#حدیث
پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
🔸آنکه قلب مومنی را بشکند، سپس برای جبرای آن، دنیا به او ببخشد؛ چنین بخششی کفاره گناه وی نخواهد شد.
📚بحار، ج۷۲، ص۱۵۰
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #کلام 🔰گروه علمی کلام، جلسه۲۸۲ ⬅️موقف انسان در دنیا از نگاه علامه طباطبایی(ره) 🎤دک
#گزارش #نشست_تخصصی
✅نقش انبیاء در ساخت جوامع در آراء علامه طباطبایی کمرنگ است
⬅️ نشست علمی با موضوع «موقف انسان در دنیا از نگاه علامه طباطبایی»
🔰دکتر علیرضا میرزایی با بیان اینکه این بحث به معنای انسانشناسی مصطلحی که در دنیا معروف است نیست، گفت:
🔸انسان محقق و متتبع وقتی کتاب رسائل علامه را میخواند غیر از رساله الانسان بعد الدنیا که خیلی روان و مستند به قرآن نوشته شده است میبیند کلیت ادبیات علامه طوری است که گویا نویسنده همه مراحل #عرفان و برهان و مراتب دانشی را طی کرده و است و از زاویه بالایی به این مباحث مینگرد. انسان حس میکند علامه طباطبایی دریافتهای فراتر از فهم عادی داشته است لذا ادبیات او هم در این بحث مغلق و تا حدودی مشکل است و صعوبت فهم دارد.
🔹وی افزود: #علامه_طباطبایی در مورد زیست اجتماع انسانی تاملات زیادی دارد. باز از مواردی که در نوشتههای ایشان قابل بحث است به نحوی برای انسان نوعی عاملیت جدی قائل است و گویی همه اینها را برساخته خود انسان میداند و از جایی که انسان نمیتوانسته زیست غیراجتماعی داشته باشد همه این موارد هم در بستر اجتماع به وقوع پیوسته است لذا نقش انبیاء کمرنگ است؛ آیا انبیاء فقط نظم جوامع موجود دوره خود را نظم جهتدهی کردند یا اینکه ورای آن وقتی آمدند خودشان ساختارهای اجتماعی را ایجاد کردند.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #عرفان
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۷
🔹تاملاتی در اندیشه عرفانی امام با تاکید بر کتاب مصباحُ الهِدایَة الی الخِلافَة و الوِلایَة
🎤دکتر علیرضا میرزایی
🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۹/۱۹، ساعت ۱۹
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/g.erfan
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #نقد_کتاب #فابک 🔰کارگروه حکمت برای کودکان و نوجوانان با همکاری اداره کل کانون پرورش ف
#گزارش #نشست_تخصصی
✅اهداف، مبانی و روش فلسفه غرب برای کودک با فلسفه اسلامی متفاوت است
⬅️ نشست علمی با موضوع «معرفی و نقد مجموعه ۱۳ جلدی فلسفه برای کودک»
🔰حجتالاسلام سیدمحسن میرمرشدی؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فلسفه برای کودک سالیان مدیدی ست که در غرب به صورت جدی آغاز شده است و امروزه یک جریان جدی در مدارس غربی است، گفت:
🔸در یونسکو هم #فلسفه برای کودکان یک بحثی جدی است؛ در جمهوری اسلامی هم مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ بحث فلسفه برای کودکان را به صورت جدی مطرح فرمودند و از تعبیر فلسفیدن برای کودکان استفاده فرمودند و درخواست کردند که باید کتبی برای تربیت ذهن فلسفی کودکان تولید شود.
🔹وی افزود: از آن سال به بعد برخی مراکز تلاش جدی به کار بستند و آثاری در این زمینه تولید شده است گرچه جای نقد و بررسی دارد و مراکز و نشستهایی هم مرتبط با این بحث ایجاد شده است گرچه توجه ویژه و لازم انجام نشده و نگاه نظامواره به این مسئله نداریم همچنین از جمله آموزش و پرورش هم آن را جدی تلقی نکرده است.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام ـ در معرّفى منافقان ـ فرمود:
▪️في صِفَةِ المُنافِقينَ ـ : حَسَدَةُ الرَّخاءِ، و مُؤَكِّدو (مُوَلِّد و) البَلاءِ، و مُقنِطو الرَّجاءِ.
🔸حسودانِ آسايش [ديگران] هستند، به گرفتارىِ [مردم ]دامن مى زنند، و اميد را به يأس مىكشانند.
📚نهج البلاغة از خطبه194
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #فلسفه_سیاسی
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۸۱
⬅️دلالتهای سیاسی خطابه حضرت زهرا سلاماللهعلیها
🎤حجتالاسلام دکتر نجف لکزایی
فلسفه حکمرانی در خطابه حضرت زهرا (س)
🎤حجتالاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک
دلالتهای ولایت محوری فاطمی برای جامعه امروز
🎤حجتالاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم
تحلیل خطبه حضرت فاطمه زهرا(س)، از منظر فلسفه سیاسی
🎤حجتالاسلام دکتر محمدعلی سوادی
علل سیاسی انفعال خواص و عوام در برابر خطابه جهادی- تبیینی حضرت فاطمه زهرا(س)
🗓سهشنبه۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت۱۹
🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار میگردد.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.siasi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #عرفان
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۷
🔹تاملاتی در اندیشه عرفانی امام با تاکید بر کتاب مصباحُ الهِدایَة الی الخِلافَة و الوِلایَة
🎤دکتر علیرضا میرزایی
🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۹/۱۹، ساعت ۱۹
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/g.erfan
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام جواد عليهالسلام:
▪️لَن يَسْتَكمِلَ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُؤْثِرَ دِينَهُ على شَهْوَتِهِ، و لَن يَهْلِكَ حتّى يُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ على دِينهِ.
🔸بنده، هرگز حقيقتِ ايمان را به كمال نمى رساند، مگر آنگاه كه دينش را بر هوس خود ترجيح دهد، و هرگز به هلاكت درنمى افتد، مگر زمانى كه هوس خود را بر دينش ترجيح دهد.
📚ميزان الحكمه جلد1 صفحه428
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
❓چطور میگویید، فلسفه راه دین را کُند میکند؟
مرحوم آیتالله سید رضی شیرازی:
🔸«خود ما صدها نفر را به کمک همین بحثهای فلسفه اسلامی مسلمان و شیعه کردیم. چطور می گویید فلسفه راه دین را کند می کند؟ والله هرچه بگویم که بی سوادند کم است.»
👈گفتنی است که طی سالیان گذشته نزدیک به 600 نفر از پیروان ادیان مختلف با ملّیتهای متفاوت به دست مرحوم آیة الله شیرازی به دین مبین اسلام و مذهب شیعه مشرف شده اند.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #فلسفه_دین
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۲
🔻 تحلیل عقلی تجربههای نزدیک مرگ
🎤 حجتالاسلام حمیدرضا گودرزی
🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت ۱۹:۳۰
📲جلسه به صورت مجازی برگزار میشود
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.din
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #عرفان 🔰دهمین ویژه برنامههای علامه طباطبائی(ره) ⬅️ نشست بیستوسوم 💢گروه علمی عرفان
#گزارش #نشست_تخصصی
✅علامه قائل به توقیفی بودن اسماء الهی نیست
⬅️ نشست علمی با موضوع «اسماءالحسنی در المیزان»
🔰حجتالاسلام حسین شهسواری؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در سه جلد از المیزان موضوع #اسماء_حسنی آمده است که بیشترین مباحث در جلد هشتم طرح شده است، گفت:
🔸در جلد هشتم محوریت بحث با آیه شریفه« وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُون» است؛ مرحوم علامه در جلد هشتم به صورت مفصل به این بحث و به مفهوم اسم و حسنی و یلحدون پرداخته است. علامه درباره معنای اسم، معنای اصطلاحی را لحاظ کرده و فرموده است: ما یدل به علی شیء اسم…؛ در اصطلاح اهل حقیقت یا عرفا گفته شده است: فان اللفظ انما هو الاسم و ان الاسم حقیقی انما هو وجود متعین؛ اسم همان وجود متعین و خاص است. علامه فرموده که اسم گاهی اوقات لفظ، اسم حقیقی یعنی مسمای لفظ و گاهی عین مسمی و … است.
🔹وی افزود: مرحوم علامه معتقد است که اسم عین مسمی است و #ابن_عربی هم گفته است اسم، نفس تعین یا مطلق وجود و حقیقت ذات است یا چیزی که اشاره به ذات دارد. قیصری در مقدمات فصوص آورده است ذات با صفت معینه و اعتبار تجلی از تجلیات را اسم گویند مثلا رحمان اسمی از اسماء است و به تعبیر علامه #حسنزاده_آملی ما یک وقت اسم، داریم گاهی اسم اسم و گاهی اسم اسم اسم.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام باقر عليه السلام:
◾️اِستَجلِبْ عِزَّ اليأسِ بِبُعدِ الهِمَّةِ.
🔸عزّتِ طمع نداشتن را با بلندى همّت به دست آر.
📚ميزان الحكمه جلد13صفحه 46
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️مراتب عقل عملی در کلام ملاصدرا
🔻مراتب عقل عملی را که در کتب اخلاق آمده، #ملاصدرا در چهار مرتبه برمیشمارد:
1️⃣ نخستین مرتبه عقل عملی، تهذیب ظاهر است به اینکه انسان نوامیس و شرایع الهیه و احکام و آداب نبویه که عبارت است از نماز و روزه و صدقات و صله ارحام و شرکت در جمعه و جماعات و اعیاد مسلمین و دیگر عبادات را به کار بندد...گاهی از این مرتبه به «تجلیه» نیز تعبیر میکنند.
2️⃣ دومین مرتبه عقل عملی، تهذیب باطن و تطهیر قلب از رذیلتهای اخلاق و ملکات پست ظلمانی و خواطر شیطانی است که در نتیجه آن نفس مانند آینهای صاف میشود و حقایق در آن متجلی میگردد.
3️⃣ سومین مرتبه عقل عملی این است که انسان نفس ناطقه خویش را با صورتهای علمی قدسی و معارف حقه ایمانی بیاراید و نورانی کند و به تعبیر دیگر، به مشاهده همه یا اکثر معلومات بنشیند.
4️⃣ چهارمین مرتبه عقل عملی، مرتبه فناء است که انسان خود را کنار میگذارد و همه چیز را صادر از خدا و راجع به او میبیند. به تعبیر دیگر، انسان در این مرتبه به غیر خدا توجه نمیکند و تمام التفاتش معطوف به پروردگار متعال و کبریا و ملکوت اوست و متخلق به اخلاق الهی میگردد و در این مرتبه است که سفر انسان به خدای متعال خاتمه مییابد و غایت هر دو عقل نظری و عملی یکی میشود.
📚 موضوع مقاله: نقش عقل عملی در کمال انسان
🖋جمال سروش
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_سیاسی
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۸۱
⬅️دلالتهای سیاسی خطابه حضرت زهرا سلاماللهعلیها
🎤حجتالاسلام دکتر نجف لکزایی
فلسفه حکمرانی در خطابه حضرت زهرا (س)
🎤حجتالاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک
دلالتهای ولایت محوری فاطمی برای جامعه امروز
🎤حجتالاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم
تحلیل خطبه حضرت فاطمه زهرا(س)، از منظر فلسفه سیاسی
🎤حجتالاسلام دکتر محمدعلی سوادی
علل سیاسی انفعال خواص و عوام در برابر خطابه جهادی- تبیینی حضرت فاطمه زهرا(س)
🗓سهشنبه۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت۱۹
🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار میگردد.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.siasi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_دین
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۲
🔻 تحلیل عقلی تجربههای نزدیک مرگ
🎤 حجتالاسلام حمیدرضا گودرزی
🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت ۱۹:۳۰
📲جلسه به صورت مجازی برگزار میشود
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.din
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
مولی امیرالمومنین(ع):
🔸افسوسهای گذشته را در دل خود بیدار مکن، زیرا تو را از آمادگی برا پیروزی باز میدارد.
📚غررالحکم، ص۷۶۶
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
🔰حكمت متعاليه از دو نظر بر طريقه اشراقى برترى دارد...
آیتالله سبحانی:
1️⃣يكى اين كه صدر المتألهين راهى را كه شيخ اشراق آغاز نمود تكميل كرد، و در اثبات هماهنگى و تطابق عقل و شرع در معارف الهى سعى بيشترى نمود و توفيق بيشترى به دست آورد چنانكه از مراجعه به كتب فلسفى، و تفسيرى او به دست مىآيد.
2️⃣نكته ديگر اين كه: وى اصولى را در فلسفه تأسيس كرد، كه در فلسفه شيخ اشراق وجود نداشت و از اين طريق فلسفه او امتياز بيشترى يافت مانند «اصالت وجود»، «تشكيك در حقيقت وجود»، «حركت جوهرى»، «اتحاد عاقل و معقول» و بحثهاى مهم ديگر؛ و چنان كه مىدانيم اصول مزبور در تبيين و تحكيم معارف الهى نقش مؤثر دارد و بر پايه آنها بسيارى از معضلات فلسفى حل مىگردد.
#آیتالله_سبحانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #علوم_شناختی 🔰گروه علمی علوم شناختی و هوش مصنوعی، جلسه ۶ 🔍 شناخت فضای سایبر 🎤مهند
#گزارش #نشست_تخصصی
🛑طراحی یهودیان سایبری برای تسلط مجازی بر جهان
⬅️ نشست علمی با موضوع «شناخت فضای سایبر»
🔰مهندس شکوهیانراد؛ محقق و پژوهشگر هوش مصنوعی با بیان اینکه #هوش_مصنوعی و فضای سایبر جامعهساز ترین پدیده جهانی است، گفت:
🔸این مسئله هم مورد تصریح امام جامعه ما هست و هم در غرب به صورت متعدد پیرامون این مسئله سخن وجود دارد و وجه مشترک دو تمدن اسلامی و غربی است.
🔹وی افزود: هر پدیده فنی که عینیت پیدا میکند اگر قرار است مطالعه شود، لاجرم باید از مطالعه مبانی نظری آن شروع شود؛ در حقیقت یکی از خلاهای مهم فضای سایبر در کشور که یک فرصت است و به تهدید تبدیل شده است غفلت از مبانی نظری بوده است. و این مبانی نظری هم بر یک چارچوب فلسفی استوار است.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔹وَاجْعَلْ لِكُلِّ اِنْسانٍ مِنْ خَدَمِكَ عَمَلاً تَأْخُذُهُ بِهِ، فَاِنَّهُ اَحْرى اَلاّ يَتَوا كَلُوا فِى خِدْمَتِكَ.
👈مسئوليت هر يك از زيردستان خود را مشخص نما و بعد بازخواست كن، كه اين بهتر است براى اينكه هريك مسئوليت را به گردن ديگرى نيندازد.
📚نهج البلاغه، از نامه 31
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #کلام 🔰گروه علمی کلام، جلسه۲۸۳ ⬅️ «چرا فاطمه سلاماللهعلیها قیام کرد» بیان دیدگاه
#گزارش #نشست_تخصصی
👈 دلیل اصلی قیام حضرت زهرا(س) غصب جایگاه امامت بود
⬅️ نشست علمی با موضوع «چرا فاطمه سلاماللهعلیها قیام کرد؛ بیان دیدگاه حضرت درباره حاکم وقت»
🔰جتالاسلام حسین شهسواری؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روایت معروفی وجود دارد که فرموده است خداوند با غضب فاطمه(س) خشمگین و با رضایت ایشان راضی میشود، گفت:
🔸این روایت را حضرت زهرا(س) در آخرین ملاقات خلفای وقت بیان فرمودند؛ البته حضرت راضی به این ملاقات نبودند ولی حضرت علی(ع) را واسطه کردند و در نهایت این ملاقات صورت گرفت ولی #حضرت_زهرا(س) از آن دو رو برگرداندند، و با اینکه آنها دوباره به جهت دیگر رفتند باز حضرت رویشان را به سمت مخالف برگرداندند و به تعبیر بنده گفتند ای دختر رسولالله چرا از ما رویگردان هستی مگر از ما ناراضی هستی؟ حضرت زهرا(س) خطاب به آنان فرمودند که آیا این روایت را شنیدهاید؟ گفتند بله شنیدهایم و حضرت فرمودند: خدایا شاهد باش که من از این دو راضی نخواهم بود تا اینکه به محضر پدرم حاضر شوم.
🔹وی با اشاره به چرایی قیام حضرت زهرا(س)، افزود: معمولا در کتب در این باره تعبیر به مخالفت و نهضت و … شده است ولی به نظر بنده قیام مناسبتر است؛ نکته دیگر اینکه حضرت زهرا(س) به حسب ظاهر برای پسگرفتن#فدک دست به این قیام و سخنرانی زدند ولی فدک بخش کوچکی از خواستههای آن حضرت بود و قیام ایشان ایستادگی در برابر ظالم بود که مراحل متعددی هم داشت.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#گزارش_تصویری
#درس_اخلاق
📸گزارش تصویری درس اخلاق آیتالله فیاضی برای اساتید و طلاب مدرسه علمیه معصومیه خواهران در تاریخ چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔹أفضَلُ العِبادَةِ الزَّهادَةُ.
🔸برترين عبادت، دل بركندن از دنياست.
📚غررالحكم حدیث2872
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #حکمت_کودک
🔰 کار گروه حکمت برای کودکان و نوجوانان، جلسه۲۷
💠 ضرورت فلسفه برای کودک و ظرفیتهای موجود در فرهنگی ایرانی-اسلامی
🎤 حجتالاسلام ایمان دیندار اصفهانی
💠 محتوای نشست بر اساس مقالات زیر خواهد بود:
📜 ضرورت «فلسفه و کودک» در ترازوی اندیشه اسلامی با تأکید بر ظرفیتهای موجود در فرهنگ اسلامی
🌐 http://pac.mullasadra.org/Article/22549
📜 تبيين اصول تسهیلگر در برنامهٔ «فلسفه و کودک» در تناظر با اندیشۀ اسلامی
🌐 http://pac.mullasadra.org/Article/22545
🗓 شنبه، ۲۴ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۹
🖇 صرفا مجازی
🖥 لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.kodak
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#تسلیت
◾️إنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محسن رضوانی(زیدعزه)
با سلام و احترام؛ ضایعه درگذشت پدر بزرگوارتان را صمیمانه تسلیت عرض میکنیم.
از درگاه خدای منان مسئلت داریم روح پاک آن پدر مومن و صالح را با ائمه طاهرین (علیهم السلام) محشور و به جنابعالی و سایر بازماندگان صبر و اجر عنایت فرماید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#اطلاعیه
📣قابل توجه مراجعین و محققین گرامی:
🟥 کلیه بخش اداری و کتابخانه مجمع عالی حکمت اسلامی فردا یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ تعطیل میباشد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#مناسبتی #وفات
◾️سالروز وفات حضرت امالبنین سلاماللهعلیها را به محضر حضرت صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف تعزیت عرض مینمائیم.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️ تشخّص وجودات در نظام فلسفی صدرالمتألهین
🔹حقیقت تشخّص در اندیشه #صدرالمتألهین، ویژگیای است که مانع قابلیت صدق بر کثیرین شده، موجب شرکتناپذیری است. تشخّص با مفاهیمِ تمیّز، امتیاز و تعیّن چند فرق مهم دارد: فرق نخست اینکه، مفاهیم یادشده جزء امور نسبیاند؛ درحالیکه تشخّص، وصفی نفسی است. فرق دوم اینکه، تمیّز، امتیاز و تعیّن هم وصف مفاهیم قرار میگیرند و هم وصف اشیاء خارجی؛ درحالیکه تشخّص در اندیشه صدرالمتألهین تنها وصف وجودات خارجی قرار میگیرد. فرق سوم اینکه، مفاهیم سهگانه فوق برخلاف تشخّص، در نتیجه ضم کلّی به کلّی دیگر حاصل میشوند. فرق چهارم اینکه، مفاهیم سهگانه فوق مربوط به مقام بعد از کثرتاند؛ درحالیکه تشخّص متوقف بر کثرت نیست.
🔸صدرالمتألهین در پرتو اصالت و تشکیک وجود، ملاک تشخّص وجودات را نحوه وجود موجودات میداند و در نظام فلسفی ایشان تشخّص از متن وجود انتزاع ميشود. بنابراین، بر همه مراتب هستي صادق و مساوق با آنهاست. ایشان دیدگاههای #فارابی، #ابنسینا، بهمنیار، محقق دوانی، سید سند و سهروردی را در تبیین ملاک تشخص، به دیدگاه خودش برمیگرداند.
📚 موضوع مقاله: پژوهشی در تشخّص وجودات در نظام فلسفی صدرالمتألهین
🖋محمدعلی اسماعیلی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔹أعجَزُ الناسِ من عَجَزَ عَنِ الدّعاءِ.
🔸عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
📚غررالحكم حدیث۳۰۸۰
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#معرفی_کتاب
📚معرفتشناسی اخلاق در اندیشه اسلامی
🖋مجید ابوالقاسمزاده
⬅️کتاب حاضر پس از مفهومشناسی و بیان مبادی تصوری بحث، به طرح مباحث عمده #معرفتشناسی اخلاق، از جمله عقلی یا شرعی بودن، یقینی یا مشهوری بودن، و بدیهی یا نظری بودن قضایای اخلاقی از منظر اندیشمندان مسلمان پرداخته است.
✍️اثر حاضر در هفت فصل با عناوین مفاهیم، معرفتشناسی مفاهیم اخلاقی، منابع و راههای شناخت قضایای اخلاقی، عقلی بودن قضایای اخلاقی، عقلانی بودن قضایای اخلاقی، بداهت قضایای اخلاقی، و اطلاق قضایای اخلاقی تنظیم گردیده است.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #عرفان 🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۷ 🔹تاملاتی در اندیشه عرفانی امام با تاکید بر کتاب
#گزارش #نشست_تخصصی
👈 امام خمینی(ره) در عرفان صاحب مکتب است
⬅️ نشست علمی با موضوع «تاملاتی در اندیشه عرفانی حضرت امام(ره) با تاکید بر کتاب مصباحالهدایه»
🔰دکتر علیرضا میرزایی؛ استاد دانشگاه شهید محلاتی با بیان اینکه حضرت امام شخصیتی چند بعدی بودند که ابعاد مختلف ایشان بر هم مؤثر است گفت:
🔸ایشان اولا #فقیه صاحب مکتب است و مشی ایشان در عرفان هم از دیگر #عرفا متفاوت است و آن هم به دلیل همین نگاه فقاهتی است؛ در بحث فقه نواوریهایی از جمله مدخلیت زمان و مکان در اجتهاد داشتند. امام هشت مقدمه بر اجتهاد قائل هستند در حالی که آیتالله خویی سه مقدمه بیان کرده است.
🔹وی با بیان اینکه امام در عین حال حکیم صدرایی است و قبل از علامه طباطبایی درس پررونقی داشتند به گونهای که برخی گفتهاند اگر ایشان بحث #حکمت را ادامه داده بود یکی از برترین حکمای جهان اسلام بودند، تصریح کرد: ایشان با ورود علامه بحث حکمت را رها کردند و عمدتا متمرکز در فقه شدند و این نگاه صدرایی ایشان در فقه و عرفان وی مؤثر است؛ امام در دو بعد عرفان نظری و عملی جزء برجستهترین افراد هستند و کتاب مصباح الهدایه از مهمترین آثار ایشان در عرفان نظری است که در سن ۲۸ سالگی آن را نوشته است همچنین تفسیر سوره حمد و شرح مناجات شعبانیه و #سرالصلوه و … هم از دیگر آثار برحسته ایشان است. امام اهل مراقبه و بکاء شبانه بودند ولی دستورات سلوکی در آثار ایشان زیاد نیست.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami