eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
452 ویدیو
171 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 یادداشتی از حسین شریعتمداری 🔻مواظب پنجره ها باشید در حالی که دوران مسئولیت مجلس دهم پایان یافته و از عمر دولت دوازدهم نیز فقط یک سال باقی مانده است‌، خبرها حاکی از آن است که برخی از نمایندگان مجلس دهم -که به هر علت، ازجمله رد صلاحیت- در مجلس یازدهم حضور ندارند، به وزارتخانه‌ها و مراکز اقتصادی وابسته به دولت کوچ کرده و در پست‌ها و مدیریت‌های موثر و بعضاً پُر درآمد و نان و آب‌دار! به کار گرفته شده‌اند. افراد جذب شده به وزارتخانه‌ها و مراکز اقتصادی وابسته به دولت عمدتاً از حامیان پروپاقرص دولت در مجلس بوده‌اند و قبل از آنکه نماینده مردم برای نظارت بر دولت باشند، نقش وکیل‌الدوله را بر عهده داشته‌اند! یکی از وزرای محترم که بیشتر استخدام‌ها مربوط به حوزه مدیریتی ایشان است، در این‌باره گفته است: «سربسته می‌گویم اگر نماینده نگران شغل و کار آینده‌اش باشد، هزاران مفسده دیگر از آن درست می‌شود... به این موضوع [استخدام نمایندگان] افتخار می‌کنم و هیچ‌ چیز مخفیانه‌ای درخصوص این موضوع ندارم»! که باید گفت دلسوزی ایشان برای پیشگیری از مفسده احتمالی نمایندگانی که به قول آقای وزیر «نگران شغل و کار آینده» خود هستند، درخور تقدیر است ولی این پرسش‌ها نیز در میان است؛ اول آنکه؛ تامین شغل آینده نمایندگان چه ربطی به وزارتخانه تحت مدیریت ایشان دارد؟ و این تکلیف! در کدام بخش از شرح وظایف وزارتخانه تحت تصدی ایشان آمده است؟! دوم اینکه، مگر نمایندگان مجلس قبل از نمایندگی شغل و کار و حرفه‌ای نداشته‌اند که ایشان نگران شغل و کار بعد از نمایندگی آنها هستند؟! و به قول آقای ترکان چرا به کار سابق خود و یا به میان مردم شهر و دیار خویش برنمی‌گردند؟! سوم آنکه آیا نگرانی جناب وزیر برای تمام نمایندگانی است که -‌به هر علت- دیگر در مجلس نیستند؟ و یا این قاعده (بخوانید امتیاز) فقط برای نمایندگانی است که در دوره وکالت خود نقش وکیل‌الدوله‌ها را برعهده داشته و رسالت نمایندگی خود را به فراموشی سپرده بودند؟! و... اینگونه اقدامات ضمن آنکه حاتم‌بخشی از کیسه ملت و دست‌درازی به بیت‌المال است! تزریق نیرو از سوی یک حزب ناکارآمد به بدنه دولت بعدی نیز هست و نباید از نگاه دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی، مخصوصاً سازمان بازرسی کل کشور دور بماند. برخی از این نمایندگان به علت آلودگی به فساد اقتصادی ردصلاحیت شده‌اند بنابراین به کارگیری آنها در مدیریت‌های دولتی می‌تواند برای مردم و نظام خسارت‌آفرین باشد. مخصوصاً آنکه مدیران میانی بیشترین نقش را در گردش کار دستگاه‌ها برعهده ‌دارند. همین فرمول درباره برخی دیگر از کسانی که در بخش‌های غیردولتی نظیر روزنامه‌ها، کانال‌های مجازی، عرصه سینما و... به نفع دولت فعالیت می‌کردند نیز اجرا شده است‌. این عده عمدتاً در مراکز اقتصادی و شرکت‌های دولتی به عنوان عضو هیئت ‌مدیره و... به کار گرفته شده‌اند، بی‌آنکه کمترین سابقه فعالیت و یا تخصصی در بخش‌های مربوطه داشته باشند! مثلاً مدیر فلان کانال مجازی که طی چند سال گذشته به مجیزگویی مشغول بوده است به عضویت هیئت‌مدیره فلان کارخانه دولتی منصوب شده! یعنی پاداش مجیزگویی خود را از جیب ملت گرفته است! و... آقای امیرآبادی نماینده محترم مردم قم در برنامه دستخط از قول مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید: طی ده دوره مجلس شورای اسلامی ۸ هزار نفر از پرسنل ایران‌خودرو را نمایندگان معرفی کرده‌اند! و اشاره می‌کند که فقط یک نماینده ۳۰۰ نفر را معرفی کرده است! مدیرعامل محترم ایران‌خودرو از ایشان پرسیده است «آنوقت انتظار دارید خودروی ایرانی در بازار جهانی رقابت کند»؟! حالا سؤال این است که فلان نماینده، غیر از لاپوشانی تخلفات احتمالی دولت (فرق نمی‌کند این دولت یا آن دولت) چه امتیاز دیگری در اختیار داشته که در مقابل این خوش‌خدمتی! به دولت تقدیم کند؟! و بالاخره، سخن درباره کسانی نیست که احتمالاً با تکیه بر کارآمدی و تخصصی که دارند به کار گرفته شده‌اند. بنابراین بایسته آن است که سازمان بازرسی کل کشور برای ایفای حقوق ملت وارد ماجرا شود و سره‌ها را از ناسره جدا کند، تا آنها که به عدالت از در رانده شده‌اند، از پنجره غفلت وارد نشوند! @howzavian
🔺 این روزها دوربین خیلی از رسانه‌ها متمرکز بر چهره مفسدین اقتصادی و غیره در حال محاکمه است ♦️ و کمتر به دستگاه قضایی و قضات و دادستان‌هایی که این مفسدین را محاکمه می‌کنند می‌پردازند 🔻 فساد و مفسد را برجسته میکنیم ولی مبارزه و مبارزین با فساد و مفسد را نه!!! @sollam @howzavian
💔 اگر کسی شما را دوست ندارد، زندگی شما نابود نمی‌شود. شما می‌توانید(یعنی باید) شادمانانه قدم بزنید، کتاب بخوانید، بنویسید، ورزش کنید، طلوع و غروب خورشید را تماشا کنید، می‌توانید با خودتان و خداااای خودتان شاد باشید(یعنی باید شاد و آرام باشید)این حق شماست. اگر به این درک برسید، از نگرانی این که دیگران در مورد شما چه فکر می‌کنند رها می‌شوید. وقتی احساسی بد به سراغتان می‌آید، درک کنید که این احساس بد، بو می دهد. بوی خواستن تایید از دیگران. و به یاد بیاورید که شما نیازی به تایید دیگران ندارید. بدانیم که اگر در انتظار تایید دیگران باشیم، زندگی ما رنج‌آور می‌شود و ما اصلا نیازی به این رنج نداریم. اصلا و ابدا. @Jalal_va_bibikhanom @howzavian
✴️ خدشه به وجاهت روحانیت، جرم انگاری شود ✍ احمد اولیایی حوزه و روحانیت در جامعه اسلامی سال هاست به عنوان یک نهاد علمی-دینی نه تنها کنش های نظری بلکه در ساحت عمل نیز خدمات عمده ای به جامعه داشته است. از هزاران سال پیش از این تا انقلاب مشروطه و سپس انقلاب اسلامی و در ادامه جمهوری اسلامی، حوزه و روحانیت صادقانه، مخلصانه و مجدانه همه توان خود را برای پیشبرد اهداف متعالی اسلام به کار گرفته است. هزاران روحانی از روستاهای دور افتاده گرفته تا پست های کلیدی نظام، چه در مقام مبلغ و چه در مقام مسئول، مشغول به خدمت اند و انشاء الله تلاش وافر خود را دریغ نکرده اند. اما در همین اثنا، روحانیونی پیدا می شوند که فارغ از اینکه جرم سیاسی، اقتصادی یا نظامی یا ... آن ها اثبات شود یا نه، به وجاهت روحانیت خدشه وارد می کنند. آن ها، چه یک منبری باشند و چه یک قاضی، نباید به مانند یک شهروند عادی محاکمه شوند. حتی اگر تمام اتهام ها منجر به برائت شود، چه کسی تاوان خدشه ها و افولی که شأن و جایگاه روحانیت دچار آن ها می شود، را می دهد؟! آیا صدمه زدن به وجاهت ذهنی حوزه و روحانیت نزد مردم جرم نیست؟! یک روحانی هر چند یک انسان است و ممکن الخطا، اما باید بداند که دو شأنیت دارد؛ یکی به عنوان همشهری عادی با نام و مشخصات شناسنامه ای اش، و دیگری به عنوان «روحانی» که مقتضیات خاص خود را به همراه دارد. اگر همه مردم باید پاسخگوی اعمال خویش باشند، او باید پاسخ پیامدهای غیر عامدانه و تسلسل واری که فعل او برای حوزه به همراه داشته است را نیز بدهد. لذا بنظر می رسد «خدشه به وجاهت روحانیت» باید جرم انگاری شود. این، یک پیشنهاد برای تقویت عدالت قضایی نیست، بلکه این جرم انگاری می تواند عدالت فرهنگی را در جامعه بسط دهد. آنجا که «برداشت ها»، «شناخت ها»، «تصورات» و «دریافت ها» ی مردم موضوع توزیع قرار می گیرند. ما اگر نسبت به توزیع ثروت در اقتصاد، توزیع قدرت در سیاست، توزیع حقوق در قضاوت مسئولیم، این مسئولیت در توزیع آگاهی و شناخت در فرهنگ بسی مهم تر و ضروری تر است به خصوص زمانی که این شناخت مربوط به شناخت جایگاه حوزه و روحانیت باشد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 بوق دموکراسی خواهی اصلاح طلبان، عالم را کَر کرده اما... ✍ بهزاد زارع 🤛 نظارت استصوابی را بهانه می کنند وبه نتیجه هرانتخاباتی که بروفق مرادشان نباشد حمله می برند ! 🔴 در برخی از انتخاباتهای شورای شهر ریش وقیچی دست خودشان بوده اما خروجی آن هفت تیر کش و ... از آب درآمده است. 💥 در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ تاج زاده مسئول برگزاری انتخابات بود اما دو سال پیش آقای نوبخت دربرنامه شناسنامه در رسانه ملی گفت: ما اصلاح طلبان هرگز خروجی ونتیجه صندوق انتخابات ۸۴ را نپذیرفتیم ودلمان با او صاف نشد! 🔻 تاج زاده سال گذشته درمناظره با زاکانی سه بار انتخابات درافغانستان را بعنوان بهترین الگو برای ایران پیشنهاد کرد! 🔹 لازم به توضیح است که اکنون درافغانستان دو نفر رسماً خود را رئیس جمهور میدانند ✅ خواهشاً این فیلم را ببینیم و دراستدلالها دقت کنیم و روزی هزار بار خدا را شکر کنیم ، مخالفین ماکه هشت ماه کشور رادرآتش خشم فتنه خود ساخته قراردادند چه کسانی بودند؟! @daneshjumashruti @howzavian
1_378225553.pdf
745.5K
👆👆 🔻اندیشمندان و علما هر رشته، دارای نظرات ارزشمندی در تخصص خود هستند که ممکن است با ساعت ها مطالعه و صرف عمر گرانبهای خود به آن نظرات دست یافته باشند. یکی از بهترین روش برای اطلاع از نظرات و دیدگاه های متخصصانه اساتید، علما و اندیشمندان مراجعه به مقالات منتشر شده آنها است. از سوی دیگر ممکن است دوستان پژوهشگر، بعد از مطالعاتی که در سالیان عمر خود داشتند، دارای نظرات جدید و نو در موضوعات مختلف باشند،، یکی از راه های انتشار این نظرات، چاپ نوشته های خود در مجلات علمی است. جناب آقای «سید مجید نبوی» در مقاله ای با عنوان «معرفی فهرستی مجله های مرتبط با قرآن و حدیث» به جمع آوری 189 مجلات مرتبط با علوم و معارف قرآن و حدیث به همراه مشخصات آن ها پرداخته است. این مقاله در شماره سوم مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است. برای اطلاع اساتید و پژوهشگران محترم، مقاله اشاره شده، در کانال بارگذاری می شود. @MaarefHadith @howzavian
🔴 تفتیش دیگران تا کجا؟ در احکام اسلام ۱- تفتیش در مسائل شخصی، خانوادگی، اخلاقی و عقیدتی مردم زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط ندارد، به عنوان حکم اولیه حرام است. ۲ -تفتیش در مسائل شخصی، خانوادگی، اخلاقی و عقیدتی افراد زمانی که به مسائل سیاسی امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا می کند، به عنوان حکم ثانویه در ضرورت ها و به اندازه ضرورت جایز یا واجب است. ۳- تفتیش در مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری جایز و یا واجب است. 📙احمد جهان بزرگی کتابی دارد با عنوان «احکام فقهی رفتارهای حکومتی»؛ پیشنهاد می کنیم بخوانید. @howzavian
🔴 تئاتر امروز شرم آور است 🔶 سرنوشت تئاتر ایرانی 🔻بخشی از سخنان کوروش زارعی، بازیگر سریال حضرت یوسف در مصاحبه با خبرگزاری حوزه: وقتی از نبود کارهای انقلابی حرف می‌زنم منظورم آثاری نیست که در آنها تنها تاریخ انقلاب اسلامی مد نظر باشد، چون معتقدم تئاتر انقلابی تنها آثاری نیستند که در آن تاریخ انقلاب اسلامی بیان شده، بلکه تمام ژانرها قادرند اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ کند. بگذارید مثالی بزنم مقام معظم رهبری رمان «بینوایان» را دینی‌ترین رمان جهان توصیف کرده‌اند، پس وقتی حضرت آقا چنین دیدگاهی به حوزه فرهنگ دارند مشخص است کار انقلابی تنها در ظاهر خلاصه نمی شود ولیکن شرایط در تئاتر و فیلم‌های سینمایی به گونه‌ای شرم‌آور شده که برخی مواقع دیدن برخی سکانس‌ها برای خانواده‌ها شرم‌آور شده است. متن کامل مصاحبه: https://www.hawzahnews.com/news/905134 @howzavian
▪️اولین درس علیه‌السلام برای ما منتسبین به آن بزرگوار باید استمرار جهاد و مبارزه‌ی خستگی‌ناپذیر باشد و همان استمرار مبارزه بود که شعله‌ی مقدس فکر آن حضرت را تا امروز در دنیا نگه داشت.(مقام معظم رهبری) پ.ن: باید به آنان که امام صادق را رئیس مذهب خطاب میکنند اما تنها منحصر در مکتب علمیش میدانند و معرفی میکنند و زاویه بسیار مهم مبارزه با ظلم و عدالت خواهی و تلاش در جهت تشکیل حکومت را به محاق میبرند، گفته شود چرا حکومت نتوانست ایشان را تحمل کند؟ آیا بخاطر بعد علمیشان او را شهید کردند؟ در زمان ایشان ده ها عالم بودند که چون با حکومت وقت هیچ تشنی نداشتند و در پی هیچ تغییری نبودند هیچگاه نیز مورد تعرض حکومت قرار نگرفتند که مورد حمایت هم بودند. آیا تنها و تنها دلیلی که باعث میشد حکومت نتواند ائمه را تحمل کند چیزی جزء مبارزه آنها با فساد و ظلم و حاکم نامشروع بوده؟ تفسیر و نمایش اسلام منهای مبارزه با ظلم و ناعدالتی از ائمه همان اسلام آمریکایی و اسلام محافظه کار است که کل اسلام را در ۱۷ رکعت نماز می فهمد. @moazenian @howzavian
🔰 سخن خاص امام ششم ✍ مجید پاک نیت 🔸 حرف خاص، در شرایط خاص، در وقت خاص و از سوی فردی خاص، همیشه کانون توجه دیگر انسانها بوده و هست، مانند هشداری که امام صادق (علیه‌السلام) در هنگام احتضار و آستانه سفر به سرای آخرت به شیعیان داد. همسر ایشان، ثانیه های پایانی عمر وی را چنین روایت کرده است: «(امام در حالت احتضار) چشمانش را گشود و فرمود: "هر کس با من خویشاوند است را نزد من حاضر کنید". همه را نزد ایشان آوردیم. آنگاه جماعت را نگریست و فرمود: "به راستى كه شفاعت ما (اهل‌بیت) به کسی که نماز را کوچک شمارد، نمی‌رسد"». 🔸 این فرمایش امام (صادق ‌السلام) هشداری مبالغه‌آمیز نیست، زیرا از یک سو، عموم انسان ها در حال احتضار حقایق باطنی و درونی‌شان را هویدا می کنند و چیزی را می بینند و یا می گویند که به آن ایمان دارند(1). از سوی دیگر، آنچه که یک معلم دلسوز، پس از سالها شاگردپروری و در آستانۀ سفر آخرت بر زبان می آورد، عصارۀ حقیقی تعلیماتش است. بنابر روایات دیگر نیز شرط قبولی اعمال انسان، نماز اوست. بنابراین، ایشان هنگامۀ احتضار را فرصتی برای نوشاندن عصارۀ توحید به تشنگان هدایت یافت و «نماز» را وسیله ای برای نزدیکی هر چه بیشتر به (اهل بیت) برشمرد. 📌 نتیجه آنکه انتظار شفاعت از اولیای خدا، بدون حرکت در جاده یگانه‌پرستی، بی معناست(2). همچنین بر ما محبان و عزاداران حضرت صادق (علیه‌السلام) لازم است که بر پیکر نمازهایمان روحی تازه و شاداب بدمیم. نمازهای لب‌طلایی و بی‌حال، عجله‌ای و احیاناً کلاغی کجا و نامۀ عمل محب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کجا؟ سرنوشت فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیرۀ ما خوب خواهد شد؛ اگر موحد باشیم. 🔗 1. ر.ک: معاد از دیدگاه امام خمینی ره، ص 208. 🔗 2. منظور، شفاعت در برزخ و مواقف قیامت است، نه شفاعت در دوزخ (برای مطالعه بیشتر، ر.ک: پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، ج 14، ص 120). @majid_pakniyat @howzavian
🔹 دریای صدق ای بقیع. ای غریب آباد. آغوش باز کن. غریب دیگری در راه است.  مجلسی آبرومند برپا کن از سنگ و خاک و کبوتر.  نگاه کن آسمانیان به پیشوازش آمده اند. ای بقیع ، همراه فرشتگان جامعه بخوان: السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلاَئِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْكَرَمِ. تو ای مدینه زاری کن از حکایت تلخ غربت خاندان طهارت.  ای مدینه دیگر لطافت صبح صادق را نخواهی دید. کوچه هایت در آرزوی نوازش قدمهای صادق خواهند ماند.  زاری کن ای مدینه. زین ماتمی كه چشم ملایك ز خون، ترست گویا عزای صادق آل پیمبرست. @Jalal_va_bibikhanom @howzavian
4_6001488051879020756.pdf
693.8K
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام کتاب تلخیص مسند امام صادق علیه السلام که حاوی احادیث حضرت می باشد به تازگی به چاپ رسیده است. فایل این کتاب خدمت دوستان و سروران گرامی ارسال می شود؛ کتاب حاضر با عنوان «زندگانی، سیره و اصحاب امام صادق علیه السلام» با همکاری سیدمجید نبوی، دکتر سمیه خلیلی آشتیانی و تحت نظارت دکتر عبدالحسین طالعی به چاپ رسیده است. این کتاب بخشی از سلسله کتابهای تلخیص امام صادق علیه السلام است که جلدهای بعدی ان شاء الله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید. @MaarefHadith @howzavian
📗 از کتاب اندیشه اسلامی در قرآن؛ جلسه۱۷؛ ص۳۸۱ ✅ پی‌نوشت: 🔺تدریس و درس‌‌وبحث حوزوی، گاهی صرفا تدریس است و ؛ اما تدریس آقا ع کنشی فعالانه در راستای است. 🔺هر کسی که خود را منسوب آقا امام‌صادق می‌داند، نمی‌تواند به این و بی‌توجه باشد. 🔺استاد حوزه امام صادق، دنبال شاگردپروری و چاپ کتاب تقریر نیست؛ پیوسته محیط و مطالبات را رصد می‌کند و هدف اصلی‌اش تامین نیازهای است. @howzavian
💢سلسله وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریان‌شناسی» ✅ استادان: حجج‌اسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، حسین بستان نجفی و مجید دهقان، سرکار خانم دکتر فریبا علاسوند، سرکار خانم دکتر زهرا داورپناه، آقای دکتر محسن بدره، آقای دکتر علیرضا بهرامی و دیگر اساتید 📆 زمان: ۳۱ خردادماه الی ۳۱ تیرماه ۹۹ 📲 جهت ثبت‌نام، نام و نام خانوادگی به همراه رشته و مقطع تحصیلی خود را به شماره‌ی ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ ارسال نمایید. 💯 (دوره رایگان می‌باشد) ☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ @women92 @howzavian
💠 راستگو در گفتار و کردار ✍ سیدتقی نوری پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، افول مرگباری در بیان حق و حقیقت، دامان مسلمانان را فرا گرفت. با گذشت زمان، دانشگاهی تاسیس گشت که تنها مسیرِ تحول جهان اسلام محسوب می شد. بنیاد علمی و عملی این دانشگاه، منویات و رفتارهای موسس آن امام صادق بود. اسلام با این پشتوانه بی نظیر، از افول به طلوع رسید یعنی دوباره عطشِ پویندگان و جویندگان دانش، فرو نشست و فرصت عرض اندام مذاهبِ نوظهور پوشالی تباه شد. 🔅شاخصه های ماندگار برپایی مدرسه، در انبوه اندیشه های زنگ زده، کار هر کسی نبوده، امام ششم با چند شاخصه ی منحصر به فرد خود، دانشگاهی تاسیس کرد که به ثبت جهانی رسید: ۱.مدرسه ایشان(ع) دو مولفه داشت؛ یکی نشر و انتشار دین و دیگری، تربیت مسئولِ پایبند به مسئولیت. ۲. پیشوای شیعیان(ع) از طریق مدرسه خود؛ علم و عمل را پیوند زد. ۳. امام(ع) با همدم کردن علم و عمل، تک روی، تک خوری و تک خواهی ها را زدود و روحیه ی مردم مداری را حیات تازه ای بخشید. ۴.مدارا با مردم و حتی با مخالفان، چهار هزار شاگرد را پیرو قبله دانش ها یعنی امام صادق، گردانید. ۵. و شاخصه دیگر مدرسه امام(ع)، تربیت مردان خستگی ناپذیر در محرومیت زادیی و بر طرف کننده نیازمندیهای مردم همانند امام صادق بود. 🔅فراتر از بیان جنبه های علمی امام ششم(ع) صِرفا بیان دین نبود، بلکه تبیان سلوک و انعکاس مفاهیم پوشیده دین، در راستای خیررسانی به مردم، رسالت جدانشدنی امام بود. به دو نمونه توجه فرماید: الف: محکوم شدن مسئول بی کفایت فَلِلّٰهِ اَلْحُجَّةُ اَلْبٰالِغَة.(۱) دلایل رسا، فقط از آن خداست. بی بدیل ترین تفسیر این آیه نورانی، فرمایش امام صادق است که فرموند: روز قیامت، مسئول بی لیاقت را می گویند: آیا می دانستی در دنیا باید سخت کوش، در رفع حوائج مردم می بودی! یا نمی دانستی؟ امام(ص) می فرماید: هر کدام را که جواب بدهد محکوم می شود؛ اگر بگوید: نمیدانستم. در پاسخ می گویند: چرا نیاموختی که عمل کنی. و اگر بگوید: می دانستم. در جواب می گویند: چرا به دانسته هایت عمل نکردی. و این چنین محکوم می گردد. نام بردن کلمه مسئول، از باب نقل مصداق است و گرنه هر کس در دنیا کم گزارد، شامل بازتاب آیه می شود. 🔅فریادگر درستی ها درستی ها را باید فریاد زد تا مسئولان خفته، هوشیار گردند. و حقیقت این است: پیشوای ششم(ع) همیشه مردم دار بود. صادقانه، خالصانه و دلسوزانه، کاردان و خیررسانِ مردم بود و متقابلاَ مردم با جسم و روان خود، همراه و پیرو او شدند. مسئولان بدانند؛ برای مردمی شدنشان، می بایست به دو اصل مهم پایبند بشوند؛ یکی؛ فهم صحیح سیره امام صادق و دومی؛ کاربرد سیره ایشان(ع)، در راستای سرویس دهی به مردم. حقِ مردمِ انقلابی همیشه در صحنه، فقط اکرام و اجلال است و عدالت در خدمت رسانی به آنها محقق می گردد. ب. تربیت دو شاگرد ممتاز ۱.هشام بن حکم استدلال در بحث و جدل احسن او با مخالفان، از شمشیر بُرنده، برنده تر بود. ۲. ابان بن تغلِب مباهات شیعه بود. امام صادق به او می فرمود: در مسجد مدینه فتوا بده. دوست دارم همه مردم ببیند که شیعه شخصی مثل تو دارد. علاوه بر فقیه و اهل لغت بودن، در زمینه معانی و قرائات قرآن و در مورد روایات، کتاب نگاشته بود. لازم به ذکر است دانشمندان درجه یک و مایه مباهات اهل سنت همچون مالک بن انس موسس مذهب مالکی، و ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی، قطره ای بودند در دریای شاگردان امام صادق علیه السلام. ۱. سوره انبیاء آیه 149 @howzavian
🔎پاشنه آشیل نظریه رسانه ✍علیرضا محمدلو ▫️یکبار بطور صریح و جدی از خودمان سوال کنیم که در قبال امر رسانه چگونه عمل می کنیم و در زمین چه کسی بازی می کنیم؟ ◽️نظریه های حاکم بر رسانه های ما در کجا پرورش یافته و به چه سمتی حرکت می کند؟ اساسا نسبت رسانه امروز ما با عدالت و هویت چه می تواند باشد؟چگونه می توان نه در دام و هرجایی شدن رسانه افتاد و نه و رادیکال شدن رسانه ای را برتابید؟مسیرعدالت در رسانه چگونه باید طی شود؟ 🔸اگر ماموریت ویژه رسانه دینی را بتوان در دو مفهوم خلاصه کرد می توان گفت که رسانه در حوزه فردی بایستی ساز باشد و در حوزه اجتماعی بایستی گستر عمل کند. 🔸در بخش فردی، هویت زدگی و سردرگمی شخصیتی را در بخشی از نوجوانان و جوانان جامعه شاهد هستیم و در بخش اجتماعی نیز مساله عدالت را با موانع جدی روبرو می بینیم. 🔸سوال صریح تر اینکه چرا در حدفاصلِ و علم زده و و بلاتکلیف، هروله می کنیم و طرحی برای فردای اتاق های تولید و حلقه های نقد خودمان دست و پا نمی کنیم؟ 🔸آیا با نگاه رادیکال_پوپولیستی(عوام فریبانه و در خدمت قدرت) مثل مدرنیست ها یا با نگاه سلطه ستیز و چهل تکه و نامنسجم پست مدرن ها، جایی برای نظریه عدالت دینی باقی میماند؟ 🔸چرا تولیدکنندگان ما، با نگاه مدرن فیلم و خبر و محصول رسانه ای می سازند و را برای ماندگاری و توجیه بیشتر جریان رانتی قدرت، تئوریزه می کنند و از طرفی ناقدان و مدرسان فرهیخته رسانه ای، از پایگاه روشنفکری پست مدرن، نقد می نمایند و حاصلی جز تعارض و تنازع بقا و و بلاتکلیفی فرهنگی عایدمان نمی شود؟ 🔸هر رویکرد رسانه ای بدون استراتژی، تحقق عینی نخواهد داشت و هر استراتژی بدون نظریه پایایی و مانایی نخواهد داشت و نظریات نیز از موطن فلسفی برمی خیزند و نتیجه این می شود که یا فیلم هایمان، نیست یا فیلم ها مبنای نظری و فلسفی بومی و دینی ندارد و چه در ساخت و چه در نقد، در حال بازتولید اندیشه های غیربومی و غربی هستیم. 🔸دال مرکزی نظریه و گفتمان عدالت در حوزه فردی، و ورع بوده و در حوزه خانواده، و مودت و در حوزه اجتماعی و مواسات است. بنابراین استراتژی رسانه ای در ساحت انقلاب اسلامی باید بسمت این عناوین در تبیین و تشریح ایده ناظر داستان و همچنین نقدفیلم و جریان خبری حرکت کند و گفتمان غالب فعالیت های رسانه ای در خدمت نظریه عدالت گام بردارد. 🔸باتوجه به اینکه مرگ خدا و بعد مرگ سوژه و در ادامه نیز افول ابَرروایت ها و طلوع نشانه ها در فضای گفتمانی پست مدرن حاکم شده، منطق مستقل انقلاب اسلامی ایجاب می کند که از این نظام مفهومی گذر کرد و با ادبیات بومی و برساخته از دل ، به تولید و تحلیل رسانه ای پرداخت. 🔸و حرف آخر اینکه انقلاب و تمدن اسلامی ایجاب می کند، در ساخت سوژه یا نقد سوژه های رسانه ای، پایگاه فکری خودی و رقیب را نادیده نگیریم و با نقدهای پست مدرن بر تولیدات مدرن، بازتولید اندیشه اومانیستی را رقم نزنیم. @andisheengelabi @howzavian
🔘 غفلت رسانه‌ای از سرداران مبارزه با فساد و ظلم ✍ حسین کاوه ♦️ چرا آنگونه که رزمندگان دلیر و شجاع نظامی را می‌شناسیم و برایمان آشنا هستند افسران جنگ نرم و خصوصا سرداران نبرد با مفسدان را نمی‌شناسیم؟ 🔻 ای کاش اندکی از توجهات رسانه‌ای که به سردار سلیمانی داریم که کاملا هم درست است به سرداران دلیر سایر حوزه‌ها نیز داشته باشیم تا بدین وسیله ضمن ارج نهادن به خدمات آنان الگوهای شخصیتی متنوع‌تری به جامعه معرفی کنیم. 🔻 الگونمایی یکی از بهترین روش‌های ترویج ایدئولوژی و سبک زندگی از طریق شخصیت‌های شایسته و محبوب است. لذا با توجه به استعداد و علاقه‌های متفاوت افراد الگونمایی و قهرمان سازی باید در تیپ‌های متنوع‌تری صورت پذیرد. 🔹 نگاه تک بعدی به مسائل برای یک رسانه‌ای که قرار است هدایت افکار عمومی جامعه را بر عهده گیرد زیان بار است. در جبهه حق پست‌ها و مسئولیت‌های مختلفی برای انجام وظیفه و ادای تکلیف وجود دارد لذا باید به همه آنها پرداخته شود البته به اندازه خودشان. 🔸 با توجه به اینکه رسانه‌ای‌ها در خط مقدم این هدایت افکار عمومی قرار دارند مسئولیت بیشتری متوجه آنان است که در روایت وقایع همه اضلاع یک پدیده را به درستی ببینند و تلاش کنند که نگاه جامع به موضوعات داشته باشند و در سوژه پردازی متنوع عمل کنند. ♦️ یکی از موضوعات و یا سوژه‌هایی که در فضای رسانه‌ای مورد غفلت قرار گرفته است پرداختن و ارج نهادن به رجال حقوقی و قضایی می‌باشد که در قامت دادستان، قاضی، وکیل و غیره به مبارزه شبانه روزی با مفاسد و مظالم مشغول هستند. @sollam @howzavian
📝 نقدی بر نوشتار حجت الاسلام سروش محلاتی درباره آیت الله امینی(ره) 🔹 جناب حجت الاسلام محمدسروش محلاتی، به بهانه چهلمین روز ارتحال عالم انقلابی آیت الله امینی(ره)، با بیان تفاوت‌هایی برای ایشان، عنوان انحرافی “روحانی حکومتی” را، همراه با مطالب خلاف واقع مطرح نمودند که نقدی بر این نوشتار در ادامه خواهد آمد. ♦️ مهمترین نقد و پاسخ به این قبیل برداشت‌های غلط می‌تواند فرمایش مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در آبان ۱۳۸۹ باشد که فرمودند:«بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط و انحرافی به وسیله‌ی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد. این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است. یکی طرح مسئله‌ی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی. هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که اولاً نظام اسلامی را از پشتوانه‌ی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛ ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنی‌ها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است. نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت روشنی است. نسبت حمایت و نصیحت است.» 🔸 یقینا در پاسخ به هدف جناب سروش محلاتی از نوشتار خویش، همین فرمایش رهبر معظم انقلاب کافی است. لکن به جهت تبیین بیشتر مطالب ایشان و تمسک به آیه “وجادلهم بالتی هی احسن”، نکاتی مهم را مطرح می‌نماییم. 🔻 نکته اول: همانطور که شما در نوشته خود به درستی بیان نمودید آیت الله امینی(ره) با اینکه انقلابی و مدافع نظام بود، تغییری در زندگی‌اش رخ نداد و این جای تعجب ندارد. تعجب آنجاست که عده‌ای اعتقاد به نظام ندارند اما روزانه از سفره انقلاب و نظام اسلامی ارتزاق می‌کنند. جالب‌تر آنکه، عده‌ای فقیه‌نما به ایشان اظهار ارادت نموده و از طرفی اعتقادی هم به حکومت ندارند، اما سیل وجوهات را به دفاتر و اطرافیان خویش سرازیر کرده‌اند. 🔻 نکته دوم: در جای دیگر(تفاوت پنجم) آورده‌اید که چون ایشان با مردم انس داشت، از درد مردم به درستی خبر داشت و آنها را در صحبت‌های خود منعکس می‌کرد. جناب سروش محلاتی! چطور می‌شود که شما و همفکرانتان و مدافعان تفکر اشرافیگری، به جهت اغراض سیاسی و بحران اجتماعی، دم از درد مردم و مشکلات آنان در برخی موارد می‌زنید در حالیکه هرگاه از بحران هایتان عبور می‌کنید باز هم به رویکرد اصلی خود(دفاع از مکتب اشرافیگری و صاحبان ثروت) باز می‌گردید. به راستی! شما که ایشان(مرحوم آیت الله امینی) را الگو قرار می‌دهید، چرا رفتار و عملکردتان با الگوی رفتاری ایشان فاصله آشکاری دارد؟؟!! @Peirovir متن کامل👈 @howzavian
💠 چگونه شیعه شدی؟ ✍ جلیل کریم زاده به مُراد گفتم: «چگونه شیعه شدی؟» و او مردی بود پنجاه‌ساله! گفت: «من و آقا مصطفی، می‌رفتیم جلسات تفسیر شرکت می‌کردیم؛ روزی از روزها، در جلسه‌ی تفسیر، رسیدیم به آیه‌ی 55 سوره‌ی مائده! شیخی که تفسیر می‌گفت، نتوانست آنگونه که می‌بایست مطلب را توضیح بدهد. ما هرچه اصرار کردیم، او بیشتر لنگ می‌زد؛ تا اینکه خودمان شکّاک به قضیه شدیم؛ گفتیم که: "این امکان ندارد که این شخص، عُمربن‌خطّاب باشد که در رکوع زکات می‌دهد!" پس از جلسه، رفتیم دنبال مدارک و تفاسیر دیگر...» پس از آن شب، رفته بود در اینترنت جستجو کرده بود- و سواد چندانی هم نداشت- و رسیده بود به تفاسیری درباره‌ی همآن آیه‌؛ و متوجه شده بود که منظور از آن شخص، علیّ‌بن‌أبی‌طالب ع است. هرچه منبع بود، پرینت گرفته و یواشکی در خانه‌اش می‌خوانده، تا اینکه رسیده بود به ماجرای «فدک» و می‌گفت: «نخستین‌بار بود که با این مطلب مواجه شدم؛ و مشایخ ما در این‌باره به ما هیچ نگفته بودند». و او تمامی مطالبی را که در آن موضوع بوده، پرینت کرده بود؛ و دور از همسرش- که حافظ کلّ قرآن بود- آن‌ها را در اتاق مطالعه می‌کرده. می‌گفت: « وقتی با فدک مواجه شدم؛ ماجرهای بیشتری درباره‌ی ماجرای سقیفه هم خواندم؛ قضایای به آتش کشیده شدنِ درِ خانه‌ی دختر پیغمبر ص را خواندم درحالی‌که هیچ اطلاعی نداشتیم از آن‌ها؛ و من شب‌ها مخفیانه آن‌ها را می‌خواندم و می‌گریستم؛ تا اینکه پس از مدّتی ماجراها برای من بیش از پیش روشن شد؛ و به حقّانیّت علیّ‌بن‌أبی‌طالب ایمان آوردم؛ و شبی در اتاق که در حال مطالعه بودم، دست بر سینه نهاده و گفتم "أشهد أنّ علیّا ولیّ‌الله!" دیگر به نمازِ جماعت نرفتم؛ از اینترنت نماز شیعیان را پیدا کردم؛ آموختم و پس از آن، نمازم را مخفیانه به حالتِ شیعیان خواندم». من ارتباط بسیار نزدیکی با مُراد و خانواده‌اش داشتم. چندین ماه در خانه‌ی مادرش- که کلیدش را به من سپرده بود- ماندم. روزی از روز‌ها، زنِ آقا مُراد، وارد اتاق می‌شود و می‌بیند که او به سبک شیعیان نماز می‌خواند. بسیار آشفته می‌شود... و همسرش برای من تعریف می‌کرد: « وقتی رفتم توی اتاق، دیدم که او مانند شیعیان نماز می‌خواند؛ ترسیدم؛ گفتم تو منحرف شده‌ای!» رفته بود به یکی از استادان و مشایخ خود زنگ زده بود؛ و گفته بود که همسرش منحرف شده و شیعه شده است. می‌گفت: « استادم گفت: اگر شیعه شده، مراقب باش و با او بحث مکن! آن‌ها دلایل بسیار محکمی برای عقیده‌شان دارند و نمی‌توان با آن‌ها مقابله کرد؛ فقط فاصله بگیر!» همین صحبت‌ها موجب شد که او- وقتی مراد در خانه نیست- بسوی کمد‌ شخصی مُراد برود؛ و یواشکی کاغذ‌هایی را که مخفی کرده بود، پیدا می‌کرده و می‌خوانده. می‌گفت: « یواشکی همه را می‌خواندم؛ و کم‌کم جذب شدم؛ وقتی مراد در خانه نبود، همه را خواندم...» و روزی مراد سر وقت نماز به خانه می‌آید، متوجه می‌شود که همسرش کناری ایستاده و نماز می‌خواند؛ و روی سجّاده‌اش مُهری است. @howzavian
زینب بنت جحش.pdf
778.8K
🔶 بررسی داستان پیامبر و زینب بنت جحش ✍ مقاله ای با عنوان A Review on the Story of the Holy Prophet and Zaynab Bint Jahsh در مجله International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU) و در شماره Vol. 5, No. 3, June 2018 به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله و 👆پی دی اف👆 آن، از سوی پژوهشگران مقاله حاضر به تقدیم شده است. 🔹 نقد و بررسی داستان پیامبر(ص) و زینب بنت جحش ابراهیم ابراهیمی/ سیدمجید نبوی/ رباب شاهمرادی 🔻چکیده روایت‌ها و داستان‌هایی در ذیل آیه 37 سوره احزاب نقل شده است که خلاصه آن اینگونه می‌باشد: «روزی پیامبر(ص) با زید‌بن‌حارثه غلام خود کاری داشت و به منزل او می‌رود هنگامی که وارد منزل زید می شود زینب بنت جحش، همسر زید را می‌بیند. از زیبایی او شگفت زده شده و محبت او در قلب پیامبر می‌نشیند سپس پیامبر(ص) آرزوی می‌کند که زید او را طلاق داده تا با او ازدواج کند.» در این نگارش به بررسی صحت‌و‌سقم این داستان پرداخته می‌شود. روش‌تحقیق در این‌مقاله کتابخانه‌ای و توصيفی_تحليلی است. پس از بررسی‌های سندی و متنی، مشخص می‌شود که این روایتها صحیح نمی باشد اشکال های سندی آنها وجود افراد ضعیف در سلسله سند می‌باشد همچنین در سلسله سند، افرادی از تابعین یا کسانی وجود دارند که به هیچ وجه نمی توانستند شاهد ماجرا باشند. از لحاظ متنی هم باید گفت که این روایات با آیات قرآن و با تاریخ پیامبر سازگار نیست. وجود اضطراب در این روایتها و تضاد با عصمت پیامبر از دیگر دلایل رد این داستان است. @howzavian
من این گفتگو را دیدم، چند نکته عرض می‌کنم؛ 1- بنده آقای آقامیری را تأیید نمی‌کنم اما معتقدم «مواجهه‌ی رو در رو»، می‌تواند بسیاری از ذهنیت‌ها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیت‌های اشتباه از همدیگر است، 2- آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کرده‌اند! فارغ از موجه‌بودن یا نبودن این‌سخن، بنده بارها گفته‌ام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیت‌ها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوت‌های جهت‌دار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانه‌ای مردم باید بالا برود؛ باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی می‌شود تا قضاوت‌ها را مهندسی کنند. 3- به نظرم مسأله‌ی خلود مشرکان، مسأله‌ای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلی‌ترین محورها در این‌گونه گفتگوها شود، بلکه آن‌چه بایستی محور گفتگو قرار می‌گرفت؛ «نقش بازدارنده‌ی عذاب‌ الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحی‌گری» از غفلت جامعه‌ی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده می‌کند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوء‌استفاده قرار گرفته. جریان اباحی‌گری، تلاش می‌کند همه‌ی بازدارنده‌ها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛ انکار عذاب‌‌‌‌های شدید الهی، گسترش فرهنگ «به‌تو‌چه!»، تفکر «از دینش مپرس» و نفی مقاومت‌ اجتماعی در مقابل هنجارشکنی‌ها، همگی، از این‌قبیل‌اند. https://eitaa.com/farbehi @howzavian
🔘رسالت حوزه انقلابی در تمدن سازی ✍ علی عبادی 🔹 حوزه ای با رویکرد استکبار ستیزی، مدیریت جهادی و است. در چنین حوزه ای، عالمان دینی بر اساس زمانۀ خویش و با نگاهی عمیق به آینده ای روشن، پرورش پیدا کرده و در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی، حضور فعالی دارند که تمدن نوین اسلامی و رساندن جامعه به ساحل زیبای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه، از اهداف واقعی آنهاست. 🔸البته برای رسیدن به این وضعیت مطلوب، شورای عالی حوزه های علمیه با توجه به جایگاه کلانی که در سیاست گذاری دارد، باید برای تربیت فضلای انقلابی برنامه ریزی کارآمدی داشته باشد. 🔸تربیت طلاب انقلابی و تدوین علوم انسانی مبتنی بر فقاهت در می تواند زمینه های رسیدن به را بیش از پیش فراهم کند. @howzavian
🔴 علل بی ثباتی خانواده ✍ محمدجواد نیکزاد خانواده، مناسب‌ترین جایگاه برای تأمین نیازهای مادّی و معنوی انسان می‌باشد و می‌تواند بهترین بستر را برای تأمین امنیّت، آرامش روانی و پرورش نسل جدید فراهم آورد. با این حال در عصر حاضر، نظام خانواده در معرض خطر قرار گرفته و دچار آسیب‌های فراوانی همچون جدایی همسران، فراری شدن فرزندان و کم‌رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی گردیده است. آمار فزایندۀ طلاق، به مثابه معتبرترین شاخص آشفتگی زناشویی، نشان‌دهندۀ این واقعیت تلخ است که دیگر مثل گذشته رضایت از زندگی زناشویی، به آسانی دست‌یافتنی نیست. به‌علاوه، بسیاری از زوج‌ها در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که طلاق‌روانی و عاطفی در آنها حکم‌فرماست؛ بدین معنا که هیچ‌گونه رابطۀ عاطفی و جسمانی بین زن و شوهر وجود ندارد و زندگی به صورت اجباری و با حداقل تعامل پیش می‌رود. بنابراین، باید علل و عوامل بی‌ثباتی خانواده را با نگاهی دقیق و موشکافانه بررسی و تبیین کنیم تا بتوانیم گامی هرچند ناچیز در جهت حفظ ثبات و دوام آن برداریم؛ بر همین اساس در تبیین بی‌ثباتی خانواده، باید مجموعه‌ای از عوامل را در نظر گرفت. یکی از عوامل بی ثباتی خانواده ها نوع نگاه افراد به مقوله ازدواج است. تنظیم نگاه به ازدواج و تشکیل خانواده طرز فکر افراد و نوع نگاه آنها به مقولۀ ازدواج تا اندازه‌ای نوع رفتار آنها را هنگام تأهّل تعیین می‌کند. این‌که اساساً خانواده تا چه اندازه اهمیّت دارد و چرا باید ازدواج کرد و پرسش‌هایی از این دست، از مسائل اساسی هستند که اگر پاسخ منطقی و روان‌شناخی مناسبی برای آنها وجود نداشه باشد، قطعا آیندۀ خانواده را به مخاطره می‌اندازد. بنابراین، چیستی فلسفۀ خانواده یا معنای زندگی زناشویی، نقش مهمی در تلقّی فرد از خانواده دارد و به تبع آن در عملکرد درست یا غلط او در زندگی زناشویی تأثیرگذار خواهد بود. نخستین ادب از آداب تشکیل خانواده، درستیِ انگیزۀ آن است. از این رو، انگیزه‌های غیر اخلاقی در ازدواج، آفت اصلی‌ترین ارکان تحکیم خانواده است و خانواده‌هایی که دچار این آفت‌اند، در معرض فروپاشی قرار می‌گیرند. در این مقاله یکی از رویکردهای موجود به ازدواج اشاره و در پایان نقد این دیدگاه نیز بیان می گردد. 🔻رویکرد تداوم نسل کارکرد تولید مثل که گاهی از آن با عنوان جایگزینی یاد می‌شود، یکی از کارکردهای اساساً زیست‌شناختی خانواده است که همواره بقای جوامع و به‌طور کلّی بقای نسل بشر را تضمین کرده است. شاید بتوان گفت که در نگاه بسیاری، تداوم نسل مهم‌ترین انگیزه و عامل تشکیل خانواده است، حتی این باور وجود دارد که با توجه به اینکه بقای نسل در گرو تشکیل خانواده است، بدیهی و منطقی است که از آن به عنوان مهم‌ترین انگیزه و عامل ازدواج و علت اساسی آن یاد شود. 🔻نقد: اگرچه غیرقابل انکار است که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارکردهای خانواده، توالد و تناسل می‌باشد ، و منابع و گزاره‌های دینی نیز بر این مهم تأکید دارد ، اما از آن‌جا که ذات و فطرت کمال‌طلب انسان، به دنبال تعالی فردی خویش است و در این راستا عواملی که نقش تقویت کننده در این تعالی روحی و روانی دارند را به کمک می‌طلبد، بقای نسل که عاملی بیرون از غایت کمال‌طلب فردی است، نمی‌تواند هدف اساسی ازدواج باشد؛ زیرا این دیدگاه ظرفیت اندکی برای سازگاری و کامیابی خانواده دارد؛ چرا که مرکز ثقل ازدواج را تولید فرزند و تداوم نسل بشر دانسته که رویکردی اجتماعی است و در آن، جایی برای خود همسران وجود ندارد؛ به عبارت دیگر همسران باید عمری زحمت بکشند تا صرفا انسان‌هایی به دنیا بیایند و جامعه تداوم یابد که هرچند فی‌نفسه مطلوب است، امّا به تنهایی پاسخگوی نیاز روانی انسان نیست؛ زیرا آرامش روحی، جسمی و عاطفی همه در خانواده تأمین ‏می‌شود. @howzavian
لوح | یا فاطمةُ اشفعی لی فی الْجَنَّةِ ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دختر گرامی امام موسی کاظم علیه السلام (۱۷۳ ق) مبارک باد.