🔺درباره کشف حجاب
🔻لایحه حجاب
✍️ علی مهدیان، استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی
🔹ماجرای کشف حجاب نه فقط یک حرام فردی یا اجتماعی بلکه حرام سیاسی است و این را خیلیها در زمان اغتشاش و بعد آن فهمیدند. و لابد فهمیدند که برای این حرام سیاسی که در ساحت درگیری اراده جبهه حق و باطل معنا یافته، باید تدبیری متناسب و به هنگام داشته باشند. نیاز به یک برنامه هماهنگ و متناسب با وضعیت جدید بود و طبیعتا یک وجه چنین برنامه ای، قانون بود. اما لایحه ای که رسانه ای شد، هر چند نکات مثبتی نیز دارد اما
🔹اما از بین نقدهای مختلف به این لایحه دو نکته به نظر من از همه جدی تر است.
اولا خطایی که «بالعیان» و با «تاثیرات جدی گفتمانی و جریان سازی» در حال انجام است را به نحو «مخفیانه» و «فردی» ، جریمه و کیفر میدهد. نقش «سایه ملموس قدرت» که برای مقابله با چنین «پدیده در حال فراگیری اجتماعی» بسیار ضروری است، صفر شده است. برای چنین امری راههای ساده ای وجود دارد مثل اینکه آن تذکر اولیه توسط نیروهای آموزش دیده مردمی تحت نظارت نیروهای انتظامی در فضای صمیمانه داده شود. همین تذکر انسانی یک پدیده اجتماعی است که «بروز و ظهور قدرت و اراده مقابله با جرم» است ولو به نحو صمیمانه انجام شود. چهره نگاری ها بعد این مرحله انجام شود.
🔹نکته دوم اینکه روح حاکم بر این لایحه احساس عقب نشینی واضحی را به مجریان و مردم القا میکند. این فهم در اجرا و اقدام مجریان موثر خواهد افتاد و مجرمین را متجری تر خواهد نمود. قانون نباید پیامش به جامعه انفعال باشد و این به اندازه خود کشف حجاب مدد دهنده به این حرام سیاسی است. بازتابهای این مدت لایحه در میان جریانهای مختلف را باید مشاهده نمود.
🔹در نهایت نیز البته حواسمان هست که نقد این لایحه ما را غافل از عوامل مختلف برنامه اقدام در مقابل این خطای موثر سیاسی نکند. کاری به آقایان مسوول فرهنگ کشور ندارم که به جای طراحی اقدام خود، مدافع تمام قد خبط و خطاهای این و آن شده اند. اما شما را به خدا تا کنون اقدام هدفمند و با برنامه ای در جهت گفتمان سازی و فرهنگ سازی و بیداری غافلین و آموزش جهال دیده یا شنیده اید؟
🔹در طرح و برنامه آینده آیا رها کردن فلان مالها و هایپرها و فلانیههای بالاشهر باز هم ادامه پیدا خواهد کرد؟ رها کردن دم کلفتهای اجتماعی و اقتصادی که اشرافیت میفروشند ادامه میابد؟
تمایز این جماعت پولدار پر مدعا را دیده اید؟ یا نه، آخر سر همان میشود در اقدام که قبلا هم بود؟ یعنی بی عدالتی و بی تناسبی اعمال مجازاتها.
خلاصه و در مجموع اینکه نمیدانیم دارید چه میکنید.
#حجاب
#بی_حجابی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هدایت شده از فکرت
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفتمین محفل با موضوع بازخوانی تحریف ظالمانه «بازکاوی پدیده تحریف امام خمینی (ره) در رسانه»
با حضور:
👤«دکتر مظفر نامدار»، سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد و عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
🔸عشقبازی آینه
✍ علیرضا مکتبدار
📌خاصیت آینه، بازتابدادن کامل تصویری است که در برابر آن قرار میگیرد. اگر آینه شکسته و یا محدب و مقعر نباشد، تصویری بینقص از اشیا ارائه میکند.
📌عاشق حقیقی نیز چهره کامل و بینقص معشوق را بازتاب میدهد و بهقول هوشنگ ابتهاج:
«آینه در عشقبازی صادق است
آینه یک دل نه، صد دل عاشق است»
📌اگر آینهی فطرت انسان در اثر ضربت سنگ گناه، ترک برنداشته باشد و یا بهجهت حرکت در کژراههی عصیان، تحدّب و تعقّر نیافته باشد، همواره قامت آراسته حقیقت را بازتاب خواهد بخشید.
📌انسان کامل، آینهای است که تمام حقیقت معشوق را در خود انعکاس میبخشد و انسانهای معمولی، تنها با نگاه به این آینه است که میتوانند به شناخت حقیقت ناب و بیپیرایه نایل گردند.
📌انبیا و اولیای الهی، آینههایی هستند که آفتاب وجود خداوند را بازتاب میدهند.
#آینه
#شعر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸سه بایسته مهم در سرودها و مداحیها
✍️ میلاد کیانی
📌 حکیمی که سکاندار انقلاب است در جشن فرشته ها سه ویژگی مهم را در همان ابتدای بیانات خود برای سرودها فرمود که البته در دیدار مداحان هم آنها را به تفصیل فرموده بود؛ ایشان فرمودند: «بچه های عزیزم، اولا سرودتان خیلی عالی بود؛ هم شعرش خوب بود، هم آهنگش خوب بود، هم شماها خوب اجرا کردید»
این سه نکته ایشان در بین هیاهوی شیرین بچهها در جشن گم شد در حالیکه هم سازندگان سرودها و مداحیهای استودیویی، هم مداحان و هم مجموعههایی که این سرودها را در برنامههای مختلف منتشر میکنند و هم عموم جامعه (که اقبال و عدم اقبالشان میتواند به این سرودها و مداحی ها جهت بدهد) باید این نکات را مورد توجه جدی قرار دهند.
✅ ویژگی اول: شعر خوب؛ شعر خوب هم به لحاظ قواعد شعری مدنظر است و هم محتوا. محتوای شعر باید مناسب شأن معصومین باشد. حضرات معصومین، انوار مقدسهای هستند که خدای متعال بر ما منت نهاده و ایشان را برای هدایت ما و آبادی دنیا و آخرتمان بر زمین نازل کرده است. پس شأن ایشان هر توصیف و هر کلامی نیست. همچنین این شعر باید مفاهیم صحیح و والای دین را القا کند. مفاهیم منطبق بر مبانی عمیق شیعی چون عشق به ولایت و تبعیت از او، مقاومت بر ارزشها، شهادت و مفاهیم بلند دیگر.
✅ ویژگی دوم: آهنگ خوب؛ نه تنها آهنگ این سرودها نباید در دایره موسیقی حرام و مشتبه باشد (که متاسفانه برخی از آنها چنین است) بلکه باید یک موسیقی متناسب با متن و محتوا و حقیقتا فاخر باشد. و البته توجه شود که مخاطب این سرودها و مداحیها نسل کودک و نوجوان است و به صلاح نیست که ذائقه موسیقایی این عزیزان را به دست خودمان تحریک کرده و گوش آنها را به شنیدن بیش از حد موسیقی عادت دهیم.
✅ ویژگی سوم: اجرای خوب؛ باید توجه داشت که با این سرود و مداحی بنا است امر دین خدا احیا شود. پس کاملا بیگانه از رفتارهای یک خواننده غربی و امثال آن است. رفتارهای خواننده یا خوانندگان، و همه کسانی که در کادر آن کلیپ یا مراسم دیده میشوند باید درست و به جا باشد و زبان بدن ایشان هم رساننده مفاهیم بلند دینی باشد. خصوصا که در عصر رسانه و سوء استفادههای رسانهای هستیم.
📌 امید است با رعایت نکات دقیق رهبر انقلاب، آثار ماندگاری برجای بماند که هم موجب عمیقتر شدن مفاهیم بلند دینی و شیعی در جامعه و خصوصا نسل جوان شود و هم برگ زرینی در پرونده اعمال سازندگان آنها باشد.
◀️ در نهایت دو سرود «سلام فرمانده» و «جشن فرشتهها» دو نمونه خوب از سرودهایی بودند که میتوانند الگو برای سایر سرودها باشند هرچند به لطف الهی در این سالهای اخیر کارهای فاخر بسیاری تولید شده است.
#سرود_انقلابی
#مداحی_استودیویی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 عقیم کنندهای به نام فمینیسم
✍️ حجت الاسلام سیدمرتضی موسوی، نویسنده و پژوهشگر حوزه جمعیت در خبرگزاری حوزه نوشت:
آیا ممکن است عالم عارف به زمانه ای وجود داشته باشد که در هنگام تهاجم لوابس فمینیسم، فراموش کند جنبش زنان که برای تساوی حقوق مرد و زن، گریبان چاک میدهد، ریشه در مرداب متعفن خداگریزی دارد؟ کدام مدافع مرزهای اعتقادی مردم می تواند از نفوذ اومانیسم و مادی گرایی در عمق رفتار عملی مردم بی خبر باشد و سر را در برف تحقیقات خنثی فرو برده و به غارتگران فرهنگی اجازه شبیخون به سرمایه های اعتقادی مردم بدهد؟ متأسفانه میزان تخدیر کنندگی فمینیسم آن چنان زیاد است که لازم نیست آگاهانه آن را به یکباره سر بکشی؛ بلکه کافی است اقیانوس اعتقادات اصیل خود را به نمی از فردگرایی و شرک پنهان اصالت لذت فمینیسم آمیخته باشی تا به سکری طولانی مدت مبتلا شوی. سکری که می تواند برای برگشت به اصالتهای مردانگی و زنانگی و جبران خسارت بی فرزندی یا کم فرزندی، بسیار فرصت سوز باشد.
بگذارید واضحتر بگوییم: بخشی از تفکرات فمینیستی، از دوربین رصدگر ما به زیرکی گذر کرد و بخشی از مرزبانان خواب آلوده ما را اسیر و عمله توجیه گری آموزه های دینی به نفع اهداف فمینیسم کرد.
فمینیسم حتی در عمق بسیاری از خانواده های مذهبی بذر التقاط افکند و حالا دارد یکی از ثمره های عملی خود را که بی میلی به فرزند باشد را به خسارت خشکانیدن اصلاب ما از ثمره نسل صالح، برداشت میکند. فمینیسم چه حساب شده و چه هوشمندانه و به ظاهر دلسوزانه طراحی شد که حق تکوینی و میل فطری زن برای مادر شدن را از او گرفت و او را به سراب حب الشهوات من الشغل و التحصیل و البدن و ... دلخوش کرد و حتی خیل زیادی از مردان را بدون اینکه بخواهند و متوجه باشند نیز مطیع خود ساخت!. تا دیرتر نشده باید جنبید و غربال اندیشه را برای زدایش ناسرههای فمینیستی از باورهای اصیل فکری و اعتقادی اسلام به حرکت در آورد و در برابر امواج آن که نابودگر نسل توحیدی است، سدی مستحکم بنیان ساخت.
باید قلم های نوک تیز برای یک جهاد نوشتاری مستمر و اثربخش به حرکت در آیند و به همگان این خطرات را فریاد کنند که:
۱. وقتی به بالا رفتن هرچه بیشتر آمار تحصیلات عالیه زنان افتخار شود، دیگر به هشدار چشمان بیدار نسبت به «علم لاینفع» توجهی نمیشود و صدای بلند زنگ خطر نسبت به خواب غفلت، خفه می شود.
۲. وقتی در مسابقه زنان برای خروج از خانه جایزه تعیین شود، به حضور فعال و مسئولانه یک مادر در خانه برای تربیت روحی و بدنی فرزند، توجهی نمیشود.
۳. وقتی تصاحب فرصت های شغلی مردانه توسط مادران بالقوه، با خروج اضطراری و موقتی حضرت زهرا(س) از خانه، قیاس مع الفارق می شود، دیگر زمان خالی برای تولد و تربیت فرزندانی حسنی خُلق و حسینی سرشت باقی نمی ماند.
۴. وقتی ارزش آزادی یک زن در بیکاری رحم او از فرزندآوری جلوه کند، آنگاه دیدگاه «سیمون دوبوار» در برده دانستن یک مادر بخاطرتولید مثل، عملا تأیید می شود.
۶. وقتی که شاغل شدن غیرضروری یک زن به یک ضرورت کاذب اجتماعی تبدیل می شود، زورق پر از عطوفت و آرامشبخش دستهای مادرانهاش باید به چرخاندن چرخه زندگی مصرف گرا، تغییر کاربری داده و امواج دریای احساسات مادرانه برای غیر اهلش به تلاطم افتد.
۷. وقتی که ...
و اینگونه است که جلوگیری کنندهای قوی به نام فمینیسم، هم مردان و هم زنان را عقیم می کند.
#زنان
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹🌹🌹🌹
من و نامیدی مبادا، مبادا
من و ناامیدی ز فردا ،مبادا
مبادا شکستن ، مبادا نشستن
مبادا بیفتیم از پا، مبادا
من وماو امثال ماها نمردیم
تو تنهای تنهای تنها، مبادا
فدای غم تو! غم و ماتم تو !
دلت بی قرار غم ما، مبادا
کجا خانه داری؟ بگو خیمه ات کو؟
من اینجا ، تو بر خاک صحرا مبادا
به جز جمکران تو هر صبح جمعه
سرم گرم اینجا و آنجا مبادا
شب و روز دارم به لب این دعا را
بدون تو یک لحظه دنیا مبادا
.
.
نفس ها بریده ، جهان روبه موت است
اماما ! مسیحا ! بیا تا مبادا ..
#فاطمه_معصومه_شریف
#امام_زمان
@shaeranehowzavi
💠 مهندسی حمایت از سرودهای دینی
✍️ سینا ناصری
🔸تولید سرودهای دینی یکی از کارهای فرهنگیست که اخیرا در کشور توجه به آنها بیشتر شده و تعداد آنها افزایش یافته است و از طرفی هم این سرودها توانسته اند مخاطبان زیادی از نوجوان و جوانان را به خود جذب کنند که #سلام_فرمانده و #جشن_فرشته_ها از بارزترین این سرودها هستند.
اما به دو نکته باید توجه داشت:
🔹اول محتوای مناسبی باید در قالب این سرود ها به مخاطب منتقل شود گاهی دیده شده که صرف توجه به قالب و آهنگ باعث شده که توجه به محتوا کم شود و محتوای ضعیفی به مخاطب انتقال داده شود.
🔸دوم تولید سرودهای دینی نباید موجب حذف پخش مولودی مادحین از صدا و سیما شود. چراکه این مسئله باعث تغییر ذائقه مخاطب مذهبی می شود و مخاطب به محتوای دینیِ همراه با موسیقی عادت می کند و از آنجا که اجرای همراه با موسیقی در مساجد و هیأتها ممکن نیست، قشر مذهبی کم کم از فضای مسجد و هیأت دور می شود و این مسئله ضرری جبرانناپذیر را در پی خواهد داشت.
🔹پس بهتر آن است که مثل هر موضوعی، در باب تولید و پخش سرود های دینی از افراط و تفریط بپرهیزیم.
#سرود_انقلابی
#مداحی_استودیویی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍀 عماد افروغ؛ سیمای فلسفی یک جامعهشناس
✍️ دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خبرگزاری تسنیم نوشت:
گمشده دکتر افروغ در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی با ورود به مباحث حکمت متعالیه اتفاق افتاد. ایشان دانش آموخته جامعهشناسی بودند ولی به نظر میرسد که این مباحث نتوانست او را قانع کند و ایشان را به سمت و سویی سوق داد که به مباحث فلسفی ورود کند.
گروه اندیشه خبرگزاری تسنیم-شریف لکزایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی پیرامون ابعاد شخصیتی مرحوم عماد افروغ نوشت:
اولین مواجههای که بنده با دکتر افروغ داشتم در مصاحبه علمی مقطع دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. گفتوگویی که انجام شد به خاطر رسالهام با عنوان «رابطه فرد و دولت در نظریههای ولایت فقیه» بود که در مقطع کارشناسی ارشد نگارش و دفاع شده بود.
به همین خاطر درباره بحث ولایت فقیه و ابعاد دموکراتیک و مردمسالارانه آن در آن جلسه گفتوگویی صورت گرفت، البته بعداً وقتی در دوره دکتری در همین مرکز علمی پذیرفته شدم، یک درس را هم با ایشان گذراندم و این درس همزمان بود با حضور ایشان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که ایشان به نمایندگی از مردم تهران در مجلس بودند و طبعاً کنشها و نکات انتقادیشان را در موضوعات سیاسی در این درس هم مشاهده میکردیم.
به هر حال زاویه و نگاه انتقادی ایشان به مباحث از همان ایام بسیار مشهود بود و از همان دوره که تقریباً از نیمه دهه 80 را شامل میشود، مصاحبت و ارتباط با ایشان برقرار شد و تا آخر حیاتشان برقرار ماند، به ویژه در مباحثی که راجع به حکمت متعالیه و حکمت سیاسی متعالیه و تأملات جدیدی که دکتر افروغ در این بخش به ویژه در بحث تبیین فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و بخش پررنگی از مطالعات و تحقیقاتشان به این موضوع اختصاص یافت.
دکتر افروغ تأملات عمیقی در باب انقلاب اسلامی داشت و عمیقاً به انقلاب اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی وفادار بود. بنابراین در این زمینه ورود گسترده و مبسوطی داشتند و از فضاهای مختلفی برای تبیین این موضوع استفاده میکردند.
متن کامل یادداشت در صفحه دکتر لکزایی
#اندیشه
#جامعه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
😊 خمس فرزندان پدر
👓 آیتالله مکارم شیرازی حفظهالله، شما چطور طلبه شدید؟!!👆👆
🌱 مشتاقان ورود به دنیای طلبگی👇👇
✅ علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی پذیرش به آدرس زیر اطلاعات لازم را نسبت به شرائط و مراحل پذیرش کسب و اقدام به ثبت نام نمایند.
✅ برای مشاوره رایگان با استاد مشاور در استان خود کلیک کنید.👇
https://samah.ir/m-hozeh/
✅ برای اطلاع از شرائط، ضوابط و مراحل پذیرش کلیک کنید.👇
paziresh.ismc.ir
✅ برای مراجعه به کانل ایتای پذیرش کلیک کنید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1954873361C880234ef18
#طلبگی
#شاگرد_امام_صادق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎چشمانداز گفتمان «زن زندگی آزادی» بدون روتوش!
✍️ حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
▫️چه دقیق گفت #تئودور_آدورنو که "مردم امروز سرکوب نمیشوند، سرگرم میشوند". رسانه لندنی_سعودی ورشکسته ایران اینترنشنال، از یک اتفاق مبتذل در ورزش سوئد، با یک #تیتر_ملایم، پردهبرداری میکند.
▫️اساسا این جریان در صدد #عادی_سازی و توجیه چنین پشت صحنههایی در قالب ورزش و هنر یا به اسم آزادی است تا با شیءشدگی و تبدیل انسان به کالای مصرفی، تجارت پرسود و بدون مانعی را رقم بزند.
▫️در واقع با غلبه اقتصاد بر اخلاق، هنر، ورزش، رسانه و دانش، #صنعت_فرهنگ را شاهد هستیم که نسبت به شخصیت و آگاهی انسان هم نگاه ابزاری دارد. کار به جایی میرسد که خصوصیترین حریم انسان را تحت عنوان ورزش، درمینوردد.
▫️امپریالیسم در یک لایه اگر خشن و شارلاتان است، در لایه دیگر مبتذل و سخیف است. ورزش را ابزاری برای تثبیت و توسعه گفتمانی قرار میدهد. در جام جهانی با تیم هایی همچون آلمان، به کمک همجنسبازی میآید و حال از طریق سوئد، سکس را روتوش و عادی سازی میکند.
▫️در واقع همانطور که آدورنو میگوید، سرکوب نوین با چاشنی سرگرمی در حال تحقق است. ابزاری شدن ورزش و فرهنگ هم در راستای تثبیت همین گفتمان #سرگرمی است. از شعار زن، زندگی، آزادی هم چنین افقهای مبتذل، سطحی و ابزاری را طبیعتا دنبال میکنند.
▫️خشونت علیه شخصیت زن و خانواده چیزی جز کالاشدگی و شیءوارگی این دو مقوله نیست که به نام آزادی و به کام تجارت امپریالیستی محقق میشود. هژمونی یا همان #سرکوبگری_رضایتمندانه نیز یعنی زن و خانواده را با خشونتسایبری و فریب فرهنگی، از معنا تهی کنیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 گریز از انسان تک ساحتی در مکتب امام
📌 تبیین ذهن چند ساحتی امام خمینی
🔹 امام خمینی(ره) موفقترین انسان معاصر در بسیج ملی و رهبری انقلاب مردمی بزرگ قرن بیستم است که توانست عموم نیروها و کنشگران اجتماعی از طیفهای مختلف با تنوع فکری را در کنار هم قرار دهد و نیروی اجتماعی عظیمی را تولید کند و در برابر سیاستهای شرق و غرب و سیاسیون مستبد و گوشهنشینان متحجر بایستد و "قیام برای خدا" را به دالّ مرکزی حیات انسانی مبدل سازد. دالّی که در آن همه چیز معنا دار و همنشین شد، عدالت، آزادی، امنیت، اخلاق، معنویت، معیشت، عقلانیت و تجدد یک شبکهی معنایی به هم پیوستهای را شکل میداد که روح همهی آنها توحید و نفی طاغوت بود. این امام خمینی بود که توانست "عدالتخواه"، "آزادی طلب"، "حقیقتجو"، معنویتگرا"، "ولایتمسلک"، "تجددخواه" و ... را در کنار هم قرار دهد و آنها را به ید واحده و به یک ملت تبدیل کند.
🔸 این خصیصه، ریشه در ذهن چند ساحتی و چند لایهای امام خمینی دارد. امام خمینی به جهت تجربه زیسته و تحصیل عمیق در دانشهای متنوعی همچون فقه و اصول، فلسفه و کلام، عرفان و اخلاق و بهرهگیری وافر از قرآن کریم و سنت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و اهلبیت طاهرین (علیهم السلام) فهمی عمیق و تشکیکی از واقعیت به دست آورد و تمام یافتههای ذهنی و شهودی و تجربی خود را بر یک نظام فکری منسجم چند لایه نظم و انسجام داده است به نحوی که هیچ جزئی نافی جزء دیگر نیست.
🔹حضرت امام خمینی بارها این نکته را تذکر دادهاند که بزرگترین فاجعه برای اسلام ، تفسیر تک ساحتی از انسان و اسلام است. برخی فقط عدالت را ارزش بنیادین اسلام میدانند و معنویت و معرفت و آزادی را فرعی میدانند و آن را تضعیف میکنند. برخی معرفت و حکمت را محور و دیگر ابعاد اسلام را تحقیر میکنند برخی عرفان و معنویت را. خلاصه هرکس یک بخش را مطلق میکند و دیگر بخشها را فرعی و تبعی و غیر اصیل. در حالی که هدف اسلام "انسان" ساختن است و همهی اینها از لوازم "صورت انسانی" انسان است. لذا همه جزء اسلام هستند و نتیجه اسلام.《اسلام انسانى مىسازد عدالتخواه و عدالتپرور، صاحب اخلاق كريمه، صاحب معارف الهيه؛ كه وقتى كه از اينجا رخت بربست و وارد شد در يك عالم ديگرى، به صورت انسان باشد، آدم باشد.》(صحيفه امام، ج۳، ص:۲۲۶)
✔️ ادامه در صفحه امتداد حکمت و فلسفه
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 پیامدهای سفر پادشاه عمان؛ سفری با دستار سفید
✍️ محمدصادق خرسند، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در صفحه حقیق نوشت:
🌐 روابط حسنه ایران و عمان بدون تردید، کم نوسان ترین روابط خارجی ایران با کشورهای همسایه چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی بوده است. دو همسایه ای که در دو طرف یکی از استراتژیکترین تنگه های جهان یعنی تنگه هرمز حضور دارند. اولین نکته این سفر، حضور شخص شاه عمان در ایران برای یک دور، رایزنی های مهم است. معمولا در مبادله پیام ها، این مأموریت به وزیر خارجه این کشور محول میشد، اما این بار پادشاه حضور یافته و این اهمیت ویژه این سفر را نشان میدهد. نکته بعدی، پیام ورود سلطان هیثم به ایران با عمامه سفید است. در بین خاندان سلطنتی عمان، رسم است که پادشاه در سفرهای میانجی گری برای صلح، از عمامه سفید استفاده کند.
▪️هنوز زمان زیادی از آخرین واسطه گری عمان در آزادی دیپلمات زندانی ایران در بلژیک، نمی گذرد که پادشاه این کشور با خبر جدیدی روانه ایران گردیده است. قطعا دیدار سلطان عمان با السیسی رئیس جمهور مصر قبل از سفر به تهران، اتفاقی نبوده است. شواهد نشان می دهد عمان در تلاش برای وساطت بین ایران و مصر است تا با نزدیک کردن دیدگاه های دو کشور، روابط را به مرحله گشایش سفارتخانه برساند. امری که پادشاه عمان در دیدار با رهبر انقلاب هم بیان کرد و از تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی خبر داد. بدون تردید گرم شدن روابط ایران با کشورهای مهم منطقه نظیر عربستان سعودی و مصر می تواند در کاهش تنش های سیاسی و گشایش های اقتصادی مؤثر باشد.
🔗 متن کامل
#بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 خمینی بتشکن
🔻تقدیم به آقا روح الله خمینی(ره)
✍️ حجت الاسلام سید جواد محمدزاده، استاد دانشگاه
«گفت بخور و سخن بگو» این تیتر خبر رسانه های امپراطوری جناب نمرود بود. کسی باور نمی کرد که ابراهیم غذایی چرب و چیل آماده کرده و محضر عالیجنابان و بتان نهاده است و هر کدام را سه مرتبه قسم داده که بخو ر وسخن بگو؛ پاسخی نمی شنید تا اینکه تیشه برداشت و دست و پای بت های قوی هیکل و خدایان خود ساخته نمرودیان را تکه تکه کرد و تیشه را بر گردن بُت بزرگ که در بالای بُت خانه قرار داشت، آویزان کرد.
نمرود خواست تا لاف خداوندی زند و برج و باروی خدا را بشکند ولی پشه ای برخاست و دیده خودبین او را خاک کرد .
«گفت آماده باش و حرکت کن»
شبی رسول خدا به علی علیه السلام فرمود: آماده باش و از پی من حرکت کن تا به درون خانه خدا کعبه برسیم و گفت؛ علی از دوش من بالا برو. خم شد و بالای کتف نبی اعظم قرار گرفت تا بت ها را بشکند و فرو بریزد.
آقا روح الله خمینی برخاست.
و عبا بر دوش کشید.
ایستاد.
قیام کرد.
سخن گفت.
کتاب نوشت.
شاگرد تربیت کرد.
بت شکست.
خمینی بت شکن شد.
انقلاب برپا شد.
بت منم!
من!
آقا روح الله بت های من من شده را کنار هم گذاشت و همه را به آتش کشید.
زندگی من!
دختر من!
شغل من!
تفریج من!
فرزند من !
روستای من!
شهر من!
باغ و کاشانه من !
معلم من!
مدرسه من!
دانشگاه من!
طایفه و قبیله و نام و نسب من!
آقا روح الله همه من ها را کشت و نابود کرد.
انقلاب خمینی عزیز همین بود.
ما شدیم.
همه کنار هم به توحید رسیدند.
بت بزرگ برای انسان و جامعه « من و منیت ها» است.
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
...
✔️ امامِ تمدن و فرهنگ
✍️ استاد حمید پارسانیا، عضو شورای انقلاب فرهنگی
✅ امام خمینی (ره) دغدغه تاريخ و تمدنی و فرهنگی داشتند. ما نمیتوانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبههای استدلالی را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم.
🔹امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد، يعنی به جای ابن سينا ، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزی به نام فقه باقی نخواهد ماند. امام، ميراث معرفتی جهان اسلام را زمانی احيا كرد كه حوزههای علميه داشتند افول میكردند.
✳️ شخصيت فلسفی امام جدای شخصيت كلامی ايشان نبوده است و از هويت فلسفی جامعه شيعه آمده است. باید گفت امام شخصيت همه جانبهای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه باز میگردد.
✨امام خمینی يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد؛ ياران و همراهانی دارد و در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا خواهد کرد كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. لذا انقلاب اسلامی بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد.
✔️ صفحه استاد
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#ارزش_انتخاب_مردم👆
💠 باید زمینه را برای انتخاب مردم فراهم کنیم
📌 تفاوت نگاه برخی پایداریها با خودِ علامه مصباح اینجا مشخص میشود
🔻خوانشی که علامهی مصباح از حکمرانی سیاسی دارند با خوانشی که برخی فعالان انقلابی از سیاست دارند، نشان میدهد علامه را به تنهایی باید روایت کرد، نه در قاب مؤسسه امام خمینی(ره) و نه در قاب «جبهه پایداری».
🔺از سوی دیگر با مراجعه گفتمان اصیل علامه درمییابیم که جبهه اصلاحات و ضد انقلاب چه مقدار در سانسور و تحریف افکار و گفتار علامه مصباح(ره) و همچنین در افترا و تمسخر ایشان تلاش شبانه روزی کردند.
#سیاست
#مردمسالاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☘☘☘☘
درست است از نمک نشناسی یک عدّه غمگینیم
همان هایی که بالا رفتهاند از ما که پایینیم
همانهایی که روی میزشان عکس شهید است و
میانِ جیبشان ویزای اسرائیل میبینیم!!!
درست است اینکه ما گنجشک روزیهایِ مستضعف
همیشه لَنگ قِسط و پولِ نان و نرخِ بنزینیم
درست است اینکه دائم از فساد و فقر مینالیم
نه ضدّ انقلابیم و! نه بی غیرت! نه بی دینیم!
چهل سال است دور از زنده باد و مُرده باد خَلق
همان سرباز ماندیم و نه با آن و نه با اینیم
نبین این روسریها را که دور گردن افتاده
نبینی ریشمان ماشین شده یا عاشق جینیم
اگر پایش بیفتد! باز هم سوریه میآییم...
اگر فرمان بیاید! صبح فردا در فلسطینیم
از آن روزی که روح الله(ره) در فیضیّه منبر رفت
قسم خوردیم! پایِ انقلاب از پای ننشینیم
(حرامم باد اگر جان را به جای دوست بُگزینم)
علی جان! ما کفن پوشانِ خُرداد ورامینیم
#حسین_خزائی
#شعر_انقلاب
@shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
▫️تنها التماس امام خمینی عزیز از ملت ایران
#قیام_علیه_لیبرالیسم
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🥀🥀🥀🥀
من از تبار خمینی، تبار خردادم
شکوه پرچم عشقم، غرور فریادم
طنین نیمهی خرداد در سرم دارم
پر از شکوه حضورم به نور دل دادم
زنم که دامن من مرد را برَد معراج
به آبِ دیده قسم آبدیده فولادم
به انتظار نشستم بیاید آن موعود
منم که بندهی عشقم زِ بند آزادم
به آفتاب جماران به پیر راه قسم
نرفته غیرت خورشید عشق از یادم
مباد دل بکنم از قرار با دل تو
مباد اینکه دهد خصم، زلف بر بادم
دلم اگر چه شکستهست از زمانه ولی
به غیر شوکت تو نیست قلب خردادم
#مهتا_صانعی
#رحلت
#امام_خمینی_رحمه_الله_علیه
@shaeranehowzavi
.
🚩بار دیگر خرداد...
✍️ استاد جواد محدثی در صفحه شخصی خود نوشت:
«خرداد» همیشه بارغم بر دوش ما نهاده است.
چه آن «۱۵خرداد» خونین ، با شهادتها و جوی خون و بوی باروت...
و چه این «۱۴خرداد» غمبار ، با رحلت امام و رنگ غم و غربت ماتم.
و ما ، صبوری پیشه کرده ایم.
و مگر جز «صبر» بر تقدیر خدا و مشیت حق ، میتوان کاری کرد؟
امام ، برای امّت تنها یک شخص عزیز و شخصیت دینی و سیاسی نبود؛
امام ، برای ما یک «راه» بود ، «صراط» بود ، «میزان» و «ملاک» بود. اسوه و الگو بود.
از این رو ، با رفتن او ، راهش باقی ماند...
در قیام ۱۵خرداد نیز ، گرچه طاغوتیان می پنداشتند که اگر در نیمه شب امام را از خانه اش ربوده و به زندان و تبعید ببرند ، گامهای رهپوی پیروانش از «رفتن» می ماند ، ولی چنین نشد و راه امام ، در فریادها و خروش ها و رشادتها ، ادامه یافت.
حرامیان و پلیدان
تو را به بند کشیدند
به این امید که رهبر اگر به بند افتد
رهروان به جای نشینند
و «راه» تیره بماند
ولی تو از پس هر ابر ، نور میدادی
و در محاق غروب تو از کویر سکوت
هماره «خط» درخشان تو، هویدا بود...
روح بلند امام و شهیدان این خاک ، در ملکوت خدا ، بر سفره ی «قرب الهی» میهمان باد.
#نثر_ادبی
#امام_خمینی
#قیام_پانزده_خرداد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 دغدغه پنهان سخنان رهبر انقلاب
✍️ حجت الاسلام سید عبدالله هاشمی، استاد حوزه علمیه
🔸جامعه ایران در مسیر«حرکت توحیدی» خود به نقطه حساسی رسیده است.
مرحله ای که امت های دینی، به دلیل «رفاه طلبی» و «عدم استقامت» همواره دچار «ارتداد اجتماعی» شده و با رهاکردن مسیر مبارزه و شبیه شدن به دشمنان دین تن به ولایت کفر داده و به گذشته خود برگشته اند.
❇️«دغدغه پنهان» سخنان امروز مقام معظم رهبری، عبوردادن جامعه ایران از این مرحله است.
ایشان با بازخوانی شخصیت تاریخی و سرآمدی امام متناسب با این مرحله از انقلاب اسلامی،ایمان وامید را برجسته فرمودند.
✅«ایمان» و «امید» نیز سرمایه ملی برای «استقامت امت» است.
#امام_خمینی
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🗂 بسته پیشنهادی ویژه سالگرد رحلت امام
✍️ در صفحه استاد قنبریان منتشر شد:
1️⃣ نمای فقه اقتصادی امام خمینی
صوت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4111
متن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4112
2️⃣ اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه
صوت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4124
متن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4123
3️⃣ بازخوانی ایده سیاسی و فرهنگی امام خمینی در مواجهه با تحجر و تجدد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4100
4️⃣ الهیات جنگ دائمی فقر و غنا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4122
#امام_خمینی
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸امامِ مردم
✍ عباس بابائی
گردنههایی که از سال ۴۲ تا کنون، انقلاب ایران به رهبری امام راحل و امام حاضر پیموده است، حیرتانگیز است؛ گردنههایی که هرکدامشان میتوانست ملت و مملکتی را نابود کند. با قاطعیت میتوان گفت نکتهی اصلی تمام موفقیتهای امامین انقلاب بعد از اتکال به خدا، «باورداشتن مردم» است.
امامخامنهای در وصف مراد خویش فرمودند: «کمتر کسی را دیده ام که به قدر امام(ره) نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.»
هرکس اندکی در افکار و گفتار و رفتار امام اندیشه کند، جایگاه رفیع «مردم» را به روشنی مییابد.
شهید مطهری به عنوان یکی از یاران نزدیک ایشان میگوید: «من سرگذشت تمام رهبران بزرگ دنیا اعم از مذهبی و غیر مذهبی را به طور دقیق مطالعه کرده ام. اما هیچ کدام از آنها را به اندازهی امام معتقد به مردم نیافتم.امام ضمن اعتماد و اطمینان به امت مسلمان، برای آنان ارزش و احترام قائل بود و مردم را ولی نعمت خود می دانست.»
یکی از حیرتانگیزترین خاطرات امام با مردم، در ۱۲ بهمن ۵۷ اتفاق افتاد؛ یعنی درست زمانی که سخنرانی تاریخی ایشان به پایان رسید و خواستند در میان «مردم» حاضر شوند! حضرت امام خودشان آن لحظات را اينگونه به تصویر می کشند: «امروز به خاطر محبت مردم، نزدیک بود از بین بروم. یک وقت متوجه شدم که عمامه ندارم، کفش و عبا ندارم و دارم از بین می روم و واقعاً دارم بی هوش می شوم. ظاهرا اطرافیانم متوجه می شوند و خیلی هم فریاد می زنند که فشار نیاورید، ولی فایده نداشت و جمعیت مرا روی دست بلند کردند، روی آمبولانس و بعد داخل آمبولانس گذاشتند!»
اما این لحظهی نفسگیر برای امام بسیار شوقانگیز بودهاست: «بهترین لحظات من، همان موقعی بود که داشتم زیر دست و پای مردم از بین می رفتم!»
امروز حلّال تمامی مشکلات کشور در تحقق این دو ویژگی است که حضرت امام در مواجهه با مردم انجام میدادند:
اول اعتماد به مردم؛
حضرت ایشان فرمودند: «ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتی که بحمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند. با فداکاری ملت بحمدالله مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.»
از نگاه امام اگر دولت بخواهد مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را ریشهکن کند، راهی جز «اعتماد حداکثری به مردم» ندارد.
دوم خدمت به مردم؛
ایشان جایگاه «خدمت به مردم» را بسیار رفیع میدانستند و میفرمودند: «مسأله دیگر رفتار نهادها با مردم است. باید حرکت ها به صورتی باشد که مردم بفهمند که اسلام برای درست کردن زندگانی دنیا و آخرت آمده است تا ملت احساس آرامش کنند.»
در این نگاه دیگر جایی برای نظام فاسد ارباب و رعیتی نمیماند و اگر هم کسی اصرار بر آن داشته باشد، باید بداند که مسئولان، خادم مردماند.
بعد از امام دو نفر از مسئولان ارشد نظام را میتوان نام برد که افکار و گفتار و رفتارشان با مردم درست برگرفته از اندیشهی امام است؛ «امامخامنهای و شهید سلیمانی.»
امروز نسخهی شفابخش بیماریهای کشور، برگشت مسئولان به «سیرهی امامین انقلاب» است در مواجهه با این «مردم نجیب».
#امام_امت
#مردم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نقد جوانی
✍ علیرضا مکتبدار
📌دوره پیری، دوران تثبیت باورها، ارزشها و رفتارهاست. تغییر در این دوران، اگر هم بخواهیم، بهدشواری رخ میدهد.
📌نشاط و نیروی جوانی و تحولخواهی جوان، او را مستعد پذیرش تغییر میسازد اما خستگی، بیحوصلگی و خمودی، سد راه هرگونه تغییر است.
📌فرصت جوانی، بهار خودسازی و پرکشیدن تا اوج قله معنویت است.
🔸جوانی را دریابیم!
#خودسازی
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HIWZAVIAN