🔰 محبت و ایمان (۲)
✍ اصغر آقائی
_____________________
💠 چند نکته پایانی و تکمیلی:
🔻 ۱. هرچند #محبت امام حسین عليهالسلام #خاص است و اساساً تلاش اهل بیت علیهم السلام این بوده این محبت خاص باشد تا #اهداف آن خاص شده، به دلیل #ویژگیهای خاص #قیام_کربلا، مورد توجه باشد؛ اما به نظر میرسه این #عبارت_پیامبر ص (در حدیث محبت مکنونة) از #وحدت وجودی ایمان و محبت، نشأت گرفته است؛ یعنی هر جا #حقی باشد به #حکم عقل نسبت به آن حق، به شرط #شناخت، محبت ایجاد میشود؛ لذا امام رضا عليهالسلام فرمود:
🌀 إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا
🌀 اگر مردم سخن نیکوی ما را بدانند، از ما تبعیت خواهند کرد.
🔻 ۲. هرچند #محبت امام حسین عليهالسلام #خاص است؛ اما محبت نسبت به حق (چون خود امام عليهالسلامکه عین حق و تمام حق است) و #بغض نسبت به غیر حق از #لوازم_عقل صریح و فطری بشر است؛ لذا چون #منبعِ حُبّ و بغض، عقل فطری بشر است؛ این دو در کنار هم هستند؛ لذا آنگونه که برخی از افراد میگویند #تفاوت شیعه با دیگران این است که #برائت دارند؛ چون #تولی را همه مثلا اهل سنت نیز دارند؛ این سخن آنان تمام نیست و نادرست است؛ زیرا اساسا نمیتوان #حب به چیزی و #بغض نسبت به دشمن آن را از هم جدا کرد.
🔻 ۳. اگر انسان #عاقلانه نسبت به چیز یا فردی محبت یابد؛ صد در صد نسب به #دشمن آن #بغض خواهد داشت (به شرط اثبات دشمنی او نزد آن فرد)؛ و هرچقدر محبت بيشتر شود، بغض هم بیشتر خواهد بود.
🔻۴. بنابر آنچه در نکته "۳" گفتم، #بغضِ امام معصوم عليه السلام #نسبت_به_دشمن، به دلیل #کاملبودنِ محبتِ امام، #بیشتر از دیگران است.
🔻 ۵. و بنابراین #صبر امام عليهالسلام، به عنوان مثال، در برابر #توهین دیگران #بیشتر از هر شخص دیگر است؛ زیرا محبت امام نسبت به خودشان در اوج قرار دارد؛ لذا شدت #غیرتشان نیز نسبت به خودشان در اوج است؛ بنابراین در اوجِ #برائت از توهین دیگران دارند؛
🔻 ۶. اما #عکسالعملشان نسبت به #توهینکننده در اوج نیست؛ زیرا میان توهین و توهینکننده که فردی انسانی است #تفاوت قائل میشوند و او را فردی مییابند که از روی #جهلی که شایسته انسان نیست، توهین کرده است؛ لذا با #مهربانی میخواهند او را به #حقیقت انسانی خود برگردانند؛ و در حقیقت او را #نیازمند یاری میداند و چون جاهل است نیازمندی او به یاری بسیار زیاد است؛
🔻 ۷. مگر آنکه آن #فرد آگاهانه و عامدانه، یعنی با #علم به #حقانیت امام به وی توهین کرده باشد، که در این مورد #تفاوت عمل امام مشهود است و یقینا با توجه به میزان آگاهی فرد و مانند آن شدت برخورد با او خواهد داشت؛
🔻 ۸. #حدیث_مذکور یعنی محبت مکنونة، هرچند درباره امام حسین عليهالسلام صادر شده است؛ اما این #اختصاص به ذات و #شخص امام ع از آن جهت که فردی با نام حسین بن علی است، ندارد؛ زیرا #رابطه محبت و ایمان، #حقیقتی تکوینی است که میان #محبت و ایمان و #انسان_کامل وجود دارد؛ اما چون امام حسین عليهالسلام همانطور که اشاره کردم، نسبتاً چندجهته و کامل یعنی هم صفات جلال و هم جمال رو در کربلا بروز دادند، لذا از این جهت، خواستند محبت ایشان آشکارتر باشد؛ لذا میتوان، #مثلا اینطور گفت ان للرضا عليهالسلام محبه مکنونة فی قلوب المؤمنین؛ و یا آنکه گفت للحسن عليهالسلام.. و یا ... نسبت به ائمه دیگر عليهم السلام.
🔻 ۹. #محبت نسبت به انسان کامل از طرف دیگر #مختص مؤمن نیست؛ زیرا همه #موجودات ذاتاً #عاشق الله و به تبع آن عاشق #مظهر او یعنی انسان کامل و امام هستند؛ اما #مؤمن به دلیل #زنگار نگرفتن #فطرت او انس و آشناییت بیشتری یا او دارد.
✅ آخرین نکته:
اگر کسی به اصطلاح در واقعهای #مستبصر شده، شیعه میشود؛ خیلی سادهلوحانه است بگوییم ناگهانی در او انقلاب ایجاد شده است. این #تحول، در واقع لحظهای است که ایمان #روبهافزایش وی، به نقطه انفجار میرسد و تمام قلب او را میگیرد؛ و وقتی تمام قلب او با #شناخت_روزافزون حق در برابر آن کم کم متواضعتر شد، طبیعتا این تواضع یا همان #ایمان_باطنی در لحظه انفجار بروز خارجی مییابد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 خلاصه تمام مطالب در متن "محبت و ایمان":
۱. بر اساس حدیث #محبت مکنونة، هر کسی دلش برای امام حسین عليهالسلام بگیرد و مانند آن، مؤمن است؛ در هر مذهبی که باشد؛ البته مراتب دارد.
۲. #تبری و #تولی دوسویه با هم مرتبط هستند؛ بنابراین نمیشود گفت نسبت به چیزی محبت است و بغض نسبت به دشمن آن نيست؛
۳. حدیث "محبه مکنونة" #اختصاصی به امام حسین عليهالسلام از آن جهت که حسین بن علی ع است، ندارد؛ بلکه مختص #مقام_امامت است؛ اما خاص بودن آن در ایشان به دلیل شیوه #بروز_صفات ایشان در حادثه شگرف #کربلا است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 لا يَكُونَنَّ أخوكَ أقوى على قَطيعتِكَ منكَ على صِلَتِهِ ، ولا تَكُونَنّ على الإساءَهِ أقوى منكَ علَى الإحسانِ
💠 هرگز نبايد توانايى برادرت در قطع رابطه با تو بيشتر از توانايى تو در پيوند با او باشد و نبايد توانايى او بر بدىکردن بيشتر از توانايى تو بر نيكىكردن باشد.
🔺 Do not let your brother be stronger in his avoidance of you than you are in your maintaining realations with him; and do not be stronger in your harm to nim than in your kindness towards him.
🔹 let: اجازهدادن
🔹 avoidance: اجتناب، بریدن
🔹 maintain: حفظکردن
🔹 realations: روابط
🔹 harm: آسیب و ضرررساندن
🔹 kindness: مودت و احسان
🔹 towards: نسبت به
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#حدیث_روز
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
🔰 شرح بیت سوم از غزل دوم:
🌀 كى دهد دست اين غرض يا رب! كه همدستان شوند
🌀 خاطرِ مجموع ما، زُلفِ پريشان شما؟
🔰 خلاصه شرح:
حافظ که #مشتاق دیدار حق است، گویی از #غرقشدن در #مظاهر کثیر و متعدد حق تعالی در #عالم_مُلک و دنیا و تنها آنها را دیدن خسته شده است. مظاهری که گویی هیچ ارتباطی میان آنها نیست و پراکنده هستند و درد سر ساز، و انسان را پراکندهخاطر میکنند. حافظ در چنین جایی، از خداوند میخواهد روزی فرارسد تا با رسیدن به #ملکوت هستی، #وحدتِ پنهان در پس این کثرت را ببیند و با آن یکی شود و «خاطر مجموع» بیابد، و این خاطر و ذهن و نفس آرامشده با وحدت، با این «زُلف پریشان» یعنی مظاهر متعدد خداوند که چون زلفِ پریشان یار، تنها رخ زیبای او را پوشانده، یکی شده؛ و در پسِ این عالم شلوغ و کثیر، رخ وحدتبخش یار را ببیند. در #اصطلاح #عرفان به این مسئله، #وحدت_در_کثرت گفته میشود.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور «رحمه الله علیه»:
🔻 اى دوست! نمىدانم چه زمان به آرزوى خود نايل خواهم شد كه تو را با ديده #وحدت در كثرت مشاهده نمايم و #ديده دل بگشايم و به #ملكوت مظاهرت آشنا گردم؟
🔻 كه:
💠 إلهى! هذا ذُلّى ظاهِرٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَهذا حالى لا يَخْفى عَلَيْكَ، مِنْكَ أطْلُبُ الوُصُولَ إلَيْكَ، وَبِكَ أسْتَدِلُّ عَلَيْكَ؛ فَاهْدِنى بِنُورِكَ إلَيْكَ، وَأقِمْنى بِصِدْقِ العُبُودِيَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ
💠 بار الها! اين ذلّت و خوارى من است كه در پيشگاهت آشكار است، و اين حال من است كه بر تو پوشيده نيست، از تو وصالت را خواستارم، و به تو بر تو راهنمايى مى جويم، پس با نورت مرا به خويش رهنمون شو، و با بندگى راستين در پيشگاهت بر پادار.
🔻به گفته خواجه در جايى:
🔸ز دستِ كوته خود زيرِ بارم
🔸كه از بالا بلندانْ شرمسارم
🔸مگر زنجيرْ مويى گيردم دست
🔸وگرنه، سر به شيدايى برآرم
🔸ز چشم من بپرس اوضاعِ گردون
🔸كه شب تا روز اختر مىشمارم
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.31
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#وحدت_در_عین_کثرت
#مظاهر_متکثر_حق
#ملکوت_عالم_مُلک
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
Ghasem Moosavi Ghahar - Doaye Sahar (320).mp3
18.29M
﷽
🎧#بشنوید
🔉 دعای سحر
👤 با صدای مرحوم سید قاسم موسوی قهار
#حیات_معقول
#ماه_رمضان
#دعای_سحر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 مَن جانَبَ الإخْوانَ على كُلِّ ذَنبٍ قَلَّ أصدِقاؤهُ
💠 هر كس به خاطر هر خطايى از برادران كناره گيرد، دوستانش كاهش مى يابند.
🔺 He who shuns his brothers for every lapse has few friends.
🔹 shun: اجتنابکردن، دوریگزیدن
🔹 lapse: خطا
🔹 few: اندک
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#بخشش
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
🌀كس به دور نرگست، طَرْفى نبست از عافيت
🌀بِهْ كه نفروشند مستورى، به مستان شما
🔰 خلاصه شرح و بیان آن:
🔻 یکی از معنای اصطلاح #چشم_مست و مانند آن در شعر عرفانی، #جذبههای الهی است.
🔻در این بیت حافظ علیه الرحمه از جذبههای ذاتی و غیر ذاتی حق تعالی سخن گفته است که همه #انسانها در ذات و #فطرت خویش گرفتار آن جذبه هستند و خواسته و یا ناخواسته او را میجویند و ریشه همه کمالجوئیها، عبادتها، فرقهها، بتپرستیها و مانند آن همین جذبه ذاتی است.
🔻هرچند افراد مختلف به دلایل مختلف در #مصداق آن دچار یا دچار #اشتباه و یا #فریب میشوند؛ مثلا بتپرست که در ذات خویش نیاز به #عبودیت را درک میکند اما به هر دلیلی دچار اشتباه در مصداق شده است.
🔰اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه
🔺دلبرا! چشمان مست و جمال دل آرايت- دانسته و ندانسته- روزگار عافيت و خوشى را نه تنها از من، كه از همگان ربوده و آنان را دلباخته خود ساخته. با اين حال، كجا مىتوان در برابر جمال دل آرايت هشيارى را اختيار نمود و آرام نشست.
🔺در واقع مىخواهد بگويد:
🔸ز چشمت جان نشايد بُرد، كز هر سو همى بينم
🔸كمين از گوشهاى كرده است و تير اندر كمان دارد
🔸چه عُذر از بخت خود گويم، كه آن عيّارِ شهرْآشوب
🔸به تلخى كُشت حافظ را و شكّر در دهان دارد
🔺و مىخواهد با اين بيان تقاضاى ديدار محبوب را بنمايد و بگويد:
💠 إلهى! لا تُغْلِقْ عَلى مُوَحّديكَ أبْوابَ رَحْمَتِكَ، وَلا تَحْجُبْ مُشتاقيكَ عَنِ النَّظَرِ إلى جَميلِ رُؤْيَتِكَ:
💠 معبودا! درهاى رحمتت را به روى اهل توحيدت مبند، و مشتاقان خود را از مشاهده ديدار نيكويت محجوب مگردان
📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.30
🌺🌺🌺
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادتپرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#جذبههای_حق_تعالی
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#⃣ The Story Of Adam- Dignity, Choice And Freedom - Ramadan
❇️ داستان آدم - کرامت، انتخاب و آزادی - ماه مبارک رمضان
🔹طارق رمضان (متولد ۲۶ اوت ۱۹۶۲) روشنفکر و اسلامشناس سوئیسی و استاد سابق مطالعات اسلامی معاصر در دانشگاه آکسفورد است. وی همچنین نوهٔ حسن البنا، بنیانگذار اخوانالمسلمین است.
🔸وی در مباحثهها و مناظرات مربوط به اسلام در غرب و جهان نقشی فعال دارد و در آثارش بر قابلیت و اهمیت تطبیق فرهنگ اسلامی با ارزشهای مدرن تأکید میکند و مشارکت مسلمانان را در جوامع دموکراتیک تشویق میکند. هفتهنامهٔ تایم وی را در سال ۲۰۰۴ جزء صد تأثیرگذارترین شخصیتهای جهانی شناختهاست.
🔺اخیراً جهت کاهش محبوبیت، نفوذ و اثرگذاری او، با نسبت اتهاماتی برایش پرونده سازی کرده اند.
#ماه_رمضان #اسلام #قرآن #بقره #داستان_آدم #طارق_رمضان
💯 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از صحیفه سجادیه
✍ اصغر آقائی
___________
💠 ثُمَّ أَمَرَنَا لِیخْتَبِرَ طَاعَتَنَا، وَ نَهَانَا لِیبْتَلِی شُکرَنَا، فَخَالَفْنَا عَنْ طَرِیقِ أَمْرِهِ، وَ رَکبْنَا مُتُونَ زَجْرِهِ:
💠 آنگاه دستوراتش را متوجّه ما فرمود تا فرمان بردن ما را بسنجد؛ و از محرّمات بر حذرمان داشت تا شکرکردنمان را بیازماید (#دعای_اول)
🌀در این فقره از دعای اول #امام_سجاد علیه السلام چند نکته مرتبط با هم بیان میکنند (که البته اصل در عبارتها و دعاهای ائمه معصومین علیهم السلام آن است که فرازهای آن با هم مرتبط هستند).
❇️ این #نکات در قالب #چند_سؤال بررسی میشود:
🔻1. چرا با اینکه #اطاعت به معنای #امتثال اوامر و نواهی خداوند است؛ اما تنها هدف #نهی را فقط ابتلاء و #آزمودن شکر بیان فرمود؟
💢 پاسخ: #سید_علیخان مدنی رحمه الله علیه در شرح خود چنین پاسخ میدهد:
🔹 لما کان الشکر عرفا عباره عن صرف العبد جمیع ما انعم الله علیه به فیما انعم لاجله کان ارتکاب المناهى منافیا للشکر فکان النهى من هذه الجهه لابتلاء الشکر و الى هذا المعنى اشار الصادق (علیه السلام) بقوله: شکر النعمه اجتناب المحارم
🔹 ترجمه: از آنجا که #شکر در عرف به معنای #استفاده تمام نعمتهای خداوند در آنچه #هدف آن نعمت به خاطر خداوند است؛ لذا #ارتکاب_نهی با شکر #منافات دارد (یعنی استفادهنکردن نعمت در هدفی که برای آن است) به همین دلیل هدف نهی آزمودن شکر است؛ و #امام_صادق علیه السلام نیز به همین معنا اشاره کرده است: شکر نعمت، دوری از محارم الهی است.
(📚 ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین، ج۱، ص:۳۹۰-۳۷۵).
💠 خداوند نیز در قرآن میفرماید: هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ (نمل/40)
🔻 2. چرا مخالفت امر را با #طریق، اما در نهی با کلمه #متون بیان کرد؟
💢 پاسخ: سید علیخان میگوید، از آنجا که #طریق راه #هموار و سهل را گویند ولی #متن الارض به معنای #ناهمواریها (عُرَه المسالک) لذا #اطاعت امر #آسانتر از، #دوری از نواهی الهی است.
◀️ به نظر میرسد #علت این سختی به دلیل همراهی ترک با #لزوم پرهیز از #هواهای مختلف نفسانی است؛ و غرائز بشری نیز به دلایل مختلفی بر انسان تحکّم دارند لذا مخالفت با آنها سخت است.
🔻3. چرا #طریق امر را #مفرد بیان کرد، اما در نهی فرمود #متون و #جمع به کار برد؟
💢 پاسخ: سید علیخان مدنی مینویسد:
🔹 انما افرد طریق الامر و جمع متون الزجر لان طریق امره تعالى هى طریق الرشد التى لا تختلف و هى واحده و اما متون زجره فمختلفه کثیره لکثره اختلاف طرق الضلال التى نهى سبحانه عن اتباعها کما قال تعالى: «و ان هذا صراطى مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله»
🔹 خلاصه ترجمه: طریق امر، یعنی #راه #رشد و یکی بیشتر نیست؛ اما #عوامل گمراهی #متعدد است که خداوند نیز فرمود:
این صراط مستقیم من است، از آن تبعیت کنیم و از راهها مختلف پیروی نکنید که شما را [از آن صراط مستقیم] پراکنده میکند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#شرح_صحیفه_سجادیه
🆔 @hayatemaqul
🌀 دل خرابى مىكند، دلدار را آگه كنيد
🌀 زينهار اى دوستان! جان من و جان شما
🔰 خلاصه شرح:
گویی #طاقت حافظ بهسر رسیده است و بیم آن دارد بدون #وصال یار جان دهد؛ لذا از #دوستان و آگاهان طریق میخواهد #شفاعتش کنند نزد یار و او را از عشق سوزان وی آگاه کنند تا قبل از جاندادن لحظهای به دیدار نائل شود.
🔰اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه:
🔻 در واقع مىخواهد بگويد: دوست، نه تنها آنچه داشتم و گمان مىكردم از من است را گرفت و وصالم حاصل نگشت، بلكه بيم آن دارم كه دل و عالم خيالى و خاكىام را هم بستاند و باز ديدارم حاصل نگردد.
🔻 بياييد اى دوستان! قسم به جان شما! تا رمقى در من باقى است #دلدار را #آگاه سازيد كه بر سر كشته خويش آيد و از خاكش بردارد، تا شايد لحظهاى به ديدارش ديده گشايم.
🔻در جايى در تقاضاى اين معنى مىگويد:
🔸 روى بنما و مرا گو كه دل از جان برگير
🔸 پيشِ شمع، آتشِ پروانه به جان گو درگير
🔸 در لبِ تشنه من بين و مدار آب دريغ
🔸 بر سَرِ كُشته خويش آى و ز خاكش برگير
🔸 دوست گو يار شو و جمله جهان دشمن باش
🔸 بخت گو روى كن و روىِ زمين لشگر گير
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.۳۱
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#گفتار_اول
#کلام_رهنما
♨️ شرط رسیدن رحمت خدا
#رمضان
#جهاد_تبیین
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
╔═ 🍃🌙🍃 ══════
و تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر :
https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b
╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 اِحتَمِل زَلَّةَ وَلِيِّكَ لِوَقتِ وَثبَةِ عَدُوِّكَ
💠 لغزش دوستت را براى هنگام يورش دشمنت ، تحمّل كن
🔺 Tolerate the lapse of your friend for the time of your enemy's attack.
🔹 Tolerate: تحمل کردن
🔹 lapse: خطا
🔹 attack: حمله، یورش
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#صبر_و_بردباری
#بخشش
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#گفتار_دوم
#کلام_رهنما
♨️ ایمان تعهد آور و زاینده تعهد
#رمضان
#جهاد_تبیین
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
╔═ 🍃🌙🍃 ══════
و تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر :
https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b
╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌀 بختِ خواب آلود ما، بيدار خواهد شد مگر
🌀 زآنكه زد بر ديده آب از روىِ رَخشانِ شما
🔰 خلاصه شرح و بیان آن:
گویی که در ابیات پیشین با شکایتهایش بهگونهای "دَلَل: #نازکردن" داشت که در دعای افتتاح فرمود "مُدلّاً علیک" که #مقامی برای #عبد مشتاق و امیدوار است؛ در این بیت در نهایت امید و #رجای خویش را بیان میکند که میدانم محبوب من، #جلوه رو رخشان شما بالاخره صحو و #بیداری را بر من به خماری رفته از مستی و شوق دیدار تو، نصیب خواهد کرد.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه
🔻 معشوقا! از اين جهت كه مىنگرم به #عنايتهاى خود مرا مىنوازى و با نفحاتت از #خمارى_هجران بيدار مىنمايى، آن را به فال نيك گرفتم كه شايد زمان هجران و دوريم پايان يافته و لطيفه ربّانيّه و فطرت مستور به حجابهاى عالم طبيعتم، بيدار خواهد شد.
🔻به گفته خواجه در جايى:
🔸چو بر شكست صبا، زلفِ عنبر افشانش
🔸به هر شكسته كه پيوست، تازه شدجانش
🔸كجاست همنفسى؟ تا كه شرح غُصّه دهم
🔸كه دل، چه مى كشد از روزگارِ هجرانش
🔸جمال كعبه مگر عذرِ رهروان خواهد
🔸كه جان زنده دلان، سوخت دربيابانش
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.33
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 الاحتِمالُ زَينُ الرِّفاق
💠 تحمّلکردن (اشتباهات)، زینت دوستی است.
🔺 Tolerance is the splendour of friendship (or companionship)
🔹 Tolerance: تحمل
🔹 splendour: شکوه و زینت
🔹 friendship: دوستی و رفاقت
🔹 companionship: همراهی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#صبر_و_بردباری
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
🌀 با صبا همراه بفرست از رُخَت گلدستهاى
🌀 بو كه بويى بشنويم از خاكِ بُستان شما
🔰 خلاصه شرح و بیان آن:
✔️ مقصود از #صبا در اینجا ممکن است خود محبوب باشد، لذا مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه ابتدا میفرماید #حافظ علیه الرحمه از خداوند میخواهد برای او #گلدسته و #نفحاتی رحمانی را به سوی او بفرستد.
✔️ اما چون در #شعر عرفانی معمولا صبا به معنای «#واسطه میان عاشق و معشوق» به کار میرود؛ مانند «صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را***که سر به کوه و بیابان تو دادهای ما را» ایشان احتمال دادهاند ممکن است مقصود از آن امام زمان عج و یا استاد کامل حافظ باشد.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه:
🔻محبوبا! همانگونه كه همراه با #نفحات قدسىات هر لحظه هديهها براى عاشقانت مىفرستى، براى ما #محرومان از ديدارت نيز دستهگلهايى از جمال و #تجلّيات اسماء و صفاتىات بفرست تا مشام جانمان از خاك كويت استشمام عطرى بنمايد.
🔹در جايى مى گويد:
🔸در شب هجران، مرا پروانه وصلى فرست
🔸ورنه از آهم، جهانى را بسوزانم چو شمع
🔻 و ممكن است منظورش از صبا، #ولى_عصر- عجّل اللَّه تعالى فرجه- و يا #استاد كاملش - كه در اثر ظرافت روحى همواره در #محضر حضرت محبوباند- باشد و بخواهد بگويد: محبوبا از اين طريق، ما را به جمال و كمال خود راهنما باش.
🔹در جايى مىگويد:
🔸اى صبا! نكهتى از خاك دَرِ يار بيار
🔸ببر اندوه دل و مژده دلدار بيار
🔸نكته روحْ فزا از دهنِ يار بگوى
🔸نافه خوش خبر از عالم اسرار بيار
🔸تا معطّر كنم از لطفِ نسيم تو مشام
🔸شمّه اى از نفحاتِ نَفَس يار بيار
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1، ص.33-34
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#حافظ_علیه_الرحمة
#نفحات_رحمانی
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌀مىكند حافظ دعايى، بشنو و آمين بگوى
🌀روزىِ ما باد لعلِ شكّر افشان شما!
🔰 خلاصه شرح:
بار دیگر حافظ علیه الرحمه تقاضای رسیدن به #محبوب ازل را مطرح میکند که زندگی طیّب و شکّرافشان، در سایه توجهات او خواهد بود.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه:
🔻 الهى كه #لعل شكّر افشان و #حياتبخش محبوب همان گونه كه خواجه را به #حياتِ ابدىِ «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً: پس حتماً او را به زندگانى پاكيزه اى زنده مى كنيم.» زنده نموده، همه عاشقان و طالبان او را روزى گردد؛
🔻كه فرمود:
💠 «الهى! ... وَألْحِقْنا بِالْعِبادِ [بِعبادِكَ] ... الَّذينَ صَفَّيْتَ لَهُمُ المَشارِبَ، وَبَلَّغْتَهُمُ الرَّغآئِبَ، وَأنْجَحْتَ لَهُمُ المَطالِبَ، وَقَضَيْتَ لَهُمْ مِنْ فَضْلِكَ المَآرِبَ، وَمَلأْتَ ضَمآئِرَهُمْ مِنْ حُبِّكَ، وَرَوَّيْتَهُمْ مِنْ صافى شِرْبِكَ؛ فَبِكَ إلى لَذيذِ مُناجاتِكَ وَصَلُوا، وَمِنْكَ أقْصى مَقاصِدِهِمْ حَصَّلُوا»
💠 معبودا! ... و ما را به آن گروه از بندگانت ملحق نما، كه آبشخورها را براى آنان پاكيزه نموده، و به خواسته هايشان نايل گردانده، و درخواستهايشان را برآورده، و حاجتهايشان را روا ساخته، و دلهايشان را از عشق و محبّتت پُر نموده، و از شراب ناب و بىآلايش خود به ايشان نوشانيدى، تا اينكه به مناجات لذيذ و دلپسندت واصل گشته، و بالاترين خواسته هايشان را از تو حاصل نمودند.
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1، ص.35
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#حافظ_علیه_الرحمة
#نفحات_رحمانی
#حیات_معقول
#حیات_طیب
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#گفتار_سوم
#کلام_رهنما
♨️ ایمان آگاهانه
#رمضان
#جهاد_تبیین
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
╔═ 🍃🌙🍃 ══════
و تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر :
https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b
╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ایمان
🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از شرح دعای سحر امام خمینی ره
🌀 چکیده بیانات امام خمینی ره در شرح مقام تدلّی:
🔺 تدلّی یا آویختگی و یا وابستگی تمام مظاهر الهی به حق تعالی، امری بدیهی است که به آن فقر مطلق نیز گویند.
🔺سالک به دو گونه میتواند به این آویختگی نظر کند: ۱) خود مظاهر را ببیند که در این مقام تفاضل بین آنها را میبیند لذا میگوید: "برترین زیبایی": "مِنْ بَهاَّئِکَ بِاَبْهاهُ" ؛ اما ۲) وقتی به مقام وحدت میرسد، دیگر تفاضلی نیست لذا میشود "زیبایی" خالص: "وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِیُّ"
💠 خلاصه اصل سخن امام خمینی ره در شرح مقام تدلّی و رابطه آن با "مِنْ بَهاَّئِکَ بِاَبْهاهُ وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِیُّ"
🔻مقام تدلّی: آنچه بیان شد (در پیامهای پیشین) بر اساس #تجلّی اسمائی و صفاتی بود؛ اما اگر به #تجلی خلقی و مظاهری توجه شود، مقام تدّلی و آویختگی خواهد بود.
🔻در این نوع تجلّی، سالک باید با توجه به تعیّنات مختلف (مظاهر خداوند) به سوی مقام #مشیّت مطلقه الهی که در آن همه موجودات مستهلک هستند پیش برود که فرمود «دنی فتدلّی»
🔻همه موجودات به ذات خود وابسته به حضرت حق هستند لذا حیثیتی جز تدلّی و آویختگی ندارند که از آن به همان #فقر_ذاتی نیز تعبیر میشود؛ و این #فقر_مطلق است که افتخار نبی اکرم صلی الله علیه و آله میشود.
🔻از این فقر مطلق به مشیت الهی، #رحمت_واسعه، اسم اعظم، ولایت مطلقه محمدیه، و یا مقام علوی نیز یاد میشود.
🔻 و این مقام پیامبر ص که خاص اوست، همان #لوائی است که نه تنها #آدم علیه السلام که غیر او نیز تحت آن جمع است که فرمود «آدم ومن دونه تحت لوائي يوم القيامة» و یا آنکه «کنت نبیّا و آدم بین الروح و الجسد» یعنی هنوز خلق نشده بود.
🔻لذا این همان #عروه_الوثقی و ریسمان متصل بین آسمان و زمین خواهد بود که در #دعای_ندبه است «أين باب الله الذي منه يؤتي، أين وجه الله الذي يتوجه اليه الاولياء، أين السبب المتصل بين الارض و السماء» و در احادیث نیز با تعبیر اظله یاد شده است: «کنّا عند ربنا ليس عنده احد غيرنا في ظلّه الخضراء نسجد ونقدسه ونهلله ونمجده»
🔰 ارتباط بحث تدلّی با شرح عبارت «من بهائك بأبهاه و كلّ بهائك بهي»
🔻 سالک وقتی در #تعیّنات و مظاهر سیر میکند هرچند همه آنها را از آن جهت که مظاهر هستند، #متدلّی و آویخته به حضرت حق میبیند، اما میان آنها تفاضل را مشاهده میکند لذا یکی را برتر از دیگر مییابد.
🔻ولی وقتی برای او دنوّ و #قرب صورت میگیرد و از نگاه به تعیّنات بیرون میرود، وحدت را مییابد. به تعبیر امام رحمه الله علیه:
ولي وقتي به مقام قرب مطلق رسيد ... درمييابد كه نسبت مشيت با همه آنها يكي است و مشيت با همه چيز هست «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ؛ به هر طرف رو بگردانيد آن جا وجه الله است» و «وَ هُوَ مَعَكُمْ؛ او با شماست» و «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ؛ ما از شما به او نزديكتريم» و «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ؛ ما به انسان از رگ گردن نزديكتريم».
🔻در اين هنگام دیگر تفاضلی نیست. به تعبیر امام رحمه الله علیه:
... سالك افضليت را از آنها (مظاهر) نفي ميكند و عرضه ميدارد: «وكل بهائك بهي وكل جمالك جميل»
📚 شرح دعای سحر، ج.1 ص.17
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#امام_خمینی_ره
#شرح_دعای_سحر
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 خَيرُ إخْوانِك مَن كثُرَ إغْضابُهُ لكَ في الحقِّ
💠 بهترين برادر تو آن است كه در راه حق، بر تو زياد خشم گيرد.
🔺 The best of your brothers is the one who is roused to anger for your sake in [standing up for] what is right.
🔹 roused برانگیختهشدن
🔹 anger: عصبانیشدن
🔹 for your sake: به خاطر تو
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#غضب
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از دعای اول صحیفه سجادیه
✍ اصغر آقائی
_____________________
💠 فَلَمْ یبْتَدِرْنَا بِعُقُوبَتِهِ، وَ لَمْ یعَاجِلْنَا بِنِقْمَتِهِ، بَلْ تَأَنَّانَا بِرَحْمَتِهِ تَکرُّماً، وَ انْتَظَرَ مُرَاجَعَتَنَا بِرَأْفَتِهِ حِلْماً
💠 [با این همه که مخالفت امر و نهی الهی کردیم] در عقوبت ما شتاب ننمود، و بر انتقام ما عجله نکرد، بلکه از سرِ رحمت و از باب کرم با ما مدارا فرمود و از سرِ مهربانی و از باب حلم بازگشت ما را از راه خطا انتظار کشید.
◀️ امام علیه السلام بعد از آنکه به امر و نهی الهی و اهداف آن اشاره فرمودند، در این فقره علت #عدم_تعجیل در عقوبت را بیان میکنند.
🔻 درباره این عبارت تنها به پاسخ دو سؤال اکتفا میکنیم:
🔹 1. آیا همیشه امهال از باب رحمت است؟ که امام چنین فرمود؟
🌀 پاسخ:
اگر بخواهیم مسئله #امهال را ساده بیان کنیم، باید به دو جنبه آن توجه کنیم:
✔️ امهال با توجه به مهلتدهنده، یعنی خداوند:
🔸 نه از باب کوتاهی و سستی است که فرمود «وَ لَا إِمْهَالُكَ وَهْناً: مهلتدادنت، سستی نیست»(دعای 46)؛
🔸 و نه از باب غضب که اصل در خداوند رحمت است که فرمود "سبقت رحمته غضبه"
✔️ ولی با توجه به مهلتدادهشده یعنی انسان:
🔸 گاه او مرتبهای از #ایمان و #عقلانیت را دارد و در دایره وسیع ایمانی قرار گرفته است، چنین فردی در او بازگشت و مرتبهای از #توبه، چه با پشیمانی و چه با جبران، حتما ایجاد خواهد شد؛
🔸 اما اگر در دایره عقلانیت و ایمان نباشد، #غرور و فریب او را به #خطای بیشتر سوق میدهد، و چون با عقلانیت نیست، بدون آگاهی از آنچه در حال وقوع است، خود را در بلای #استدراج دچار میکند و از خیری که خداوند برای انسان توبهکار در نظر گرفته بود، باز میماند؛
🔻 که فرمود:
«وَ لَا تَسْتَدْرِجْنِي بِإِمْلَائِكَ لِي اسْتِدْرَاجَ مَنْ مَنَعَنِي خَيْرَ مَا عِنْدَهُ» (دعای 47)
و نیز خداوند متعال فرمود «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ».
🔻 و این دقیقا مانند قرآن که برای مؤمنین شفا و برای ظالمین خسارت است: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا»
✅ قاعده کلی:
🔻 به طور کلی هم خداوند و هم آنچه از او صادر شده است، به حکم «الظاهر» و «الباطن»بودن خداوند، ظاهر و باطنی دارند و همه آنها دوسویه هستند؛ مانند قرآن کریم که گاه فرمود «ذلک الکتب» و گاه فرمود «هذا القرآن» (که معنای در مقالهای جدا ان شاءالله بیان خواهد شد) و یا آنکه درباره جدایی اهل دوزخ و بهشتیان فرمود: «فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ: بین آن دوزخیان با اهل بهشت حصاری حایل گردد و بر آن حصار دری باشد که باطن و درون آن در، بهشت رحمت است و از جانب ظاهر آن عذاب جهنم خواهد بود»
🔹 2. صفاتی مانند تانّی، انتظار و مانند آن درباره خداوند چگونه توجیه میشود؟
🌀 پاسخ:
🔻 #صفات_مشترک میان خداوند و انسان هرچند برخی را به تشبیه مطلق و برخی را به تنزیه مطلق کشانده است؛ اما بزرگان اهل معرفت چون #ابنعربی معتقدند:
فإن قلت بالتنزيه كنت مقيداً
و إن قلت بالتشبيه كنت محدداً
و إن قلت بالأمرين كنت مسدداً
و كنت إماماً في المعارف سيداً (فصوص الحکم/ ج.۱ص.۷۰)
🔻خلاصه معنای دو بیت همان است که در #احادیث_شیعه نیز تاکید شده است که خداوند را باید بهگونهای طوری توصیف کرد که نه به تعطیل (یعنی عدم توانمندی شناخت خداوند) و نه به تشبیه (یعنی تشبیه خداوند به انسان) بیانجامد. در حدیث فرمود: «يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّيْنِ حَدِّ التَّعْطِيلِ وَ حَدِّ التَّشْبِيهِ: (به خداوند میتوان شیئ گفت تا با این توصیف) او را از مرز تعطیل و تشبیه خارج کنی».
✅ برداشت نهایی در اوصاف شبهانسانی خداوند:
وقتی مثلا گفته میشود خداوند منتظر است:
🔸 اولاً باید این صفت را از حدود انسانی خارج کرده، لایق ذات الهی معنا کنیم؛
🔸 و ثانیاً نتیجه آن را در خداوند جریان بدهیم. به این معنا که نتیجه انتظار در انسان چیست؟ حصول امری که احتمال میرود انجام شود؛ لذا انتظار در خداوند یعنی ایجاد (نه حصول) امری که از طرف بنده (نه خداوند) احتمال دارد انجام شود؛ هرچند خداوند یقینا میداند او انجام خواهد داد یا خیر.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#شرح_صحیفه_سجادیه
#حیات_معقول
#دعای_اول
🆔 @hayatemaqul
📚 وقتی مهتاب گم شد
🖋 نویسنده: حمید حسام
📝 تقریظ مقام معظم رهبری:
💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔹«بچّههای همدان؛ بچّههای صفا وعشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی ادّعا؛ یاران حسین علیه السّلام؛ یاوران دین خدا.. و آنگاه مادران؛ مردآفرینان شجاع و صبور... و آنگاه فضای معنویّت و معرفت؛ دلهای روشن، همّتها و عزمهای راسخ؛ بصیرتها و دیدهای ماورائی...
🔸اینها وبسی جویبارهای شیرین و خوشگوار دیگر از سرچشمهی این روایت صادقانه و نگارش استادانه، کام دل مشتاق را غرق لذت میکند و آتش شوق را در آن سرکشتر میسازد.
🔸راوی، خود یک شهید زنده است. تنِ بشدّت آزرده ی او نتوانسته از سرزندگی و بیداری دل او بکاهد، و الحمدلله رب العالمین. نویسنده نیز خود از خیل همین دلدادگان و تجربه دیدگان است.
🔸بر او و بر همه ی آنان گوارا باد فیض رضای الهی؛ انشاءالله.
🔹درباره ی نگارش این کتاب، آنچه نوشتم کم است؛ لطف این نگارش بیش از اینها است.
🌀مقدّمه ی کتاب یک غزل به تمام معنی است.»
🗓 ۹۵/۱۰/۱۸
📖 معرفی کتاب:
📌«وقتی مهتاب گم شد» قبل ازآنکه شرح زندگی علی خوش لفظ باشد، روایتی عینی از یک واقعهی تاریخی است که موجب شد سرنوشت خیل وسیعی از مردمان ایران تغییر کند.
🔺علی پانزده ساله در عنفوان جوانی با اصرار فراوان خود به جبهه اعزام میشود و آنجاست که درمییابد شهادت ارمغانی است که با ترک خود به دست می آید، اما گویی قرار است علی خوش لفظ با تنی مجروح وخسته زنده بماند، تا سال ها بعد ماجرای وصل حدود هشتصد دوست و برادرش را برای ما روایت کند.
#وقتی_مهتاب_گم_شد
#مقام_معظم_رهبری
#حیات_معقول
#معرفی_کتاب
#شهدا
#کتاب
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
💠 زیارتنامه حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها💠
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَا اسْتَطاعَتْ وَ دافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَکِ بِما أَوْلاکِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَ السَّلامُ عَلَیْکِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
🖤🖤🖤💔💔💔🖤🖤🖤
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul