💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 1️⃣
🌐 اهمیت حکمت مشاء
1️⃣نقطه شروع فلسفۀ اسلامی
🔺 فلسفه اسلامی در قالب مشرب های سه گانۀ مشاء، اشراق و متعالیه بروز و ظهور یافته، و با شکل گیری فلسفۀ مشائی اسلامی تأسیس شده است. فلسفۀ مشاء گرچه مرحلۀ اولیۀ فلسفه اسلامی را تشکیل می دهد، در عین حال شاکلۀ اصلی آن است
2️⃣سوار شدن بقیه مکاتب فلسفه اسلامی بردارایی های حکت مشاء
🔺فلسفۀ اشراقی و حکمت متعالیه بر شالوده های فلسفی مشائی بنا نهاده شده اند و این طور نیست که آن را به طور کامل طرد و نفی کرده باشند. این دو مشرب فلسفی، به نوعی جرح ، تعدیل ، اصلاح، تکمیل و ترمیم فلسفۀ مشائی اند و فهم دقیق آن دو، بر فهم دقیق و درست فلسفۀ مشائی متوقف است. بنابراین، اگر بخواهیم بر حکمت متعالیه، به عنوان آخرین دستاورد حکمی و فلسفی اسلامی احاطه یابیم، پیش از آن باید فهم درستی از حکمت مشائی به دست آوریم.
3️⃣ ناظر بودن بیشتر سخنان ملاصدرا بر سخنان مشائیان
🔺بسیاری از دیدگاه ها و سخنان ملاصدرا، مؤسس حکمت متعالیه، ناظر به آراء و سخنان ابن سینا و پیروان مشائی اوست. به همین دلیل، فهم درست این سخنان و آراء بر فهم درست سخنان و آراء ابن سینا و دیگر مشائیان متوقف است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء 17_18
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🔺 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2141
🔺 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2173
🔺 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2192
🔺 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2226
🔺 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2311
🔺 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2382
🔺 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2434
🔺 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2523
⏳ ادامه دارد ...
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 8️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
4️⃣ تلاشها و دستآوردها
1️⃣ تعلیم و تربیت
[در پست های قبل توضیح داده شد.]
2️⃣ پژوهش
❇️ منظومۀ دغدغههای پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی به شرح ذیل دنبال شده است:
1. گروه مطالعات پایه تمدنی: (در پست قبل توضیح داده شد)
2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: (همین پست)
3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: (همین پست)
2️⃣ گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن:
این گروه به بازخوانی تراث حوزوی از قبیل دانش حکمت، عرفان، تفسیر، اصول و فقه متمرکز است.
➖ کارگروه «دانشیار»
این کارگروه به تدوین برخی از مؤثرترین تحقیقات شفاهی اساتید برجستۀ حوزه میپردازد. از جمله آثار چاپ شده این گروه کتاب «فلسفه فلسفه اسلامی» «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ» و «شرح مصباح الهدایة امام» و نیز آثار در دست چاپ «حکمت عملی»، «اسرار الصلوة»، «سرّ ترتیب منازل»، «اصول و مبانی تأویل»، «عرفان در وادی عمل» از آثار آیت الله یزدانپناه و «رهبانیت در اسلام» و «رویت ملکوت: مجموعه مقالات عرفانی» از آثار حجتالاسلام علی امینی نژاد و «به سوی ظهور: بازخوانی عرفانی، فلسفی، اجتماعی ظهور» اثر استاد آیت الله محمدرضا عابدینی میباشد. همان گونه که مشاهده میشود برخی آثار در آستانه چاپ و برخی مراحل پیش از چاپ و بلکه آمادهسازیهای پایانی را میگذرانند.
➖ کارگروه «فقه تمدنی»
این کارگروه با تعریف «فقه راهبردی» و تلاش جهت ترسیم مختصات «فقه نوین» در قالب پروژههای گفتارپژوهی و مطالعات کتابخانهای در صدد است به تعریف دقیقتر و عمیقتری از فقه حکومتی دست پیدا کند.
این کارگروه در صدد است سلسله «گفتگوهای فقه تمدنی» را ناظر به حل مسائل عینی اداره کشور میان فقها و کارشناسان ترتیب دهد که با توجه به نوپا بودن مؤسسه این کار هنوز در مراحل نخست قرار دارد.
3️⃣ گروه مطالعات کاربردی تمدن:
این گروه دارای کارگروههای متعددی در حوزههای مختلف تمدنی است.
➖ کارگروه سبک زندگی:
علاوه بر کتاب «هستیشناسی نحوه وجود سبک زندگی» که در گروه مطالعات پایه در جریان است، 3 جلد کتاب «مبانی و اصول تولید دانش در حوزه سبک زندگی» در حال تدوین نهایی است. کتاب «تحلیل و بررسی سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری» نیز در دست چاپ و کتاب «نقد و ارزیابی نظریهپردازان علوم اجتماعی در حوزه سبک زندگی» نیز در حال تدوین نهایی است.
➖ کارگروه مهندسی فرهنگی:
اعضای این کارگروه پس از دو سال، جلسات علمی در نقد و بررسی آثار استاد پارسانیا و حجتالاسلام و المسلمین پیروزمند به تدوین «درسنامه مهندسی فرهنگی» پرداخته و بر اساس آن «اندیشه پشتیبان» و «طرح عملیاتی تربیت مهندس فرهنگی» را طراحی نمودند. برخی از تحقیقات یاد شده توسط تعدادی از مخاطبان مجموعه در محیط دانشگاهی با همکاری برخی مجموعههای دیگر دنبال شده است.
➖ کارگروه منطق و سیره رهبری:
این کارگروه طی چندین سال تحقیق و تدوین و تدریس به تنظیم و تدوین کل تاریخ انقلاب با محوریت حیات رهبرانه امام خمینی و مقام معظم رهبری در قالب 4 جلد قبل انقلاب (دوره طلبگی، استادی امام، از رحلت آقای بروجردی تا تبعید و از تعبید تا پیروزی انقلاب) پرداخته است. تاریخ پس از انقلاب نیز یک جلد به بازۀ زمانی 57-60 و پس از آن هر دوره 4 ساله یک جلد کتاب شده است(لازم به ذکر است که به دلیل عدم تدوین تاریخ بعد از انقلاب بخش اعظم مطالب این پروژه ها تولیدی است و تألیفی نمیباشد).
دو اثر دیگر تحلیل قواعد تعامل امام(ره) و رهبر انقلاب با مسائل جامعه تحت عنوان «منطق رهبری امام(ره)» و «منطق رهبری مقام معظم رهبری» نهایی و تدوین و در آستانۀ چاپ میباشد.
در مرحله بعد بر اساس این سرمایه، فعال کردن مطالعه سیره رهبرانه معصومین علیهم السلام در قالب یک گروهپروژه دیگر مد نظر است.
(6 کارگروه دیگر در پست بعد توضیح داده خواهد شد.)
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣
🌐 معرفی فلسفۀ فلسفه
🔺 فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود ازآن جهت که موجود است، میپردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. طبیعی است برای کشف حقایق مرتبط با علم، باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقید به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است.
🔺 دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه و همچنین دانش های دیگر، با دسته ای از پرسش ها در باب حقیقت خود روبه رویند، که امروزه از آن با عنوان«فلسفۀ فلسفه» یا فلسفۀ هر علمی یاد می کنند. فلسفۀ هر علمی به مسائل درونی آن علم و بررسی صدق و کذب گزاره های درون آن نمی پردازد، بلکه به خود علم به سان امری عینی توجه می کند و در باب اینکه چنین علمی به مثابه دانشی نظام مند چگونه استوار می شود، به جست و جو و کاوش می پردازد.
🔘 پرسش های فلسفۀ هر علم
🔺پرسش هایی از این دست در فلسفه هر علمی مطرح اند:
1️⃣موضوع و محور بررسی و کاوش در آن علم چیست و آن علم دربارۀ چه چیزی سخن می گوید؟
2️⃣غایت آن علم چیست؟
3️⃣روش ویژۀ کاوش در آن علم کدام است؟
4️⃣روش های عام علم چیست؟
5️⃣آن علم از چه مبانی معرفت شناختی اساسی مرتبط با فلسفۀ علم برخوردار است؟
6️⃣گسترۀ مسائل آن علم تا کجاست؟
7️⃣نسبت آن علم با علوم دیگر چگونه است؟
8️⃣ابزارهای مفهومی آن علم کدام اند؟
9️⃣مبادی آغازین علم کدام است و چگونه تثبیت می شود؟
🔟آن علم چه کارکردهایی دارد؟
🔺 این پرسش ها، پرسش های کلان در باب هر علم اند که پاسخ بدانها موجب درک بهتر علم و پیشرفت در آن به لحاظ دستیابی به منطق و فضای کلان و نیز اجرای آن خواهد شد.
🔺
بنابراین علم فلسفه به عنوان علمی نظام مند، با پرسش هایی این چنین روبه روست، که از مجموعۀ آن ها با عنوان «فلسفۀ فلسفه» یاد می شود.📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 15_16 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2231
2️⃣ نگرش و نقش نگاه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2326
3️⃣ نگرش الهی و توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2387
4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2438
5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2479
6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2530
7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2597
8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2641
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 6️⃣
🌐 مقدمه 6️⃣
▫️آثار نگرش توحیدی
1️⃣ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص
🌐 تعالی عبادت
🔺در فرهنگ دینی عبادت و بندگی فلسفۀ آفرینش انسان و جن خوانده شده است.
وَ مٰا خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ ﴿الذاريات، 56﴾
🔺این گزاره ابتدا به ذهن ما غریب میرسد. وقتی عنوان فلسفۀ آفرینش به گوشمان میخورد با هیجانی فطری منتظر شنیدن یک سخن فیلسوفانۀ هوشبر و دلانگیز میشویم، ولی هنگامی که در مقام پاسخ میشنویم هدف آن بوده که خدا را بپرستیم به جای خود مینشینیم و آن احساسات را خاموش میکنیم.
🔺این به خاطر درک نارسای ما از حقیقت هستی، حقیقت حق تعالی، حقیقت انسان و حقیقت بندگی است. بندگی در اوج رفتار فیلسوفانه، حقیقتجویانه، اصالتخواه و تعالی و تعادلخواه انسان است(توضیح آن در جایی مستقل).
🔺ذکر و دعا دو رفتار دینی، معنوی و پرستشگرانه است. هر دو با تعالی معرفت به تعالی کشیده میشوند. البته مشروط بر آن که شخص عابد درد الهی و قصد عبادت داشته باشد.
💠 توضیحی در این باب:
🔹ذکر
🔺ذکر که در فرهنگ دینی به معنای یاد کردن «خدا» است، یک برنامۀ رشد و تربیت مبتنی بر دستهای اصول تربیتی است. اصول تربیتی به عنوان بایدهای کلی تربیتی، همچنان که برآمده از یک یا چند مبنای تربیتی از جمله دستهای مبانی انسانشناختی است، برآورندۀ دستهای روشهای تربیتی متناسب با چارچوب و انضباطی است که ارائه مینماید.
🔺یکی از مبانی تربیتی این است که انسان ضعیف آفریده شده است و یکی از معانی آن که انسان ضعیف است این است که انسان به شدّت خوپذیر است.
«خُلِقَ اَلْإِنْسٰانُ ضَعِيفاً.»﴿النساء، 28﴾
یعنی انسان ظریف و اثرپذیر آفریده شده است.
🔺معاشرت باعث خوگیری در انسان می شود. بر همین اساس یکی از روشهای تربیتی روش معاشرت است. معاشرت تنها حضوری نیست بلکه گاهی معاشرت ذهنی است و معاشرت ذهنی نیز چون معاشرت خارجی روی انسان اثر تربیتی دارد. به همین جهت مطالعۀ احوالات و زندگینامههای بزرگان را به عنوان یک برنامۀ تربیتی توصیه میکنند.
🔺ذکر معاشرت ذهنی است و از آنجا که هنگام ذکر انسان همنشین خدا میشود میتوان امید داشت که از خدا اثربپذیرد.
عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص :
«إِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ لَمَّا نَاجَى رَبَّهُ قَالَ
«يَا رَبِّ أَ بَعِيدٌ أَنْتَ مِنِّي فَأُنَادِيَكَ أَمْ قَرِيبٌ فَأُنَاجِيَكَ؟»
فَأَوْحَى اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَيْهِ :
«أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي.»
فَقَالَ مُوسَى :
«يَا رَبِّ إِنِّي أَكُونُ فِي حَالٍ أُجِلُّكَ أَنْ أَذْكُرَكَ فِيهَا.»
فَقَالَ :
«يَا مُوسَى اذْكُرْنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ.»
(التوحيد (للصدوق)، ص182)
🔺و از آنجا که خدا بالاترین اخلاق را دارد و از بشر خواسته شده دنبال اخلاق خدایی باشد. پس، یاد خدا برترین یادها است.
«وَ لَذِكْرُ اَللّٰهِ أَكْبَرُ وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تَصْنَعُونَ.»﴿العنكبوت، 45﴾
🔺یاد خدا عنصری عزیز است که سکوی پرشهای بلند انسانی است و انسان چون عبد است تعالی طلب است.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2576
💢بخش 5️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2625
💢بخش 6️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2647
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 3️⃣1️⃣
🌐 علی وجهٍ کلی (1)
🏷 متن نهایه:
فإذا بحثنا هذا النوع من البحث أمكننا أن نستنتج به أن كذا موجود و كذا ليس بموجود و لكن البحث عن الجزئيات خارج من وسعنا على أن البرهان لا يجري في الجزئي بما هو متغير زائل.و لذلك بعينه ننعطف في هذا النوع من البحث إلى البحث عن حال الموجود على وجه كلي فنستعلم به أحوال الموجود المطلق بما أنه كلي
❇️ توضیح قید علی وجهٍ کلی و اینکه در فلسفه از جزئیات بحث نمی شود
🔺دو دلیل برای عدم بحث از جزئیات در فلسفه میآورد
1. جزئی قابل احصاء نیست. از وسع ما خارج است.
2. جزئی متغیر زائل است.
در جزئی برهان راه ندارد.
🔹منظور از جزئی چیست؟
1. منظور قضیه جزئیه نیست. (جزیئه در مقابل کلیه که در سور قضایا میگویند)
2. منظور قضیه شخصیه است.
1️⃣ راه اول: جزئی نه کاسب است نه مکتسب
🔺جزئی نه کاسب است نه مکتسب، کاسب یعنی او بیاید اعطا نتیجهای کند اعطاء یک امر دیگری کند؛ مکتسب نیست یعنی هیچ گاه جزئی هم از دل یک قیاس به دست نمیدهد.
🔺کاسب نیست: از جزئی نمیشود نتیجهای گرفت؛ ده بار هم ببینی میخندد نمیتوانی نتیجه خندان بودن را بگیری. و نمیتوان خندان بودن غیر زید را نتیجه گرفت.
🔺مکتسب نیست: هیچگاه از دل قضایا قضیه شخصیه به دست نمیآید. ممکن است موجبه جزئیه یا سالبه جزئیه به دست بیاید ولی شخصیه به دست نمیآید.
🔺قضیه شخصیه در هیچ یک از علوم برهانی به کار نمیرود و حتی بحث فلسفه هم نیست.
🔺این کاسب و مکتسب را ما روی قیاس مطرح کردیم اگر در حد و تعریف ببرید باید عبارت را تغییر بدهید.
🔺در قضیه شخصیه ما آن را با حس مییابیم و نمیدانیم مبرر آن چیست، لذا قابل تغییر است و فی حد ذاته فساد پذیر است و نمیشود گفت الا و لابد اینچنین است؛ اما اگر علت را دانستیم از فضای شخصیه خارج میشود و به کلی باب برهان وارد میشود.
🔺موقعی که بعض الانسان گفته میشود به جزئی بما هو کلی نگاه شده است.
🔺نه تنها از جزئی نمیشود جزئی نتیجه گرفت بلکه حتی از کلی نیز نمیتوان یک جزئی (به معنای شخصی) نتیجه گرفت.
2️⃣ راه دوم: کلی بودن مقدمات به معنای کلی باب برهان (در پست بعد خواهد آمد)
📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac