eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
2.05M
🌹به مناسبت سالروز شهادت پیشگام مبارزه با رژیم صهیونیستی شهید نواب صفوی (ره) 🔹 همواره در خط مقدم حمایت از مظلومین و خروش علیه ستمکاران و مستکبران بوده است. ✔️مطالعه بیشتر @HOWZAVIAN
افسانۀ «جادوگر شهر اُز» ✍️ علی خسروی افسانۀ «جادوگر شهر اُز» بقلم «فرانک باوم» که در ۱۹۳۹ با کارگردانی «ویکتور فلمینگ» سینمائی شد با خلق صحنه‌هائی اَلوان و شخصیت‌هائی مهربان، توانست به اثری ماندگار در حافظه تاریخی قرن بیستم مُبدل شود. «دوروتی» کاراکتری شجاع و سلیم‌النفس که مقهور مهابت خوف‌ناک جادوگر نشد و همین پایمردی به دوروتی کمک کرد تا بفهمد در پشت چهره دژم، افسرده و وحشتناکِ «جادوگر شهر اُز» مردی ناتوان نشسته است که می‌کوشد ضعیف‌النفسی خود را با تشبث به لُغُزخوانی و اخافه‌سالاری پنهان و استتار کند! غرب، خصوص ایالات متحده، امروز از حیث سایکولوژیک نزدیک‌ترین نمونه به شخصیت (Character) «جادوگر شهر اُز» است که هر چند می‌کوشد در فاهمه رقیبان و حریفان، خود را در قامت هیولائی قدرتمند و اراده‌گرا و خوفناک تداعی کند اما دیگر کمتر کسی است که قاهریت و مهابت وی را جدی بگیرد و در عمل نشان داده پشت آن «اراده معطوف به قدرت و شدت» نحافتی نشسته است که به صورتی پاتالوژیک(بیمارگونه) بشدت خائف و خشونت‌گریز و یا حتی خشونت‌ترس است. انهدام پهباد قدرتمند گلوبال‌هاوک، حمله به لانۀ ارتش رجزخوان آمریکا در عین‌الاسد، طوفان‌الاقصی و خیز جسورانۀ یمن در باب‌المندب و پهلوان‌نمائی پسیکولوژیک و رجزخوانی‌های اجوف و مضحک یانکی‌ها پس از این حملات علیه یمن و دویست حمله مقاومت (کتائب=گردان) عراق در صد روز گذشته به مواضع آمریکایی‌ها و در نهایت حملۀ موشکی ایران به متحدان کرد–داعش–صهیونیست ایالات متحده، از هر زمان بیشتر حامل این پیام است که پهلوان مزبور، بُرزوئی پنبه‌ای است و در این بزنگاه، این غول قاهر و اخته تفنگ‌اش خراب و خودش هم به خواب است! @HOWZAVIAN
🔸خوش‌شانسی شیخ پیاده ✍️ مرتضی بذرافشان شیخ ما، همین دیروز، به قصد سفری نیم روزه، به مرکز استان، در مسیر، منتظر بوده؛ در کسری از ثانیه، خودرویی نه بسیار شیک! با سرنشین خانواده، جلوی پایش متوقف و او هم به گمان ماشین کرایه ای، سوارشده و راننده خوش نیت اما، باعزت و احترام، اورا، به مقصد حتی خیابان و اداره مورد نظر میرساند. حاج آقا، برای حساب، دست به جیب!! و آن مرد اما به ذکر صلواتی و فاتحه، برای امواتش در روز شهادت امام هادی علیه السلام، بسنده و خداحافظی کرد و رفت فی امان الله. شیخ همیشه پیاده، ساعتی بعد، کنار خیابان، باز در انتظار و کمتر از نیم دقیقه، قراضه ماشینی آمد و برعکس قبلی، راننده، همان ابتدا گفت: ۵۰ تومن؛ شیخ، سلامی کرد و جلو نشست؛ آقا، بی مقدمه و بدون پاسخ سلام، پرسید: حاج آقا! در این لباس ،اصلا کسی به شما، سلام میدهد؟!. شیخ، بعد از اندکی مکث، مهربانانه، جواب داد: اتفاقا، قبل از سوار شدن بر ماشین شما، در ۱۰ دقیقه که پیاده راه رفتم، حداقل ۱۰ نفر، سلام گفتند ؛ او هم با خونسردی گفت: من که به چیزی اعتقاد ندارم؛البته بخاطر عملکرد شماها؛ اما بعد از کلامی و صحبتی صمیمانه، هنگام پیاده شدن شیخ، همین آقای مثلا بی اعتقاد، اما خوش طینت، نفس راحتی کشیده؛ از مسافر خوش مشربش تشکر کرد و گفت: حاج آقا! ممکن است شماره تماسی از شما داشته باشم، برای سوالات اعتقادی و شرعی ام؟ بعد هم، کرایه نگرفته؛ رفت. بعد از انجام کارها، حاج آقای ما، باز در انتظار تاکسی و چون خیابان خلوت بود و رفت و آمد اندک؛ دقایقی گذشت، از آن سوی خیابان، ماشین خوش رنگی، توجه شیخ مارا، جلب کرد؛ صدایی شنید که حاج آقا! برای شما ایستاده ام؛ تشریف بیاورید. شیخ وقتی سوار شد، آن شخصیت محترم گفت: حاج آقا، کار من، مسافر کشی نیست، دیدم پیاده ای، برگشتم، فقط شما را برسانم. حاج آقای خوش شانس ما، برای بازگشت به مبدا، یعنی شهر خودش، در ایستگاه پایانی، سوار ماشین زرد رنگی شده؛ از قضا مسافری، در مدت یک ساعت، همه مسئولان را به باد انتقاد گرفته و شیخ هم جلو نشسته؛ بی اآنکه پشت سر را ببیند، سراپا گوش و هر از گاهی، فقط سری تکان داده و با بله های معنادار، همراهی اش میکند نه بیشتر. خلاصه، به همین مقدار گفت و گو، با حاج آقا دوست شده و با رد و بدل تلفن و آدرس، موقع پیاده شدن، از سعه صدر شیخ، قدر دانی و کرایه اش را هم حساب و خداحافظی کرد و دستی تکان داد و رفت. حالا که فکر میکنم، عجب سفر پر خیر و برکتی بوده؛ چند نفر ثواب بردند؛ چند نفر راه یافتند و حاج آقای ما هم بدون یک ریال هزینه، رفت و به شهرش برگشت؛ ای بابا، کاش، من هم یک حاج آقا، بودم؛ عده ای هر چه خواهند بگویند... @HOWZAVIAN
🍃نامه شماره دو ✍️ امیر خندان سلام نورا جان می‌دانم که نامه اول را هنوز نخوانده‌ای. قصد نوشتن نامه دیگری نداشتم. اما دیدم اگر دست‌به‌قلم نبرم و وقایع این روزهای اطراف تو را برایت روایت نکنم، هم به تو و هم به تاریخ مدیون هستم. اگر من برایت روایت نکنم که در این چند وقت چه بر سر دخترانِ هم سن و سال تو در غزه و یا کرمان افتاد، برایت روایت خواهند کرد که: دختربچه «کاپشن صورتی با گوشواره قلبی» عامل ترور صد نفر در کرمان بود! @HOWZAVIAN
✍️پیام کوتاه، مقتدرانه و پر معنای شیخ طنّاز به تمام دشمنان اسلام 🔸حضرت استاد ذوالفنون طنّاز، ( دامت نانازاته) در پی حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع دشمنان اسلام، پیام مقتدرانه، کوتاه و حکیمانه زیر را صادر نمودند: ««« به در زدیم تا دیوار بشنود »»» 🔸مریدان که متوجه فرمایش استاد نشده بودند از ایشان توضیح بیشتری خواسته که استاد چنین بفرمودند: حمله دیشب ضربه ای ریز با انگشت کوچکمان ( همانی که بعضا توی سوراخ گوش و دماغ می کنیم) بر درب پوسیده استکبار بود، تا بیدار شوند. دشمنان مراقب باشند و بترسند از روزی که مشت گره کرده مان را به تمام در و پیکرشان بکوبانیم. @HOWZAVIAN
🔹مذمت روزگار ✍️مجید ابطحی حسن بن مسعود می گوید: خدمت امام هادی علیه السلام رسیدم، در حالى كه 🔷انگشتم خراشيده بود 🔷و سوارى به من برخورد كرده و شانه‏‌ام را آزرده بود 🔷و به شلوغی و ازدحامی گرفتار شده بودم كه بعضی از لباسهایم پاره شده بود، _گفتم: وه چه ! خدا شرّت را از من بگرداند( ای روز!) _امام عليه السّلام (این سخن مرا شنیدند و) فرمودند: اى حسن، تو هم كه رفت‌و‌آمد دارى را بر گردن ديگرى مى اندازی كه گناهى ندارد؟ _من به سر عقل آمدم و دانستم كه خطا كردم، گفتم: اى سرورم، از خداوند می‌خواهم مرا ببخشد. _فرمود: اى حسن، روزها چه گناهی کرده اند كه چون شما به می‌رسيد آنها را می‌شماريد؟ گفتم اى پسر رسول خدا، من (ازين پس) همواره از خدا آمرزش می طلبم و استغفر اللّه گويم و اين توبه من باشد (كه ديگر تكرار نكنم). _امام فرمودند: به خدا سودتان نبخشد، بلکه خداوند به دلیل اینکه شما بی گناه ها را مذمت و سرزنش می‌کنید، شما را مجازات می‌کند. اى حسن، آيا نمی‌دانى كه پاداش دهنده و كيفركننده و سزا دهنده به اعمال در دنيا و آخرت فقط ؟ _عرض كردم: بله، آقای من! _امام فرمودند: پس هرگز بر خلاف اين (اعتقاد و يقين) مرو(و این رفتار را تکرار نکن!) و براى روزها شأن و اثرى در حكم خداوند قايل مشو. _ گفتم:چشم، سرورم! 📌تحف العقول ص۴۸۳ @HOWZAVIAN
🖌محمد حسین انصاری نژاد علاماتِ ظهورِ کیست از سمتِ یمن پیدا؟ که می‌بینم به هر سو لالۀ خونین کفن پیدا 🔗متن شعر 🖌مریم فردی صدای چیست می آید از آسمان یمن؟ نگاه کن چه هیاهوست در جهان یمن! 🔗متن شعر 🖌مسعود یوسف‌پور یمن، نوید ظهور است و در قبیله ما رسیده است همین وعده از سلف به خلف 🔗متن شعر 🖌مهتا صانعی تکبیرةالاحرام یعنی پای پیمان‌ها برخیزد از چادر نمازم گَردِ میدان‌ها 🔗متن شعر 🖌مریم بسحاق ما که ندیده عاشق روی شما شدیم برگرد تا ارادت‌مان بیشتر شود 🔗متن شعر 🖌محمد تقی عارفیان خط مقاومت هدف است و نشانه است نقشه یکی است، غزه و کرمان بهانه است 🔗متن شعر 🔗ادامه در صفحه شاعران حوزوی @HOWZAVIAN
🔴 پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید نادانی ✍️ ادوارد سعید 🔸 روزانه فقط در تلگرام بیش از ۳ میلیون مطلب منتشر می شود. جالب است بدانید در ساعت ۴ صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می رسد نیز ۲۵ هزار مطلب نشر می یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی نظیر و فوق العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص. 🔹کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن می‌گوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن می‌دانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت می‌کنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم. 🔸این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک می‌شویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با روبرو هستیم. ✍️تحلیل و تجویز راهبردی: رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهت‌دار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند: 1️⃣ حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها. 2️⃣ سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است. 3️⃣ سواد مصنوعی: نظرات ما از در شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند، نه مطالعۀ کتاب‌ها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است. به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزش‌اند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم. 🔻چه می توان کرد؟ 1️⃣ . نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت. 2️⃣ در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست. 3️⃣ به ، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شده‌اند مانند «گفته می‌شود» یا «شنیده‌ها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد. 4️⃣ برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید: الف) آیا از /گزارش مطمئن هستم؟ ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟ ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟ د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟ 5️⃣از و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟ 6️⃣در دانش منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید. 7️⃣حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند. @HOWZAVIAN
🔷 جهان آینه‌ها ✍️ حمید احتشام‌کیا، پژوهشگر فلسفه 🔸از جمله خیال‌بافی‌های من در کودکی این بود که مقابل آینه می‌ایستادم و ساعت‌ها در آن خیره می‌شدم و می‌پرسیدم: «آنجایی که در آینه است، چگونه جایی است؟» یادم است که دربِ اتاقمان در آینه‌یِ قدیِ بزرگی که بین دو دربِ کمدِ لباسی قرار داشت، به‌خوبی دیده می‌شد. با خودم می‌گفتم اگر می‌توانستم وارد آینه شوم و از آن درب خارج شوم، دیگر وارد جهان آینه‌ها شده‌ام. 🔸 گاهی در خیالات خودم از آن درب خارج می‌شدم و وارد جهان آینه‌ها می‌شدم و آنقدر در آن فرو می‌رفتم و از خودم دور میشدم که از ترسِ گم‌شدن از خود به خود آمده و از آینه فاصله می‌گرفتم. 🔸 گاهی فکر می‌کردم آنکه در آینه است واقعی است یا من؟ بعد پاسخ می‌دادم لابد او هم همین سؤال را می‌پرسد؛ شاید او هم خودش را واقعی و من را در جهان آینه‌ها می‌پندارد! 🔸ما اکنون در عصر فضای مجازی بسر می‌بریم. در این عصر هستند کسانی که آنقدر در فضای مجازی فرو رفته‌اند که خودشان را گم‌کرده‌اند و آن‌قدر بین خودشان فاصله انداخته‌اند که شاید برای به خودآمدن قدری دیر شده باشد. این فضا را که می‌بینم می‌گویم شاید آرزوی کودکی‌ام در سفر به جهان آینه‌ها برآورده شده است! اما ترسناک‌تر از آن است که بخواهم تجربه‌اش کنم. 🔸شاید هم وقت آن رسیده که به جهان از منظر منِ در آینه بنگریم. تا قبل از کانت فیلسوف شهیر آلمانی فرض بر این بود که آگاهی ما، بازتاب جهان است؛ اما کانت پرسید چه می‌شود اگر جهان، بازتاب آگاهی ما باشد؟ 🔸گاهی تفاوت‌ دو منظره به دلیل تفاوت در منظرهاست. عصر فضای مجازی می‌تواند همان عصر فضای حقیقی باشد که از منظری دیگری در حال روایت‌شدن است. شاید نوبت روایت جهان آینه‌ها رسیده است. شاید قرار است قصه کسی را بشنویم که در آینه به من خیره شده است. به‌راستی از منظر او عالم چه شکلی است؟ @HOWZAVIAN
🌻 برارجان ✍️سعید احمدی این مدت که «زن، زندگی، آزادی» افتاد روی زبان‌ها، از هر کس که شنیدم، سرووضع و ریخت‌وقیافه‌اش دادمی‌زد هیچ‌چیز که نداشته نباشد، دست‌کم بهره و ثمره‌ای از زندگی دارد؛ آزادی را نمی‌دانم. میان این‌همه هیاهو، لابه‌لای این‌همه آدم، زنانی را می‌شناسم که آن‌قدر از زندگی هیچ‌چیز ندارند که داخل آدم به‌حساب نمی‌آیند؛ چه رسد به پرچم و شعار و جنبش و این حرف‌ها. امروز همراه همسرم، سری زدم به خانم برارجان. از بس هی می‌گوید: برارجان! برارجان! خودم این اسم را برایش گذاشتم؛ وگرنه نام دیگری دارد. یکی از زن‌های آواره و دربه‌در افغان با چهارتا بچه. شوهرش معلم قرآن بود. فقط همسر نبودند؛ دوست و جانِ هم بودند. دلشان ‌خوش بود به همان لقمه‌ی نان و یک استکان چای که با دل‌وقلوه دادن به هم می‌خوردند. خدا را هم شکر می‌کردند. راضی بودند به هر چه می‌رسید و نمی‌رسید. روزگارشان بد نبود؛ البته اگر همین‌طور می‌گذشت؛ ولی نگذشت؛ یعنی نگذاشتند که بگذرد؛ از وقتی که سایه‌ی خداخوانده‌ها، پیامبران تباهی، ریش‌های چندوجبی و دستارهای پیچ‌درپیچ با کلاشینکف‌های روسی و ام‌شانزده‌های آمریکایی افتاد روی زندگی آنان. شوهر برارجان با چندتا از مردهای فامیل می‌روند مزارشریف، زیارت. نه می‌رسند و نه برمی‌گردند. خبر سرهای بریده و جنازه‌های سوخته‌ که رسید، آشیانه‌ی برارجان هم آتش گرفت و خاکستر شد. پر می‌زند با سه بچه‌ی قدونیم‌قد و یکی هم توراهی. می‌گریزد و می‌گریزند. همان نیم‌چه زندگی جایش را می‌دهد به آوارگی. مهاجرتِ مرغی که لانه هم ندارد چه رسد به خانه. مثل گربه‌ای که میان محله‌های نامهربانی و سگ‌های هار و بی‌باک، باید دم‌به‌ساعت بچه‌هایش را به دندان بگیرد و تن آن‌ها را و جان مضطرب و پریشان خود را این‌طرف و آن‌طرف بکشد. گز کند زمین را شاید جایی، گوشه‌ای از این دنیای پت‌وپهن، کام تلخشان، کمی، فقط کمی، طعم شیرین زندگی را بچشد؛ ولی نمی‌چشد. خانه‌به‌دوشی مثل بادبادکی است که از دست بچه‌ای بازیگوش رها می‌شود و به اسارت اراده‌ی سخت و خشن طوفان درمی‌آید. می‌رود و نمی‌داند تا کی و تا کجا؟ مانند همین برارجان که گردباد خانه‌به‌دوشی، او را تا قم آورده. با گرمای قلب‌های مهربانِ آدم‌های بی‌ادعا، او و سید حسین و زینب و فاطمه و رقیه‌ساداتِ موخرمایی کوچولو، الآن توی قم و میان کوچه‌دالان‌های قدیمی و پایین‌شهری، آلونکی اجاره‌ای دارند. برارجان برای زندگی می‌جنگد؛ از سرصبح تا دم‌غروب. بچه‌ها پشت در بسته و پرده‌ی انداخته، می‌مانند تا برارجان از سر کار برگردد. از دم‌غروب تا سرصبح هم مادری می‌کند هم پدری؛ ولی زندگی نمی‌کند. آزادی پیش‌کش. امروز گفت: «برارجان! صاحب‌خانه این ویرانه را فروخته، می‌گه زودتری به فکر جا باشید. خریدار می‌خواد این خانه‌ی کلنگی را بکوبد و دوباره بسازد». بازهم ترس، بازهم اضطراب، بازهم آشفتگی، بازهم بادبادک و طوفان. راستی! رقیه‌سادات موخرمایی کوچولو! سهم تو از زندگی میان این همه هیاهو و شعارهای دهان‌پرکن چقدر است؟ آیا تو جایی برای آرام‌وقرار خواهی یافت؟ اگر تو نیز از شهدای حادثه‌ی تروریستی بدجور تلخ و دردآور کرمان بودی، چند قطره اشک برایت روی گونه‌ها می‌غلتید؟ چندتا هشتک برایت می‌نوشتند؟ @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🌻 برارجان ✍️سعید احمدی این مدت که «زن، زندگی، آزادی» افتاد روی زبان‌ها، از هر کس که شنیدم، سرووضع
. ✍️ تلنگرِ پس از خوشحالی همه فضلا و طلاب تجربه پژوهشی، تبلیغی و جهادی دارند اما کمتر هستند که پس از آن تجربه دست به قلم شوند و بنویسند این کمتر بودن راوی حوزوی برای حوزه، اسلام و انقلاب است سپاس از استاد احمدی، نویسنده و مبلغ جهادی که از روزانه‌های‌شان رویداد می‌سازند و می‌نویسند. @HOWZAVIAN
🖌 پیوست رسانه‌ای عملیات موشکی افتخارآمیز اخیر ✍️محمدهادی شریعتی امروز ظهر وارد آرایشگاه مردانه شدم؛ آرایشگر مردی‌ست میان‌سال، مومن و انقلابی؛با خوش‌وبش شروع کردم و گفتم: «از بالستیک‌های دیشب خوشت اومد؟» بی‌تامل گفت: «نباید سفارت آمریکا را می‌زدیم، وجهه جهانی خوبی ندارد!» تمام! هر چه تلاش کردم این روایت غلط را با روایت صحیح جایگزین کنم، مثمر واقع نشد. اگر توفیقات فنی را با روایت‌پردازی دقیق و دست اول همراه نکنیم، چنان موشک سرگردانی در میان خودی‌ها منفجر خواهد شد. 🔗کانال حکمت فرهنگ @HOWZAVIAN
🌱 سناریونویسی(۱) ✍️ محمدجواد محمودی برای خلق سناریوی یک داستان کوتاه لازم است در ابتدا طرح آن را از زبان سوم شخص بنویسید، سپس شخصیت‌ها و نمادهای مهم داستان را جدا کرده و آن‌ها را با جزئیات کامل توصیف کنید. یعنی هر آنچه که در ذهن نسبت به این نماد یا شخصیت دارید ترسیم کنید، حتی رنگ موها و مدل خنده‌ها! این اولین قدم برای نوشتن طرح یک داستان پس از ایده‌یابی است. @HOWZAVIAN
📌 یک بام دو‌ هوا ✍ مرتضی بذرافشان این ضرب المثل مال ایرانی هاست، نه ما عراقی ها؛ پس به ما حق بدهید، به ساز خودمان برقصیم؛ هرطور دوست داریم، ادا و اطوار در آوریم و به ریش به ظاهر هم پیمانمان بخندیم؛ واردات گاز و برق ایران و بدهی ۱۲ میلیاردی ما هم، خوشبختانه به بهانه تحریم ها، پا در هوا و در اختیار بانک های خودمان است؛ انشالله این تحریم ها ادامه داشته باشد؛ از خسارات و بدهی جنگ ۸ ساله هم فعلا حرف نزنید؛ چون حالا حالاها، ایران، باید به ما باج بدهد؛ سعیکم مشکور. واقعا اگر ایران نبود ،اقلیم کردستان و کل عراق، بدست داعش، افتاده بود؛ به اقرار خود ما_ قادسیون و اقلیمی ها_ نه خبری از شال و شلوار بارزانی بود و نه کراوات الاحقر السودانی. با همه خدمات خوشبختانه بی منت، نباید، به بهانه حضور موساد، ایران به خاک ما، تجاوز کند؛ حساب حساب، کاکا برادر؛ ما خودمان، کاملا از این اتهامات با پایه و اساس، خبر داریم، ولی حکمرانی به قول قالیباف، آبکی نیست؛ طرف عربستانی و اماراتی را هم باید راضی نگه داریم؛ دیدید من هم اخیرا از عنوان خلیج استفاده کردم؛ به قول روحانی تدبیر لازم است و امید؛ طرف آمریکایی را نباید نادیده بگیریم و برنجانیم و از اخراج آنها، احساساتی حرف بزنیم و بیخود دشمن بتراشیم. همین دیروز، برادران ترک ما، سوء تفاهم نشود، ترکیه منظور است؛ از زمین و آسمان، به خاک ما، حمله کردند، لام تا کام، چیزی نگفتیم و نخواهیم گفت؛ باید حرمتشان حفظ شود؛ چون آنها ایرانی نیستند؛ بده کارشان نیستیم؛ به خاکشان هم تجاوز نکردیم. حالا تا انتخابات بعدی که دوباره من_السودانی_ انتخاب شوم و نیاز به حمایت ایران داشته باشم، فاصله زیاد است؛ از این ستون تا آن ستون فرج است؛ ضمنا پیش خودتان باشد، از مقاومت هم دلخوشی نداریم؛ البته اگر پته ام را، مالکی روی آب نریزد؛ قربون مقتدی صدر... @HOWZAVIAN
💢 عدالت همه‌جانبه نیکوست! بابک شکورزاده 🔹در جریان فتنه سال ۱۴۰۱ و حوادث ناگوار آن در ایران، عده‌ای کشته یا شهید شدند. در این میان برخی از چهره‌ها نسبت به شهادت مظلومانه شهدای آن حوادث موضع‌گیری درستی نداشتند و بعضا نمک به زخم هم پاشیدند. از طرفی همین افراد یا امثال آن‌ها نسبت به محاکمه جنایتکاران، کمپین "نه به اعدام" و چیزهایی شبیه این راه انداختند و رفتاری دوگانه با شئون انسانی از خود نشان دادند. 🔹طبیعتا قوه قضاییه به عنوان مرجعی که باید مجری عدالت باشد وظیفه دارد که به این امور رسیدگی کند و حق را به حق‌دار برساند. 🔹حالا بعد از گذشت یک سال هنوز خبری از سرنوشت برخی از این جانیان از جمله قاتلین شهید آرمان علی‌وردی که بسیار وحشیانه بود معلوم نشده، ولی حکم قصاص مأمور نیروی انتظامی رسانه‌ای می‌شود و از قضا همان جماعتی که حامی جنایتکاران بودند(حداقل بخشی از آن‌ها ) و هشتک "نه به اعدام" می‌زدند از این مسئله استقبال کرده‌اند. 🔹خب اگر واقعا مأمور نیروی انتظامی مستحق اعدام است، عیبی ندارد عدالت را اجرا کنید؛ ولی چرا هنوز تکلیف برخی از این جانیان که اصلا قابل قیاس با این مأمور نیستند را مشخص و رسانه‌ای نمی‌کنید. 🔸ما در مقام قضاوت نیستیم که چرا تکلیف این‌ها هنوز معلوم نشده است؛ ولی چرا باید طوری عمل شود که شائبه‌ی مصلحت‌سنجی کاذب ایجاد گردد که برای خوش‌آمد عده‌ای بی‌انصاف، اینگونه رفتار شود؟! اجرای عدالت بسیار خوب و نیز لازمه حکومت است؛ ولی باید همه‌جانبه باشد و از افراط و تفریط پرهیز کرد. @HOWZAVIAN
🔴 مهم‌ترین مراقبه اهل معرفت در ماه رجب ✍ حجت الاسلام حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مداد الفضلاء 🔷آنگونه که اهل معرفت گفته‌اند، از مهم‌ترین مراقباتی که در این ماه از ابتدا تا انتهای آن خوب است مورد توجه قرار گیرد، یادآوری حدیث «فرشته داعی» است. چنانکه در حدیثی از پیامبر اکرم که درود خداوند بر خودش و خاندانش باد، چنین نقل شده است که خدای متعال در آسمان هفتم فرشته‌ای را گماشته است که به او «داعی» گفته می‌شود. زمانی که ماه رجب فرامی‌رسد کار این فرشته این است که در طول ماه رجب هر شب تا صبح ندا می‌دهد: 🌹طوبى للذاكرين؛ خوشا به حال ذاکرین (یادکنندگان خدا و نعمت‌های او)؛ 🌹طوبى للطّائعين؛ خوشا به حال فرمانبران و منقادان؛ 🔷سپس پیام خداوند به بندگان خود را چنین فریاد می‌زند: ۱. أنا جليس من جالسني؛ من همنشین کسی‌ام که همنشین من باشد؛ ۲. و مطيع من أطاعني؛ من فرمانبر کسی‌ام که فرمانبرم باشد؛ ۳. و غافر من استغفرني؛ من بخشنده کسی‌ام که از من طلب بخشش کند؛ ۴. الشّهر شهري، و العبد عبدي، و الرّحمة رحمتي؛ این ماه ماه من است، بنده هم بنده من است، و رحمت هم رحمت من است، ۵. فمن دعاني في هذا الشهر أجبته؛ پس هر کس در این ماه مرا بخواند اجابتش می‌کنم؛ ۶. و من سألني أعطيته؛ و کسی که از من بخواهد، به او عطا خواهم کرد؛ ۷. و من استهداني هديته؛ و کسی که از من طلب هدایت کند، او را هدایت می‌کنم؛ ۸. و جعلت هذا الشّهر حبلًا بيني و بين عبادي، فمن اعتصم به وصل إليّ؛ این ماه را ریسمانی میان خودم و بندگانم قرار داده‌ام، کسی که به این ریسمان چنگ زند به من می‌رسد. 🔶دوستان عزیز بیایید تصمیم بگیریم، همین الان و در آستانه اولین شب جمعه ماه رجب که به لیلة الرغائب مشهور است «لبیک و سعدیک»‌گویان، به ندای این فرشته پاسخ دهیم. و ارواح پاک اولیاء و پیامبران الهی به ویژه پیامبر خاتم و امیرمؤمنان را به مدد بگیریم و از آنها بخواهیم در این مسیر کمک‌کار ما باشند. هنگام انجام مناسک این شب بافضیلت، حقیر کمین را نیز مشمول ادعیه خیر خود قرار دهید. @HOWZAVIAN
برای شکست دادن یک نفر، نیاز نیست او را واقعا شکست دهید، کافی است کاری کنید که او باور کند شکست خورده است! ................................. آنکه را تدبیر نباشد، تقدیر چاره نبخشد! ✍️ محمدجوادمحمودی @HOWZAVIAN
. ✅ استخاره؛ باب رحمت یا استحاله حکمت؟! ✍️ محمدعلی بابایی ملیکی در یک روز زیبا، بعد از نماز جماعت، عزیزی به خدمت رسید، و از باب فی المثل عالم بودن تقاضای استخاره کرد. طبق روال سوالاتی پرسیده شد و در نهایت استخاره الحمدالله خوب آمد، اما نگو حاجی برای ما خواب دیده، اونم چه خوابی! در حالی که از درب مسجد خارج می‌شدیم ندا داد حاج آقا....یک لحظه........ خوب؛ ما هم طبق معمول گفتیم حتما«حاجاقا مسئلتون است» اما نگو... آخه استخاره در واقع برای بنده بود که مثلا آستین بالا بزند و شک در گفتنش داشت. اما امان! نگو! چه خانمی! هر جور در تصوراتمان می‌چرخیدیم نه به شخصیت ما می‌خورد,، نه لباسمان. آخه این استخاره داشت،پس عقل سلیم جایگاهش کجاست؟! مخلص کلام: در باب استخاره و مسئلت خواستن از خدا، بحثی نیست. اما قرارم نیست باب علم و معرفت از طرق عقل و مشورت...بسته شود، و به راحتی و از روی عوام بازی یا کاهلیت هی به استخاره رجوع کنیم، بلکه استخاره بعد از گذر از این مسائل و در نتیجه گیرافتادن در دوراهی است و گرنه این مطلب مطابقتی با شریعت اسلام ندارد و خود پیامبر(ص) در موارد بسیاری در مشورت و....پیش قدم بودن و اتفاقا یکی از دستورات صریح الهی‌است.« ۳۸ شوری و..» ومن الله توفیق ۱۷ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔰 نامه اعمال عبد اللَّه بن ابان زيّات گوید : به امام رضا عليه السلام گفتم : براى من و خانواده‌ام دعا كنيد . فرمود : «مگر نمى‌كنم؟! به خداسوگند كه اعمال شما در هر روز و شب ، به من عرضه مى‌شود» . عبد اللَّه مى‌گويد : اين مطلب در نظرم درشت آمد . امام عليه السلام فرمود : «مگر كتاب خدا را نمى‌خوانى كه مى‌فرمايد : «بگو: [هر كارى كه مى‌خواهيد] بكنيد، كه به زودى خدا و فرستاده او و مؤمنان ، كردار شما رامى‌بينند» ؟! به خدا سوگند كه مراد [از مؤمنان‌] ، على بن ابى طالب است. الكافي : ج ۱ ص ۲۱۹ ح ۴ در این روایت آمده که اعمال شیعیان بر امام معصوم عرضه می شوند ، که آیه شریفه مذکور دلالت بر این مطلب می کند. همچنین اعمال ما شیعیان امروزه بر امام زمان عجل الله فرجه الشریف عرضه می شود ، اگر در نامه اعمال ما کار خوب ببینند خرسند می شوند و درصورتی که عمل گناه مشاهد کنند دل آن حضرت آرزده میشود.لذا می بایست سعی کنیم با انجام کارهای خیر و امام زمان پسند دل حضرت را خرسند کنیم. 🍃سپاس از پیشنهاد آقای سیدعلیرضاموسوی @HOWZAVIAN
🔴 برکناری مقدس ✍️مرتضی بذرافشان اراده و عزم دولت سیزدهم، در برکناری مدیران نالایق و ناکارآمد، آیا قابل ستایش نیست؟ این شجاعتی ست، که از زمان هخامنشیان، در هیچ دولتی، قطعا سراغ ندارید! لطفا صحه بگذارید و به آن اقرار کنید؛ عهدی که با مردم بسته ام، خط قرمز است و تعارفی هم ندارم. با اینکه این تصمیم، کمی تا اندکی، دیر است، ولی برای افکار عمومی واقعا، قانع کننده و اعتماد را، به جامعه، تزریق و موجب حضور مردم پای صندوق رای خواهد شد. مرحبا به ناصرنا. درست است که این تصمیم فعلا، در رده های پایین شهرستانی، دانه ریزها، خدمه و دهیارها نه کله گنده ها، اخذ و به اجرا، گذاشته شده، ولی بدانید، این سیاست جدی و دنباله داری است، که بزودی آثار آن را در سطح ملی و هیات دولت خواهید دید؛ فقط برای اینکه، منشاء سوء استفاده زیبا کلام و عبدلی نشود، به قول روحانی با شیب ملایم و خیلی آرام رو به پیش است؛ خداروشکر. دولتیان، نورچشمان و ستادیان، پیام را انشالله خوب، گرفته باشند؛ نیاز به تکرار نیست؛ مدیر فشل و ناکارآمد، در دولت من، جایی ندارد؛ با تبر خیلی تیز من که آشنائی دارید؛ در روزهای آینده، وزیران، البته غیر از امیر عبداللهیان، اگر به اصلاح خود اقدام نکنند، هر چه دیدند از چشم خود دیدند؛ مبارزه با ناکارامدی، از پائین است به بالا؛ نه برعکس. دیر یازود همه باید بروند. به قول پروین خانم اعتصامی، گرحکم شود مست گیرند، در دولت هر آنکه هست گیرند. چون حق دخالت در قوه مقننه را متاسفانه ندارم، هرگونه اظهار نظر درباره نمایندگان، بامردم در ۱۱ اسفند... @HOWZAVIAN
حاشیه‌نگاری گریزی بر زبان و ادبیات در حوزه‌های علمیه ✍️ سعید احمدی از گره‌های ذهنی من در آن روزها و روزگاری که سرگرم ادبیات عرب بودم، نام‌هایی بود که برخی از قدرقدرت‌ها و قوی‌شوکت‌های صرف و نحو عربی داشتند؛ مثل ابن‌ثعلب، ابن‌جنی، ابن وحشی و ابن‌بلبل. اگر آن دو‌_سه‌تای اولی را برمی‌گرداندم به فارسی، خیلی مؤدبانه و موقر درنمی‌آمد. بعدها فهمیدم چندان ربطی به جن و روباه و این چیزها ندارند؛ ولی موقع خواندن دیدگاه‌های ایشان، روحشان را این‌طور احضار می‌کردم. اگر از جملات آنان چیزی نمی‌فهمیدم بی‌گمان زبان چنین روح حضوریافته‌ای هم برایم نامفهوم و نامتجانس بود. اکنون که فکرش را می‌کنم گره کور را در جای دیگر می‌بینم. زبان و ادبیات مثل نسل‌ها نو می‌شود. گاهی ادبیات از زمانه هم سبقت می‌گیرد؛ ولی ساختار و شاکله آموزشی حوزه‌های علمیه، همواره کهنه‌گرایی بوده است؛ برای همین البهحة‌المرضیه و دیگر کتاب‌های آموزشی حوزه با همان زبان و ادبیات عهد دقیانوسی، هم‌چنان تدریس می‌شوند. سال‌ها وقت و عمر نازنین نوجوانان و جوانان بااستعداد، سر فهم زبان تلف می‌شود. مجلسی اگر
حلیة‌المتقین
نوشت برای روزگار خودش بود. معراج‌السعاده ملا احمد نراقی ادبیات زمانه خودش را دارد. با صبحکم‌الله و مساکم‌الله بالخیر و العافیه صبح و عصر طلبه‌جماعت به‌خیر نمی‌شود. «با این تقریب واضح است که اگر به نظر دقی ملاحظه کنیم، تکلم به‌غیر لسان زمانه استهجان عرفی دارد». حوزه در باب زبان نه‌تنها روزآمد نیست، دست‌کم چند دهه عقب‌تر است. @HOWZAVIAN
🔻مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی! ✍️ قدرت الله غلمانی این روزها که در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم،عده ای از روی اتهام زنی به جریان سیاسی حاکم، اینگونه به فضای سیاسی جامعه القاء می کنند که جریان حاکم می خواهد مجلس و دولت یک دست تشکیل دهد و برای رسیدن به این یک دستی،به نهادهایی نظیر شورای محترم نگهبان و وزارت کشور برچسب« خالص سازی » می زنندتا به جامعه وانمود کنند فقط یک طیف از داوطلبین در انتخابات حضور دارند واز طیف های دیگر خبری نیست؛ تا جایی که با برچسب های غیر واقعی، بحث تحریم انتخابات،یا عدم رأی دهی یک جریان خاص را در کشور مطرح می کنند وحتی مردم را به دلسردی و تشویق به اعتراض در قالب رأی ندادن تحریک می کنند. 📌سئوال این است یک مجلس ایده آل چه ویژگی هایی دارد ؟ 🔻این روزها عده ای که از نظارت استصوابی شورای محترم نگهبان گلایه مند هستند،و توقع دارند همه مهره های آنان طبق هر شرایطی تأئید صلاحیت خود را از شورای محترم نگهبان بگیرند،در یک توقع بی منطق به سر می برند واز واژه های نخ نمای قدیمی نظیر « خالص سازی » استفاده می کنند.منظور این طیف از جریان های سیاسی از واژه « خالص سازی » چیست؟ 🔻اینها این واژه را برای همسو کردن،یکدست کردن مجلس شورای اسلامی و دولت در نظر می گیرند.در واقع یک طیف سیاسی خاص از سال های اول انقلاب تا کنون اینگونه القاء می کنند که اگر ما در قدرت باشیم، انتخابات درست است.اگر اکثر کرسی های مجلس به طیف ما تعلق داشته باشد،هیچ اعتراضی به شورای نگهبان نیست. اگر شورای نگهبان اکثر مهره های ما را تأیید صلاحیت کنند؛آن موقع ما به صحنه می آییم و مشارکت حداکثری فقط با حضور تأیید اکثر مهره های ما در انتخابات صورت می گیرد و تازه اگر پیروز انتخابات هم نباشیم پس تقلّب صورت گرفته و باید کل آراء را باطل کنند،اگر آراء را هم باطل نکنند،امنیت کشور را به خطر خواهیم انداخت؛ مثل همان خواسته های انتخابات سال 88.واژه هایی نظیر « تقلّب » ، « مهندسی انتخابات » و این روزها « خالص سازی »از دل این جریان سیاسی به جامعه ما منتقل شده است . 📌سئوال این است آیا مردم به دنبال مجلس دولتی هستند یا به دنبال مجلس ضدّ دولتی؟ این واژه ها را طیف های سیاسی جهت بهره برداری های حزبی وسهم خواهی های خود در قدرت بیان می نمایند وگرنه توده های اصلی مردم از مجلس ایده آل خود ،رفع مشکلات مردم را می خواهند و کاری به این بازی های سیاسی و قدرت طلبی های احزاب و طیف های سیاسی ندارند.اگر عده ای از مردم این روزها ناراحت هستند،بخاطر فراموشی آنها و فراموشی حل مشکلات آنها توسط مسئولینی است که آنها را به قدرت های سیاسی رسانده اند،سرگرم مباحث بیهوده سیاسی می شوند، توقع دارند مسئولین برایشان کار کنند. ✅رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: «ملت ایران نه مجلس دولتی می خواهند،ونه مجلس ضدّ دولتی می خواهند؛ ملت ایران مجلسی می خواهندکه به وظایف خودش آشنا باشد؛بداند که چه بر عهده او است در قانون اساسی؛متعهد باشد،متدین باشد،شجاع باشد،مرعوب آمریکا نباشد،علاقمند واقعی به پیشرفت کشور باشد؛پیشرفت کشور را را در تربیت علمی جوانان با استعداد این کشور واین ملّت بداند؛این جور مجلسی را می خواهند؛مجلسی که درد مردم را بشناسد،درد کشور رابشناسد،در صدد درمان و علاج آن دردها باشد -قانونگذاری یعنی این- مردم این جور مجلسی را می خواهند. مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی یعنی چه ؟ اینها دو قطبی کاذب است.شما با یکایک ملّت ایران تماس بگیرید وبگویید آیا شما مجلسی می خواهید که دردهای کشور را،مشکلات کشور را،مشکلات مردم را بشناسد وبخواهد آن را حل کند یا مجلسی که طرف دار زید و عمرو باشد؛جواب چیست از طرف مردم ؟ معلوم است که مردم آن اوّلی را می خواهند؛برای مردم این مهم است؛مجلس متدین،مجلس متعهد،مجلس شجاع،مجلس فریب نخور که فریب ترفند دشمن را نخورد؛مجلسی که به عزت ملّی و استقلال ملّی اهمیت بدهد و عزت ملّی را پایمال نکند،استقلال ملّی را پایمال نکند،بایستد در مقابل طمع ورزی وزیاده خواهی استکبار،در مقابل طمع ورزی قدرت هایی که دستشان از ایران کوتاه شده ودارند تلاش می کنند که دوباره برگردند و زمام قدرت را در این کشور در دست بگیرند؛این جور مجلسی. مسائل اقتصاد درون زا،به معنای واقعی کلمه وقت گذاری کند،ریل گذاری کند ودولت موظف بشود بر اساس این حرکت بکند؛آنچه مردم می خواهند اینها است.( دیدار با مردم نجف آباد در حسینیه امام خمینی « ره » ۵ اسفند ۱۳۹۴ ) یک مجلس ایده آل مجلسی است که رهبر معظم انقلاب ویژگی های آن را فرمودند. مردم بصیر و وقت شناس ایران اسلامی، 11 اسفند 1402 با حضور حداکثری خویش پای صندوق های رأی حماسه ای دیگر خواهند آفرید. @HOWZAVIAN
⚫️ از «سطل ماست» شاندیز تا «جزیره جنسی» اپستین! ✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه جفری ادوارد اپستین، یکی از سرمایه‌داران یهودی و لیبرالیست‌های سرشناس آمریکایی، در سال ۲۰۱۹ به جرم دلالی و سوءاستفاده جنسی از دختران نابالغ بازداشت بود که ناگهان خبر آمد که در زندان خودکشی کرده است! و کمتر از ۲۰ روز بعد نیز قاضی مربوطه پرونده اتهامی او از دستور کار خارج و ادامه رسیدگی خارج کرد! جدیداً به دستور یکی از قضات آمریکایی، برخی از اسناد پرونده اتهامی او از حالت محرمانه خارج شده‌اند. اپستین «جزیزه‌ای جنسی و شهوانی» در کارائیب و خانه‌هایی مجلل در فلوریدا و نیویورک و ... تأسیس کرده بود که دختران زیر سن قانونی را، از گوشه و کنار جهان، در آنجا گرد می‌آورد و در اختیار رجال سیاسی لیبرال، سرمایه‌داران و بانکداران بزرگ، برخی از دانشمندان ملحد و مدافع اومانیسم و لیبرالیسم، مدافعان ادعایی حقوق بشر و آزادی زنان، سینه‌چاکان حقوق و سلبریتی‌های هالیودی قرار می‌داد! تاکنون نام تعدادی از افرادی که به جزیره یا خانه‌های اپستین رفت و آمد داشته‌اند (حدود ۱۵۰ نفر) منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به این افراد اشاره کرد: ۱. آندرو آلبرت، عضو خاندان سلطنتی انگلیس ۲. آلن درشوویتز، پروفسور حقوق دانشگاه هاروارد ۳. ژان لوک برونل، مدل فرانسوی ۴. دیوید کاپرفیلد، جادوگر آمریکایی ۵. بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ۶. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ۷. استیون هاوکینگ، فیزیکدان ۸. مایکل جکسون، خواننده‌ 🔻نکته جالب توجه این است که تاکنون صدایی از سینه‌های تنگ و بسته و تاریک روشنفکران وطنی و مدافعان شعار صهیونیستی «زن زندگی آزادی» در این موضوع به گوش نرسیده و البته نخواهد رسید. اما کافی است که در جمهوری اسلامی یک فرد عادی در گوشه‌ای از یک شهر دورافتاده، در یک بقالی با زنی هتاک مواجهه‌ای داشته باشد، آنگاه است که نه تنها جمهوری اسلامی و اسلام؛ بلکه اساس دین و حکومت دینی زیر سؤال خواهد رفت و ده‌ها نشست و میزگرد در تحلیل و تعلیل و تفسیر آن برگزار خواهند کرد! @HOWZAVIAN
❇️ روزنامه گویه ✅ شنبه 30 / دی 1402 شمسی / سال / 8 صفحه ⬅️ هر با مداد ما را در های اجتماعی دنبال نمایید. 👈 کانال روزنامه گویه درایتا @HOWZAVIAN