eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
434 ویدیو
167 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ عکس یا عسک؛ واقعا مسأله این است!؟ ✍️ محمدرضا بابایی شاید تنها جایی باشد که با شنیدن کلمه عسک خندم که نگرفت، بلکه به حال گوینده این کلمه کلی غبطه خوردم ... با همان سادگی خود، با موتوری که صدای موتور اِژ می داد خود را به من رساند، مثل همه مردم که فکر می کنند طلبه ها همه کاره این کشور هستند شروع کرد به گفتگو و درد دل، اما درد دل او جنسش با بقیه درد دل ها متفاوت بود از وضعیت اقتصادی نگفت، دم از اختلاس ها هم نزد، فقط با همان سادگی خود از من پرسید اون عسکی که روی این دیوار موسسه ای که شما از آن خارج می شوید را چرا پاک کردید(کردند)؟ گفتم پدرجان چه عکسی؟ عسک امام خمینی (ره) را می گویم دیگر حاجی جان! همون که ما رو یاد آن مرد خدا می انداخت. من که تازه فهمیدم چقد راز ماجرا پرتم و دنبال حوائج دنیایی خویشم، از این همه مادیت خود شرمسار و از زلالی او حظ نفس بردم، طوری که خستگی جلسه چند ساعته ای که داشتم از بدنم رفت و به جایش شوق و انگیزه ای نشست که نمود خارجی اش این بود که بی اختیار دست او را بوسیدم، آخر شبیه همان دستی بود که پیامبر گرامی آن را بوسید. آری دستانش پینه بسته و زمخت بود اما قلبش نرم و احساسش لطیف. تمام گله مندی اش از این دنیا این بود که چرا عکس یا به گفته خودش عسک امام را از اینجا برداشتید منِ بیسواد با دیدن آن یاد امام می افتادم و فاتحه ای برایش می خواندم تا ذره ای از دینم را به آن مرد بزرگ ادا کنم، معلوم نبود اگر ایشان نبود وضعیت مملکت و مردم ما چی می شد، البته شما روحانیون هم زحمت می کشید و ما قدردان شما هستیم اما امام به گردن همه ما حق دارد، اگر میشه بگین که عسک امام را مجدد اینجا نصب کنند تا امثال من هم به یاد امام باشیم. این دو دقیقه، اندازه دو ترم درس معرفت و مرام را بهم یاد داد که تا آخر عمر آن را فراموش نخواهم کرد. @HOWZAVIAN
. روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید برای شرکت در مسابقه «روایت نویسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران»؛ نخستین دوره مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود. https://ketab.ir/News/30642 🔗 [نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در فضای مجازی دنبال کنید](https://zil.ink/tibf.ir) @khaneh_ketab_adabiat @HOWZAVIAN
| 💢 تحلیل و بررسی انیمیشن «مهاجرت» 👤باحضور: ◾️تحلیلگران و ناقدان سینما ⏰ زمان: سه شنبه 11 اردیبهشت 🔻 15:30 الی 18 📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه) کوچه39 کوچه دوم پلاک 11،کافه جهان نما ▪️جهت شرکت به آیدی زیر پیام بدهید 🆔@savade_rasane 🛑ظرفیت محدود است🛑 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔷🔸پویش تبیینی 🔸عنوان پویش: امتداد مبتکرانه و ایده‌ورزانه بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته معلمان (بازخوانی و تکرار بیانات مدنظر نیست) 🔺1. التفات نویسندگان و تبیین‌گران به نگاه همه‌جانبه، موشکافانه، عمیق و هدایت‌ورزانه مقام معظم رهبری در نگاه به مسائل آموزش و پرورش 🔺2.روایت تغییر نگاه از معلمِ کارمند (و نسخه های جعلی نظیر معلمِ بلاگر) به «معلمِ مسئول» (مسئول ایجاد دانش، تفکر و اخلاق) 🔺3. ایده‌پردازی برای تبدیل محیط مدرسه به یک فضای برکت‌آفرین (ایجاد انگیزه‌های مضاعف فکری، اخلاقی و هویتی در دانش آموزان) 🔺4. ایده‌پردازی نسبت به روابط معلم و دانش‌آموز در بستر غلبه رسانه‌های تعاملی و همه‌گیری فضای مجازی 🔺5. راه‌های انگیزه‌بخشی به مدارس، معلمان و خانواده‌ها، در اهتمام به تکوین شخصیت ملی در دانش‌آموزان (عزت تاریخی، سابقه فرهنگی و مفاخر ملی) 🔺6. افشای انگیزه‌های معارض سیاسی در فشار برای برون‌سپاری کامل آموزش و پروش از دستگاه دولتی و دوگانه‌های مخرب طرح شده توسط این جریانات (نقد سند بدیل و انحرافی تیم خاتمی، اعتبارزدایی از تلاش جریانات معارض در آموزش ضدِ غیررسمی و لطمه به حیثیت مدارس) 🔺7. ایده‌ورزی برای تقویت توان افق‌سازی مدرسه برای دانش‌آموزان و آینده‌بینی آموزش و پرورش برای کشور (تناسب تخصص با نیازهای آتی، چشم‌انداز کشور) 🔺8. ادبیات‌سازی به منظور افزایش اعتبار علوم انسانی و تعالی جایگاه این رشته در کنار رشته‌های ریاضی و تجربی و فنی 🔺۹.تولید محتوا برای تعریف ارزش کار معلم و مسئولیت‌های دستگاه دولتی و مردم در قبال این کار پر ارزش 🔺10. تولید محتوا در مساله عدالت آموزشی و موضوع اهمیت مدارس دولتی 🔺11. شیوه‌های الگوگیری مدارس دولتی از ابتکارات و کارهای نو مدارس غیردولتی 🟣‌ از اعضای محترم تبیین‌گر تقاضا می‌شود، آثار ارزشمند خودرا در بازه زمانی نهم تا چهاردهم اردیبهشت، در قالب یادداشت‌های کوتاه 600 الی 800 کلمه‌ای به نشانی @Saeedtotonkar ارسال کنند. @HOWZAVIAN
📌 آنها بهتر می‌دانند🧐 ✍🏻 احسان قربانی ❓مدعیان و صاحب نظران در امر آزادی بیان بهتر میدانند یا ما؟ کسانی که خود مُوَلِّد و مخترع آزادی بیان در دنیا بودند و هستند بهتر می‌دانند که کدام بیان آزاد است و کدام بیان نه. بیانی آزاد است که در جهت آزادی بشر و رفاه بشر منتشر شود. نه بیانی که بخواهد آن را سلب کند. مثلاً اگر گروهی تند رو بخواهند عقاید و قوانین سخت و ضد بشری خودشان را در یک جامعه و بشر پیاده کنند ، یعنی در جهت مبارزه با بشریت قیام کرده اند و اگر کسی بخواهد این تفکر را تبلیغ کند یا از آن دفاع کند ، میشود همان بیانی که باید ساکت شود. یا اگر جامعه ای منافع خویش را با یک جامعه مثلاً بزرگتر در تضاد دید و خواستش این بود که از منافع خود دفاع کند، همان بیانی است که آزاد نیست و سرکوب میشود. بالاخره آنها صاحب نظرند و بهتر میدانند. قطعاً اگر گروهی از مردم برای دفاع از زنان و کودکان خود در برابر کشتار گروهی دیگر که صاحب قدرت یا این نظریه کذایی هستند باید ساکت شوند. یا اگر در کیلومتر ها ان طرف تر از این مردم در جایی که اصلاً با فرهنگ آنها بیگانه هستند ، یک جوان که دست بر قضا دینش هم با او متفاوت است و جالب تر اینکه در کشور صاحب نظریه زندگی میکند، یک چفیه فلسطینی به سر خود ببندد و برای دفاع از این مردم فریاد بزند و آزادی آنها را طلب کند ، خوب معلوم است صاحب نظران در اینجور مواقع آزادی بیان را قورت میدهند و ...... خوب آنها خودشان صاحب آزادی بیان هستند و فقط خودشان حق دارند از آن استفاده کنند. فقط مال آنهاست درست به مانند یک بچه که حاضر نیست ببیند که دیگری اسباب بازیی شبیه اسباب بازی او دارد پس یا میرود بهترش را میخرد یا مال دیگری را خراب میکند. خوب چاره ای نیست ، چون آنها صاحب آزادی بیان هستند. البته فقط برای خودشان..... @HOWZAVIAN
آنچه نیروهای نظامی ما را در برابر دشمنان تا دندان مسلح پیروز می‌کند.... حلقه‌وار و دو زانو نشستن گرد ولایت است. این گونه نشستن‌ها در این دوره زمانه دیگر وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار کم است. سالها در حوزه‌‌های علمیه و کم‌و‌بیش اینک نیز مواردی پیدا می‌شود که طلبه‌ها حلقه‌وار گرد استادشان دو زانو بنشینند و همه جان و تنشان گوش بشود و چشم به لب‌های مرادشان بدوزند. آنچه سربازان و سرداران وطن را در برابر رهبرشان بر زانو نشانده است چیزی نیست مگر عشق به نایب امام زمانشان. که همین مسئله،این لشکر را شکست ناپذیر میکند ✍️سعید کرمی @HOWZAVIAN
. ✨ مجتهد و عارف گمنام آیت الله محمد کوهستانی مازندرانی مشهور به آقاجان کوهستانی، فقیه و عارف شیعه و ساکن روستای کوهستان مازندران بود. وی در حوزه‌های علمیه بهشهر، بابل، مشهد و نجف تحصیل کرد و از آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و آقا ضیاءالدین عراقی، اجازه اجتهاد دریافت کرد. آیت‌الله گلپایگانی زهد و تقوای آیت الله کوهستانی را عین الیقین برای خود می‌دانست. آیت‌الله مرعشی نجفی او را لنگر أرض و آیت‌الله سید عبدالکریم رضوی کشمیری وی را صاحب نفس زکیه دانسته است. از نمونه‌های تقوا و وَرَع کوهستانی چنین گفته‌اند که غذا و نان، تنها از محصولی که از زمین پدری به‌دست آورده بود، می‌خورد و غذا‌های دیگران را احتیاط کرده و استفاده نمی‌کرد. آیت الله کوهستانی پس از بازگشت از نجف در زادگاه خود، کوهستان، مدرسه علمیه‌ای تأسیس نمود و بسیاری از علمای مازندران در آنجا تحصیل کردند. شهیدسید عبدالکریم هاشمی‌نژاد و آیت الله ابوالحسن ایازی از شاگردان وی بودند. ایشان در بامداد جمعه ۱۳۵۱/۲/۸ مطابق ۱۳ ربیع الاول سال ۱۳۹۲ق از دنیا رفت و بر اساس وصیتش در حرم امام رضا (ع) دفن شد. @HOWZAVIAN
🔎شورش عقلانیت ضداسرائیلی در آمریکا ✍️علیرضامحمدلو 🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدان‌های عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در دانشگاه‌های آمریکا رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زده‌اند، یک مساله استراتژیک علیه منافع صهیونیسم محسوب می‌شود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند. 1️⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی به هرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، سرکوبگری رضایتمندانه به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج می‌گیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد. 2️⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا حکمرانی اطلاعات و موج سوم تافلری نامیده می‌شود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌دهد که همانجا نیز مداخله‌گری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش‌ها روشن است. 3️⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید عقلانیت ابزاری، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید می‌کند. در واقع نخبگان جامعه را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار می‌گیرد و تصویر جادویی و بی‌رقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل می‌کند. 🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی می‌شود که یک جنبش نخبگانی فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است. 🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک خودِ تعمیم‌یافته رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و عقلانیت مقدس و پارادایم نوینی درحال ظهور است. 🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری می‌تواند منتج کند ان شاالله. @HOWZAVIAN
🔹حاشیه‌ای بر حشاشین ✍️ حمید احتشام، پژوهشگر فلسفه ✍️در باب سریال «حشاشین» نقدهایی گفته شده و من هم می‌خواهم یادداشت خودم را دراین‌باره بنویسم. 🔸به نظرم روح حاکم بر کلیت این سریال، تعارض بین دو ایده در است. ایده که مبتنی بر علم و حکمت است و نمایندگان آن نظام‌الملک وزیر و عمرخیام فیلسوف است و ایده به نمایندگی که مبتنی بر از امامِ غایب است. 🔸دست‌اندرکاران این سریال به‌وضوح در «حشاشین» نشان‌داده‌اند چگونه «حسن صباح» یک‌تنه هیبت و هیمنه دولت مقتدر سلجوقی را به لجن کشیده است. 🔸ایشان پس از نشان‌دادن قدرت دولت سلجوقی به‌مثابه بزرگترین دولت مقتدر روی زمین، داستان این اقتدار را وابسته به حضور دانشمندان برجسته‌ای چون عمر خیام و غزالی در دستگاه و همچنین درایت و مدیریت وزیر حکیم و فرزانه‌ای چون نظام‌الملک دانسته‌اند. 🔸در مقابل آن، حسن صباح که قدرت‌هایی در پی ملاقات با عجوزه‌ای از جن (شیطان) به دست آورده، تلاش می‌کند به اسم مبارزه با ظلم و جور برای خود پیروانی گردهم‌آورد و در نهایت موفق می‌شود با تصرف غاصبانه قلعه الموت، حکومت خود را سروسامان دهد. 🔸به نظر می‌رسد این سریال فراتر از داستان اخوان‌المسلمین یا حماس و حتی فراتر از تفکرات داعشی در حال مقابله با ایده است. 🔸ایده حاکم بر این سریال دوقطبی‌سازی بین ایده علم و ایده غیب است. حکومت سلجوقیان بر پایه علم عالمانش و حکومت اسماعیلیان بر پایه ایده ولایتِ امام غائب و نیابت حسن صباح از اوست. 🔸به نظر می‌رسد هدف نهایی این سریال تخریب ایده به‌مثابه نیابت عام از امام زمان است. این سریال می‌خواهد نشان دهد شوکت و تمدن اسلامی اگر بخواهد بازگشتی قدرتمند داشته باشد نه از دل و نه بر پایه‌ای از تفکرات که از دل اسلام عقلانی، منطقی و علمی سربرخواهد آورد. @HOWZAVIAN
♨️سه پرسش اصلی در مواجهه با کتاب 1️⃣«چرا کتاب نمی‌خوانیم؟» چون با وجود رسانه و اینترنت و ماهواره دیگر به کتاب نیاز نداریم! 2️⃣«چرا باید کتاب بخوانیم؟» چون رسانه و اینترنت و ماهواره فقط اطلاعات می‌دهند و سرگرمی اما کتاب، آگاهی و روشنگری و خودآگاهی و دیگرآگاهی می‌دهد و نوع نگاه و نحوه شناخت و فهم و تحلیل ارائه می‌کند. 3️⃣«چه کتابی باید خواند؟» کتابی که روشنگری کند و بینشی انتقادی و راهبردی برای زیستنی با معنا عرضه کند. ✍🏻سید محمود نجاتی حسینی مدیر گروه دین انجمن انسان شناسی ایران 🗒️@HamQalam
. 💠 صفحه‌ی آماده انتشار یادداشت خانم‌های نویسنده است👇 ✔️ https://eitaa.com/HamQalam @HOWZAVIAN