eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
226 دنبال‌کننده
94 عکس
31 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی تحت عنوان زمینه‌های فرهنگی قیام عاشورا با حضور کارشناسان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزار می‌کند ⏰ از روز اول محرم الحرام هر روز از ساعت 17:30 الی 19:30 🗂 موضوع: زمینه‌های فرهنگی قیام عاشورا 📢 در این برنامه‌های مجموعه سخنرانی‌های حضرت علامه مصباح یزدی رضوان‌الله علیه در در محرم 1421 در حسینه‌ شهدای قم بازپخش می‌شود. 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
(قسمت اول) 🔰اغتشاشات معمولا با همراه ساختن گروهی از مردم، ماهیت رفتار جمعی به خود می‌گیرد. منظور از رفتار جمعی، رفتارهای ، ناشی از و است که در شرایط خاص بروز می‌کند. افراد به هنگام ارتکاب این‌گونه رفتارها از حاکم پیروی کرده و بدون تفکر و عاقبت‌اندیشی دست به رفتارهایی می‌زنند که می‌تواند نتایج غیرقابل پیش‌بینی، بزرگ و غیرقابل جبرانی داشته باشد. با این‌گونه رفتارها از سوی دولت یا سایر مردم، تاثیر مهمی بر یا و آن دارد. در این یادداشت مراحل مواجهه با این‌گونه رفتارها را با مرور یک مصداق تاریخی، ، بررسی می‌کنیم. 🔸مرحله اول: ، در ابتدا 12000 نفر را با خود همراه ساخته و هنگام مراجعه از ، بیرون کوفه کردند. در مرحله اول، امیرالمومنین برخی از اصحاب خود از جمله ابن‌عباس را برای به سوی خوارج گسیل داشتند. نتیجه این گفت‌وگوهای متعدد، و جدا شدن حدود 8000 نفر از خوارج و آنها شد. 🔸مرحله دوم: در مرحله بعد امیرالمومنین خود، در چند نوبت با آنها به گفت‌وگو و پرداختند. در یکی از مذاکراتی که حضرت علی(علیه السلام) با آنها داشت از آنها خواست دوازده نفر را از بین خود انتخاب کنند و خود نیز به همین تعداد جدا کرد و با آنها به گفتگو پرداخت. در پایان این گفتگوها برخی از خوارج با چندصد نفر از همراهان خود، شدند و جمع خوارج را ترک کردند.
(قسمت دوم) 🔸مرحله سوم: در مرحله بعد امیرالمومنین را به دست ابوایوب انصاری دادند و اعلام کردند هر کس نزد آن پرچم رود یا جمع خوارج را ترک کند، به شرط این که مرتکب قتلی نشده باشد، در است. بدین ترتیب صدها تن از خوارج از سپاهشان جدا شدند و تنها حدود 2 تا 4 هزار نفر باقی ماندند. پس از آن بار دیگر ابن‌عباس را به منظور و ، نزد آنان فرستاد ولی باقی‌مانده خوارج به و روی آورده بودند و تصمیم به تسلیم در برابر حق نداشتند. 🔸مرحله چهارم: امام در این مرحله نیز به منظور آماده‌سازی جامعه و اتمام حجت، منتظر ماندند، تا خوارج نبرد را آغاز کنند و سپس با سپاهی حدوداً چهارده هزار نفری به باقی‌مانده لشکر خوارج برد. رعایت این مراحل موجب شد این برخورد خشن باشد و از سپاه علی فقط بین ۷ تا ۱۳ نفر کشته شدند، حال آنکه تقریباً همه خوارجی که دست به شمشیر بردند کشته یا زخمی شدند. 🔸مرحله پنجم: در مرحله پایانی، پس از شکست خوارج نیز، امیرالمومنین علیه السلام دستور داد، زخمیان را نکشند بلکه آنها را به قبایلشان تحویل دهند. و فراریان را دنبال نکنند. منابع: جعفر سبحانی، فروغ ولایت، ، ص638-636. بلاذری، انساب الاشراف، ج2، ص 354 ابن اعثم الفتوح، دارالندوة الجدیدة، ج4، ص121 125. طه حسین، علی و بنوه، ص 160 - 180. مادلونگ، جانشینی برای محمد، ص 259-261. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
🟡 استلزامات آموزشی تشکیل برای 🔰اگر بناست، تبلیغ، اولویت اول حوزه علمیه باشد و برای تحقق آن تشکیل کانون‌های عظیم حوزوی را با هدف 1. ، 2. و 3. پیشنهاد می‌کنند؛ باید به استلزامات آموزشی آن نیز توجه نمود. 👈در گذشته حوزه‌های علمیه، علاوه بر تولید متون علمی در دو عرصه حکمت نظری و عملی، به تولید و تدوین و خطابی هم توجه داشت. در قالب ، ، ، (داستان‌های کوتاه مثل مقامات حریری)، ، و ، توسط فلاسفه، عرفا، فقها و ديگر انديشمندان، فرهنگ و اجتماع را با آموزه‌هاي علمي همسو و همنوا مي‌ساخت و آموزه‌هاي علمي را با و ترويجي، در سطح محقق مي‌ساخت. و با حاکم ساختن علم بر فرهنگ، بر می‌افزود. 🔺وجود این دست از متون، را در فرهنگ عمومی رقم می‌زد. خواندن متون ادبي مثل ، ، ، ، و ، مجالس وعظ و ، و ... در گروه‌های دوستی، مذهبی و فامیلی مصاديقي از اين دست است. 🔺اما امروزه این دست از امور، در نظام آموزشی حوزه علمیه جایگاهی ندارد و اگر هم فعالیتی وجود دارد، نتیجه انگیزه‌های فردی طلاب است. 👌بنابراین لازم است، اهداف و متون آموزشی حوزه، متناسب با سه هدف کانون‌های عظیم حوزوی در دو سطح عمومی و تخصصی تحول یابد. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️یکی از عوامل در طول تاریخ تمایز نقش‌های علمی (اشتغال تمام وقت به کار علمی) است. 👈این مسئله مورد توجه بوده و همواره برای حمایت از افراد مستعد و پرهیز آنها از فعالیت غیرعلمی تلاش می‌کردند. 🔸 به شاگردان خود و ، چند برابر دیگران شهریه پرداخت می‌کرد. هدایای فراوانی برای اهل علم می‌فرستاد، برای دانشمندان و دانشجویان مقرری تعیین کرده بود و ، به دانشجویان علوم عقلی چندین برابر سایرین حقوق پرداخت می‌کرد. 🔸گاهی نیز اندیشمندان بدون دریافت حمایت، تمام وقت خود را صرف علم می‌کردند. شاگردان ، ، و از آن جمله‌اند. 🔸دانشمندانی چون ، و نیز بودند که به‌رغم فعالیت‌های سیاسی و قضایی، تاثیر علمی فراوانی داشتند. 🔰این راهبرد در دوره معاصر با ظهور دانشگاه، تحت عنوان جذب افرادی به عنوان علمی دنبال شد. اما فارغ از مشکلات ، این پدیده آن طور که باید رشد علم را به دنبال نداشت. چراکه بسیاری از این افراد به جای تمرکز بر کار علمی، بیشتر به و خرید ، و ... سرگرم شدند. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون زمینه‌های فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع 📋 سه‌شنبه 1402/5/3 از ساعت 17:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️هدف از قیام عاشورا قسمت دوم(بازپخش سخنرانی حضرت علامه محمدتقی مصباح یزدی رضوان‌الله‌علیه) ◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع ◾️ چگونگی شکل‌گیری معروف‌ها و منکرها در جامعه 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
چالش‌های پیش روی جامعه فقهی در غیبت اجتماعی علم کلام 🔻دلیل فزونی گاف‌های ، ، و چیست؟ 1. از علوم مختلف در کنار عناصر متنوع دیگری تغذیه می‌شود. اما این که کدام علوم و با چه نسبتی، حضور فرهنگی پیدا می‌کنند در یا موثر است. 2. حضور پر رنگ در لایه‌های مختلف فرهنگ را در ایام شاهد بودیم. نیز حضور جدی و تا حدی پنهان در فرهنگ دارند. اما آنچه به ایران عمق و غنا بخشیده، علومی چون ، ، ، و است. 3. فرهنگ مبتنی بر کلام عقلی در عصر ، در قرن پنجم، اعتلای فرهنگی در عصر خواجه‌نصیر و علامه حلی تحت تاثیر فقه مبتنی بر و اصلاحات سیاسی و اجتماعی محقق کرکی با حضور فقه مبتنی بر در عصر شاهد تاریخی است. ۴. اما اکنون با و حضور فقه بدون پشتوانه‌های نظری در عرصه فرهنگ روبرو هستیم. در چنین شرایطی است که آگاهی بسیاری از افراد عمق ندارد و کمی ، یا به راحتی افراد را دچار انحراف و را بر جامعه حاکم می‌کند. ۵. شاهد این سخن را در میان افرادی که پس از انقلاب به این منابع نادر دست یافتند جست‌وجو کنید. دلیل شکست امثال -فضل‌الله نیز تکیه به چنین افرادی بود و الا در میان کوخ‌نشینان که امام بر آنها تکیه داشت از این‌گونه ریزش‌ها کمتر مشاهده می‌شود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 هم‌اینک / نشست بررسی «دغدغه‌های جامعه شناختی مقام معظم رهبری در عرصه تبلیغ» در خبرگزاری حوزه 🔹اين نشست با حضور حجج‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیمی‌پور، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی و عبدالحسین مشکانی، پژوهشگر و عضو پژوهشکده راهبردی حوزه و روحانیت در حال برگزاری است. گزارش و فیلم نشست منتشر خواهد شد. @HawzahNews
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون زمینه‌های فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع 📋 پنج‌شنبه 1402/5/5 از ساعت 17:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️امر به معروف و نهی از منکر قسمت اول(بازپخش سخنرانی حضرت علامه محمدتقی مصباح یزدی رضوان‌الله‌علیه) ◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع ◾️ ضرورت‌های ساختاری و کارکردی اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کتاب (رهبران اندیشه)، بر آن است تا موثرترین افراد بر تفکر در طول تاریخ را معرفی و نسبت و اندیشه آنان را بررسی نماید. 🔸او اولین رهبران خرد را می‌داند و از آغاز می‌کند. سپس از انتقال رهبری به سخن می‌گوید و ، و را مورد توجه قرار می‌دهد. 🔸افول فلسفه پس از ارسطو و انتقال رهبری خرد به یک حاکم نظامی به نام را اینگونه توجیه می‌کند که کشورگشایی او در حقیقت نه فتح سرزمین که بود. چراکه او از این طریق توانست فلسفه را در جغرافیای گسترده‌ای منتشر نماید. 🔸بعد نظامی و یکپارچه‌سازی نظامی اسکندر را تمام کرد و بر و تاثیر گذاشت. پس از قیصر، مسیحیت غالب و فلسفه دچار افول شد. اما کمی بعد دوباره در غرب مورد توجه قرار گرفت. 🔸با اختراع صنعت چاپ، آثار فلاسفه منتشر شد و امکان تفتیش عقاید را از بین برد. بعد با ظهور روزنامه، ماهواره، تلفن و ... سرعت انتقال اطلاعات افزایش یافت و این همه زمینه‌ساز شد. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی ماه محرم 🗂 موضوع: چگونکی شکل‌گیری معروف‌ها و منکره در جامعه 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇 🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205041830m.mp4 🔶 لینک آرشیو در آپارات👇 🎥 https://www.aparat.com/v/75jE6 🔶 لینک فایل صوتی👇 🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205041830s.mp3 🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1464 🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇 🌐 https://wisgoon.com/pin/53548984/ 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 https://eitaa.com/difqom
قاسم ابراهیمی پور
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی ماه محرم 🗂 موضوع: چگونکی شکل‌گیری
محورهای سخنرانی: 🔰نسبت تغییر ارزش ها و نهادینه شدن منکرات 🔸عناصر فرهنگ: هنجارها، ارزش ها و باورها 🔸اصلاحات بنیادین فرهنگی در عصر بعثت و تحقق معروف در لایه های فرهنگی 🔸غصب خلافت و آغاز انحطاط فرهنگی و رواج منکرات 🔸بازگشت به جاهلیت در عصر معاویه، نهادینه شدن منکرات 🔸معروف شدن منکرات 🔸اصلاحات بنیادین فرهنگ با قیام عاشورا ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی ماه محرم 🗂 موضوع: ضرورت‌های ساختاری و کارکردی اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇 🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205051830m.mp4 🔶 لینک آرشیو در آپارات👇 🎥 https://aparat.com/v/1yAix 🔶 لینک فایل صوتی👇 🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205051830s.mp3 🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1466 🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇 🌐 https://wisgoon.com/pin/53824438/ 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 https://eitaa.com/difqom
قاسم ابراهیمی پور
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی ماه محرم 🗂 موضوع: ضرورت‌های ساختار
🔰محورهای سخنرانی 🔻بزرگ ترین مشکل جامعه در عصر امام حسین 🔻منکرهای ساختاری 🔻تعطیلی انواع نظارت در عصر معاویه و یزید 🔻ضرورت نظارت ساختاری و قیام عاشورا 🔻نقش مردم در برابر منکرات ساختاری 🔻مصادیقی از منکرات ساختاری در عصر حاضر 🔻کم فروشی، منکرات نظام بهداشت و درمان ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی ماه محرم 🗂 موضوع: زمینه‌ها، اقتضائات و پیش نیازهای محیطی و اجرای امر به معروف و نهی از منکر 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇 🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205061830m.mp4 🔶 لینک آرشیو در آپارات👇 🎥 https://www.aparat.com/v/D9Zhp 🔶 لینک فایل صوتی👇 🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205061830s.mp3 🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1468 🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇 🌐 https://wisgoon.com/pin/53829617/ 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 https://eitaa.com/difqom
قاسم ابراهیمی پور
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی ماه محرم 🗂 موضوع: زمینه‌ها، اقتضائ
✅ محورهای سخنرانی: ▪️تکثر فرهنگی در عصر فتوحات ▪️بستر فرهنگی شام در عصر معاویه ▪️احساس خیرخواهی از امر به معروف ▪️انتقادپذیری عمومی ▪️فقدان مسئولیت پذیری اصحاب امیرالمومنین علیه السلام ▪️قلمروی حریم خصوصی ▪️نسبت علم و فرهنگ، جایگاه اجتماعی فقه https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بررسی جامعه‌شناختی دغدغه‌های مقام معظم رهبری در عرصه تبلیغ ◻️دومین نشست علمی و تخصصی بررسی و واکاوی دغدغه های تبلیغی مقام معظم رهبری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ابراهیمی پور، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی، مدیر گروه حوزه و جامعه مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت در مرکز رسانه و خبرگزاری حوزه های علمیه برگزار شد. مشروح نشست بزودی منتشر خواهد شد @hawzahnews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در دومین نشست علمی تخصصی تبلیغ مطرح شد: ✳️ امروز شاهد رشد تفکر غربی در جامعه و اضمحلال و استحاله فرهنگی هستیم ◻️ پژوهش بر تبلیغ مقدم است ◻️ امروز حوزه گرفتار دپوهای تبلیغی است ◻️ در عرصه تبلیغی حوزه متن آموزشی وجود ندارد ◻️حوزه نیازمند یک مرکز تخصصی مطالعات جامع‌شناختی دین، روان‌شناختی دین است ◻️اعطای نقش به جوان = رونق مساجد ◻️تبلیغ دانش بنیان 🔹دومین نشست علمی و تخصصی بررسی و واکاوی دغدغه های تبلیغی مقام معظم رهبری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ابراهیمی پور، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی، مدیر گروه حوزه و جامعه مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت در مرکز رسانه و خبرگزاری حوزه های علمیه برگزار شد. متن کامل نشست: https://hawzahnews.com/xcnRf @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
قاسم ابراهیمی پور
🔻در دومین نشست علمی تخصصی تبلیغ مطرح شد: ✳️ امروز شاهد رشد تفکر غربی در جامعه و اضمحلال و استحاله فر
در مورد جمله اول متن بالا که برجسته هم شده و تیتر شده، متاسفانه کمی بی دقتی در پیاده‌سازی و تنظیم مطالب صورت گرفته است. ادعای من این است که جامعه ما در وضعیت ولنگاری فرهنگی قرار دارد نه اضمحلال و استحاله. اتفاقا ظرفیت‌های غنی تاریخی تمدنی ما موجب مقاومت در برابر فرهنگ غرب شده است. البته اگر دست روی دست بگذاریم دچار استحاله فرهنگی نیز خواهیم شد.