💠 تمایز #اخلاق و #تربیت
💠 در سه دیدگاه
1⃣ استاد #اعرافی و استاد #غنوی
تقسیم بر اساس #حوزههای_ارتباطی است
رابطه با خود 👈 اخلاق
رابطه با دیگری 👈 تربیت
🔹دانش اخلاق درباره انسان از نظر #خودسازی بحث می کند و دانش تربیت از زاویه #دیگر_سازی به انسان می پردازد
2⃣ استاد #عالم_زاده نوری
اخلاق 👈 قله
تربیت 👈 مسیر رسیدن به قله
🔹 علم اخلاق بیانگر #ارزش انسان است و نسبت به #حسن_و_قبح یا درستی و نادرستی احوال و افعال اختیاری او داوری می کند؛
ولی علم تربیت درصدد تغییر و #تحول انسان به سوی کمال مطلوب است و فرایند این تحول را تبیین و بررسی می مند
3⃣ استاد #هادیزاده
تقسیم بر اساس #ساحت_ها ی وجودی
تحول در ساحت شناخت 👈 تربیت
تحول در ساحت گرایش 👈 اخلاق
🔹 علم تربیت مربوط به #تحول انسان می شود که (متناسب با ساخت او) از تحول در معرفت ها و بینش ها آغاز می شود؛
پس از این تحول نوبت به علم اخلاق می رسد که مربوط به تحول در #خصلت_ها و #ملکات است
📌 پ ن:
🔸۱-به نظر می رسد تقسیم سوم از جهت ماهیت شناسی اخلاق روشنی بخش تر است
🔸۲- مباحث اخلاق و تربیت به هم نزدیک اند و با توجه به تفاوت مبنای تقسیم مسائل بین این دو علم در این سه نگاه، چه بسا مسأله ای از یک نگاه اخلاقی باشد و از زاویه دیگر تربیتی _ دقت کنید🧐
🔸۳- مستند نکاتی که از استاد غنوی و استاد هادیزاده نقل شد به صورت شفاهی است
#علمی
#گزیده_کتاب
#ویژه
@hadianeha
هادیانه ها
📚 #ارزیابی بحث #تمایز_اخلاق_و_تربیت
🔹 مقدمه:
این بحث، بیشتر صبغۀ #اصطلاحشناختی (ترمینولوژیک) دارد تا اینکه یک بحث حقیقی و ماهوی باشد.
👈 بنابراین برای اصطلاحشناسی دقیق، باید اول #مسئلهشناسی دقیقی #بر_اساس_هدف داشته باشیم.
(دست کم بخشی از) هدف ما میتواند امور زیر باشد:
* تحلیل دقیق گزارههای تراث دانشی (اعم از سنت اسلامی و مباحث دیگران)
* روشمندتر کردن مباحث تربیتی و اخلاقی
* هماهنگی حداکثری یا حتیالامکانی با ادبیات دینی (به طور خاص در آیات و روایات)
🔹 داوری بین دیدگاه ها در وجه تمایز
#بهترین تحلیلی که بتواند این اهداف را به طور منسجم تأمین کند، همان نظر آقای #عالمزاده نوری است.
این اصطلاح، در مباحث اخلاق و تربیت دنیای دانشی امروز (از جمله در غرب) هم کاملا مستقر است (استنباط حکم اخلاقی از سیره و عمل معصوم، ص 35، پاورقی2) و ظاهرا گذر از آن، نه نیاز است و نه صلاح
🔹 توضیح بیشتر نظریه مختار:
نظر آقای عالم زاده، به این معنا نیست که مسائل اخلاق و تربیت، کاملا قابل انفکاک از همند، بلکه برعکس، با توجه به اینکه فضائل و رذائل دارای #مراتب متفاوتیاند و برخی از فضائل، زمینه فضائلی بالاتر را فراهم میکنند (و هکذا در جانب رذائل)، بنابراین طبیعتا در تربیت با این مسئله مواجه خواهیم شد که برای رسیدن به #مطلوبهای_اخلاقی_پسین، باید از #مطلوبهای_اخلاقی_پیشین گذر کنیم. به بیان دیگر، رسیدن به قلهها و حضیضها، اصولا امری دفعی نیست و نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزی هدفمند است.
پس در واقع نمودار سینوسی اخلاق و تربیت، خطوط منحنی همواری نیستند، بلکه در جایجای آن، دندانهها و زیگزاگهایی وجود دارند که نقاط اوج و فرود خاصی را متناسب با همان مرحله از #حرکت انسان نشان میدهند.
🔹نتیجه بحث
نتیجۀ مهم این بحث آن است که برای #تنقیح_روشی #مباحث_تربیتی_اخلاقی خودمان، باید به #دو_نوع_مسئله متفاوت توجه کنیم، (حتی اگر این تفکیک را به لحاظ اصطلاحی نپذیریم) :
📌 1. شناخت ویژگی های مثبت و منفی انسان، با محوریت:
چیستی این ویژگی ها
چرایی مثبت یا منفی بودن آنها
علائم پیدایش یا فرسایش آنها
📌 2. شناخت فرآیند رسیدن/رساندن انسان به ویژگی های مطلوب و گذر از مراحل مختلف.
🔹 #درهم_تنیدگی اخلاق و تربیت در آثار گذشته و #تفکیک طبیعی آن ها به اقتضای گسترش علم
شاید همۀ کتب اخلاقیِ سنتی، به هر دو نوع از مسائل می پرداختند و در واقع احساس نیاز نمی کردند که دو علم مجزا از هم داشته باشند. مثلا در معراج السعادة میفرماید:
«فايده علم اخلاق، پاك ساختن نفس است از صفات رذيله، و آراستن آن به ملكات جميله، كه از آن به «تهذيب اخلاق» تعبير مىشود.»
اما امروزه به دلیل تطور و #پیشرفت_علم و نیازهای بشری، چنین تفکیکی مفید است.
نظیر چنین ترکیب و تفکیک تاریخمندی، تقریبا در تمام دانش ها اتفاق افتاده و می افتد، و امری کاملا طبیعی است.
اصولا نگاه تفصیلی تر و مستقل به فرآیندها، از ویژگی های پیدایش زندگی های پیچیده تر در ادوار تاریخی متأخر است..
🌷
🔹 نظر استاد #هادیزاده،
هرچند مؤید لغوی از ناحیۀ واژۀ «اخلاق» دارد،
اما هم این مؤید، معارض در استعمالات عربی فصیح دارد (خصوصا در استعمالات قرآنی و حدیثی)
و هم با معنا و کاربست واژه «تربیت» ناسازگار است
و هم با مباحث مرتکز و تفصیل یافتۀ علمای #اخلاق و #تربیت هماهنگ نیست.
📌پ ن:
متن این پست برشی است از مطالب جناب استاد سجاد #دینپرستی ( @Sajjaddinparast60 )
#علمی
@hadianeha
هادیانه ها
📚 #ارزیابی 2⃣ بحث #تمایز_اخلاق_و_تربیت
🔹 مقدمه:
١. در صورتی که بحث را #اصطلاح_شناختی بدانیم، بررسی لغوی بی معنا می شود. یگانه فایده آن، اثبات اندک علاقه ای میان لفظ و معناست، که آن هم وجود دارد.
۲. با توجه به ابهامات موجود درباره چیستی اخلاق و تربيت در تراث اسلامی و نیز تنوعی که در فهم از #اخلاق و #تربيت در دنیای غرب وجود دارد، هیچ یک از این تعاریف به سادگی قابل انطباق و همزبانی با آنها نیست و شاید نیازی هم به این کار نباشد.
#صورت_بندی های جدید دانشی برخاسته از #نیاز هر دوره تاریخی، معنایی متفاوت به تراث می دهد و آنها را ناگزیر از بازسازی و بازنمایی می سازد.
🔹🔹
🔹
🔹 توضیح نظر استاد #غنوی:
۳- سخن استاد اعرافی و استاد غنوی مشابه به نظر میرسد؛ ولی مایز آن «اطلاق و تقیید ساحتی» است؛ به این معنا که در اندیشه استاد اعرافی مطلق دیگرسازی، تربیت است و مطلق خودسازی، اخلاق؛ در حالی که در اندیشه استاد غنوی دیگرسازی در ساحت شناخت، تربیت است و خودسازی در ساحت احساس، اخلاق
🔹اتخاذ موضع بین نظرات:
۴. به نظر میرسد نسبت میان اخلاق و تربيت در اندیشه استاد صفائی و شاگردان ایشان قابل دفاع تر از فروض دیگر است؛
👈چه اینکه مثلا در اندیشه استاد #عالم_زاده و مَن تَبَع، نسبت میان اهداف تربیتی و اخلاقی روشن نیست و به نظر می رسد با قله فرض کردن صفات اخلاقی و حرکت تربیتی برای تحقق آن، دیگر جایی برای بحث از «اهداف تربیتی» باقی نمی ماند و اگر اهداف اخلاقی (قله ها) را همان اهداف تربیتی بدانیم، جایی برای بحث از اهداف اخلاقی باقی نمی ماند و در مجموع، میان اهداف اخلاق با تربیت خلط جدی رخ می دهد.
👈همچنین مزیت تعریف استاد #صفائی و شاگردان ایشان از اخلاق و تربيت، نشان دادن رابطه طولی میان ساحت شناخت و احساس و چگونگی تأثیر اولی بر دومی است و این نحوه برخورد با ساحتهای انسان، واقعی است و از آفت های ساحت بندی های موجود - که ساحات را به صورت انتزاعی! در عرض یکدیگر تعریف می کنند - در امان است.
📌پ ن:
متن این پست برشی است از مطالب جناب استاد جواد #درودی
#علمی
@hadianeha
استاد گفت
اگر ما کل #عمر گذشته و کل عمر آینده خود را بخواهیم خیلی خیلی خلاصه بگیم چی میگیم؟!
🧐🧐
🧐
میتونیم با این ادبیات بگیم که ...
👈عمر خودم را در پاسخ به چه دعوتی هزینه کردم
دعوت نفس و شهواتم
دعوت دنیا و نقش و نگارش
دعوت و خواست آدم ها
یا ااا
دعوت خدا و رسول
فرق آدم ها به #انتخاب هاشون و #پاسخ هاشون به #دعوت هاست
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا #اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا #دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖۖ(انفال_۲۴)
#طرائف
@hadianeha
✅ یک #تجربه
🔹رفته بودم کارواش؛
خانمی کم #حجاب سرکارگر آنجا بود و به نحوی مدیریت امور را بر عهده داشت
🧐 فکر کردم چطور می تونم #امر_به_معروف کنم که #اثرگذار تر باشه
🔹به لحاظ جایگاه و شخصیتی در آنجا داشتند، ممکن بود تذکر دادن در جمع #اثر_منفی بگذارد
🔰 یه فکری به ذهنم رسید👌
بعد از تسویه حساب و دادن انعام از کارواش آمدم بیرون
#برگه ای نوشتم دادم دست پسر ۷ ساله ام که برسونه دست اون خانم
🔹اینطوری پسرم هم عملا با این #واجب دینی آشنا شد و درباره اش با هم حرف زدیم
📌 برای تاثیر گذاری سعی کردم از امور زیر استفاده کنم:
🌷ملاحظه جایگاه مخاطب و جو حاکم بر فضا
🌷 توجه به تنوع قالب _ اصل انتخاب قالب برگه
🌷 توجه به نکات مثبت طرف و ذکر آن ها در برگه
🌷 کمک گرفتن از واسطه (پسر کوچکم) بجای مواجهه مستقیم
پ ن:
تصویر برگه ای که نوشتم در پیوست قابل مشاهده است
#تربیت
#ویژه
@hadianeha
#تولید یا #توزیع
مشکل کدام است🧐
در ذهن بعضی از #طلبه ها این طور جا افتاده که مشکلی در تولید محتوا نداریم و مشکل عمده ما در توزیع است!
#ویراست فوق از یکی از طلبه های مدرسه خوب #حقانی از این نگاه نمایندگی می کند
نتیجه این نگاه انصراف بیشتر استعدادها و نیروی انسانی ما از مسیر تولید و تمرکز در بازار توزیع است
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
عرض بنده این است...
ببین برادر من
بستگی داره منظورتون از محتوای آماده ای که باید #توزیع بشه چیه
اون محتوایی که من می فهمم شدیدا نیاز به #تولید در #سطوح_مختلف داره
از تولید بنیادی و ریشه ای بگیر
تا تولیدات میانی و میدانی و هنری...
بله ما در توزیع هم نواقص جدی داریم ولی به قول آن حکیم
👈به قدر بود باید نمود
اتفاقا بیشتر از آنچه بالفعل داشتیم ادعا کردیم و خرج کردیم و الان اگر به داد #جیب_خالی🤷♂ خود از محتوایی که پاسخ نیاز این عصر باشد نرسیم خطرات جدی در پیش خواهیم داشت😱
نمونه اش نیاز ما به داشتن #نظام_تربیتی و #نظام_اقتصادی اسلامی است که بعد ۴۴ سال هنوز در ابتدای جاده ایم و راه نرفته بسیار داریم ...🛣
به رفقایی که به چنین نگاهی مایل هستند عرض می کنم
همین الان کرسی توزیع در بحث تربیت در سطح خانواده میلیونی #آموزش_و_پرورش در اختیار شما ...
مبتنی بر کدام #نظام_تربیتی ۱۲ سال از عمر میلیون ها دانش آموز را #طراحی ، #تولید و سپس #توزیع می فرمایید؟!
🎯 پ ن:
البته این راه، راه آسانی نیست و طلایه دارانی چون #شهید_صدر از دشواری آن گفتند
کلام شهید صدر (رحمة اللّه علیه)
در بارقهها، ص ۴۱۹
و ویراست دوست طلبه مان را در تصویر ببینید
#حوزه
#طلبگی
#فقه_تربیت
@hadianeha
19.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این روزا پویش #دست_الهی در @HozeTwit خاطرات خواندنی جالبی از دست الهی در انتخاب مسیر #طلبگی افراد مختلف به اشتراک گذاشته
📌یک نمونه از اون خاطرات زیبا تقدیم نگاهتان 👇
👓 سال ۸۵ بود،۱۳ سالم بود داخل اعتکاف که برای بازیگوشی و فرار از مدرسه رفته بودم با طلبه های جوان و نوجوان شهرمون آشنا شدم از من دعوت کردن یه سر برم حوزه شون و بهشون سر بزنم، بعد عید بود و نماز جماعت رو داخل حیاط #حوزه برپا میکردن،موقع نماز به خاطر شکسته بودن نمازم صف آخر وایساده بودم که یه طلبه با عبای قهوه ای با حالت عجله خودش رو کنار من رسوند و الله اکبر...اقتدا کرد.
🔹 وسط های حمد و سوره بود دیدم صدای فین فین و بالاکشیدن دماغ میاد😄
رکعت دوم دیدم صدای هق هق میاد و این طلبه ی کنار دستی من داره گریه میکنه...
توی عالم خودم گفتم ببینی طفلک چه کسی از فامیل هاش به رحمت خدا رفتن😭😂
🔹 یه لحظه توی #نماز گفتم نه! این بنده خدا کسی ازش فوت نشده به خاطر خداست که گریه میکنه...
یک آن انگار یک سطل آب ریختن روی سرم ...
اینطور چیزها رو درباره ی آقای بهجت شنیده بودم و اینکه یه طلبه ی تقریبا هم سن و سال خودم که نمیشناختم اش اینطور بود برای من خیلی عجیب بود...
همون جا منی که توی مخیله ام هم طلبه شدن نمیگنجید تصمیم گرفتم که منم میخوام مثل این طلبه ها باشم...
بعدش هم پیگیری و سوال و تحقیق و و و...
سال بعد هم طلبه شدم.
هر چند نتونستم مثل اون طلبه باشم و شرمنده ی صاحب حوزه ها شدم😭
پ ن:
فیلم کوتاه زیبا مربوط به پذیرش حوزه ها در حوزه همدان ساخته شده است
@hadianeha
قصه #تربیتی امام_رضایی 💫
✍ یه بنده خدایی میگفت پسرم یک دوستی داشت خییلی پسر عاااالیی بود..
پدر اون بچه #راننده_کامیون بود..
من همیشه حسرت خوبی اون بچه رو میخوردم که چرا بچه من به اون خوبی نیست..
میگفت متوسل شدم به #امام_رضا بهم بگه چرا بچه اون راننده کامیون از پسر من بهتره🤔
میگفت یک شب تو خواب مشرف شدم محضر حضرت رضا ، حضرت بهم فرمود این راننده کامیون هرموقع می خواد بره سرویس شهرستان، خروجی مشهد از ماشین میاد پایین میگه آقا من نیستم بالای سر زن و بچم ..تربیت بچه هام رو سپردم دست شما.. و ما تربیت بچه هاش رو بر عهده گرفتیم..
و اما تو به علم و معلومات خودت مغروری میگی من بچه ام رو درست تربیت می کنم 🔹این حاصل تربیت توست و اون بچه حاصل نگاه و عنایت و تربیت ما..
📌پ ن:
👈 این قصه اگر بافتنی هم باشد پارچه اش از حریر و ابریشم است و بیانگر حقیقتی است
👈🏽 در این که باید #روش_تربیت_دینی را استنباط کرده و بیاموزیم و یاد بدهیم و به آن عمل کنیم شکی نیست
👈🏽 اما باید بدانیم اصل کار دست کس دیگری است و باید چشم به نگاه او باشیم و دست به دامانش __ همین
#تربیتی
#امام_رضا
#طرائف
@hadianeha
21.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #تربیت در قاب مستند ✅
🌸خبر خوب برای مربیان دغدغه مند🌸
❇️انعکاس 🔟 #مستند با موضوع تربیت ❇️
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
مستند اول : #نافرمان ؛
روش درست رفتار با بچههای نافرمان
🔶طبق آمار، یک میلیون کودک ایرانی «نافرمان» وجود دارد که تنها با رعایت نکاتی توسط والدینشان میتوانند به درستی و به دور از هرگونه خشونت تربیت شوند.
🔹مستند «نافرمان»، به بررسی #روانشناسی_نافرمانی و #لجبازی کودکان با نگاه ویژه به یک مورد کودک نافرمان و درمان او با کمک یک روانشناس کودک اختصاص دارد و در ۲۲ دقیقه، روایتی از روش درست رفتار والدین با کودکان و تربیت صحیح آنان ارائه میدهد.
🟤امیر منیری، کارگردان و سیدجمال عودسیمین، تهیهکننده این مستند هستند.
https://eitaa.com/bankqom