eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
493 دنبال‌کننده
180 عکس
19 ویدیو
49 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب اجتهاد🙏 📣اگر فقاهت موجود بخواهد از انزوای کنونی به درون جامعه و متن زندگی مردم کشیده شود، پیشنهاد میشود این تغییرات بنیادین را در خود ایجاد کند:👇👇👇 1. قبل از حدیث محور بودن، قرآن محور باشد (استفاده از قرآن در استنباط کنونی احکام شرعی کمرنگ است.) 2. آمار آیات الاحکام از ۵۰۰ آیه به ۶۶۶۶ آیه (یا ۶۳۲۶ طبق اختلاف) تغییر دامنه بدهد. 3. به همین جهت رویکرد تفسیری در استنباط تقویت شود. 4. از فقه فردی نه به فقه جمعی و اجتماعی بلکه به فقه فرایندی (= فقه ساختارها) تغییر گستره بدهد تا بتواند توضیح المسائل تمدنی تحویل جامعه و سازمانها و نهادهای مختلف بدهد. 5.  هر مجتهد مراحل و الگوریتم اجتهاد خود را شفاف سازی کند تا از مزایای آن بهره‌مند شود که در مطالب گذشته به این مزایا اشاره شد.  6. متن آموزشی اصول فقه تمدنی تدوین و تدریس شود. 7. برخی روشها و مهارتهای اجتهاد بروزرسانی و توسعه داده شود. 8. کار گروهی و شبکه سازی مجتهدین محقق شود. 9.  نگاه شبکه ای و نگرش سیستمی به دین تقویت شود. 10. از صرف وقت در مسائل که اتفاق نمی افتد به پرداختن به مسائل کاربردی مستحدثه عدول کند. ۱۱.در روشهای موضوع شناسی توسعه داده شود. ۱۲.نیازشناسی واقعی از سطح زندگی مردم انجام شود و مسائل مورد بحث در درس خارج تغییر کند ۱۳.آموزش اجتهاد و تربیت مجتهد با رویکرد روشمند و متمرکز و مهارت محور مورد توجه ویژه قرار گیرد. و ... 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
پژوهشی 🌼 هفته پژوهش مبارک 🌼 📝 موضوع : تبیین اهمیت تحقیق و پژوهش در مسیر رشد علمی و عملی طلاب 🎤 استاد : حجت الاسلام رفعتی زاده ⏰ زمان : سه شنبه 29 آذر 1401 ساعت 12:30 🕌 مکان : مدرس پایین(سرداب) 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مبارکه امام صادق (علیه السلام) •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
🌸📚تفسیر ذکر شریف "لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" 🎁🌺 📒معنای "حول" طبق آنچه در کتاب شریف مفردات راغب آمده است بمعنای "تغییر" است. حال در اینجا سئوال اینست که معنای "باء جاره" در این ذکر چیست؟ 🔍برای کشف گمشده خود باید سری به روایات و موارد کاربرد این ذکر بزنیم🏃‍♂ 📜در روایتی دارد: "يا سفيان إذا حزنك أمر من سلطان أو غيره- فأكثر من لا حول و لا قوة إلا بالله- فإنها مفتاح الفرج و كنز من كنوز الجنة" المیزان ج ۱۲ ص ۳۷ 📜در روایت دوم آمده است: "و في البصائر، بإسناده عن جابر عن أبي جعفر (ع) قال: إن اسم الله الأعظم على ثلاث و سبعين حرفا- و إنما كان عند آصف منها حرف واحد- فتكلم به فخسف بالأرض ما بينه و بين سرير بلقيس- ثم تناول السرير بيده ثم عادت الأرض كما كانت- أسرع من طرفة عين، و عندنا نحن من الاسم اثنان و سبعون حرفا، و حرف عند الله استأثر به في علم الغيب عنده- و لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم" المیزان ج ۱۵ ص ۳۷۰ ✅معنای ذکر در اینجا درباره اهلبیت علیهم السلام چنین میشود یعنی اگر ما قدرتی داریم علمی داریم خداوند عالم به ما داده واگر علم یک حرف خاص را به ما نداده باز هم اختیارش دست خداست. همه چیز داشتن نداشتن دانستن ندانستن بدست خداست.🤲 هرکس هر نیرویی که دارد هر انرژی که دارد هر تحولی که در عالم رخ می دهد به خواست خداست. 📒حال معنای باء جاره در این ذکر چیست؟ چند احتمال وجود دارد:⁉️ 1️⃣معنای "من" اگر چه متناسب می نماید و معنای جمله چنین میشود که "همه نیروها و تحولات از سرچشمه حیات و فیض نشات می گیرد" ولی اگر مراد این می بود باید مولی قرینه بیان می کرد تازه خب می فرمود "لا قوه الا من الله" چرا گفتند "الا بالله" 2️⃣معنای "استعانت" مراد باشد یعنی هر حرکت و تحول و نیرویی در عالم هست از خداوند کمک گرفته است. این معنی دو اشکال دارد:😔 ۱.معنای مجازی قرینه میخواهد و دلیل که ظاهرا نداریم. ۲.بوی شرک خفی می دهد در صورتیکه جمله حوقله میخواهد توحید صرف را بگوید شرک بدین گونه است که در استعانت ما یک معین داریم و یک مستعین و این یعنی دو نفر داریم و توحید میخواهد بگوید همه چیز یعنی یک نفر و آن خداست. 3️⃣معنای باء در اینجا "الصاق" است. یعنی خداوند در هر تغییر و انرژی و نیرویی چسبیده به آنست یعنی نه اینکه خدا علت آنست و از دور دارد تاثیر میگذارد(مفاد معنای من) بلکه در همانجا در حین تغییر و اعمال نیرو در هر موجودی حاضر است و دارد تاثیر میگذارد.✅ شاید مراد قائلین به وحدت وجود همین معنی باشد، اگر تقریر این باشد ظاهرا قواعد تفسیری و نحوی در این جمله موافق با آنست. این معنی دو موید دارد: 👇 ۱. معنای تفسیری کاملا با آن تناسب دارد و منطبق است. ۲.اینکه معنای اصلی و حقیقی باء همین است و نیاز به قرینه ندارد از طرفی ظاهرا هیچ مانعی برای آن وجود ندارد. لذا ترجمه جمله حوقله این چنین می‌شود:👇👇 🌸*خداوند در هر تغییر و انرژی و نیرویی چسبیده به آنست.*🌸☘🌴 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🛠 📣📘حصر، یکی از ابزارهای پردازش معنی است که نتیجه آن در نفی حکم از غیر موضوع خود بروز پیدا میکند که در آیات و روایات فراوان کاربرد دارد. ناگفته نماند که حصر دو گونه است حقیقی و اضافی 🌺در مثالهای زیر آیا ادوات حصر دلالت بر حصر دارد؟ مفهوم دارد؟ ⁉️ ۱.لا تعاد الصلاه الا من خمس ۲.بل یداه مبسوطتان ۳.الحمدلله رب العالمین ۴.انما الاعمال بالنیات ۵. ایاک نعبد ✅ادواتی که دلالت بر حصر دارد(مفهوم دارد) ۱.تعریف مسند الیه (فقط مبتدا) به لام استغراق 👆مثال شماره ۳ ۲.تعریف مسند به لام ۳.الا استثناء 👆مثال شماره ۱ ۴.انّما 👆مثال شماره ۴ ۵.تقدیم معمول بر عامل👆مثال شماره ۵ ۶.بل اضراب بمعنای ردع و ابطال 👆مثال شماره ۲ ✅ادواتی که دلالت بر حصر ندارد ۱.تقدیم خبر بر مبتدا ۲.انواع دیگر بل 📚منبع: ۱.کفایه الاصول/بحث مفهوم حصر ۲.شرح عنایه الاصول بر کفایه الاصول 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣چگونه می‌توان از یک علم خروجی گرفت؟ آیا راهی وجود دارد که انسان بر یک علم تسلط کامل داشته باشد؟ از چه طریقی می‌توان این نگاه کلان خروجی محور را بدست آورد؟ ✅به نظر میرسد خروجی هر علم 📚 مهارتهای کاربردی و 📚قواعد کاربردی است که توسط آنها هدف از علم مربوطه حاصل می شود. 🔍ابتدا باید قواعد کامل علوم پایه را بازشناسی و بررسی کرد سپس قواعد کاربردی آنرا استخراج نمود. ⁉️تعداد قواعد علم اصول چند تاست؟⁉️ 📘از منابع ذیل می توانید 💎🔭🛠قواعد اصولی🔬🔑🗝💎 را بصورت کامل و تقریبا شفاف دریافت کنید 👇👇👇 (البته ناگفته نماند که قالب پیشنهادی برای مهارت قاعده شناسی بصورت کامل در این منابع اجرا نشده است ولی از جهت جامعیت و سهل الوصول بودن قابل استفاده است. نمونه ای از قالب پیشنهادی مهارت قاعده شناسی اصولی در گذشته تقدیم دوستان گردیده است.) 👇👇👇👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
القواعدالاصولیه و الفقهیه علی مذهب الامامیه.pdf
280K
✅فهرست قواعد اصولی و فقهی ✅عناوین 92 قاعده اصولی ✅عناوین 107 قاعده فقهی ✅مولف: آیه الله مشکینی 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قواعد اُصول الفقه على مذهب الإمامية.pdf
1.31M
✅78 قاعده اصولی ✅ همراه با تطبیقات ✅تالیف: زیر نظر آیه الله مومن 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣رابطه تمدن سازی و معماری اسلامی ✅خانه حیاط دار💐 آپارتمان؛ مانعی جدّی بر سر راه تحقق تمدن اسلامی از مضرات "آپارتمان" و فوائد "دار واسعه": 🔶 معیار و ملاک اصلی تعالیم انبیاء در ساخت مسکن چیست❓ ♻️ برخی از مضرات آپارتمان: 1⃣ حداقلی شدن صله رحم و مهمانی ها. 2⃣ ضیق شدن محیط بازی کودکان (و در نتیجه: چالش در شخصیت کودکان و نسل آینده) ♻️ برخی از فوائد دار واسعه (خانه وسیع حیاط دار): 1⃣ افزایش تولید برخی اقلام مصرفی خانواده. (سبزی، میوه، مرغ و تخم مرغ و...) 2⃣ کاهش تولید زباله و پسماند = کاهش هزینه های شهری. 3⃣ خنک تر شدن + مطبوع تر شدنِ فضای اطراف خانه. (با کاشت درختان) 4⃣ ایجاد آرامش و کاهش عصبانیت ها (با کاشت ریاحین و گیاهان معطر) ⛔️ مانع اصلیِ ساخت دار واسعه: گرانی و احتکار زمین توسط دولت و وزارت مسکن! ✅ راهکار اصلی: اجرای قانون مترقّی احیاء موات (رایگان کردن زمین و...) @buar12 @meamar_313
✅آمار قواعد در کتاب دروس علامه شهید سیدمحمدباقر صدر و کتاب جواهر الکلام 👇👇👇 📒مجموعا ۳۲۲ بار کلیدواژه "قاعده" در حلقات شهید صدر بکار رفته است. 📚کلیدواژه "قاعده" در کتاب بی نظیر جواهر الکلام ۱۸۰۷ مرتبه فراوانی دارد. 🌺البته کلیدواژه "القواعد" نیز آمار قابل ملاحظه ای در این کتاب معتبر فقهی دارد (حدود ۸۰۰ مورد) 💐همه این آمارها بر این نکته دلالت دارد که محتوای اصلی فقه و اصول و بقیه علوم پایه اجتهاد و یا حداقل یکی از اصلی ترین مطالب، قواعد است.🙏 📣لذا می‌طلبد دوستان تمرکز بیشتری بر روی قواعد هر علم بخصوص قواعد کاربردی آن داشته باشند تا بتوان از این تلاشها خروجی گرفت.🌺 طبق مطالب گذشته کانال، مهارت قاعده شناسی یکی از مهارتهای اصولی نیز هست که باید مولفه های هر قاعده بصورت شفاف استخراج شود.در گذشته یک نمونه ارائه شد. لینک مطلب 👇 https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/256 🌷🌷🌷🌺🌺🌺💐💐💐 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
base.apk
10.48M
📲 دانلود «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» 🔺مطالعه رایگان همه کتب استاد / جستجو در متن و فهرست کتاب‌ها / سخنرانی‌ها / کتاب‌های صوتی از آثار استاد / دوره‌های آنلاین سیر مطالعاتی / امکان یادداشت برداری و ... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چالش فقه حقوق شهروندی، مسائل غیرمسلمانان، غیرشیعیان و زنان است/ در فقه حقوق شهروندی، نباید نگاه حداکثری داشت ✔️استاد مهدی مهریزی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹مسئله‌های فقه حقوق شهروندی جدید است و شاید یک درصد کمی از آن در فقه سنتی باشد و بیشتر مطالب آن باید در مطالعات جدیدی که در حوزه‌های حقوق صورت‌گرفته، استفتا و جمع شود. 🔸ما اگر فقه را باور کنیم و بپذیریم که فقه دایره کمی را شامل می‌شود، قاعدتاً پرداختن به فقه حقوق شهروندی به حداقل می‌رسد. پس هر چه ما دایره فقه را گسترده ببینیم این مقوله به همان اندازه وسیع‌ می‌شود، لکن دایره آن خیلی کم است. 🔹با درنظرگرفتن فقه حداقلی، روشن می‌شود که بسیاری از این مسائل، مسائلی عقلایی است؛ چون لازم نیست آنها را از منظر یک فقیه و با مبانی خاص در نظر بگیریم، اینها مسائلی است که عقلای عالم هر چه به آن رسیدند ما هم می‌توانیم آن را مبنای عمل قرار دهیم. نهایتاً ما در حوزه فقه شهروندی که یک امر کاملاً عقلایی است یک ایده‌هایی را می‌توانیم از دین بگیریم که عمدتاً این ایده‌ها جنبه‌های سلبی و نه ایجابی دارد. ولی بقیه آن، خود آن چیزی است که عقلا به آن رسیدند. 🔸اگر بر اساس فقه سنتی و رایج بخواهیم به فقه و حقوق شهروندی بپردازیم در سه حوزه، محدودیت‌های جدی داریم که تأثیرگذار است؛ حوزه غیر مسلمانان، حوزه غیرشیعیان و حوزه مسائل جنسیتی... ما در واقع «نه»ها را از آموزه‌های دینی می‌گیریم. ایجابیات آن را خود عقلا، قانون‌گذاران و حقوق‌دانان بشری تأمین می‌کنند. 👈 این گفتگو را ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=69214 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کارورزی اجتهاد تمدنی
💢چالش فقه حقوق شهروندی، مسائل غیرمسلمانان، غیرشیعیان و زنان است/ در فقه حقوق شهروندی، نباید نگاه حدا
آیا شما با نظریه فوق موافقید⁉️ به نظر می رسد ایشان نسبت به فقه جواهری و فقه تمدنی کم لطفی کردند. اگر اسلام محمدی و شریعت غراء دین کامل و ابدی است پس باید برای تمام نیازهای بشر تا ابد برنامه داشته باشد نه اینکه قانونگذاری را به تقنین بشری واگذار نماید😳 نگاه فقه تمدنی و حتی بلکه فقاهت جواهری سنتی برای بسیاری از نیازهای روز بشر پاسخ دارد منتهی اجتهاد فرایندی و نظریه پردازی نیاز دارد. روش استنطاق از منابع دینی نیاز دارد. و بر اساس فقه تمدنی و نگرش سیستمی تمام نیازهای روز بشر در سطح خرد و کلان قابل پاسخگویی می‌باشد. البته بنحو موجبه جزئیه در موارد معدود به عرف واگذار شده است که آنهم در موضوع شناسی است نه در تعیین حکم الهی برای حقوق شهروندی ✅ واگذاری حکم حقوق شهروندی به عرف بمعنای اینست که خداوندنعوذ بالله برای این مسائل مستحدثه حکم نداشته و منتظر عرف بوده تا بندگان برای خود تصمیم بگیرند.(همانند تصویب عامه که خداوند حکیم کنار نشسته تا ببیند حکم جناب مجتهد چیست تا همان را بعنوان حکم شرعی موضوع مورد نظر اعلام کند)😭 🙏🙏🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
نمایه عناوین قواعد فقهی و اصل های فقهی.pdf
3.66M
✅در این فایل 730 قاعده و ادله شرعی بصورت نمایه و قاعده ارائه شده است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از ادله و قواعدی که مجتهد برای کشف و استنباط حکم شرعی و استدلال بر اثبات ان بدان نیاز مبرم دارد، قواعد فقهیه است. ✅قواعد الفقهیه بصورت کامل در یک فایل از فایل فوق👆 دریافت کنید.🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣فهرست اهم مطالب جهت سهولت در دسترسی دوستان و اعزه تقدیم میگردد: 🎁فهرست مطالب کانال کارورزی اجتهاد تمدنی 📚بخش اول: مهارتهای اجتهاد 1️⃣مهارتهای لغوی ✅ فهرست کامل مهارتهای لغوی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/163 ✅مهارت فرق شناسی/فرق بین خشیت و خوف https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/260 ✅مهارت مرادشناسی لغوی/آیه (ان یدعون الا اناثا) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/248 مهارت تطورشناسی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/164 2️⃣مهارتهای صرفی ✅ فهرست کامل مهارتهای صرفی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/134 ✅مهارت معنایابی/معانی ابواب /آیه فانتهوا https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/255 3️⃣مهارتهای نحوی ✅ فهرست کامل مهارتهای نحوی👈 مطلب بعد👇👇 ✅مهارت معناشناسی در اهدنا الصراط المستقیم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/279 ✅مهارت معناشناسی در آیه نشوز https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/267 ✅مهارت ادات شناسی/لو شرطیه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/259 4️⃣مهارتهای بلاغی ✅ فهرست کامل مهارتهای بلاغی ✅مهارت ابزار شناسی بلاغی/قاعده لاضرر https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/277 ✅مهارت ابزارشناسی بلاغی/ کنایه یابی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/262 5️⃣مهارتهای اصولی ✅مهارت قاعده شناسی /شناسنامه قواعد/قاعده دفع المفسده https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/256 ✅مهارت دلالت شناسی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/251 6️⃣مهارتهای فقهی(جواهری- تمدنی) ✅در باب فقه تمدنی و تمدن سازی اسلامی (چگونگی) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/239 7️⃣مهارتهای رجالی مهارت سندشناسی اصول الرجال https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/154
📚بخش دوم: قواعد کاربردی اجتهاد قواعد کاربردی اصول فقه ✅بررسی قاعده مقتضی و مانع https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/280 ✅فهرست کامل قواعد الفقهیه 👈مطلب بعد👇👇 ✅فهرست کامل قواعد اصولی همراه تطبیقات👈مطلب بعد👇👇 📚بخش سوم: الگوریتم ها ✅الگوریتم فشرده تحلیل لغوی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/99 📋الگوریتم تحلیل لغوی استاد واسطی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/111 ✅الگوریتم فشرده تحلیل صرفی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/100 ✅الگوریتم فشرده تحلیل نحوی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/103 ✅الگوریتم فشرده تحلیل بلاغی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/101 📚بخش چهارم: متفرقات 👨‍🏫معرفی دوره ها و نظریه مهارت محور و قاعده محور اجتهادپژوهی ✅دوره کلیدهای اجتهاد تمدنی/مدرسه تمدن https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/270 ✅معرفی کانال لغت شناسی قرآنی/مفردات خوانی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/246 ✅منطق پایه نظریه اجتهادپژوهی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/232 🎞مهارتهای اجتهاد با توضیح کوتاه (65 مهارت) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/125 🎙صوت نشستهای تخصصی ✅زوائد اصول https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/242 ✅روش شناسی حل مساله فقهی استاد درایتی در ۶ جلسه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/200 ✅منهج شناسی محقق اردبیلی آیه الله اشرفی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/84 📋روش موضوع شناسی در شرح لمعه/استاد احمدی مقدم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/207 📋جزوه روش حل مساله فقهی استاد درایتی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/206 🔍آسیب شناسی کلاس تجزیه ترکیب موجود https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/205
✅فهرست کامل قواعد الفقهیه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/294 ✅فهرست کامل قواعد اصولی همراه تطبیقات https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/288 ✅ فهرست کامل مهارتهای نحوی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/137 ✅معرفی کتاب مدل روابط عاطفی همسران از دیدگاه اسلام با رویکرد نگرش سیستمی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/131 ✅ارکان فرایند استنباط (7 بخش) استاد مبلغی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/92 ✅قواعد کاربردی اصولی/قاعده اصاله الاطلاق /موانع/انصراف https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/90 ✅قواعد کامل اصولی (92 قاعده) و فقهی (107) در یک کتاب /آیه الله مشکینی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/287
📚قاعده اصاله العموم ✅عنوان: جدول شبهه مفهومیه بر اساس کفایه الاصول ✅مساله بحث: آیا در چنین صورتی (۴صورت) تمسک به اصاله العموم جایز است؟ ✅آدرس کاربردی بحث:👈ادله لفظیه/اصاله العموم/موانع/سرایت اجمال مفهومی خاص به عام ✅آدرس ترتیبی کتاب:👈مباحث الفاظ/عام و خاص/فصل 5/سرایت اجمال مخصص به عام 🎁قالب جدولی برای ارائه محتوای درس، یکی از روشهای جذاب و تاثیرگذار در فهم مطالب به شمار می‌رود.📝✏️📐 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📒چگونه یک درس فقه یا اصول خوب داشته باشیم؟⁉️ ✅یکی از مهمترین راهکارها برای جذاب شدن و بازدهی داشتن کلاس در درس اصول مظفر و رسائل و کفایه اینست که باید مثالهای کاربردی فقهی و تفسیری ارائه شود نه مثالهای عرفی صرف و مثالهای فرضی ✅در درس فقه مانند لمعه و مکاسب هم باید قواعد کاربردی اصولی و ادبی و رجالی تطبیق داده شود و در یک کلمه "کارورزی در قاعده شناسی" محقق شود. 🌺درس یعنی چه درس براساس معنای لغوی یعنی باید آنقدر در فروعات و مسائل مستحدثه و قدیمه قواعد و ادله را بکار ببندید که کهنه کار شوید (درس= مندرس و کهنه شدن) درس فقه باید کارگاه کارورزی قواعد و ادله فقهی باشد نه کلاس مرور و مطالعه توضیح المسائل 🙏💐 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅برای اینکه در مهارت قاعده شناسی(شاید مهمترین مهارت کاربردی فقهی اصولی باشد) کارورزی داشته باشید ✅برای اینکه به خروجی گرفتن از دروس فقه و اصول نزدیک شوید 📝فقه و اصول را تطبیقی و کاربردی بخوانید🙏 برای مدارسه تطبیقی می‌توانید از منابع ذیل استفاده کنید 👇 1️⃣القواعد الفقهیه و الاصولیه فی المستمسک آیه الله محسنی 2️⃣القواعد الاصولیه و الفقهیه علی مذهب الامامیه آیه الله مشکینی بارگذاری شده در لینک ذیل👇 https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/287 3️⃣قواعد اصول الفقه علی مذهب الامامیه زیر نظر آیه الله مومن بارگذاری شده در کانال در لینک ذیل👇 https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/288 4️⃣موسوعه تطبیقات القواعد الفقهیه علی سعیدی 5️⃣القواعد الاصولیه شیخ حسن جواهری لینک 👇 https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/331 6️⃣اصطیاد تطبیقات میدانی: با این راهکار میتونید قواعد را از دل متون فقهی اصطیاد کنید عنوان قاعده مورد نظر(مثلا اصاله الصحه) را بعنوان کلیدواژه در کتب فقهی مثل جواهر الکلام جستجو میکنید مواضع کاربرد و تطبیق قاعده را برای شما نمایش می دهد و از تعداد آمار آن می‌توانید میزان اهمیت قاعده را شناسایی کنید.🙏 📣البته ناگفته پیداست که در منابع فوق، بنا بر شمارش قواعد است و ضریب گذاری و اولویت بندی قواعد و تعیین قواعد کاربردی و اولویت دار در مرحله بعد اتفاق می افتد.🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
👓 ۱۸جمادی‌الثانی سالگرد رحلت خاتم‌الفقهاء والمجتهدین شیخ مرتضی انصاری (ره) در این پوستر به بخشی از خصوصیات اخلاقی شیخ انصاری (ره) پرداخته شد. @HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐نگرش سیستمی به دین 🎞 در کلام حجة الاسلام والمسلمین استاد شیخ عبدالحمید واسطی 🔷 نگرش سیستمی به دین 🔶 برنامه ریزی کلان در محیط رقابت 👈 راهکار قدم به قدم اسلام چیست؟ 🤔 تشخیص لایه های نیاز 🗂 بهینه سازی پایدار زندگی 👈شاخصه های خانواده مطلوب با اقتباس از نگرش اسلام 👈مدل تامین اجتماعی در نگاه کلان چیست؟ ✅ برای‌ آشنایی‌ با‌ مباحث تمدن‌ اسلامی 👇به کانال ما بپیوندید.👇 ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 🆔 @mhgolkar
🌺 در کوچه جان همیشه مادر باقیست 🌸 دریای محبتش چو کوثر باقیست 🌺 در گویش عاشقانه، نام مادر 🌸 شعریست که تا ابد به دفتر باقیست ✨ فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت (س)، روز بزرگداشت مقام مادر و زن را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
✍️نویسنده: استاد عبدالحسین خسروپناه دزفولی 📌ناشر: دانشگاه علامه طباطبایی 📙تعداد صفحات 352 🔰این اثر محصول نظریه پردازی مولف و تولید پارادایم جدیدی با عنوان الگوی حکمی - اجتهادی است که نقشی بی بدیل و راه گشا در حل مسائل علوم انسانی ایفا می نماید. 📌الگوی حکمی - اجتهادی الگویی است که مبانی، اصول، استراتژی پژوهش و روش آن مبنتی بر محکمترین مبانی، اصول، استراتژی پژوهش و روش ها است. استادان علوم انسانی بعد از آنکه فلسفه دانش خود را بر اساس آنچه اکنون و در غرب رایج است، به دست آوردند و دانش محقق را شناختند و نگاهی درجه دوم به آن دانش پیدا کردند و نیز بعد از آنکه با مبانی مهم و روش حکمی - اجتهادی آشنا شدند به اربتاط مسایل دانش خود با مبانی پی خواهند برد و به روشهای مختلف توجه پیدا خواهند کرد و تعارض ها، چالش ها، و اشتراکات مبانی و روش‌ها را خواهد دید و با جایگزینی مبانی و روش های اسلامی به جای مبانی و روش های آن دانش خواهند توانست به دستاورد و نظریه جدیدی دست یابند که نظریه حکمی خواهد بود. 🆔 @khosropanah_ir