eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
برای دیدن 12 پیشنهاد راهبردی شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه تقدیم شده به شورای محترم عالی به کانال خبری و تحلیلی شورای هماهنگی مراجعه فرمایید. https://eitaa.com/tahlilyshoora @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️مردم کف خیابان (اکثریت قاطع) نه دشمن حجابند، نه دشمن قانون کشور. 🚫دشمنان قانون حجاب، دغدغه فرهنگی ندارند و به دنبال آزادی مردم نیستند. این مخالفت اهداف سیاسی-امنیتی دارد و فقط ظاهرش فرهنگی است. 💸برای بعضی ابلهان امروزی، «گندم ری»، گاهی دشمنی با حجاب است، گاهی استادیوم بردن زورکی بانوان! گاهی دوچرخه‌سواری زورکی دختران! و گاهی این جمله: «سلام بر دختران!». ✍️مجید پاک‌نیت @howzavian
🔶 اخلاقم آرزوست... 🙏 پای درس علامه جعفری علامه محمدتقی جعفری، پس از پایان کلاس درس مثنوی مولوی، گفت: ⬅️ من خیلی فکر کردم و به این جمع‌بندی رسیده‌ام که رسالت همه پیغمبران در یک عبارت خلاصه می‌شود، و آن " کوک چهارم " است. شاگردان پرسیدند: "کوک چهارم" چیست؟ ‏استاد، با آن لهجه شیرین تبریزی، گفت: یک شخصی کفشهایش را برای تعمیر نزد کفاشی می‌برد. کفاش با نگاهی به کفش می‌گوید: این کفش سه کوک می‌خواهد و هر کوک ده تومان می‌شود. خرج تعمیر کفش می‌شود سی تومان. مشتری هم قبول می‌کند. پول را می‌دهد و می‌رود ‏تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیرشده بشود. کفاش دست به کار می‌شود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام. اما با یک نگاه عمیق در می‌یابد اگر چه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر می‌شود و کفش، کفش‌تر خواهد شد. ‏از یک سو، قرار مالی را گذاشته و نمی‌شود طلب اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند. او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده‌ توافق، مانده است. یک دو راهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست. ‏اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده، اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده. اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون راه رفته، اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد. دنیا پر از فرصت کوک چهارم است، و ما کفاشهای دودل. 🔸️ ‏برایتان دعا می‌کنم که در این دنیای فانی، همیشه و هر لحظه با نگاهتان، با کلامتان، و با قدمهایتان، با مهرورزی و از سر وجدان، کوک چهارم را برای ديگران بزنید. شما هم برای ما دعا کنید که کوک چهارم را بزنیم. دنیایی سراسر خیر و نیکی خواهیم داشت اگر با هم مهربان باشیم. @Akhlaq_Erfan_AM @howzavian
♦️حاشیه‌ای بر یک گفتگو 🔹 در طول سال‌های اخیر صراحتا یا تلویحا جاودانگی جهنمیان را در آتش انکار کرده است. 🔹او بر این مساله در مناظره هم پای فشرد و هر چه دکتر رفیعی تلاش کرد از زبان او این اقرار را بگیرد که قضیه درباره کافران و مشرکان فرق می‌کند دم به تله نداد و با گریختن از پاسخ صریح سعی کرد هم مسلمات قرآن را زیر سوال نبرد و هم خلود را انکار کند! ✍️علی بهاری 🔻ادامه در لینک زیر: http://fekrat.net/1564 @fekrat_net @howzavian
توهين به سيادت ممنوع سراج:اقدام اخير روزنامه اي در اهانت به نماد سيادت و حاکميت علمي و معنوي و تقوا حضرت آيت الله العظمي سيستاني محکوم است http://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/29 @howzavian
✅ بخش‌هایی از کتاب «در هاله‌ای از غبار» 1️⃣فقط کادرهای ستادی و عملیاتی تیپ و «متوسلیان» به اتفاق «همت» در صدد تدوین جدول زمان‌بندی شده، برای مراجعت تدریجی این کادرهای باقی مانده، به ایران بودند. در این ایام متوسلیان هرگاه فرصتی به دست می‌آورد، از غوغای جمع یاران می‌گریخت، خود را به «زینبیه» می‌رساند و در کنجی از خلوت حرم امّ المصائب ساعتی به نماز و راز و نیاز با حضرت حق مشغول می‌شد. ... 2️⃣حاجی با نگاهی متعجب و حیرت‌زده آمد طرفمان و گفت: شما هم او را دیدید؟ پرسیدیم: چه کسی را می‌گویید؟ حاجی انگار فهمید ما فرد مورد اشارۀ او را ندیده‌ایم. گفت: همان سپاهی را می‌گویم. با تعجب پرسیدیم: کدام سپاهی؟ اصلاً شما چرا امشب اینطور منقلب و آشفته‌اید؟ حاجی گفت: از سر شب مشغول نماز بودم. دلم خیلی گرفته بود. سیمای بچه‌هایی که رفته بودند، خصوصاً «محمد توسلی» دست از سرم برنمی‌داشت. به جدۀ سادات متوسل شدم، بلکه ایشان عنایتی و نظری در کارم بفرمایند. همین حالا که صدای اذان توی حرم بلند شد، ناغافل دیدم آن سپاهی آمد کنارم ایستاد و گفت: برادر احمد، بی تابی نکن. به پایان انتظارت، مدت زیادی باقی نمانده! ... 3️⃣با عجله به سمت سفارت رفتم ... محتشمی پور تا مرا دید، گفت: این آقا متوسلیان تصمیم دارد به لبنان برود ... با تسبیح خودم استخاره ای هم گرفتم که دیدم جواب استخاره «بد» آمد. تا بد آمد، احمد فهمید و وسط تسبیح انداختن، دست مرا گرفت و گفت: به تسبیح نگاه نکن حاج محسن (رفیقدوست)! ... او را در آغوش گرفتم و حتی برای سلامتی‌اش در این سفر، دعا خواندم. آن روز به منزلۀ آخرین دیدار من با این مرد خدا بود. احمد به سمت بیروت رفت و دیگر خبر موثقی از او به دست ما نرسید که نرسید. @majid_pakniyat @howzavian
علل بی ثباتی خانواده(2).docx
18.5K
📛 عوامل بی ثباتی خانواده👆👆 ✍️محمدجواد نیکزاد اهّمیّت غریزۀ جنسی به‌عنوان یکی از نیازهای زیستی بشر غیرقابل انکار است و در نتیجه تنظیم رفتار جنسی، یکی از کارکردهای اساسی خانواده است؛ در واقع در اثر ازدواج، غریزۀ جنسی که یکی از قوی‌ترین غرایز انسانی است، در مسیر طبیعی خود قرار بگیرد. @howzavian
🌀 مطالبه امام خامنه‌ای از شورای عالی 📝 سیاستگذاری پرورش نویسندگان حوزوی 🔹 يک وقت آقاى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در اوايل وزارتش به اين‏جا آمده بود. به او گفتم شما بدانيد كه من حقيقتاً با بيان شبهات، هيچ مخالفت ندارم؛ به شرط اين‏كه ما كسانى را آماده به كار داشته باشيم كه بنويسند. در آن صورت استقبال هم مى‏‌كنيم. كلام در اين است كه آيا ما الان كسانى را داريم و آمادگی‌هايش هست كه بتوانند آن حرف درست را بزنند؟ با توجّه به اين بايد تصميم بگيريم. 🔹 حالا مى‏‌خواهم اين را عرض كنم كه حوزه‏ علميه در اين فضاى جديد، مى‏‌خواهد چه كار كند؟ يك وقت است كه انسان با فضيلتى -صاحب صلاحيتى- كه احساس مسؤوليت مى‏‌كند، قلم به دست مى‏‌گيرد؛ او ممكن است بنويسد، ممكن است ننويسد. اگر نوشت، خدا خيرش دهد؛ اگر هم ننوشت، تصادف است ديگر، ننوشته است. يک وقت ما او را به صُدفه محوّل مى‏‌كنيم؛ اين اطرافش خيلى احتمال ضرر است. 🔹 يک وقت نه؛ مى‏نشينيم و برنامه‏‌ريزى مى‏‌كنيم. من فكر مى‏‌كردم، ديدم خوشبختانه حوزه‏ علميه، سابقه‏‌ى تجربه‏‌ى اين كار را دارد. منتها تجربه‏‌ى باب امروز نيست، باب ديروز است. همين مؤسّسه‏‌ى «راه حقّ» خودتان- مؤسسه‏‌ى راه حقّى كه جناب آقاى استادى، جناب آقاى خرّازى و ديگر آقايان نشستند و فعّاليت كردند- انصافاً خيلى با بركت مى‏‌نمود و در آن زمان هم خيلى كارساز بود. 🔹 من يادم است در سال ۱۳۴۵ در مشهد جزوه‌اى از اين آقايان به دستم رسيد، خواندم و خيلى لذّت بردم. بعد از آن هم يك نامه به «راه حق» نوشتم -نمى‏‌شناختم هم كه اين آقايان چه كسانى هستند- و گفتم من مى‏‌خواهم به‏‌خاطر اين جزوه تشكّر كنم. نويسنده‏‌ى آن را هم معرفى كرده بودند كه كيست. يعنى در آن زمان، خيلى خوب بود؛ ولى براى امروز كم است و جواب نمى‏‌دهد. يعنى من در فضاى مطبوعاتى كشور كه نگاه مى‏‌كنم «راه حق» محسوس نيست. حالا يا فعّاليتش كم شده، يا از آن نشاط و نوآورىِ اوّل افتاده، يا نه، همه‏‌ى آنها را هم دارد، ولى متناسب با وضع كنونى نيست. 🔹 بنابراين شما از اين تجربه [مؤسسه راه حق] استفاده كنيد. يكى از موارد سياستگذارى همين است. سياستگذارى كنيد؛ صد نفر طلبه‏‌ى فاضل را انتخاب كنيد، به اينها شهريه‏‌هاى معيّن بدهيد- مكتوب المؤونه كنيد، قرارداد ببنديد- همين روزنامه‏‌هايى را كه گفتيد، آنچه را كه مربوط به مبانى فكرى است، در اختيارشان بگذارند؛ چه آنچه كه به اصل نظام برمى‏‌گردد- چون نظام، نظام اسلامى است- چه آنچه مستقيماً با نظام ارتباط ندارد، بلكه با دين ارتباط دارد- به مسائل تشيّع و به مسائل اصل اسلام ارتباط پيدا مى‏‌كند و در آن مسائل فلسفى مطرح است- اينها را ببينند و برنامه‏‌ريزى شده كار كنند. 🔹 يعنى وقتى شما در حوزه‏ قم هستيد، اگر سؤال كننده‏‌اى- سؤال كننده‏‌ى فرضى- از شما سؤال كند كه حوزه‏ قم با اين عظمت، با چهل هزار طلبه، با چند هزار فاضل، با عدّه‏‌ى قابل توجّهى قلم به‏‌دست، در مقابل اين افرادى كه اين‏طور هتك مى‏‌كنند و حجابها را مى‏‌درند، چه كار كرده است؟ شما مى‌توانيد بگوييد كارهايى مى‏‌كند؛ يعنى خاطرتان جمع باشد كه كارهايى مى‏‌شود- جزئيّات را ندانيد كه چه كارى مى‏‌شود؛ اما بدانيد كارهايى انجام مى‏‌گيرد- اين، در صورت برنامه‏‌ريزى خواهد بود. بعد هم آثار و بركاتش در جامعه ظاهر خواهد شد. 🔹 به نظر من، اين يكى از كارهايى است كه سياستگذارى لازم دارد و جزو شؤون شوراى عالى است و روى اين قضيه بايد وقت بگذارند. 📅 بيانات در ديدار شوراى‏ عالى ۹ مهر ۱۳۷۷ ⏱ ۲۲ سال گذشت... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj @howzavian
در مواجهه با 🚨دوران شیوع کرونا، دوران چالشها و آزمونهای اخلاقی است. در این ایام، مسئولیت های بسیاری را بر عهده داریم: 🍃1- و تحمل : یکی از ابعاد اخلاقی انسان که در مقابله با مصیبت‌ها امکان رشد می‌یابد، صبر است 🔸2- وحدت و و : برای حفاظت از افراد آسیب‌پذیر جامعه (از لحاظ جسمی یا مالی)، همدلی و ایثار، ضروری است از جمله: تأمین مواد بهداشتی و خدمات درمانی برای اقشار ضعیف، کمک مالی به نیازمندانی که کسب و کارشان در این ایام تعطیل شده، صاحب ملک در دریافت اجاره واحدهای تجاری و مسکونی و ... 🍃3- حفظ : حفظ سلامت عموم بر استقلال و منافع فردی رجحان دارد لذا اجرای محدودیت هایی از قبیل و سلب آزادی، گذاری و ممنوعیت تجمعات، اجبار بر استفاده از و مواد بهداشتی، توجیه پذیرند. 🔸4- رعایت : در رفتار با بیماران و در توزیع منابع بهداشتی و درمانی باید عدالت از سوی مسئولان دولتی و کادر پزشکی رعایت شود. ✍محمدمهدی ولی زاده @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفت قوی، ضعیف شمردن دشمن تخویف و تأمین، دو ابزار برای کمک کردن به دشمن برای تسلط بر جامعه‌ی اسلامی است، این‌که کسی مردم را چنان از دشمن بترساند که تسلیم دشمن شوند و یا دشمن را چنان ضعیف نشان دهد که مردم نسبت به او احساس امنیت کرده، و در نتیجه از او شکست بخوردند، هر دو از رفتارهایی است که مجاهدان در جبهه‌ی حق باید از آن پرهیز کنند و این رفتار اگر تبدیل به یک رویه شود، می‌تواند نشانه‌ی نفاق سیاسی آن شخص باشد. وزیر محترم خارجه، اگرچه نقاط مثبتی در طول وزارتش داشته، و این نقاط مثبت توسط جریان انقلابی به‌اندازه‌ی کافی، پررنگ نشد، اما هم این‌سخنش که گفت، قدرت نظامی امریکا چنین و چنان است، به‌جا نبود و هم سخنی که گفت آمریکا را قدرقدرت ندانیم، به درد ایستادگی در مقابل آمریکا نمی‌خورد. از تخویف و تأمین نسبت به دشمن باید پرهیز کرد. @farbehi @howzavian
✳️ طبری، تاجگردون و ... حذف تاجگردون از مجلس یعنی این که مبارزه با فساد شدنی است! یعنی این که وجود یک هسته مومن، شجاع و ضدفساد می‌تواند مبارزه موثر با مفسدان را ساماندهی کند! حذف تاجگردون از قوه مقننه باعث می‌شود تا امثال او که هنوز در مجلس حضور دارند تا مدتی ماست‌ها را کیسه کرده و مانند قبل آشکارا و با گردن کلفتی مرتکب فساد نشوند. پاکسازی حاکمیت از طبری‌ها و تاجگردون‌ها یعنی این که سطح مبارزه با فساد به کانون‌های اصلی و قله‌های فاسد رسیده و نظام برای رهایی از این سرطان‌کُشنده، جدی و با اراده است! ▪️این فتح مبین را به نمایندگان حقیقی مردم و پرچم‌دار این مبارزه که با شجاعت به شهدای گردان میثم اقتدا کرد، تبریک گفته و تبدیل این حرکت به یک روند دائمی را از این عزیزان خواستاریم. ✍ دکتر کوشکی
🔻رسانه برای سرگرمی، سرگرمی برای هیچ ✍ محسن رفیعی وردنجانی در منطق اسلام، حتی تفریح نیز بیهوده نیست بلکه با هدف بازآوری نیرو و نشاط برای انجام امور مفید صورت می گیرد. در روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمودند: «بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد: 1ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیب هاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مى ورزند و 4ـ تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات‏؛ قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.» آنچه مورد تأسف است اینکه، رسانه ای که باید به عنوان وسیله ای برای نشاط و تجدید قوا برای انجام کارهای مفید باشد، تفریح را به عنوان هدفی اصلی تعریف کرده است و شوربختانه در بسیاری اوقات، به بزرگترین مانع کشف و نیل به اهداف حقیقی و مفید انسان ها بدل شده است.   اعتیاد به فیلم و بازی های دیجیتال به دو نمونه از اعتیادهای مرسوم رسانه ای اشاره می کنیم. چه بسیار افرادی که اغلب اوقات خود را به تماشای فیلم می گذرانند. بسیاری هم، معتاد به بازی های نو به نوی دیجیتالی و مجازی شده اند و بازی از بازی شان نمی افتد به شکلی که حتی از خواب و خوراک نیز وامانده اند. رسانه ها به خصوص با محتوای تفریحی و لذتبخش خود در هر لحظه به تخدیر ذهن انسان می پردازند و مردم را معتاد به لذتی خیالی و گذرا کرده اند.مشخصات چنین مواد مخدری از قرار زیر است: دسترس همگانی بدون محدودیت، هزینه اندک، فاقد علائم جسمی مشهود، مقبولیت اجتماعی، همه گیری، سرعت انتشار بی نظیر، نبود انگیزه ترک و... از جمله ویژگی هایی است که خطر اعتیاد به آن را غیرقابل محاسبه کرده است. برخی از خطراتی که معتادان فراوان این نوع از مواد مخدر مدرن را تهدید می کنند عبارتند از: از دست رفتن سرمایه عمر هنگفت و غیرقابل جبران، انحرافات اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و هر انحراف دیگر، هدر رفتن سرمایه انسانی جوامع، دستاویز قرار گرفتن توسط غول های رسانه ای، تخریب فرهنگ های قدیمی جهان، انقلاب های رنگی و مخملی و... با اینکه دین اسلام با تأکید بر حقیقت گرایی و تلاش مفید برای دنیا و آخرت، دارای مبانی، اصول و روش های کارآمدی در قالب معارف ناب و عمیق تربیتی خود برای بهره گیری صحیح از رسانه است اما سؤال اصلی این است که آیا اساساً مردم و مسئولین متوجه این نوع از اعتیاد هستند؟ @howzavian
نقد خویینی.pdf
157.3K
🔰نقدی بر سیاهه اخیر موسوی خوئینی 🔻 ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه مست از خانه برون تاخته‌ای یعنی چه 🌐 لینک مطلب در وبلاگ قول سدید @howzavian
EEM_Volume 19_Issue 65_Pages 53-72.pdf
1.3M
🗂 بررسی و نقد برداشت های انحرافی از واژه انتظار ناظر بر دیدگاه‌های حضرت آیت الله خامنه ای در فصلنامه علمی- پژوهشی انتظار موعود نویسندگان: مهدی قهرمان پریا نوری خسروشاهی سیدمجید نبوی @howzavian
💠 عنوان :حجاب اجباری آری یا خیر؟ سؤال: چرا با وجود اینکه حجاب در دیگر کشورهای مسلمان اختیاری است در جامعه ما از طرف حکومت اجباري است؟ 📝 پاسخ: 1️⃣ اصل وجوب حجاب از ضروریات دینی است که آیات و روایات فراوانی دلالت بر آن دارند، از جمله آیه 59 سوره احزاب و نیز آیات 30 و 31 نور که به پوشش گردن و سینه و نیز مخفی کردن زینت از نامحرم (به غیر از زینت هایی که خود به خود آشکار است) دستور می دهد. حضرت زهرا (س) نیز هنگام بيرون رفتن از منزل، از پوشش خاصي مثل چادر و روپوش استفاده مي‌کردند. با عنايت به این آيات، روايات و سیره زنان متدین در تاریخ اسلام، فقها حکم به وجوب پوشیده بودن تمام بدن زن در مقابل نامحرم و گناه بودن بی حجابی نموده و فقط دست‌ها تا مچ و گردي صورت را استثناء کرده‌اند. 2️⃣ در تمامی سیستم‌های حکومتی، دولت می‌تواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود امور شخصی محسوب می‌شوند، ولی در یک بازه زمانی و شرایط خاص، آثار اجتماعی مهمی دارند، قوانینی وضع کند که دامنه اختیارات فردی را به سود منافع اجتماعی، تنگ‌تر کند، نظیر خرید و فروش و مصرف مواد مخدر که ابتدائا جزء امور فردی هستند اما به دلیل عواقب اجتماعی که دارد، در اکثر کشورهای دنیا ممنوع شده و جرم تلقی می‌شود. بی حجابی نیز اگر چه در ظاهر يک امر شخصي به نظر می رسد ولي به دلیل تبعات و مفاسد اجتماعی ناشی از آن، برای مردان، زنان و خانواده ها و نیز با توجه به وقوع آن در بستر جامعه و حریم عمومی در واقع از امور اجتماعي بوده و از این رو دولت اسلامی حق دارد با جعل قوانيني الزامی، از آن جلوگيري کند. 3️⃣بی اعتنایی کشورهای اسلامی به این واجب الهی، نمی تواند توجیه‌کنندۀ بی‌حجابی باشد، همچنانکه در این کشورها شاهد آزادی بسیاری از ناهنجاری ها و مفاسد، فحشا، شرب خمر و دیگر گناهان هستیم که اگر بخواهیم عمل آن‌ها را ملاک قرار دهیم باید درها را به سوی این آسیب‌ها و زشتی های اجتماعی نیز باز کنیم. مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات @spasokh @howzavian
🔎 رسانه هویت خودآگاهی آنچه که امروزه در مواجهه با رسانه ها و در مصرف الکترونیکی و دیجیتالی مردم اهمیت دارد سطح خودشناسی و میزان دوری و نزدیکی انسان ها در نسبت با خودآگاهی است. آیا رسانه ها خودآگاهی ما را تقویت می کنند یا ما را از خویشتن خود دور می سازند؟ خودآگاهی یعنی نزدیک شدن به شناخت ضعف ها و قوت ها و آشنایی عمیق با آرزوها و احساسات، عشق ها و نفرت ها و توانمندی ها و نارسایی ها و دریک کلام، پاسخ درست به و سوال "من کیستم؟" می باشد. جامعه در ادبیات برخی جامعه شناسان، ملجا و معرف هویت افراد می باشد. "چارلز هربرت کولی"، تعبیر را برای تعریف شخصیت و خودآگاهی انسان به کار می برد و انسان را در قیاس با نظر و نگاه دیگران تعریف می کند. "اروین گافمن"، کنش های افراد را نقش ها یا انتظاراتی می بیند که دیگران از ما در شرایطی معین دارند و "ما بازیگرانی هستیم که پشت صحنه ای متفاوت از جلوی صحنه تعاملاتمان داریم". تورستن وبلن از مصرف نمایشی برای کسب شهرت سخن می گوید و گئورک زیمل نیز عامل فرار از گمنامی در کلانشهرها را مصرف زدگی معرفی می نماید که هردو به کسب شهرت و رسیدن به هویت توجه دارند و عامل خودآگاهی را در چیزهایی خارج از درون انسان جست و جو می کنند. در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و رسانه زدگیِ مفرط که لایک گرفتن از محیط و زندگی به شرط توجه دیگران و عقلانیت درقفس وابستگی ها، سکه رایج بوده و به تعبیر "بودریار"، حادواقعیت حاکم بلامنازعی گشته و نشانه ها و جعلیات غلبه یافته و "فِیک بودن، جای واقعیت را پر کرده" و به تعبیر دقیق تر، رخ داده است، قربانی اصلی چنین اتمسفری، مساله هویت و خودآگاهی بوده که حاصل فرهنگ مصرف زده، نمایشی و جعلی می باشد. پدیده های چون ایفلوئنسرها و شاخ های فضای مجازی، در پارادایم خودآیینه سان و جعلی و مصرف زده و شهرت طلب، قابل فهم بوده که اگر ۱. به تقویت فردیت افراد توجه نکنیم و به واقعیت درونی غنی و ریشه دار با کسب مهارت های زندگی اهتمام نورزیم ۲. اگر به خلوت های معنوی و پررنگ، کم اهمیت باشیم ۳. اگر خاطرات شخصی و خانوادگی کمرنگ و هیجانی داشته باشیم ۴. اگر مطالعه و تفکرانتقادی به عادت ثانوی ما در روند زندگی روزمره مان تبدیل نشود، مرگ سوژه و بحران هویت و تعلیق فرهنگ و افول تمدنی را همچون غرب، تجربه خواهیم نمود. 🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر فرهنگ و رسانه @andisheengelabi @howzavian
🔘حکومت بر دلها با حکومت دینی ✳️ همواره وامدار تلاش اندیشمندان دیندار در راستای تبیین و پاسداری از گوهر وجودی خود بوده است. دغدغه حکومت دینی که توسعه و تعمیق ایمان، اخلاق و شریعت در تمامی زوایای زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است قطعاً با تلاش اندیشمندان دیندار زنده می ماند. ✳️ می توانند با نظریه پردازی در مورد و روش حکومت داری اسلامی و ارائه آن به مسئولین و معممین مسئول، زمینۀ رضایت مندی مردم نسبت به و مقبولیت عمومی را بیش از پیش فراهم نمایند. ✳️ در این صورت است که بدعت ها و کج اندیشی ها از جامعه رخ برمی بندد و اگر رسانه های بیگانه به آرمانهای انقلاب اسلامی تعدی کنند، نیش های زهرآگینشان در اندیشۀ انقلابی مردم کارگر نخواهد بود و ملت جواب آنها را خواهند داد. 🖋 @howzavian
👌نگویید الهی غم نبینی و گرفتار نشوى 🔸اميرالمؤمنين علي عليه السلام شنيدند كه شخصى براى دوستش، چنين دعا مى كند: الهى غم نبينى و گرفتار نشوى! امام عليه السلام فرمودند: تو در واقع براى مرگش دعا كردى؛ زيرا هر كس در دنيا زندگى مى كند به ناچار، غم و گرفتارى مى بيند. 📚شرح نهج البلاغة، ج ۲۰، ص ۲۸۹، ح ۳۰۱ @howzavian
✍️ لطفا سئوال را پاک نکنید ...مشکل اینجا است که ما در فضای سیاسی کشور دچار نوعی رودربایستی هستیم ‏یعنی در ابتدای فعالیت یک مسئول گفته می‌شود که صبر کنیم تا مدتی از دوران ‏فعالیتش بگذرد. بعد در میانه راه دچار روزمرگی می‌شویم و درنهایت هم می‌گوییم ‏الآن فرصت مناسبی برای پرسشگری نیست چون مدت زیادی از دوران فعالیت این ‏شخص باقی نمانده است و بعد از پایان یافتن مسئولیت هم یک فرد با انبوهی از ‏سؤالات مربوط به نوع عملکردش به حاشیه می‌رود و به‌طور طبیعی در آن زمان هم ‏فرایندی برای به پاسخ واداشتن او وجود ندارد.‏ پس چه باید کرد؟ چه زمانی فرصت سؤال پیش می‌آید و در چه موقعیتی می‌توان ‏بدون مانع یک فرد مسئول را به پاسخگویی مجبور کرد؟ متن کامل را از این جا بخوانید: @siyasat_nameh @howzavian
🔴 دفاع از توحش؟! وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ قاتلان وحشی را باید اعدام کرد تا انسان و انسانیت بماند. باید این پیام به دشمنان انسان در سراسر جهان برسد: ” تا اعدام نشوید” کسانی که تشنه هستند باید اعدام شوند تا درس عبرتی باشند برای خونخواران تاریخ ✍️م.طالبی دارستانی @banooyetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قدردانی مردم از اجرای حکم اعدام عاملان بمب گذاری سال89 مهاباد @rasanewsagency @howzavian
🔻میزان کشته های آمریکا در سال و 🔻ادعای حقوق بشری @daneshjumashruti @howzavian
♨️ خجالت زده ايم اي شهيدان خدمت http://serajonline.com/ @howzavian
🔸رنگارنگ سیاست بازان ۲۴ بیت به یاد ۲۴ خرداد ۱۳۹۲، و روی کار آمدن که همۀ گفتار و رفتارش رنگ و و دارد 👇 رنگ است این بازار دنیا رنگ سرمایه‌ها شد رنگ و کالا رنگ سخت است تشخیص حق از باطل ازبس‌که شد باطل فریبا رنگ دنیای خود را کرده‌اند این قوم با هاله‌ای از جنس عقبی رنگ با طرحی از اندیشۀ شیطان پاشند بر پاکی دل‌ها رنگ دیگر اراذل را نمی‌بینیم زیرا شده هر بی‌سروپا رنگ هشتادوهشتی، فتنه‌گر هستند از نسل فتنه، نسل غوغارنگ آرامش ما را کنند از کین با فتنه و آشوب و بلوا رنگ بین مُلَوّن‌های لامذهب دارد یکی‌شان الفتی با رنگ نامش فریدون، گرچه ضحاک است تاریخ را هم کرده حاشا رنگ کرد از خباثت همچو شمر دون درس قیام کربلا را رنگ از دست لاری‌جانی و این شیخ قانونمان رنگ است و اجرا رنگ زور و زر و تزویر می‌گیرد از دولت سالوس اینها رنگ این دولت ما دولتی رنگی است عرضه فقط رنگ و تقاضا رنگ دولت فتاده دست اهریمن دارد ولی نقشی اهورارنگ چون انقلابی نیست، می‌گیرد از کدخدا و بی‌خداها رنگ اهل نفاق است و زده با کبر بر مدرک تحصیل و ویزا رنگ با منتقدها مهربان است او با سیل توهین‌های رنگارنگ کارش همه کذب و فریب و مکر دیروز رنگ، امروز و فردا رنگ بسته است با هم‌دستی دزدان بر سکه و بر ارز نیما رنگ برجام او ننگ است و می‌خواهد مخفی کند این ننگ را با رنگ کرده گلابی‌های کرمو را با وعده‌هایش این هیولا رنگ با بیستْ سی خواهد که برگیرد از عفت و ایمان و تقوا رنگ بر چهرۀ ایران اسلامی زد از فساد و فقر و فحشا رنگ ابلیس هست و می‌کند هر روز هم ریش خود هم کیش خود را رنگ ، ۱۳۹۹/۰۴/۲۶ @howzavian
🔻رسانه برای سرگرمی، سرگرمی برای هیچ ✍ محسن رفیعی وردنجانی در منطق اسلام، حتی تفریح نیز بیهوده نیست بلکه با هدف بازآوری نیرو و نشاط برای انجام امور مفید صورت می گیرد. در روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمودند: «بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد: 1ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیب هاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مى ورزند و 4ـ تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات‏؛ قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.» آنچه مورد تأسف است اینکه، رسانه ای که باید به عنوان وسیله ای برای نشاط و تجدید قوا برای انجام کارهای مفید باشد، تفریح را به عنوان هدفی اصلی تعریف کرده است و شوربختانه در بسیاری اوقات، به بزرگترین مانع کشف و نیل به اهداف حقیقی و مفید انسان ها بدل شده است.   اعتیاد به فیلم و بازی های دیجیتال به دو نمونه از اعتیادهای مرسوم رسانه ای اشاره می کنیم. چه بسیار افرادی که اغلب اوقات خود را به تماشای فیلم می گذرانند. بسیاری هم، معتاد به بازی های نو به نوی دیجیتالی و مجازی شده اند و بازی از بازی شان نمی افتد به شکلی که حتی از خواب و خوراک نیز وامانده اند. رسانه ها به خصوص با محتوای تفریحی و لذتبخش خود در هر لحظه به تخدیر ذهن انسان می پردازند و مردم را معتاد به لذتی خیالی و گذرا کرده اند.مشخصات چنین مواد مخدری از قرار زیر است: دسترس همگانی بدون محدودیت، هزینه اندک، فاقد علائم جسمی مشهود، مقبولیت اجتماعی، همه گیری، سرعت انتشار بی نظیر، نبود انگیزه ترک و... از جمله ویژگی هایی است که خطر اعتیاد به آن را غیرقابل محاسبه کرده است. برخی از خطراتی که معتادان فراوان این نوع از مواد مخدر مدرن را تهدید می کنند عبارتند از: از دست رفتن سرمایه عمر هنگفت و غیرقابل جبران، انحرافات اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و هر انحراف دیگر، هدر رفتن سرمایه انسانی جوامع، دستاویز قرار گرفتن توسط غول های رسانه ای، تخریب فرهنگ های قدیمی جهان، انقلاب های رنگی و مخملی و... با اینکه دین اسلام با تأکید بر حقیقت گرایی و تلاش مفید برای دنیا و آخرت، دارای مبانی، اصول و روش های کارآمدی در قالب معارف ناب و عمیق تربیتی خود برای بهره گیری صحیح از رسانه است اما سؤال اصلی این است که آیا اساساً مردم و مسئولین متوجه این نوع از اعتیاد هستند؟ @howzavian