📌 آیا آرمان «آزادی اجتماعی» در انقلاب اسلامی برقرار است؟
✍️ رسول لطفی، پژوهشگر علوم اجتماعی
▪️طرح پرسش اینکه «ما آزادی داریم یا خیر؟» خود محصول انقلاب اسلامی است، چرا که پیش از انقلاب، جامعه ایرانی اساساً نمیتوانست چنین پرسشی را طرح کند. سوژه ایرانی بعد از انقلاب است که به خودآگاه رسید و درباره آزادی یا عدم آزادی فکر میکند.
▪️مقام معظم رهبری بارها در سخنرانیها و در جمع نخبگان و دانشجویان از مسأله آزادی سخن گفته است. ایشان معتقدند که نقد را نباید تبدیل به کالای قاچاقی و تشریفاتی کرد.
🔗 متن کامل در فکرت
#آزادی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️دغدغه تربیت نسل، از فلسطین تا ایران
✍️نجمه صالحی، مدرس حوزه
تصور کنید در خانوادهای زندگی میکنید که جرأت ابراز احساساتتان را ندارید!
تصور کنید در مکانی زندگی میکنید که جرأت ابراز اعتقاداتتان را ندارید!
تصور کنید در جمع فامیل و دوستان، نظر شما با دیگران متفاوت است اما حق ابرازش را ندارید!
در این شرایط شاید اولین کاری که به ذهن خطور میکند «همرنگ جماعت شدن» باشد! اما اگر همه اشتباه کرده باشند چه؟
خلاف جریان حرکت کردن سخت است و انتخاب درست سختتر! بنا بر انواع حرکت تاریخ در فلسفه نظری تاریخ، گاه آدمهای خاص برخلاف جریان حرکت میکنند و حتی جانشان در راه این انتخاب، از بین میرود!
دیروز که گوشهای از داستان زندگی و شیعه شدنش و هجرت به ایران را بازگو کرد، فهمیدم او نیز راهش را خلاف جریان حرکت اطرافیانش انتخاب کرده، حتی همکلاسیهایش تعجب کردند! میگفتند ما در خانواده شیعه متولد شدیم اما تو...!
جرأت ابراز عقیدهاش را نداشته حتی در خانه پدری! اما با وجود اختلاف مذهب با آنها، نگران جان خانوادهاش بود نه خودش! اگر در کشورش(فلسطین) متوجه مذهبش میشدند، خانوادهاش را آزار میدادند! میگفت به معجزه امام زمان عجل الله فرجه به ایران آمده! دغدغهاش تربیت نسل علوی بود!
با هیجان از جریانهای اختلاف عقیدهاش با دیگران میگفت که ناگهان یکی از دوستانش از جا بلند شد و او را در آغوش گرفت! چشمان برخی از آنها بارانی شده بود! به او گفتند: «حتما خاطراتت را بنویس!» گفت: «بعد از ازدواج!» به او گفتم: «جزو دعاهایمان شدی!»
#یاعلی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔺 چرا «باورِ آلمانی» نداریم؟
✍️ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی
«باورِ اینکه آلمانها قوم برترند، صنعت آنها را آنقدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند!
اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید میداد" را نظاممند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد!
من آرمانگراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمانگرایی آلمان میدانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قویتر میدانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بیشک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قویتر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آنها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمیگردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهمالسلام) است.
اگر شدتِ اینها پشتسرِ تولید، نظاممند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور میشود.»
«همانگونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار میدهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از آنها پیشرفتهتر خواهیم شد.
شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از آنها بالاتر باشد.» (۱۳۷۸)
#اقتصاد
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴حضور غیابِ «انسانیت»
📌غایبان کامل این ۶ روز ترکیه و ...:
1️⃣ گروههای همجنس بازی
2️⃣ گروههای مدعی حقوق زنان
3️⃣ گروههای مدعی حقوق حیوانات
4⃣ گروههای دموکراسی و حقوق بشر
و...
#زلزله
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 پروژه «دوگانهی ساختگی نظام اسلامی و دینداری» به دنبال چیست؟
✍️علی صالحی، دانشجوی دکتری علوم قرآن و مدیر نویسندگان حوزوی خراسان در صدای حوزه نوشت:
بافت دینی و اجتماعی جامعه ایران از صدر اسلام تاکنون به گونهای است که نمیتوان شاکله دینی آن را نادیده گرفت. انقلاب اسلامی ایران محصول مطالبه عمومی مردم برای حاکمیت دین و مذهب است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، جریان مذهبی کشور تقویت شده و از دیگر سو این جریان توانسته از آرمانهای اصیل انقلاب در برابر هجمههای دشمن دفاع کند.
طبیعی است که دشمن به دنبال ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی است و قطعا برای تحقق اهداف خود، پیاده نظام و مهرههای فراوانی در لایههای مختلف جامعه دارد؛ اما سعی میکند با جذب جریان مذهبی دایره نفوذ خود را گسترش داده و با آنتی تز انقلاب به حیات انقلاب اسلامی پایان دهد، زیرا به خوبی میداند جریان مذهبی مانع اصلی پیشبرد برنامههای خود در کشور است؛ البته جذب جریان مذهبی، کاری بسیار دشوار و شیوههای ظریف و پیچیده خود را میطلبد.
اصلیترین شیوه جذب، برخورد نرمگونه در برابر جریانهایی است که دفاع از مذهب برای تخریب اصل مذهب به کار میگیرند.. دشمن دوگانه نظام و مذهب را ترویج میکند و تفسیر التقاطی از اسلام و مذهب ارائه میدهد و جنبههای فردی و عبادی اسلام را پر رنگتر از عرصههای سیاسی و اجتماعی نشان میدهد. همچنین به جریان مذهبی القا میکند که بقای اسلام هیچ ارتباطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد؛ زیرا در طول تاریخ، اسلام با وجود حکام جور توانسته سرزندهتر از دوران حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به حیات خود ادامه دهد. پذیرش این تحلیل خطرناک، در جریان مذهبی کم و بیش دیده میشود. این دیدگاه، حیات اسلام را نه در وجود ساختار نظامند مقتدر بلکه در فاصلهگرفتن از سیاست و بسندگی به برخی مناسک دینی میبیند. این دیدگاه همچنین تأکید دارد پیشرفتهای اقتصادی کشورهای اسلامی مانند مالزی و برخی کشورهای همسایه در سایه گلاویزنشدن با قدرتهای بزرگ و دور ساختن دین از دنیای سیاست است.
دومین شیوه جذب، ارائهی چهرهای جذاب از جبهه باطل است. این شیوه به وسیله رسانه که قویترین ابزار تربیت در عصر جدید است، شکل میگیرد. دشمن با چالش فقر گفتمان منطقی و فطری روبهرو است و برای جبران این نقص ذاتی، مجبور است برای جذب جریان مذهبی کشور تغییر چهره دهد و بخشی از حق را با باطل بیامیزد و با شعارهای جذاب عرض اندام کند تا حقیقت بر مخاطب مشتبه شود، در این نقطه از اغواگری، بسیاری در فهم حقیقت آشفته و مردد میشوند و نمی توانند حق و باطل را از یکدیگر تشخیص دهند. شعار زن، زندگی و آزادی یک شعار دینی و انسانی است که دشمن آن را برای خود مصادره کرده است. البته دشمن با این شعار به دنبال ضربهزدن به پایههای عقیدتی و ارزشی و رفتاری جامعه دینی است. دشمن از زن دم میزند؛ اما می خواهد هویت زن مسلمان را نابود کند و از زندگی دم می زند اما می خواهد جامعه اسلامی را به کام مرگ بکشاند و از آزادی دم میزند؛ اما میخواهد اسیر بگیرد و سلطه شیطان را در کشور گسترش دهد.
امروز بخش کوچکی از جامعه مذهبی کشور تحت تاثیر رسانه جبهه باطل قرار گرفته و حرفهای دشمنان را تکرار میکنند و مدعیاند که تفکر مبارزه با استکبار جهانی یک تفکر پوسیده و ناکارآمد است. البته اقناع این گروه، کاری بسیار سخت و گاهی محال به نظر میرسد. اصل را از فرع تشخیص نمیدهند و به تبعات آنچه میگویند نمیاندیشند. نه ضرورت زمانه میفهمند و نه مصلحت جهان اسلام را درک میکنند. جایی که باید اطاعت کنند، سرپیچی میکنند و جایی که باید بر سر دشمن بکوبند، سکوت میکنند یا علیه نظام موضع میگیرند.
سومین شیوه جذب، نفوذ در ارکان و تشکیلات انقلابی است؛ زیرا دشمن با لباس خودی و نفوذ در مراکز حساس تربیتی و دیگر نهادهای فرهنگی برای کادرسازی و نفوذ هدفمند کادرسازی میکند و جریان مذهبی را دو قطبی و در نتیجه تضعیف کند. رهبر انقلاب درباره خطر نفوذ در تشکیلات مذهبی هشدار می دهد:«گاهی آدمی فاسد و ناباب لباس عوضی میپوشد و خودش را در مجموعهای جا میکند. این آدم میتواند در کسوت روحانی و بسیجی و... در بیاید.»
به نظر می رسد بهترین راهکار برای خنثیسازی شیوههای پیچیده دشمنان برای جذب جریان مذهبی، الگوی جهاد تبیین است و جبهه انقلابی باید بتواند جبهه باطل را رسوا کند و چهره حقیقی دشمن را به همگان نشان دهد؛ از این رو رهبر انقلاب توجه دستگاههای فرهنگی، رسانهای و عناصر هنری در تبیین حقایق تاریخ و جنایتهای دشمنان برای جوانان را یک ضرورت و تکلیفی مهم میخواند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔺لکّه ننگ...
✍️ امیر خندان
چند شب قبل، از کنار بقالی محله عبور میکردم.
نگاهم به سیب های قرمز روی میز جلوی مغازه افتاد.
سیب ها درشت و آبدار بودند ولی این که داخل پلاستیک آن هم بیرون مغازه تلنبار شده بودند، گویای همه ماجرا بود:« سیب آبگیری»
نگاهی به قیمت سیب های داخل مغازه کردم.
از مغازه دار قیمت پلاستیک های سیب را پرسیدم.
اختلاف قیمت تقریبا در هر کیلو سه برابر بود.
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
⚪️ تا سفید نشوی مثل برف
✍️حمید فخیمی نوروز
🔸برف آمد، زمین سفید و پاک شد تا کم کم شکوفه ها و گلها و دشتها و هوای لطیف و دل انگیز و هر چه دلربا و زیباست خود را نشان دهد.
✅ و من از برف آموختم تا دلم سفید نشود، زیباییها از قلبم جوانه نمیزند.
#قلب
#نشاط_زمستانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌گشت ارشاد به نیابت از همه
✍️ محسن عبدالله زاده
✍️گشت ارشاد بیچاره، یک تنه جور همه کتابهای درسی بیفایده، معلمان و مدیران بی تفاوت، والدین بی مهارت، نوجوانان و جوانان ناآگاه، امام جماعتهای «پیشنمازی» و خیلیهای دیگر را کشید و آخر از خودی و ناخودی بد و بیراه شنید.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻چرا مردم آمدند؟
✍️ عباس بابائی
به آمار خبرگزاریها و مراکز آمارسنجی کاری ندارم، چرا که خودم روز ۲۲ بهمن چون قطرهای در موج خروشان ملت حاضر بودم و شاید در این چندسال طولانیترین راه پیمایی عمرم را بعد از اربعین تجربه کردم!
اما سؤالِ پر از اعجاب آن است که «چرا مردم آمدند؟» آن هم مردمی که ۱۸۰ برابر دیگر کشورها، علیه آنان بمباران شایعات رسانهای در شبانهروز اتفاق میافتد؛ مردمی که در سالهای گذشته فرازونشیبهای فراوان اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی را با صبر نجیبانه پشتسر گذاشتند.
👈 دلایل ششگانه برای حضور مردم کدام است؟
#اقتدار_ملی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠 مهارتیابی سن و سال نمیشناسد
✍ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
انسان موجودی تعلیمپذیر است؛ هر سنی اقتضای آموزشها و تعلیمات خاصی را دارد.
برخی از آداب و مهارتهایی را که بدون آنها نمیتوان زندگی سالمی را داشت، فقط میتوان و بایستب در سنین نوجوانی و جوانی آموخت؛
مهارتهایی همچون:
✔️مهارت بهداشت فردی
✔️مهارت تفكر كردن
✔️مهارت تفكر درست داشتن
✔️مهارت منظم بودن
✔️مهارت مدیریت زمان
✔️مهارت برنامهريزی
✔️مهارت مطالعه
✔️مهارت خوب حرف زدن
✔️مهارت حرف خوب زدن
✔️مهارت نویسندگی
✔️مهارت پژوهش و تحقيق
✔️مهارت کار گروهی
✔️مهارت انتقاد كردن
✔️مهارت انتقادپذیری
✔️مهارت جرئتورزی و خطرکردن (در مسیر درست)
✔️مهارت حل مساله
#اخلاق_کاربردی
#مهارت_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
الهی....mp3
508.2K
✔️ توشههای رحمانی
✍ جواد رستمی
رجب با یا من ارجوه و اعتکاف و ام داوود و روزه های مستحبی اش در کنار مناسبت های تلخ و شیرین مذهبی اش، انسان را به معنویت و دعا و توسل نزدیک می کند.
شعبان هم همین شرایط را ادامه می دهد و با مناجات شعبانیه و اعمال و مناسبت های خاص خودش مقدمه حضور در رمضان را برای درک عمیق از مهمانی بزرگ خداوند فراهم می کند.
هرچه توشه ما از این دو منزل باقی مانده به شهرالله، ماه نزول قرآن و خیر و برکت و بخشش و رحمت خدا، بیشتر باشد و انس با دعا و مناجات و نماز و روزه و قرآن داشته باشیم شیرینی آن را در رمضان عمیق تر و دلچسب تر درک خواهیم کرد..
دعا برای خانواده، دوستان و آشنایان، مسلمانان، مومنان، هموطنان و خیرخواهی برای همه، روح آدمی را بزرگ و در مقابل جذب معنویت را افزایش می دهد...
ظرفیت معنوی خویش را بالا ببریم و از دعا برای یکدیگر غافل نشویم...
التماس دعا..
#یادداشت
#کوتاه_نوشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز
😊 فرار مالیاتی
✍ علی بهاری
🔶 امروز میخوایم درباره فرار مالیاتی صحبت کنیم. فرار مالیاتی یعنی طرف یه لبنیاتی داره تو جنوب تورغوزآباد که کلا روزی ده لیتر شیر میفروشه. بگذریم از این که فقط پنج لیترش محصول تلاشهای ستودنی گاو ماده است، ولی سر سال که میشه میگن واحد شما تجاریه. یعنی مردم بهش میگن «ماستبندی اصغر» ولی تو فرم میزنن «هلدینگ گاومال» یَک مالیاتی بهش میبندن که اون گاو ماده که سهله، اگه همسر و گوسالهها هم با هم فعل دادن رو – منظور تولید شیر هست – صرف کنند از پس هزینهاش برنمیان. بعد همون مامور محترم مالیات وقتی میره کارخونه خودروسازی بعد از خوردن یه چایی تو دفتر مدیر و آشنا شدن با اهمیت صنعت راهبردی ساخت پراید، میگه: «نه خدایی اینها سپر محکم سنگهای تحریماند» داداش اینها بیشتر بشقاب میوهخوریاند. سنگ تحریم واسه ما صخره کوهستانه، واسه اینها باقلوای کرمونه. بعد هم سوار خودروی شاسیبلند صفرش میشه و میره به واحد تجاری بعدی سر بزنه.
🔶 اما فرار مالیاتی متاسفانه در کشور ما دچار بدفهمی شده. یعنی مامور میره در مغازه و انتظار داره طرف هر چی داره و نداره بریزه کف دستش. آقا همه چیز رو که نباید گفت. مثلا پارسال واسه خانم یه سرویس طلا گرفته چشمهای جاریش دربیاد و امسال به سه برابر قیمت فروخته. این که مالیات نداره. تورمه دیگه، تورم هم بخشی از اقتصاده. حالا ممکنه شما بگی مالیات هم بخشی از اقتصاده. این با اون فرق میکنه. الان مثلا بنده شلوار دارم؟ چه سوالیه! تو حمام که طنز نمینویسم. خب شلوار هم فاق داره و هم پاچه. شما پاچه یه خدمتگزار رو بگیر بخارون. بعد چند وقت خودت هم خدمتگزار میشی. حالا اگه تونستی فاقش رو بخارون. محافظاش چنان میخاروننت که کلمه خاروندن بشنوی، خارش بگیری.
🔶 متاسفانه فرار مالیاتی در کشور ما تازگیها چنان سنگین شده که مسئولان میخوان از اموات هم مالیات بگیرن. به این صورت که اگه میت قبر بر خیابون داشته باشه، ویو درخت، دو طبقه، همسایه مومنین و مومنات باید دو برابر قبرهای عادی مالیات بده. خب داداش این طوری باشه ملت ترجیح میدن منافق بمیرن. دیندارها تو این دنیا کم فحش خوردند حداقل تو مالیات تخفیف بدید بشوره ببره. والا به خدا.
🔗 همین یادداشت در دفتر طنز حوزه هنری
#اقتصاد
#مالیات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
.
🌐 ایدئولوگهای ضد انقلاب؛ از خطای شناختی تا خطای محاسباتی
✍️ مجتبی عباسی در رسانه اندیشه ای فکرت نوشت:
تجمعات کوچک و پرسروصدایی که مدعی انقلاب بودند، اما نتوانستند حتی برای چهار ماه، بدنه اجتماعی پانصد نفره خود را مدیریت کنند؛ حال آنکه انقلاب اسلامی، چهل و چهار سال است بدنه اجتماعی میلیونی را با همه مشکلات و هجمهها حفظ کرده و برخلاف رویه تمام کشورهای دنیا در سالگرد استقلال و پیروزی، ریسکپذیری و مخاطرات حمایت مردمی را به جان خریده و هر ساله خودش را با محک مردمی و آزمون رفراندوم عمومی آزموده است.
🔗 متن کامل یادداشت
#انقلاب_اسلامی
#عملیات_شناختی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و پنجم، آذرماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تاریخچه نهاد دانشگاه در ایران و جهان؛
🔻بررسی رویکردهای مختلف در باب جایگاه دانشگاه در ایران؛
🔻تبیین رسالت و ماهیت دانشگاه و دانشگاهیان؛
🔻معرفی موانع تاثیرگذاری نهاد دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی.
✳️ به ضمیمه یادبود مرحوم آیتالله محیالدین حائری شیرازی
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢http://fekrat.net/?p=13926
#اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔹دومین پیش نشست علمی کنفرانس"دین و دین داری در ایران"
ارائه دهندگان:
🎤 حجتالاسلاموالمسلمین لطفی نياسر(جامعه شناس- مديركل صداوسیمای استان قم)
🎤 حجتالاسلاموالمسلمین دکتر شجریان(معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا -عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
✍️ دبیر علمی: آقای حامد عبدالهی سفیدان(پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا)
#اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN