eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
439 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ سفره گسترده انقلاب ✍ محمدرضا میرزائی اصفهانی ❇️من کاری به افشاگری آقای فتاح ندارم که درست است یا غلط و یا اینکه چه هدفی داشته است. مهم این است که سفره انقلاب بیش از حد برای کسانی که نقشی در انقلاب و نظام و جنگ داشته و دارند(یا اصلا نداشته اند و به سفره دسترسی پیدا کرده اند) پهن است. از پاسخهای بی سر و ته و بی ربط دیگران هم می شود پی برد که بسیاری از سخنان آقای فتاح درست است. اما سخنی با جناب آقای حداد عادل: فرموده اید بخاطر ابراز نگرانی مقام معظم رهبری از وضعیت علوم انسانی دست به تاسیس چنین مدرسه ای زده اید. جناب آقای حداد، از دانشمند فرهیخته ای چون شما بعید بود که چنین استدلال سخیف و بی پایه و اساسی بیان کنید که حتی کودکان هم آن را نمی پذیرند. البته بخش اول سخنتان خطاب به آقای فتاح مبنی بر اینکه مدیران سابق بنیاد چه می کرده اند، درست است و خیلی خوب است قوه قضائیه و سازمانهای نظارتی ورود کنند و از این پس نظارت بیشتری روی چنین بذل و بخششهایی داشته باشند. اما درباره بخش دوم چند سوال دارم: ❓آیا نگرانی مقام معظم رهبری محدود به تهران آن هم شمال شهر بود؟ آیا نگرانی ایشان معنایش تاسیس مدرسه انتفاعی آن هم با اموال بیت المال است؟ اگر ایشان نزد شما ابراز نگرانی کرده اند، احتمالا با توجه به سوابق درخشانتان برای اعزام دانش آموزان المپیادی بوده و شاید گمان کرده اند می توانید تحولی در نظام آموزشی کشور ایجاد کنید نه اینکه بخشی از منطقه شمال شهر تهران را متحول کنید. ❓آیا واقعا ضرورتی داشت برای پاسخگویی از مقام معظم رهبری مایه بگذارید؟ اگر کار خوبی کرده اید که حظ و بهره اش نصیب خودتان شده و در جیب ایشان نرفته، اگر هم مرتکب اشتباهی شده اید، چرا طوری سخن می گویید که انگار ایشان شریک جرم شما هستند؟ 👈حالا بهتر می توان قضیه صلح امام حسن علیه السلام را درک کرد. چون کسانی که در لشکر ایشان بودند، ابن الوقت و مترصد فرصت بودند ببینند کدام سفره چرب تر است تا به همان سو بروند. امام خمینی(ره) فرمودند: نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. شما تلاش کنید به این وصیت عمل کنید. @howzavian
🔻 کاش امثال و می فهمیدند 💥 با انفجار اخیر لبنان و اتفاقات پس از آن و اظهارات امانوئل مکرون، و مواضع مختلف حُکام منطقه ، شنیدن و باز نشر این روایت از دیدار سعد حریری با لازم و بسیارجالب وشنیدنی وقابل تأمل است ! ‌ ❇️ ‏‎طارق متری وزیر سابق فرهنگ می‌گوید :  ماه مارس سال 2010  من بهمراه به تهران رفتم ، با آیت‌الله وقت ملاقات داشتیم. ❇️ قبل از نشست من و کنار یکدیگر نشسته بودیم به من گفت : که ما باید سلاح حزب الله را بعنوان موضوع اصلی مطرح کنیم، من چیزی نگفتم اما دیگران همه موافقت کردند. ✅ زمانی که به دفتر وارد شدیم، ایشان بسیار گرم و صمیمانه با سعد برخورد کردند ، ایشان از رفیق الحریری به نیکی یاد کرد ، سعد الحریری درباره لبنان و موضوع سلاح حزب.الله سخن گفت و سپس آیت‌الله خامنه‌ای نگاهی به وی کرد و گفت: آیا رمان را خوانده ای؟ مشخص بود که سعد الحریری این رمان را نخوانده بود ، سپس آیت الله خامنه ای ادامه داد : این داستان یک زن بسیاز زیبا و شاید زیباترین  زنهای پاریس است و طبیعی است تمام کسانی که قدرت داشتند به دنبال اوبودند، اشخاص دارای نفوذ و  ثروت ، اسم این زن چه بود؟ طارق متری جواب داد : اسمرالدا ... آیت الله خامنه ای نگاهی به من ( طارق متری) کرد و با تبسمی گفتند : آفرین... معلومه که تو وزیر فرهنگ هستی؟! سپس رهبر ایران گفت : تمامی اشخاصی که ویژگی های این زن را در زیبایی و لطافت می دانستند خواهان سوء استفاده از وی بودند ، این زن (اسمرالدا) خنجری زیبا و تیز همراه خود داشت تا در برابر سوء استفاده کنندگان از خود دفاع کند. ✅ آیت الله خامنه ای ادامه دادند : آقای نخست وزیر! لبنان شبیه این زن زیباست ، عروس مدیترانه است ... تمامی کشورها خواهان آن هستند و اسرائیل تهدید و خطری برای آن است ... اما سلاح حزب الله مانند خنجر اسمرالدا است ! ✍بهزاد زارع @daneshjumashruti @howzavian
📍اینستاگرام چگونه فرزندانمان را خودشیفته می‌کند؟ نویسنده: فاطمه جعفرپور برزکی 🔻مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده است نشان می‌دهد بین فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی و ابتلا به خودشیفتگی، رابطۀ مستقیم وجود دارد. در تجزیه و تحلیل این رابطه، رفتارهایی مانند تلاش برای جذب فالور و لایک بیشتر از کاربران، انتشار حوزه‌های شخصی زندگی، انتشار تصاویر و جوانب مثبت زندگی روزمره از مواردی است که می‌تواند از ویژگی‌های فرد خودشیفته در این شبکه اجتماعی باشد. ‌ کلاید در این خصوص می‌گوید: «در زمینه بروز خودشیفتگی به عنوان یک اختلال شخصیتی، من نمی‌توانم بگویم که شبکه اجتماعی عامل اصلی این اتفاق محسوب می‌شود ولی روی این مسئله تاکید فراوان دارم که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای تاثیر زیادی را برای بروز هر چه بیشتر خودشیفتگی بر جای می‌گذارند.» ‌ 📌 ادامۀ این مطلب را در «کدومو» بخوانید: ‌ https://bit.ly/3iKTeLc @howzavian
🔴 کوته نگری به بزرگترین دزدی تاریخ معاصر ✍️ مجید پاک‌نیت 🔸 دزدی می‌تواند به هزاران میلیارد پول تعلق گیرد. می‌تواند کوتاهی در پرداخت حق‌الزحمۀ دستان پینه بسته و کبود کارگران باشد. می‌تواند تبانی و بده بستان دوستانه‌ای باشد که بسیاری از ما از آن محرومیم! و همه اینها نیز نفرت‌انگیز است. اما به نظر نگارنده نفرت‌انگیزترین دزدی تاریخ، دزدی سرزمینی است که تقریباً چیزی از آن برای ساکنان اصلی‌اش باقی نمانده! به عنوان مثال ربودن فلسطین بزرگترین و بلندمدت‌ترین دزدی دوران معاصر است. 🔸 اگر سازمان - مثلاً- ملل متحد، تمام هیکل رژیم‌های غاصب را با آب مقدس غسل تعمید دهد و شیوخ زائد عبری-عربی، سر و روی خونین مولود انگلیسی را با آب زمزم بشویند، باز هم نطفۀ نامشروعش پاک‌شدنی نیست. غاصب، غاصب است. همراهی سازمان ملل متحد و کشورها و کشورک‌ها، تنها رسمیت‌بخشی به دزدی دزد و سهامداری در ظلم اوست. 🔸 قوانین و دیکته‌های سازمان ملل، از قوانین الهی بالاتر نیست. مسلمانان نه دوست دارند و نه اجازه دارند که در دفاع از مظلوم و پس زدن خواهش‌های ظالمان کوتاهی کنند. پس ای مدعیان ورزشِ منهای سیاست و ای شیفتگان غرب! اگر تن خود را هم به دوستی با اسرائیل بفروشید، یهود و نصارا از شما راضی نخواهند شد، تا با آنها در جنایت‌هایشان شریک شوید! با این استدلال‌ها و ادعاهای «مکش مرگ ما» توپ‌بازی و ... با کودک‌کش‌ها عادی‌سازی نخواهد شد، ای مقلدان زوائد عربی! 📝 متن کامل در حوزه نیوز👇 https://hawzahnews.com/x9N5P @majid_pakniyat @howzavian
🔘 احیای شعائر مقدمه اقامه اوامر 📌 احیای شعائری که منتهی به اقامه اوامر اهل بیت علیهم السلام نگردد یک جایش می‌لنگد و ایراد دارد... ♦️ سلسه مراتبی را که فلاسفه صدرایی برای حادث شدن و وقوع یک عمل و فعل انسانی در خارج و عالم واقع عنوان می‌کنند به ترتیب عبارت است از علم، شوق، اراده، تصمیم و عمل... گرچه ممکن است که یک عمل انسانی بدون لحاظ ترتیب این مراحل در عالم واقع به فعلیت برسد، اما پنج مرحله مذکور یک سیر عقلایی و قاعده‌مند و نتیجه بخش به شمار می‌آید. 🔸 احیای شعائر اهل بیت علیهم السلام به معنای زنده نگاه داشتنِ با تبیین، ترویج و تبلیغِ مطابق با سیره ائمه اطهار علیهم السلام ابتدا موجب علم و آگاهی صحیح مردم به غایتِ سبک زندگی معصومین علیهم السلام و سپس ایجاد شوق و اراده در دلها برای جامه عمل پوشاندن به اوامر آنها خواهد شد. 🔹 قطعا شوق و اراده خالصانه که زمینه ساز تصمیمات و اعمال سعادت بخش انسان است متوقف بر علم و آگاهی درستی است که از احیاء صحیح شعائر اهل بیت علیهم السلام حاصل می‌شود، لذا با لحاظ این ترتبی که در به فعلیت رسیدن اعمال انسان وجود دارد احیاء صحیح شعائر اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. ♦️ اگر احیای شعائر درست و مطابق سیره ائمه اطهار علیهم السلام نباشد موجب ایجاد علم و آگاهی صحیح در مردم نسبت به معارف توحیدی و اعمال معصومین علیهم السلام نخواهد شد و اگر چنین گردد ما شاهد ایجاد شوق، اراده، تصمیم و عمل جهت اقامه اوامر اهل بیت علیهم السلام در جامعه نخواهیم بود. 🔹 با توجه به عبارات فوق هیئتی که انسانِ حق طلب و عدالتخواه، ظلم ستیز و ضد اشرافیت تربیت نکند و موجب تعمیق ولایتمداری و افزایش بصیرت در مخاطبان خود نگردد قطعاً دچار انحراف و گمراهی است. چون صفات مذکور شالوده سیره اهل بیت علیهم السلام بوده و توصیه مؤکد آنان به پیروان خود می‌باشد. 🔸 چگونه می‌شود انسان در هیئت‌ها بر مصائبی که بر اهل بیت پیامبر اکرم (ص) گذشته است اندوهگین گردد و عزاداری کند ولی نسبت به حال روز فعلی مسلمین و پیروان همان پیامبر بی تفاوت باشد!؟ مگر ائمه اطهار علیهم السلام در زمان خویش چنین بودند!؟ هیئت و عزاداری که چنین باشد قطعاً راه را گم کرده و نیاز به هدایت دارد. ♦️ گذشته از سینه زنان زیر بیرق انگلیس که خیانت آنان آشکار شده است، امروزه اگر شاهد اندک هیئت‌ها و هیئتی‌هایی هستیم که نسبت به ظلم و فساد نظام سلطه و مستکبرین خارجی و منافقین داخلی موضعی ندارند همواره ساکتند به خاطر عدم علم و آگاهی درست آنان نسبت به شعائر ناب اهل بیت علیهم السلام است. ✔️ هیئتی مورد امضای امام عصر عج می‌باشد که فلسفه و هدف عزاداری و تکریم و تعظیم شعائر حسینی را خوب ادراک کرده باشد و آن را مقدمه‌ای برای اقامه اوامر سیدالشهدا قلمداد کند و خدای ناکرده به صرف عزاداری اکتفا نفرماید... ✍️حسین کاوه @sollam @howzavian
اطلاع نگاشت | چرا حسین جنس غمش فرق می‌کند؟ @howzavian
💠 این اشک چشم نیست، بگو چشمه حیات دستِ مرا بگیر اَلا کشتیِ نجات راهی نشانِ من بده سلطانِ کائنات رَحمی به قلبِ سوخته کن اَیُّها العَزیز ای شورِ روضه های تو شیرین تر از نبات بارانِ گریه جانِ مرا پاک می کند این اشکِ چشم نیست، بگو چشمهٔ حیات دیگر بس است اینهمه حسرت! بریده ام مستم کن از وصالِ خود ای تشنهٔ فُرات هرچند بی وفا شده ام دوست دارمَت مدیونِ لطفِ فاطمه ام تا دَمِ وفات گفتم وفات، نه! به غلط گفتم آه... نه... خواهم شهید باشم و مدفونِ کربلات @qalamhayeashegh @howzavian
🔴 ما قادرِ عاجزیم! ✍محمد ادریسی دعا و ذکر هر روز ما این جمله دل سوز شده است:«یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآء وَ ذِکرُهُ شِفآء إرْحَمْ مَن لَیْسَ لَهُ إِلّا حُب الْحُسین فِی الْأَرْضِ کربلاء»اى آن که نامش دواست و ذکرش شفاست رحم کن بر کسی که جز عشق حسین(ع) هیچ ندارد. ما قادرِ عاجز هستیم یعنی اینکه امسال به خاطر شرایطی که در آن هستیم هم می توانیم و هم نمی‌توانیم آن‌گونه که شایسته هست ابراز ارادت به محضر او داشته باشیم. شبهه وارد می‌کنند و می‌گویند که هیئت‌ها و روضه‌ها را تعطیل کنید و به‌جای آن به نیازمندان کمک کنید که در پاسخ باید به آن‌ها گفت این سخن شما مثل آن است که بگویید شفاخانه‌ها را تعطیل کنید و به بیماران کمک کنید! عاشورا همیشه عاشوراست گرچه حتی یک روضه و یک عزادار هم پیدا نشود و ما فعلاً کاری با دروغ‌های آشکار و شرارت پنهان نداریم اما حرمت‌ها در محرم توسط هواداران صادق حاضر نقض نشد و نمی‌شود. عاشورا و محرم تنها روزها و آموزه‌ای با پیچش‌های عاطفی نیست و این عاشورا و محرم مقاله‌ای نیست که فقط نخبگان آن را درک کنند و دردی نیست که فقط گرفتارها آن را حس کنند و غربتی نیست که فقط دور از وطن‌ها لمس کنند و جلال او هیچ‌گاه بر باد رفتنی نیست. با مراسم نگرفتن ما و شما و کم‌رنگ کردن عزاداری‌ها و با کشتن آل حسین و با کشتن حسین، نژاد این حسین(ع) از بین نخواهد رفت. ما ملت امام حسینیم یعنی اینکه مرگ هراس نیستیم و ابن دنیا نیستیم، یزیدیان زمان حاکم در عصر ما اگر ما را اسیر کنند و ما را به آهن‌ها گره بزنند و آسیب بزنند و شکنجه کنند و در راه ما خطرات شن شکل بریزند و با پای‌ برهنه بر خارهایی زمین و زمان که در تاریکی‌ها و ظالم‌ها ایجادشده بدوانند و حتی تکه‌تکه کنند، باز هم سرافراز و پیروز هستیم و مرگ را یک حق می دانیم و حقیقت، رفتن است اما شهادت یک انتخاب بی‌همتاست که نصیب هرکسی نمی‌شود. عاشورا فقط یک واقعه تاریخی نیست که در گذشته اتفاق افتاده بلکه حرکتی است که با آینده همراه است. گزارشگران تمام متون تاریخی از شور و شوق و روح و عشق و درد و رنج حسین و آنچه از او و بر او رخ‌داده است می‌گویند اما تاریخ نویسان فقط برخی از آن را منعکس می‌کند و در برخی نقل‌ها که از امامان بیان‌شده است و آنچه برای حضرت اتفاق افتاده بود که به دست ما رسیده است را از ترس شکسته شدن قلب شیعیان پنهان‌ شده است. غم او با هر آنچه در تراژدی ها دیده‌ایم و شنیده‌ایم و خوانده‌ایم فرق دارد به‌عبارت‌ دیگر، می‌گوییم: اگر درباره هر کتابی و فیلمی و صدایی از هر انسانی در هر مکان از هر آئین و ملت در هر زمان صحبت کنیم خواهیم فهمید که امام حسین(ع) ویژگی برجسته‌ای دارد که در هیچ‌یک از رمان‌ها و کتاب‌های بیگانه نویس، این ویژگی‌های که به‌صورت سوگ نوشت شکل و سوگ‌سرودها است یافت نمی‌شود. اگر دنیا پیر شود، عاشورای امام حسین(ع) جوانی آن است و اگر دنیا بیمار شود، او درمان آن است و اگر دنیا تاریک شد، او نور و هدایت آن و هیئت‌ها و روضه‌های او همیشه دار الضیافه است. از او بخواهید که ما را به رضای خود هر آنچه هست راهنمایی کند. @howzavian
✅سبک زندگی حسینی 🍃 میخواهم درباره ام المصائب خانم زینب کبری بنویسم و الگوگیری از این خانم . 🌹زینب کبری سومین فرزند امام علی علیه السلام و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند و در دامان پاک این خانواده نورانی پرورش یافته است . 1⃣بر اساس روایات متعدد زینب کبری سلام الله علیها توسط پیامبر اسلام صورت گرفته و جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر رساندند. 🔺زینب را مخفف "زین اب" دانسته اند، یعنی زینت پدر ✅نتیجه : نام نیکو در تربیت فرزندان نقش دارد . و حوادث زندگی زینب کبری نشان داد که ایشان واقعا بودند .بخصوص سخنرانی فوق العاده باصلابت ایشان در کوفه و شام همگان را به یاد سخنرانی های مولا علی مرتضی می رساند. 2⃣خانم زینب کبری در شروط ازدواج خود همراهی با امام حسین علیه السلام را ذکر میکند . ✅نتیجه: در انتخاب همسر لازم است که انسان داشته باشد و همه جوانب را در نظر بگیرد . 👈برای اینگونه اقدامات هست که زینب کبری سلام الله علیها به یک زن عاقله و فهیم در تاریخ معروف است . 3⃣بخش دیگر زندگی زینب کبری همراه کردن با خود در کربلا هست. و بعد هم فوق العاده زیاد و تواضع فوق العاده در برابر امام (آنگاه که در شهادت فرزندان از خیمه ها خارج نشدند) در شهادت فرزندان هست . ✅ نتیجه : همراه کردن فرزندان نشان دهنده👈 نقش مادر در شکل گیری شخصیت فرزندان و هدایت ایشان هست . 👈 شهادت فرزندان و صبوری مادر هم نشان دهنده والای مادر هست که همه عواطف مادرانه خود را در راه ولایت فدا میکند. 👈و اینکه از خیمه ها هم بیرون نمیرود هنگام شهادت فرزندان هم اوج تواضع و بزرگواری و اخلاص خانم زینب کبری را نشان میدهد که خانم قربانی خود را در مقابل امام ناچیز میشمارد. 4⃣عبادت زینب کبری حضرت زینب کبری (س) شب‌ها به عبادت می‌پرداخت و در دوران زندگی، هیچ‌گاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد. شب زنده‌داری وی حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد. فاطمه دختر امام حسین (ع) می‌گوید: «عمه ام زینب در تمام شب عاشورا در محل عبادتش ایستاده بود و به پروردگار خویش استغاثه می کرد.» ارتباط حضرت زینب (س) با خداوند آن‌گونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود: «خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن 5⃣اوج حماسه زینب کبری در عاشورا و بعد عاشورا هست که حضور شجاعانه و عفیفانه و مقتدر در همه صحنه های کربلا و دوران اسارت داشتند . 🌹 زینب کبری سلام الله علیها به عنوان همراه همیشگی امام حسین علیه السلام در کربلا معروف است که در تمام صحنه های کربلاحضور داشتند. و مسئولیت خانمهای حرم و بچه ها را عهده دار بودند و فضا را به زیبایی مدیریت میکردند . 🌹بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش هم خانم زینب کبری را عهده دار بودند و مدیریت میکردند و واقعا بسیار زیبا مدیریت کردند . 👈هم روحیه میدادند و آرام میکردند گریه کنندگان را . هم تیمارداری میکردند از امام سجاد علیه السلام و اُسرا 👈هم مراقب حفط اهل حرم بودند. جایی که از اهل حرم خواسته بودند که طلاهای خود را در بیاورند که به خاطر طلا کسی حجاب آنها را برندارد یا آنجا که خواستند که سرها را جلوتر ببرند تا کسی به اهل حرم نگاه نکند. 👈5⃣و هم در نقش یک پیام آور کربلا ظاهر شدند . 🌹خطبه های کوبنده زینب کبری سلام الله علیها در کوفه و شام در تاریخ معروف است . لحن باصلابت خطبه ها مردم را به یاد امام علی علیه السلام می انداخت برخی گمان میکردند که مولا علی بر مسند خطبه نشسته است . 🌹خود خطبه ها هم بسیار کوبنده بود . جوری که وقتی ابن زیاد برای تحقیر گفت دیدی خدا با شما چه کرد؟! ✅✅ خانم زینب کبری با صلابت تمام فرمودند که "ما رایت الا جمیلا" و با این 👌جمله تاریخی زیبایی های کربلا و ماندگاری آن را به رخ جهانیان کشیدند . ✅نتیجه اینکه: اگر الگوی زنان ما خانم زینب کبری باشد به تعبیر حضرت آقا نتیجه میشود درک درست از موقعیتها ✅چرا که زینب کبری توانست باصلابت با ایستادگی، با استقامت و صبرفراوان و با روشنگری های فوق العاده غَرّای خود، فضایی که بر علیه امام حسین علیه السلام بود را کاملا عوض کند. 👈جوری که یزید از ترس گفت کار من نبود کار ابن زیاد بود ، حتی دستور داد که مجلس عزا برای امام برپا کنند . بنا به برخی نقلها اولین مجلس امام حسین علیه السلام هم در مجلس یزید تشکیل شد . ✅این است حماسه زینب کبری که با وجود تمام مصیبتها و سختی های اسارت، در صحنه می ماند و فضا را به نفع امام حسین علیه السلام تغییر میدهد. این یعنی 🏴 کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود. ✍محمدلو @hagigatevasel
🔻نوکری هرچه سخت تر، اجر و پاداشش بیشتر نفس ها پشت نقاب حبس است و سینه ها در اضطراب مبتلا نشدن چهره ها زیر نقاب ماسک پنهان است و هویت ها مخدوش. رفت و آمد ها فقط رفت دارد و آمدش حذف شده است. مدارس و آموزشگاه ها تعطیل و از شور و حرارت و شیطنت بچه ها خبری نیست همه را از یکدیگر جدا کرده اند؛ برادر از برادر و پدر و مادر از فرزند فراری شده اند. کرونا آمده است و نمی رود ... و البته طبیعی است که :هوا بس ناجوانمردانه سرد است آی ؛ سلامم را نمی خواهند پاسخ گفت سرها در گریبان است. http://asremrooz.ir/vdcgy39xuak97u4.rpra.html @howzavian
🎯واکنش‌ نهاد دین به عادی سازی روابط امارات با اسرائیل؛ سکوت معنادار صوفیان و سلفیان! ابوالفضل نصیری 📌بسیاری از متولیان نهاد دین در پی این سازش موضع سکوت گرفته‌اند. از جمله می‌توان به سکوت «الأزهر» مصر که بخش قابل توجهی از بودجه خود از امارات میگیرد و نیز استقلال چندانی از حکومت مصر ندارد، «رابطه العالم الإسلامی» که تابع حکومت سعودی است، هیأت کبار علمای عربستان سعودی و مجلس حکمای مسلمین اشاره کرد. مجلس حکمای مسلمین نهادی است که امارات در برابر اتحادیه جهانی علمای مسلمان که هویتی اخوانی دارد تاسیس کرده تا در دعوای سیاسی با قطر، دست خود را در حوزه مذهبی پر کند. عمده جریاناتی که دست به بیعت به امارات داده‌اند صوفی‌اند و در این داستان سکوت اختیار کردند... 🖇متن کامل: https://b2n.ir/240991 @howzavian
🔶مدارس لاکچری و شائبه نفوذ در حوزه 🔹بی شک از حوزه علمیه لاکچری باید انتظار تربیت مرجع تقلید لاکچری، فتوای لاکچری و مقلد لاکچری داشت، و هم رییس جمهور دیگری با «زی لاکچری»، نه زی طلبگی و انقلابی. ✍ علی اسفندیار متن کامل در خبرگزاری رسا 👇 rasanews.ir/002mKu @howzavian
📚معرفی کتاب ✍ محمدصدرا مازنی 💠عمده پژوهشگران حوزه دین که نه؛ همه آنان با استاد احد فرامرز قراملکی آشنا هستند؛ اغلب اهل پژوهش کتاب‌های ایشان در حوزۀ روش تحقیق را خوانده و احتمالاً به دیگران توصیه کرده‌اند؛ تسلط قراملکی به روش‌شناسی پژوهش در گستره دین‌پژوهی موجب احترام اهل علم به استاد شده است. البته اینجا قصد معرفی این شخصیت علمی را ندارم؛ در فرصتی دیگر به تناوب چهره‌های برجستۀ روش تحقیق را معرفی خواهم کرد. تصمیمم در این نوشته معرفی یکی از جدیدترین آثاری است که در حوزه روش تحقیق تدوین شده است. کتاب اصول و فنون پژوهش در گستره دین پژوهی را احتمالاً یادتان هست؛ این کتاب نوشته جناب آقای دکتر قراملکی است؛ اینک اما جناب حجت الاسلام و المسلمین سیدغلامرضا موسوی تحریری جدید از مباحث روش‌شناسی پژوهش‌های دینی ایشان ارائه کرده است با عنوان: «روش‌های دین‌پژوهی» و انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز به اهتمام معاونت پژوهش حوزه آن را به زیور طبع آراسته است. از مؤلف محترم و همکاران ارجمندم حجج اسلام و المسلمین رفیعی و محمدی‌ یدک به خاطر اهتمام به انتشار این کتاب صمیمانه تشکر می‌کنم؛ پیشگفتار کتاب، آن را متمایز از اصول و فنون پژوهش در گستره دین‌پژوهی معرفی کرده و گفته شده است: «تلاش مؤلف ارائه چارچوبی علمی و روش‌شناختی برای تدوین و نگارش آثار علمی و پژوهشی در حوزه علوم دینی است و سعی شده است تا حدودی ادبیات این حوزه را آسان و زودیاب نماید.» به طلاب و فضلای پژوهش‌آموز حوزه و دانشگاه توصیه می‌کنم برای موفقیت در نگارش مقاله و پایان‌نامه این کتاب را در سبد مطالعاتی خویش قرار دهند. @masaelepazuhes
💢 متاسفانه بعضی از ، سختگیری‌‌های بیجا و انتظارات خیالی از دارند! توقع دارند که خواستگار همان شرایط اقتصادی پدرشان بلکه بالاتر را که پس از سال‌ها کار و تلاش به آن رسیده‌اند، در همان ابتدای جوانی خواستگار داشته باشد. واقعا چرا با اینگونه انتظارات غیر منطقی، شرایط ازدواج را برای خودتان آنقدر سخت می‌کنید که درنهایت یک عمر تنهایی و حسرت را به جان می‌خرید!؟ 👈 سخت کردن شرایط ازدواج، هیچ تضمینی برای خوشبختی شما دختران نمی‌شود. همین که طرفتان مسئولیت پذیر، اهل کار و تلاش و برنامه ریزی باشد و بتواند خانه‌ای را به صورت رهن یا کرایه تأمین نماید و از پس هزینه‌های زندگی برآید، کافی است. بی شک توقع بیش از این، آن هم در این شرایط بد اقتصادی یک خیال بافی به تمام عیار است. آنچه تضمین کننده زندگی شماست، اخلاق خوش و باورهای سالم و بهنجار طرف مقابلتان است. 💥 بی شک اگر طرفتان به رغم وضعیت مطلوب اقتصادی، اخلاق یا باورهای ناسالم و نابهنجاری داشته باشد، زندگی اسفناک و سختی را خواهید داشت گرچه در بهترین موقعیت اقتصادی هم باشید. @ezdevaje_asaan @howzavian
📍اینستاگرام چگونه فرزندانمان را خودشیفته می‌کند؟ ✍فاطمه جعفرپور برزکی 🔻مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده است نشان می‌دهد بین فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی و ابتلا به خودشیفتگی، رابطۀ مستقیم وجود دارد. در تجزیه و تحلیل این رابطه، رفتارهایی مانند تلاش برای جذب فالور و لایک بیشتر از کاربران، انتشار حوزه‌های شخصی زندگی، انتشار تصاویر و جوانب مثبت زندگی روزمره از مواردی است که می‌تواند از ویژگی‌های فرد خودشیفته در این شبکه اجتماعی باشد. ‌ کلاید در این خصوص می‌گوید: «در زمینه بروز خودشیفتگی به عنوان یک اختلال شخصیتی، من نمی‌توانم بگویم که شبکه اجتماعی عامل اصلی این اتفاق محسوب می‌شود ولی روی این مسئله تاکید فراوان دارم که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای تاثیر زیادی را برای بروز هر چه بیشتر خودشیفتگی بر جای می‌گذارند.» ‌ 📌 ادامۀ این مطلب را در «کدومو» بخوانید: https://bit.ly/3iKTeLc @howzavian
🔴 چهل حدیث از علیه السلام به زبان منتشر شد. 🔻جدیدترین اثر انتشارات بین المللی فانوس دریایی @howzavian
💢 نقد سریال هم‌گناه؛ 🔘 گناهی به بزرگیِ نابودی خانواده 🔺 نگارنده برآن است که سریال «هم‌گناه» با اختلاف، ضدّخانواده‌ترین سریالی است که پس‌از انقلاب اسلامی و ذیل سیاست‌های فرهنگی انقلاب، ساخته و پخش شده است. 🔺 در یک نگاه کلّی به مضمون سریال یادشده، درمی‌یابیم که تمامی اتفاقات داستان در بستر یک خانوادهٔ اصیل و ریشه‌دار، رخ می‌دهد. 🔺 ⟨پای‌بندی به سنت‌های خانوادگی⟩ به‌عنوان منشأ بروز همه تنش‌ها در این داستان، گره‌های درام را شکل داده و به‌اصطلاح آن‌را داراماتیزه می‌سازد. تقابل همهٔ کوچک‌ترهای خانواده که به مثابه نمادی از چندگونگیِ فرهنگیِ نوظهور است با بزرگ‌ترهای خانواده که به‌منزلهٔ نماد سنّت، اصالت و ساختار حاکم، معرفی می‌شود، جنگی درون‌خانوادگی  را در قصهٔ سریال رقم می‌زند که مدام درحال تعمیق و گسترش است. 🔺 نگاه پُست‌مدرن بر تمامی سریال حاکم است و یکی‌از پررنگ‌ترین دلایل آن را در جدال بی‌وفقه‌ای مشاهده می‌کنیم که میان کوچک‌ترهای خانواده به‌عنوان نمایندهٔ ایده‌های چندگانهٔ فرهنگی در اجتماع با بزرگ‌ترهای خانواده به‌عنوان نمایندهٔ ساختارهای اقتدارگرا، برای اثبات وجود و استمرار بقاء خویش وجود دارد... 👈 لینک متن کامل: 🌐 https://fotooh.ir/3129 ✍ پریسا راد، پژوهشگر مؤسسه فتوح اندیشه @howzavian
🔘 آخوند لاکچری و حزب اللهی سوسول❗️ ⚠️ تقی زاده‌ها سخت مشغول کار هستند. 🔹 چند سالی است که شاهد پدیده‌ی نو ظهورِ آخوندِ لاکچری و حزب اللهی‌های سوسول در بدنه جوان مذهبی جامعه هستیم که منش و رفتار آنها توسط مرعوب شدگان در برابر فرهنگ غرب و یا نان به نرخ روز خوران حزب باد... تبدیل به یک نوع سبک زندگی به اصطلاح اسلامی شده است، که با توجه به "الناس على دین ملوكهم" در دوران روحانی مچکریم با شیب تند رو به اوج گرفتن و تثبیت شدن است. 🔸 از ویژگی‌های این دست افرادِ میان تهی و قلابی می‌توان به سطحی نگری، فالوور زدگی، شهوت دیده شدن و البته بِرَند بازی نیز اشاره کرد. زیستگاه اصلی این موجودات فضای مجازی بوده و برخلاف روحانیون انقلابی و حزب اللهی‌های اصیل میانه‌ای با مسجد و بسیج و هیئت ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهد در محافل مثلا روشنفکری حاضر شوند و حشر و نشرشان با مرید و مریده‌های با کلاس و جنتلمن باشد. ♦️ متولیانی که با بسنده کردن به ریش و انگشترِ عقیق و یقه‌ی بسته کار را تمام شده تلقی می‌کردند، بستر را برای به وجود آمدن طیفی در قشر جوان مذهبی با لیدری آقازاده‌ها هموار نمودند که باعث بالا رفتن و برجسته شدن افراد بی کفایتی شده که تمام هنرشان شیک پوشی و چاپلوسی و تملق است. بعید نیست که یکی از عوامل سیستم گریزی نیروهای مخلص و انقلابی و رو آوردن آنان به فعالیت‌های آتش به اختیار و جهادی خارج از سیستم، ارج نهادن به این بی هنران و سوگلی بازی برخی مسئولین باشد. 🔹 این روحانیون و حزب اللهی‌نماها با مسائل مختلف به شدت عوام زده برخورد می‌کنند آن هم نه عوام دنیای حقیقی بلکه عوام دنیای مجازی! و به جای اینکه دغدغه‌شان حل مسئله باشد نانشان در جنجال آفرینی و کسب فالوور است و همواره به جای ارائه راهکار کارشناسی شده و حل مسئله، فرافکنی کرده و به جای اسلامی کردن مردم و جامعه کمر همت به عرفی سازی مبانی اسلامی بسته‌اند. 🔸 متولیان امور در مساجد، هیئات، بسیج و خصوصا حوزه‌های علمیه باید بیش از پیش مراقب رسوخ و ارزش پنداری این تیپ و سبک از افراد و منش و روش آنان باشند. گرچه کارنامه روحانیت اصیل و انقلابی و حزب اللهی‌های مجاهد آنقدر درخشان است که با چند لکه و نخاله مخدوش نمی‌گردد اما وقتی دشمنان خارجی آفتِ این لکه و نخاله را با رسانه‌هایشان ضریب می‌دهند افکار عمومی آسیب می‌بیند. ✍️حسین کاوه @sollam @howzavian
4_5954040732116322061.pdf
531.2K
✍ نوشتاری از استاد حمید پارسانیا ✴️ انقلابی که پس از انقلاب در نظام معرفتی حوزه رخ نداد @hparsania @howzavian
نگاه و ذهنیت انسان بر اساس شکل می گیرد و این اطلاعات می تواند از دریچه های مختلف به ذهن انسان وارد شوند که حواس پنجگانه به ویژه چشم و گوش مبادی ورودی آن هستند. ، ، و حکایت، محیطی و ای همه و همه در شکل گیری اطلاعات ما نقش دارند. این اطلاعات به دو دسته درست و غلط تقسیم بندی می شوند و همواره تاکید می شود که اطلاعات درست شناسایی و فرا گرفته شوند تا بر اساس آن، ذهنیات و تصور درستی از عالم و واقعیت داشته باشیم. از جمله مهمترین منابع اطلاعاتی ما مسلمانان، خداست که می تواند به عنوان مهمترین عامل تغییر نگاه در زندگی بشر محسوب شود. در واقع یکی از ابزارهای ایجاد نگاه الهی به عالم، شریف است؛ چراکه....... ✍️ هادی قطبی 🔻 ادامه مطلب @partosokhan_ir @howzavian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | همایش ملی معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها 🔹معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و قطب تعمیق ایمان دینی 📝 لینک ثبت نام: dte.bz/reg 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
«جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟.pdf
226.5K
🌍 «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟ ✍ دکتر عبدالحسین کلانتری 🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقاله‌ای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت: فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شده‌ایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دست‌خوش دگرگونی ساخته است. اگر چه تحلیل‌های روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمی‌توان از سویه‌ها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقت‌های مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانه‌تر مغالطات و سفسطه‌های نهفته در آن چشم پوشید. متن کامل در فایل PDF بالا👆👆 و یا لینک http://tabnak.ir/004CR1 https://eitaa.com/howzavian
📚 👈نیم دانگ پیونگ یانگ نوشته رضا امیرخانی ✍محمد صدرا مازنی 💠چندی پیش با یکی از دوستانم درباره وضعیت تحریم صحبت می کردیم و اینکه به همین خاطر کشور کره شمالی حال و روز خوبی ندارد. مردم در یک نظام بسته سیاسی و فرهنگی و در فقر شدید زندگی می کنند. استبداد داخلی و ظلم تحریم حکومت را فلج کرده، اگرچه حاکمان روز به روز فربه تر می شوند! آن دوست عزیز به دیده انکار درآمد که اطلاعات مربوط به این کشور، روایت دشمنانه است و از روی بغض و با اهداف سیاسی خاص منتشر می شود. و برای اقناع من به گزارشهای فراری ها و منافقین از وضعیت کشورمان اشاره کرد که غالبا دروغ و با اهداف ضربه زدن به جمهوری اسلامی در اختیار عموم قرار می گیرد. من اگرچه کتابهایی در زمینه وضعیت مردم این کشور مطالعه کرده بودم و به خاطر کنجکاوی بیشتر از مرور اطلاعات منتشره در برخی از سایتهای اینترنتی هم بی بهره نبودم؛ اما به دلیل اینکه اطلاعاتم عمدتا از کتابهای ترجمه شده ی همین قماش فراری های کره شمالی بود؛ وارد مجادله نشدم. تا اینکه حدود دوهفته قبل گذارم به کتاب فروشی دنیای کتاب افتاد و چشمم به کتاب نیم دانگ پیونگ یانگ رضا امیرخانی. بی معطلی آن را انتخاب کردم و از همان شب نخست شروع به خواندنش کردم تا امشب۱۴ شهریور که صفحات پایانی این کتاب را به اتمام رساندم. استبداد حاکمیت سیاسی با ایدئولوژی مسخره اش حال به هم زن است. من در هنگام خواندن کتاب فراوان غصه خوردم و رنج کشیدم؛ برای مردمی که آزاد نیستند؛ اما احساس عدم آزادی هم ندارند!مردمی که شرطی شده اند و گویا جبر زندگی آنها را در این شرایط نگه داشته است و باید شکر گذار خدای نداشته شان هم باشند. نظامی تک حزبی، بی خدا با اندیشه جوچه. «نیم دانگ پیونگ یانگ» حاصل دو سفر رضا امیرخانی در سال۹۷ به کشور کره شمالی است. 《فصل اول کتاب یا «کیم چی» شرح سفر اول رضا امیرخانی به کره شمالی است. خردادماه ۹۷ او در پوشش مستندنویس با همراهی جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی راهی پیونگ یانگ می شود. این فصل شامل توصیف فضای جامعه، چارچوب ها و قوانینی که مردم ناچار و گاه مشتاق به رعایت آن ها هستند، عدم دسترسی به تکنولوژی روز دنیا، نبود فردیت و فضای امنیتی حاکم و همچنین کنجکاوی های نگارنده و تلاش او برای کشف نادیده ها و برقراری رابطه با مردم است. فصل دوم یا «قاشق چی»، روایت حال و هوای امیرخانی بعد از بازگشت است. ته نشین شدن هیجانات و تحلیل عقلانی دیده ها و مقایسه حقایق با فیلم ها و کتاب هایی که درباره کره شمالی وجود دارد او را متقاعد می کند سفر دیگری به این کشور داشته باشد و با چشم دیگری زندگی در آن نقطه از جهان را ببیند. کشمکش ها و تلاش های او برای مجاب کردن کنسول کره شمالی برای صدور ویزا و البته چند خاطره پراکنده از سفرهایش محتوای این فصل را شامل می شود. فصل سوم یا «چیطولی» هم روایت سفر دوم امیرخانی به کره شمالی است که بهمن ۹۷ آغاز می شود و موافقت حزب کارگر کره شمالی برای ارتباط نزدیک تر امیرخانی و هم سفرانش با زندگی مردم عادی و مواجهه با مناسک تولد، ازدواج و مرگ جریانی متفاوت تر از سفر اول پیش می آورد. ملاقات با نویسندگان که در ادامه متوجه می شوند هیچ کدام کتابی منتشر نکرده اند، بازدید از یک مدرسه و مواجهه با نقص های آموزشی در آن سیستم، یک زایشگاه و مواجهه با کمبود امکانات وحشتناک پزشکی، یک مجتمع مسکونی و دکوراسیون داخلی منازل، فروشگاه ها و تنوع محدود اجناس و شرح گفتگو ها با دو سه نفر از اعضای حزب که برای همراهی با مسافران ایرانی تعیین شده اند؛ بخش هایی از این فصل کتاب را تشکیل داده اند.》 @masaelepazuheshi @howzavian