eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 رابطه تنبلی با بیت المال اجوبه الاستفتائات مسئله 1322 @HOWZAVIAN
📌 راه تضمینی فساد زدایی جوامع از کجا آغاز می‌شود؟ ✍️محمد مختاری "فقر و فساد و فحشا فراگیر شده بود. آتش جنگ همه جا زبانه مى‌كشيد و دنيا در باتلاقی سیاه و پر از مكر و فريب دست‌وپا می‌زد." سخت‌ترین ماموریت نجات انسان در بدترین شرایط بر دوش آخرین ناجی نهاده شد. از زمان حضور امدادگران قبلی مدت مدیدی می‌گذشت(مائده،۱۹) و ملّت‌ها در خواب عميقى فرو رفته بودند. فقر و فساد و فحشا فراگیر شده بود. آتش جنگ همه جا زبانه مى‌كشيد و دنيا در باتلاقی سیاه و پر از مكر و فريب دست‌وپا می‌زد. تازيانه‌ی پاییز بی‌رحمانه به جان درخت زندگى افتاده بود؛ برگهایش به زردى گراييده و از ميوه‌اش خبرى نبود. چشمه‌های آب حيات خشكيده و نشانه‌هاى هدايت كهنه و ويران شده بود. پرچم‌هاى هلاكت و گمراهى افراشته شده و زندگی چهره‌ی زشتی از خود را به نمایش گذاشته بود. باطن زندگی مردم را وحشت و اضطراب فراگرفته بود و بر ظاهر آن نیز شمشيرهاى ظلم و ستم حكومت می‌کرد.(نهج‌البلاغه، خطبه۸۹) نوش‌داروی آخرین فرستاده‌ی الهی، محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) چه بود؟ این طبیب دوار(نهج‌البلاغه، خطبه۱۰۸) برای درمان بیماران خودش چه نسخه‌ای پیچید؟ فرمود: «أَلا أُخْبِرُکمْ [أُنَبؤُکمْ] بِدآئِکمْ مِنْ دَوآئِکمْ؟ دَآؤُکـمُ الذنُـوبُ، وَ دَوآؤُکـمُ الإِسْتِغْفارُ.(بحار الانوار، ج ۹۰، ص۲۸۲) آیا درد و درمان شما را به شما خبر ندهم؟ درد شما گناهان، و دوا و درمانتان استغفار است. یعنی حتی سرت درد می‌کند، «دوآؤُکمُ الإِسْتِغْفارُ»، پایت درد می‌گیرد، دوای آن استغفار است، گوش و دندان درد می‌کند، «دوآؤُکمُ الإِسْتِغْفارُ». متن کامل @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانی زیبا از علامه حسن‌زاده (ره) 📌 خودت را درست بساز❗️ ✍️حقیقتِ عمل عجیب است؛ بسیاری از معارف دین ناقص یا حتی غلط معرفی شده اند! 🔹مثلا نامه‌ی عمل؛ هنوز هم بسیاری از مسلمانان نامه‌ی عمل را نوشته‌ای کاغذی می‌دانند، این نگاه باعث می‌شود "نتیجه‌ی عمل" را جدا از خودمان بدانیم! اما اگر بدانیم تک تک "اعمال و رفتار" ما حتی "نیت‌ها" تبدیل به حقیقتی می‌شوند که در زندگی بعدی (یا همان عالم آخرت )این حقیقت را به ما نشان خواهند داد؛ در این صورت ‌نگاه ما به "دین و معارف اسلام" متفاوت خواهد بود. در کلیپ فوق علامه حسن‌زاده ره، به گوشه‌ای از این حقایق اشاره می‌کنند: "علم و عمل انسان‌سازند!" یعنی ما، شخصیت حقیقی ما را می‌سازند! و در عالم بعدی، این هویت، بروز و ظهور خواهد داشت! @HOWZAVIAN
. 🔸تولد بیمارگونِ روشنفکری در ایران @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. علامه طباطبایی؛ هوشمند در برابر اندیشه‌های وارداتی رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی: مرحوم آقای طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد 🔹 یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کم‌نظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحه‌ی تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه است، در بحبوحه‌ی تهاجم به معنای واقعی کلمه. 🔹 شاید آن کسانی که آن زمانها را درک نکرده‌اند، توجّه نداشته باشند که آن روز در محیط جوان کشور و محیط فکری کشور چه وضعیّتی وجود داشت. 🔹 یک تهاجم به معنای واقعی کلمه وجود داشت؛ چه افکار وارداتی مکتبی و مسلکی مثل مارکسیسم، چه شبهه‌آفرینی‌ها؛ شبهه‌آفرینی‌هایی در بحبوحه‌ی این حوادث، مرحوم آقای طباطبایی(رضوان اللّه تعالی علیه) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد. @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نسخه صوتی | بسته صوتی مرور بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir ◽️پدیده کم نظیر حوزه های علمیه ◽️دارای فضائل ممتاز انسانی ( علم، ملاکات اخلاقی، ذوق و هنر، رفاقت) ◽️تنوع گسترده دانشی ایشان ( فلسفه، اصول فقه، عرفان نظری، هیئت، ریاضیات، تفسیر و علوم قرآن، علم انساب) ◽️ شاگردپروری ممتاز علامه طباطبایی ◽️دو خصوصیت ممتاز - جهاد فکری - عمل به معارف الهی ◽️ بسیار حلیم بود، دلنشین و دلچسب و متواضع، خوش صحبت و خوش تعریف، اهل ذوق و ادبیات ✍️ مدل شایستگی نخبگانی علامه طباطبایی در کلام مقام معظم رهبری، به راستی کار سختی است ملاک های شناسایی نخبگان را به این صورت تنظیم کنیم؟ 🔘 رسانه نخبگان، مشاور امین نخبگان ایران اسلامی https://eitaa.com/najmnews @HOWZAVIAN
🔘 👆 ✅ خشونت دینی ساخته و پرداخته ذهن بشر مهدی مولایی؛ پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی 👈 فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی @HOWZAVIAN
| ▫️هفدهمین رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی این هفته با عنوان: آخرین جلسه مهارت‌های نگارش و یادداشت‌نویسی همراه با یادداشت‌خوانی با حضور: استاد سعید احمدی 🔸حضوری ویژه اعضای باشگاه فکرت(برادران) 🔶پخش زنده برای عموم علاقه‌مندان به نگارش رسانه‌ای https://www.skyroom.online/ch/shenakht/gaade 📆 زمان: شنبه 27 آبان، ساعت 16 تا 17:30 🏢 مکان: خیابان بسیج، رسانه فکرت 📣 نام‌نویسی حضوری و مجازی به نشانی‌ 🆔 @Rahmani @HOWZAVIAN
. 📌 آیا مرگ علوم انسانی غربی فرا رسیده است؟! @HOWZAVIAN
✅ در تکاپوی حکمرانی فراغت 👤 دکتر سیدحسین شرف‌الدین 📌امروزه فراغت یکی از ارزش‌های مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعه‌یافتگی اعتبار می‌شود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. «سرگرمي‌خواهي» به عنوان يکي از ويژگي‌هاي انسان مدرن، نوعي اراده معطوف به لذت‌جویی و مسرت‌خواهی است که فرد درخلال اشتغال به برخي فعاليت‌هاي غيرالزامي بدان دست می‌یابد. 📌 در جامعه کنونی غرب «اصل لذت» چون حق مسلمی برای عموم انسان‌ها، اعتبار شده و متناسب با این حکم، «نظامات قانونی» به صورتی شکل گرفته که در آن «امکان اقناع آزادانه شهوات» برای همه افراد فراهم باشد، وظیفه رسانه‌های گروهی و مخصوصا تلویزیون در این شرایط با فرض این مقدمات معین خواهد شد. 📌 اینها همه در حالی است که به نظر شهید آوینی، کار و اشتغال نقش بالقوه‌ای در هويت‌بخشي، شکوفايي استعدادها و خلاقيت‌ها، رشد و تعالي قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي انساني، ايجاد خودباوري، احساس مفيدبودن، تربيت بدن، اعطاي منزلت اجتماعي و توسعه و سازندگي جامعه دارد. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
بمناسبت سالگرد ✍️گفت‌وگوهای بین علامه طباطبایی و هانری کربن از اوایل سال ۱۳۳۸ آغاز شد. علامه چگونه توانست فراتر از حوزه، فراتر از مکتب و فراتر از سلیقه واحد گفتگو کند و ما آیا اکنون میتوانیم نه در آن وسعت بلکه فقط درون حوزه، اینگونه گفتگو‌ کنیم؟! @HOWZAVIAN @ahmad_olyaei
. 😊خواستگاری با تِم نیچه آشنایی با چهارتا فیلسوف و حفظ‌کردن چند جمله فلسفی که با ربط و بی‌ربط لابه‌لای حرف‌های روزمره چپانده بشود، در بالا بردن پرستیژ آدمی تأثیری دارد که اصلاً انگار بوگاتی سوارید و دکمه‌سردستتان طلاست. «نیچه» برای شروع، گزینه مناسبی است. مثلاً فرض کنید می‌خواهید بروید خواستگاری و جیبتان جوری رنگ پول به خود ندیده که دچار بحران هویت شده است، صبح تا شب از خودش می‌پرسد: «ز کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهر چه بود؟». اینجاست که لِنگ مرحوم مغفور نیچه را می‌گیرید و می‌کشید وسط بحث. بذر چند هندوانه شیرین را زیر بغل خانواده دختر بکارید. از وسواس و دقتتان در انتخاب ایشان به دلیل نقش مادر در تربیت فرزند صحبت کنید. بازنشر طنز نوشت سمیه رستمی، عضو تحریریه رسانه‌ی فکرت، در روزنامه سراسری سراج https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/21650 @HOWZAVIAN
🔎حیثیت گمشده و تصویرسازی منفی از سه مولفه‌ فرهنگی_تمدنی ✍️ علیرضامحمدلو 🔸تردیدی نیست که یکی از اضلاع حکمرانی در عصر اطلاعات و ارتباطات و جامعه شبکه ای به تعبیر کاستلز، مدیریت تصویر و انگاره سازی است. انگاره ها و تصویرها در کنار کارآمدی و مشروعیت، در نظم و امنیت و مدیریت اجتماعی نقش بسزایی دارند. ▫️از این پرسپکتیو که دلالت های فرهنگی_هویتی و مولفه‌های معرفتی_تمدنی را در بازنمایی مورد توجه قرار می‌دهد و نه از حیث کارگردانی و فضاسازی یا از جهت پیرنگ داستانی و شخصیت پردازی، مینی‌سریال ، سه تصویر منفی و خطرناک برای مخاطب القا می کند که در ادامه می‌آید. ▫️لازم به ذکر است که این اثر، تابستان امسال و در ۹ قسمت به کارگردانی سجاد پهلوان زاده(کارگردان سریال سقوط) و بازی مهدی حسینی نیا، بهاره افشار و الناز حبیبی و... از شبکه خانگی پخش گردید به جهت رعایت اسپویل، فقط نکات تحلیلی بدون اشاره به خط روایت سریال تقدیم می‌شود. 1️⃣ تصویری تحقیرشده از زن: مخرج مشترک از سه نقش اصلی زن در سریال را در این سه عبارت می توان خلاصه کرد: نگاه ابزاری و کالاشدگی/ القای حقارت و ضعف و ترحم/ تروما و حس انتقام. هیچ نقش مثبتی در شاهد نبودیم و همه زنان نیز مبتلا به ضعف های عمیق و تباهی بودند. 2️⃣ تصویری گسیخته از خانواده: پدرانی که یا معتادند و یا قمارباز که با چاشنی خشونت و بددهنی، دختر شوهر می‌دهند و نسبت به تادیب و حقوق و آینده فرزندان، اعمال اقتدار یکطرفه می کنند و یک فروپاشی عینی و ذهنی را برای رقم می‌زنند. همسران و شوهران داستان هم یا جاه طلب و عیاشند یا جاهل و بی‌اعتبار. 3️⃣ تصویری جهل‌اندود از غیرت: در واقع این سریال با بی توجهی مرد به همسرش شروع می شود، با جهل و خشونت و قتل تحت عنوان و حیثیت و ، پیش می رود و با سوءتفاهم و حس درماندگی پایان می پذیرد. جهل و تعصب نامیدن و سوءتفاهم خواندن مفاهیمی همچون غیرت و ناموس در سریال، ضربه عمیقی بر پیکر مولفه‌های راهبردی فرهنگ است. ▫️ که آلترناتیو سریال های ماهواره‌ای تلقی می‌شد، حال تبدیل به ماشین انگاره سازی شده و با ایده عبور از کلیشه‌ها در حال تصویرسازی منفی و سیاه از مولفه های فرهنگی_تمدنی جامعه است. تردیدی نیست که در ساحت تصویر طبق ، اگر باد بکاریم چند صباحی دیگر با انباشت ذهنیت ها و تصاویرسیاه، در ساحت رفتار اجتماعی طوفان درو می‌کنیم. 🔻در واقع گسست و پارگی های اجتماعی گاها نتیجه ذهنیت هایی است که از پس مصرف های متفاوت رسانه ای بدون دروازه‌بانی (Gatekeeping) و نظارت حاصل می‌شوند و دال بر این هستند که به تعبیر اروینگ گافمن را باید در مدیریت اجتماعی جدی‌تر تلقی کرد. @HOWZAVIAN @asre_tabyin
. جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی @HOWZAVIAN
💢زیاده‌گویی رضا بابایی گروه دوم از موانعی كه راه ساده‌نویسی را ناهموار می‌كند، مربوط به مشكلات زبان فارسی است. یعنی عیب نه در نویسنده است و نه در خواننده. مثلا كسی كه بخواهد درست و مطابق قواعد بنویسد، به‌سختی می‌تواند آسان و ساده هم بنویسد. ما دربارۀ توانایی‌‌های زبان مادری‌مان فراوان خوانده‌ایم و نوشته‌ایم، اما كمتر دربارۀ مشكلات بیرونی و درونی این زبان می‌دانیم. اینكه چرا در این زبان نمی‌شود همیشه ساده‌‌نویسی را با درست‌نویسی یا زیبانویسی جمع كرد، ریشه‌های تاریخی دارد و اكنون موضوع بحث نیست. از مهم‌ترین و رایج‌ترین موانع گروه دوم، زیاده‌گویی است. هیچ‌چیز به اندازۀ ریخت و پاش بیهودۀ كلمات، ذهن خواننده را آشفته نمی‌كند. اگر مطلبی را با پنج كلمه می‌توان گفت، نباید از شش كلمه استفاده كرد. هر كلمۀ زائد یا كم‌فایده، بخشی از ذهن خواننده را مصرف می‌كند و همان اندازه او را به درد سر می‌اندازد. اگر به اندازۀ درد سری كه تولید می‌كند و به مقدار اشتغالی كه برای ذهن می‌سازد، فایده نداشته باشد، مزاحم است و مزاحم، مانع روانی و آسانی مطلب است. برگرفته از کتاب «آیین قلم» ۱۴۰۲/۰۸/۲۵ @HOWZAVIAN
من اگر ترک باشم یا اگر لر، آذری یا ترکمن من به خود می‌بالم. من از هر جای ایران زیبا برای خویش زیبایم😍 ✍️ سعید کرمی @HOWZAVIAN
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰جنگ ترکیبی ✍️سیدعلیرضا موسوی جنگی که در حال وقوع است،جنگ معمولی بین یک اشغالگر و یک مالک زمین نیست ، بلکه فراتر از آن است.جنگ فطرت الهی و تحریف غریزه وحقیقت انسان است. این عکس تحت عنوان همجنسگرایی برای اولین بار در غزه! منتشر شده است. @HOWZAVIAN
🔴 نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه ✍️حسین انجدانی 🔶یکی دیگر از عوامل مهم تغییر و اصلاح اخلاق در گسترة اجتماع، تصمیمات حاکمیت و رفتارهای حاکمان است. نظام سیاسی و مدیریتی حاکم بر جامعه و همچنین مدیران و حاکمان از دو جهت می‌توانند بر رفتارهای اجتماعی و خلقیات مردمان تأثیر بگذارند. یکی از جهت تأثیرگذاری عملی و دیگری از جهت وضع قوانین. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، هر چند اصلاح اخلاق، امری دستوری نیست و نمی‌توان با وضع قانون توقع اصلاح اخلاق را داشت اما قطعاً بدون همراهی حکومت‌ها نیز توفیقی در این راه حاصل نمی‌شود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، حکومت در این عرصه دو وظیفه عمده دارند: «اوّلاً، خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً، زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.» ادامه دارد... @HOWZAVIAN