eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تشکیک انقلابی‌گری (درآمدی بر منطق نقادی فکر و عملکرد کنشگران انقلابی) 🔹 یک واقعیت اجتماعی است که از سطوح مختلفی برخوردار است. همچنین نیز حقیقتی مشکک و ذومراتب است و افراد با توجه به نسبتی که با سطوح مختلفِ واقعیت انقلاب برقرار می‌کنند به این وصف متصف می‌شوند. از این‌رو، به راحتی نمی‌توان کسی را از جرگه‌ی انقلاب خارج دانست و به حذف آن پرداخت. اصلا متهم کردن ساده و سطحی افراد درون جامعه‌ی انقلابی به ضد انقلاب، معلول نشناختن حقیقت ساری و جاری انقلاب و منطق تحول اجتماعی است. 🔸براساس عقلانیت انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی یک حقیقت متعالی است که محصول و ملت ایران است و این تحول از سطوح مختلف معرفتی و عملی برخوردار است که مهمترین سطح آن، اعتقاد به حاکمیت اسلام و نفی سلطه‌ی استکبار جهانی است. هر کس که به این اصل مهم معتقد باشد بدون تردید از سطح متعالی برخوردار است. حتی اگر کسی این سطح از ادراک و بینش را هم نداشته باشد اما با حضور و مشارکت صادقانه‌ای خود در عرصه‌های اقتصادی، فکری و اجتماعی، موجبات اعتلا و پیشرفت جامعه را فراهم کند در جرگه‌ی انقلابیون قرار دارد. لذا به راحتی نمی‌توان عموم افراد ملت و مشارکت‌جویان اجتماعی را به غیرانقلابی و ضدانقلابی متهم نمود. بلکه اصل کلی این است: هرکسی که در جامعه‌ای اسلامی حضور و مشارکت دارد و مشغول به کاری و انجام خدمتی است و آگاهانه ضربه‌ی کاری به نظم اجتماعی نمی‌زند او در دایره‌ی حقیقت تشکیکی انقلاب قرار دارد و در درجاتی از انقلابی‌گری قرار می‌گیرد. امام خمینی: «‏‏هر مسلمانی که موازین و اصول اسلام را پذیرفته است و در اعمال و رفتار از انضباط دقیق‏‎ ‎‏شیعی برخوردار است یک عضو از اعضای حزب الله است؛ و تمامی دستورات این‏‎ ‎‏حزب و خط مشی آن را قرآن و اسلام بیان کرده است. این حزب غیر از حزبهای متداول‏‎ ‎‏امروز دنیاست. امروز تمام مردم ایران ـ در هر سِنی که هستند ـ از زن و مرد که با شعارهای‏‎ ‎‏اسلامی مبارزه می کنند جزء حزب الله هستند.» صحیفه امام ج۵ ص۴۰۸. 🔹 بر این اساس، آنان‌که به بسط عقلانیت و معنویت و عدالت در جامعه اسلامی مشغولند و مردم را به آینده‌ی کشور امیدوار و به اسلام و مکتب اهلبیت (علیهم‌السلام) مومن می‌کنند نقش مهمی در اعتلای انقلاب اسلامی و جامعه‌ای اسلامی دارند حتی اگر نقدی هم به روندهای سیاسی و یا اندیشه‌های مستقر در نظام سیاسی ایران داشته باشند. این افراد به میزان گسترش عقلانیت، معنویت و عدالت، در جرگه‌ی انقلابیون قرار دارند که لازم است جایگاه و نقش آنها مشخص شود. 🔸 به نظر می‌رسد که مهم این است، افراد در سطح و جایگاهی که هستند و با توجه به نقشی که بر عهده گرفته‌اند در چارچوب انقلاب و انقلابی‌گری فهم شوند و براساس همان جایگاه تأیید یا نقد شوند. توضیح اینکه، انقلابی بودن سلسله مراتب و درجاتی دارد و نباید همه را در یک مرتبه و درجه قرار داد بلکه لازم است ابتدا طرحی نظری از جایگاه‌ها و درجات کنش‌گری کنشگران فکری و فرهنگی و یا سیاسی و اجتماعی مشخص شود و سپس اندیشه و کنش افراد براساس آن درجات و جایگاه‌ها تحلیل و بررسی شود. 🔹شاید مشکل امروز جامعه‌ی ما این است که بدون داشتن چنین طرح و الگویی، افراد به صورت هم‌عرض قرار می‌گیرند - به طور مثال هر صاحب فکر و کلامی و آدم سرشناسی را در یک رتبه قرار می‌دهند و یک انتظار از آن دارند و یک شأن و مرتبه‌ی مساوی برای همه آنها قائلند- نتیجه این می‌شود که هرگونه نقد افکار و عملکرد افراد معروف و سرشناس، به معنای نفی و حذف آنها از انقلاب و انقلابی‌گری تلقی شود و اگر از تفاوت فکر و نظر آنها با مکتب انقلاب و اندیشه‌های رهبران انقلاب سخن به میان آید، شنونده لوازمی برای این سخن و نقد در ذهن خود می‌سازد می‌سازد که اصلا مقصود تحلیل‌گر و منتقد نبوده است لذا سریعا هر نقدی به معنای، برچسب زدن و متهم نمودن دیگران به غیر انقلابی و حتی ضدانقلاب‌بودن و ضد رهبران انقلاب تفسیر می‌شود و در نتیجه یا گوینده و منتقد به بی‌انصافی و بدبینی و غرض‌ورزی و ... متهم می‌شود و یا آن فرد سرشناس نقدشده، کاملا از عرشِ ذهنیت‌ساخته شده، سقوط می‌کند و کنار گذاشته می‌شود. 🔸 با این رویه‌ی حاکم بر ذهن کنشگران فکری و فرهنگی جامعه، باب هرگونه نقد و بررسی، تحلیل و آینده‌پژوهی بسته می‌شود و باب ناراحتی و عصبانیت و بی‌اعتمادی و گله گذاری و احتمالا دشمنی باز می‌شود. در چنین فضایی باید با هرگونه تحلیل و بررسی جریان‌ها و افراد وداع کرد و سکوت و تقیه پیشه کرد. و نهایتا به مخاطبین محترم صریحا اعلام کرد: خداحافظ و آخر دعوانا ان الحمدللّه رب العالمین https://eitaa.com/hekmat121/1612
🥀 شعرِ جدیدِ افشین علا (بهمن ۱۴۰۲) ★سعدیا دیگر بنی‌ آدم برادر نیستند ★جملگی اعضای یک اندام و پیکر نیستند ★عضوهای بی‌ شماری را به درد آورده چرخ ★عضوهای دیگر امّا یار و یاور نیستند ★کودک چشم‌ آبیِ غرب و سیه‌ چشمِ عرب ★در نگاه غربیان با هم برابر نیستند ★شاید اطفالی که اکنون در فلسطین زنده‌ اند ★تا رسد شعرم به این مصراع، دیگر نیستند ★از نگاه غربیان انگار در مشرق‌ زمین ★مادرانِ داغِ کودک‌ دیده، مادر نیستند ★نزد آنانی که می‌ گریند در سوگِ سگان ★صحنه‌ های قتل‌ انسان، گریه‌ آور نیستند ★کاش بی‌بی‌سی سؤال از باربی‌ سازان کند؛ ★این عروسک‌ ها که می‌ سوزند، دختر نیستند؟ ★ای نتانیاهو! اگر مردی تو با مردان بجنگ ★گرچه اسرائیلیان از دَم، مذکّر نیستند ★بی‌ مروّت! کودکند اینها نه مردان حماس ★خانه‌ اند اینها که شد ویرانه، سنگر نیستند ★کودکان هر چند بسیارند در ویرانه‌ ها ★ساقه‌ های تُردِ ریحانند، لشکر نیستند ★خادمانِ کعبه سرگرمند در کاباره‌ ها؟ ★یا که اهل جنگ، جز با رقص خنجر نیستند؟ ★بار دیگر خو گرفت این قوم با دختر کُشی؟ ★یا که غیرت داده از کف، یا دلاور نیستند؟ ★پشته‌ ها از کشته‌ ها پیداست، دنیا کور نیست؟ ★آسمان از ناله‌ پر شد، گوش‌ ها کر نیستند؟ ★تا به کِی کودک‌ کُشی در غزّه؟ آیا غربیان ★در هراس از انتقام اهل خاور نیستند؟! https://eitaa.com/hekmat121/1613
📌 در خلأ جامعه‌ی علمی 🔹در جامعه سنتی، این افراد بودند که معیار فکر و اندیشه محسوب می‌شدند. لذا هر فرد تحصیل کرده‌ی در یک منطقه، از محوریت و مرجعیت علمی و فکری برخوردار می‌شد و دیگران هم به او رجوع می‌کردند و هیچ ادعایی هم نداشتند. 🔸این شیوه‌ از روابط علمی و فکری معلول شباهت زیاد و یکنواختی جوامع و کمبود ابزار اطلاعاتی بود بدین جهت کمتر موارد اختلاف و تعارضات اندیشه‌ای بنیادین شکل می‌گرفت و اگر اختلافی هم بود یا کاملا روبنایی و ظاهری بود و یا مبنایی بود که کمتر افرادی از جامعه از آن اختلافات مطلع می‌شدند. از این‌رو، محوریت افراد، چندان جامعه را با مشکل خاصی درگیر نمی‌کرد. 🔹 اما در جوامع مدرن متأخر و بخصوص پست مدرن، وضعیت بسیار تغییر کرده است و با وجود شبکه‌های گسترده‌ی ارتباطی و گسترش تحصیلات عالی، جوامع بسیار متکثر شده است و هویت‌چهل‌تکه بر انسانها حاکم شده است و به سرعت اختلاف‌ها و تعارض‌های فکری و اندیشه‌ای در جامعه منتشر می‌شود و به ادعاهای عجیب و غریب عوام و یارگیری میدانی منتهی می‌شود. در چنین شرایطی آنچه می‌تواند مرجعیت علمی و اندیشه‌ای داشته باشد و نهاد علم است. در این صورت، مردم با افراد از آن جهت که فرد هستند مواجه نیستند، بلکه افراد نماینده‌ی جامعه‌ی علمی است و حجیت قول و فعل آنها، بواسطه‌ی میزان اعتبار بخشی جامعه‌ی علمی به آنهاست و تا زمانی از محوریت و مرجعیت برخودار است که مورد تایید و نماینده‌ی جامعه‌ی علمی باشد. 🔸 متاسفانه امروز، در جامعه‌ی ما، صورتی از نهاد علم وجود دارد که دو دسته کارمند دارد: کارمند اداری و کارمند آموزشی. در این فضا، مرجعیت علمی شکل نخواهد گرفت و همچنان افراد سرشناس محورند. 🔹 در خلأ جامعه‌ی علمی واقعی، فضای شخص‌گرایی و قبیله‌گرایی بر جامعه‌ی پیچیده و شبکه‌ای پسامدرن حاکم می‌شود در نتیجه، اختلافات و تعارضات فکری و فرهنگی از سطح نخبگانی به حوزه‌ی عمومی کشانده می‌شود و زمینه‌ی تعارضات اجتماعی و بی‌اعتمادی عمومی ایجاد می‌شود. 🔸 چهره‌زایی و سلبریتی سازی در جامعه‌ی امروز ما محصول نبود نهاد علم واقعی و عدم مرجعیت فکر و علم در جامعه است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1614
‏ 📌 معجزه انقلاب اسلامی امام خمینی: «آن چیزی که در اینجا حاصل شد و باید آن را جزء معجزات حساب کنیم، همان انقلاب درونی این ملت بود. انقلاب درونی این ملت موجب شد که انقلاب پیدا شود و همان انقلاب درونی آنها و شناخت آنها از اسلام و توجه آنها به خدای تبارک و تعالی موجب شد که در تمام این دوره‌ای که ما در آن هستیم، از اول که قیام شد و بعد به انقلاب مبدل شد و به پیروزی رسید، تا الآن، روز به ‌روز می‌بینید که حضور ملت و تعبد ملت رو به افزایش است. این نه برای انقلاب است، بلکه برای انقلاب درونی است... این موجب شد که انقلاب پیروز شد. پیروزی را باید از انقلاب درونی مردم جستجو کنیم.»‏‎ ✍صحیفه امام، ج 19، ص 478-481 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1615
📌 ذیل تاریخ انبیا حکمت اسلامی از فارابی تا امام خمینی ذیل تاریخ انبیای الهی و مکتب معارفی قرآن کریم شکل گرفته است و روز به روز بر عمق توحیدی و اتقان برهانی آن افزوده شده است. با نگاه عمیق و تحلیل دقیق بر هر منصفی آشکار می‌شود که به برکت تاریخ انبیای الهی و معارف ناب قرآن کریم و روایات و ادعیه‌ی معصومین (علیهم السلام)، روح توحید و وحدت در صدر و ساقه‌ی فلسفه اسلامی دمیده شده است. بدین جهت، به تعبیر نادره‌ی دوران، حکیم متأله حضرت امام خمینی (ره) جوهره‌ی حکمت اسلامی با فلسفه‌ی یونانی بالکل متفاوت است و اصلا چنین روح و عمقی در آن نیست. از این‌رو، تاریخ ما ذیل تاریخ انبیا و اولیای الهی است و گسست فرهنگی و انقطاع تاریخی با تاریخ غرب دارد. آنان که از تحت تاثیر فلسفه‌های غربی به نفی متافیزیک رسیده‌اند تصور می‌کنند که تاریخ ما ذیل تاریخ غرب است در حالی که اشتباه می‌کنند آنان خودی خود را فراموش کرده‌اند و «وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا» می‌کنند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1616
📌خصوصيت نگهبانان دين خدا صِفَةُ المُستَحفِظينَ لِدِينِ اللّه ِ 🔹رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لا يَقومُ بِدِينِ اللّه ِ إلاّ مَن حاطَهُ مِن جَميعِ جَوانِبِهِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تنها آن كس [تواند] دين خدا را نگه دارد كه از همه سو به آن احاطه داشته باشد . 🔸عنه صلى الله عليه و آله : إنَّ دِينَ اللّه ِ تعالى لَن يَنصُرَهُ إلاّ مَن حاطَهُ مِن جميعِ جَوانِبِهِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : دين خداوند متعال را هرگز يارى نرساند، مگر كسى كه از همه سو به آن احاطه داشته باشد. 🔹الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنّما المُستَحفِظُونَ لِدِينِ اللّه ِ هُمُ الذينَ أقامُوا الدِّينَ و نَصَرُوهُ ، و حاطُوهُ مِن جميعِ جَوانِبِهِ ، و حَفِظُوهُ على عِبادِ اللّه ِ و رَعَوهُ. امام على عليه السلام : نگهبانان دين خدا همانانند كه دين را بر پا داشتند و يارى اش كردند و از همه سو آن را در ميان گرفتند و آن را براى بندگان خدا نگه داشتند و آن را پاس داشتند و رعايت كردند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1617
📌 عقلانیت در برابر رسانه ❇️ پرسش سلام استاد من عضو کانالتونم میخواستم در مورد موسیقی بپرسم ازتون الان این برنامه معلی درسته؟ موسیقی‌اش حرامه را حلاله؟‌ ترویج موسیقی هم که اشکال داره پس چرا میان برنامه هاش موسیقی داره؟ ❇️ پاسخ: سلام علیکم عیدتون مبارک. متاسفانه رسانه ملی یک فکر جامع و راهبرد درست در تولید برنامه های مذهبی ندارد و بیشتر براساس سلایق افراد و تهیه کنندگان عمل می‌شود. معیارها میزان نیست بلکه سلایق محور است. لذا گاه افراط و گاه تفریط می‌کند. البته یک نکته مهم و کلی این است که چون افراد جامعه متنوع و متکثر هستند، رسانه مجبور است تولیدات مختلف و متنوع داشته باشد تا مخاطبان خود را حفظ کند. از این رو، تولیدات رسانه‌ها برای گروه‌ها و اقشار مختلف است، این مصرف کنندگان هستند که باید براساس صحیح، دست به انتخاب بزنند و آنچه به صلاح خود می‌داند را گزینش و به اندازه استفاده کنند و از افراط و تفریط در گزینش و بهره‌مندی بر حذر باشد. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1618
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 نهضت احیای عقل در آخر الزمان 💠 وضعیت عقل و علم انسان‌ها پس از ظهور حضرت مهدی (عج) 🔹 هنگامی كه حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قيام كند، دست رحمت خود را بر سر بندگان می گذارد، در نتيجه هايشان كامل می‌گردد: 🔸 «إذا قام قائمنا وضع يده علی رئوس العباد، فجمع بها عقولهم وكملت بها أحلامهم». (بحار الأنوار، ج52، ص328) 🔹 و به گونه‌‌ای رشد فرهنگی می‌يابند كه به تمام بيست و هفت بخش دست می‌يابند، در حالی كه قبل از ظهور آن حضرت، بشر با همه پيشرفت علمی (به وسيله وحی يا تجربه) تنها به دو بخش از آن دست می‌يابد: 🔸 «العلم سبعة وعشرون حرفاً فجميع ما جاءت به الرّسل حرفان فلم يعرف الناس حتّی اليوم غير الحرفين، فإذا قام قائمنا أخرج الخمسة والعشرين حرفاً فبثّها فی النّاس، وضمّ إليها الحرفين، حتّی يبثّها سبعة وعشرين حرفاً». (بحار الأنوار، ج52، ص 336) 📚 ر.ک: ادب فنای مقربان آیت الله ، ج3، ص 369 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1620
📌 معناشناسی تک رأی در انتخابات 🔹یکی از اتفاقات عجیب در انتخابات‌های اخیر کشور ما، پدیده‌ی تک رأی است. به این معنا که در حوزه انتخابیه‌ای که چند نماینده باید انتخاب شود و باید نام چند نفر در برگه‌ی رأی نوشته شود فقط نام یک یا دو نفر نوشته شود. 🔸 پدیده‌ای که کمتر از منظر انسان‌شناسی و اخلاقی به آن توجه شده است. در حالی که به حقیقت، تک رأی یک مقوله‌ی اخلاقی و اجتماعی است و ریشه در بنیان‌های فکری و فرهنگی کنشگران دارد. 🔹 خیلی خلاصه و بدون مقدمه باید گفت این پدیده‌، محصول نگاه فردگرایانه و شخص محورانه‌ای است که تمام مصالح عامه و منافع ملی را فدای رسیدن به قدرت و جایگاه اجتماعی می‌کند و اصلا به این مطلب مهم کار ندارد که انتخابات در فرهنگ اسلامی، یک مشارکت مسئولانه و مسابقه‌ی خیرخواهانه بر پایه‌ی درکی از مصلحت عامه و منفعت ملی و براساس اخلاق جمعی و تشکیلاتی است تا موجبات رشد فکری و فرهنگی افراد را فراهم کند و زمینه‌ی انتخاب صالحان را در میدان‌های خدمت و هدایت جامعه ایجاد کند. 🔸 پدیده‌ی تک رأی که متأسفانه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم مشاهده می‌شود ۱. نشانه‌هایی است از غفلت از عقلانیت انقلاب اسلامی و ۲. نبود اخلاق جمعی و تشکیلاتی و فروکاست اخلاق به منفعت‌طلبی شخصی و حزبی و همچنین ۳. دلیلی محکم است بر نفهمیدن مصالح عامه و منفعت ملی. 🔹این سخن سر دراز دارد تا کی توفیق و فراغتی حاصل شود و تا بتوان از این درد و بحران گفت و گو کرد. ✍ سید مهدی موسوی •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1622
📌 از تخریب گسترده تا تشتت فهرست‌ها در انتخابات ۱۴۰۲ 🔹شاید در هیچ انتخاباتی این حجم از تخریب درونی در جریانات مدعی انقلابی‌گری وجود نداشته است و به تبع آن چنین گسست و تشتتی در میان نیروها و فهرست‌های انتخاباتی را هیچ گاه شاهد نبوده‌ایم. 🔸به طور خلاصه این پدیده‌ی اجتماعی و سیاسی ریشه در و ضعف عقلانیت در جبهه‌ی انقلاب دارد. در نبود متفکران و اندیشمندان برجسته‌ی انقلابی و جایگزین شدن افراد متوسط فکری با بنیان‌های نظری متفاوت از جریان اصیل انقلاب اسلامی (بلکه افراد بی‌سواد و بی‌مایه‌ی علمی)، این وضعیت چندان دور از انتظار نبوده و نیست و در آینده نیز اوضاع از این وخیم‌تر هم خواهد شد. با اندک تأملی به اوضاع گذشته و افول تدریجی گفتمان مدعیان انقلابی گری قابل مشاهده بود. چنانکه بیش از ۱۴ سال (بعد از فتنه ۸۸) است که برخی از دلسوزانِ آینده شناسی به آن تذکر داده بودند و البته خیلی جدی تلقی نشد. 🔹 تنها راه خروج از این وضعیت اسفناک تخریب و تشتت، تقویت جریان خلاق فکری انقلاب اسلامی در حوزه‌ی علمیه و بازگشت حقیقی به مکتب فقاهتی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و متفکران اصیل انقلاب اسلامی است. 🔸 جبهه انقلاب بیش از هر زمانی نیازمند با اندیشی دریاب جمعی و تشکیلاتی است. بدون پایبندی به اصول اخلاقی ناظر به اجتماع و همچنین بدون شکل‌گیری شبکه‌ای از هنجارهای اجتماعی در فرهنگ عمومی، امکان مسابقه‌ی خیرخواهانه و مشارکت مسئولانه وجود ندارد. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1623
🔺️پیام حضرت آیت الله بمناسبت انتخابات بسم الله الرحمن الرحیم 🔹خدا را سپاسگزاریم که در این روزهای عزیز و گرامی که به برکت اعیاد مبارک مـاه شعبان، نزولات آسمانــی بخش اعظم کشور را فرا گرفته و امت اسلامی را مشمول رحمت بیکران خود قرار داد. 🔸با توجه به اینکه ایام پیش رو، ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی است که رکن مهمی در نظام جمهوری اسلامی به شمار میرود، از عموم مردم و طبقات مختلف درخواست می‌شود، برای اصلاح امور و حلّ مشکلات کشـور، افراد مؤمن، لایق و متعهد و آگاه را انتخاب نموده تا به خواست خداوند متعال، از این طریق آنچه که مشکلات معیشتی و غیره دامنگیر شده است برطرف گردد. 🔹بالاخص که طرف مخالف، خواهان عکس آن است و قیام بر این امر مهم، پاسخ عملی برخواسته آنهاست. قم – جعفر سبحانی 8 اسفند 1402