eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
439 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻🔺از رفراندوم اپوزیسیون تا معنویت‌ سکولار ✍️ نویسندگان و فرهیختگان حوزوی در پایگاه تحلیلی فکرت نوشتند: ✅ جنگ ترکیبی با «شعار رفراندوم» حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ▪️چه کسانی امروز بحث رفراندوم و همه‌پرسی را مطرح می‌کنند؟ بحث رفراندوم و همه‌پرسی امروز نه تنها بحث حقوقی نیست؛ بلکه یک بحث سیاسی، دستاورد سیاسی و بازی سیاسی برای برخی از احزاب، گروه‌ها و جریانات ورشکسته از ملت و توده‌ی ملت هستند. ▪️از قائلین به همه‌پرسی در همه‌ی مسائل کشور سؤال می‌پرسم آیا پدیده‌ی مشروطیت در ایران براساس همه‌پرسی صورت گرفت؟ آیا تغییر نظامی سیاسی از قاجار به پهلوی و برآمدن رضاخان و محمدرضاشاه براساس همه‌پرسی بود؟ کسانی طرفدار و خواهان رفراندوم بودند و هستند که سابقه‌ی خوبی نداشتند. ▪️آیا تاکنون از اربابان خود پرسیدید که آیا ایالت متحده‌ی آمریکا اجازه‌ی می‌دهد که قانون اساسی خود را به رفراندوم بگذارد؟ قانون اساسی آمریکا در چه سالی تصویب شده است؟ چرا آمریکا هر سال در همه‌ی موارد و مباحث رفراندوم برگزار نمی‌کند؟ ▪️ این مسأله بیشتر یک جنگ ترکیبی روانی علیه جمهوری اسلامی و دستاوردهای نظام سیاسی جمهوری اسلامی است. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ ما و تجربه دینداری مدرن 🖋دکتر مجتبی رستمی کیا، کارشناس عرصه نخبه‌پژوهشی ▪️تجربه دینی به شکل مشخص و با تقریر فلسفی‌اش رأی کاملا جدیدی است که با شلایر ماخر آغاز و سپس با نقادی‌های هیوم و کانت بر الهیات طبیعی و جای‌گذاری عقل روشنگری، به یاری توجیه باور به خدایی آمد که اساس مقوله‌ای برای فهم و طبقه بندی او قابل دسترسی نبود. ▪️«تجربه دینی» میوه گفتمان غالب بر دین شناسی روزگار ماست و وارد شدن از این مدخل می‌تواند ما را یکراست به مبادی پنهان دین‌شناسی برساند و نوعی «تجربه گرایی» را جایگزین « حکمت عقلی فلسفی» کند. ▪️سؤال مهم این است که چرا حکما و فیلسوفان اسلامی به عنوان معماران سبک زندگی الهیاتی جدید، علیرغم بهره‌مندی از شهود، همواره بر به‌کارگیری عقل و برهان تأکید می‌کرده‌اند و هیچگاه به صورت برجسته « تجربه و شهود دینی» را در محور انتقال الهیات قرار نمی‌دادند. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ معنویت انقلابی؛ جهان‌شمول و انسان‌ساز حجت الاسلام مهدی عصمتی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ▪️معنویت اومانیستی، سکولاریستی و لیبرالیستی اساساً معنویت نیست و اگر باشد ناقص و ناکافی است، چه بسا انسان و جامعه انسانی را دچار «بحران هویت» کند. ▪️معنویت، خلوت و خلسه‌ی صرف نیست و با مساوات و مواسات و رعایت حقوق شهروندی، نسبتی تام و تمام دارد، نه اینکه نسبتشان در بی نسبتی و جزیره ای بودن آنها با هم باشد. ▪️اگر نظام اسلامی ریشه هماره در معارف و معنویات ریشه نداشته باشد، از آنجا تغذیه و تقویت نشود و بسط روح و روحیه‌ی بندگی خدا و تأمین نیازهای اصیل انسان را مطمح نظر قرار ندهد، با خلأهای بنیادی و کلیدی روبه‌رو خواهد شد. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ محبت خردستیز؛ برونداد معنویت مسیحی مهدی جبرائیلی تبریزی، استاد حوزه و پژوهشگر عرصه رسانه ▪️محبت‌گرایی مسیحیت از عوامل برونی تأثیر پذیرفته است و این اصل به عنوان یک راهبرد سیاسی است تا معنوی. بسياري از آموزه‌هاي اعتقادي مسيحيت که به عنوان راه تحصیل معنویت مطرح شده‌اند؛ خردستيز هستند. ▪️در معنویت اسلامی انسان معنوی صرفا انسان اخلاقی نیست؛ بلکه دارای عقیده و جهان‌بینی توحیدی است که در چارچوب بایدها ونبایدهای شرعی عمل می‌کند و این کنشگری همه ساحت‌های وجودی و زیستی او را در برمی‌گیرد. 🔗 بیشتر در این صفحه @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎧 حکمرانی علوی 🎙استاد خسروپناه 💠الگوی حکومت علوی دارای شاخص‌هایی است. «پایبندىِ کامل به دین خدا و اصرار بر اقامه دین الهی. این شاخصه اوّل است. هر حکومتی که اساس کارش بر اقامه دین خدا نباشد، علوی نیست.» در مرتبه‌ی بعد «خصوصیت دوم و شاخصه دومِ حکومت امیرالمؤمنین عدالت است؛ عدالتِ مطلق. یعنی هیچ مصلحت شخصی و هیچ سیاست مربوط به شخص خود را بر عدالت مقدّم نمی‌کند.» 🏫مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ۱۴۰۰ 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام @HOWZAVIAN
🔴به بهانه روز بزرگداشت شیخ بهائی و روز معماری ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم 🔶امروز (سوم اردیبهشت) در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز بزرگداشت و روز نامگذاری شده است. معماری را می‌توان در زمره «هنر» به حساب آورد؛ زیرا هم «دانش» است و هم «صنعت»؛ هم «تجلی جهان‌نگری» است و هم «ظهوریافته‌ی ایدئولوژی»؛ هم «محصول فرهنگ» است و هم «انتقال‌دهنده فرهنگ». 🔷در این رابطه بیان دو نکته خالی از لطف نیست: 🔻نکته اول: باید بدانیم که شیخ بهائی که به بهانه بزرگداشت او روز سوم اردیبهشت به روز معماری نامگذاری شده است، افزون بر آنکه یک معمار کم‌نظیر و استثنائی بود؛ حکیم، فقیه، عارف، ریاضی‌دان، منجم، شاعر، ادیب، مورخ و محدثی بزرگ هم بود. فی الواقع، معماری او مظهر و تجلی حکمت و فقه و فلسفه و کلام و عرفان و دین‌شناسی او و همچنین «عقلانیت تاریخی» او بود. 🔻نکته دوم: فرهنگ مدرن غرب و مدرن غربی، با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، یعنی فکر و فرهنگ ، با تغییر در معماری رسمیت یافت. معماری پست‌مدرن نیز نه تنها تجلی و مظهر ارزش‌های لیبرالیستی که ظهوریافته فلسفه و حتی معرفت‌شناسی پست‌مدرن است: «پیچیدگی»، «ابهام»، «درهم‌ریختگی»، «درهم‌تنیدگی» و «بی‌نظمی» از ویژگی‌های فلسفه و معرفت‌شناسی پست‌مدرن است که همگی از ویژگی‌های معماری پست‌مدرن هم به شمار می‌روند. همچنین «فردیت»، «لذت‌گرایی»، «لذت‌طلبی» و «سودگرایی» نیز از شاخصه‌های ارزشی پست‌مدرنیسم است که تجلی و ظهور همه آنها را می‌توان در معماری پست مدرن هم یافت. 🔶اما آیا مکتب فلسفی ما و جهان‌نگری و نظام ارزشی ما نیز مانند جهان‌نگری و نظام ارزشی پست‌مدرن دارای ویژگی آشفتگی و درهم‌تنیدگی و بی‌نظمی است؟ پاسخ روشن است؛ ما چنین و جهان‌نگری و نظام ارزشی‌ای نداشته و نداریم. ◾️افسوس که نه بسیاری از فیلسوفان ما متوجه این شکاف عظیم میان معماری و فلسفه ما هستند و نه بسیاری از معماران و شهرسازان ما متوجه‌اند که در چه زمینی بازی می‌کنند، سنگ چه مکتبی را به سینه می‌زنند و با معماری خود چه و جهان‌نگری‌ و فلسفه‌ای را مدیریت می‌کنند: زیرا به اعتقاد این بنده «معماری چیزی جز «مدیریت فضا» به منظور «مدیریت اندیشه و رفتاری» که در آن فضا انجام می‌گیرد نیست.» @HOWZAVIAN
. چرا سانسور می کنند؟! ✍️ محمد ایمانی ♦️سانسور رویدادی به بزرگی نماز عید فطر، حقارت شخصیت است و نشانه بُخل ورزیدن و ناخوش داشتن همدلی امیدوارانه مردم. 🔹اتحاد، دشمن شکن است و کاملا بدیهی است که برای شیاطین دنیا کمرشکن باشد. ♦️اما عجیب آن است که برخی نشریات داخلی، از این جلوه بزرگ ایمان و امید و اتحاد ملت ایران ناخرسند باشند و در سانسور، همان گونه رفتار کنند که مثلا BBC و VOA یا اینترنشال صهیونیست رفتار می کنند. 🔹اینها همان رسانه هایی زردی هستند که در طول سال قلم فرسایی می کنند مبنی بر اینکه مردم از دین برگشته و بی دین شده اند؛ اما وقتی آن ادعادر میدان واقعیت ابطال می شود، سر به زیر برف می کنند تا ماجرا مشمول مرور زمان شود! ♦️اگر تلقی افکار عمومی، کانون حملات ترکیبی دشمن است، و ایمان و اراده و امید مردم، خاکریز اول در برابر این هجوم مغول وار بوده، درباره رسانه هایی که واقعیت اقتدار روحی و معنوی ملت ایران را انکار یا تحریف می کنند و می کوشند این خاکریز فرو بریزد، چه قضاتی باید کرد؟ کج فهم؟ مریض و مغرض؟ یا پیاده نظام و مستخدم دشمن؟ @HOWZAVIAN
🔸سردارِ امنیت اجتماعی ✍ محسن عبدالله زاده 🖊بعد از انتصاب سردار رادان به فرماندهی نیروی انتظامی و وجود روحیه انقلابی و مذهبی ایشان، مردم دلگرم وعده ها و اقداماتش در مبارزه با فساد، سرقت، ناامنی، بدحجابی و .... شدند. البته ضد انقلاب هم بیکار ننشست و تا توانست ایشان را مورد هجمه قرار داد و خواهد داد. نکته مغفول و مهم این که سردار و مجموعه انتظامی کشور چقدر می تواند اثرگذار باشد؟ سردارِ مومن و انقلابی، به تنهایی جَور خیلی از مدیران خواب و غافل را می کشد، فحش و تهمت می خورد. 📌جهت دسترسی به متن کامل یادداشت‌ها بر نام نویسنده کلیک کنید. @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
✔️ از کتاب «بهتر بنویسیم» درازنویسی، افزون بر اینکه فاصله نویسنده را با خواننده، بیشتر می‌کند، فضایی مصنوعی می‌سازد که نه نویسنده در آن راحت است و نه خواننده. برای اینکه به بیماری درازنویسی گرفتار نشویم، نخست باید نوشتار خود را به محیطی صمیمی برای گفتگو با خواننده تبدیل کنیم و از ادبیات «راقم سطوری» بپرهیزیم. راقم سطور، کسی است که گرایش بیمارگونه‌ای به استفاده از حشو و کلمات اضافی دارد. او آن‌قدر با خواننده‌اش صمیمی نیست که بتواند از کلمه «من» استفاده کند و معمولا ترجیح می‌دهد تعابیری مانند «این‌جانب»، «نگارنده» و «راقم سطور» را به کار ببرد. از این رو شناخت شخصیت «راقم سطور» و ادبیات «راقم سطوری» لازم است: راقم سطور، وقتی به بازار می‌رود، چیزی نمی‌خرد، خریداری می‌کند. گاهی هم ابتیاع می‌نماید. البته خیلی اهل خرید و فروش نیست، ولی تا بخواهید مشغول خریداری کردن و به فروش رساندن است. او نه کسی را می‌ستاید و نه ستایش می‌کند؛ اما پیوسته در حال مورد ستایش قرار دادن دیگران است. از کراماتش این است که بدون اینکه در جایی حاضر شود، در همه جا حضور به هم می‌رساند. با هیچ چیز موافقت نمی‌کند، اما همه چیز را مورد موافقت قرار می‌دهد. شگفت‌تر از همه این‌که او می‌تواند کلمات را به رشته تحریر درآورد، اما نمی‌تواند بنویسد. هرگاه اراده کند، اقدام مقتضی به عمل می‌آورد، اگرچه معمولا هیچ کاری نمی‌کند. هزار بار به قتل رسیدن را بر یک بار کشته شدن ترجیح می‌دهد. کشته‌شدگان را بیشتر از کشتگان، و پذیرفته‌شدگان را خوشبخت‌تر از پذیرفتگان می‌داند. با خود عهد کرده است که کسی را نیازارد، اگرچه گاهی مردم را مورد آزار قرار می‌دهد. شعار او این است: «وقتی می‌توان قانونی را مورد تصویب قرار داد، چرا آن را تصویب کنیم؟» نزد او هر کسی می‌تواند هر جایزه‌ای را به خود اختصاص دهد، ولی هیچ‌کس نمی‌تواند هیچ جایزه‌ا ی را بگیرد. دائم از دوستانش دعوت به عمل می‌آورد و همیشه دوست دارد که دیگران را در جریان قرار دهد تا تصمیم درست اتخاذ کنند با وجود این، دوستان چندانی ندارد. خانه‌اش در ندارد؛ به همین دلیل مجبور است از درب وارد شود. با وجود این که صاحب چندین خانه می‌باشد، هیچ‌کس نمی‌داند خانه او کجا است. او همیشه در حال «انجام دادن» است و خودش هم نمی‌داند چرا انجام‌های او هیچگاه به سرانجام نمی‌رسند. راقم سطور را هیچ گاه به دست فراموشی نسپارید، ولی در اولین فرصت فراموشش کنید همان‌گونه که مشاهده می‌شود بسیاری از ما و اطرافیانمان علاوه بر اینکه جزو افراد راقم سطور هستیم بلکه این کار را هنری بسیار ارزشمند برای خود می‌دانیم. امید آنکه تعداد افراد راقم سطور به مرور در میان فارسی‌زبانان کمتر شود. ✍️مرحوم رضا بابایی @HOWZAVIAN
🔘 | سومین محفل گفت‌وگو محور فکرت با موضوع: ✅ رفراندوم؛ از مطالبه اپوزیسیون تا واقعیت با حضور؛ حجت‌الاسلام دکتر نجف لک زایی زمان: پنج‌شنبه،۷اردیبهشت ماه۱۴۰۲ ساعت۱۲:۳۰ مکان: قم، بلوار بسیج، نبش خیابان نجف‌زاده. ♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
. 💠 زن، مرد نیست! ✍️فاطمه ابن‌علی زن، عطر است؛ بوی خوش است؛ هواست؛ هوایی که فضای خانواده را انباشته؛ اگر نباشد نفس آدم بند می‌آید؛ این جملات برداشت رهبر انقلاب از کلمه «ریحانه» در حدیث امیرالمومنین (ع) است که فرمودند: إنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و لَيسَت بِقَهرَماَنةٍ ؛ در شرح «قهرمانه» هم گفته‌اند که معنای قهرمان در فارسی با عربی فرق دارد؛ در زبان عربی قهرمان یعنی کارگزار، سرکارگر یا کارگر. بله! زن ریحانه است. قهرمانه نیست. در کارهای سخت‌افزاری می‌شکند، مریض می‌شود و کم می‌آورد. به توصیه خانم مهندس توکل که خود قهرمانه و کارآفرین نمونه است باید زنانه کار کند. چون خدا او را خلق کرده برای زنانگی؛ او می‌تواند سرشت انسان را با سرانگشتان ظریفش طراحی کند و هویتی متعالی را در او به وجود بیاورد. زن، تربیت می‌کند، فرهنگ می‌سازد، آگاهی می‌آفریند، شور به پا می‌کند و حماسه خلق می‌کند؛ اما وجه تمایزش این است که آرام و لطیف کارش را پیش می‌برد. من تعریف در را دوست دارم. @HOWZAVIAN @AFKAREHOWZAVI
. 📌از زنان خیابانی تا کتاب‌های خیابانی 🔥خطر کتاب‌های خیابانی کمتر از زنان خیابانی نیست. پ.ن: خیابان انقلاب تهران و حضور معنادار کتاب‌های مربوط به پهلوی و... در کتابفروشی‌های خیابانی 🔗دوستان کتاب؛ جای خوبی برای خواندن @HOWZAVIAN
می‌جنگیم و می‌جنگیم..... خدا این بار می‌خواهد سپاهش خار و خس باشد برای خواری دشمن همین بایست بس باشد خدا اهل ستم را بر زمین گرم خواهد زد و شاید از زمین گرم منظورش طبس باشد طبس را شهر بی‌دیوار می‌پنداشتید اما گمان هرگز نمی‌بردید مانند قفس باشد طبس با خاکریز جبهه یکسان است تا وقتی که ما را دشمنی همچون شما در پیش و پس باشد غم این خاک بالین شما را سخت می‌گیرد غمش حتی اگر اندازۀ بال مگس باشد.. برای جبهه دلتنگیم و می‌جنگیم و می‌جنگیم و می‌جنگیم و می‌جنگیم تا وقتی نفس باشد @shaeranehowzavi
🔴 آفت غرور دینی و مذهبی ✍️احمدحسین شریفی 🔸خدا رحمت کند آیت‌الله ، آن استاد امام‌پرور، را در کتاب بسیار ارزشمندشان شذرات المعارف چه تحلیل زیبایی از «غرور دینی» بیان کرده‌اند: «غرور مسلمین بحقانیت خود که منشاء تحویل دادن میدان دعوت است به معاندین و موجب قناعت نمودن باسلام انفرادی و ترک تبلیغات و امر به معروف و نهی از منکر شده و چنانچه غرور بشفاعت منشأ ارتکاب انواع رذائل اخلاقیه و اقسام معاصی کبیره گردیده بحدی که افتخار به اشتهار به آن می‌نمایند با اینکه غرور به اسلام و شفاعت منجر بحرمان از هر دو خواهد شد زیرا که سیر کفر و فسق در ارواح، اسرع است از سیر وبا در ابدان.» (شذرات المعارف، الشذره الاولی: توضیح مرام الاسلام فی شفاء صدورالانام) 🔻همانطور که ملاحظه می‌شود ایشان سه آفت بزرگ برای دینی ذکر می‌کند: 1. سستی و کاهلی در تبلیغ دین و در نتیجه سپردن «میدان رسانه و تبلیغ» به دست دین‌ستیزان و اهل باطل؛ 2. «اسلام افرادی» و بی اعتنایی به ارزش‌های اجتماعی اسلام و در نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر؛ 3. محرومیت فرد و جامعه به ظاهر مسلمان از اسلام حقیقی. @HOWZAVIAN
📜 چگونگی پاسخ به سؤالات فلسفه احکام ✍️ علی ارجمند عین الدین یکی از تجربیاتی که در دوره تبلیغ در مراکز آموزشی و علمی کشور داشتم این بود که متوجه شدم مخاطبین بیش از آن که از مسائل فقهی و احکام عملی سوال داشته باشند از فلسفه و چرایی احکام پرسش می کنند، به نظرم پاسخ به سوالات مربوط به فلسفه احکام می تواند به دو صورت باشد، یکی پاسخ جزئی، علمی و اقناعی به همان سوال و دیگری پاسخ کلی و اجمالی به سوالات مربوط به فلسفه احکام... در یک دیدگاه کلی، فلسفه، حکمت و چرایی احکام اسلامی به سه دسته تقسیم می شوند. ۱. احکامی که حکمت و چرایی آن از سوی اهل بیت(ع) به ما رسیده است، اگر چه آن پاسخ به تمام حکمت ها و دلایل احکام نپرداخته باشد، مثل چرایی عده طلاق برای زنان و حکمت حرام بودن مسکرات. ۲. احکامی که از قرآن مجید و سنت پیامبر و اهل بیت به ما رسیده ولی دلایل آن ذکر نشده، ولی با گذشت زمان و به مرور، برخی از دلایل آن توسط متخصصین رشته های متخلف کشف شده و یا قابلیت کشف دارد، اما این که چرا اهل بیت سلام الله علیهم دلایل وضع این احکام را نگفته اند چون اولا؛ بسیاری از اهل بیت در دوران اختناق سیاسی و اجتماعی و در حال تقیه بوده اند و فرصت کافی برای بیان این مسائل را نداشته اند. ثانیا؛ اهل بیت آمده اند تا عقول مردم را بارور کرده و آنها را به تفکر و تحقیق دعوت کنند، نه این که همه علوم را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم مثل ربات فقط تبعیت کنند. ثالثا؛ اگر قرار بود همه حکمت ها به راویان احادیث که روایات را از اهل بیت نقل کرده اند گفته شود، آنها توانایی فهم و درک همه موضوعات علمی و حکمت ها را نداشتند رابعا؛ اگر امروزه با پیشرفت علوم و فنون می توان در یک فلش مموری، متون هزارن جلد کتاب را حمل کرد ولی در گذشته که ابزار کتابت بسیار ساده بود، عملا توان ثبت همه حکمت های مقدور نبود. حقیقت این است که با گذشت زمان و به مرور فلسفه بسیاری از احکام در رشته های مختلف علمی کشف و به حقانیت اسلام پی برده می شود، مثل فلسفه بهداشتی روزه داری، حکمت های ذبح شرعی، فلسفه استقبال قبله، نجس بودن ذاتی سگ و خوک و .... ۳. فلسفه برخی از احکام را نه اهل بیت فرموده اند و نه حداقل فعلا علوم روز داعیه کشف آنرا دارد، مثل فلسفه بسیاری از اجزای نماز و حج و غیره این موارد از مصادیق ایمان به غیب است به این معنا که ما چون باور داریم شارع مقدس حکیم است و همه دستورات ایشان از روی حکمت بوده و تمامی احکام بر اساس مصالح و مفاسد واقعی صادر شده، پس حتی اگر دلیل آنرا ندانیم از آن تبعیت و پیروی می کنیم. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔰 طرح علامه مصباح یزدی برای استقرار مردم‌سالاری دینی ✍️ سید محمدحسین دعائی ۱. هرچند «امام خمینی قدّس سره» در طول دوران نهضت و به‌مناسبت‌های مختلف، مطالب مهمی را دربارۀ ماهیتِ «نظام سیاسی اسلام» و تفاوت‌های آن با دیگر نظام‌های سیاسی بیان کرده و اقدامات مؤثری را نیز در راستای تدوین نقشۀ راه حکومت اسلامی به انجام رسانده بودند، اما به دلائل مختلف، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، تصویر کامل و روشنی از «شکل حکومت اسلامی و جزئیات ساختاری آن» در دست نبود. به همین خاطر، یکی از جدی‌ترین اقداماتی که در همان ماه‌های ابتدائی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفت، عبارت بود از: «تعیین نوع حکومت» توسطِ «رهبران»، «تدوین قانون اساسی کشور» توسطِ «خبرگان» و «تصویب این دو» توسطِ «مردمان»؛ تعیین، تدوین و تصویبی که زمینۀ ورود نهضت از مرحلۀ «انقلاب اسلامی» به مرحلۀ «نظام اسلامی» را فراهم آورد. ۲. البته مثل همۀ مسائل نظری، دربارۀ «شکل حکومت» نیز از همان ابتداء و در بین نخبگان، دیدگاه‌های گوناگونی مطرح بود که با توجه به طبیعت پیچیده و ذات دشوارِ «نظام‌سازی»، شرائط خطیر کشور در ابتداء پیروزی انقلاب و فصل الخطاب بودن نظر ولی فقیه جامع الشرائط در مسائل اختلافی، به بخش قابل‌توجهی از آن‌ها ترتیب اثر داده نشد؛ دیدگاه‌هایی که می‌توان آن‌ها را در نقدهای واردشده به پیش‌نویس قانون اساسی ـ مثل نقدهای بنیادینِ «علامۀ طهرانی رضوان الله علیه» بر آن ـ یا مباحثات شکل‌گرفته در مجلس خبرگان قانون اساسی رصد کرد. ۳. با آن‌که طبق روال مرسوم در همۀ انقلاب‌ها، تلاش برای تثبیت وضع موجود، راهبرد کاملا معقولی است، اما «جوهر دینی و عقلانی موجود در انقلاب» از یک سو و نقش اساسیِ «شکل حکومت» در مسیر دستیابی به آرمان‌ها از سوی دیگر، رهبران انقلاب را بر آن داشته است که علی‌رغم همۀ محدودیت‌ها و در کنار همۀ اولویت‌ها، بر «ضرورت بازنگری در ساختارهای نظام و بازسازی آن‌ها توسط نخبگان» تأکید کنند؛ تأکیدی که زمینۀ لازم برای تحقق عینی این مهم را فراهم آورده است. ۴. یکی از آن نخبگان و متفکرانی که یقینا بیش از دیگران به اهمیتِ «اندیشه‌های بنیادین» ـ از جمله: مباحث مرتبط با «نظام سیاسی اسلام» ـ توجه داشته و بخش عمده‌ای از بار انقلاب اسلامی در این حوزه را یک تنه بر دوش کشیده است، «مرحوم آیة الله مصباح یزدی رضوان الله علیه» است؛ همان عالم مجاهدی که نه فقط در راستای دفاع از نظام اسلامی، بلکه در مسیر اصلاح، ارتقاء و بازسازی آن، به «نظریه‌پردازی» پرداخته و با عبور از کلی‌گویی‌های فقهی و فلسفی، امتداد دادن به مباحث نظری و تبدیل مبانی علمی خود به «مدل‌های عملیاتی»، بستۀ کاملی از یک «اندیشۀ سیاسی» را سامان داده است. ۵. ایدۀ علامۀ مصباح دربارۀ «شکل حکومت اسلامی در دنیای معاصر» ـ که علی‌رغم اهمیت و جذابیتش، آن‌گونه‌ای که باید و شاید مورد توجه واقع نشده و حتی از چشم نخبگان مخفی مانده است ـ یکی از مهم‌ترین نشانه‌های عملیاتی‌بودن و کاربردی‌بودن نظریۀ سیاسی ایشان به‌شمار می‌رود؛ و جالب توجه آن‌که حتی مخالفان و منتقدان آن اندیشمند فرزانه در عرصۀ سیاسی نیز عمدتا به مبادی و مبانی نظریۀ ایشان دربارۀ نظام سیاسی اسلام حمله کرده و کمتر به نقد مدل عملیاتی ارائه‌شده در این نظریه تن داده‌اند؛ حال آن‌که نقد یک نظریه، بدون توجه به مدل عملیاتی مبتنی بر آن نظریه، «نقد روشمند و منصفانه»ای نیست. بر همین اساس، می‌خواهیم با «توصیف طرح علامۀ مصباح برای شکل جدید حکومت اسلامی»، اولا وجاهت، عقلانیت و خلاقیت موجود در نظریۀ سیاسی ایشان را نشان داده و ثانیا با جلب توجه نخبگان به این مدل عملیاتی، زمینۀ نقادی و سپس اجرائی‌شدن آن را فراهم آوریم، ان شاء الله. 📌 متن کامل در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
. 📌نام‌نویسی سازمان‌ها برای دریافت یارانه اعتباری خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد ▪️ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای سازمان‌ها و نهادها از امروز (چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) آغاز شده و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌‌نام به سامانه bon-org.tibf.ir مراجعه کنند. ▪️همچنین در بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امکانی فراهم شده تا سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای افراد سازمان یا نهاد خود یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه این نمایشگاه را تهیه کنند. ▪️یارانه اعتباری خرید کتاب روی کد ملی اشخاص شارژ خواهد شد و این یارانه صرفا در بخش مجازی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل استفاده خواهد بود و اولویت با سازمان‌ها و نهادهایی است که درخواست خود را زودتر ثبت کنند. ▪️سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد. @HOWZAVIAN 📚@dostaneketab