eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
516 ویدیو
181 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️مسعود دیانی، طلبگی، رفقا «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»(155 بقره) اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم رحمت، غفران و رضوان الهی به روح پاک مسعود عزیز و مجاهد عرصه تبیین. شور و شوق وافر او در آموختن، صراحت لهجه او در تبیین حق، سماجت او در دفاع از آرمان‌ها، سوز و گداز او در نماز شب‌های دوران طلبگی و قدم زدن‌های بین الطلوعین او در حیاط مدرسه با تسبیحی به دست و ذکری بر لب، هیچ گاه از خاطر دوستان قدیمی مدرسه امام صادق علیه السلام دماوند پاک نمی‌شود. @HOWZAVIAN
🔸مردمی نورانی ✍️ فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین دیروز در راهپیمایی مسیر حرم تا جمکران، حال خوش دیدنی منتظران وصف ناشدنی بود. تلاش صادقانه و پذیرایی بی‌ریای میزبانان و اجرای برنامه های متنوع برای ماندن خاطره خوشایند روز نیمه شعبان، تنها منظره‌ای کوتاه از مسیر پیاده روی بود که با قلبی تپیده و اشک چشم آن را نظاره می‌کردم. در میان این سیل به خروش افتاده، سهم طلاب و روحانیان جوان بی‌شمار بود، در بسیاری از غرفه‌ها با حضوری مستمر، آنچه در توان خود داشتند را به نمایش گذارده بودند. حال خوشی بر شهر سایه افکنده بود، بی‌آنکه بخواهم در تمام مسیر به‌ یاد وعده‌ی الهی و فرموده‌ی معصوم بودم؛ قومی که از سرزمین مشرق، قیام می‌کند، حقوق خودش را از جهان مطالبه دارد (عدم دخالت در امور خویش را می خواهد) که با آنان مخالفت می‌شود «يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ»، وقتی می‌بینند که دنیا به آنها اجازه نمی‌دهد حقوق خودشان را داشته باشند، سلاح بدست می‌گیرند و دشمن را تهدید می‌کنند، اینجاست که دشمنان می‌پذیرند اما ایرانی‌ها نمی‌پذیرند و شروطی دارند و سرانجام پرچمشان را به دست مهدی (عج) می رسانند*... ان شاءالله آری، به‌راستی که هر بار طوفانی برساخته، مردم این سرزمین را در بر می‌گیرد، غربال آنان از سر گرفته می‌شود، ایمان‌ها مستحکم‌تر و دل‌ها پر امیدتر از آمدنی می‌شود که هر روز و شاید هر لحظه صدای رساتر دارد. *نعمانی، الغیبة، ص273. @AFKAREHOWZAVI
🔴 «برای یک زندگی معمولی» به من هم بر خورد ✍️ سلمان ایرانمنش، نویسنده حوزوی در «انجمن سواد رسانه» به مستند جدید شمقدری واکنش نشان داد و نوشت: 🔻شمقدری را خوب میشناسم و بیشتر مستند‌هایی که ساخته است را دیده‌ام؛ میراث البرتا، انقلاب جنسی، حلال‌ممنوعه، اینرل و ... 🔻از قلب اروپا تا وسط تهران با او همسفر بوده‌ام و گاهی به سوژه هایی که بدان‌ها پرداخته غبطه خورده‌ام. 🔻این بار می‌خواهم مستند جدید او به نام «برای یک زندگی معمولی» را ببینم. 🔻اسم آشنایی دارد، اما این را عیب نمیدانم شاید نامی به ذهنش نمی‌رسیده و این اسم را از شروین قرض گرفته تا محتوای فاخرش را به نامی مزین کند؛ از این مطلب عبور می‌کنم و فقط یک درنگ کوتاه بخاطر سوالی که در این عنوان ذهنم را مشغول کرده دارم: برای یک زندگی معمولی چه باید کرد؟🧐 احتمالا این سوالیست که در ادامه مستند آنرا پاسخ می‌دهد. ♦️فیلم آغاز می‌شود و بازهم با استفاده از تکنیک ابهام تا مخاطب را همراه خود کند، گویا دلاوری از پرواز جامانده که البته حسم می‌گوید این جزئی از سناریوست تا در سکانس بعدی دلاوری حرف های را که در فیلم نامه برایش نوشته شده بگوید؛ از این هم می‌خواهم عبور میکنم تا ببینم ادامه چه می‌شود . 🔻حالا به ترکیه می‌رسیم؛ آمار و ارقامی گفته می‌شود و دائما پای ایران به میان می آید، کاری به این نداریم که ما از آمار خیلی مطلع نیستیم و افراد از دادن آمار برای اقناع مخاطب بهره می‌برند البته این‌ را در یک برنامه سواد رسانه دیدم که یکی از تکنیک‌های اقناع برای مخاطب عام دادن آمارست و البته که خیلی کارایی دارد چون مرا هم تحت تاثیر قرار داد؛ باز هم از این‌جا عبور می‌کنم چون برایم نتیجه بسیار مهم است؛ 🔻چند سکانس زیبا از ترکیه می‌بینم، چه صحنه‌های جذابی و تصاویر چشم نوازی که دل آدم را راهی ترکیه و شهرهایش می‌کند. ♨️ناگفته نماند که سری هم به آنتالیا زدیم و آنجارا هم زیارت کردیم که یک‌باره حال پدر دلاوری خراب شد و دلاوری برگشت به ایران، دوست دارم باور کنم این قصه را اما از رندی فیلم سازان می‌ترسم و چیزی در پس ذهنم می‌گوید این هم یک بازی جدید است و شاید بیماری در کار نبوده؛ در هر صورت این بیماری برای پایان بندی کار الزامیست تا دلاوری بگوید درست است که برای یک زندگی معمولی چاره‌ای جز مهاجرت نیست؛ اما چکار کنیم که مجبور به ماندن هستیم بخاطر عزیزانمان و اینجاست که جوابم را می‌گیرم و تیتیراژ فیلم بالا می‌رود. ❓اما چه شد؟ باز هم پایانی باز به اندازه تک تک افرادی که در ایران زندگی می‌کنند که هر فردی در این دوراهی رفتن و ماندن یک تصمیم بگیرید اما مسأله اینجاست که آیا واقعا زندگی معمولی برای ما همین است که شمقدری به تصویر کشیده 💢 پس بگذارید به من بربخورد که نفهمیدم برای یک زندگی معمولی باید چکار کنم ...!؟ @HOWZAVIAN
🔅انگشتر عقیق تو را در می‌آوریم 🔅اشک تو را اگر چه جدا در می‌آوریم ✍️ مرحوم حجت الاسلام ، شاعر، مجری و نویسنده‌ی حوزوی از کوله‌های کهنه غذا در می آوریم خب! راستش ادای تو را در می آوریم در روزهای سرد و کسل، کنج عافیت شمشیر از غلاف خدا در می آوریم ما بی نماز مانده ترین‌ها، سر نماز خود را به شکل مرد گدا در می آوریم انگشتر عقیق تو را در می آوریم اشک تو را اگر چه جدا در می آوریم این شور و شوق و شعر و شعاری که بین ماست یک جور بازی است، ادا در می آوریم در بین خطبه‌های تو شمشیر می‌کشیم در موسم جهاد عصا در می آوریم گیسو به خون خضابی، محراب عدل و داد! ما نیز کیسه‌های حنا در می آوریم کشکول و تیغ و نام تو در قهوه خانه‌ها در خلسه‌ها دلی ز عزا در می آوریم با ذکر «یا علی مددی» دست می دهیم دستی که سرد پیش برادر می آوریم صبر و سکوت و بغض تو مولا شکستنی است ما عاقبت صدای تو را در می آوریم 🔗 صفحه شعر نویسندگان حوزوی 👈 «شاعران حوزوی» @HOWZAVIAN
✔️ مرحوم دیانی «ارزش گفت‌وگو» را به ما نشان داد ✍️ محمد امین رضایی ☑️ حجت الاسلام مسعود دیانی آسمانی شد! او حقیقتا یک طلبه عدالتخواه بود. نماینده گفتمانی در رسانه بود که من آن را آرمانهای ۵۷ می‌نامم. ترکیبی از عدالت، جمهوریت، آزادی و..؛ او در مدت کمی در "برنامه سوره" بسیار خوب درخشید کار ممتاز او این بود شخصیت اهل بیت(ع) را محور برنامه هایش قرار می‌داد و از زوایای مختلف بحث می‌کرد و یک روایت تاریخی رو به جلو از آن خلق می‌کرد. برنامه سوره با وجود او به یکی از بهترین و عمیق‌ترین امکان‌های گفتمانی در چند سال اخیر تبدیل شده بود. ☑️من در عمرم دفعات محدودی به بعضی ها حسادت کردم یک دفعه به شیخ مسعود بود سر برنامه اش در ماه رمضان پیرامون نهج البلاغه و حضرت امیر(ع)؛ با خودم می‌گفتم عجب توفیقی پیدا کرده، حضرت علی ع چه نگاه و لطفی به او کردند که اینگونه فرصت روایت از علی ع را به او دادند! او جز کسانی بود که عمیقا در جای درستی ایستاده بود. جمع بین عمق اندیشه، طلبگی و کار رسانه ای آن چیزی است که میشود از او الگو گرفت. واقعش ما شبیه او بسیار کم داریم کسی که رسانه او را به ابتذال شهرت و سطحی بودن و حاشیه نکشاند. او این امر را نشان ما داد. مراوده من با او مجازی بود یادداشت هایش که از عمق جان رنج دیده و لطیفش بود را می‌خواندم. پیشنهاد می‌کنم این درد نوشته‌های اخیرش حتما به اثری مکتوب درآید. هر بار که استوری می‌گذاشتم از اینکه چون اویی مرا می‌خواند و پیگیر است و هنوز او را داریم قلبا خوشحال می‌شدم. ☑️شیخ مسعود دیانی، او که در رسانه ملی ارزش گفت‌وگو را به ما نشان داد و خود نیز گفتمان عدالت و حمایت از مستضعفین و مبارزه با اشرافیت و مستکبرین را نمایندگی می‌کرد در شام ولادت امام مستضعیفین عج بعد از تحمل رنج های زیاد آسمانی شد. برای روح بلند او فاتحه ای بخوانید. پیشنهادم این است حوزه علمیه در مورد سیره علمی-عملی این طلبه فرهیخته جلسه ای باشکوه برگزار کند. امروز که در یک جنگ ترکیبی رسانه ای قرار داریم طلبه‌های جوان بسیار نیاز دارند به شناخت الگویی مثل شیخ مسعود دیانی برای عمل در این میدان دشوار؛ لطفا برای شادی روح بلند حجت الاسلام مسعود دیانی فاتحه‌ای بخوانید. @HOWZAVIAN
🌱 رد پای حیا ✍ حمزه شریفی دوست، رمان‌نویس حوزوی اینگونه نیست هرکه پوشش کاملی دارد، حیایش هم 20 باشد. این طور هم نیست که زنِ کم حجاب، بالکل با حیا خداحافظی کرده باشد. باید حیا را در «نگاه» هم جستجو کرد. ردّ پای حیا را در «گفتار» هم باید سراغ گرفت. از ادا و اطوارِ آدمی می‌توان میزانِ حیایش را حدس زد. البته که پوشش، بخشی از حیاست و صدالبته بخش بزرگ آن است. زنان خوب می‌دانند که گلِ حیا، پوشش است. پشتِ حیا به پوشش گرم است و شاید حیا هیچ دوستی بهتر از پوشش نشناسد. گویا این دو دوستِ قدیمی، طاقت دوری هم را ندارند و با هم قرار گذاشته‌اند که مدام پشتِ هم باشند و یکدیگر را تقویت کنند. هرچه حیا بیش باشد، پوشش بیشتر می‌شود و هرچه پوشش بیشتر، حیا نیز افزون‌تر. آن میزان که حیا شیفتۀ پوشش است، همان میزان از برهنگی متنفر است. برهنگی، اجازه نمی‌دهد که حیا آرام و قرار داشته باشد. برهنگی از حیا می‌کاهد و روز به روز حیا را در گفتار و نگاه و رفتار ضعیف‌تر و لاغرتر می‌کند و در پایان به مرز نابودی می‌کشاند. بالاخره یکی از این دو باید به تدریج صحنه را ترک کند. خدا کند آنکه صحنه را خالی می‌کند برهنگی باشد؛ تا مابقی خوبی‌ها بیایند و مانند پروانه دور حیا حلقه بزنند. @HOWZAVIAN
💠 به بهانه یک مناسبت مهم فرهنگی در تقویم رسمی کشور چند سال پیش همراه با جمعی از نوجوان‌ها در یک شبه‌نظامی با نام شرکت کردم که در برگزار می‌شد. درباره جذابیت‌ها و ظرفیت‌های تربیتی این اردوی خاص نمی‌خواهم بنویسم، که قطعاً نوشتنی است و در آینده اگر زاویه مناسبی از این موضوع به ذهنم برسد که به مرتبط باشد، ان‌شاءالله آن را خواهم نوشت. فعلاً در باب گلایه از تعطیلی این اردوها و آسیب‌های نبود این دست برنامه‌های تربیتی برای نوجوانان کشور هم نمی‌نویسم؛ هرچند خسارتی که به این دلیل به کشور وارد شده و می‌شود، مثلاً در همین اغتشاشات اخیر و تخلیه خیابانی هیجان‌های نوجوان‌ها، کاملاً مرتبط با و بر عهده است. امشب به مناسبت امروز (۱۸ اسفند) که است، می‌خواهم یکی از مشاهداتم را در آن اردو ثبت کنم. لطفاً اگر نمی‌دانید جزیره لارک کجاست، اول یک جست‌وجو بفرمائید و موقعیت آن را روی نقشه پیدا کنید. تصور کنید حدود ده سال پیش دارید در کوچه پس‌کوچه‌ها که نه، در پستی و بلندی‌های این جزیره که به تازگی و براساس یک سیاست دفاعی امنیتی، مسکونی شده و تعداد محدودی از مردم در آن ساکن شده‌اند قدم می‌زنید، که ناگهان یک تابلوی کانون فرهنگی هنری مساجد را بر سردر یک خانه می‌بینید. جزو کدام گروهید: آیا در دل خود به مسئولان مربوط احسنت می‌گویید که به‌دلیل حساسیت منطقه و به‌منظور تحقق سیاست دفاعی امنیتی مزبور، با چنین سرعتی برای همین تعداد انگشت‌شمار نوجوان ساکن جزیره کانون فرهنگی راه‌اندازی کرده‌اند؟ یا از خود می‌پرسید: واقعاً بایسته‌های اولیه راه‌اندازی این کانون، مثلاً حداقل یک مربی، در آن وجود دارد یا نه؟ باشد، قبول، من هم مثل شما که جزو گروه نخستید، می‌پذیرم که در اینجا و به‌دلیل تحقق سیاست نظام در مسکونی شدن این جزیره، این اقدام توجیه دارد؛ ولی به نظرتان آیا بعد از راه‌اندازی (مثلاً تا همین الآن)، برای ارتقای آن تا حداقل یک کانون فرهنگی هنری تلاشی شده یا اینکه مثل خیلی جاهای دیگر، فقط به پشتوانه همان تابلوی روی دیوار، یک کانون به آمار نهاد مربوط افزوده شده است؟! بگذریم از اینکه خیلی از ما به تجربه سال‌ها فعالیتمان، خبر دقیق و موثق داریم از همین فعالیت‌هایی (بخوانید تابلوهایی) که در گزارش کار دو یا حتی سه نهاد فرهنگی سیاهه می‌شوند تا مسئولان مربوط گزارش آن را مثلاً خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کنند. و خدا می‌داند که این چه بلائی بر سر کشور آورده است، و کیست که نداند این رویه، هیچ سنخیتی با حکمرانی اسلامی ندارد. پ.ن: این یادداشت منافاتی ندارد با اینکه من و خیلی از هم نسل‌هایم وامدار همین کانون‌ها هستیم و امثال من در سال‌های دانش‌آموزی‌مان بیشتر از آنکه در مدرسه بوده باشیم، در کانون زندگی کرده‌ایم. 🔗 تبریک؛ راه اندازی صفحه‌ی حکمرانی اسلامی @HOWZAVIAN
☀️ جامعه منتظر و موقعیت تاریخی جهاد تبیین ✍ ابراهیم باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه 🌷پیامبر اکرم(ص) پیرامون مسئله انتظار می‌فرمایند: «أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِی اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ»؛ و «أَفْضَلُ جِهَادِ أُمَّتِی اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ»؛ 🔹یک جا پیامبر اکرم می‌فرماید: بالاترین عمل امت من انتظار فرجه. 🔹یک جا هم می فرماید: با فضیلت ترین جهاد امت من انتظار فرج هست. 🔸این تعبیرات حاکی از این است که انتظار اولاً از سنخ عمل هست. و ثانیاً این عمل همیشه توأم با یک جهاد وسیع و دامنه‌دار در بعد فردی و اجتماعی است. ◻️ جهاد تبیین در واقع جهاد کبیری است که برای تحقق جامعه منتظر حیاتی و ضروری است. ◻️ برای شکل گیری جامعه منتظر به جهاد نیاز داریم، 👈به عبارت دیگر انتظار یعنی جهاد کردن برای ایجاد جامعه منتظر که این جهاد در عرصه‌های مختلف باید تحقق یابد. 👈انتظار موعود، روحیه و رفتار جهادی برای نصرت امام زمان (عج) در نبرد نهایی حق و باطل و زمینه‌سازی برای حکومت مهدوی است.🌺 @HOWZAVIAN
. 🍂 چرا ندارمت؟! إِلَهِی وَقَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْکَ وَأَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ در بی‌خبری گذشت عمرم به‌شتاب رفتم به‌هوای آب دنبال سراب این درد ندارد التیامی یا رب در مستی دوری تو بگذشت شباب @HOWZAVIAN @shaeranehowzavi
. 🌿در هوای تو ✍ تقی متقی، شاعر حوزوی هوایی که تو در آن نفس نکشی مسموم است؛ نفسی که در هوای تو نباشد خفگی است! @HOWZAVIAN
♦️ نظام محاسباتی ✍️ محمدرضا آقازاده، نویسنده حوزوی 📋 چرا چیزهایی که ما در جامعه میبینیم، رهبر انقلاب نمیبیند ؟ 📋 چه میشود که کسی بیان کند : دفاع مقدس، چیزی جز خونریزی و آسیب نداشت و انقلاب اسلامی نابود میشود و ما باید کشور را تحویل آمریکا بدهیم. 📋 چرا زنان ایرانی در پس اغتشاشات اخیر، حجاب از سر برنداشتند ؟ 📋چرا برنامه ریزی های دشمنان مردم ایران، به ثمر نمیرسد ؟ ✅در قسمت نهم پادکست دیده‌بان، به چیستی مفهوم "نظام محاسباتی" پرداخته شده است. 🎙 از طریق لینک زیر به این پادکست به مدت زمان ۷ دقیقه و ۳۵ ثانیه گوش دهید : 🔗 https://eitaa.com/talabedideban/34 @HOWZAVIAN
✔️ "نقد و تبیین" راهکاری مبتنی بر انصاف و واقع گراییمسلم محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، استاد و نویسنده حوزوی 🔸می گویند توجیه حماقت است؛ تضعیف خیانت است و تکمیل رسالت است، بنابر دسته بندی فوق؛ امروزه سه روش و رویکرد نسبت به کشور و نطام مشاهده می کنیم 1⃣ برخی علم توجیه را حمل می کنند و از سیر تا پیازی که در این مملکت رخ می دهد را مدافع هستند و هر کس هم چیزی برخلاف آن ها بگوید با یک انگ و اتهام از صحنه خارجش خواهند کرد. 2⃣ گروه دیگر انگار ماموریتی جز تصغیر؛ توهین و تضعیف در این مملکت ندارند و گویا اصلا اینجا هیچ خوبی رقم نخورده و دائما معترض و منتقد و گله مندن و دریغ از اینکه یک نکته از خدمات و حسنات انقلاب و نظام را بیان کنند. 3⃣ اما بنظر می رسد یک راه سوم و میانه ای هم وجود دارد که مسیر انصاف و اعتدال است که هم نقاط ضعف را ببینیم و هم نقاط قوت را؛ هم معایب را هم حقایق را؛ کانال نقد و تبیین از یک سال گذشته که فعالیت خودش را آغاز کرده ( از ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ تا کنون) سعی کرده این روش را پی بگیرد با این شعار که ما موظفیم به: 🔺نقد معایب و تبیین حقایق 🔸نتیجه سخن: بنظر می رسد بنابر تجربه چندین سال فعالیت در حوزه اخلاق اجتماعی و فضای مجازی؛ همان گونه که در عنوان این یادداشت نیز آمد؛ نقد مبتنی بر دو اصل کلیدی انصاف و واقع گرایی زمینه تاثیر بیشتری در جامعه هدف در پی خواهد داشت. ✍سخن راهبردی آخر: اگر همه فرهیختگان جامعه به دور از نگاه صفر و صدی و سیاه و سفید مطلق به تبیین حقایق و نقد معایب بپردازند؛ می توان در آینده به جامعه ای مبتنی بر اصول اخلاقی و انسانی امیدوار بود. 💎یک تقاضا: از شما دوست عزیز و دغدغه من خودم تقاضا دارم اگر نقطه نظر یا راهنمایی درباره کانال نقد و تبیین دارید، بیان فرمایید؛ نقاط قوت موجب انگیزه مضاعف و نقاط ضعف موجب ارتقا و پیشرفت خواهد شد. @HOWZAVIAN