📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
💠#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 2️⃣1️⃣
⚪️ #مقاله_چهارم
#علم_و_معلوم
#ارزش_ادراکات
◽️موطن تعقّل (3)
🔘این که عقل به توفیق نفس انسانی میتواند خود را تا ساحت بدن و عالم محسوسات بکشد و به تعقل در این موطن نیز مشغول شود، دریافت مهمی است.
🔘نتیجه این شده که صدرا در متن واقع میاندیشد. شاید این جمله عجیب باشد یا برخی نتوانند با آن ارتباط بگیرند که صدرا تفلسف را در متن واقع ـ بیرون از ذهن ـ انجام میدهد، ولی این جمله واقعی است و دارای آثار متفاوت ملموسی است.
🔘در فضای فکری مشاء این جا افتاده است که شما هنگام تفلسف مفاهیمی را در ذهن میپرورید و میسازید و به خارج نسبت میدهید. اشراق با باور داشتن رهیافتهای شهودی و حکمت واقعی دانستن مشهودات و افزودن ذوق به روش بحثی در کار فلسفی، حرکت خوبی به سمت عینی و متنی کردن تفلسف نموده است، ولی با «عقلی صرف» دانستن همۀ مفاهیم فلسفی عملاً تأملات فلسفی را کاملاً ذهنی شمرده است و طبیعتاً به آن تن داده است؛ یعنی هنگام «تفکر فلسفی» خود را در چمبرۀ ذهن ـ فضایی منفصل از واقعیّت ـ میدیده و همانجا اندیشه را سامان می بخشیده است.
🔘اما این دریافت صدرا و این دیدگاه معرفتشناختی یک حادثۀ بزرگ است. این مبنا درک ما را از فلسفه نیز جابجا میکند و توقع ما را از آن خیلی خیلی بیشتر میکند. یکی از ذهنیّتهایی که در بحث امتداد فلسفه به کمک ما میآید و تحلیلهای «فلسفۀ فلسفی» ما را دچار تحول میکند همین مبناست. این مبنا در روشهای تفلسف هم تأثیر میگذارد.
یک نکتۀ مثبت در جهان علمی غربی این است که حرص و عطش کاربردی کردن رهیافتهای بنیادی در آنجا خیلی زیاد است. به همین خاطر تا مبنای جدیدی دریافت میشود یا حتی یک مبنا تقریر نوتری پیدا میکند پس از چندی آثار آن را میتوان در لایههای زیرین علم و دانش و فنآوری مشاهده نمود.
🔘ما مبانی مصرف نشدۀ فوق العاده فراوانی داریم. علت آن هم این است که ساحت «کاربرد» و «علوم کاربردی» از فلسفۀ خودمان تغذیه نمیکند، مطالبه و عطشی را متوجه این حوزۀ معرفتی نمیکند، اساساً آدرس این منطقۀ علمی را ندارد. انواع گسستها در زندگی چندپارۀ علمی ما وجود دارد که مانع شکلگیری یک ارتباط مستمر و منسجم و درست بین بنیادهای نظری و ساحتهای کاربردی میشود.
🔘به یک معنی میتوان گفت کل فلسفۀ اسلامی امروز در صف کاربرد قرار دارد و ندارد. با این حساب شاید خیلی جای هیجان نشان دادن دربارۀ یک مبنای مهم مثل این مبنا نیست که چرا آثار خود را نشان نمیدهد.
🔘ما واقعاً به یک حال و هوای جدید، انسانهای جدید و روالهای متفاوتی احتیاج داریم که در آن با حرص شدید کاربردی و حرص نسبت به امتداد رهیافتهای پژوهشی بنیادین ضمن آشنایی عمیق، سلیس و روان از تراث معرفتی حکمیمان، به سرعت و با جدیّت مشتقهای کاربردی آن گرفته شود و خط تولید فعالی برای این امتدادها پدید بیاید.
ادامه دارد ...
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
#شرح_حدیث
جلسه1️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/207
جلسه2️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/399
جلسه3️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/511
جلسه4️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/583
جلسه5️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/727
جلسه6️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
جلسه7️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/945
جلسه8️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/998
جلسه9️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1063
جلسه0️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1093
جلسه1️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1127
جلسه2️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1152
جلسه3️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1193
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج13-LQ.mp3
3.59M
☑️بیانات اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
🎧جلسه سیزدهم
🗓1397/12/08
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1125
🔷 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1184
🔷 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1196
🔷 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1219
🔷 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1250
🔷 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1294
🔷 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1327
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 3️⃣
🔘 با همین انگیزهها، مؤسسه هایی شکل گرفته اند و فلسفه را تدریس می کنند. مگر هدف این نیست؟ پس چرا می گویید باید دوباره مؤسسه هایی به صورت تخصصی به این مقوله بپردازند؟
📝 حال و هوای حوزویِ این مؤسسه ها اندک است و بیشتر شبیه دانشگاه است. اگر آن رشته تخصصی، حال و هوای حوزوی داشته باشد و در عین حال، برخی کاستی های روش سنتی ما را نداشته باشد، خوب است.
برای نمونه، طولانی شدن دوره تحصیلی، یکی از مشکلات ساختار سنتی بود و این که برخی از مواد درسی که باید خوانده می شد، عملاً خوانده نمی شد. ما یک دور تاریخ فلسفه را نمی خوانیم. هر چند که کتاب های تاریخ فلسفه قوی نیستند اما ما هم این درس را درست ترسیم نکرده ایم. در این زمینه یک کتاب مخصوص، مانند بدایه و نهایه نداریم. ما فلسفه صدرا را میخوانیم، ولی یک دور به فلسفه صدرا نگاه کلان نداشته ایم. مثلاً این که بدانیم مختصات فلسفه صدرا و فلسفه اشراق چیست؟ این دو فلسفه چه نسبتی با هم دارند؟ روش کاری صدرا چیست؟ بله، ما لابه لای کتاب ها، از صدرا میبینیم. بعضی استادان هم تذکر میدهند. این یک چیز است؛ اما گاهی هم می شود کلیات وابسته به فلسفه صدرا را بررسی کرد. ما کتاب شناسی توصیفی صدرا را نداریم و یک کتاب درسی هم در این زمینه وجود ندارد. خبر نداریم، پس از صدرا چه مراحلی طی شد. خب، هر کس شاید بر اساس سلیقه اش یا به خاطر علاقه اش، برخی از این کارها را انجام بدهد، ولی ما باید یک کتاب و یک درس محوری داشته باشیم.
هم چنین لازم است طلبه به فلسفههای دیگر توجه کند، مانند فلسفههای غرب، فلسفه هایی که در چین بوده است و... . باید از این فلسفه ها خبر داشت. ما باید یک رشته خاصی به عنوان فلسفه تطبیقی ایجاد کنیم. این موردهاست که باعث میشود ما رشته ای اختصاصی تعریف کنیم، به ویژه که باید این رشته اختصاصی را مأموریت گرا قرار دهیم.
🔴تهیه پست: #سید_صادق_موسوی
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#امام_در_کلام_امام 🔰کار هشتم او، ابطال باورهای غلط در باب اخلاق فردی حکام بود. در دنیا پذیرفته شده
#امام_در_کلام_امام
❇️عظمت شأن امام خمینی (ره) در بیانات رهبر معظم انقلاب
👇👇👇
🔰کار نهم او، احیای روحیهی غرور و خودباوری در ملت ایران بود. برادران عزیز! حکومتهای استبدادی و فردی، سالهای متمادی ملت ما را به صورت ملتی ضعیف و مستضعف و توسریخور در آورده بودند؛ ملتی که از استعداد جوشان و خصلتهای جمعىِ فوقالعاده ممتاز برخوردار است و در طول تاریخ بعد از اسلام، اینهمه افتخارات علمی و سیاسی دارد.
قدرتهای خارجی – مدتی انگلیسیها و مدتی هم روسها و دیگر دولتهای اروپایی، و پس از آن امریکاییها – ملت ما را تحقیر کرده بودند. ملت ما هم باور کرده بود که قابلیت و لیاقت کارهای بزرگ را ندارد، سازندگی از او بر نمیآید، ابتکار از او ساخته نیست و دیگران باید بر او آقایی کنند و به او زور بگویند! بنابراین، روح غرور و افتخار ملی را در ملت ما کشته بودند؛ ولی امام عزیز ما، روح غرور و افتخار ملی را در ملت ایران بیدار و زنده کردند.
در همان حال که ملت ما از احساسات و نخوتهای بیجای ناسیونالیستی – که استکبار عامل آن، و رژیم منحوس پهلوی مروجش بود – مبرا هستند، اما احساس عزت و قدرت میکنند. امروز ملت ما از دست به دست هم دادن و توطئهی مشترک شرق و غرب و ارتجاع نمیترسند و احساس ضعف هم نمیکنند. جوانهای ما احساس میکنند که خودشان میتوانند کشورشان را بسازند. مردم ما احساس میکنند که قدرت و توان آن را دارند که در مقابل تحمیلها و زورگوییهای شرق و غرب بایستند. این روح عزت و خودباوری و غرور ملی و افتخارات حقیقی و اصیل را امام(ره) در ملت ما زنده کرد.
ادامه دارد...
📝بیانات در خطبههای نمازجمعه؛ تاریخ ۱۳۶۸/۰۴/۲۳
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📚 کارگروه مکتب امام خمینی(ره) پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با همکاری موسسه صهبا برگزار می نماید:
📢 دوره تربیت مدرّس کتاب 《انسان ۲۵۰ساله》 📢
📣 ویژه طلاب و فضلای حوزه علمیّه قم
🗓 زمان #ثبت_نام: ۵ الی ۲۰ مرداد ماه
📚 #زمان_برگزاری: از تاریخ ۲۸ شهریور الی ۲۶ دی ماه روزهای پنج شنبه بعد از ظهر (به مدت ۳ ساعت)
💻 نحوه ثبت نام:
1⃣ مراجعه به سایت RBO.IR
2⃣ ارسال 《انسان ۲۵۰ ساله》 و نام خانوادگی به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۱۶۰
📲 برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۲۲۵۰۶۴۳۵۸ تماس حاصل فرمایید.
🌷بمناسبت 8 مرداد؛ روز بزرگداشت حکیم شهید "شیخ شهاب الدین سهروردی"
💠ابوالفتوح يحيي بن حَبش ابن اميرَك سُهروردي، حكيم، متكلم، اديب و فيلسوف شهير، معروف به شيخ اشراق
🔸در تلاش ها و کارهای عمیقی که جناب شیخ اشراق انجام داد با یک کلان مکتب رو به رو هستیم که از ریشه ها تا ساختارها تا پیامدها، تغییر های بسیار مبسوط و گسترده ای داد و در تاریخ فلسفه بسیار اثر گذار بود.
...
🔸هر چه انسان بیشتر با فضای حکمت اشراق آشنا بشوند، این روشن تر خواهد شد که حکمت متعالیه، حکمت اشراق پیشرفته است. این یک چیز خیلی جدی است. حکمت متعالیه را باید اینطوری عنوان بدهیم که به لحاظ روش و محتوا، حکمت اشراق متکامل و پیشرفته است، گرچه نمی خواهم با این کار حکمت متعالیه را پایین بیاورم .
...
🔸تحصیلات شیخ اشراق تا قبل از 20 سالگی تمام شد و در این زمان یک فیلسوف مشائی بود. از سن 20 سالگی شروع می کند به فضاهای ویژه خودش، سفر های سلوکی فراوان دارد، مسائلی در حوزه تربیت و تهذیب و سلوک که برای خودش رخ داده و استفاده هایی که از عرفا کرده، تا در سن 33 سالگی می گوید آن کشفی که برای من روی داد و حقیقیت حکمت اشراق بر من آشکار شد. گرچه تصنیف آن شش ماه طول کشید ولی آن موقع بوده است.
🔸پیشنهادی که رسما می کند این است که مقداری از عمر را برای سلوک بگذارید و جمع این ها با جمع بحث های بحثی، ما را به حکمت حقیقی می رساند.
▫️بیانات استاد امینی نژاد در دوره فشرده آشنایی با حکمت اشراق؛(۱۳۹۸/۰۴/۱۱)
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📆 ۹ مرداد سالروز کشتار حجاج ایرانی بهعلت شرکت در تظاهرات ضدآمریکایی «برائت از مشرکین»
🔺آرى، در منطق استكبار جهانى هر كه بخواهد برائت از كفر و شرك را پياده كند متهم به شرك خواهد شد، و «مفتى» ها و مفتى زادگان، اين نوادگان «بَلعَم باعورا» ها، به قتل و كفر او حكم خواهند داد.
🔺بالاخره در تاريخ اسلام می بايست آن شمشير كفر و نفاقى كه در لباس دروغين احرام يزيديان و جيره خواران بنى اميه علیهملعنةالله براى نابودى و قتل بهترين فرزندان راستين پيامبر اسلام، يعنى حضرت ابى عبد اللَّه الحسين علیهالسلام و ياوران باوفاى او، پنهان شده بود مجدداً از لباس همان ميراث خواران بنىسفيان به درآيد و گلوى پاك و مطهر ياوران حسين علیهالسلام را در آن هواى گرم، در كربلاى حجاز و در قتلگاه حَرَم، پاره كند؛ و همان اتهاماتى را كه يزيديان به فرزندان راستين اسلام زدند و آنان را «خارجى» و «ملحد» و «مشرك» و «مَهدور الدم» معرفى كردند، درست همان را به رهروان راه آنان وارد آورند؛ كه ان شاء اللَّه ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهيم ساخت و داغ و حسرت حلاوت اين جنايت بزرگ را بر دلشان خواهيم نهاد، و با برپايى جشن پيروزى حق بر جنود كفر و نفاق و آزادى كعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجد الحرام وارد خواهيم شد.
🌾 صحيفه امام، ج21، ص: 75
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac