eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
498 ویدیو
179 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از افق حوزه
♻️روایتی از بانوی تازه مسلمان دانمارکی که نور فاطمه (سلام الله علیها) به قلبش تابید 🔸 وقتی با همسرم ازدواج کردم به ایشان گفتم ازدواجم با شما به معنای این نیست که مسلمان می شوم. چند سال به همین منوال گذشت، همسرم مسلمان بود و من مسیحی. یک شب که همسرم می خواست به حسینیه برود به من گفت من یک خواهشی از شما دارم. امشب شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. از شما می خواهم همراه من به حسینیه بیایی. چون ایشان «مادر» اسلام است. هرچند خیلی مایل نبودم اما قبول کردم که همراهش به مراسم عزاداری حسینیه بروم. حسینیه یک ساختمان دوطبقه بود که طبقه پایین برای خانمها تدراک دیده شده بود. چراغها را خاموش کردند و نور مجلس خیلی کم شده بود. مراسم شروع شد. نمی توانم برایتان توصیف کنم. اما روحم پرواز کرد. من در آن تاریکی نوری را دیدم که در اتاق چرخید و حس کردم در وجود من نشست. حالت خاصی پیدا کردم اما متوجه نبودم چه اتفاقی افتاد. به خانه که برگشتیم، همسرم متوجه دگرگونی حالم شد و از من پرسید چه اتفاقی افتاده، ماجرا را برایش تعریف کردم. لبخندی زد و گفت: این طبیعی است، خدا می خواهد برای او باشی. وقتی این جمله را گفت آرامش خاصی پیدا کردم و تصمیم گرفتم مسلمان شوم، بدون اینکه اطلاعی داشته باشم. همسرم گفت: تصمیم سختی است، فکر کن اگر وارد اسلام شوی دیگر نمی توانی از آن خارج شوی و برگردی. کمی باهم صحبت کردیم و فردای آن روز تصمیم گرفتم در اولین اقدام پوشش اسلامی را تهیه کنم.گفتم من امروز می خواهم شروع کنم. به بازار رفتم و روسری و مانتو خریدم. از همان روز از همسرم خواستم به من نماز خواندن را یاد بدهد. 🔰 @ofogh_howzah
| مکاسب المحرمه تالیف امام خمینی (ره) ✅معرفی اجمالی 🔺كتاب گرانقدر« المكاسب المحرمة» از با ارزش‌ترين آثار فقهى به جاى مانده از رهبر كبير انقلاب اسلامى حضرت امام خمينى «قده» مى‌باشد. اين كتاب كه تدوين درس معظم له توسط خود ايشان مى‌باشد شامل يك مقدمۀ مختصر، قسمت‌هاى پنج‌گانۀ مكاسب محرمه و خاتمه مى‌باشد. ✅ارزش و اعتبار 🔺‌در اين كتاب همان طور كه در قسم چهارم مكاسب محرمه فرموده‌اند به آنچه از نظر بحث و بررسى مهم تشخيص داده‌اند، پرداخته و مورد بررسى واقع شده است.( ج 1/ 254). 🔺اگر چه در فقه تفريعى با ديد فردى در ابواب مختلف فقه كتب متعددى نوشته شده است اما نگارش كتاب‌هايى با ديد حكومتى و بررسى و توجه و حساسيت نسبت به طرح مباحث حكومتى كمتر ديده مى‌شود كه در اين ميان، اين كتاب از جايگاه خاصى برخوردار است. 🔺مؤلف در آن با ديد حكومتى و سياسى و توجه به مصالح عمومى و شرايط زمان و مكان به طرح و بررسى مباحثى نظير فروش سلاح به دشمنان دين، ولايت از طرف حاكم ظالم، حرمت يارى رساندن به ظالم، حكم جهاد، قاعدۀ لا ضرر، تفاوت احكام نبوى و حكومتى معصومين عليهم السلام پرداخته است. 🔺توجه به عنصر زمان و مكان و آشنايى اين فقيه عظيم الشأن به امور سياسى، اين كتاب را در فقه حكومتى و در نوع خود بى‌نظير ساخته است. وى كه خود از آگاهان بلكه صاحب نظران و متخصصين فلسفه و عرفان مى‌باشد در اين كتاب بسيار سعى نموده است كه از طرح مباحث فلسفى دقيق و آميخته شدن آنان در فقه خوددارى نموده و پس از بررسى قوت و ضعف راويان و روايات، از بارزترين خصوصيات كتاب، فقه الحديث و بينش و ديد باز و عميق اين فقيه فرزانه است. 🔺مؤلف در اين كتاب به بررسى دقيق نظريات محشين و بزرگان زيادى پرداخته و بخصوص نظريات سيد محمد كاظم يزدى( م 1337 ق) و شيخ محمد تقى آملى( م 1338 ق) را بيش از ديگران مطرح نموده است امّا با اين وصف تحقيقات عميق و تأمل و دقت زياد ايشان باعث آن شده كه به مطالب و نكات جديدى در آيات كريمه و روايات دست يابد كه نشان از اجتهاد و فقاهت كم‌نظير وى دارد. ✅تاريخ تأليف‌ 🔺با توجه به اين كه در جلد دوم صفحۀ 220 به كتاب« رسالة التقية» مؤلف ارجاع داده شده است و اين كتاب در سال 1373 ق به پايان رسيده است و از طرفى در پايان جلد دوم اين گونه آمده است: و نحن نختم الكلام ههنا حامدا له تعالى شاكرا لنعمائه... و كان ذلك في يوم السبت ثامن شهر جمادى الأولى سنة ثمانين و ثلاث مائة بعد ألف. بنابراين سال تأليف كتاب حدود سال‌هاى 1377 تا 1380 ق و قبل از تبعيد ايشان به نجف اشرف بوده است و ساير مباحث مكاسب شيخ اعظم يعنى كتاب‌هاى بيع و خيارات را بعدها در نجف اشرف تحت عنوان كتاب البيع تأليف نموده‌اند. ✅ترتيب مطالب‌ 🔺مطالب كتاب شامل يك مقدمۀ مختصر، اقسام پنج‌گانۀ معاملات حرام و يك خاتمه، در دو جلد است. 👈در ، مقدمه و سه قسمت و بخشى از قسمت چهارم مطرح شده است. در جلد اول در مقدمه، اشارۀ مختصرى به تقسيم مكاسب و مراد از تجارت حرام شده است، سپس: در قسم اول معاملات حرام( اكتساب به أعيان نجس) در قسم دوم اكتساب به آنچه مقصود از آن حرام است‌ در قسم سوم اكتساب به آنچه كه منفعت قابل توجهى در نزد عقلاء ندارد‌ در قسم چهارم اكتساب به آنچه بنفسه حرام است، مطرح شده است. اين قسم داراى هفت مسأله است كه در جلد اول سه مسأله از آن ذكر شده كه عبارتند از:- حرمت تصوير‌- حكم غناء و ماهيت آن‌- حرمت غيبت. 👈در ، بقيۀ قسم چهارم كه شامل چهار مسأله از محرمات( يعنى محرم بنفسه) است، و هم‌چنين قسم پنجم و خاتمه ذكر شده است. چهار مسألۀ قسم چهارم عبارتند از:- حرمت قمار‌- حرمت دروغ‌- حرمت يارى رساندن به ظالم‌- ولايت از طرف حاكم ظالم‌ سپس قسم پنجم كه حرمت اكتساب از واجبات عينى، كفايى تعبدى يا كفايى توصلى است مطرح شده است. در خاتمه نيز دو مسألۀ حكم جوائز سلطان و حكم خراج و مقاسمه‌اى كه حاكم ظالم گرفته، بررسى شده است. ✅نظريات جديد‌ 🔺توجه به عنصر زمان و مكان، تفاوت احكام تبليغى و احكام حكومتى معصومين عليهم السلام، آشنايى با امور سياسى مؤلف، كتاب« المكاسب المحرمة» را در موضوعات فقه حكومتى مملو از نظريات جديد نموده است. اگر چه نمى‌توان در اين مختصر به تمام اين نظريات پرداخت امّا به صورت اشاره بعضى از آنان بيان خواهد شد. 1️⃣تفاوت گذاشتن بين مناصب مختلف معصومين (ع)
🔺از مهم‌ترين مسائلى كه در اين كتاب مطرح شده است تفاوت گذاشتن بين مناصب مختلف معصومين عليهم السلام همچون تبليغ احكام و اجراء احكام حكومتى و ولايى آنان است. مؤلف كتاب، مكررا عبارت «و أساس السلطنة و شؤونها غير أساس تبليغ الأحكام الذي هو من شؤون رسول الله من حيث رسالته و نبوّته» را با تعابير مختلف مطرح مى‌فرمايند و نهايتا در بعضى از موارد به اين نتيجۀ ارزشمند مى‌رسند: إنما وجب طاعتهم لكونهم سلاطين الأمّة و ولاة الأمر من قبل الله تعالى لا لكونهم مبلغين لأحكامه تعالى لأن المبلغ لها لا أمر و لا حكم له فيما يبلغها و أما أوامرهم الصادرة منهم بما أنهم ولاة الأمر و سلاطين الأمّة فتجب إطاعتهم لكونهم كذلك.( ص 159، جلد دوّم). 2️⃣توجه به مصالح مسلمين و شرايط زمان و مكان 🔺يكى ديگر از نظريات بسيار اساسى و كارگشاى ايشان توجه به مصالح مسلمين و شرايط زمان و مكان در ضمن مباحث مسألۀ فروش اسلحه به دشمنان دين مى‌باشد. ايشان بر خلاف نظر شيخ اعظم انصارى «قده»، كه حكم اوليه و شأن آن را حرمت مى‌داند اين گونه مى‌فرمايد: و الأقوى بحسب القواعد عدم حرمته بهذا العنوان، و صحة المعاملة عليه( ج 1، ص 226). سپس در جاى ديگر توجه به مقتضيات زمان مى‌دهند و مى‌فرمايند: و بالجملة هذا الأمر من شؤون الحكومة و الدولة و ليس أمر مضبوطا بل تابع لمصلحة اليوم و مقتضيات الوقت. و در جاى ديگر مى‌فرمايند: ثم اعلم أن هذا الأمر- أي بيع السلاح من أعداء الدين- من الأمور السياسيّة التابعة لمصالح اليوم فربما تقتضي مصالح المسلمين بيع السلاح بل إعطاؤه مجانا لطائفة من الكفّار. (ج1، صفحات 228 تا 230). 3️⃣مسألۀ غناء 🔺از ديگر نظريات امام« قده» مسألۀ غناء است كه به حق به صورت مبسوط بحث نموده است كه قبل از ايشان ديده نشده است. سپس مرحوم امام «قده» حدود 20 تعريف در رابطه با غناء را مطرح نموده و در نهايت نظريۀ استادش شيخ محمدرضا اصفهانى( م 1362 ق) از نوادگان شيخ محمد تقى صاحب هداية المسترشدين را مطرح نموده و آن را انتخاب نموده و نتيجه مى‌گيرند كه: فالأولى تعريف الغناء بأنه صوت الإنسان الّذي له رقّة و حسن ذاتي و لو في الجملة، و له شأنية إيجاد الطرب بتناسبه لمتعارف الناس.( ج 1/ 305، 306). 4️⃣داخل شدن در ديوان سلاطين ظالم براى حفظ مصالح شيعه 🔺از ديگر مسائل اجتماعى و حكومتى، مسألۀ داخل شدن در ديوان سلاطين ظالم براى حفظ مصالح شيعه مى‌باشد. ايشان پس از بحث مفصلى در اين باب (ج1، ص 115) اين گونه مناصب را به دو دسته تقسيم نموده‌اند: قسم اول كه از قبيل منصب‌ها و پست‌هايى است كه از شؤون حكومت است پذيرفتن آن را از دو جهت تصرف عدوانى و حرمت ذاتى منع نموده است. قسم دوم منصب‌ها و پست‌هايى است كه از شؤون حكومت نيست از باب دخول در كارهاى سلطان حرام مى‌دانند و در نهايت نتيجه مى‌گيرند كه: فتحصل من جميع ذلك عدم الدليل على جواز ارتكاب المحرم لحفظ مال أو عرض، فلو دلّ دليل على وجوب حفظ شي‌ء مطلقا لا بد من ملاحظة الأهم و معاملة باب التزاحم. (ج 1/ 137). 5️⃣برى دانستن ساحت مقدس ائمۀ معصومين عليهم السلام 🔺اخلاص و برى دانستن ساحت مقدس ائمۀ معصومين عليهم السلام موجب شده تا حضرت امام «قده» در بعضى از موارد رواياتى را مخالف قداست ساحت اين بزرگواران است رد فرمايند. در بحث جواز معاملۀ خرما با افرادى كه از آن شراب مى‌سازند مى‌نويسد: و هو مما لا يرضى به الشيعة الإماميّة، كيف و لو صدر هذا العمل من أواسط الناس كان يعاب عليه فالمسلم بما هو مسلم و الشيعي بما هو كذلك، يرى هذا العمل قبيحا مخالفا لرضا الشارع فكيف يمكن صدوره من المعصوم عليه السلام. (ج 1/ 219). 6️⃣رد نمودن استناد به آيۀ انتصار و انتقام مظلوم بنفسه 🔺از ديگر نظريات عميق و آگاهانۀ امام خمينى «ره» رد نمودن استناد به آيۀ انتصار و انتقام مظلوم بنفسه و اين كه لازمه‌اش هرج و مرج مى‌شود، مى‌باشد. وى در مقام رفع استبعاد، ابتدا مسائلى نظير تجويز تقاص طلبكار، تجويز دفاع از نفس، عرض، آبرو و مال، دفع و زدن كسى كه اشراف بر خانۀ ديگرى دارد، مثل فحش دهنده به پيامبر و يا يكى از ائمۀ معصومين عليهم السلام را مطرح نموده است، و سپس مى‌فرمايد: فهل ترى من نفسك وجوب العقود عن دفع السارق المهاجم على عرض الرجل و ماله و عدم جواز دفعه ثم بعد فعله ما فعل، يقال للمظلوم: لك الرجوع إلى المحاكم الصالحة؟( ج 1/ 431). در مقابل افرادى كه سعى نموده‌اند با طرح مباحثى همچون هرج و مرج و نظائر آن غيرت دينى مسلمانان را از بين برده و آنها را به عناصرى ضعيف و بى‌اثر مبدل سازند اين گونه نظريات آگاهى بخش و بيدار كننده ارزش واقعى خود را نشان مى‌دهند. @howzavian ادامه 👇👇
7️⃣هيچ كدام از معاملات و تجارت‌ها واجب نیست 🔺از ديگر نظريات جديد ايشان اين كه هيچ كدام از معاملات و تجارت‌ها را واجب نمى‌دانند و نه تنها واجب بالذات، بلكه واجب بالعرض نمى‌دانند. زيرا بنا به مبناى اصولى ايشان، مقدمات واجب و لو مقدمات وجوديه نيز واجب نيستند. (ج1، صفحۀ 4). مؤلف در عبارتى كه در صفحۀ 254 از جلد اول با عنوان« فائدة استطرادية» آورده‌اند، ذكر بسيارى از معاملات حرام را قابل مناقشه مى‌دانند و مى‌نويسند: قد جرت عادة القوم بذكر كثير من المحرمات ممّا من شأنها الاكتساب بها و لو لم يتعارف ذلك و نحن نذكر منها ما هو المهم بنظر البحث إن شاء الله تعالى. @fegh_alkhomeini @howzavian
🔴 توهم «ما بیشماریم» این بار در بین هنرمندنماها! چند نکته جالب و خواندنی درباره بازیگرانی که از جشنواره فیلم فجر انصراف داده‌اند: 1️⃣ بیش از 200 هنرمند (بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و سایر عوامل تولید یک فیلم) در جشنواره فیلم فجر حاضر هستند که تنها 10 نفر از آنها رسما انصراف خود را اعلام کرده‌اند؛ یعنی عددی کمتر از 5درصد! 2️⃣ برخی از چهره‌های انصرافی اصلا فیلمی در جشنواره فیلم فجر ندارد اما اینکه از چه چیزی انصراف داده‌اند هم جالب است! 3️⃣ فاطمه معتمدآریا و حسن معجونی درحالی از جشنواره تئاتر فجر انصراف داده‌اند که در جشنواره فیلم فجر حاضر هستند؛ چرا؟ 4️⃣ محسن تنابنده که گفته بود فعلا لقمه تو دهنمه وگرنه از سر سفره تلویزیون بلند می‌شدم، از جشنواره فیلم فجر انصراف نداده است! 5️⃣ مهران مدیری، باران کوثری، نیکی کریمی، مینا ساداتی، جواد عزتی، امیر جعفری، مانی حقیقی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آبهرام، هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، فرامرز قریبیان، فرزاد حسنی، محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، شهاب حسینی، داریوش ارجمند، لیلا زارع، امیر جدیدی، ساعد سهیلی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حامد کمیلی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، پیمان قاسم خانی، هومن برق نورد، سیامک انصاری، ساره بیات،ماهور الوند و چندین هنرمند دیگری که در اسمشان در این مجال نیامده، از سرشناسترین چهره‌هایی هستند که به صورت فعالانه در جشنواره فیلم فجر حاضر هستند. 🔚 اما یک سوال جدی؛ چرا صدای 10 نفر از 200 نفر بلندتر است؟! @RENDANEH @howzavian
💢 بی حیثیتی ✍️محمدجواد سلیمانی قمی شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی بدون شک نقطه عطفی در تاریخ جبهه مقاومت و تحولات منطقه به حساب می‌آید، این اتفاق فصل جدیدی را در معادلات و صف‌بندی‌های بین‌المللی، پیش روی همه بازیگران منطقه‌ای گشوده است. یکی از بزرگترین برکات و ثمرات خون سید شهیدان جبهه مقاومت و یاران شهیدش آن است که زمینه اخراج نیروهای آمریکا را فراهم نموده و موجب آن خواهد شد که شرّ این دمل چرکین و سرطانی از سر ملت‌های مظلوم غرب آسیا کم شود. شروع این اقدام و انتقام با پاسخ مقتدرانه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان تنها یکی از ده‌ها گروه خون‌خواه سردار سلیمانی بود که در بدو امر پایگاه عین الاسد را به عنوان بزرگترین، مهمترین و مجهزترین پایگاه تروریستی آمریکا در عراق، با وجود بالاترین سطح آمادگی نظامی با ۱۳ موشک میان برد زیر و رو کرد و هیمنه پوشالی این رژیم تروریستی را بعد از سالها رجز خوانی در هم کوبید. این اقدام در شرایطی انجام گرفت که دونالد ترامپ به عنوان عالی‌ترین مقام سیاسی آمریکا با وقاحت تمام ایران را تهدید به حمله نظامی و هدف گرفتن ۵۲ سایت از جمله مراکز فرهنگی در صورت واکنش احتمالی، کرد. اما بعد از حمله موفقیت آمیز سپاه به مواضع امریکایی و گرفتن تلفات مالی و جانی از آنها، با یک عقب نشینی صد و هشتاد درجه‌ای و قابل پیش بینی نشان داد که توان پاسخگویی و اقدام نظامی را ندارد و لاف در غریبی آن جدی گرفته نشد. اگر چه امپراطوری رسانه‌ای غربی بلافاصه دست به کار شد و سعی کرد این سیلی محکم را بدون تلفات جدی نشان دهد اما این شکست واضح و زبونانه برای آمریکا قابل کتمان نبود و تابوی ابرقدرتی آنها را با وجود هزینه ۷ تریلیون دلاری فرو ریخت، تا جایی که مقام معظم رهبری در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران در جمع نمازگزاران میلیونی تهرانی با اشاره به این مسئله فرمودند: "واکنش قدرتمندانه‌ سپاه درخور تدبّر است، این ضربه‌ به آمریکا بود. البتّه ضربه‌ نظامی بود، ضربه‌ مؤثّر نظامی بود امّا مهم‌تر و بالاتر از ضربه‌ نظامی، ضربه‌ حیثیّتی بود، ضربه‌ به هیبت ابرقدرتیِ آمریکا بود که با چیزی جبران نمی‌شود." این شکست نظامی آمریکا، این پیام را به دنیا و خصوصا کشورهای منطقه منتقل کرد که اگر چه مانند گاو شیرده دل خود را به سلاح‌های امریکایی گرم کرده‌اند، بدانند که این هیبت ساختگی به مانند خانه عنکبوت سست و متزلزل است و ادعای محافظت از کشورهای منطقه در ازای دلار در تامین امنیت آنها تاثیری ندارد و نمی‌توانند به آنها تکیه کنند چرا که آنها توانایی محافظت از خود را ندارند، چه رسد به دیگران! @howzavian https://eitaa.com/soleimaniqomi
🔻تنظیم بحث حجت الاسلام و المسلمین استاد سید مهدی موسوی 🔻با موضوع بررسی پروژه ی فکری شهید مطهری در باب عدالت و عدالتخواهی ✍️علی خردمردی 🔸به عقیده ی شهید مطهری همان گونه که توحید پایه ی حکمت نظری اسلامی است، عدالت پایه ی فلسفه ی اجتماعی اسلام است. یکی از مشکلات جامعه ی ما از دیر باز این بوده که نتوانستیم تصور درستی را از عدالت داشته باشیم و آن را به جامعه القا کنیم و نتیجه ی ضعف مان در این بخش موجب شد تا در تبدیل عدالت به یک گفتمان، توفیق خاصی پیدا نکنیم. در صورت عملی شدن این نقشه، زیر سایه اش می توانستیم یک "وفاق جمعی و عمومی" ایجاد کنیم. 🔹از آن طرف حرفهای خوبی همیشه در باب عدالت زده ایم و روحیه عدالتخواهی در دوره های مختلف در میان ما وجود داشته اما دریغ از تبدیل آن به یک گفتمان و در نتیجه وفاق ملی. 🔸یکی از افرادی که در جامعه ی ما حرفهای بسیار جدی در باب عدالت زده، شهید مطهری است. 🔸آراء شهید مطهری بر دو گونه است: برخی آراء به این صورت است که در یک مقطع زمانی بحث شده و بعد هم تمام شده است. یعنی بیشتر ناظر به دغدغه های خود استاد در همان دوره ی خاص بوده و در دوره های دیگر به مرور زمان کم رنگ شده است. اما مفهوم "عدالت" از مفاهیم نادری است که در هر سه دوره ی عمر علمی ایشان به آن پرداخته شده و در مورد آن هم کتاب و مقاله نوشته و هم به سخنرانی پرداخته است. 🔸 مشکل بزرگی که ما امروز در باب عدالتخواهی با آن مواجه هستیم، رهرویِ عدالتخواهان در سطح کشور به خصوص عدالتخواهان تهران و اصفهان بر اساس مبانی غربی است. ما در حوزه باید نهایت دقت خود را به کار بریم تا مبادا دچار چنین اشتباهاتی شویم. 🔖برای نمونه برخی از همین افراد که دم از عدالتخواهی می زنند متاسفانه طبق تراث دینی پیش نمی رود بلکه مکتب اِدین بورا یا مارکس را سرلوحه ی خود قرار داده اند. این یک خطای راهبردی است که در بلند مدت خودش را نشان می دهد. شاید در برخی نتایج با این افراد اشتراکاتی داشته باشیم اما در مبانی متفاوتیم. 📋ادامه در بخش های بعد... @alikheradmardii @howzavian
🔅روزنامه 19دی در سرمقاله امروز خود نوشت: دی ماه امسال را به یاد داشته باشید: سردار سپاه ترور می‌شود بدون آن که از سوی مقام‌های رسمی گزارشی منتشر شود برای توضیح و توجیه چگونگی ردیابی و رهگیری مکان این مهم‌ترین شخصیت نظامی برون مرزی کشورمان از تهران. چند روز بعد هم هواپیمای مسافربری هدف قرار می‌گیرد عوض موشک کروز و باز معلوم نیست چه رخ داد که فرمانده مستقیم این روزها تقدیر می‌شود و ستایش. دی را هم چنان به یاد داشته باشید با سیل و سیستان؛ و تلخی آن⚠️ 🖋 این روزنامه که به بوقچی لاریجانی مشهور است، در همسویی آشکار با ترامپ و صهیونیست ها از اولا سعی کرده است سناریوی فراموشی و تخریب را استمرار دهد و ثانیا سردار حاجی زاده را (که اخیرا صهیونیست ها ترور کرده بودند) تخریب کند. پیوند بوقچی ها با اسرائیل در ، مبارک بادا 🔸 از آنجایی که بارها درباره لابی رسانه‌ای این جریان گفته‌بودیم و درباره وابستگی این جریان صحبت کرده بودیم، باید چند نکته را عرض کنیم. 1️⃣ روزنامه 19 دی با مهر قم ارتباط هماهنگ و تنگاتنگی دارد. 2️⃣ لابی رسانه‌ای تا جایی است که سردبیر فارس قم از خویشاوندان و همراهان سردبیر 19 دی است 3️⃣ همشهری قم فردی با نام کریمی به صورت کاملا منظم و هماهنگ با سردبیر 19 دی عمل می‌کند و معمولا پست‌های سفارشی می‌رود. 4️⃣ تیم نفوذی که در خبرگزاری حوزه حضور داشت، به نام صادق چهره‌قانی از همراهان سردبیر 19 دی بود و شنیده‌ها حاکی است که اخبار را به بیرون می‌برد که با تدبیر سردبیر حوزه نیوز حدف شد اما امروز در ایلنا باز در پازل سردبیر 19 دی عمل می‌کند. 5️⃣ بعضی دیگر از رسانه‌های دیگر قمی نیز هستند که متاسفانه زیر چتر روزنامه 19 دی عمل می‌کنند، شنیده‌ها حاکی است که جلسات مخفیانه با موضوعات خاص داشتند تا بتوانند وحدت جریان انقلابی را از بین ببرند. 📌 اسناد و مدارکی درباره جلسات این افراد وجود دارد که حتما با مخاطبین محترم در میان خواهیم گذاشت. @darseenghelab @ponezs @howzavian
✍️سید مهدی موسوی سلیمانی همیشه است 🔹شکست در منطق قرآنی غیر از منطق مادی است. در منطق مادی رسیدن به شهوات و مطامع دنیوی پیروزی است. آنکه به مادیات دل بسته و شان و منزلت خود را زندگی حیوانی و سلطه گری گرگ صفتانه می داند همچون ترامپ، هر امر معنوی و اخلاقی را ضرر می داند و رسیدن به آن را شکست تلقی می کند. 🔹اما در منطق قرآنی و حکمت الهی، دنیا محدود است و دست انسان بسته، حقیقت فراتر از ماده و حیوانیات است بلکه حقیقت و سود واقعی در دلدادگی به خدا و زندگی اخلاقی و حیات عاشقانه است. ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم ای بی‌خبر ز لذت شرب مدام ما هرگز نیمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما 🔹 طاغوت هرگاه بخواهد نمی تواند کسی را به شهادت برساند و این فقط زمانی ممکن است که خداوند بنده ای را دعوت کند. موضعگيري امام علی (ع)برابر تهديد به قتل و ترور : وَ إِنَّ عَلَيَّ مِنَ اللَّهِ جُنَّةً حَصِينَةً فَإِذَا جَاءَ يَوْمِي انْفَرَجَتْ عَنِّي وَ أَسْلَمَتْنِي فَحِينَئِذٍ لَا يَطِيشُ السَّهْمُ وَ لَا يَبْرَأُ الْكَلْمُ پروردگار براي من پوششي استوار قرار داد كه مرا حفظ نمايد، هنگامي كه عمرم به سرآيد، از من دورشده و مرا تسليم مرگ مي كند، كه در آن روز نه تير خطا مي رود و نه زخم بهبود مي يابد. 🔹سردار سلیمانی یک عمر را در جهاد و مبارزه مخلصانه گذراند و هزاران جوان را تربیت کرد و ملت ها را از جنایات مستکبران و طاغوت نجات داد و سرانجام هم به آرزوی دیرینه خودش که پیروزی نهایی و جاودان شدن بود رسید. 🔹مجاهد بزرگ سلیمانی عزیز با شهادت پیروز شد و جاودان شد و اکنون دست هایش بازتر شده است و روح او هدایتگر جبهه مقاومت خواهد بود. و خون مطهر او پاک کننده نجاسات و کثافات سیاسی و اجتماعی که جامعه بین الملل را فاسد کرده است خواهد بود. 🔹شهادت سلیمانی در ادامه رشد و تعالی جبهه حق و زوال جبهه باطل و طاغوت است. 🔹خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﺭّﻩ ﻭ ﺭﻭﺩﻱ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻨﺠﺎﻳﺶ ﻭ ﻭﺳﻌﺘﺶ [ ﺳﻴﻠﺎﺑﻲ ] ﺟﺎﺭﻱ ﺷﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺳﻴﻠﺎﺏ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺣﻤﻞ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﻠﺰﺍﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻳﺎ ﻛﺎﻟﺎ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ، ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺮﻭﺯﻧﺪ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻴﻠﺎﺏ ﺑﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺤﺴﻮﺱ ] ﻣَﺜَﻞ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﺁﻥ ﻛﻒِ [ ﺭﻭﻱ ﺳﻴﻞ ﻭ ﺭﻭﻱ ﻓﻠﺰ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻨﺎﺭﻱ ﺭﻓﺘﻪ ] ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺘﻲ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ [ ﭼﻮﻥ ﺁﺏ ﻭ ﻓﻠﺰ ﺧﺎﻟﺺ ] ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺳﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ . ﺧﺪﺍ ﻣَﺜَﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ [ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ . ](الرعد ١٧) 🔹عاش سعیدا و مات سعیدا 🔹وسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا ﻭ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﻠﺎم ﺑﺎﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺯﺍﺩﻩ ﺷﺪ، ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺩ، ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ .(مريم ١٥) امیدوار به شفاعت شهدا @howzavian
... 📣 نامه به رئیس صدا و سیما بسم الله الرحمن الرحیم ✅« لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه ‌ ی دائم و هوشیارانه آرمان ‌ ها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شود و در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی و مدیریتی، سدایجاد کند. » امام خامنه ‌‌ای (مدظله ‌العالی) ریاست محترم سازمان صدا و سیما جناب آقایدکتر علی عسکری سلام علیکم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شبانه‌روزی عوامل انقلابی سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی در انعکاس اخبار مربوط به ایام‌ الله تشییع با شکوه سردار آسمانی و سیلی محکم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به استکبار جهانی، با کمال تأسف و تاثر اطلاع یافتیم که پخش زنده برخی از برنامه ‌ های بصیرتی و روشنگرانه همچون جهان‌ آرا، ثریا و عصرانه با اعمال فشار متوقف گردیده است. قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم همان‌ گونه که در جریان پخش برنامه‌ هایبصیرت‌ افزا در آستانه چهل سالگی انقلاب، از جمله پخش مجدد فیلم قلاده ‌ها ی طلا و نیز بعد از پخش سریال گاندو، وظیفه خود دانست که از این اقدامات به هنگام شما تقدیر و تشکر نماید، اکنون هم وظیفه خود می‌ داند ضمن تقبیح اعمال فشار بی منطق « کسانی که هیچ حاضر نیستند منافع ملّی را درک کنند، فهم کنند وپای این منافع بِایستند»، از جنابعالی انتظارمی‌ رود در راستای تحقق اهداف اصلی این سازمان مبارک یعنی شتاب بخشیدن به حرکت تکامل انقلاب اسلامی در سراسر جهان ، با حفظ و تقویت رویکرد انقلابی آن به عنوان دانشگاه عمومی تحت تاثیر فشارهای آشکار و نهان مدعیان دروغین آزادی بیان قرار نگرفته و تولید وپخش زنده این برنامه ‌های بصیرت ‌ افزا را ادامه دهید و بدانید که قاطبه اساتید و طلاب انقلابی حوزه ‌ها ی علمیه با تمسک به رویکرد مقاومت و ضرورت استمرار تذکر به ایام الله که با شهادت سرداران دلیر اسلام حاج قاسم و ابومهدی قوت گرفته است، همواره پشتیبان اقدامات و برنامه ‌ها ی بصیرت افزا و روشنگرانه این سازمان بوده و خواهد بود. ومن الله التوفیق قرارگاه اساتید و طلاب انقلاب حوزه علمیه قم ۹۸/۱۱/۱ @gharar_a @howzavian
⚡ اخلاص، میراث شیخ عباس قمی به مناسبت ۱بهمن سالروز رحلت 🔹 شیخ عباس دلبستهٔ احادیث و روایات بود. او تمامی عمر خود را به تفحص در این وادی گذرانده بود. او در احادیثِ معصومین، شفابخشی می‌دید؛ نه تنها شفای باطنی که حتی شفای ظاهری را هم در همین احادیث جست‌وجو می‌کرد. فرزند ایشان نقل کرده است: «زمانی پدرم چشم‌درد سختی داشت که اطبای قم از علاجش عاجز شده بودند. پدر روزی به مادرم گفت کتاب شریف اصول کافی را نزد من بیاور! مادر کتاب را به دست پدر داد. پدر گفت: این کتاب منبع واقعیات الهیه و سراسر حکمت و هدایت و نور است و شفای هر درد… . نمی‌شود این کتاب بی‌اثر باشد. کتاب را یکی دو بار به چشم خود کشید، یکی دو ساعت بعد از آن، از درد چشم خلاص شد» 🔹 مواجهٔ او با روایات اگرچه از روی اخلاص و طینت پاک وی بود، اما شاید همین امر سبب شد که در پاره‌ای از روایات، سهم عقل را به جای نیاورد و روایاتی را نقل کند که بیشتر، سویه‌های اسطوره‌ای دارد. کتاب منتهی الأمال، یکی از آثار مرحوم شیخ عباس است که با بسیاری از احادیث غیر عقلانی آمیخته است. مواجههٔ شیخ عباس قمی با واقعهٔ عاشورا نیز انتقادات شهید مطهری و شیخ صالحی نجف آبادی را به همراه داشت. 🔹 شیخ عباس قمی در بیان مِهر و علاقهٔ خود به تحقیق و کتاب خوانی گفته بود: زمانی که در قم تحصیل می‌کردم، خیلی تنگ‌دست بودم. یک قِران و دو قران جمع می‌کردم تا اینکه مثلا سه تومان می‌شد، آن را برداشته از قم تا تهران پیاده می‌رفتم و با آن کتاب خریده، به قم برمی‌گشتم و به تحصیل ادامه می‌دادم. 🔹 شیخ عباس قمی را باید عالمی حدیث‌گرا نامید. از همین روست که او را محدث قمی نیز نام نهاده‌اند. احادیثی که او نقل کرده است، اگر چه بعضاً سویه‌های عقلانی کمتری دارد، اما گویی از پشتوانه‌ای نصیب می‌برد که در خانه‌های اغلب شیعیان و در دل آنها نفوذ می‌کند؛ پشتوانه‌ای از اخلاص، که شیخِ قم آن را به ارث گذاشته است. 🔸 متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/2149 @howzavian
⚫️ ویژه نامه #شهادت_حضرت_زهرا سلام الله علیها (2) ♦️ کاری از هفته نامه افق حوزه ➕ دریافت فایل پی دی اف این ویژه نامه 👇
اسم آوردم... یادم رفت براتون بگم که دو ماه پیش برای مادر عزیزم اتفاق بدی افتاد. متاسفانه تصادف کردند و حداقل یک ماه و نیم خونه نشین شده بودند. از درد زیاد و مشکلات جسمی و اینا که بگذریم، مسائل روحی خیلی اذیتش و اذیتمون کرد که وصفش دشواره. حالا اینا به کنار ... دیدن مادری که دست به کمر گرفته و به زور راه میره و رنجور شده و روحیش ضعیف شده، خیلی خیلی سخته و آدم داغون میشه! یادمه حاج منصور ارضی می‌گفت: گاهی خدا میخواد بعضی روضه ها را به صورت مجسّم به آدم نشون بده😭 @howzavian
🔸اسلام زدایی از قانون اساسی / ۲🔻 🔹فقه اسلامی به عنوان برنامه جامع زندگی بشری برای اولین بار از طریق قانون اساسی جمهوری اسلامی توانسته است ترسیمی درست از جایگاه خود در عرصه عمل را ارائه دهد. 🔹همین پیوند عمیق قانون اساسی و فقه اسلامی و وجود ریشه های عمیق اسلامی در این قانون برای سکولارها غیر قابل قبول بوده است و به شدت بر آن تاخته اند چراکه در منظومه فکری دنیا محور آن وجود مولفه های دینی امری غیر قابل درک است. 🔹در یکی از موارد نشستی علمی در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور اساتید سرشناس دانشگاه تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی در این زمینه برگزار شد. 🔹در این نشست که گزارش آن در ادامه در اختیار شما خوانندگان قرار خواهد گرفت هجمه گسترده ای علیه نقش فقه در قانون اساسی صورت گرفت و تلاش شد پروژه اسلام زدایی از قانون اساسی در قالبی علمی در جامعه علمی کشور بیش از پیش منتشر شود. 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در راستای پاسخگویی به این شبهات و نشان دادن اهمیت و ظرفیت های ابتناء قانون اساسی بر فقه شیعی پرونده ویژه ای را طراحی کرده است که تقدیم شما مخاطبان فرهیخته و دانش دوست می کند. مطالب این پرونده را در لینک زیر دنبال کنید: 🌐 vasael.ir/000474 🆔 @vasael_ir @howzavian
🔴 نامه سرگشاده یکی از فعالان فرهنگی به مدیرمسئول 19 دی 👈 رشیدی مطلق این بار به 19 دی بازگشت! ✍ حامد عبداللهی بسم الله! جناب آقای داستانی عزیز! سلام علیکم؛ به یاد دارید که ماجرای یوم الله 19 در سال 1356 در قم بر اثر یادداشت فرد خبیثی در توهین به حضرت امام و مرجعیت آغاز شد و به انقلاب عظیم ملت ایران انجامید. اکنون چه شده است که جریده‌ای به همان نام در همان شهر مقدس، دریدگی می‌کند و چنان رطب و یابس را به هم می‌بافد و آسمان و ریسمان را به هم می‌دوزد که دی 98 را برای مخاطبان، مشوه و تاریک جلوه دهد؟ نویسنده‌ای که معلوم نیست نامش مستعار است یا حقیقی، خودش در دام بافته ذهن مغشوش خود افتاده و همان جرمی را مرتکب شده که در پی اثبات آن برای دیگر خبرنگاران و مجری‌های صدا و سیما است. مَثل این قلم بدست آشفته‌حال، همان مَثل نصرالدین است که فریب شایعه خودساخته آش نذری را خورد و دوان دوان پی مردمان ساده‌لوح افتاد! داستانی عزیز! یادمان نمی‌رود که چگونه دوستان رسانه‌ای شما اعتراض هزاران انقلابی قمی به سخنان نامربوط جناب لاریجانی در 22 بهمن بعد از آن یکشنبه سیاه مجلس و ناراحتی مقام ولایت فقیه از رفتار رئیسان دو قوه مجریه و مقننه را به یک حرکت مشکوک و کوچک پرتاب مهر، تقلیل دادند و خشم انقلابی ملت را چنان سانسور کردند که حتی یک عکس یا یک دقیقه فیلم از آن حرکت عظیم، منتشر نشد! حالا شاید خودتان باور کرده باشید که قضیه فقط پرتاب مهر بوده و آن همه اعتراض به یک مسئول خاطی که تا کنون برای آن افتضاح، عذرخواهی هم نکرده است، چیز مهمی نبوده! ولی توقع نداشته باشید که ما هم سر در برف کنیم! باز یادآوری کنم که نویسندگان همفکر شما که گویی قلم زدن را در مکتب بی‌بی‌سی یاد گرفته‌اند چگونه از تجمع عظیم طلاب انقلابی در فیضیه، با همکاری یک عکاس، گزارشی وارونه برای ملت بافتند و یک شعار حاشیه‌ای که مورد تأیید برگزار کنندگان هم نبود را به تیتر اول اخبار و تحلیل‌های خود بدل کردند! پیشکسوت عزیز! انسان از این همه تقوای قلم و رسانه، تعجب می‌کند! البته سرنوشت و عاقبت انسان‌ها در محضر حضرت حق است. اینکه مرحوم هاشمی رفسنجانی در چه زمان و مکانی از دنیا رفت و چه شایعاتی ساخته شد بماند؛ مگر یادتان نیست برای رحلت مرحوم یادگار واقعی حضرت امام، حاج احمد آقا، چه شایعاتی ساخته و به چه شخصیتی تهمت ترور زده شد؟ اینکه منافقان چگونه مرگی را تجربه خواهند کرد با خدا است نه با خلق خدا؛ اما دعا و نفرین مردم بدرقه راه خادمان و خائنان خواهد بود مگر ندیدید شکوه تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی را که خود به تنهایی یک امت بود؟ اگر نبود حضور دردمندانه حزب الله و انقلابی‌ها و دِینی که به انقلاب داشتند به پاس خدمات مرحوم هاشمی رفسنجانی و رفاقت طولانی وی با رهبری، واقعا توقع داشتید چند نفر از مرده‌خورهای سیاسی چپ اندیش که روزی آن مرحوم را عالیجانب سرخ پوش می‌خواندند پای تابوتش بیایند و عزاداری کنند؟! هاشمی به فرموده حضرت روح الله، زنده بودنش هم در گرو زنده بودن انقلاب بود، رفتنش هم الحمدلله با حضور انقلابی‌ها آبرومندانه برگزار شد. اکنون وقت بصیرت از جنس 19 دی است؛ زمانی که دشمن، بی‌پرواتر از گذشته دندان تیز کرده و دوست‌نما خنجر به سم کلام زهر آمیخته. امروز حاجی‌زاده‌ها را دریابیم که باز هم به «ملت مرده پرست»، مشهور نشویم! در مکتب ما شهیدان آسمانی هم زنده‌اند چه رسد به شهیدانی که دارند روی خاک با ما نفس می‌کشند و امنیت ما حاصل لحظه‌ لحظه تدبیر، شجاعت و اخلاص بی‌مانند آنان است. به قلم بدست نشریه‌تان که نام مبارک 19 دی را بر تارک دارد بفرمایید و نصیحت کنید چندان به بافته‌های دل‌های مریض داخلی و غرض‌های افکار شبکه‌ها خارجی باور نداشته باشد و گوش بفرمان کودتاهای سرخ و سیاه و سبز و بنفش و آلبالویی نباشد و حریت و آزادگی قلم را به این رایگانی حراج نکند! رشیدی مطلق پهلوی با همه رژیمش نابود شد ایمان سهرابی کیلویی چند؟! @howzavian
✍ کانال «نویسندگان حوزوی» فضایی برای نشر دیدگاه فرهنگی سیاسی نخبگان و فضلای حوزه علمیه. 🍃 فضلا می توانند یادداشت های خود را به این نشانی @rahil1357 ارسال کنند. 🌐 هدف ما حمایت و بازنشر آثار مکتوب دانش آموختگان حوزوی در فضای مجازی است. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💎ایام الله نشانه اند برای کسانی که... 🌺موسیٰ پیامبر عظیم‌الشأن الهی مأمور است که ایّام‌الله را به یاد مردم بیاورد. وَ لَقَد أَرسَلنا موسىٰ بِآیاتِنا أَن أَخرِج قَومَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَ ذَکِّرهُم بِأَیّامِ اللَّهِ؛(۱) ☘️بعد می فرماید: إِنَّ فی ذٰلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبّارٍ شَکورٍ. ایّام‌الله آیه‌اند، نشانه‌اند، دلیل راهند. برای چه کسانی؟ 🌸برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبّارند و شکورند. 👈صبّار یعنی کسی که سر تا پا استقامت و صبر است، یکسره اهل صبر و استقامت، 👈شکور یعنی آن کسی که نعمت را می‌شناسد و شکرگزاری می کند 1) سوره‌ی ابرهیم، بخشی ازآیه‌ی ۵ 📚بیانات مقام معظم رهبری در خطبه نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot @howzawian 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @howzavian
به نام و یاد او سلام ۱. قبل از انقلاب اسلامی، ورودی کمپ آمریکایی‌ها در مجموعه ذوب آهن اصفهان تابلویی نصب شده بود که تا چند سال پیش هنوز بود و من خودم دیدم. رویش نوشته بود : ورود ایرانی و سگ ممنوع.😭. ۲. بعد از شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی قدس سره، یک تاجر لبنانی گفته بود که من کفش سردار سلیمانی را یک میلیون دلار می خرم و البته ۵۰۰ م دلار هم جایزه سر ترامپ😂. و @Jalal_va_bibikhanom @howzavian
✍سیدعلی حسینی یا فِضّه خُذینی که دگر تاب ندارم مانند علی بی کسم اَحباب ندارم پیغام مرا زود به حیدر برسانید: جز گوشه ی اَبروی تو محراب ندارم باید که بپوشانم از او چهره ی خود را با زخم و کبودی رخ مهتاب ندارم طِفلی حسنم دیده که نامرد مرا زد با گریه بمن گفت: دگر خواب ندارم فِضّه بگمانم که حسینم زده فریاد: مادر شده ام تشنه ولی آب ندارم دیدم که علی خیره به در مانده و با خود می گوید از این پس گل نایاب ندارم پنهانی و شب دفن کنید این تن من را یک دلخوشی از این دو سه اَصحاب ندارم پهلو و سر و صورت و بازو، در و مِسمار یا فِضّه خُذینی که دگر تاب ندارم https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در 💢واکنش ها به انتشار دومین گزارش بررسی مقدماتی سازمان هواپیمایی ایران پیرامون سقوط هواپیمای اوکراینی 💢 برجسته سازی حواشی برگزاری جشنواره های فجر با هدف تشویق هنرمندان به تحریم این جشنواره 💢بازتاب سخنان سردار رحیم نوعی اَقدم یکی از فرماندهان سپاه پیرامون ادعای سازماندهی اعتراضات آبان ماه از سوی حسن روحانی 💢 بازتاب تعیین جایزه سه میلیون دلاری یک نماینده مجلس ایران برای قتل دونالد ترامپ. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🌻ارائه سوژه ها و محورها با یادداشت و تحلیل @howzavian
✍تقی متقی «سردار دل ها» او قهرمان جنگ ها بود قلبی بزرگ و مهربان داشت چون کوه، سخت و پای برجا در سینه اش آتشفشان داشت تاریخ، مانندش ندیده آن سوتر از جغرافیا بود لبنان، فلسطین، شام، ایران در حیرتم؛ اهل کجا بود؟! با دشمن خونخوار، عمری در جبهه های جنگ، جنگید در غربت شام و فلسطین با داعش دلسنگ جنگید خود را فدای راه حق کرد تا آنکه شد سردار دل ها از او گرفته زیور امروز «فرماندهی» در کشور ما در سینه ی آزاد مردان دارد حضوری سبز دایم پاینده می ماند همیشه نام و مرام «حاج قاسم». @howzavian
✍ علیرضا نظری خرم 💠 شهادت حاج قاسم سلیمانی، عقل را بی حس و ناتوان می کند. نه می دانی خوشحال باشی یا که دل شکسته و غمگین! بعد از هزار گیجی، وقتی عقلت سر جایش می آید به رفتنش غبطه می خوری و از نبودش غمگین می شوی. اما نسخه دوانمای عقل، آرامت نمی کند. تو نیازمند درمان و شفا هستی. چیزی شبیه دم مسیحایی. باید از عقل بی حس به قلبی منزه از هزاران گنه موسوس، کوچ کنی و در آنجا لانه گزینی. از این روی به نهج البلاغه مولایم علی علیه السلام دخیل و پناهنده شدم. 🔆 در خطبه ۶۲ آنجایی که در آن روزهای تلخ واپسین، در شهر هزار رنگ و هزار چهره کوفه، یاران نزدیکش نگران ترورش بودند برای تسکین آنها می گوید: پروردگار برای من پوششی استوار قرار داده که مرا حفظ نماید، هنگامی که عمرم بسر آید، از من دور شده و مرا تسلیم مرگ می کند، که در آن روز نه تیر خطا می رود و نه زخم بهبود می یابد. @howzavian
... 🔷شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید:بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟ امام فرمودند: عادل ،صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن. - اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟ -اگر نفهمیدم؟ 🔹امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آن هارا خشمگین میکند، او را برگزین. 🚩(اصول کافی،ج۱،ص68) خلاصه: ✅ اگر به تشخيص برسي راي بده ✅ اگر نرسيدي ببين به چه تشخيصي رسيدند، راي بده ✅ اگر نرسيدي ببين دين به چه تشخيص رسيدند به جز اون راي بده 🌻🔚 اما نكته مهم: ! هادی حمیدی @RENDANEH ................................................ @howzavian
🔵 این فرصت را از دست ندهید برای آثارتان ارزش قائل شوید و آنها را روانه میدان رقابت کنید تا https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 را به معرفی کنید
🔴 چرا حمله به عین الاسد یوم الله بود!؟ یکی از ویژگی های مستکبرین عالم در طول تاریخ، خار و ذلیل کردن مستضعفین و حقیر کردن آنهاست، تا جاییکه اساسا تصور اینکه کسی بتواند به آنها ضربه ای بزند، امری غیر ممکن بود. وقتی این اتفاق رخ دهد، آنوقت کسی جرات حمله به مستکبرین را نخواهد داشت و در برابر زورگویی های آنها سر تعظیم فرو خواهد آورد. آمریکایی ها در سال 1941 و بعد از حمله ژاپن به یکی از بنادرشان، وارد جنگ جهانی دوم شدند. این ورود توام شد با رشد فزاینده قدرت نظامی آمریکا و پیروزی بزرگ آنها با کشتار وسیع در شهر «درسدن» آلمان و بعد هم «هیروشیمای» ژاپن این کشتارها سرآغازی بود بر ایجاد بزرگترین قدرت نظامی دنیا از جهات مختلف فیزیکی و مجازی، قدرتی که دنیا را به شش فرماندهی تقسیم کرد (آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، حوزه پاسفیک، آفریقا و مهترین آنها سنتکام که در منطقه ماست) آنها در طول قریب به 75 سالی که از جنگ جهانی دوم میگذرد و مخصوصا بعد از فروپاشی شوروی با هر کس که اندک چالشی با آنها داشته است برخورد خشن نظامی کرده و آن کشور را به زانو درآورده اند. تا جاییکه هیچ کشوری جرات مواجهه و برخورد با آمریکایی ها را نداشت. آمریکایی ها حتی اگر گروه هایی شبیه به القاعده و غیره تهدید علیه منافع آمریکا ایجاد می کردند، با لشکرکشی گسترده، کشوری که آن گروه ها بیشترین حضور را در آنها داشتند، با خاک یکسان می کردند، نمونه اش افغانستان و عراق از این رو هیچ کشوری در دنیا حتی چین و روسیه جرات حمله نظامی غیرمستقیم تا چه رسد مستقیم را هم به آمریکا نداشتند. اما زدن پهپاد گلوبال هاوک و مهمتر از آن پایگاه زمینی عین الاسد که مجهز به سیستم های فوق مدرن بود، آنهم از طریق شلیک مستقیم موشک از خاک ایران، بزرگترین سیلی در طول این 75 سال به قدرت اول جهان بود. این سیلی آنچنان محکم و خورد کننده و غیرمنتظره بود که آمریکایی ها جرات حمله مجدد و پاسخ را نداشتند. در نتیجه عیان کردن شکنندگی قدرت پوشالی آمریکا و به زیر کشیدن هیمنه استکباری آنها را باید "یوم الله" نامید. ما برای دستیابی به انتقام سخت یعنی اخراج آمریکا از منطقه به این سیلی بزرگ احتیاج داشتیم تا به ملت های منطقه نشان دهیم که می شود و می توانیم جلوی مستکبرین ایستاد و آنها را ذلیل کرد. @Binesh_Rahbordi .................. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠پرتاب‌شدگیِ روحانیت 🔹حاشیه ای بر انتخاب یک طلبه معمم به عنوان رئیس هیأت بیلیارد، بولینگ و بوکس خراسان رضوی ✍محسن‌حسام مظاهری 🔸۱. در خبرها آمده بود «یک روحانی جوان به ریاست هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس خراسان رضوی» انتخاب شده است. چنین خبری اگر چند دهه پیشتر منتشر می‌شد، امکان نداشت کسی باور کند. الان ولی این خبر و موارد مشابه‌اش را لابه‌لای اخبار می‌خوانیم و می‌گذریم و نهایتاً پوزخندی می‌زنیم. 🔸۲. یکی از ویژگی‌های روحانیت در زمانه‌ی ما، «پرتاب‌شدگی» است؛ پرتاب‌شدگی به بیرون از جایگاه تاریخی و هویتی خود. تا پیش از انقلاب، روحانیون نوعاً پذیرای نقش‌هایی بودند که فلسفه‌ی وجودی روحانیت در همه‌ی ادیان یعنی تبلیغ و ترویج دین اقتضا می‌کرد. به جز معدود موارد استثنا، بدنه‌ی روحانیون، پس از اتمام تحصیل علوم حوزوی یا به‌موازات آن، واعظ می‌شدند یا امام جماعت یا نویسنده و مدرس دینی. پایگاه اصلی روحانیت، بعد از حوزه، مسجد و منبر بود. 🔸۳. با تشکیل حکومت دینی، بسیاری از همان وعاظ و ائمه جماعات قبلی شدند مسئولان اجرایی کشور و از بالای منبر یا داخل محراب منتقل شدند به پشت میز ریاست و قضاوت و مدیریت. با شکل‌گیری بوروکراسی مذهبی، نقش‌های جدید تکثیر شدند و فرصت‌های شغلی تازه‌ای برای روحانیون به‌وجود آمد. حکومت دینی پروژه‌های متنوعی داشت و چه کسانی بهتر از روحانیون (که در گفتار رسمی «سرباز نظام» محسوب می‌شوند) برای کارگزاری و پیگیری این پروژه‌ها؟ به‌تدریج روحانیت از معنا و تعریف سنتی و ضیق خود منفصل شده و پذیرای هویت تازه‌ای ‌شد و دامنه‌ی تکثر نقش‌های جدید تا آنجا ادامه یافت که بسیاری از روحانیون بیرون از نقش‌های کلاسیک و اصلی صنفی‌شان، و در نقش‌هایی قرار گرفتند که منطقاً جزو شئون روحانیت محسوب نمی‌شود. 🔸۴. در زمانه‌ی ما روحانیون (یا دقیق‌تر بگویم: معممین) همه‌جا هستند جز آن‌جایی که باید باشند و همه کاری می‌کنند جز کاری که ازیشان انتظار می‌رود. از انواع مناصب سیاسی و اجرایی گرفته تا مدیریت‌ سازمان‌های فرهنگی و اقتصادی و تدریس علوم غیردینی و حتی علوم غربی در دانشگاه‌ها و مشاوره روان‌شناسی و طبابت و درمان و نقد فیلم و حتی مجری‌گری تلویزیون همه جا معممین حضور دارند. و این درحالی است که به گفته مسئولان ذیربط بیش از نیمی از مساجد کشور امام‌جماعت ندارند! (لینک پایین 👇) در همین تهران، خصوصاً اگر برای نماز ظهر به مسجد بروید، در بسیاری از مساجد خواهید دید که یا نمازگزاران فرادا نمازشان را می‌خوانند یا یکی از معمرین و کسبه‌ی معتمد محل عبا روی دوشش ‌انداخته و خلق‌الله پشت سرش قامت بسته‌اند. مشابه همین اتفاق سال‌هاست در مجالس مذهبی و هیئت‌ها افتاده است: کمبود وعاظ حرفه‌ای و تمام‌وقت و بی‌رغبتی طلاب و فضلای نخبه‌ی حوزه به منبررفتن، در کنار عوامل دیگر، سبب شده است محوریت میدان تبلیغ دین به دست مداحان بیفتد و خلأ روحانیون را هم آن‌ها پر کنند. ناگفته پیداست که این جابه‌جایی نقش، سرمنشأ چه آفات و آسیب‌هایی در فرهنگ دینی شده است. این معنای همان پرتاب‌شدگی است؛ این‌که روحانیون از متن و میدان اصلی خود (مسجد و منبر) به بیرون پرتاب شده‌اند. 🔸۵. با این ‌اوصاف برخلاف آنچه تصور می‌شود در حکومت دینی، قدرت نهاد روحانیت افزون‌تر نشده است. شاید روحانیت پساانقلابی ثروتمندتر شده باشد، شاید از حیث مالکیت ساختمان و بنا و میز و منصب بسیار برخوردارتر شده باشد، شاید حضورش در عرصه‌ی عمومی بیشتر شده و از فرصت‌های شغلی متنوع‌تر و با پرستیژ بالاتری منتفع شده باشد، شاید ازنظر امکانات سخت‌افزاری و نفوذ در ساختار قدرت سیاسی رسمی رشد بی‌سابقه‌ای کرده باشد، اما هیچکدام اینها به‌معنای آن نیست که قدرت و نفوذ و منزلت اجتماعی‌اش هم افزایش یافته است. 🔸۶. حکایت روحانیت پساانقلابی، حکایت کسی است که خانه‌ی پدری‌اش را رها کرده است، به طمع تصرف خانه‌های دیگر. غافل از آنکه خانه‌ی پدری‌اش را دیگران تصاحب کرده‌اند و در خانه‌های دیگر هم او آخرش یک "بیگانه" است برای اهالی. کانال دین و فرهنگ .................. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍ سعید احمدی روزها گرچه به دید فلسفی بازگشت ناپذیرند و زمان، آن‌به‌آن تازه و تازه‌تر می‌شود؛ اما امروز و دیروز ما اگر مانند هم بگذرند فرقی بین تازگی و کهنگی آن نیست. زمان‌های ممتدی هستند که استخوان گلوگیری شده‌اند و راه نفس انسان قدسی را بسته‌اند و او را تا مرز مرگ ارزش‌های متعالی کشانده‌اند. انسان خفه، دنیای خفگی و زمان خفته و بی‌رمقی که بهشت آدمیت را به جنگل تنازع بقا تغییر داده و تبدیل کرده است. گاهی همه این قواعد خودساخته دنیای ما چنان کوه صبر و تحمل ما را می‌لرزاند که آرزو داریم صفیر صوراسرافیل به این حیات ناحیات پایان بدهد و این زمین وامانده را با هست و نیستش شخم بزند و خدا دانه‌ای نو از تخم آدمیت بکارد و انسانی دیگر با مختصات عشق و عاطفه و فرشته‌خویی بر زمین برویاند؛ با ریشه‌ای پاک و پیراسته در زمین و تنه و ساقه و برگی سبز و بی آفت در آسمان و میوه‌هایی تر و تازه و همیشگی برای سایه‌نشینان آن. چنین آرزویی برای جهان سودازده ما ناممکن می‌نماید؛ جز آنکه زمان ما بایستد و زمین ما نچرخد و زبان ما نجنبد و عقل حسابگر ما بخوابد و ما در عالم بی‌مکانی و بی‌زمانی فصلی برای درنگ و تأمل بیابیم و نفسی تازه کنیم و به خود بیاییم؛ به خود خودمان؛ به فصل منطقی ما با دیگر موجودات؛ به انسان متفکر و مآل‌اندیش و بالاتر از آن به جنون عشق انسان‌وار؛ به انسان عاشق؛ به خون سرخ شهیدان عشق. این و «عقل مجنون» را هرگز نخواهی یافت؛ جز یک جا: کربلا... . @howzavian
✔️کشف منکشف ۱ ✍ علی خردمردی 📰شاید برایتان جالب باشد که بدانید قبل از اینکه پای کریستف کلمب به قاره ی آمریکا برسد میلیون ها انسان در آن سرزمین زندگی می کردند. تمدن های مایا، آزتک، اینکا. 🗞در حالی که غالب مردم دنیا خیال می کنند قبل از کشف کلمب تعدادی قبائل کم جمعیت در آن دیار ساکن بودند. خلاصه مردمان این تمدن ها خبر نداشتند که قرار است چه بلایی سرشان بیاید. 📝کلمب در خاطراتش می نویسد: همین که به اولین جزیره ی سرزمین جدید رسیدم، عده ای از بومیان را اسیر کردم تا قدرتم را به آنان نشان دهم. 🔸اروپائیان متمدن تصمیم گرفتند تا مردمان سرزمین جدید را با مفهوم دموکراسی آشنا کنند. می دانید چه کردند؟ 📖نصیر صاحب خلق در کتاب پروتستانتیزم می گوید: در فوریه ۱۶۴۳ اروپائیان دست به اقدامی عجیب زدند. آنان شبانه به سرخ پوستان آلگون حمله کردند و بسیاری را در خواب به قتل رساندند. فرزندان شیر خوار را جلوی چشم مادران یا در آتش می انداختند یا در رودخانه. والدین برای نجات فرزندشان خود را در آب می انداختند و وقتی می خواستند از آب خارج شوند، اروپائیان متمدن به آنان اجازه ی خروج نمی دادند و خیلی با کلاس پدر و مادر و فرزند با هم غرق می شدند. زیبا نیست؟ @alikheradmardii 👈ادامه پرونده در ............................... @howzavian