eitaa logo
حیات معقول
221 دنبال‌کننده
144 عکس
214 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عکس‌نوشت🌿
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ زیبائی خیرکننده‌ی نقش‌های نشسته بر یک قدح، انسان را سپاسگزار نقش‌آفرین آن می‌کند، اما همین انسان، چقدر ناسپاس ربّ کریم است. قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ مرگ بر این انسان، چقدر ناسپاس است! عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 الأملُ رَفيقٌ مُؤْنِسٌ. 🌀 آرزو، رفيقى همدم است. 🔻 Expectation is an amiable companion. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 یادداشت‌های قرآنی: روش‌شناسی تبلیغات سوء دشمن (۱): منحرف‌کردن اذهان با تکیه بر گرایشات فطری و تعصبات قومیّتی ✍ اصغر آقائی __________________ 🔻 دین همیشه بر اساس راهبردهای مشخصی برای تضعیف دین و حرکت روبه‌رشد آن تلاش می‌کنند. یکی از این روش‌ها اذهان از حقایق است. 🔻مخالفان خط انبیا برای منحرف‌کردن اذهان عمومی از قومی و فطری مردم چون توجه به نیاکان بهره می‌گیرند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم در برابر حرف نوی انبیا موضع گرفته، نه تنها با صراحت از تبعیّت خود از نیاکان سخن می‌گفتند، بلکه این تبعیت را هدایت‌آمیز توصیف می‌کردند. 🔻این شدید نسبت به روش نیاکان بت‌پرست توسط مردمان زمان انبیا از آن رو بود که دشمنان دین و سران کفر، با گسترده، تبعیت از نیاکان را تنها را صحیح و درست معرفی‌ می‌نمودند. 💠خداوند متعال می‌فرماید: «بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ» (زخرف/۲۲) 💠 بلکه آنها می‌گویند: «ما نیاکان خود را بر آئینی یافتیم، و ما نیز به پیروی آنان هدایت یافته‌ایم.» 🔻این آیه که در شأن برخی از سران چون ولید بن مغیره نازل شده است تأکید دارد که آنان نه تنها آیین اجدادی خویش را صحیح معرفی‌ می‌کنند، بلکه پیروی از آنان را هدایت قلمداد می‌نمایند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
هدایت شده از عکس‌نوشت🌿
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ و طوفان الاقصی وزیدن گرفت، و مسجد الاقصی بار دیگر شاهد قیام فرزندانش شد، و مکر سازشکارانِ منافق را به خوابی آشفته بدل کرد، و قصه فلسطین، این کلید رمزآلودِ فرج امت اسلامی، دگربار اما متفاوت و پرشکوه بر سر زبان‌ها افتاد، و بارقه امید قلب مستضعفان را روشنایی دوباره بخشید، و قامت خمیده هستی از رنج‌ها، به خود ایستاد تا شاهد ظهور راست‌قامتانی باشد که در سرزمین سلیمان به قیامی قاسم‌وار، به "أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ" معنا بخشند، تا صدای پای آخرین موعود، با شکستن استخوان‌های غاصبین در هم آمیزد، و موسیقی آن قلب‌ مقاومت را در تپشی مدام، مشتاق لحظه دیدار کند. عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 الأملُ سُلطانُ الشَّياطِينِ على قُلُوبِ الغافِلِينَ 🌀 آرزو، مايه چيرگى شيطان‌ها بر دلِ غافلان است. 🔻 Expectation is the sultan of the Satans ower the hearts of the oblivious. 🔹 expectation: آرزو 🔹 Satan: شیطان 🔹 oblivious: غافل ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 ناراست راست‌نما: من سررشته ندارم! ✍ اصغر آقائی ______________________ 🔻 در همین کوتاه‌عبارتِ جناب لااقل دوازده صورت گرفته است که تنها دو نمونه‌ از آن بیان می‌شود. 🔻 ۱. ایشان چنان از علمی برای تبیین چنین امر واضحی سخن گفته است که گویا تنها کسانی که در رشته حقوق بین الملل و یا حقوق جزای بین‌الملل درس‌خوانده‌اند می‌توانند درباره آن سخن بگویند؛ که این مغالطه است. 🔻۲‌. ایشان گویا برای آنکه کسی از وی طلب دلیل نکند که چرا سخنی در باب وقایع جاری در فلسطین اشغالی نمی‌گوید، راه سؤال و نقد مخاطبان خود را با سنگِ مغالطه سنگ، خواسته و یا ناخواسته سدّ کرده است. این مغالطه در جایی است که فرد پس از بیان مطلبی، آن را با استدلالی بی‌ربط توجیه می‌کند تا مخاطب دلیل و استدلالی از او نطلبد؛ مثلا اگر مسئولی در مقام دفاع از فرزند متهمش، بگوید "فرزند منی که چنین جایگاهی در نظام دارم نمی‌تواند چنین کاری کرده باشد" دچار این مغالطه شده است؛ زیرا متهم، ربطی به امکان یا عدم امکان فعلی خطا از فرزند ندارد. 🔹 در اینجا هم آقای برهانی گفته است من چون فلان‌رشته را نخوانده‌ام پس نظر ندارم، در حالی که به هم ربطی ندارند. 🔻نکته پایانی: البته آقای برهانی که تخصص ندارند، حکم به بودن این اتفاقات کرده‌اند.😊 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عشقِ عبودیت حاصلِ عقلانیت: عقلانیت اگر به عشق نرسد، عقلانیت نیست. ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻 آنگاه شکل می‌گیرد که انسان در خویش و در خود، غرقِ بی‌نهایت و آن هستی مطلق شود و در و او آشکارش را ببیند: 💠 إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ 💠 مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای خردمندان است. 🔻 و با به برسد و تنها خویش را در او بیابد و تاج را بر سر نهد، که عقلی که به عشق نرسد، نیست و عشقی که از عقلانیت مدد نخواهد، تنها رها و بی‌هدف است: 💠 الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ 💠 [صاحبان خرد] همان‌ها هستند که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
هدایت شده از عکس‌نوشت🌿
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ من یک فلسطینی هستم، که دارم خانه‌یی در ساحلِ دریا! دریا که گفتم، دلم را موج گرفت، و آهی در سکوتم اوج گرفت؛ فریاد کردم، شُش‌هایم در نفس افتادند؛ و در نفس‌نفس‌‌زدن‌هاشان، شمردند آنان را که در قفس‌ها افتادند؛ قفس‌هایی از جور و ستم، که بنا گشتند بر زر، بر زور، بر نامردی؛ که بنا گشتند بر تزویرِ حاکمان دنیایی؛ که بنا گشتند ... بر اسلام آمریکائی. و منِ دلتنگ، گوشه‌ای رفتم، نشستم تا بگیرم در بغل زانوانم را، که ناگاه یکی آمد از شرق، با درفشی در دست با نقشی از ثارالله، و نامش بود قاسمِ سلیمانی، از تبار خمینی، در صفِ یارانِ سیّد خراسانی؛ و من او را خوب بشناختم، نه از سینه پرنشان‌هایِ پر زرقش، که از سینه‌ی پر آهُ پردردش، و او جنگید، اما نکشت جز نامردی؛ و زانوهایِ در آغوشم، قوّت گرفتند از مردیِ مردی؛ و من به پاخواستم، با زانوانِ قوّت‌گرفته، با دستانی که دیگر زانو در بغل نگرفته، که سلاحی از ایمان، از غیرت، در بغل بگرفته؛ و آن مرد رفت، و من ماندم با غیرتی که از او آموختم، و اکنون بنگر، که طوفانی گشتمُ موجی ویرانگر، تا ویران کنم آنکه کرد ویران خانه‌ی درساحلم. عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 ثَمَرَةُ الأملِ فَسادُ العَمَلِ. 🌀 ثمره آرزو، تباهی کار است. 🔻 The fruit of expectation is the spoilage of deeds. 🔹 expectation: آرزو 🔹 spoilage: تباه و خراب‌شدن ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۲۲) ✍ اصغر آقائی ______________________ 🌀 گام سوم: با ابراهیم ع: جوان قیام‌کرده (۲) 🔻شهر «اور» میزبان کودکی است که تولد او از دید سربازان نمرود، یکی از قدرتمندترین حاکمان مستکبر جهان پنهان مانده است. نهمین فرزند از نسل به دنیا آمده است، در حالی که پدرش پیش از تولد او وفات یافته و عموی مشرک او، ، سرپرستی او را به عهده می‌گیرد و خداوند که همیشه از نشدها، شد می‌سازد؛ یتیمی را در دامن دشمن خویش می‌پرواند. 🔻آن کودک اکنون که من به شهر او رسیده‌ام جوانی رعنا شده است. 🔻در شهر قدم‌زنان خانه آزر عموی را پرسان‌پرسان یافتم. دق الباب کردم. کنیزی درب را باز کرد. خود را معرفی کرده، از ابراهیم پرسیدم. او که گویی کینه‌ای از ابراهیم در دل دارد، گفت: ابراااااااهییییییم ابراااااااهییییییییم آن جوان گستاخ که همیشه ارباب را ناراحت کرده، او را به جان ما می‌اندازد. ... . 🔻هنوز سخنش تمام نشده بود که شنیدم شخصی بلند فریاد می‌زند؛ از خانه من بروووو بیرون. 🔻در پس آن صدا، فردی به آرامی گفت: پدر جان چرا چنین برآشفته شده‌ای؟ مگر من چه گفتم؟ آن صدا خشن‌تر از قبل گفت: چهههههههه گفته‌ایییییییی؟ تویِ تازه به دوران رسیده، به من، به آزر، بزرگ قبیله می‌گویی آنچه پدرانم به آموخته‌اند را رها کنم و خدااااااااااااااااااای نادیده را قبول کنم. 🔻لحظه‌ای صدای کنیز توجه مرا دوباره به خود جلب کرد. او گفت: باز هم ابراهیم سرِ هیچ با ارباب، یکی‌به‌دو می‌کند؛ آخر دیوانههههههههههه نانت نیست، آبت نیست، ... . 🔻چه سخنان آشنائی؟ چقدر سخن بت‌پرستان و مشرکان تاریخ شبیه یکدیگر است؟ آنقدر این سخن‌ها و تهمت‌ها تکرار شده است که دیگر حالم از شنیدن آنها به هم می‌خورد. 🔻از کنیز روی برگردانده به گفتگوی آزر و ابراهیم دقت کردم. 🔻ابراهیم به عموی خویش گفت: پدر جان چرا چیزی که نه می‌شنود و نه می‌بیند و نه نیازی از تو را برطرف می‌کند، می‌پرستی؟ «إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ وَلَا يُغْنِي عَنكَ شَيْئًا» 🔻اما آزر از تجربه خویش و میراث پدران می‌گوید و بر درستی کار خویش پافشاری کرد. 🔻واقعا نمی‌فهیدم این همه اصرار بر بت‌پرستی را. مگر می‌شود دست‌سازِ خود را، سازنده‌ی خویش بدانی. اما در طول سفر آموخته بودم تکیه جاهلانه بر میراث اجدادی، اسیر جوّ جامعه‌شدن و ثروت‌اندوزی و فریبکاری عواملی هستند که پذیرش حق را سخت می‌کنند. 🔻اما باید گفت و گفت و گفت تا اهلش دریابند. و ابراهیم ادامه داد: پدر جان من دارم که تو نداری، سخنم را بپذیر تا در مسیر صحیح قرار گیری «يَا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جَاءنِي مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْنِي أَهْدِكَ صِرَاطًا سَوِيًّا». پدر جان، همان عبادت است، چنین مکن. پدرجان چرا موجودی را پرستش می‌کنی که در برابر خدای رحمان ایستاد؟ من واضح و صریح به تو می‌گویم اگر چنین مسیری را ادامه دهی، حتما دچار عذاب خواهی شد، و چنان تحت سیطره و ولایت شیطان قرار می‌گیری که دیگر راه نجاتی نخواهی یافت و عقوبتت حتمی خواهد شد. «يَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّيْطَانَ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلرَّحْمَنِ عَصِيًّا*يَا أَبَتِ إِنِّي أَخَافُ أَن يَمَسَّكَ عَذَابٌ مِّنَ الرَّحْمَن فَتَكُونَ لِلشَّيْطَانِ وَلِيًّا» 🔻 و آزر لجوج، گوشی برای شنیدن نداشت. ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 لا تَخْلو النَّفْسُ مِنَ الأملِ حتّى تَدْخُلَ في الأجلِ. 🌀 نفْس از آرزو تهى نمى شود مگر زمانى كه اجل سر رسد. 🔻 A soul does not depart from expectation until it enters the realm of death. 🔹 soul: نفس، روح 🔹 depart: جداشدن 🔹 expectation: آرزو 🔹 realm: محدوده، قلمرو ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
بسم الله قاصم الجبارین 🔰 زوال اسرائیل ✍ اصغر آقائی ______________________ 🔆 محتوای متن زیر بر اساس آیات قرآن است. 🔻و اینک در از تبار و پیروان قومی بهانه‌جو، لجوج، بی‌ادب، پیمان‌شکن و خائن، مغرور و تکذیبگر، ترسو، خودبرتربین، دنیاطلب و زیاده‌طلب، که ترور شخصیت و شخصِ افراد و پیامبرکشی عادت آنان بود؛ قومی دیگر با همان اوصاف در قبله اول مسلمانان گرد هم آمده‌اند و چون دشمنانِ بی‌وفا و پیمان‌شکن، تهمت‌زن و توطئه‌گر و تفرقه‌افکنِ نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، دشمنی را به نهایت رسانده‌اند. 🔻آنان چون و شیطان‌صفتان با دروغ و بهره‌گیری نابجا از احساسات و فطریات مردم چون وطن‌دوستی میان ملت‌ها تفرقه‌افکنی کرده، با جار و جنجال و شایعه‌پراکنی و صرف هزینه‌های بسیار سنگین، در تلاشند مخالفت خویش را نه با من و تو که با مکتب ابراز کرده، آن را نابود سازند. 🔻و اکنون بر من و توست تا با فهم صحیحِ قطعی الهی که به فرموده امام خامنه‌ای در محاسبات دشمن نمی‌گنجد، بدانیم خداوند نه از ظالمان غافل بوده، و نه در سنت‌های او تغییری ایجاد شده است. آری او با سنت‌های خویش چون امهال و استدراج به ظالم فرصت می‌دهد تا خباثت باطنی خویش را به اوج رسانده، آن را آشکار کند. و این ظلم‌پیشگی، او را آهسته آهسته به سلب نعمت کشانده، عامل نابودی‌اش می‌شود. 🔻ما باید با ترک هر گونه محبت و دوستی آنان، که اگر چنین نباشد در ظلمی تاریخی و فرهنگی غلطیده‌ایم، و با نه‌گفتن به هر رابطه و روابط سران خودکامه عرب، این ظالمان را تنها گذاشته، در مبارزه‌ای دائمی با آنان، ، این ریشه فتنه‌ها را، از جای درآوریم. 🔻آری بدان قهر الهی و نابودی ظالم سنتی الهی، و کیفرِ ناگهانی او وعده‌ای قطعی و بسیار نزدیک است؛ چرا که ظلم، آن هم این چنین ظلمی، دائمی نخواهد بود. 🔻و تو ای به‌پاخواسته،‌ آگاه باش که در پیکاری خستگی‌ناپذیر عامل عذاب و نابودی آنان خواهی بود و زود باشد که این قوم تبهکار در این بازگشتِ پرقدرت، چندلایه و پرفتنه‌، که گویی تمام جهان را در سیطره فرهنگ شیطانیِ خویش اسیر کرده‌اند، نتیجه ظلمِ روزافزون خویش را ببینند و بار دیگر با گروهی از تبار و بر آنان، دوباره به نابودی و آوارگی در سایه‌سار عج برسند. 🔻و این نابودی به دست وی و اصحابش، علیه‌السلام است و اینک تو در این صحنه در میان ایرانی او در تلاش برای نابودی او منتظر هستی و آن وعده بسیار نزدیک است که فرمود: می‌بینم قومی از مشرق قیام کرده، طلب حق می‌کنند اما به آنان داده نمی‌شود؛ و آنان دوباره طلب می‌کنند و باز حق‌شان به آنان داده نمی‌شود؛ و وقتی آنان وضعیت را چنین می‌بینند شمشیرها را بر دوش گرفته، قیام می‌کنند، و در این هنگام آنچه خواهان آن بودند، به آنان داده می‌شود، اما دیگر نمی‌پذیرند، و این قیام را ادامه می‌دهند تا آن را به صاحب شما (امام عصر عج) بدهند. کشته‌شدگان آنان هستند. آگاه باشید اگر من این زمان را درک کنم، خود را برای صاحب این امر حفظ می‌کردم. 🔻آری امام علیه‌السلام در این حدیث به که بی‌گمان همان یاران خراسانی ایرانی است، وعده می‌دهد پس از قیام آغازین مرد قمّی، چنان امرِ قیام صاحب الامر نزدیک است که گویی بیشتر از عمر معمولی یک انسان از شروع آن قیام آغازینِ روح خدا تا قیام پایانی نفس رحمانی حق، طول نمی‌کشد زیرا که فرمود «لابقیت نفسی لصاحب هذا الامر: خود را برای صاحب این امر حفظ می‌کردم» ✅ پس ۱) به دلیل سنت‌قطعی الهی در نابودی ظالمان، و ۲) به دلیل وعده امام معصوم علیه‌السلام در مدت قیام مرد قمّی تا ظهور صاحب الامر عج، که بیش از عمر معمولی یک انسان نیست؛ و ۳) به دلیل سخنان بزرگان دین چون در در نابودی صهیونیسم با مهدی موعود، می‌توان به این نتیجه رسید نابودی این قوم ظالم بسیار نزدیک است؛ و از آنجا که از آغاز انقلاب اسلامی تا بیست سال آینده، حدودا به میزان عمر معمولی یک انسان است، لذا امید که نابودی این رژیم غاصب حداکثر در بیست سال آینده اتفاق بیافتد که دامت افاضاته فرمود: رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. 🔻آری هرچند گاه چون عصر روز واقعه امیدها گویی بر باد رفته، و دیگر برای حق رمقی نمانده است؛ اما یک نام هنوز در عین ستمدیدگی می‌درخشد و زودباشد که طیلسان زهدپوشِ ریاکار را از عریکه به زیر بکشد ... بوی خطبه‌های علی می‌آید ... قدمی دیگر مانده .... باطل در جولان است و بی‌قرار و خودشیفته؛ اما حق آرام و پرقرار در مسیر؛ بوی خطبه‌های علی می‌آید و که او کشید، در نیام نرفته است؛ علی می‌آید؛ پدر در راه است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
هدایت شده از عکس‌نوشت🌿
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ به چشمان نگران و ترسانِ دخترک نگاهی کن، شاید قلب سنگت تکانی خورده، چشمه‌سارِ انسانیّتت جوشیدن بگیرد، و شاید تویی که از آزادگی و مردانگی می‌گویی و دینت انسانیّت است، دیگر یاوه‌سرایی نکنی؛ تا مگر از لبنان تا غزه، از ینگه‌دنیا تا خاور دور، هر کجای دنیا که مظلومی باشد، قلب و روحت‌ را به‌درد آورده، زبان و دستت به کار افتد. عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 مَنِ اتَّسَعَ أملُهُ قَصُرَ عَمَلُهُ. 🌀 هر كه آرزويش دور و دراز شود عملش كم و كوتاه مى گردد. 🔻 A man who has high expectations is deficient in his actions. 🔹 expectation: آرزو 🔹 deficient: نقص، کم‌گذاشتن ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⸤﷽⸣ 🔻نمی‌توان برای امّتی که را درهم‌آمیخته و برای عضوی از اعضای دردمند خویش راه می‌اندازد، شاخ و شانه کشید. 🔻آری خداوندی که با و مستکبران روزگار را از اریکه به زیر می‌کشد، می‌تواند با دستان خالیِ امّتی شجاع و صبور، و صهیونیست‌های خبیث را به زیر بکشد. 🔻چه رسد به آنکه آن دستان خالی در کنار قرار گیرد که به حکم نیروی ایمان را با قدرت بازدارنده‌‌ی نظامی همراه کرده است. 🔻 و زود باشد که با مدد کفن‌پوشان شرقی به نیروی نظم و ایمان به اوج خود رسد، و مردمانی از با شعار راهی شوند تا به حکمِ ، جستجوی کوی‌به‌کوی آن دیارِ رنج‌کشیده را تحقق بخشند و هیچ غاصبی نماند مگر آنکه در زنجیر شود و شعار واضح و عیان آن هم‌پیمانِ در اوج خویش تبلور یابد. 🔻 و با زنجیرشدنِ و شیطان‌صفتان به یُمن نفس‌های حیات‌بخشِ و دستانِ علم‌افزا و معجزه‌آسای به مدد ، نفس‌های در سینه‌حبس‌شده رها شوند 🔻 تا به حکمِ ، ارواح مؤمنان با یکدیگر اُلفتی دوباره یافته با قدم‌نهادن در مسیر در سرای ، این گوهر بشر مقیم شوند. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
هدایت شده از عکس‌نوشت🌿
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ آنگاه که خورشید بر کرانه آسمان می‌نشیند، و تو غرق غروبِ سرخ‌فامش می‌شوی، این چشمانِ خون‌بار اوست، که نگران تو در شبِ تارِ گسترش‌یافته از مغرب‌زمین است؛ و تو ای مشرقی به پا خیز و خورشید را در افقِ خویش جستجو کن، که او دوباره از دلِ تو بر عالمیان خواهد درخشید. عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora
⸤﷽⸣ 🔰 ناراست راست‌نما: حماس برای حفظ جان و مال مردم برود. (۱) ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔹 جناب در متنی با عنوان "اگر حماس نوارغزه را ترک کند..." پیشنهاد داده است حماس به کشوری ثالث رود. ☑️ نکاتی اجمالی در تحلیل وی با تفکیک عبارت‌های ایشان عرض می‌شود: 🔻۱. جلوگیری از حمله زمینی، حماس به جای دیگری رود. ☑️ در این عبارت ۱) بر چه اساسی حمله زمینی صهیونیستی را قطعی فرض کرده است؟ و ۲) بر چه مبنائی لزوماً را به نفع رژیم غاصب تفسیر کرده است؟ ۳) مقصود از نیروهای حماس گردان‌های القسام و مانند آن است یا همه مردم؟ چرا بین حماس و مردم آن سرزمین، تفکیک کرده است؟ 🔻۲‌. کنترل باریکه را به دولت خودگردان بدهد. 🔹آیا پس از سال‌ها و همراهی با رژیم و پشت‌ِیک‌میز نشستن‌ها، جلوی ظلم و پیشرفت و شهرک‌سازی‌ها جدید این رژیم کودک‌کش را گرفته است، تا مدیریت باریکه را نیز به او بدهند؟ ... ادامه دارد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 ناراست راست‌نما: حماس برای حفظ جان و مال مردم برود. (۲) ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻۳. آیا مصیبتی پیش خواهد آمد؟ 🔹فرض کسی که چنین سؤالی (با هویّتی توبیخی و انکاری)، این است که با رفتن حماس به جای دیگر جنگ و گرفتاری‌های مانند آن پیش نخواهد آمد. از این فرد باید پرسید که مصیبت فقط کشته‌شدن و مانند آن است، یا مصیبت‌های دیگری نیز در قاموس او وجود دارد. چون آوارگی از وطن، تحقیر، اسارت، ازبین رفتن هویّت و آزادگی و مانند آن. اگر در قاموسش چنین معانی‌ئی وجود ندارد، توصیه می‌کنم کمی بر دائره معانی واژگان خویش بر اساس هویّت دینی و انسانی بیافزاید که اگر چنین نکند، تفسیرهای او همیشه مادی‌گرا و یک‌سو خواهد شد. بله حفظ مال و جان و مانند آن مهم است، اما همیشه هنگام میان مسائل مختلف، مهم‌تر را برمی‌گزیند؛ بنابراین عقل میان مال و جان، جان را و میان جان و هویّت انسانی، آزادمردانگی و هویّت انسانی را انتخاب می‌کند. لذا از نویسنده محترم می‌پرسم آیا اگر بر معنانی واژگان چون مصیبت، معانی دیگری بیافزاید، آیا مصیبتی پیش خواهد آمد؟ 🔻۴. مثال زدن به و محاصره‌ بیروت توسط آریل شارون و عدم امکان مقابله 🔹بگذریم از اینکه این تشبیه مشخص نیست و گویا تنها وجه شبه آن بر این فرض است که همچنانکه در زمان یاسر عرفات، با صهیونیست‌های تا دندان مسلح، که جوّ جهانی و غیره نیز در اختیار آنان بود تا جایی که خود را قوی‌ترین یا از قوی‌ترین نیروهای امنیّتی و نظامی معرفی کرده بودند، ممکن نبود، اکنون نیز چنین است؟ به نظر می‌رسد این فرد یا تغییرات ژئوپولتیک و غیره‌ی جهان را نادیده گرفته است. به فرض صحیح‌بودن یاسر عرفات در این زمینه، که در مواردی عملکرد وی به شدّت مورد نقد است، چرا نویسنده یکسان را بدون توجه به مختلف اجتماعی، سیاسی، و ... برای دو زمان می‌پیچید؟ و نیز خود نویسنده تصریح کرده است که یاسر عرفات مقابله را ممکن نمی‌دانست، اما تجربه‌های جنگهای اخیر با این رژیم نشان داده است که اولاً هم مقابله ممکن است و ثانیاً نتیجه یک جنگ همیشه پیروزی در میدان نیست که هیمنه پوشالی دشمن آن هم با دستان نسبتا خالی بسیار بزرگی است. 🔻۵. حال چه عیبی دارد حماس برای نجات مردم غزه همین کار را "یعنی رفتن از عزه را" انجام دهد. 🔹نویسنده محترم هرچند مشخص نکرده است که مقصود از «عیب» در این عبارت چیست؟ آیا عیب سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، و ... کدام مورد نظر آن است، اما بر اساس مطالب دیگر وی در همین نوشتار کوتاه، گویا مقصود وی این است که اگر حماس این کار را می‌کرد، هم خود و هم منطقه و هم اهالی غزه را از مرگ و نابودی نجات می‌داد که البته گفتیم چنین نگاهی به دلیل یک‌سو بودن آن، تنگ‌نظرانه است. 🔻۶. لطفا تندخو قدر اعصاب خودشان را کنترل کنند و فبل از چسباندن هر اتهامی بيانديشند که صلح امام حسن ع هم هست. 🔹بگذریم از «تندخوئی» تبلوریافته در این عبارت، که مرز اخلاق و را درنوردیده است، و این که نویسنده خود پیشدستی کرده و آنچه خود در قالب عبارت «قبل از چسباندن هر اتهامی» توصیه کرده است را مرتکب شده است؛ با گذر از اینها عرض می‌کنم: ع حقیقتا مظلوم است چرا که باگذر صدها سال از صلح وی و تبیین جوانب آن، همچنان عده‌ای آن را وسیله‌ای برای متهم‌کردن دیگران می‌دانند بدون آنکه گویا حتی نگاهی به مفاد آن کرده باشند. از نویسنده می‌پرسم فلسفه امام حسن ع چه بوده است؟ آیا تنها فلسفه آن نجات جان مؤمنان بود یا نکات دیگری نیز در آن هست؟ اساسا آیا که به تمام قد در خودنمائی کرده است و آنان حتی برای سران و مردمان بسیاری از کشورها شده است، باز دم از صلحی زدن که بنیادین آن بر اساس مفاد آن، نیرنگ معاویه و عدم تعهد وی به دین و آیین و اخلاق و مانند آن است تا «لَا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً» به وضوح آشکار شود؛ چه جایی دارد؟ ... ادامه دارد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 ناراست راست‌نما: حماس برای حفظ جان و مال مردم برود. (۳) ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻۷. چون صیانت از جان و مال و آسایش مردم است از تهدید و خطر نه به خیر انداختن زندگی مردم برای حفظ موقعیت یک فرد یا گروه یا دولت. 🔹وی فلسفه سیاست را «صیانت از جان و مال و آسایش مردم» معرفی کرده است. هرچند از جان و مال و آسایش مردم بسیار مهم است، اما گویی وی هیچ نگاهی به در تبیین وظایف حکومت نکرده است. علیه السلام در بیان سرفصل‌های وظایف حاکمان، مسائلی چون «جمع‌آوری خراج و مانند آن» و «جهاد با دشمن» و «اصلاح مردم و کارهای آنان» و «آبادانی» مطرح می‎کند: «هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ فِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ حِينَ وَلَّاهُ مِصْرَ جِبَايَةَ خَرَاجِهَا وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا وَ اسْتِصْلَاحَ أَهْلِهَا وَ عِمَارَةَ بِلَادِهَا» با گذر از ترتیب بیان امام علیه السلام که بسیار مهم است، عرض می‌کنم در این عبارت «جهاد با دشمن» نه فرار از آن را توصیه کرده است؛ لذا زمین جبهه، آن هم زمینی که متعلق به شماست و باید آن را حفظ کنید، نه تنها با عقل که با دین نیز نمی‌سازد. خالی‌کردن میدان در صورتی دینی و عقلانی است که فرد بخواهد در موضعی قوی‎‌تر قرار بگیرد، در حالی که اوّلاً تجربه نشان داده است که با خالی‌کردن جبهه در برابر دشمن چنین حاصلی نخواهد داشت، همچنانکه در قصه یاسر عرفات اتفاق افتاد؛ و ثانیاً به فرض خالی‌کردن جبهه و جایی دیگر رفتن، چه تضمینی وجود ندارد که با فشار صهیونیسم و قدرتهایی چون آمریکا، کشور میزبان مشکلات متعددی برای این گروه ایجاد نکند و ثالثا بر چه مبنائی توصیه می‌کند گروهی که ملت آن یا بسیاری از ملت آن، آنان و کارهای جهادی آنان را به دلائل مختلف قبول دارند، سرزمین اجدادی خویش را ترک کنند؟ 🔻۸. فهم و عمل به فهم همین یک نکته است که سیاستمدار صادق را از بدلی آن مشخص می‌کند. 🔹تنها در پاسخ به این عبارت عرض می‌کنم، بیان یک نکته مبهم، با زوایای مختلفی که بیان نشده است، و بنیان‌نهادن بسیاری مسائل بر آن و صادق‌بودن و نبودن و شناخت بدل و غیر بدل را بر آن نهادن، خود آیا فهمی صحیح و صادقانه است یا خیر؟ لذا عرض می‌کنم شناخت «تحلیلگر سیاسی-اجتماعی صادق از بدل» بر فهم این نکته لااقل استوار است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 ناراست راست‌نما: حماس برای حفظ جان و مال مردم برود. (۴) ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔹 با توجه به توضیحات گذشته زیر در این آقای خواسته یا ناخواسته رخ داده است: ☑️ مغالطه ابهام ساختاری: صدر و ذیل ساختار تحلیل وی با ابهام‌های متعددی روبه‌روست. ☑️ مغالطه واژه مبهم: مانند قطعی‌شمردن به‌نفع رژیم صهیونیستی بودنِ حمله زمین به غزه ☑️ مغالطه کنه و وجه: مانند اهداف اصلی و فرعی قیام مردم عزه را جابه‌جا کردن ☑️ مغالطه علت جعلی: مانند صلح یاسر عرفات را تنها و تنها عقلانیت او در تشخیص عدم امکان مقابله معرفی کردن ☑️ مغالطه بزرگ‌نمایی: مانند بزرگنمایی قدرت زمینی ارتش رژیم جعلی (در حالی که بسیاری از کارشناسان چنین نمی‌گویند) ☑️ مغالطه کوچک‌نمایی: مانند کوچک‌نمایی حرکت حماس و حمله پیش‌دستانه، قدرتمندانه و مبتکرانه آنان ☑️ مغالطه طرد شقوق: مانند عدم توجه به جوانب صلح امام حسن علیه السلام ☑️ مغالطه بیان عاطفی: مانند در قالب پرسش و عبارت‌هایی گویا دلسوزانه رفتن حماس را به نفع مردم معرفی کردن ☑️ مغالطه ارزیابی یک‌طرفه: مانند تمام اجزای متن 😅☺️ و ... ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔺اگر تو ایران یه دختر بخوره زمین و بره بیمارستان این فرد چه‌هاا که نمی‌کنهه 🔻اما گویی از غزه خبری نداره .... 🔹البته ازش انتظاری نیست ... به ویژه آنکه تربیت‌شده پدری است که نه تنها " حمله به غزه" توسط برخی از رو برنمی‌تابه و عليه اونها نامه‌ای سرگشاده می‌نویسه، رژیم غاصب رو دمکراتيک‌ترین دولت خاورمیانه معرفی می‌کنه. 🔻 پدر در این نامه بعد از متهم‌کردن برخی مخالفان حمله به غزه به نادانی و ضد سامی‌گرایی (یهودستیزی) می‌‌نویسه: آنان همچنین دمکراتيک‌ترین کشور در خاورميانه را بدنام کردند. (They having) “defamed the only democratic country of goodwill in the Middle East”. ✅ بنابراین شاخصه ۱) شناخت خداوند و اطاعت از او؛ و ۲) شناخت دشمن او و عدم تأییدش حتی با است. و ظالم در هر آئینی که باشد، دشمن خداست. پیامبر ص فرمود: 💠 اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ 💠 بدانيد كه عاقل‌ترين مردم كسى است كه پروردگارش را بشناسد و از او پيروى كند، دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانى كند. 🔻 بنابراین معیار یا همان حیات معقول، از حق است. به فرموده امام حسین ع تنها با تبعیت از حق، عقل کامل می‌شود؛ نه با عنوان‌گرایی و شهرت و مانند آنها: "لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ" ✅ بنابراین عقل خود را پایبند انبیا و عاقلان عالم کنیم، نه صرفاً مشهوران عالم، که شهرت ریشه‌ندوانده در عقلانیت، به نسیمی از احساس بند است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: 💠 لا تَزالُ اُمّتي بِخَيْرٍ ما تَحابُّوا وأدَّوا الأمانَةَ، واجْتَنَبوا الحَرامَ، وقَرَوُا الضَّيْفَ، وأقامُوا الصَّلاةَ، وآتَوا الزَّكاةَ. 🌀 امّت من تا زمانى كه يكديگر را دوست بدارند، امانت را [به صاحبش] بازگردانند، از حرام دورى كنند، ميهمان را گرامى بدارند، نماز بگزارند و زكات بپردازند، پيوسته در خير و خوبى خواهند بود. 🔻 My nation will continue to thrive as long as they love each other, deliver the trust, refrain from the forbidden, respect the gust, maintain the prayer, and pay the alms-tax (zakāt) 🔹 thrive: رشدکردن 🔹 as long as: تا زمانی که 🔹 deliver: دادن، بازگرداندن 🔹 trust: اعتمادکردن، امانت 🔹refrain: جلوگیری 🔹 forbidden: حرام 🔹 maintain: حفظ‌کردن، مراقبت‌کردن ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۲۳) ✍ اصغر آقائی __________________ 🌀 گام سوم: با ابراهیم ع: جوان قیام‌کرده (۳) 🔻گفتگوی و عمویش آزر، که نمی‌دانم می‌توان نامش را گفتگو گذاشت یا خیر به پایان رسید و ابراهیم با کوله‌باری از حزن که بر قلبش سنگینی می‌کرد، از عمویش جدا شد. 🔻کناری رفتم. ابراهیم، که گویی دریایی، جهانی، امّتی است پرشکوه، از کنارم گذر کرد. «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ». زبانم به کامم چسبیده بود، جرأت سخن نداشتم. خواستم او را صدا بزنم امّا نشد که نشد. 🔻به خود جرأت دادم قدم‌به‌قدم با کمی فاصله در کوچه پس کوچه‌های شهر او را تعقیب کردم. از شهر خارج شد و کناری رفت. گویی با کسی نجوا می‌کند. در زاویه‌ای قرار گرفتم تا هم نجوایش را بشنوم و هم صورت دل‌ربای او را بنگرم. اشک‌های او بر گونه‌هایش روان بود و دانستم که با ازل سخن می‌گوید. ناخواسته گریستم. 🔻ابراهیم شروع به کرد و از خداوند آن یگانه آمرزش‌گر، طلب مغفرت می‌کرد. نام را که شنیدم، متوجه شدم که برای عموی خویش طلب غفران می‌کند. دستان به‌آسمان‌افراشته، چشمانِ اشک‌بار، سرِ به‌زیرافکنده، زانوانِ به‌ادب بر‌خاک‌نشسته، و صدای حزین، برایم دیگر آشنا بود. گویی دیگر با این حال انس گرفته‌ام. من بارها و بارها در این سفر دیده بودم که هر فرصتی که به دست می‌داد، زانوی ادب در برابر آن خدای بی‌کران بر خاک می‌زد. 🔻ابراهیم به خانه بازگشت. عموی او کنار نخلی برافراشته، خوشه انگوری را در دست گرفته، دانه دانه آن را به دهان می‌گذاشت و با لذت تمام می‌خورد. آزر گفت: این غریبه کیست که با خود آورده‌ای؟ ابراهیم گفت: عمو جان، همان طور که گفتی غریب است و من. راستش با این جمله‌ی او کمی به خود بالیدم؛ من، مهمان ابراهیم، خلیل الله شده‌ام. البته کمی شرمسار هم بودم؛ او خلیل الله و رفیق همراه خداوند و من ...؛ نه وصله ناجوری بودم؛ اما مهر و او چنان بود که احساس غربت نداشتم. 🔻عموی ابراهیم گفت: باشد و خوشه انگوری را همراهِ دو سیب در ظرفی گذاشت به ابراهیم داد و گفت: امروز درباره تو با بزرگ صحبت کردم و سخن‌هایت را به او گفتم. او بسیار متعجب شد. قرار است فردا با تو به دیدارش برویم، مگر آنکه او آن بادِ کله‌ات را خالی کند و من را از این یکی‌به دو کردن‌های بی‌جای تو رها سازد. من دیگر در برابر شرمسارم. 🔻ابراهیم نگاهی به من کرد و با تبسمی مرا به داخل خانه دعوت کرد. 🔻شب پس از اطعام و مهیّاکردن محل استراحت من، خود در کناری به عبادت مشغول شد؛ عبادتی که از سر بود. «وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ». 🔻از فرط خستگی خوابم برده بود که با نجوای ابراهیم از خواب بیدار شدم. ساعتی دیگر تا طلوع آفتاب نمانده بود. به صبح که نزدیک‌تر می‌شدیم به جای ابراهیم من گرفته بودم که در معبد چه خواهد گذشت؟ اما ابراهیم آرام و پرقرار، با قلب سلیم خویش «إِذْ جَاء رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» در حالی که دست به آسمان داشت گفت: خداوندا من تسلیم تو هستم و راضی به قضا و حکم تو «إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ». 🔻با این جمله قامت رعنای ابراهیم در پسِ اشک‌های جاریِ چشمانم پنهان شد، و من به یاد آن قامتِ رشیدِ برزمین‌افتاده در میدان، در حالی که دشمنانش دور پیکر بی‌ر‌مقش حلقه کرده، ضربه می‌زدند، افتادم؛ و با او در آن معرکه، هم‌نجواشده، گفتم: خداوندا راضی به رضای تو هستم و بر آن صبر می‌کنم «الهی رِضاً بِرِِضِاکَ، صََبراً عَلی قَضائِک یا رََبََََّ لا الهَ سِواکَ». 🔻وه که چقدر اوصاف انسان‌های کامل به هم نزدیک است. 🔻صبح شد و ما به راه افتادیم، ... سوی معبد ... . ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰یادداشت‌های قرآنی:‌روش‌شناسی تبلیغات سوء دشمن (۲): تهمت‌زدن به رهبران و مبارزان در میدان ✍ اصغر آقائی ___________________ 🔻یکی از راه‌های ضعف خود، برچسب‌زدن به دیگران است. این صفت که در عرف دین و اخلاق، و نام گرفته است، یکی از شیوه‌های دشمن در حفظ موقعیت خویش است. 🔻 برای آنکه بتواند جبهه حق را تضعیف کند: ۱) تلاش می‌کند سخنان و اعمال شما را زیر نظر بگیرد، ۲) از میان آنها مواردی را انتخاب کند، و ۳) بر اساس آنها افتراء و تهمتّی را به شما بزند. 🔻لذا یکی از رایج در توسط دشمن، تبلیغ هماهنگ تهمت‌ها و افترائات مختلفی است که صورت می‌گیرد؛ همچنانکه در مسئله در همین دو سه هفته اخیر موارد متعددی را مشاهده کردیم؛ مانند کودکان سربریده شده توسط نیروهای . 🔻 به همین علّت خداوند متعال دشمنان را چنین معرفی می‌کند: 💠 «نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَسْتَمِعُونَ بِهِ إِذْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ وَإِذْ هُمْ نَجْوَى إِذْ يَقُولُ الظَّالِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلاَّ رَجُلًا مَّسْحُورًا» (اسراء/47) 💠هنگامی که به سخنان تو گوش فرامی‌دهند، ما بهتر می‌دانیم برای چه گوش فرا می‌دهند؛ (و همچنین) در آن هنگام که با هم نجوا می‌کنند؛ آنگاه که ستمگران می‌گویند: «شما جز از انسانی که افسون شده، پیروی نمی‌کنید! ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul