#قلمدون
به عزیزان و جریانهایی که به وفور پیامک میدادند، کانال میزدند، تماس تلفنی میگرفتند و لیستهای متعدد میساختند:
حال که کاندیدای شما منتخب و پیروز میدان شده؛ از امروز مطالبه گری کنید
اول: برنامه آنها را برای کشور دوباره و جدیتر بخواهید
دوم: یک وقتی فکر سهمخواهی و این حرفها به سرتان نزند!
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 رفتگر حکومت اسلامی
✍️ عباس بابایی
تمام هیکلش را اگر با لباسهایش میکشیدی، پنجاه کیلو هم نمیشد؛ اما بنیانهای حکومت شاهنشاهی را به لرزه درآورده بود!
نه خدمی داشت، نه حشمی؛ نه خاندان هزارفامیلی که از او حمایت کنند؛ نه شاگردان و مریدان فراوانی که دورش را بگیرند و ترویجش کنند؛ نه در میان مدیران زورگو و فاسد رژیم پهلوی طرفدارانی؛ اما وقتی برای آزادی یکی از یارانش به ملاقات شاه رفت، چنان دستش را بر میز کوبید و او را امرونهی کرد، که خود شاه به وزیرش گفت: این سید مثل یک افسر که با سرباز صحبت میکند، با من صحبت کرد و اصلاً انگار نه انگار شاهی وجود دارد!
نواب صفوی چه کرد که نام او در تاریخ این میهن با عظمت یاد میشود؟!
نواب در غربت و مظلومیت دوران رژیم منحوس پهلوی فریاد رسای اسلام و مستضعفان بود؛ آنچه برایش اهمیت داشت اسلام بود و آنچه که برایش پشیزی نمیارزید، اخم شاه و درباریان و کنایهی مذهبیهای عافیتطلب گوشهنشینِ متحجر؛ همانها که وقتی حکم اعدامش را شنیدند، گفتند: لباس روحانیت از تنش بیرون کنید که به مقام روحانیتش اهانت نشود!
چه چیزی در وجود نواب شعله میکشید، که دهها سال قبل «چراغ تولید ایران» را بر سر دست میگرفت و آن را بهعنوان تولید ملی ترویج میکرد؟!
کدام ویژگی باعث شده بود که او در هر مکانی قرار میگرفت، تبدیلش میکرد به میدان جهاد؛ جهاد تبیین.
او مگر چگونه فریاد سر میداد که اولین جرقهی انقلابیگری را در دل «بزرگترین رهبر انقلابی عصر حاضر» ایجاد کرد؟!
او چه کرده بود که چنان دل از امام راحل بردهبود که وقتی دستور اعدامش صادرشد، خودش را برای نجات او به آب و آتش زد؟!
نواب چه داشت که عدهای از ما نداریم؟!
مهمترین ویژگی این مرد الهی تاریخ معاصر ایران «غیرت» بود؛ همان صفتی که اگر در وجود انسان شعله کشید، او را نسبت به دیانت و ملت و مملکت حساس میکند و اگر در کسی نبود به انسان ذلیل و بیخاصیتی تبدیل میشود که نه علمش او را فایده رساند و نه معنویت و نه خاندان و نه حزب و گروهش.
مدیر اگر غیرتمند شد، برای حل مشکلات مردم شب و روز نمیشناسد؛
معلم اگر غیرتمند شد، در برابر انحراف فکری و رفتاری شاگردانش آرام نمیگیرد؛
پزشک اگر غیرتمند شد، نداری و فقر مریض، دست و پایش را نمی لرزاند؛
طلبه اگر غیرتمند شد، ذرهای بیحرمتی بر مقدسات را بر نمیتابد؛
پدر اگر غیرتمند شد، حریم حرمش را با عفاف و حجاب محافظت میکند؛
نظامی اگر غیرتمند شد، میشود «حاجقاسم».
رحمت و رضوان الهی بر نواب عزیز که هم نسبت به دیانت، غیرت داشت و هم ملت و هم مملکت. او از سلالهی پاکی بود که جدش فرمود: «كانَ إِبراهيمُ أَبى غَيورا و َأَنَا أَغيَرُ مِنهُ وَ أَرغَمَ اللّه أَنفَ مَن لا يَغارُ مِنَ المُؤمِنينَ؛ پدرم ابراهیم (علیهالسلام) مرد غیرتمندی بود، لکن من غیرتمندتر هستم؛ و خداوند بینی مسلمانی را که غیرت ندارد به خاک ذلّت میمالد.»
همان غیرت علویاش باعثشد تا با تمام وجود سخنی را برای همهی دلدادگان انقلاب به یادگار بگذارد و حجت را بر همه تمام کند:
«آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل بشود و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم.»
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎دلالتهای دهگانه انتخابات اخیر در سپهر سیاسی کشور
✍️علیرضا محمدلو
🔻خروجی انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، یک تجربه سیاسی بزرگ در تنگنای شناختی_تبیینی نظام بود و دلالت های مثکثری در پی داشت که برخی از لایههای معناییاش را از نظر میگذرانیم؛
1️⃣ دوقطبی چپ و راست کلاسیک که گاهی اخلاق و عقلانیت را قربانی هیجان و رقابت میکردند، خاموش یا کم رمق بود ولی رقابت و تنوع ناشی از خوانشهای متفاوت از کارآمدی و انقلابیگری هم وجود داشت و تنور انتخابات را داغ نگه داشت.
2️⃣ در شلوغی و آنارشی لیست ها و ناشناس بودن خیلی از افراد، ترکیبی از اسامی لیست ها به مجلس راه یافتند و #هژمونی_تک_لیستی فرو افتاد که حاکی از رشد سیاسی و بلوغ انتخابات بود.
3️⃣ #سوابق و کارآمدی و میزان صداقت و صراحت چهره ها از #وعدهها و رویاها و تبلیغات فریبنده، تعیین کنندهتر بود و گذشته نقد(بد یا خوب) بر آینده نسیه غلبه داشت و رای موافق یا مخالف را مشخص میکرد.
4️⃣ سیاست هم تاحدودی به یک ثبات و اهمیت و #اصالت رسید و از سایه اقتصاد و... خارج شد. در واقع کم رمقی واقعی یا ذهنی و روایی اقتصاد جامعه، سیاست را از رونق نینداخت هرچند زخم هایی برداشته بود ولی تبدیل شدن سیاست به یک متغیر مستقل هم یک رشد اجتماعی غیرقابل اغماض است.
5️⃣ جرقه #حلقههای_میانی در سیاست زده شد و اندیشکده های مردم نهاد و موسسات خودجوش از پیج ها و سلبریتی ها و سکوهای مجازی در #راهبری_افکارعمومی و غربال و راستی آزمایی لیست ها در شهرها و استان های تعیین کننده سبقت گرفت.
6️⃣ همانگونه که از عصر رسانههای جمعی و رسمی(ذهنیتساز) به دوره #رسانههای_اجتماعی و غیررسمی(عینیت پرداز) گذر کرده ایم، عرصه سیاست هم به حوزه عمومی نزدیکتر شد و شناخت ها و تشخیص ها و اعتمادهای گزینشی متکثر مردمنهاد، از عنصر تبلیغات و کلیشه پیشکسوتی و رانت و عقبه تعیین کننده، پیشی گرفت.
7️⃣ هرچند که پسمانده #جنگ_روایتها و عملیات روانی سنگین بیگانه در کاهش تبلور یا عدم افزایش جمهوریت نسبت به دوره قبلی مجلس موثر بود، اما اراده و تشخیص و ارتکاز عمومی بر پیشبینی های مسموم بیگانه غلبه یافت(هر متن و پیام و کنش سیاسی را از حیث کم و کیف، علی القاعده در زمینه و نسبت با شرایطش باید تحلیل نمود).
8️⃣ چهره های #جوان و تازهای به عرصه حکمرانی معرفی شدند و به مجلس راه یافتند که یک #پوست_اندازی_سیاسی در سطح کارگزاران می تواند تعبیر شود و سوخت و ساز جوانگرایی در ساخت اجتماعی را باید به فال نیک گرفت.
9️⃣ در برخی حوزه ها و استان ها، #ریختار_سیاسی از حالت جریانی و حزبی به مدل گفتمانی و ادبیات دانشی_انضمامی تغییر وضعیت داد و یک طلیعه نخبگانی در سپهر سیاسی کشور فارغ از ارزشگذاری آن گفتمان می تواند تلقی شود.
🔟 نهایتا اینکه "حرکت عمومی" به عنوان ایده "حکمرانی مردمپایه"در اندیشه رهبرانقلاب، فناوری "حلقه های میانی" را به عنوان نسخه بدیل جامعه شبکهای و آلترناتیو جامعه مدنی با ماموریت "توان بخشی معرفتی"،گفتگوی خلاق و زیست جدی و بدون پارازیت در حوزه عمومی برای جلب مشارکت ساری و سیال سیاسی و اجتماعی نیاز دارد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍️ وضعیت دوقطبی چپ و راست کلاسیک 👆در انتخابات امسال
#عقلانیت
#تربیت_سیاسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✔️ میتوانید کانال شخصیتان را به بانک صفحات حوزویان اضافه کنید
👈 ارسال نام و نام خانوادگی و نشانی کانال به @rahil1357
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#پویش_نوشتن #جهاد_روایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹۱۵ اسفند سالروز درگذشت مجاهد عرصه فرهنگ و هنر «رسول ملاقلیپور» فیلمساز متعهد و انقلابی...
🔹روحش شاد یادش گرامی باد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔔 آیین اختتامیــه نهمین جشنواره رسانهای ابوذر استان قــم برگزار میشود
⏱سهشنبه، 15 اسفند 1402، ساعت 9:30 صبح
📌 قم، میدان شهیدنواب، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالن همایش سبز
🗺 موقعیت مکانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@BRQom_ir
من تهرانم؛ با شناسنامهای انقلابی
✍ عباس بابائی
من تهرانم! همانکه این روزها آمار مشارکتش، دل فرزندان انقلاب را کمی آزردهخاطر کردهاست. اما بگذارید تا کمی از قصهها و غصههایم برایتان بگویم؛ شاید به من حق بدهید و مرا ببخشید!
در سالهای زندگیام شاید هیچکس همچون «آقا» مرا نشناخت؛ «تهران» نماد شجاعت و غیرت و دینداری و استقلالطلبی و دشمنستیزی است!
شاید باورتان نشود اما این کلماتی است که «آقا» همین چند روز قبل فرمود.
و من کماکان همان تهرانم! با همان اصل و نسب و هویت و افتخار، هرچند چنگال نابکار نامردمان، صورت و سیرتم را خراشیده است!
یادم نمیرود در سالهای دفاعمقدس، وزرای دولت مثل یک رعیت در میان ملت در صف عبادت مینشستند، اما جنگ که تمام شد، نردههای سرد و درهمتنیدهی حفاظتی نگذاشت، خودشان بمانند! این نردههای لعنتی مثل یک دیوار سنگی بین ولینعمتان(مردم) و نوکران(مسئولان) فاصله انداخت؛ مسئولانی که خود را دیگر «مدیر»ملی مینامیدند و «تقریباً هیچ» ارتباط و سنخیتی با «مردمانم» نداشتند! صدای تَرَکهای وجودم را میشنیدم که از شمال تا به جنوب و از غرب تا به شرقم کشیدهمیشد تا مردم به «بالا» و «پایین» تقسیم شوند؛ و من هیچکاری نمیتوانستم انجام بدهم!
هجوم طغیانگرانهی زورمداران و زرمداران زالوصفت، بسان حملهی شتران گرسنه بر سبزهی بهاری برای رسیدن به آلاف و الوف اقتصادی و سیاسی، آنچنان چهرهی زیبایم را دگرگون کرد که گاهی دماوند هم مرا نمیشناخت!
قطارشهری و امکانات رفاهی و بزرگراه و حتی آزادراه تهران-شمال، گویی ریلی بود برای رساندنِبهنگام کارگرانِ مستضعف بر در خانهی اربابان و زرمدارانِ مستکبر! من ناباورانه و دردمندانه با همهی این امکانات بهظاهر رفاهی، میدیدم که میلیونها پدر در تاریکی سحر میرفتند و در حالیکه دیگر رمقی برایشان نماندهبود، در تاریکی شب برمیگشتند و همچنان عدهای از آنان شرمسار فرزندان!
هرچند همین پدرانِ جوانمرد هیچگاه شرمندهی انقلاب نشدند! نمیدانم راهپیمایی امسالِ مردمانِ عزیزتر از جانم را در جشن انقلاب دیدهای یا نه؟!
مدیران کارنابلد پرمدعای غربباور که مرا سکوی پرش خود میدیدند، بلافاصله پس از دوران قداست جنگ گویی میخواستند کار ناتمام پهلویها را تمام کنند؛ هر آنچه از رهاشدگیها که برای دورکردن ملت از شریعت لازم بود، فراهمشد؛ رسانههایرها از یکطرف و انسانرسانههایرهاتر از طرف دیگر! حق بدهید که در این سالیانِ تاراجِ باور، عدهای از مردمانم، مظلومانه در دام تطمیع و تزویر و تردیدشان گرفتار شوند!
صفحهی روزگار آنهنگام که بر مراد اهالی انقلاب ورقخورد، باز هم عدهای ولو معدود همان خطباطل را رفتند و آن عدهی مردمیانقلابیِدیگر، کماکان به چوب همان مدیران قبلی نواختهشدند و ایکاش خود را از آن حلقههای توهمی میرهانیدند و به «آغوشملت» پناه میبردند!
وقتی در این روزها از قلهی دماوندِباشکوه به پهنهی ایران عزیز نگاه میکردم، حسرت تمام وجودم را میگرفت؛ حسرت مردمانی که شهرهایشان را خانهی خودشان میدانستند نه هجرتکدهای برای رسیدن به امیال خویش! و چون اینگونه بود کارزارشان، سیاسی نبود، که جشنی بود پر از شور و سرور و حضور!
حسرت شیفتگان خدمتی را میخوردم که برای آبادانی شهرشان خیز برداشتهبودند، نه تشنگان قدرتی که تبخترشان آنقدر مرتفعشان کردهبود که دیگران را بوتههای پای درخت میدیدند!
من این روزها، سخت حسرت «تبریز» را میخورم!
اما دلم کماکان پر از شوق است و امید؛ شوق به «آقا»یی که مرا خوب میشناسد و امید به «مردم»ی که اگر پایش بیافتد، کماکان پیشگامان نهضتاند!
من تهرانم! امّالقرای مکتب تشیع با مساجدی آباد و روحانیتی مبارز و مجالسی پرجمعیت!
من تهرانم! پیشگام نهضت و الهامبخش همهی کشور در انقلابخمینی! پهلویها هرچه توانستند بر سرم کوفتند تا از اصل و اسلام بیافتم، اما نتوانستند! آنقدر بر مِهر علی و اولادش ماندم، که حاصلش ۲۴ هزار کبوترِعاشقِخونینبال در زرینترین صفحهی تاریخم شد!
من تهرانم! با شناسنامهای انقلابی و دلی پر از عشق علی.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⛔️دروغ 60 درصدی
✍ علی مهدیان در همشهری نوشت:
📛ضدانقلاب بعد از حماسه جمعه در تقلاست و می گوید:"اینکه 41 درصد شرکت کردند، پس 59 درصد مقابل نظام اند." این ادعای مشحون از بلاهت نیاز به توضیح ندارد. اما چون برخی در داخل دانسته یا نادانسته آنرا تکرار می کنند مختصری توضیح می دهیم.
1⃣یکم. با چی مقایسه می کنید؟
معیار مقایسه نرخ مشارکت با متوسط مشارکت است؛ نه عدد 100. متوسط نرخ مشارکت در مجلس طی یازده دوره گذشته57 درصد است. جهت اطلاع متوسط نرخ مشارکت در اتحادیه اروپا 50 درصد و در آمریکا زیر 50 درصد است.
تفاوت نرخ مشارکت در انتخابات ها نیز به شرایط سیاسی اجتماعی وقت مرتبط است و اساسا از عدم مشارکت هیچ وقت درصد مخالفان نظام در نمی آید.
🔻خاطرتان هست نرخ مشارکت رفراندوم اول انقلاب چقدر بود؟ 96 درصد. اما چند ماه بعد مشارکت در انتخابات مجلس به 52 درصد رسید. این یعنی مردم چند ماهه از انقلاب برگشتند؟ مضحک نیست؟
سال 76 مشارکت ریاست جمهوری 80 درصد بود. چند ماه بعد مشارکت مجلس به 67 درصد رسید. باید چی می گفتیم؟
2⃣دوم. هرکس رای نداد ضدانقلاب است؟
🔻و اما کسانی که رای نمی دهند چند دسته اند:
🔸الف. بخشی به هر دلیل ناتوان از حضورند.
🔸ب. بخشی آرای معترض امااصلاح گرند. آرائی که نظام را قبول دارند اما به خطا معتقدند قهر بیشتر از رای جواب می دهد.
👈تا اینجا این دودسته که مخالف نظام نیستند. هستند؟
🔸ج. دسته سوم آرای هیجانی اند. آرائی که سرشان به کار خودشان است و عمدتا در شرایط دوقطبی ترغیب به رای می شوند. تخمین این افراد چقدر است؟
🔻یک مثال برای اینکه متوجه شویم از چه جماعتی حرف می زنیم:
بالاترین نرخ مشارکت در سال 88 و برای انتخابات دوقطبی احمدی نژاد- موسوی است؛ با نرخ مشارکت 85 درصد. فاصله این عدد با نرخ 66 درصدی متوسط مشارکت ریاست جمهوری، سهم آرائی است که در شرایط دوقطبی زنده می شوند؛ 22 درصد.
👈آرائی که در شرایط هیجانی زنده می شود ضدانقلاب است؟
🔸د. دسته دیگر آرای مردد است که ممکن است با آرای هیجانی در دوقطبی ها هم پوشانی داشته باشد و به هر دلیل به جمع بندی نمی رسد که در انتخابات شرکت کند. این آرا در انتخابات اخیر حدود 29 درصد است. این عدد از کجا آمده است؟
نزدیک ترین پیش بینی مشارکت به واقعیت، مربوط به نظرسنجی ایسپا است. ایسپا مشارکت را 41 درصد پیش بینی کرد.
حالا؛ همین نظرسنجی نرخ مرددین را 29 درصد برآورد کرد. این نرخ را نظرسنجی صداووسیما 28 درصد اعلام کرده بود.
👈آیا مردد یعنی ضدانقلاب؟ چنین ادعایی از سر حماقت نیست؟
🔸ه. بله. بخشی از آرا نیز البته برای مخالفان نظام است که با دسته بندی بالا وزن شان روشن است که در اقلیت است.
3⃣سوم. و اما چرا رای غائب؟
آرای معترض و مردد چطور شکل گرفته است؟
🔹اینجاست که باید به جنگ ترکیبی تمام عیار دشمن طی ماه های گذشته اشاره کرد. هم جنگ اقتصادی و هم جنگ رسانه ای. با جنگ اقتصادی تلاش کردند روز به روز سفره مردم کوچکتر شود. چه کسی است که نداند تورم امروز رابطه مستقیم با تحریم نفتی دارد؟
با جنگ رسانه ای نیز تمام تلاش خود را برای تبلیغ انسداد سیاسی در ایران بکار بستند. اینکه کشور را سیاهی و فلاکت و فساد گرفته است و طبیعتا هیچ امیدی به آینده نیست.
این ماجرا وقتی جالبتر می شود که توجه کنیم همین رسانه ها نرخ مشارکت در انتخابات را زیر 20 درصد تخمین می زدند تا جائی که رسانه معتبر گاردین باور کرد و نرخ مشارکت را حداکثر 27 درصد پیشبینی کرد.
🔹و اما لازم است در کنار این جنگ ترکیبی به عنوان مسبب اصلی به دو دلیل داخلی نیز اشاره کرد.
اول اینکه خدمات دولت و مجلس با همه تلاش هائی که داشتند هنوز به صورت محسوس سر زندگی مردم احساس نشده است و این سوال مطرح می شود که رای های قبلی ما چه اثری داشت که اینبار مجدد رای دهیم.
و اما دلیل دوم اینست که برخی بداخلاقی ها در رقابت های ایام انتخابات باعث شد که اساسا مردم از هردو گروه تنفر پیدا کنند. تهمت زدن ها و بی آبرو کردن ها و دروغ گفتن ها و مجادلات پیاپی بسیار مشارکت سوز است.
✅با این توضیح علیرغم اینکه حتی کاهش یک رای برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد اما باید توجه داشت که با این شرایط، آرای 41 درصدی آرای غیرتمند و پرقدرت محسوب می شود و دژ مستحکم انقلاب اسلامی را شکل می دهند و می تواند در آینده موتور محرکه و شتابدهنده رشد مشارکت در کشور باشند.
خلاصه اگر ترکیب غائبین روشن شود، حماسه 25 میلیونی نیز به روشنائی خورشید خواهد بود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنزنوشت
🌟کلاس تقویت زبان یا تربیت زبان
🔸«محفل عمامه گذاری»
مجری: دعوت می کنم از حجتالاسلام x جهت معمم شدن..
مرید: جووون الهی عاقبت بخیر بشی
شیخ طنّاز: میشناسیش؟
مرید: نه
مجری: دعوت می کنم از حجتالاسلام Y....
مرید: الهی دورت بگردم ماشالله
شیخ طنّاز: میشناسیش؟
مرید: خیر
مجری: دعوت میکنم از حجتالاسلام Z ...
مرید: ای جانم دمت گرم. ایشالله عاقبت بخیر بشی
شیخ طنّاز: میشناسیش؟
مرید: نه
مجری: دعوت میکنم از حجتالاسلام Q ...
مرید: شیر مادر و نان پدر حلالت خدا حفظت بکنه
شیخ طنّاز: میشناسیش؟
مرید: خیر
مجری: دعوت میکنم از حجتالاسلام R...
مرید: خیر ببینی نور چشم امام زمان بشی
شیخ طنّاز: میشناسیش؟
مرید: نه
مجری: دعوت میکنم از حجتالاسلام P ...
مرید: رحمت خدا بر پدر و مادرت. ایشالله خار چشم دشمن بشی
شیخ طنّاز: میشناسیش؟
مرید: خیر
مجری: دعوت میکنم از حجتالاسلام U ...
مرید: ماشالله به این هیبت و وقار ماشالله به این سکینه و آراستگی.
شیخ طنّاز: میشناسیش؟
مرید: نه
شیخ طنّاز: پس چته اینقدر قربون صدقشون می ری؟
مرید: روزی محضر پدر بزرگوارتان در مثل چنین جلسه ای بودیم هرکس برای معمم شدن میرفت، تیری از زبان سرخم به شکل نیش و تمسخر، نثارش میگشت. پدرتان که حال و روزم را دید و چون نسبت به من شناخت داشت با عتاب طنّازانه ای فرمود: کاش به جای اینهمه کلاس تقویت زبان، روی تربیت زبانت کار می کردی. این جمله همان و سوختن من همان....
زان پس هر جا نفس خبیثم برای اهل ایمان نیش و متلک آماده کرده و زبان احمقم هم آماده اجرا می شود اینگونه تربیتش میکنم.
#طنّاز
#تربیت_زبان
#عمامه_گذاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ارسال به منتخبین و ستادهای تبلیغاتیشان
👈 آقای نماینده! قول و قرارها فراموش نشود
✍ زهرا ابراهیمی
انتخابات تمام شد.
پوسترها، جمع شدند.
قول و قرارها، از در و دیوار شهر پاک شدند!
زبالهگردها، وعدهها را ریختند توی گونیها!
و بردند تا بفروشندش!
خوش به حال آنکه وعده میخرد!
حتما گرانتر میخردش!
حالا همهچیز به حالت قبل برمیگردد!
جز یک چیز که نباید شبیه قبلش شود
و آن تعهد نمایندهای است که رأی میآورد.
او حق ندارد، وعدههایش را فراموش کند.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌻 نهمین جشنواره حضرت ابوذر استان قم برگزار شد
🖌معرفی داوران👆
#استاد_محدثی
#استاد_توکلیان
#استاد_کاویانی
و ...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹تأملی در سهگانه علم و معاش و ثروت
✍️ حمید احتشامکیا
🔸این یادداشت را برای کسانی نگاشتهام که میدانم، دل در بند علم و دانستن دارند، اما نمیدانند تکلیفشان با معاششان چیست. دائما از خود میپرسند: «علاقه ما به علمآموزی و نظرورزی دُرست، اما معاشمان را چه کنیم؟ تکلیفمان با مقوله پول و ثروت چه میشود؟»
🔹هنوز هم هستند کسانی که در اعماقِ دلشان، عطشی نسبت به کسب دانش احساس میکنند. فرقی نمیکند که موضوع آن چه باشد؛ طبیعیات باشد یا ریاضیات یا الهیات؛ آموختن تمام اینها -فارغ از معنای امروزیش- در سنت فکریِ ما علم و حکمت نامیده شده است.
🔸میخواهم نظری گذرا بر یک پرسش کلیشهای، اما کهنه و سنتی بیاندازم و بر دلالتهای پیدا و پنهان آن تأکیدی دوباره کنم. علم بهتر است یا ثروت؟
🔹حتما انشاهایی با این موضوع نوشتهاید یا شنیدهاید و حتما دراینباره بحث و گفتگوهای فراوانی داشتهاید. اما تا به حال شنیدهاید یا خواندهاید که این پرسش که در طول تاریخ مطرح بوده و است چه رازی در دل دارد و چه پیامی برای دوران؟
🔸هستند کسانی که پاسخ چنین پرسشی را آنقدر واضح میدانند که طرحش را مسخره میکنند، اما به نظر شما طرح این پرسش از سوی فرزانگان در طول تاریخ چه رازی در دل دارد؟
🔹تا به حال از خود پرسیدهاید: «اگر طرح این پرسش و پاسخش به آن سادگی بود که میدانید، چرا شخصیتی چون امیر مؤمنان علی علیهالسلام -که علم با همه بیکرانیش در محضرش به نهایت میرسد- باید این پرسش را مطرح کرده و بر پاسخش تأکید کند؟ (نهجالبلاغة، حکمت 147)
🔸اجازه دهید رازی از این پرسش برایتان آشکار سازم. طرح تاریخی این پرسش نشان از یک دورافتادگی و جدایی بنیادین بین این دو از ابتدا دارد. اگر بین علم و ثروت چنینی دیوار بلندی حائل نشده بود و اگر مقصد و منزل آن دو آنقدر از یکدیگر دور نبود، نمیباید پرسیده میشد این بهتر است یا آن؟ این پرسش خود گویای دو مسیر کاملا متفاوت و دو مقصد کاملا متباین است.
🔹اما رازی که در این پرسش وجود دارد آن است که در ابتدای تقدیر علم را به خردمندان و ثروت را به احمقان دادند.
احمقها حتما از شنیدن این پیام برآشفته خواهند شد و ساکت نخواهند نشست، اما این حقیقتی نهفته در دل یک پرسش تاریخی است. علم را به اهلش دادند و ثروت را نیز و ایندو در آغاز از هم دور افتاده و هرگز در یکجا جمع نمیشوند. واقعا اگر علم و ثروت قابل جمع بود، چقدر طرح این پرسش مضحک و مسخره بود!
🔸البته باید توجه داشت حقیقت علم و حکمت غیر از فناوری و تکنولوژی است. همانطور که دانشمند غیر از تکنوکرات و تکنسین است. علم و حکمت فهم عالم است و فناوری و صنعت تصرف در عالم.
🔹بعضی گفتهاند: «علم، تولید ثروت میکند». هیچ علمی ثروت تولید نمیکند. این صاحبان ثروتاند که از علم استفاده میکنند و ثروت خود را توسعه میدهند و البته بخش ناچیزی از آن را در اختیار طالبان و شیفتگان علم قرار میدهند تا از شهد آن مکیده، اثر و عسل علمی تولید کنند. اثرش (کتاب و دفتر) برای خودشان و عسلش (فناوری و تکنولوژی) برای اهل ثروت و این همان خدمات متقابل علم و ثروت است.
🔸اما داستان معاش از داستان ثروت متفاوت است. طالبانِ علم باید معاششان را تدبیر کنند. امر معاش یعنی اکتفای حداقلی و امر ثروت یعنی طرح و برنامهداشتن برای جذب پول. محدث کلینی در کافی این حدیث را از امام صادق علیهالسلام نقل کرده است: «خدای تعالی رزق احمقان را توسعه داد تا عاقلان عبرت گرفته و بدانند که دنیا نه با عمل به چنگ میآید و نه با حیله [چون احمق هیچیک را ندارد] (کافی، ط-الاسلامیة، ج5، 83).
🔹علمآموزی فراغت میخواهد و جذب ثروت اشتغال دائم و باید در نهایت یکی را انتخاب کرد. اگر علم آموزی را انتخاب کردید، پس باید در امر دنیا به قدرالمعاش اکتفا کنید.
#اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#درختکاری_در_بیت
"شجاع و زمان شناس" یعنی کسی که بتواند با درخت کاشتن در حیاط حسینیهای در تهران، موشک هایپرسونیک روانه تلآویو کند.
✍️طلبهی قم(محمد مختاری)
#درخت_زیتون
#روز_درختکاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻مسئولیت مهم حوزه های علمیه چیست؟
🔻دغدغه اصلی حوزه علمیه و فضلای حوزه چه باید باشد؟
🔻چه هویتی تفاوت میان حوزه علمیه پس از انقلاب با قبل از انقلاب را نشان می دهد؟
✍️ بهروز دلاور
آنچه بنده به ذهنم بود عرض کنم این بود که حوزههای علمیّه مرکز آموزش اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمقیابی بشود، [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزههای علمیّهاند که عالِم دینی درست میکنند. حوزههای علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزهی علمیّه یاد بگیریم. لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزههای علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است.
🔗 متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 سخنی با وکلای ملت در دوازدهمین دوره مجلس
✍️ حسین انجدانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
سجدهی سپاس بر آستان باری میبرم که به عنایت و هدایت او، مردم انقلابی میهن عزیز، بار دیگر با آگاهی و با اراده و عزم ملی پای صندوقهای رای آمدند و ضمن مأیوس سازی دشمنان و خنثی نمودن توطئه آنها، سکان تقنین را به مردان جهاد و جدیت سپردند.
این کمترین این رخداد مبارک، حضور پرشور و توام با شعور و همراه با روح حماسی مردم در انتخابات ۱۱ اسفند و در باشگاه و جشن ملی عظیم گزینش وکلای ملت برای یک دوره قانون گذاری، را اولاً به آحاد ملت شریف ایران اسلامی و ثانیاً به خادمین و منتخبین محترم دورهی دوازدهم مجلس شورای اسلامی تهنیت عرض میکنم.
امیدوارم در سایهی الطاف الاهی و عنایات خاصهی حجت حاضر حق (عج)، رهنمودهای راهبردی زعیم حکیم امت (دام ظله الوارف)، و با تدبیر و تلاش نمایندگان ملت این فرصت «دیریاب» و «زودگذر» به مجالی مغتنم برای تقریب سیر و سیرت مجلس به وضعیت آرمانی، بدل گردد.
از باب اغتنام فرصت، چند نکته را تقدیم نمایندگان محترم بویژه جناب آقای حسین حقوردی نماینده منتخب حوزه مشق (ملارد، شهریار،قدس) میکنم، و امید دارم این نکات از سوی ایشان و نمایندگان متعهد به عین عنایت نگریسته، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
🔗 متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
سیاست زدگی فرهنگ در جامعه ایران
✍️ محمدصادق خرسند
دیروز خبری درباره حضور داور زن در دربی دو تیم بزرگ پایتخت منتشر گردید که واکنش های زیادی را در پی داشت. دربی که گویا قرار است در مقابل دیدگان رئیس فیفا برگزار شود. بعد از عادی سازی حضور بانوان در ورزشگاه ها، نوبت حضور داوران زن است که گفته می شود از دستورات فیفا برای جلوگیری از محرومیت فوتبال ایران است.
این خبر و بی تفاوتی غیر قابل انکاری که در برابر شکستن پرده حجاب در جامعه مشاهده می شود، نشان از اوضاع آشفته فرهنگی کشور دارد که کمترین حاصل آن جامعه ای دو قطبی بوده است. بدون تردید، حضور عریان سیاست در صحنه فرهنگ بدون در نظر گرفتن ملاحظات لازم، سیاست زدگی آن را به دنبال داشته است.
انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی فرهنگی، به دنبال فرهنگ سیاسی بود نه فرهنگ سیاست زده؛ پدیده ای که وضع غالب این روزهای فرهنگ ایران است. به نظر می رسد زمان تجدیدنظر در حکمرانی فرهنگی فرارسیده و تا دیر نشده باید اقدامات اصلاحی صورت گیرد؛ در غیر این صورت انقلاب اسلامی از وجه فرهنگی خود تهی خواهد شد. وجهی که ویژگی منحصر به فرد انقلاب ایران بوده است.
#سیاست #ورزش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 چقدر سخت است شنیدن برخی از ذهنیتها
✍️ احمد شعبانی
🔹 چقدر سخت است در سایۀ حکومتی زندگی کنی که مردمسالاری چنان حاکم باشد و رأی و نظر مردم آنقدر تعیینکننده که در خرداد 76 علیرغم نظر قریب به اتفاق بزرگان و چهرههای سیاسی و مذهبی، خاتمی رئیسجمهور شود؛ و در تیر 84 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات از یک شهردار کمسابقه و بیپشتوانه شکست بخورد؛ و در اسفند 94 آیتالله مصباح و آیتالله یزدی از ورود به مجلس خبرگان رهبری بازمانند؛ و در اسفند 1402 آیتالله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در استان خود برای ورود به خبرگان رأی نیاورد؛ و برادر شهید باهنر در کرمان و فرزند شهید مطهری در تهران و آن چهرۀ مشهور در رشت اجازۀ ورود به مجلس شورای اسلامی را نیابند؛ و با این همه، برخی این نظام را توتالیتر، رهبری این نظام را دیکتاتور و انتخابات را در این کشور، تشریفاتی بخوانند!
🔹 و چقدر سخت است در سایۀ حکومتی زندگی کنی که عدلیهاش، فرزندان مقام دوم خود را به پای میز محاکمه میکشاند و نزدیکان برخی از بزرگترین مهرههای این نظام را به زندان میافکند و شاخ سلطانهای سکه و دلار و غیره را میشکند، اما برخی این القاء را باور کنند که عدالت فقط برای بیچارگان و بیکسان است نه برای آقازادهها و نورچشمیها!
🔹 و چقدر سخت است در سایۀ حکومتی زندگی کنی که در طول 45 سال، با وجود هشت سال جنگ تحمیلی و تمامی کارشکنیهای بینالمللی و تحریمهای بهاصطلاح فلجکننده و تهاجمهای فرهنگی، اقتصادی و رسانهای، این کشور را در 11 مورد ـ مانند تولید پودر استخوان، تولید ایمپلنت چشمی، ساخت پروتز عصبی و ... ـ در جایگاه اول جهان قرار داد؛ و در 7 مورد ـ مانند ساخت تانک، تولید پرینتر سهبُعدی میکروسکوپی و ... ـ در جایگاه اول منطقه؛ و در 10 مورد ـ مانند تولید هواپیماهای استراتژیک خورشیدی، تکنولوژی بیودیزل و ... ـ در جایگاه دوم جهان؛ و در 6 مورد ـ مانند تولید دکل انتقال برق، استخراج سلولهای بنیادی از دندان شیری و ... ـ در جایگاه سوم جهان؛ و در 4 مورد ـ مانند ساخت موشکهای دوربرد، تولید داروهای بیوتکنولوژیک و ... ـ در جایگاه چهارم جهان؛ و در 7 مورد ـ مانند تعمیر کابلهای فیبر نوری در اعماق دریا و ... ـ در جایگاه پنجم جهان قرار داد و ششمین جایگاه جهان را در تولید زیردریایی، هفتمین جایگاه جهان را در حوزۀ نانوتکنولوژی و انعقاد موضعی خون، هشتمین جایگاه را در قدرتهای فضایی و تولید اورانیوم بالای 20 درصد، نهمین جایگاه جهان را در چرخۀ کامل فضایی، دهمین جایگاه جهان را در بزرگترین تلسکوپهای جهان و ساخت توربین و فناوری لیزر و پیوند ریه و غیره، یازدهمین رتبۀ جهانی تولید علم را در رشتههای مهندسی هوافضا، انرژی اتمی و شیمی، و رتبههای زیر بیست تولید علم را در پنج رشتۀ دیگر کسب نمود و در 32 حوزۀ صنعتی، ایران را جزو تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات قرار داد؛ و اینها همه غیر از قدرت سیاسی و عمق استراتژیک ایران در منطقه و جهان است که مورد اذعان حتی دشمنان جمهوری اسلامی است؛ و با وجود این همه پیشرفت، طوری القا نمودهاند که برخی مردمان ما گمان میکنند در مرکز نفرین عالم زندگی میکنند و بدبختتر از آنها پیدا نمیشود و جمهوری اسلامی، حکومتی ناکارآمد است!
🔸 جالب است بدانیم حتی در اقتصاد و معیشت و قدرت خرید مردم که همگی قبول داریم دچار ضعف و مبتلا به تورم و گرانی هستیم، بر اساس آمار بینالمللی منتشرشده در صفحۀ W0rld of Statistics، ایران نوزدهمین اقتصاد دنیا با تولید ناخالص داخلی 1.81 تریلیون دلار (1800 میلیارد دلار) بر اساس شاخص قدرت خرید است.
🟢 حقیقتا چقدر سخت است شنیدن برخی از ذهنیتهایی که برای مردم عزیز ما ساختهاند.
#سیاست #ورزش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
#بهشتی
شهید بهشتی که الآن اپوزسیون از او سعی در نشاندادن تصویری غیر همراه با ج.ا دارد و طرفداران منتقد نظام هم سعی در نشاندادن چهرهای روشنفکر(به معنای غلط) از او دارند، در زمان حیاتش بعد از انقلاب هدف اصلی تخریب رسانهای دشمن داخلی و خارجی بود!
آنقدر که برخی انقلابیها بر صورتش چنگ میکشیدند.
غرض اینکه، اولا اغلب متفکران در زمان حیاتشان ناشناخته میمانند و بعد از مرگشان شناخته میشوند.
و ثانیا اپوزسیون به سمت او چرخش نکرده؛ بلکه اکنون تضعیف و دشمنیکردن با ج.ا را در گروی مخالف نشاندادن حلقهی اصلی انقلاب با سیاستهای نظام میبیند که از حیث اندیشهای نظام را تهی جلوه دهد.
غصه اینکه ما نیز فریب میخوریم و برای خوب جلوهدادن و رفع اتهام از خود و نظام، چهرهای تحریف شده از اندیشمندانمان میسازیم.
وگرنه کیست که نداند رئیس مجلسی که قانون اساسی را تدوین کرد همین بهشتی روشنفکر امروز و دگم و تروریست دیروز بود!
#مخاطبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔴 دروغ بزرگ یک عکس از سیستان و بلوچستان
📌دکتر مجید نقدی، نویسنده حوزوی و مدرس روزنامهنگاری در سومین نشست از سلسله نشستهای «علوم شناختی و رسانه» به موضوع «فاصله میان واقعیت تا بازنمایی واقعیت» پرداخت.
🖌 این نشست به همت مؤسسه همشهری در تهران برگزار شد.
#رسانه
#عملیات_شناختی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹رسانه بهمثابه هنری در قله هِرَم
✍️حمید احتشامکیا
🔸در این یادداشت به تحلیلی از چیستی و ماهیت رسانه و مقایسه آن با رسالت هنر در گذشته پرداختهام تا از این طریق، ذاتِ زینتگر رسانه را نمایانتر از قبل بنمایانم.
🔸خوب است بدانید هنر به روایتی اصیل در فرهنگ ما و چهبسا در سایر فرهنگها، چیزی نیست که ارزش بالذات داشته باشد. یعنی هنر امری اصیل نیست، بلکه قرار بود اصیلنما باشد. هنر، همیشه نقشِ زینتگری برعهده داشته است. یعنی کسی هنر را برای هنر نخواسته است، هنر را برای این میخواهند که با آن، چهره امرِ اصیل را بیارایند تا توجهها به سمتو سوی آن جلب شود.
🔸کار هنر نشاندادن امر اصیل از طریقِ زینتبخشیدن به آن است. هنر، زینت میبخشد تا توجه را جلب کند. هنرِ شعر، متنِ اصیل را به نظم میکشد و هنر خوشنویسی، خوش مینویسدش و هنر آواز، خوش میخواندش.
🔸هنرِ شعر، هر متنی را نظم نمیدهد. هنرِ خوشنویسی هم هر لاطائلات و اباطیلی را خوش ننویسد. هنر شعر و هنر خوشنویسی قرآن حافظ و گنج نظامی را زینت میدهد تا دیده شود و در اذهان باقی بماند، اما سگ ولگرد را رها میکند تا گم شود که در حدیث آمده است: «الباطل یموت بترک ذکره». آری هنر، ذکر و یادآوری امر اصیل است.
🔸هنرِ تهذیب در خدمت امر نفیس است، نه هر مزخرف مُهملی که نگاشته شود. رسم بود متون اصیل، از قرآن تا متون حدیثی و فقهی و فلسفی، تهذیب میشد. تهذیب میشد تا جذاب شود. جذاب میشد تا هوس شود. هوس که شود، خوانده میشود، خوانده که شود، فهم میشود؛ تربیت میشود؛ و خلاصه میشود آنچه باید بشود. اما هنر قرار نبود هر بیسر و پایی را ...
🔸ناگفته نماند که امر اصیل، برای اهلش آنچنان نمایان و جذاب است که حاجت مشّاطه نیست روی دلآرام را؛ اما در فرهنگ اسلامی، قصد بر هدایت و جذب حداکثری است. پس هنر را مشاطهگری آموختند و مأمورش کردند که امور اصیل را لایه به لایه بدرخشاند.
🔸به هنر دستور دادند مسجد را زینت کند، محراب را طرحی زند تا معراج در آن دیده شود. بیجهت نیست که حرم اهلبیت علیهمالسلام پر از هنر است. هنرمندان همگی در خدمت امر اصیل بودند. مثلا وقتی قرار شد چیزی از شخصیت امام بهمثابه امر اصیل نمایان شود، شهریار شعر را فرمان دادند که همایِ رحمت بهنظم کشد یا فرشچیانِ عرش را گفتند که نقش آن جناب برکشد یا طلا و نقره را موم کند، آستان و ضریحش زرکوب کند.
🔸هنر که کارش روایتی جذاب از امر اصیل بود، رفتهرفته دچار اعوجاج و کژی شد، نامش شد رسانه و کارش شد مشاطهگری امر قبیح. رسانه همان هنر است. لایه به لایه امر را میپروراند تا دیدنی شود و پذیرفته شود. به نظرم رسانه آخرین ورژن و کاملترین نوع از هنر است. همه هنرها را درهمآمیخته و خود را به عنوان زینت الزَّیِّنات درآورده است.
او حالا میتواند هر چیزی را آنچنان بدرخشاند و بیاراید که کمتر کسی در مقابلش تابآورد. من معتقد نیستم رسانه ذاتا به دنبال نیکو جلوهدادن امر قبیح است، بلکه گمان میکنم هنر و رسانه در این دوران از رسالتش عدول کرده، بیشتر به تدلیس و فریب مایل شده است.
🔸رسانه اکنون و در این دوران اوج هنر است. رسانه قله هِرَم هنر است. او اکنون میتواند امر زشت را زیبا و امر زیبا را زشت جلوه دهد. رسانه چنان به امور رنگ و طعم میدهد و چنان ذائقه را تسخیر میکند که واقعا برای تماشای چهره اصیلِ امور از پشت این همه رنگ و لعاب، بصیرت لازم است. بصیرت کسب کنید.
#هنر #رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN