دولتی، عمومی و خصوصی را پذیرفته است؛ از این جهت برای صیانت و بسط مالکیت مختلط، باید سه کار را در پیش بیگیرد.
⬅️ از قدامات دیگر زمینه سازی برای تحقق عینی مبانی اقتصاد اسلامی، تأمین آزادی اقتصادی در حیطه شرع برای تمام آحاد جامعه میباشد. در خصوص آزادی اقتصادی یک مفهوم کلی فقهی وجود دارد که همه افراد جامعه در هر گونه فعالیت اقتصادی آزاد میباشند. اما دولت (حاکمیت و دولت اسلامی) در مقام انجام عینی باید اموری را انجام بدهد که عبارتند از؛
1️⃣ وضع قوانین مناسب.
2️⃣ ایجاد امنیت اقتصادی.
3️⃣ فراهم آوردن فرصت های اقتصادی برای همه فعالان اقتصادی.
⬅️ برخی بر این باور هستند موضوعات مطرح شده در اقتصاد اسلام مانند انوع مالکیت یا آزادی اقتصادی، از موارد عقلایی به شمار میروند و به این دلیل که امور عقلایی امضایی میباشند، این موارد اسلامی محسوب نمیشوند. در پاسخ باید گفت بر اساس این تفکر همه باب معاملات و کتاب مکاسب شیخ انصاری ارتباطی با دین ندارد؛ زیرا بیع، رهن و ... ابداع اسلام نبوده است. باید به این نکته توجه کرد، همین که دین این موارد را امضا کرد یعنی دینی است.
⬅️ اقتصاد اسلامی، اقتصاد هنجاری و ایدئولوژیک (دستوری) است. این نوع از اقتصاد، اقدام به امر و نهی میکند که اسلام علاوه بر امر ونهی دستور به ایجاد قوانین یا سازمان هم میدهد. حال اگر برای شخصی سوال شود که اموری مانند قیمت گذاری دلار در کدام بخش از اقتصاد اسلامی تعیین میشود یا اینکه چگونگی حفظ ارزش پول را از کدام بخش اسلام میتوان به دست آورد، در باید گفت اینگونه سوالات، در حیطه اقتصاد هنجاری نیست بلکه در حوزه اقتصاد توصیفی و علمی است.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/y36541
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
✳️ آیت الله محمدحسین ملک زاده در جلسه درس خارج فقه روابط خارجی اظهار داشت:
⬅️ دارالاسلام در وضعیت کنونی به جهان مسلمانان اطلاق میشود. اما نکته ای که وجود دارد عدم کفایت کثرت مسلمانان در یک منطقه برای اطلاق دارالاسلام به آن مناطق است.
⬅️ امروزه با توجه به وضعیت کشورهای مسلمان چالشی که طرح گردیده تعدد دارالاسلام ها است. به این معنا که یک دارالاسلام با یک حکومت اسلامی وجود ندارد بلکه دورالاسلام وجود دارد.
⬅️ این مسئله را در بحث ترجمه مترجمین برطرف کردهاند. به این نحو که ترجمههای عربی به فاسی از دارالاسلام به جهان اسلام تعبیر شده است. از این رو در وضعیت کنونی دیگر دارالاسلام مطرح نیست بلکه جهان اسلام که متشکل از تعداد زیادی از کشورها است مطرح شده است. تعبیر دارالاسلام در زبان انگلیسی معنی دقیق تری وجود دارد. در زبان انگلیسی به دارالاسلام « Muslims world»گفته میشود که به معنی جهان مسلمانان است.
⬅️ یکی از مسائل موجود چرایی وجود مرز در حکومت اسلامی است با وجود اینکه کشور ایران در اطرافش کشورهای اسلامی وجود دارند.
⬅️ در پاسخ به این اشکال پیش تر هم مطرح شد که عبارت «موضع یخاف منه» در تعریف مرز اگر لحاظ شود مرز با کشورهای مسلمان نشین در وضعیت کنونی نیز مصداق این تعریف قرار میگیرد؛ چرا که ممکن است این کشورهای مسلمان نشین به دلیل نفوذ کفار در آنها تبدیل به پایگاهی برای حمله به حکومت اسلامی شوند.
🌐متن کامل: https://menhajj.ir/?p=454
————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
✅ مال را به یک اعتبار میتوان به سه قسم تقسیم کرد؛ مال حقیقی: مالی است که علاوه بر وجود خارجی دارای ارزش ذاتی نیز میباشد مانند خوراک و پوشاک. مال اعتباری: اموالی که وجود خارجی دارند اما ارزش آنها اعتباری است مانند اسکناس، سکه و ... مال مجازی: مالی که وجود آن در فضای مجازی است و در عالم خارج وجودی ندارد مانند مقدار پولی که در کارتهای اعتباری وجود دارد.
✅ فقها برای مالیت چهار ملاک ذکر کردهاند: نخستین ملاک که ملاک مشهور فقها نیز میباشد عبارت است از اینکه: مال آن چیزی است که عقلا به ازای آن مال میدهند. دو ایراد بر این ملاک وارد میباشد: نخست اینکه این تعریف مشتمل بر دور است؛ زیرا در تعریف مال از لفظ مال استفاده شده است. دوم اینکه این تعریف مانع اغیار نیست؛ زیرا برخی از اشیاء وجود دارند که برای آنها پول داده میشود اما به آنها اطلاق مال نمیشود مانند هزینهای که برای به دست آوردن مناصب حکومتی میشود.
✅ دومین ملاک را آیت الله بجنوردی بیان کرده است. ایشان بر این باور است هر چیزی که از نیازهای انسان محسوب و برای او دارای ارزش باشد، مال نامیده میشود. این تعریف نیز دارای اشکال میباشد؛ زیرا برخی امور هر جند برای انسان دارای ارزش میباشد و انسان نیز به آن نیاز دارد اما به آنها مال گفته نمیشود.
✅ ملاک سوم را مرحوم میلانی بیان کرده است. ایشان میفرماید: ضابط مالیت معنای لغوی آن است و مال در لغت از کلمه میل است ؛ براین اساس ضابط مالیت «کل ما یمیل الانسان» هر چیزی که انسان به سوی او میل پیدا کند، میباشد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/y79854
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
✅ موضوع حصر مشروعیت حکومت به نصب الهی، متفرع بر اصل توحید است؛ یعنی زمانی که مساله حاکمیت منحصر به خدای متعال باشد، باید مشروعیت در تمام رفتارها و اقدامات حاکمیتی در عرصه تقنین، اجرا و قضاء از طریق نصب الاهی بدست آید.
✅ زمانی که حاکمیت را منحصر به خداوند متعال کردیم، مشروعیت تمام اقدامات حاکمیتی بستگی به نصب الهی دارد. او حاکم را به عنوان حاکم تعیین میکند و به او اذن فرمان، تصرف در اموال و انفس دیگران میدهد. حاکمیت اگر نتواند در اموال و انفس تصرف کند، نمیتواند حاکم باشد؛ به این معنا که حاکم در اموال عمومی تصرف میکند، مالیات اخذ میکند، قانون جعل میکند، سرباز میگیرد و افراد را در جنگ شرکت میدهد و...
✅ مراد ما از تصرف ولایت امر در اموال و انفس، همانی است که در جاهای دیگر وجود دارد؛ به تعبیر دیگر محدوده تصرفات و اختیارات حکومت و ولایت، محدوده اختیارات یک حاکم است. حاکم زمانی حق تصرف در اموال و انفس مردم را دارد که تصرف او به نفع و مصلحت مردم باشد.
✅ قانونی که در نظام حاکمیتی تصویب میشود، باید در چارچوب شرعی الهی باشد. همچنین تصرف ماموران و مسئولان نیز باید در چارچوب اختیارات حاکم باشد. حتی تصرفات خود حاکم نیز باید در چارچوب احکام الهی باشد و هر گونه تصرف و اعمال سلیقه خارج از حدود شرع، همانند طغیانی است که طاغوت انجام میدهد. طاغوت به اشخاصی اطلاق میشود که از مرز خود تجاور کنند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/s88172
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_اراکی
🔎@fiqhenezam_com