️♥️ برای مادران شهید
✍️ مهتا صانعی
رنج شبهای تیره را تنها، قلبِ صبح سپید میداند
سوزِ سرمای هر زمستان را سفره ی روز عید میداند
.
خبرم آمدهست از جبهه، پیکرم آمده ست از جبهه!
مادرم... مادرم همیشه مرا یک جوان رشید میداند!
گمشدن در دل سیاهی را؛ شبِ تنهای بیپناهی را
همه را دارد و به خاطر من درد را ناپدید میداند
پشت تابوتهاست مادرِ من...باید این صحنه را نگاه کند:
بعدِ هجران! وصال را هرکس اتفاقی بعید میداند!
دوریِ من غم است شادی نیست، بارش چشمِ او ارادی نیست
با تمام غمی که در دلشاست خویش را رو سپید میداند!
پَرکشیدم به خوابش آهسته تا بگویم که دوستش دارم
سخنم را نگفته میخواند، حرفِ دل را ندید میداند
کیست او مریم است یا حوا؟ حضرت زینباست یا زهرا؟
از من این تکه استخوان را نیز، باز هم یک نوید میداند!
دلِ من تا ابد گرفتارش، آمدم باز هم به دیدارش
حضرتِ مادر است و خوشبختم که مرا هم مُرید میداند
فصل آغوش او دوباره کجاست؟ آه... تقویم های پاره کجاست؟؟؟
روزهایِ نبودنم را او بهتر از سررسید میداند!
سال ها زحمت و ریاضت را، طاقت و صبر و استقامت را
معنی انتظار و حسرت را، مادر یک شهید میداند...
#شاعران_حوزوی
#شبکه_نویسندگان_حوزوی
@shaeranehowzavi
@HOWZAVIAN
✍ پرونده «نخبه و اعتراض» در مجموعه رسانهای فکرت
🔰پرونده «نخبه و اعتراض»
♦️«موسیقی و اعتراض»
🔰کنشگری نخبگان؛ از وظایف تا چالشها
💠منشأ معرفتی در کنشگری نخبگان
♦️با درهمریختگیِ «مصادیق واقعی نخبه» در کشور روبهرو هستیم
🔰 تودهگرایی نخبگان؛ فرصتی برای ترمیم یا توبیخ
💠نسل جوان و آزادی مطلق اجتماعی
♦️دانشگاه؛ راهحل یا مسأله؟!
🔰 نخبگان در حوادث اجتماعی؛ افقگشا یا بحرانزا
💠نظام سرمایهداری اعتراضات را به نفع خودش مصادره میکند
♦️بررسی عقبه تربیت دینی نخبگان
🔰موسیقی، رکن تربیت فرد و اجتماع
💠 تربیت نخبگان ارزشمدار؛ شرط کنشگری ایدهآل
♦️ جنبش دانشجویی در دام «جنبش جنسیتی» و «ابتذال در سلف»
💠رسانه و کنش نخبگان
♦️ همکاری متناقص لیبرالیسم و متحجریسم کجا شکل میگیرد؟
🔰برخی نخبگان علمی در درک شرایط روز و فهم زمانه نخبه نیستند
💠 تکلیف نخبگان در ترویج سنتهای سالم سیاسی
تودهگرایی نخبگان یا نخبهگرایی تودهها؟
🔰حمایت جدی از پژوهش؛ لازمه رفع معضلات جامعه
🔰عقلانیت زیر تیغ لیبرالیسم
♦️تقارن عقلانیت و جهالت
🔰«اغتشاشات» آیا دستپخت داروینیسم اجتماعی در ایران است؟
🔰نخبگان علمی از موضعگیری احساسی تا مواضع سفارشی
💠 «قول احسن» چارچوبی برای اعتراض نخبگانی
♦️ بررسی عقبه تربیت نخبگان
🔰نگاهی آسیبشناسانه به کنشگری نخبگان در نظام حکمرانی
💠اعتراض مبالغهآمیز در نُتهای ناآرام
♦️بررسی و تبیین کنشگری نخبگان در فضای ایران و جهان
#فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✏️قیمت دُلارو میکشن بالا تا دِلارو خالی کنن!
خبر ندارن عیار دِلارو خدا بالا میبره...
🔹ان مع العسر، یسرا
🔸قطعا پس از هر سختی، آسانی است.
🔰#جان_فدا
✍️محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز
🔅دو قدم مانده که اخلاق به یغما برود
✍️سمیه رستمی، عضو تحریریه مجتهده امین
تقریباً هرسال حول حوش دو قدم مانده که پاییز به یغما برود و هجوم استوری باران روی شیشه، چغندر پخته و باقالی داغ با گلپر؛ وارونگی هوا هم رخی نشان میدهد، نشان دادنی. اینجور که به نظر میرسد هوای گرم برای هوای سرد شاخ میشود و میرود بالاتر از او میایستد. همزمان با این پدیده است که غول بیشاخودم آلودگی ظاهر میشود و مردم را با یک فن اِشگل گربه، خفت میکند. البته جای شکرش باقی است که وارونگی هوا و غول آلودگی هوا ته تهش دو ماه از سال سروکلهشان پیدا میشود. اما وارونگیهایی هم هستند که کل یوم شرف حضور دارند، صبح تا غروب مشغول کار خفتگیریاند. مثلاً وارونگی جیب که اغلبِ مردم را در مینوردد. واقعش این است که سابقبراین دخلوخرج مردم با هم میخواند. خوب هم میخواند. گاهی در دستگاه شور گاهی همایون. بلکه یک چیزی هم آن تهمَهها میماند، اسمش پسانداز بود. البته مدتی هست که منقرض شده. الان میزان خرج با اینکه کمتر از قبل است، اما بالاتر از میزان درآمد میایستد. اتفاقاً این وارونگی جیب هم تولید غول فقر میکند لاکردار که این یکی بهمراتب از آلودگی هوا بدپیلهتر بوده و دارای تعداد قابلتوجهی دم و شاخ است. کلاً جوری است که شاعر میفرماید: «از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود، زنهار از این مخارج، این غول پرشاخ و دم»
🔗متن کامل در صفحه شخصی نویسنده
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📌تقابل حقیقت و تحریف
✍️ محمدحسین مطهری، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
🔹فاطمه فرمود: ای مردم محافظهکار فراموشکار؛ من دختر پیامبرتان هستم؛ آیا نسبتم با او را فراموش کردهاید یا از "چشمان شیطانی نفاق" و "دستان جهنمی فتنه" میترسید که راضی به غصب حقم شدید؟
♦️ابوبکر گفت: فاطمه! من از جانب خود، حکمی برنگزیدم و از دلخواه خود تصمیمی نگرفتم؛ این پیامبر بود که فرمود: ما جماعت انبیا، درهم و دیناری به ارث نمیگذاریم؛ چگونه ممکن است فدک را برای شما به ارث گذاشته باشد؟!
🔹فاطمه فرمود: وای بر مردمی که مایلند خلاف حکم خدا عمل کنند و قرآن حکیم را برای اداره جان و جهان خود، کنار بگذارند؛ مگر قرآن همان نجاتبخش شما بیچارههای بادیهنشین، سلیمان را وارث داود ندانست؟
♦️ابوبکر گفت: بانو! ما هنوز که هنوز است، شما را دختر پیامبرمان و سلاله او میدانیم و شما را حقیقتی بیبدیل میشناسیم؛ اما... اما چه کنیم که مردم گزینهی دیگری را انتخاب کردند و مرا برای ولایت بر مردم انتخاب کردند.
🔺من هم صلاح آن دانستم که فدک را از شما بگیرم و برای مصالح مردمی خرج کنم که پدرتان، عمر و آبروی خود را برای نجات آنها خرج کرد.
🔺مگر نه اینکه پدرتان، از جان و مال و آبروی خود برای همین مردم بیبضاعت و کمبرخوردار، مایه گذاشت؟ ایکاش ماهم در دولتمان، قدمی در این مسیر برداریم...
🔺ما نمیتوانیم انتخاب مردم و مصالح آنهارا فراموش کنیم و یک جانبه به حقوق شخصی خودمان بیندیشیم.
📜احتجاج طبرسی،ج۱،ص۱۰۸
✍️بالأخره فتنه، متولد شد؛ چرا که مردم تحریف را پذيرفتند و جعل بیاساس حدیثِ "ما پیامبران، چیزی به ارث نمیگذاریم" باور کردند...
⚠️روزیکه مردم تحریف را بپذیرند، دچار تحمیل باطل بر حق خواهندشد و این تحمیل، آنها را حقیر میکند، پست میکند و آنهارا اسیر و ذلیلِ برنامهی ابلیس میکند.
🔺پس از آنکه حقیر شدند، تزویر، خود را نشان میدهد و عناوینی مانند "مصالحعالیه مسلمین" و "کمک به مردم بیبضاعت" و "رعایت حال تازه مسلمانها" مطرح خواهدشد...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#آدینه_شعر⚘️🍃
جمعه و بغض گلو و دل بی تاب و دو چشم...
که به راهاند مگر جمعه موعود رسد...
#عاصی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
#کوتاه و #گویا
💠 کسی که از تنهایی وحشت دارد،
در شلوغی گم میشود...
✍️محمدجوادمحمودی
💠گوش کن
صدای پای بابا را میشنوی
در کوچه پس کوچههای دلتنگ مدینه
شب که از نیمه میگذرد
بابا دلش برای بانویش پر میزند تا سدرةالمنتهی...
✍️محمد حسین مطهری
#ادبیات
#کاریکلماتور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌 پینوکیو بهمثابه ایدهای برای سیاستگذاری
✍️ علی ابراهیمپور، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
🔸 امروز ظهر، داشتیم برای اسماء کانالهای تلویزیون را میچرخاندیم که افتادیم در شبکه قم که پینوکیو نشان میداد. خاطراتم زنده شد. پینوکیو اهمیت و ترس از دروغ را در ما ایجاد کرد. به ما فهماند «دروغ خیلی چیز مهمی است». دقیقا نقطه مقابل وضعیتی که امروز در آن قرار داریم که پیدرپی #درودیوار به ما و بچههایمان میفهماند که دروغ چیز مهمی نیست که هیچ، چیز لازمی است.
💡 همینجا لامپی در ذهنم چشمک زد:
🔹 دروغ/صداقت مهمترین معیار سنجش جامعه و افراد از نظر دین است. مشکل #دروغ -خصوصا وقتی با چاشنی وقاحت همراه شود- این است که ابدا مشهود نیست که هیچ، نافی خودش است!
🔹 اگر دروغگویی ملاک و خطقرمز ماست (؟!؟)، خب باید سریع شاخکهای ما را تیز کند. برای اینکه شاخکهای ما را تیز کند، باید در پیشانی نگاه ما باشد. برای اینکه در پیشانی نگاه ما باشد، باید با ابزارهایی، محسوس و ملموس شود و در مانیتور نگهبانان و مرزداران لحظهبهلحظه رصد شود. اما چطور؟
🔹 پینوکیو نمیتواند الهامبخش باشد؟
🔹 «ما باید مسئولین را پینوکیویی کنیم!» هرکسی به میزان مسئولیت و مقامش باید پینوکیویی بشود! به محض دروغ، دماغش بزرگ شود؛ تا جایی که این دماغ بزرگ به سقف گیر کند و جلو حرکت او را بگیرد، اشکش را در بیاورد و او را به غلطکردم بیندازد.
#خط_مشی_گذاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔰حاج قاسم؛ پیروز در نبرد و دفاع ترکیبی
✍️دکتر آفرین قائمی، استاد حوزه علمیه خواهران
🔸شروع عملیات جنگ ترکیبی از سوی سردار سلیمانی از دوران جوانی ایشان در پی آشنایی ایشان با رهبر انقلاب در دوران دفاع مقدس رقم خورده است.
🔸از ترفندهای دشمن در جنگ هیبریدی، ترور به منظور ایجاد رعب و وحشت در میان گروههای مخالف یا مردم است، به گونهای که افراد به علت فشارهای وارده به حالت تسلیم درآمده و از مواضع خود چشم پوشی کنند؛ ترور به دو شکل، ترور شخص و ترور شخصیت اعمال میشود.
🔸دشمنشناسی دقیق، پایه و اساس دشمنستیزی و دفع کید دشمنان است، متأسفانه نوع مبارزان در دشمنشناسی لغزیده و گاه دوست یا بیطرف و متسالم را دشمن اصلی میانگارند یا حاضر نیستند منازعات ساده را چشم پوشیده و در مقابل دشمن اصلی متحد شوند.
🔗 متن کامل در فکرت
#مقاومت
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 چرایی واکنش دوگانهی بشر در برابر شهوت و غضب
✍️ سید محمدتقی موسوی کراماتی، محقق و پژوهشگر
🔸حرکت روی خط میانه و ملایم زندگی طبیعی، مستلزم کنترل مداوم شهوت در جایگاه حداقلی آن در چهار دیواری خصوصی و فردی است، تا تعادل روند زیست عادی انسان برقرار ماند؛ آنچنانکه استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری راجع به فواید حجاب در چهار اصل آن را بیان کرده است که عبارتند از: آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع و ارزش و احترام زن که بخشهای مختلف زندگی انسان را در حد فرد، بخشی از جامعه، نیمی از جامعه و همه جامعه را در بر میگیرد.
🔸اگر رشته فهم جامعه با عقبه نظری و فکری حجاب قطع شود، ارتباط تعاملی با مسأله حجاب، استوار و پابرجا برقرار نمیشود و به جای آنکه پوشش را پاسدار آزادیهای انسانی پندارد، مانع آزادیهای خویش میانگارد و چنانچه فرآیند فهم فلسفه حجاب با همه معانی پیشینی آن به طور کامل در ذهن عمومی جامعه نقش بندد، به عنوان یک ارزش فراگیر اجتماعی به یک رفتار ثابت عمومی در فرهنگ انسانی تبدیل میشود.
🔸یک مطالعه تطبیقی که در ۶۶ کشور صورت گرفته نشان داده است که هر چه زنان در جامعه بیشتر با مردان مختلط باشند میزان طلاق بالاتر خواهد بود
🔗 متن کامل این یادداشت
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ویژه_طلاب_و_دانشجویان(برادر و خواهر)
✔️ آموزش مهارتهای پاسخگویی در فضای مجازی
🖊 دوره شبههشناسی و پاسخگویی(1)
🔍 محورها
1️⃣مبانی و اصول تبلیغ در شبکههای اجتماعی
2️⃣ تکنیکهای مناظره و گفتوگو
3️⃣ جریانشناسی رسانه
4️⃣ آشنایی با خبرنویسی
5️⃣ مهارتهای کنشگری
6️⃣ یادداشتنویسی
✍️نامنویسی و آشنایی با دوره
@Madrese_Shobhepajohi
✍️ این رویداد تولیدمحور به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه و با مشارکت مرکز علمی تربیتی مهدیه در قم برگزار میشود.
🖌 مزایا و امتیازات:
☑️ برگزاری به صورت حضوری و مجازی
☑️ ارائه گواهی شرکت در دوره
☑️ چاپ و نشر آثار برتر در نشریات و فضای مجازی
☑️ پرداخت حق الزحمه برای آثار پذیرفته شده
☑️ امکان ادامه همکاری در زمینه پاسخ گویی
#تبلیغ_مکتوب
#کنشگری_آگاهانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.....................................................................
نویسا بمانید تا #پویش_نوشتن تا #جهاد_روایت
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔆 نخل و زیتون
✍️ علیرضا مکتبدار، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
به هر دو سرزمین عراق و لبنان سفر کرده ام. از عراق، گنبدهای زرین محو شده در غبار که همچنانکه پیشتر می روی، درخشان تر میشوند و از لبنان، تپه های پست سنگی، درختان پراکنده «ارز» از خانواده صنوبر، بوی قهوه، همچون قابهایی زیبا در فضای ذهنم آویخته شده اند.
از هر دو دیار، شاعران نامداری برخاسته اند. از متنبی و ابونواس و دعبل تا الجواهری و الزهاوی در عراق و از می زیاده و میخائیل نعیمه تا غسان مطر و نزار قبانی در لبنان.
در نمایشگاه کتاب بیروت، غسان مطر، این شاعر مسیحی سرگرم امضای تازه ترین اثر خود برای علاقمندان و خریداران کتابش بود. شنیده بودم قصیده ای در وصف امام حسین علیه السلام سروده است. خواستم شور و شعف خود را از اینکه شاعری مسیحی در وصف امام شیعیان قصیده ای سروده است ابراز کنم.
صبر کردم تا سرش کمی خلوت شد. در حالیکه بر روی صندلی نشسته و پای راستش را روی پای چپش انداخته بود، به او نزدیک شدم. قدری خم شدم تا در هیاهوی بازدیدکنندگان، صدای من که تلاش می کردم به عربی فصیح با او سخن بگویم، به گوشش برسد.
با ادب و نگاهی مهربان سرش را کمی برگرداند و به من نگریست. خودم را معرفی کردم و گفتم: شنیده ام درباره امام حسین علیه السلام قصیده ای سروده اید. پاسخ داد: آری.
سپس من به خود جرأت دادم و گفتم: من دو بیت به زبان عربی درباره پیامبر و اهل بیت ایشان سروده ام. اجازه می دهید برای شما بخوانم؟
با کمال شگفتی پاسخ داد: امشب دوستان در منزل من گرد هم جمع می شوند. شما هم بیایید و در آنجا شعرتان را بخوانید.
اما صد افسوس که این فرصت دست نداد و از حضور در محفل ادیبان و شاعرانی که برای حقیقت و در رثای آن شعر می سرایند، بی بهره ماندم.
شاعران مسیحی زیادی از دیار زیتون درباره امامان اهل بیت علیهم السلام شعر سروده و زندگی آنان را در قالب داستانهای دلکش روایت کرده اند.
#امام_حسین_علیه_السلام
#شعر #غسان_مطر #نزار_قبانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☘️ عاملیت و ساختار در مقوله حجاب
✍️ احمد اولیایی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
🔹فارغ از تاریخچه حجاب در جمهوری اسلامی، اکنون و به ویژه پس از اغتشاشات اخیر، بی حجابی و بدحجابی مجددا مسأله شده است.
🔸واضح است که دشمن هم می داند بی حجابی دریچه نفوذ فرهنگی تمام عیاری است که اگر باز شود ده ها آورده ی دیگر برایش دارد، لذا از پررنگ کردن حاشیه های حجاب استقبال می کند.
🔷سوال اصلی اینجاست که سروسامان دادن به وضع حجاب بر عهده کیست؟
⬅️ظاهراً پس از اغتشاشات و تعطیلی گشت ارشاد، هنوز تصمیم نظام در چگونگی مواجهه با این مقوله یا گرفته نشده یا هنوز اعلام نشده است. از طرف دیگر، کسانی که نسبت به شرع و اجرای آن حساس هستند احساس تکلیف کرده و از باب مقوله نهی از منکر، کنشگری میدانی می کنند. این کنشگری های انفرادی ناگزیر از اعمال سلیقه است چراکه طبیعتا فرد دارای سلیقه و اخلاق خاص مانند عصبانیت یا صبوری است که کنشگری او را نسبت به بی حجابی با کنشگری فرد دیگر متفاوت می کند.
◀️این اعمال سلیقه ها ممکن است در شروط امر به معروف و نهی از منکر مانند «عدم وجود مفسده»، یا «مراتب» خلل وارد کند.
🔷عاملیت یا ساختار؟ حاکمیت یا مردم؟ نظام یا آحاد؟ کدام یک در مقوله حجاب باید کنشگر باشند؟
🔸قطعا در نظام طاغوت که حاکمیت به عنوان ساختار، بنا و اراده ای در اجرای شریعت و من جمله حجاب ندارد، عاملیت پررنگ می شود. اما در نظام دینی و حکومت اسلامی که بنا و اراده دارد شرع را بطور سیستمی و مبتنی بر روابط طبیعی درون سیستم ها پیاده سازی کند، کنشگری عاملیت چه جایگاهی دارد؟ این، یک سوال جدی ست.
🔶فرد متدین و دغدغه مند فارغ ازین که در چه حکومتی (دینی یا غیر دینی) زیست می کند، دائما نسبت به اقامه شریعت حساس است. اما در حکومت دینی امید بیشتری به اصلاح دارد و اساسا منتظر بسترسازی اقامه شریعت توسط حاکمیت است. همانطور که رهبر معظم فرمودند «حکومت اسلامی وظیفه دارد مقابل حرام شرعی بایستد»، به خصوص احکامی که اجتماعی است و بسترسازی بیشتری می طلبد.
🔹به عنوان مثال، کنش فردی (توصیه، تبلیغ، امریه معروف و ..) یکمتدین برای اقامه نماز در هر دو حکومت یکسان است اما در باب استفاده از پول ربوی متفاوت است. یک حکومت می تواند با بسط بانکداری ربوی اساسا توصیه های فردی را برای دوری از ربا خنثی کند.
🔸اگر انتظار از حکومت در بسترسازی اقامه شریعت به سرعت پاسخ داده نشود دعوای عاملیت و ساختار بیشتر می شود. یعنی آحاد احساس تکلیف می کنند و عرض شد که درین صورت ممکن است سلایق اعمال شود. در نتیجه شاید فضا برای دشمن بیشتر فراهم می شود.
⬅️و آن چیزی که زمین می ماند دقیقا آن واجب شرعی و در بحث ما حجاب خواهد بود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خاطره_تبلیغی
✍️ هاشم جنگجو، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
✅ در ایام فاطمیه به یکی از مدارس راهنمایی رفتم. مدرسه ای در یک روستای محروم، با بافت مردمی تقریبا 100 درصد ولایی.
عذاب وجدان داشتم که چرا یه جایی دارم میرم که نیاز به تبیین نداره و خودشون متدین هستن؟ چرا یه جای مهمتر که جوونها شبهه دارن نمیرم.
وارد مدرسه شدم، کادر مدرسه بسیار خوب و همراه بودن، بچه ها رو توی نماز خونه جمع کردن، از مسئولين تقاضا کردم که بیرون برن تا بچه ها راحت سوالاتشون رو بپرسن.
خیلی صمیمی و با یه شوخی شروع کردم و جوّ خوبی حاکم بود. از بچه ها خواستم که سوالشون رو بپرسن. همین قدر بگم که تقریبا غالب بچه ها سوالشون این بود که چرا نظام داره مردم رو میکشه؟ چرا مهسا امینی و نیکا شاکرمی رو کشتن؟ چرا حجاب اختیاری نیست؟ چرا وضع اقتصاد اینه؟ ...
یکیشون میگفت حاج آقا حقوقتون توی این ایام زیاد شده؟ گفتم چرا اینو میگی؟ گفت چون اومدید برای شستشوی مغز ها😔
با خودم گفتم وقتی روستای 100 درصد ولایی، منطقه محروم، با کادر متعهد، حال و روزش اینه، وای به حال جاهایی که...
خلاصه، بچه ها در محاصره کامل اطلاعات غلط بودن، بعضیهاشون ابتدایی ترین جوابها رو هم نشنیده بودن. هنوز معتقدن شاه چراغ کار خودشونه، مهسا امینی با ضربات به سرش کشته شده و....
هر چی میگفتم انگار آب توی هاون میکوبیدم و بعد از یک ساعت بحث، بعضیها هنوز همون سوال اول رو میپرسیدن.
🔗 متن کامل در صفحه این نویسنده
#تبلیغ_دینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔆 عمامهها، عمارها میسازند...
🍃#جان_فدا
✍️ محمدجواد محمودی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
#رهبر_انقلاب
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIA
محفلی برای همه حوزویان و مخاطبانشان👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6