eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
505 دنبال‌کننده
187 عکس
20 ویدیو
56 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔸نشست های علمی شب‌های پنجشنبه با محوریت موضوعات کاربردی و مسائل مستحدثه؛ در محضر استاد عالیقدر حضرت آیت الله اشرفی 🔻موضوع این هفته: جایگاه قواعد عقلی در استنباط فقهی ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر علیرضا نوروزی ( پژوهشگر و استاد سطوح حوزه علمیه) 🕕زمان: چهارشنبه ۲ آذر ماه ساعت ۱۸ الي ۱۹/۳۰ مکان: انتهای شیرازی ۱۶ 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔 تلگرام | ایتا |
📖آیه نشوز ✅تاثیر معنای ادوات در استنباط حکم شرعی را در متون فقهی در این نمونه ببینید👆👆 ✅تاثیر معنای واو عاطفه در نوع حکم شرعی 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
موضوع: کلید های اجتهاد تمدنی مدرس: حجت الاسلام رفعتی زاده 🗓پنج شنبه ها ⏰ساعت 8:15 موسسه مطالعات راهبردی کاشانی 25 ✾࿐ᭂ༅•📗📝📙•༅ᭂ࿐✾ 📚واحد پژوهش مراکز تخصصی نور حکمت رضوی و امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1950875696Ca961ad3913 ┄┅══••✾☘🌷☘✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0 🌺🌺🌺🙏🙏🙏🌷🌷🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم 📣توضیح عنوان دوره فوق👆👆 🌺 "کلیدهای اجتهاد تمدنی"🌺 📚مبانی دوره📚 1⃣اجتهاد تمدنی از اجتهاد جواهری و اجتهاد مصطلح جدا نیست. 2⃣ابزارهای اصلی اجتهاد تمدنی همان ابزارهای اجتهاد جواهری است الا برخی ابزارهای خاص که در بخش ۳ دوره بشرط حیات و توفیق به آنها اشارتی خواهد رفت. 3⃣تمدنسازی نباید بر پایه های سست فضایی و قواعد آنچنانی مبتنی شود بلکه از آنجا که اجتهاد صحیح یک فرآیند متن محور است، باید اجتهاد تمدنی نیز بر پایه منابع دینی و متون قرآن و روایات استوار باشد. 4⃣روشها و مهارتهای محوری فهم قرآن و روایات و تحلیل متن، همان ادبیات است. 5⃣در ضرورت و تاثیرگذاری ادبیات در اجتهاد یک نفر از فقها هم مخالف نداریم 6⃣در ادبیات نگاه متمرکز خروجی محور کمتر دیده میشود لذا بر اساس این نوع نگاه، ما از ادبیات همان مهارتهای ادبی و قواعد کاربردی را لازم داریم (نه همه محتوای این علوم و قواعد ادبی را). 🙏💐بنابراین تمرکزی خاص بر مهارتهای کاربردی صرفی نحوی بلاغی لغوی مبذول داشته شده است کما اینکه پژوهش و آموزش مدرسه عالی تمدن آنرا خواستار بودند. 7⃣مباحث این دوره به شکل کارگاهی انجام میشود و طلاب در کارگاه در متن قرآن مهارتهای ادبی را کارورزی دارند. 8⃣ناگفته نماند دوره فشرده فوق در ۳ بخش برگزار می‌شود: ۱.کارورزی در مهارتهای ادبی کاربردی اجتهاد ۲.کارورزی در مهارتهای فقهی اصولی کاربردی اجتهاد ۳.کارورزی در مهارتهای کاربردی اجتهاد تمدنی 🤲و من الله التوفیق و بیده الخیر ✅🌏🌏@karvarzi_eghtehad
طبقه بندی جدید علوم - ۳ آذر ۱۴۰۱ کرمانشاه.mp3
28.5M
🔈 صوتِ نشست تخصصی تبیین طبقه بندی جدید علوم (مبتنی بر استنطاق از قرآن) - پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ در محل کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه ۹۴ دقیقه. ❓بررسی اشکالات سه گانه طبقه بندی بیکنی علوم ❓معرفی طبقه بندی جدید علوم با تاکید بر معرفی علوم پایه در طبقه بندی جدید ❓معرفی ویژگی اصلی روشِ استنباط و تولید علم ❓مراحل چهارگانه تاسیس مدارس تمدنی در کشور http://eitaa.com/olgou4
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید در درس خارج می‌فرمودند: طلبه ای جویای 🔍اجتهاد از این درس به اون درس سرگردان🚶‍♂ بدنبال اجتهاد بود و به مقصود خود نمی رسید آخر الامر استاد عزیزی فرمود: اجتهاد مانند آن است که با سوزن بخواهی از قله کوه به اعماق و کف کوه برسی بسیار زمانبر خواهد بود و در حد محال 😢😩طلبه بیچاره ناامید به درس دیگری رفت اما استادی فرزانه در دل او نور امید را روشن کردند و فرمودند: نه اینگونه نیست پسرم شما ۶ سال مرتب بیا درس بنده به اجتهاد میرسی🤔🙏 📣حقیر گوید: این مال زمانی است که نه ابزارهای امروزی (مانند کامپیوتر و گوشی هوشمند) بوده و نه رویکردهای روش شناسی و الگوریتمی به دانشها 📣💐اما اکنون که این ابزارها و رویکردهای جدید بوجود آمده به مراتب سریعتر اجتهاد قابل وصول است(بین ۲ تا ۴ سال بسته به شرائط اجتهادپژوهان)😊😳 بشرطها و شروطها و آن شفاف سازی مهارتها و الگوریتم (مراحل و فرایند) اجتهاد است.🙏 البته ناگفته نماند که جدیدا بحث هوش مصنوعی پیش آمده که دیگر سرعت اجتهاد را بی نظیر میکند. ✅🌏🌏@karvarzi_eghtehad
📚جامعه اسلامی در اندیشه و آثار شهید صدر ✔️کتاب «جامعه اسلامی در اندیشه و آثار شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (ره)» تألیف استادِ محقق سید منذر حکیم، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه و از شاگردان آیات عظام امام خمینی، سید ابوالقاسم خویی، شهید صدر و سید علی سیستانی، با ترجمه حجت‌الاسلام محمد مروارید، در ۴۴۸ صفحه با قطع وزیری از سوی انتشارات نسیم رضوان مشهد در آذرماه ۱۴۰۱ منتشر شده است. 👈 معرفی + تهیه اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=68751 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣💐معرفی کانال کارورزی اجتهاد تمدنی در فضای پیام رسان ایتا در آپارت قرار داده شد.🌷🙏 https://aparat.com/v/8epZn
✅مهارت تجزیه تحلیل روایات توسط ابزارهای بلاغی و تاثیر بلاغت در تحلیل و دریافت معنی ✅تجزیه تحلیل دلیل قاعده لا ضرر ✅ابزارهای پردازش معنی ✅حقیقت ادعایی ✅ کنایه 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎❓فرق معنایی «اهدنا الصراط المستقیم» و «اهدنا الی الصراط المستقیم» (تعدیه ریشه «هدی» بنفسه و توسط حرف «الی») 👆👆👆👆 ✅مهارت معناشناسی تراکیب 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 👇👇👇 🆔 @arabicliteraturehozehkh 🌷🌷🌷💐💐💐 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅بررسی قاعده مقتضی و مانع 📚قاعده مقتضی و مانع در علم اصول در مقام اثبات ادعای خود و استدلال بر حکم بسیار مورد تمسک اصولیین قرار میگیرد و انصافا یک قاعده کاربردی است مثلا شیخ اعظم در بحث شک در مکلف‌به/ شبهه وجوبیه/دوران بین متباینین در مثال نماز ظهر و جمعه قائل است به وجوب احتیاط لوجود المقتضی و عدم المانع و مانع های احتمالی را رد میکند 📣📒در این تعبیر اصولیین چند احتمال وجود دارد🔍 1️⃣احتمال اول: اینکه بقیه علل ناقصه مانند سبب، شرط، علل معده که در فلسفه بیان شده با عنوان "مقتضی" از آنها یاد شود و در حقیقت در مقام بررسی همه علل ناقصه برای تحقق یک موضوع یا حکم است که در اینصورت توسع در اصطلاح و یا جعل اصطلاح اصولی است که اشکالی متوجه اصولیین نیست. 2️⃣احتمال دوم: مراد آنها از این اصطلاحات در علم اصول، غیر آن چیزی باشد که در فلسفه بیان شده است؛ در اینصورت یجب علیهم البیان که مراد ما از این اصطلاحات چنین معنایی است که ظاهرا چنین توضیحی نداریم. 3️⃣احتمال سوم: بگوییم اصطلاحات اصول متفاوت از اصطلاحات علم فلسفه است و در فقه و اصول به عرفیات اخذ میشود اما در فلسفه عرف جایگاهی ندارد و تماما عقل است و بس 4️⃣احتمال چهارم: اما اگر 1.مراد، همان معنای فلسفی باشد و2. کلیدواژه "مقتضی" عام نباشد و 3.نگوییم که اصول، علم عرفی است نه دقی فلسفی 📚بنابراین این اصطلاح ناقص است و در مقام استدلال باید تمام علل ناقصه (سبب، شرط، علل معده،مقتضی، عدم مانع) را بررسی نمایند.🏆 ⁉️نظر شما در این باره چیست؟ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
نشست پژوهشی با موضوع: کاربردی سازی پژوهش در سبک زندگی 🔸ارائه توسط: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن رفعتی زاده 🔸زمان: پنجشنبه|ساعت ۷ 🔸مسجد مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل (س) 🔴 @pajoheshmojtama
از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب اجتهاد🙏 📣اگر فقاهت موجود بخواهد از انزوای کنونی به درون جامعه و متن زندگی مردم کشیده شود، پیشنهاد میشود این تغییرات بنیادین را در خود ایجاد کند:👇👇👇 1. قبل از حدیث محور بودن، قرآن محور باشد (استفاده از قرآن در استنباط کنونی احکام شرعی کمرنگ است.) 2. آمار آیات الاحکام از ۵۰۰ آیه به ۶۶۶۶ آیه (یا ۶۳۲۶ طبق اختلاف) تغییر دامنه بدهد. 3. به همین جهت رویکرد تفسیری در استنباط تقویت شود. 4. از فقه فردی نه به فقه جمعی و اجتماعی بلکه به فقه فرایندی (= فقه ساختارها) تغییر گستره بدهد تا بتواند توضیح المسائل تمدنی تحویل جامعه و سازمانها و نهادهای مختلف بدهد. 5.  هر مجتهد مراحل و الگوریتم اجتهاد خود را شفاف سازی کند تا از مزایای آن بهره‌مند شود که در مطالب گذشته به این مزایا اشاره شد.  6. متن آموزشی اصول فقه تمدنی تدوین و تدریس شود. 7. برخی روشها و مهارتهای اجتهاد بروزرسانی و توسعه داده شود. 8. کار گروهی و شبکه سازی مجتهدین محقق شود. 9.  نگاه شبکه ای و نگرش سیستمی به دین تقویت شود. 10. از صرف وقت در مسائل که اتفاق نمی افتد به پرداختن به مسائل کاربردی مستحدثه عدول کند. ۱۱.در روشهای موضوع شناسی توسعه داده شود. ۱۲.نیازشناسی واقعی از سطح زندگی مردم انجام شود و مسائل مورد بحث در درس خارج تغییر کند ۱۳.آموزش اجتهاد و تربیت مجتهد با رویکرد روشمند و متمرکز و مهارت محور مورد توجه ویژه قرار گیرد. و ... 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
پژوهشی 🌼 هفته پژوهش مبارک 🌼 📝 موضوع : تبیین اهمیت تحقیق و پژوهش در مسیر رشد علمی و عملی طلاب 🎤 استاد : حجت الاسلام رفعتی زاده ⏰ زمان : سه شنبه 29 آذر 1401 ساعت 12:30 🕌 مکان : مدرس پایین(سرداب) 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مبارکه امام صادق (علیه السلام) •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
🌸📚تفسیر ذکر شریف "لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" 🎁🌺 📒معنای "حول" طبق آنچه در کتاب شریف مفردات راغب آمده است بمعنای "تغییر" است. حال در اینجا سئوال اینست که معنای "باء جاره" در این ذکر چیست؟ 🔍برای کشف گمشده خود باید سری به روایات و موارد کاربرد این ذکر بزنیم🏃‍♂ 📜در روایتی دارد: "يا سفيان إذا حزنك أمر من سلطان أو غيره- فأكثر من لا حول و لا قوة إلا بالله- فإنها مفتاح الفرج و كنز من كنوز الجنة" المیزان ج ۱۲ ص ۳۷ 📜در روایت دوم آمده است: "و في البصائر، بإسناده عن جابر عن أبي جعفر (ع) قال: إن اسم الله الأعظم على ثلاث و سبعين حرفا- و إنما كان عند آصف منها حرف واحد- فتكلم به فخسف بالأرض ما بينه و بين سرير بلقيس- ثم تناول السرير بيده ثم عادت الأرض كما كانت- أسرع من طرفة عين، و عندنا نحن من الاسم اثنان و سبعون حرفا، و حرف عند الله استأثر به في علم الغيب عنده- و لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم" المیزان ج ۱۵ ص ۳۷۰ ✅معنای ذکر در اینجا درباره اهلبیت علیهم السلام چنین میشود یعنی اگر ما قدرتی داریم علمی داریم خداوند عالم به ما داده واگر علم یک حرف خاص را به ما نداده باز هم اختیارش دست خداست. همه چیز داشتن نداشتن دانستن ندانستن بدست خداست.🤲 هرکس هر نیرویی که دارد هر انرژی که دارد هر تحولی که در عالم رخ می دهد به خواست خداست. 📒حال معنای باء جاره در این ذکر چیست؟ چند احتمال وجود دارد:⁉️ 1️⃣معنای "من" اگر چه متناسب می نماید و معنای جمله چنین میشود که "همه نیروها و تحولات از سرچشمه حیات و فیض نشات می گیرد" ولی اگر مراد این می بود باید مولی قرینه بیان می کرد تازه خب می فرمود "لا قوه الا من الله" چرا گفتند "الا بالله" 2️⃣معنای "استعانت" مراد باشد یعنی هر حرکت و تحول و نیرویی در عالم هست از خداوند کمک گرفته است. این معنی دو اشکال دارد:😔 ۱.معنای مجازی قرینه میخواهد و دلیل که ظاهرا نداریم. ۲.بوی شرک خفی می دهد در صورتیکه جمله حوقله میخواهد توحید صرف را بگوید شرک بدین گونه است که در استعانت ما یک معین داریم و یک مستعین و این یعنی دو نفر داریم و توحید میخواهد بگوید همه چیز یعنی یک نفر و آن خداست. 3️⃣معنای باء در اینجا "الصاق" است. یعنی خداوند در هر تغییر و انرژی و نیرویی چسبیده به آنست یعنی نه اینکه خدا علت آنست و از دور دارد تاثیر میگذارد(مفاد معنای من) بلکه در همانجا در حین تغییر و اعمال نیرو در هر موجودی حاضر است و دارد تاثیر میگذارد.✅ شاید مراد قائلین به وحدت وجود همین معنی باشد، اگر تقریر این باشد ظاهرا قواعد تفسیری و نحوی در این جمله موافق با آنست. این معنی دو موید دارد: 👇 ۱. معنای تفسیری کاملا با آن تناسب دارد و منطبق است. ۲.اینکه معنای اصلی و حقیقی باء همین است و نیاز به قرینه ندارد از طرفی ظاهرا هیچ مانعی برای آن وجود ندارد. لذا ترجمه جمله حوقله این چنین می‌شود:👇👇 🌸*خداوند در هر تغییر و انرژی و نیرویی چسبیده به آنست.*🌸☘🌴 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🛠 📣📘حصر، یکی از ابزارهای پردازش معنی است که نتیجه آن در نفی حکم از غیر موضوع خود بروز پیدا میکند که در آیات و روایات فراوان کاربرد دارد. ناگفته نماند که حصر دو گونه است حقیقی و اضافی 🌺در مثالهای زیر آیا ادوات حصر دلالت بر حصر دارد؟ مفهوم دارد؟ ⁉️ ۱.لا تعاد الصلاه الا من خمس ۲.بل یداه مبسوطتان ۳.الحمدلله رب العالمین ۴.انما الاعمال بالنیات ۵. ایاک نعبد ✅ادواتی که دلالت بر حصر دارد(مفهوم دارد) ۱.تعریف مسند الیه (فقط مبتدا) به لام استغراق 👆مثال شماره ۳ ۲.تعریف مسند به لام ۳.الا استثناء 👆مثال شماره ۱ ۴.انّما 👆مثال شماره ۴ ۵.تقدیم معمول بر عامل👆مثال شماره ۵ ۶.بل اضراب بمعنای ردع و ابطال 👆مثال شماره ۲ ✅ادواتی که دلالت بر حصر ندارد ۱.تقدیم خبر بر مبتدا ۲.انواع دیگر بل 📚منبع: ۱.کفایه الاصول/بحث مفهوم حصر ۲.شرح عنایه الاصول بر کفایه الاصول 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣چگونه می‌توان از یک علم خروجی گرفت؟ آیا راهی وجود دارد که انسان بر یک علم تسلط کامل داشته باشد؟ از چه طریقی می‌توان این نگاه کلان خروجی محور را بدست آورد؟ ✅به نظر میرسد خروجی هر علم 📚 مهارتهای کاربردی و 📚قواعد کاربردی است که توسط آنها هدف از علم مربوطه حاصل می شود. 🔍ابتدا باید قواعد کامل علوم پایه را بازشناسی و بررسی کرد سپس قواعد کاربردی آنرا استخراج نمود. ⁉️تعداد قواعد علم اصول چند تاست؟⁉️ 📘از منابع ذیل می توانید 💎🔭🛠قواعد اصولی🔬🔑🗝💎 را بصورت کامل و تقریبا شفاف دریافت کنید 👇👇👇 (البته ناگفته نماند که قالب پیشنهادی برای مهارت قاعده شناسی بصورت کامل در این منابع اجرا نشده است ولی از جهت جامعیت و سهل الوصول بودن قابل استفاده است. نمونه ای از قالب پیشنهادی مهارت قاعده شناسی اصولی در گذشته تقدیم دوستان گردیده است.) 👇👇👇👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
القواعدالاصولیه و الفقهیه علی مذهب الامامیه.pdf
280K
✅فهرست قواعد اصولی و فقهی ✅عناوین 92 قاعده اصولی ✅عناوین 107 قاعده فقهی ✅مولف: آیه الله مشکینی 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قواعد اُصول الفقه على مذهب الإمامية.pdf
1.31M
✅78 قاعده اصولی ✅ همراه با تطبیقات ✅تالیف: زیر نظر آیه الله مومن 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
16.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣رابطه تمدن سازی و معماری اسلامی ✅خانه حیاط دار💐 آپارتمان؛ مانعی جدّی بر سر راه تحقق تمدن اسلامی از مضرات "آپارتمان" و فوائد "دار واسعه": 🔶 معیار و ملاک اصلی تعالیم انبیاء در ساخت مسکن چیست❓ ♻️ برخی از مضرات آپارتمان: 1⃣ حداقلی شدن صله رحم و مهمانی ها. 2⃣ ضیق شدن محیط بازی کودکان (و در نتیجه: چالش در شخصیت کودکان و نسل آینده) ♻️ برخی از فوائد دار واسعه (خانه وسیع حیاط دار): 1⃣ افزایش تولید برخی اقلام مصرفی خانواده. (سبزی، میوه، مرغ و تخم مرغ و...) 2⃣ کاهش تولید زباله و پسماند = کاهش هزینه های شهری. 3⃣ خنک تر شدن + مطبوع تر شدنِ فضای اطراف خانه. (با کاشت درختان) 4⃣ ایجاد آرامش و کاهش عصبانیت ها (با کاشت ریاحین و گیاهان معطر) ⛔️ مانع اصلیِ ساخت دار واسعه: گرانی و احتکار زمین توسط دولت و وزارت مسکن! ✅ راهکار اصلی: اجرای قانون مترقّی احیاء موات (رایگان کردن زمین و...) @buar12 @meamar_313
✅آمار قواعد در کتاب دروس علامه شهید سیدمحمدباقر صدر و کتاب جواهر الکلام 👇👇👇 📒مجموعا ۳۲۲ بار کلیدواژه "قاعده" در حلقات شهید صدر بکار رفته است. 📚کلیدواژه "قاعده" در کتاب بی نظیر جواهر الکلام ۱۸۰۷ مرتبه فراوانی دارد. 🌺البته کلیدواژه "القواعد" نیز آمار قابل ملاحظه ای در این کتاب معتبر فقهی دارد (حدود ۸۰۰ مورد) 💐همه این آمارها بر این نکته دلالت دارد که محتوای اصلی فقه و اصول و بقیه علوم پایه اجتهاد و یا حداقل یکی از اصلی ترین مطالب، قواعد است.🙏 📣لذا می‌طلبد دوستان تمرکز بیشتری بر روی قواعد هر علم بخصوص قواعد کاربردی آن داشته باشند تا بتوان از این تلاشها خروجی گرفت.🌺 طبق مطالب گذشته کانال، مهارت قاعده شناسی یکی از مهارتهای اصولی نیز هست که باید مولفه های هر قاعده بصورت شفاف استخراج شود.در گذشته یک نمونه ارائه شد. لینک مطلب 👇 https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/256 🌷🌷🌷🌺🌺🌺💐💐💐 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
base.apk
10.48M
📲 دانلود «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» 🔺مطالعه رایگان همه کتب استاد / جستجو در متن و فهرست کتاب‌ها / سخنرانی‌ها / کتاب‌های صوتی از آثار استاد / دوره‌های آنلاین سیر مطالعاتی / امکان یادداشت برداری و ... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چالش فقه حقوق شهروندی، مسائل غیرمسلمانان، غیرشیعیان و زنان است/ در فقه حقوق شهروندی، نباید نگاه حداکثری داشت ✔️استاد مهدی مهریزی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹مسئله‌های فقه حقوق شهروندی جدید است و شاید یک درصد کمی از آن در فقه سنتی باشد و بیشتر مطالب آن باید در مطالعات جدیدی که در حوزه‌های حقوق صورت‌گرفته، استفتا و جمع شود. 🔸ما اگر فقه را باور کنیم و بپذیریم که فقه دایره کمی را شامل می‌شود، قاعدتاً پرداختن به فقه حقوق شهروندی به حداقل می‌رسد. پس هر چه ما دایره فقه را گسترده ببینیم این مقوله به همان اندازه وسیع‌ می‌شود، لکن دایره آن خیلی کم است. 🔹با درنظرگرفتن فقه حداقلی، روشن می‌شود که بسیاری از این مسائل، مسائلی عقلایی است؛ چون لازم نیست آنها را از منظر یک فقیه و با مبانی خاص در نظر بگیریم، اینها مسائلی است که عقلای عالم هر چه به آن رسیدند ما هم می‌توانیم آن را مبنای عمل قرار دهیم. نهایتاً ما در حوزه فقه شهروندی که یک امر کاملاً عقلایی است یک ایده‌هایی را می‌توانیم از دین بگیریم که عمدتاً این ایده‌ها جنبه‌های سلبی و نه ایجابی دارد. ولی بقیه آن، خود آن چیزی است که عقلا به آن رسیدند. 🔸اگر بر اساس فقه سنتی و رایج بخواهیم به فقه و حقوق شهروندی بپردازیم در سه حوزه، محدودیت‌های جدی داریم که تأثیرگذار است؛ حوزه غیر مسلمانان، حوزه غیرشیعیان و حوزه مسائل جنسیتی... ما در واقع «نه»ها را از آموزه‌های دینی می‌گیریم. ایجابیات آن را خود عقلا، قانون‌گذاران و حقوق‌دانان بشری تأمین می‌کنند. 👈 این گفتگو را ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=69214 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کارورزی اجتهاد تمدنی
💢چالش فقه حقوق شهروندی، مسائل غیرمسلمانان، غیرشیعیان و زنان است/ در فقه حقوق شهروندی، نباید نگاه حدا
آیا شما با نظریه فوق موافقید⁉️ به نظر می رسد ایشان نسبت به فقه جواهری و فقه تمدنی کم لطفی کردند. اگر اسلام محمدی و شریعت غراء دین کامل و ابدی است پس باید برای تمام نیازهای بشر تا ابد برنامه داشته باشد نه اینکه قانونگذاری را به تقنین بشری واگذار نماید😳 نگاه فقه تمدنی و حتی بلکه فقاهت جواهری سنتی برای بسیاری از نیازهای روز بشر پاسخ دارد منتهی اجتهاد فرایندی و نظریه پردازی نیاز دارد. روش استنطاق از منابع دینی نیاز دارد. و بر اساس فقه تمدنی و نگرش سیستمی تمام نیازهای روز بشر در سطح خرد و کلان قابل پاسخگویی می‌باشد. البته بنحو موجبه جزئیه در موارد معدود به عرف واگذار شده است که آنهم در موضوع شناسی است نه در تعیین حکم الهی برای حقوق شهروندی ✅ واگذاری حکم حقوق شهروندی به عرف بمعنای اینست که خداوندنعوذ بالله برای این مسائل مستحدثه حکم نداشته و منتظر عرف بوده تا بندگان برای خود تصمیم بگیرند.(همانند تصویب عامه که خداوند حکیم کنار نشسته تا ببیند حکم جناب مجتهد چیست تا همان را بعنوان حکم شرعی موضوع مورد نظر اعلام کند)😭 🙏🙏🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
نمایه عناوین قواعد فقهی و اصل های فقهی.pdf
3.66M
✅در این فایل 730 قاعده و ادله شرعی بصورت نمایه و قاعده ارائه شده است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از ادله و قواعدی که مجتهد برای کشف و استنباط حکم شرعی و استدلال بر اثبات ان بدان نیاز مبرم دارد، قواعد فقهیه است. ✅قواعد الفقهیه بصورت کامل در یک فایل از فایل فوق👆 دریافت کنید.🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣فهرست اهم مطالب جهت سهولت در دسترسی دوستان و اعزه تقدیم میگردد: 🎁فهرست مطالب کانال کارورزی اجتهاد تمدنی 📚بخش اول: مهارتهای اجتهاد 1️⃣مهارتهای لغوی ✅ فهرست کامل مهارتهای لغوی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/163 ✅مهارت فرق شناسی/فرق بین خشیت و خوف https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/260 ✅مهارت مرادشناسی لغوی/آیه (ان یدعون الا اناثا) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/248 مهارت تطورشناسی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/164 2️⃣مهارتهای صرفی ✅ فهرست کامل مهارتهای صرفی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/134 ✅مهارت معنایابی/معانی ابواب /آیه فانتهوا https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/255 3️⃣مهارتهای نحوی ✅ فهرست کامل مهارتهای نحوی👈 مطلب بعد👇👇 ✅مهارت معناشناسی در اهدنا الصراط المستقیم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/279 ✅مهارت معناشناسی در آیه نشوز https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/267 ✅مهارت ادات شناسی/لو شرطیه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/259 4️⃣مهارتهای بلاغی ✅ فهرست کامل مهارتهای بلاغی ✅مهارت ابزار شناسی بلاغی/قاعده لاضرر https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/277 ✅مهارت ابزارشناسی بلاغی/ کنایه یابی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/262 5️⃣مهارتهای اصولی ✅مهارت قاعده شناسی /شناسنامه قواعد/قاعده دفع المفسده https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/256 ✅مهارت دلالت شناسی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/251 6️⃣مهارتهای فقهی(جواهری- تمدنی) ✅در باب فقه تمدنی و تمدن سازی اسلامی (چگونگی) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/239 7️⃣مهارتهای رجالی مهارت سندشناسی اصول الرجال https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/154
📚بخش دوم: قواعد کاربردی اجتهاد قواعد کاربردی اصول فقه ✅بررسی قاعده مقتضی و مانع https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/280 ✅فهرست کامل قواعد الفقهیه 👈مطلب بعد👇👇 ✅فهرست کامل قواعد اصولی همراه تطبیقات👈مطلب بعد👇👇 📚بخش سوم: الگوریتم ها ✅الگوریتم فشرده تحلیل لغوی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/99 📋الگوریتم تحلیل لغوی استاد واسطی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/111 ✅الگوریتم فشرده تحلیل صرفی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/100 ✅الگوریتم فشرده تحلیل نحوی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/103 ✅الگوریتم فشرده تحلیل بلاغی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/101 📚بخش چهارم: متفرقات 👨‍🏫معرفی دوره ها و نظریه مهارت محور و قاعده محور اجتهادپژوهی ✅دوره کلیدهای اجتهاد تمدنی/مدرسه تمدن https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/270 ✅معرفی کانال لغت شناسی قرآنی/مفردات خوانی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/246 ✅منطق پایه نظریه اجتهادپژوهی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/232 🎞مهارتهای اجتهاد با توضیح کوتاه (65 مهارت) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/125 🎙صوت نشستهای تخصصی ✅زوائد اصول https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/242 ✅روش شناسی حل مساله فقهی استاد درایتی در ۶ جلسه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/200 ✅منهج شناسی محقق اردبیلی آیه الله اشرفی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/84 📋روش موضوع شناسی در شرح لمعه/استاد احمدی مقدم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/207 📋جزوه روش حل مساله فقهی استاد درایتی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/206 🔍آسیب شناسی کلاس تجزیه ترکیب موجود https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/205