eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
225 دنبال‌کننده
94 عکس
31 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1️⃣ هنگام و ورود یک علم از جغرافیایی دیگر و پذیرش مفاهیم و تعاریف آن علم، در جامعۀ مقصد مورد غفلت قرار گرفته و کنار گداشته می‌شود. علومی چون ، و در ایران چنین سرنوشتی داشتند. 2️⃣ اغلب پژوهشگران تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه آثار یونانی در قرن دوم را نقطه آغاز تاریخ فلسفه اسلامی می‌دانند. 3️⃣ و حال این که در آیات قرآن و سخنان معصومین به ویژه خطبه‌های نهج‌البلاغه مطالب ناب فلسفی فراوانی وجود دارد که هرچند نامیده نمی‌شود اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 4️⃣ شاید اولین شخصی بود که با به کارگیری اصطلاح تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از منتقل نمود. 5️⃣ چرا که از منظر وی ریشه‌های حکمت اسلامی علاوه بر فلسفه و از سرچشمه‌های نیز سیراب می‌شود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از روزنامه جوان
♦️ گفتاری درباره تیپ‌شناسی یک رفتار 🌐 از بی‌حجابی اجباری تا حجاب اختیاری ‌✍️ ‌حجت‌الاسلام قاسم ابراهيمي‌پور 🔺 بررسی‌های علمی با رویکرد‌های مختلفی در مورد حجاب انجام می‌شود، مثلاً با رویکرد فقهی اینکه حکم حجاب چیست. وجوب حجاب یا حرمت بی‌حجابی و قلمرو حجاب از جمله مواردی است که در این حوزه بحث می‌شود. برای بررسی حجاب رویکرد‌های فلسفی، کلامی و عرفانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر کدام از این رویکرد‌ها زوایای مختلفی از حجاب باز می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. آثاری هم که در مورد حجاب نوشته شده است، می‌توان ذیل این رویکرد‌ها تقسیم‌بندی کرد، اما از منظر جامعه‌شناختی بیشتر در سطوح مختلف خرد، میانه و کلان با رویکرد‌های تفسیری، تبیینی و انتقادی مسائلی، چون عوامل، قصد و نیت افراد از حجاب یا بی‌حجابی، پیامد‌های حجاب یا بی‌حجابی و کارکرد‌های این مسئله و تأثیر مسئله حجاب یا بی‌حجابی بر دیگر پدیده‌های اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ‌👈🏻 متن کامل در لینک زیر: 🔗 Javann.ir/1169167 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌎 @NewsJavan
3773_56102-۱.pdf
245.5K
✍️از بی‌حجابی اجباری تا حجاب اختیاری، مصاحبه با حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی‌پور، ، 17 تیر 1402. 👈حجاب امروز به یک تبدیل شده است. ❇️محورهای گفت‌وگو: ♦️ کشف حجاب ♦️ و پیامدهای کشف حجاب ♦️ و بزرگترین مدافعان و مخالفان حجاب در سطح تمدنی https://eitaa.com/ghebrahimipour
❤️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ❤️ 🔸مخالفان مسئله ولایت و امامت، سالیان سال و به روش های مخلف تلاش کردند مسئله امامت و ولایت را کمرنگ کنند و امت اسلامی را از یک محور اساسی در زندگی به نام امام غافل کنند تا همان چیزی که در صدر اسلام اتفاق افتاد و مسئله هدایت بشر را بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تغییر دادند، ادامه پیدا کند‌. 🔸جشن غدیر یک فرصت بسیار ناب است و این روز را بزرگترین عید اسلامی نامیده اند و خواستند که این مسئله امامت در ذهن کهنه نشود و همواره یادآوری و تجلیل شود. خود پیامبر(ص) در خطبه غدیر خواسته‌اند که مسئله ولایت و امامت به دیگران ابلاغ شود. 🔸اما تلاش های زیادی صورت گرفته تا این مسئله مندرس شده و کم تر گفته شود‌ و اهمیت این عید به عنوان جانشینی رسول مکرم اسلام مطرح نشود و در حد دوستی با اهل بیت(ع) باقی بماند‌. البته گاهی غفلت خود شیعیان و مؤمنان نیز باعث شده باشد تا آن هایی که مخالف شیعه و امامت هستند در هدفشان موفق شوند. 🔺یکی از مواردی که مسئله امامت و ولایت را به حاشیه می برد، طرح موضوع عید سادات است. چند سالی است در جامعه ما تا حدودی عید امامت و عید ولایت، تبدیل به عید سادات شده و گاهی مهم ترین عمل این روز دیدار با سادات و عیدی گرفتن از آنان مطرح می شود. در حالیکه این مطالب مبنا و مستندی ندارد بلکه سبب می شود تا جامعه اسلامی آرام آرام فلسفه این عید را فراموش کرده و مسئله ولایت را به حاشیه بکشاند. در آداب این عید نیز اگر دقت کنیم می‌بينيم که مسئله دیدار و مصافحه با سادات به طور خاص در آداب این عید وجود ندارد. اما این که این مسئله در سال های اخیر از کجا پیدا شده است، معلوم نیست. 👈در کتاب مفاتیح‌الجنان نیز چنین آدابی را نمی بینید. بلکه از آداب این عید، دیدار با مومنان است و این عمل بسیار ارزشمند و مطابق با فلسفه عید غدیر است. زیرا واژه مومن در غالب روایات ما خصوصا در روایات صادر شده در قرن دوم به معنای شیعه است و مومن دلالت بر شخص باورمند به امامت و ولایت دارد. پس دیدار از مومنان در روز غدیر معنای بلندی دارد که همان تقویت بنیان و ارتباطات شیعه و استحکام جامعه شیعی است. هدف و ماهیت عید غدیر و آداب عید غدیر مشخص است‌. پس اگر مسائل این چنینی را پر رنگ کنیم، مسائل اصلی فراموش می شود. چنانکه مثلا در عید قربان نیز که عید توحید و بندگی است و یادآور این است که انسان باید تمام زندگی و هوی و هوس خود را به قربانگاه توحید ببرید و در مقابل خداوند متعال فدا کند، اما او ذهن خود را معطوف به این می کند که نهایتا باید در عید قربان گوسفندی قربانی شده و تقسیم شود. گرچه که این عمل، کار بسیار ارزشمندی بوده و بسیاری نیز توفیق این مهم را هم پیدا نمی کنند. پس باید هوشمندی داشته باشیم و دقت کنیم تا هر حقیقت و نمادی به خصوص عید ولایت و امامت، هدف خود را دنبال کند و منحرف نشود. امام صادق علیه السلام در خصوص اهمیت عدم جایگزینی ارتباط خونی و ژنی با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با مسئله ولایت پذیری آنان می فرمایند: من بیش از این که به فرزندی علی بن ابی طالب(ع) افتخار کنم به اینکه شیعه علی بن ابی طالب(ع) و ولایت پذیر او هستم افتخار می کنم. حقیقت هم این است. زیرا فرزند پیامبر(ص) شدن انتخاب ما نیست ولی شیعه اهل بیت(ع) شدن برای همگان ممکن بوده و انتخابی است و همین امر سبب افتخار بالاتر از ارتباط خونی و نسبی است. 🔸خلاصه آنکه در گرامیداشت و تبلیغ عید غدیر به گونه ای عمل نکنیم که ناخواسته، جریان تبلیغ و گسترش و تجدید بیعت با مسئلة ولایت و امامت را به حاشیه ببریم. اما این ها دلیلی بر تقلیل جایگاه سادات نمیباشد زیرا وقتی یک شخص در مقام انتساب به اهل بیت دیده می شود، (سید بودن او مد نظر است) احترام بیشتر به او، جهت در نظر گرفتن نسبت اوست. و دلیلی برای پاسداشت حرمت اهل بیت (علیهم السلام) می باشد. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
چرا معاویه (لعنت خدا بر او باد) می‌گفت خدا علی را نیامرزد؟ ‏زنی به معاویه مراجعه کرد، و با او بر سر موضوعی بحث و جدل کرد‌ معاویه از این گستاخی و جسارت زن در گفتگوی بی محابایش ناراحت شد و به او گفت : خدا علی را نیامرزد که او این رسم را فراگیر کرد. ✅منظور او چه رسمی بود؟ رسم هم‌ترازی حاکم و شهروند، پارادایم نقد پذیری حاکمان، آیین اعتراض بدون لکنت به حاکم و رسم بدهکاری حاکم و طلبکاری شهروند. 🔰 ‏این روایت را که در یک سخنرانی شنیدم و به فکر فرورفتم. آیا علی(ع) فقط همین هنجارشکنی را انجام داد؟ جواب این بود: هنجار شکنی‌های او بیش از اینهاست! به ۷ نمونه اشاره می کنم. ‏1️⃣ به روایت محققان تاریخ، در دوران حکومت ایشان ، زندانی سیاسی گزارش نشده است. آن هم آن زمانی که امیر، مالک جان و مال و ناموس مردم بود و زندانی سیاسی امری رایج. 2️⃣ امروزه می‌شنویم که مدیران ارشد کشورها شامل نخست‌وزیران و روسای جمهور، به خاطر تخلفات مالی در زمان مسوولیت یا بعدش محاکمه می‌شوند و این را نشانه آزادی و عدالت می دانیم. باید بدانید امیرالمومنین به دادگاه فراخوانده ‌شد نه از طرف یک جایگاه والا بلکه به شکایت یک فرد عادی. نه یک رئیس قبیله بلکه یک شهروند معمولی! نه یک مسلمان بلکه یک اقلیت دینی ! و هنگامی که قاضی به ایشان ادای احترام کرد ، حضرت تذکر دادند که نباید در میزان احترام بین دو طرف دعوا تبعیض قائل شوی ! جالب اینجاست که حضرت محکوم شد و جالب تر اینکه پذیرفت! اعتراف می‌کنم همین که او توسط یک شهروند معمولی اقلیت غیرمسلمان به دادگاه فراخوانده می‌شود و در دادگاه حاضر می‌شود هنوز برای من قابل هضم نیست. چه برسد به محکوم شدنش! 3️⃣ خود را بدهکار مردم می‌دانست نه طلبکار. حتما حضور ناشناس حضرت امیر در خانه زنی که همسرش را در یکی از جنگ‌ها از دست داده بود، شنیده‌اید! برایشان نان می‌پخت و با بچه‌ها بازی می‌کرد و آن زن هم پیاپی علی را نفرین می‌کرد و در انتها که متوجه شد او همان علی است حاکم سرزمین‌های پهناور ، علی خاضعانه گفت: ببخشید که تا کنون مشکلات شما را حل نکرده بودم، از درگاه خدا بخواهید که على را ببخشد. ‏4️⃣ به گواهی تاریخ، مخالفینش در مسجد رودررو و بر علیه او سخن می‌گفتند و چند ساعت بعد برای گرفتن حق خود از بیت‌المال می‌آمدند. هنوز هم باور کردنش سخت است. 5️⃣ زمانی که در جنگ‌های عرب، مثله کردن (بریدن گوش یا بینی و اعضا) امری رایج بود ایشان دستور نظامی شدید می‌داد که کشتگان را مثله نکنید، فراریان را تعقیب نکنید و مجروحان را نکشید و ... 6️⃣ کافیست امروز تصویر حضرت علی را در گوگل جستجو کنید، فردی جدی و مقتدر در کنار شیر و شمشیر (ذوالفقار) را مشاهده خواهید کرد. این تصویر سال‌هاست در ذهن من و شما نشسته چه بخواهیم چه نخواهیم. اما کمتر می‌دانیم، در یکی از جنگ‌ها ۱۲ هزار نفر از متعصب‌ترین افراد اعلام جنگ با حضرت کردند. حضرت صبورانه با آن‌ها گفت‌وگو کرد و آن قدر مدارا و نرمش و تعامل کرد که ۱۲ هزار نفر به ۴ هزار نفر رسید سپس به ۱۵۰۰ نفر. هنر استراتژیست‌های جنگی آن است که در جنگ با کمترین خونریزی فاتح شوند و علی اینگونه بود. اما متاسفانه ذوالفقار علی بیش از گفتگو و مدارای علی تبلیغ و ترویج شده. در صورتی که زمانی که او برای گفتگو، تعامل، مکاتبه، محاجه، توافق، مذاکره گذاشت بسیار بسیار بیشتر از جنگ بوده است... 7️⃣ ایشان با زندانیان مانند یک انسان برخورد کرد. گفته می‌شود تا قبل از ایشان زندانیان در چاه‌های عمیق و به شیوه‌ای غیرانسانی نگه داری می‌شدند. حضرت برای اولین بار برای زندانیان فضای مناسبی برای طی کردن دوران محکومیت فراهم کرد و برای حقوق زندانیان مانند یک انسان ارزش قائل شد. ‏ ‏هنجارشکنی‌های امام علی علیه‌السلام بسیار بیشتر از این ‏حرف هاست... ❇️ ‏تا ابد نام علی(ع) به بلندای تاریخ انسان ایستاده ... ✍️. https://eitaa.com/ghebrahimipour
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت سالروز واقعه غدیر خم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگویی پیرامون نقش واقعه غدیر در هویت‌سازی جامعه‌اسلامی 📋 دوشنبه 1402/4/19 ساعت 18:30 🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعه‌اسلامی قسمت اول 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
شیعه بر اساس سال. در عمر 1454 ساله‌اش، غير از دورۀ صدور و تدوین، نيمي از حیات خود را در ، و نيم ديگر را در به‌سر برده است. ❇️ علل رشد؛ 🔺راهبردهای محتوایی حدیث: روایاتی راهبردی که می‌تواند در زمینه‌های فردی و اجتماعی موثر باشد و شکوفایی حدیث را به ارمغان بیاورد. 🔺عوامل فردی: افرادی که به‌رغم نامناسب بودن شرایط اجتماعی سیاسی، با رویکردهایی مثل ، در تاریخ حدیث موثر واقع شدند. 🔺 با اندیشمندان ساير مذاهب نیز همواره رشد علوم حدیث را به دنبال داشته است. 🔺 و بیشتر با شکوفاسازی بر تاریخ حدیث موثر بوده است. ❇️علل افول؛ 🔺 موجود، اندیشمندان را از تولیدات جدید بازداشته است. به فاصله زمانی تدوین تا جوامع حدیثی متاخر مثل توجه کنید. 🔺کافی نبودن تعداد و بر زمین ماندن کارها نیز از گذشته تا کنون مانعی برای رشد حدیث بوده است. 🔺 به فعالیت‌های غیرعلمی یا اشتغال به سایر علوم، به دلیل اولویت‌های علمی و اجتماعی، نیز در برخی دوره‌ها موجب رکود حدیث شده است. 👈منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). https://eitaa.com/ghebrahimipour
🖤🖤 💔هر روز بیش از 1000 کودک بی‌گناه در ایران به قتل می‌رسند!!!💔 👈وقتی چشمان پر از اشکش را دیدم😭 با خود خیلی کلنجار رفتم تا از او سؤالی نکنم که باعث شعله‌ور شدن آتش دلش شود. در همین حال و هوا بودم که گفت: «چرا بعضی‌ها این قدر خودخواه هستند؟ چرا کودک کشی می‌کنند؟» 🤔با تعجب گفتم: «کودک کشی؟ کجا؟ کی؟» با نگاهی سرد گفت: «این چه کاری است که...» وسط کلامش پریدم و گفتم: «چه کاری عزیزم؟» با آهی گفت: «سقط جنین را می‌گویم.» ♦️با این حرف، دل من هم به درد آمد. دردی که از زمان جاهلیت بوده و تا حال حاضر که عصر تمدّن است، ادامه دارد. انسانی که خود را متمدّن می‌داند به راحتی انسان بی‌گناهی را می‌کشد فقط به خیال راحت‌تر زندگی کردن! نمی‌داند این کار چه عوارض و پیامدهایی دارد. ♦️مادری که دست به این عمل می‌زند، دچار افسردگی می‌شود و امکان دارد هیچ وقت بچه‌دار نشود. و حتما به خاطر این کفران نعمت الهی مواخذه خواهد شد. در این هیاهوی دنیا، ‌ای کاش لحظه‌ای به این آیه‌ قرآن توجه بیش‌تری داشتیم: ✅«و آن گاه که از آن‌که زنده به گور شده پرسیده شود، که به کدامین گناه کشته شده است؟» و چه بد مردمی که به بهانۀ آسایش یا فقر، به این کار وقیح دست می‌زنند و خود را همه کاره می‌دانند و یادشان می‌رود که خدایی که او را آفریده و در فکر رزق و روزیش بوده، در فکر فرزند او هم هست. و می‌فرماید: ✅«فرزندانتان را از بیم تنگ‌دستی نکشید، ما آن‌ها و شما را روزی می‌دهیم. قطعاً کشتن آن‌ها خطایی بزرگ است.» https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی سالروز واقعه غدیر خم 🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعه‌اسلامی قسمت اول 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇 🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140204191830m.mp4 🔶 لینک آرشیو در آپارات👇 🎥 https://aparat.com/v/QiXco 🔶 لینک فایل صوتی👇 🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140204191830s.mp3 🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1448 🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇 🌐 https://wisgoon.com/pin/52783407/ 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 https://eitaa.com/difqom
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت سالروز واقعه غدیر خم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگویی پیرامون نقش واقعه غدیر در هویت‌سازی جامعه‌اسلامی 📋 سه‌شنبه 1402/4/20 ساعت 18:30 🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعه‌اسلامی قسمت دوم 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
در جشنواره فارابی از استاد حمید پارسانیا به عنوان متخصص در جامعه‌شناسی و یکی از شخصیت‌های پیشتاز در عرصه علوم انسانی و اسلامی تقدیر شد. حجت الاسلام سیدیدالله یزدانپناه و دکتر احدفرامرز قراملکی، دیگر اساتیدی بودند که به عنوان پیشتاز در فلسفه، عرفان، کلام و اخلاق حرفه‌ای مورد تقدیر قرار گرفتند.
✅پانزده قرن پیش، خلافت غصب شد و واقعۀ غدیر در مورد بی توجهی قرار گرفت. حتی ربع قرن بعد هم مردم به دلیل یادآوری جریان غدیر به سراغ علیه‌السلام، نیامدند. اما غدیر مغلوب نشد، از بین نرفت، بلکه در بنیاد فرهنگ ماند و به حضور خود در تمامی این قرون ادامه داد. البته این حضور نیز به صورت نبود، بلکه غدیر و فعال داشت. ♦️عاشورا نیز در امتداد غدیر و بر بنیان آن، رخ داد، زیارت اربعین و احیای آن در دوره کنونی نیز جلوه‌ای از غدیر است. ♦️و اکنون غدیر است که در تمامی سطوح اجتماعی و فرهنگی خود را نمایان ساخته و امت اسلامی را مهیای یک اجتماعی جدید در برابر ساخته است. ♦️ نمادی است سرشار از معنا، همه عناصر لازم برای ظهور یک در مقیاس جهانی را در خود دارد. اکنون نیز مانند 15 قرن گذشته، بر بنیان امامت و معطوف به امت (و نه ملت) کافران را مایوس ساخت. ♦️این همه تلاش دشمن، این همه هزینه، این همه ظلم، برای تضعیف دین، همه با این اتفاق تاریخی به یاس منجر شد. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
خم کردن سر و به پایین نگاه کردن برای کار کردن با تلفن همراه 📲 معادل وزنه ای ۲۷ کیلوگرمی بر روی مهره های گردن است❗️نیرویی مشابه به آویزان کردن ۴ توپ بولینگ🎳 و یا کودکی ۸ ساله از گردن. . 🔍در هر سال مهره های گردن تا ۱۴۰۰ ساعت زیر این فشار هستند و این فشار باعث فرسوده شدن مهره های گردن و ستون فقرات می شود. . ⚠️وقتی که به مدت طولانی به پایین نگاه می کنیم، گشتاور زیادی روی گردن اعمال می کنیم. هرچه سر بیشتر به جلو خم شود فشار نیز بیشتر می شود. . ✅پس مراقب مهره های گردن خود باشیم. تنظیم ستون فقرات با تکنیک های فیزیوتراپی ورزش های مناسب و بالا آوردن موبایل و یا تبلت🤳 به مهره های ستون فقرات کمک می کنند. @SportScience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی سالروز واقعه غدیر خم 🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعه‌اسلامی قسمت دوم 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇 🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140204201830m.mp4 🔶 لینک آرشیو در آپارات👇 🎥 https://aparat.com/v/KkAmY 🔶 لینک فایل صوتی👇 🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140204201830s.mp3 🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1449 🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇 🌐 https://wisgoon.com/pin/52835972/ 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 https://eitaa.com/difqom
قاسم ابراهیمی پور
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی سالروز واقعه غدیر خم 🗂 موضوع: غدیر
🔰سخنرانی حجت‌الاسلام ابراهیمی‌پور (2) 🔰محورهای بحث 🔹ظرفیت‌های برای جدید 🔹دیروز «ما»، شیعه و «آنها» اهل سنت بود 🔹و امروز «ما»، ، و «آنها»، است. 🔹ظرفیت‌ها غدیر برای گسترش قلمروی «ما»، 1️⃣ 2️⃣ 3️⃣ و 4️⃣ 5️⃣، ، 6️⃣ 🔹دوراهی پیش روی 🔹 و ظرفیت‌های جدید برای بازتعریف هویت خود 🔹روابط تاریخی علما و مردم : 1️⃣رابطه / 2️⃣رابطه / 3️⃣رابطه / 📹 https://eitaa.com/ghebrahimipour
قاسم ابراهیمی پور
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌ی سالروز واقعه غدیر خم 🗂 موضوع: غدیر
🔰سخنرانی حجت‌الاسلام ابراهیمی‌پور (1) 🔰محورهای بحث ♦️مسئلۀ امروز جهان اسلام، است ♦️، ، و ؛ گونه‌های مختلف مواجهه جهان اسلام با غرب ♦️، ظهور در کالبد شرق ♦️نقاط قوت و ضعف چین ♦️نقاط قوت ایران 1️⃣حضور در بنیان‌های فرهنگ 2️⃣رویکرد و در غدیر 3️⃣ و نسبت آن با و 4️⃣رشحاتی از غدیر در تاریخ اسلام 5️⃣، ، ، 📹 https://eitaa.com/ghebrahimipour
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی تحت عنوان زمینه‌های فرهنگی قیام عاشورا با حضور کارشناسان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزار می‌کند ⏰ از روز اول محرم الحرام هر روز از ساعت 17:30 الی 19:30 🗂 موضوع: زمینه‌های فرهنگی قیام عاشورا 📢 در این برنامه‌های مجموعه سخنرانی‌های حضرت علامه مصباح یزدی رضوان‌الله علیه در در محرم 1421 در حسینه‌ شهدای قم بازپخش می‌شود. 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
(قسمت اول) 🔰اغتشاشات معمولا با همراه ساختن گروهی از مردم، ماهیت رفتار جمعی به خود می‌گیرد. منظور از رفتار جمعی، رفتارهای ، ناشی از و است که در شرایط خاص بروز می‌کند. افراد به هنگام ارتکاب این‌گونه رفتارها از حاکم پیروی کرده و بدون تفکر و عاقبت‌اندیشی دست به رفتارهایی می‌زنند که می‌تواند نتایج غیرقابل پیش‌بینی، بزرگ و غیرقابل جبرانی داشته باشد. با این‌گونه رفتارها از سوی دولت یا سایر مردم، تاثیر مهمی بر یا و آن دارد. در این یادداشت مراحل مواجهه با این‌گونه رفتارها را با مرور یک مصداق تاریخی، ، بررسی می‌کنیم. 🔸مرحله اول: ، در ابتدا 12000 نفر را با خود همراه ساخته و هنگام مراجعه از ، بیرون کوفه کردند. در مرحله اول، امیرالمومنین برخی از اصحاب خود از جمله ابن‌عباس را برای به سوی خوارج گسیل داشتند. نتیجه این گفت‌وگوهای متعدد، و جدا شدن حدود 8000 نفر از خوارج و آنها شد. 🔸مرحله دوم: در مرحله بعد امیرالمومنین خود، در چند نوبت با آنها به گفت‌وگو و پرداختند. در یکی از مذاکراتی که حضرت علی(علیه السلام) با آنها داشت از آنها خواست دوازده نفر را از بین خود انتخاب کنند و خود نیز به همین تعداد جدا کرد و با آنها به گفتگو پرداخت. در پایان این گفتگوها برخی از خوارج با چندصد نفر از همراهان خود، شدند و جمع خوارج را ترک کردند.
(قسمت دوم) 🔸مرحله سوم: در مرحله بعد امیرالمومنین را به دست ابوایوب انصاری دادند و اعلام کردند هر کس نزد آن پرچم رود یا جمع خوارج را ترک کند، به شرط این که مرتکب قتلی نشده باشد، در است. بدین ترتیب صدها تن از خوارج از سپاهشان جدا شدند و تنها حدود 2 تا 4 هزار نفر باقی ماندند. پس از آن بار دیگر ابن‌عباس را به منظور و ، نزد آنان فرستاد ولی باقی‌مانده خوارج به و روی آورده بودند و تصمیم به تسلیم در برابر حق نداشتند. 🔸مرحله چهارم: امام در این مرحله نیز به منظور آماده‌سازی جامعه و اتمام حجت، منتظر ماندند، تا خوارج نبرد را آغاز کنند و سپس با سپاهی حدوداً چهارده هزار نفری به باقی‌مانده لشکر خوارج برد. رعایت این مراحل موجب شد این برخورد خشن باشد و از سپاه علی فقط بین ۷ تا ۱۳ نفر کشته شدند، حال آنکه تقریباً همه خوارجی که دست به شمشیر بردند کشته یا زخمی شدند. 🔸مرحله پنجم: در مرحله پایانی، پس از شکست خوارج نیز، امیرالمومنین علیه السلام دستور داد، زخمیان را نکشند بلکه آنها را به قبایلشان تحویل دهند. و فراریان را دنبال نکنند. منابع: جعفر سبحانی، فروغ ولایت، ، ص638-636. بلاذری، انساب الاشراف، ج2، ص 354 ابن اعثم الفتوح، دارالندوة الجدیدة، ج4، ص121 125. طه حسین، علی و بنوه، ص 160 - 180. مادلونگ، جانشینی برای محمد، ص 259-261. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
🟡 استلزامات آموزشی تشکیل برای 🔰اگر بناست، تبلیغ، اولویت اول حوزه علمیه باشد و برای تحقق آن تشکیل کانون‌های عظیم حوزوی را با هدف 1. ، 2. و 3. پیشنهاد می‌کنند؛ باید به استلزامات آموزشی آن نیز توجه نمود. 👈در گذشته حوزه‌های علمیه، علاوه بر تولید متون علمی در دو عرصه حکمت نظری و عملی، به تولید و تدوین و خطابی هم توجه داشت. در قالب ، ، ، (داستان‌های کوتاه مثل مقامات حریری)، ، و ، توسط فلاسفه، عرفا، فقها و ديگر انديشمندان، فرهنگ و اجتماع را با آموزه‌هاي علمي همسو و همنوا مي‌ساخت و آموزه‌هاي علمي را با و ترويجي، در سطح محقق مي‌ساخت. و با حاکم ساختن علم بر فرهنگ، بر می‌افزود. 🔺وجود این دست از متون، را در فرهنگ عمومی رقم می‌زد. خواندن متون ادبي مثل ، ، ، ، و ، مجالس وعظ و ، و ... در گروه‌های دوستی، مذهبی و فامیلی مصاديقي از اين دست است. 🔺اما امروزه این دست از امور، در نظام آموزشی حوزه علمیه جایگاهی ندارد و اگر هم فعالیتی وجود دارد، نتیجه انگیزه‌های فردی طلاب است. 👌بنابراین لازم است، اهداف و متون آموزشی حوزه، متناسب با سه هدف کانون‌های عظیم حوزوی در دو سطح عمومی و تخصصی تحول یابد. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️یکی از عوامل در طول تاریخ تمایز نقش‌های علمی (اشتغال تمام وقت به کار علمی) است. 👈این مسئله مورد توجه بوده و همواره برای حمایت از افراد مستعد و پرهیز آنها از فعالیت غیرعلمی تلاش می‌کردند. 🔸 به شاگردان خود و ، چند برابر دیگران شهریه پرداخت می‌کرد. هدایای فراوانی برای اهل علم می‌فرستاد، برای دانشمندان و دانشجویان مقرری تعیین کرده بود و ، به دانشجویان علوم عقلی چندین برابر سایرین حقوق پرداخت می‌کرد. 🔸گاهی نیز اندیشمندان بدون دریافت حمایت، تمام وقت خود را صرف علم می‌کردند. شاگردان ، ، و از آن جمله‌اند. 🔸دانشمندانی چون ، و نیز بودند که به‌رغم فعالیت‌های سیاسی و قضایی، تاثیر علمی فراوانی داشتند. 🔰این راهبرد در دوره معاصر با ظهور دانشگاه، تحت عنوان جذب افرادی به عنوان علمی دنبال شد. اما فارغ از مشکلات ، این پدیده آن طور که باید رشد علم را به دنبال نداشت. چراکه بسیاری از این افراد به جای تمرکز بر کار علمی، بیشتر به و خرید ، و ... سرگرم شدند. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour