eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «معنویت» پاشنه آشیل جامعه و نظام اسلامی 🎙حمیدرضا مظاهری سیف، معنویت‌پژوه ▪️آیا تا به حال نشده است که کسی با خدا حرف بزند؟ این تجربه معنوی است. ما از قرآن و فرهنگ اهل‌بیت علیهم السلام این‌طور می‌فهمیم که انسان‌ها با چشم و گوش باطنی باز به این دنیا می‌آیند. همه‌ی انسان‌ها در دوران نوجوانی یک سری تجربه‌های معنوی دارند که در طول زندگی این موضوع ادامه پیدا می‌کند؛ اما زیر بار مشغله‌های زندگی روز به روز کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ▪️حال، حکمرانی با معنویت امکان‌پذیر است و بدون فرهنگ‌سازی، حکمرانی یک سازمان خشک و دیکتاتوری است که شما را به زور وادار به رعایت قانون می‌کند. معنویت تعهد ایجاد می‌کند. در فرمایشات رهبری خیلی زیاد به این تجربه‌های معنوی توجه شده است. به‌نظرم باید سیاستمداران، دوره‌های معنوی ببینند تا بفهمند این نظام بر چه اصولی پایدار است. ♦️نسخه باکیفیت را در آپـــارات و یـوتـیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام @HOWZAVIAN
🔻محفل دینداران این گونه است! ✍ مهدی عامری، استاد حوزه 🔸سالهاست در سینما و رسانه‌های سلبریتی‌زده تصویری ناموزون و غیرواقعی از مردم مذهبی و متدین ارائه می‌شود که با جهل و غرض و مرض آمیخته است و با افکار مسموم مخالفین دینداری مخلوط شده و از زاویه دید کسانی که تجربه زیست معنوی و دینی نداشته‌اند به نمایش در آمده است. 🔸مردم در محفل و معلی بی‌واسطه واقعیت یک زندگی مذهبی را مشاهده می‌کنند که در آن معنویت و تعبد با نشاط و عقلانیت و تلاش و نخبگی و رضایت و خوشبختی جمع شده و کودک آن در حالیکه کودکی می‌کند قرآن هم حفظ می‌کند و جوان آن هم با همه خصوصیت جوانیش اهل شریعت و رعایت دین است. به دروغ فیلم ساختند تا قاری و حافظ قرآن و بسیجی و مذهبی را افراطی و بی‌عقل و بی‌منطق و افسرده و غالبا پشیمان از گذشته خود نشان دهند، اما مردم در "محفل" واقعیات سبک زندگی دینی را با مصادیق متعدد عیان کرد. 🔸ارزش این خدمت محفل به جامعه دینی قابل احصا و بیان نیست. پاداش و رضوان الهی به سازندگان و دست اندرکاران و معلّی. @HOWZAVIAN
☘☘☘☘☘ ماه فرخنده، روی برپیچید و علیک السلام یا رمضان الوداع ای زمان طاعت و خیر مجلس ذکر و محفل قرآن @shaeranehowzavi
. ✔️"بازگشت به فطرت" ✍مرضیه رمضان‌‌قاسم، عضو تحریریه مجتهده امین وزش نسیم روح‌بخش عید فطر خبر از برچیده شدن سفره‌ی ماه مبارک رمضان و بشارت اهدای جوائز به مهمانان این ماه می‌دهد؛ زیرا منش بزرگان این است که در روز عید به زیردستان خود هدیه می‌دهند. بنابراین طبق فرمایش امام باقر (علیه‌السلام) منادی ندا می‌کند:«ای مومنان بیائید جوایز خود را بگیرید.» در روز عید فطر خداوند هر فرد را به تناسب اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام داده‌ است پاداش می‌دهد؛ اما از آن جهت که لطف الهی پایان‌ناپذیر است حضرت حق پس از پایان این ماه نورانی، باب تازه‌ای از لطف به روی بندگان خویش می‌گشاید؛ زیرا روایات، شب و روز عید فطر را همتراز شب و روز قدر می‌دانند تا مهمانان خوان رمضان، در شب و روز عید فطر نیز مشغول شب‌زنده‌داری و مناجات با خدا شوند. امیرالمومنین (علیه‌السّلام) فرمودند:«اِنَّما هُوَ عیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ، وَ کُلُّ یَوْم لایُعْصَی اللّهُ فیهِ فَهُوَ یَوْمُ عید»(نهج‌البلاغه، حکمت ۴۲۸) «عید از آنِ کسی است که روزه‌اش پذیرفته شده و نمازش را پاداش داده‌اند، هر روزی که خداوند در آن نافرمانی نشود روز عید است.» روشن است که بخش ابتدائی کلام حضرت نویدی به بندگان مخلص الهی است؛ اما شاید بتوان از بخش پایانی کلام حضرت اینچنین نتیجه گرفت که بخش انتهایی کلام حضرت بشارتی برای همه‌ی بندگان است، چه آنهایی که بهره‌ی کافی از این ماه برده‌اند و چه آنهایی که بهره‌ی کافی از این ماه نبرده‌اند، بدانند خوان رحمت الهی در تمام اوقات سال باز است و هر آن، فرصت بازگشت انسان به حق وجود دارد و او نیز می‌تواند بازگردد و همچون بندگان مخلص الهی وجود خویش را مزین به مکارم اخلاقی کند؛ البته این نکته مغفول نماند که مسیر سلوک در ماه رمضان به مراتب هموارتر از سایر اوقات سال است. یکی از دستاوردهای ماه مبارک رمضان این است که مومنین به برکت این ماه بهترین و نیکوترین لباس، که همان تقوای الهی است را بر تن کرده و آن را جوشن و سپر خود در برابر گناهان و هوس‌های زودگذر دنیایی می‌کنند. میهمانان الهی در این ماه در پرتو تقوا سوار بر مرکب‌ راهوار تقوا می‌شوند:«أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَایَا خَیْلٌ شُمُسٌ‏ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فتَقَحَّمَتْ‏ بِهِمْ فِی النَّارِ أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَی مَطَایَا ذُلُلٌ‏ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتهُمُ الْجَنَّة»(نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۶) «آگاه باشید همانا گناهان چون مرکب‌های بدرفتارند که سواران خود (گناهکاران) را عنان‌ رها ‌شده در آتش دوزخ می‌اندازند؛ اما تقوا چونان مرکب‌های فرمانبرداری هستند که سواران خود را عنان ‌بر ‌دست، وارد بهشت جاودان می‌کنند.» متقین روح خود را مزین به فرقان که میوه‌ی تقواست می‌کنند و به برکت تقوا حق را از باطل تمیز می‌دهند. «... إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا...»(سوره‌ی انفال) «... اگر از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می‏ دهد...» معلم شهید مرتضی مطهری(ره) می‌فرمایند:«نشانه‌ی قبولی روزه این است که فرد پس از ماه مبارک رمضان‏، در دل اینچنین احساس کند که بر شهوات، عصبانیت، چشم، زبان و اعضاء و جوارح‌ خود بیش از سابق مسلّط است و می‌تواند مقابل نفس اماره‌اش بایستد.» بر مهمانان ماه ضیافت است همانگونه که در ماه رمضان مراقبت‌ها و برنامه‌هایی در جهت طهارت ظاهری و باطنی خویش داشتند پس از این ماه نیز بر تداوم طهارت خود بکوشند تا بدین وسیله عقل، ایمان و اراده‌شان بر شهوات نفسانی‌ غلبه کند و همچون تاجری که مراقب است سرمایه‌اش ربوده نشود از دستاوردهای ماه صیام صیانت کنند؛ چنین امری محقق نخواهد شد، مگر اینکه انسان در تمامی امور زندگی رجوع به قرآن و معارف اهل‌بیت داشته‌باشد تا شکوفه‌هایی که در بهار قرآن در درون جانش جوانه زده‌اند شکفته و به بار نشیند. می‌توانید متن کامل را در خبرگزاری رسمی حوزه بخوانید👇 https://hawzahnews.com/xbHRk @AFKAREHOWZAVI
🔸بازی در گرداب! ✍️ مجید ابطحی 🔹دیده اید بعضی بچه‌ها به راحتی به سگ و گربه نزدیک می شوند و ترسی ندارند؟ حتی اگر مار و عقربی را کنار نوزادی بگذاری با آن می کند... راستی، چرا کودک اینقدر شجاع است؟ این شجاعت نیست، ناشی از کودک است! او خطر عقرب را نمی فهمد، کودک در هم باشد، دنبال بازی است! آدمی تا خطر چیزی را نداند از آن ترس و حظر ندارد! اصلا نمی‌گیرد! 🔹داستان ما انسان‌ها، داستان همین نوزدان است! ما نه دشمنی‌ِ را فهمیده ایم نه خطر دنیایی که است! با هر ، هر و هر ای، رخ می دهد و ما در حال بازی... انگار نه انگار به ما گفته اند: اَلدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهِ عَالَمٌ كَثِيرٌ ! در گردابی که هر لحظه هزاران شناگر ماهر طعمه ی نهنگ و کوسه می‌شوند، خوابیده ایم! 🔹واقعا دنیا اینطور است؟ یا من دچار اغراق و حرف‌های شاعرانه شده ام؟ سیدالساجدین(ع) که در قله‌ی عصمت است از این دنیای مخوف به خدایش پناه می برد که: "إِلَهِي أَسْكَنْتَنَا دَاراً حَفَرَتْ لَنَا حُفَرَ مَكْرِهَا، وَ عَلَّقَتْنَا بِأَيْدِي اَلْمَنَايَا فِي حَبَائِلِ غَدْرِهَا الهى! ما را در سرايى جاى دادى كه گودالهاى مكر و فريبكارى خود را براى ما كنده است··· " 🔹خدایا معصوم که اینگونه می‌فرماید، ما چرا خوابیم؟ بیدارمان کن🤲 @HOWZAVIAN
🔻براندازی با طعم رفراندوم ✍️ محمد مختاری در «اندیشه و دین» نوشت: رفراندومی که آنها می‌گویند یک تله‌ است و طعم براندازی می‌دهد؛حتی اگر تحت نظر نهادهای بین‌المللی برگزار گردد. برنامه این است که جمهوری اسلامی باید سرنگون شود. بیایید فرض کنیم رفراندوم برگزار شده است و قرار است فردا صبح وزیر کشور در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی نتیجه همه‌پرسی را اعلام کند. دو حالت بیشتر ندارد: الف. مسیر فعلی مردود می‌شود و نظام باید سرنگون شود.  ب. جمهوری اسلامی بار دیگر رای می‌آورد که باز هم باید سرنگون شود. تجربه اثبات نموده است که این جماعت معاند، تجزیه‌طلب، سلطنت‌طلب و... تا زمانی که نتیجه باب میل‌شان نباشد زیر بار صندوق رای برو نیستند و همانطور که تا به امروز همه‌پرسی ۹۸/۲ درصدی فروردین ۵۸ را به رسمیت نشناخته‌اند دوباره می‌زنند زیر میز و برمی‌گردند سر خانه اول و می‌روند سراغ ادعاهای تقلب و مانند آن. با همین بهانه‌ها تداوم تحریم، اغتشاشات به مراتب وحشیانه‌تر و چه بسا اگر جرأت کنند اقدام نظامی را پی‌ریزی و اجرا خواهند کرد و تا زمانی‌ که به مطلوب نهایی خود نرسیده‌اند دست‌بردار نخواهند بود. طناب نهادهای بین‌المللی نیز پوسیده تر از آن است که بشود روی آن هیزم گذاشت؛ قابل اعتماد نیستند و برخلاف اسم‌شان بارها در مواردی نظیر جنگ‌‌ تحمیلی، تحریم‌های ضد ایرانی، محاصره‌ی یمن‌ و‌ غزه، قتل عام مسلمانان میانمار و سایر آزمون‌های مشابه بی‌طرف نبودن خودشان را نشان داده و ثابت نموده‌اند که کفه‌ی ترازو‌ی‌شان همیشه به سمت کشور‌های قلدر‌ جهان کج می‌شود. بنابراین رفراندومی که آن‌ها می‌گویند، یک تله‌‌ی براندازی است حتی اگر تحت نظر نهادهای بین‌المللی برگزار گردد. برنامه این است: جمهوری اسلامی باید سرنگون شود. @HOWZAVIAN
. 📌سخنان فردای رهبر انقلاب را بدون تقطیع و تحریف منتشر کنید 🌱 فردا مهم است. @HOWZAVIAN
☘☘☘☘ آغوش گشودی که در آن جان بسپارم دنبال تو گشتیم به هر گوشه‌ی بامی برقع بزنی یا نزنی ماه تمامی! ما حلقه به گوشیم، در این بزم خموشیم تا بر سر ذوق آمده ما را چه بنامی ای سلسله در سلسله در سلسله مویت پابند تو هستیم، چه شاهی! چه غلامی! سجاده به دوش آمده‌ام خرقه بگیرم تا یک‌شبه در چلّه شود خمره‌ی خامی تسبیح گره خورده به سرمستی تاکم تاکی که گره خورده به سرمستی جامی مژگان تو صف بسته به میخانه‌ی چشمت تا کور شود، کور شود چشم حرامی آغوش گشودی که در آن جان بسپارم در عشق رقم خورده عجب حسن ختامی! @shaeranehowzavi
🔰تجربه‌نگاری تبلیغ رمضان 🔸تبلیغ با طعم زلزله! ✍️ حجت‌الاسلام علی قاسملو، نویسنده و مبلغ ▫️بدون هیچ ترسی چند روز اول را در خانه ی یکی از آشناهامان خوابیدیم. از بس که در دید و بازدید ها از وحشت زلزله ی اول شنیده بودیم، با خانمم قرار گذاشتیم زلزله که آمد؛ من، پسر ۶ ساله ام را و او هم دختر ۸ ماهه ام را نجات بدهیم. البته اگر تا فرار ما سقف بر سرمان آوار نشود. همین الان هم از تصور ماندن خودم و بچه ها زیر آوار، دل آشوبم. 🔹چند روز پیش که زلزله ی ۵.۶ ریشتری آمد؛ شب اش را تا سحر نخوابیده بودم. مدام با خودم می گفتم امشب دیگر می آید. برای سحری کوکو تبریزی و دو لیوان چای با لیمو خوردم. شکمم حسابی سنگین شده بود. نماز صبح را خواندم. با اینکه خوابم می آمد، زور زدم که نخوابم. ▫️این چند روز کتاب “موتور سوار چمران” را نصف کرده بودم. باز کردم که چند صفحه هم از کتاب بخوانم. به امید اینکه ذهنم کمی از زلزله فاصله بگیرد. اما از بخت بدم؛ صفحات جدید کتاب از وحشتِ زیرِ سقفِ سنگر خوابیدن می گفت. اینکه گلوله توپی، خمپاره ای ناغافل سقف را بر سر رزمنده ای آوار کند. راوی کتاب هم از ترسِ زیرِ سقف مردن، هراس به جانش افتاده بود. 🔹پلک هام دیگر قوت نداشتند. دراز کشیده بودم و کتاب ۶۰۰ صفحه ای روی سینه ام بود. حوصله ی خواندن نداشتم. میخواندم که خوابم بِبَرد. زمانی هواسم سر جا آمد که صدای لرزش پنجره ها و تپش قلبم را باهم می شنیدم. چنان صدای هولناکی می آمد که متوجه نبودم زهرا را زیر بغل چپم زده ام و دست عمار را گرفته ام و کشان کشان می بَرم سمت درِ هال... ⬅️ ادامه ماجرا را اینجا بخوانید: 🌐 v-o-h.ir/?p=43838 @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔻🔺از رفراندوم اپوزیسیون تا معنویت‌ سکولار ✍️ نویسندگان و فرهیختگان حوزوی در پایگاه تحلیلی فکرت نوشتند: ✅ جنگ ترکیبی با «شعار رفراندوم» حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ▪️چه کسانی امروز بحث رفراندوم و همه‌پرسی را مطرح می‌کنند؟ بحث رفراندوم و همه‌پرسی امروز نه تنها بحث حقوقی نیست؛ بلکه یک بحث سیاسی، دستاورد سیاسی و بازی سیاسی برای برخی از احزاب، گروه‌ها و جریانات ورشکسته از ملت و توده‌ی ملت هستند. ▪️از قائلین به همه‌پرسی در همه‌ی مسائل کشور سؤال می‌پرسم آیا پدیده‌ی مشروطیت در ایران براساس همه‌پرسی صورت گرفت؟ آیا تغییر نظامی سیاسی از قاجار به پهلوی و برآمدن رضاخان و محمدرضاشاه براساس همه‌پرسی بود؟ کسانی طرفدار و خواهان رفراندوم بودند و هستند که سابقه‌ی خوبی نداشتند. ▪️آیا تاکنون از اربابان خود پرسیدید که آیا ایالت متحده‌ی آمریکا اجازه‌ی می‌دهد که قانون اساسی خود را به رفراندوم بگذارد؟ قانون اساسی آمریکا در چه سالی تصویب شده است؟ چرا آمریکا هر سال در همه‌ی موارد و مباحث رفراندوم برگزار نمی‌کند؟ ▪️ این مسأله بیشتر یک جنگ ترکیبی روانی علیه جمهوری اسلامی و دستاوردهای نظام سیاسی جمهوری اسلامی است. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ ما و تجربه دینداری مدرن 🖋دکتر مجتبی رستمی کیا، کارشناس عرصه نخبه‌پژوهشی ▪️تجربه دینی به شکل مشخص و با تقریر فلسفی‌اش رأی کاملا جدیدی است که با شلایر ماخر آغاز و سپس با نقادی‌های هیوم و کانت بر الهیات طبیعی و جای‌گذاری عقل روشنگری، به یاری توجیه باور به خدایی آمد که اساس مقوله‌ای برای فهم و طبقه بندی او قابل دسترسی نبود. ▪️«تجربه دینی» میوه گفتمان غالب بر دین شناسی روزگار ماست و وارد شدن از این مدخل می‌تواند ما را یکراست به مبادی پنهان دین‌شناسی برساند و نوعی «تجربه گرایی» را جایگزین « حکمت عقلی فلسفی» کند. ▪️سؤال مهم این است که چرا حکما و فیلسوفان اسلامی به عنوان معماران سبک زندگی الهیاتی جدید، علیرغم بهره‌مندی از شهود، همواره بر به‌کارگیری عقل و برهان تأکید می‌کرده‌اند و هیچگاه به صورت برجسته « تجربه و شهود دینی» را در محور انتقال الهیات قرار نمی‌دادند. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ معنویت انقلابی؛ جهان‌شمول و انسان‌ساز حجت الاسلام مهدی عصمتی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ▪️معنویت اومانیستی، سکولاریستی و لیبرالیستی اساساً معنویت نیست و اگر باشد ناقص و ناکافی است، چه بسا انسان و جامعه انسانی را دچار «بحران هویت» کند. ▪️معنویت، خلوت و خلسه‌ی صرف نیست و با مساوات و مواسات و رعایت حقوق شهروندی، نسبتی تام و تمام دارد، نه اینکه نسبتشان در بی نسبتی و جزیره ای بودن آنها با هم باشد. ▪️اگر نظام اسلامی ریشه هماره در معارف و معنویات ریشه نداشته باشد، از آنجا تغذیه و تقویت نشود و بسط روح و روحیه‌ی بندگی خدا و تأمین نیازهای اصیل انسان را مطمح نظر قرار ندهد، با خلأهای بنیادی و کلیدی روبه‌رو خواهد شد. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ محبت خردستیز؛ برونداد معنویت مسیحی مهدی جبرائیلی تبریزی، استاد حوزه و پژوهشگر عرصه رسانه ▪️محبت‌گرایی مسیحیت از عوامل برونی تأثیر پذیرفته است و این اصل به عنوان یک راهبرد سیاسی است تا معنوی. بسياري از آموزه‌هاي اعتقادي مسيحيت که به عنوان راه تحصیل معنویت مطرح شده‌اند؛ خردستيز هستند. ▪️در معنویت اسلامی انسان معنوی صرفا انسان اخلاقی نیست؛ بلکه دارای عقیده و جهان‌بینی توحیدی است که در چارچوب بایدها ونبایدهای شرعی عمل می‌کند و این کنشگری همه ساحت‌های وجودی و زیستی او را در برمی‌گیرد. 🔗 بیشتر در این صفحه @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎧 حکمرانی علوی 🎙استاد خسروپناه 💠الگوی حکومت علوی دارای شاخص‌هایی است. «پایبندىِ کامل به دین خدا و اصرار بر اقامه دین الهی. این شاخصه اوّل است. هر حکومتی که اساس کارش بر اقامه دین خدا نباشد، علوی نیست.» در مرتبه‌ی بعد «خصوصیت دوم و شاخصه دومِ حکومت امیرالمؤمنین عدالت است؛ عدالتِ مطلق. یعنی هیچ مصلحت شخصی و هیچ سیاست مربوط به شخص خود را بر عدالت مقدّم نمی‌کند.» 🏫مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ۱۴۰۰ 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام @HOWZAVIAN
🔴به بهانه روز بزرگداشت شیخ بهائی و روز معماری ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم 🔶امروز (سوم اردیبهشت) در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز بزرگداشت و روز نامگذاری شده است. معماری را می‌توان در زمره «هنر» به حساب آورد؛ زیرا هم «دانش» است و هم «صنعت»؛ هم «تجلی جهان‌نگری» است و هم «ظهوریافته‌ی ایدئولوژی»؛ هم «محصول فرهنگ» است و هم «انتقال‌دهنده فرهنگ». 🔷در این رابطه بیان دو نکته خالی از لطف نیست: 🔻نکته اول: باید بدانیم که شیخ بهائی که به بهانه بزرگداشت او روز سوم اردیبهشت به روز معماری نامگذاری شده است، افزون بر آنکه یک معمار کم‌نظیر و استثنائی بود؛ حکیم، فقیه، عارف، ریاضی‌دان، منجم، شاعر، ادیب، مورخ و محدثی بزرگ هم بود. فی الواقع، معماری او مظهر و تجلی حکمت و فقه و فلسفه و کلام و عرفان و دین‌شناسی او و همچنین «عقلانیت تاریخی» او بود. 🔻نکته دوم: فرهنگ مدرن غرب و مدرن غربی، با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، یعنی فکر و فرهنگ ، با تغییر در معماری رسمیت یافت. معماری پست‌مدرن نیز نه تنها تجلی و مظهر ارزش‌های لیبرالیستی که ظهوریافته فلسفه و حتی معرفت‌شناسی پست‌مدرن است: «پیچیدگی»، «ابهام»، «درهم‌ریختگی»، «درهم‌تنیدگی» و «بی‌نظمی» از ویژگی‌های فلسفه و معرفت‌شناسی پست‌مدرن است که همگی از ویژگی‌های معماری پست‌مدرن هم به شمار می‌روند. همچنین «فردیت»، «لذت‌گرایی»، «لذت‌طلبی» و «سودگرایی» نیز از شاخصه‌های ارزشی پست‌مدرنیسم است که تجلی و ظهور همه آنها را می‌توان در معماری پست مدرن هم یافت. 🔶اما آیا مکتب فلسفی ما و جهان‌نگری و نظام ارزشی ما نیز مانند جهان‌نگری و نظام ارزشی پست‌مدرن دارای ویژگی آشفتگی و درهم‌تنیدگی و بی‌نظمی است؟ پاسخ روشن است؛ ما چنین و جهان‌نگری و نظام ارزشی‌ای نداشته و نداریم. ◾️افسوس که نه بسیاری از فیلسوفان ما متوجه این شکاف عظیم میان معماری و فلسفه ما هستند و نه بسیاری از معماران و شهرسازان ما متوجه‌اند که در چه زمینی بازی می‌کنند، سنگ چه مکتبی را به سینه می‌زنند و با معماری خود چه و جهان‌نگری‌ و فلسفه‌ای را مدیریت می‌کنند: زیرا به اعتقاد این بنده «معماری چیزی جز «مدیریت فضا» به منظور «مدیریت اندیشه و رفتاری» که در آن فضا انجام می‌گیرد نیست.» @HOWZAVIAN