eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
485 ویدیو
349 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 اگر فلسفه را شما از قم بردارید کسانی در جاهای دیگر، متصدی تبیین فلسفه و تدریس فلسفه می شوند که اهلیت و صلاحیت این کار را ندارد کما اینکه الان می بینیم بعضی از افرادی که در غیر قم بعنوان فلسفه دان شناخته و مـطرح می شوند اطلاعـاتشان از فلــسفه سطـحی اسـت نه اینکه اطلاعات ندارند اما اطلاعـاتشان عمیـق نیست سطحی است.... @mizan_alhekmah 🌺
تناسخ و مسئله تجربه های نزدیک به مرگ .pdf
373.8K
📕 "تناسخ و مسئله تجربه های نزدیک به مرگ" امروزه اندیشمندان در مواجهه با مسئله تناسخ، رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده اند، شاید تا یک صد سال پیش، بسیاری از مسائل از جمله تناسخ با رویکردی کاملاً عقلی و استدلالی بحث و بررسی می شد؛ ولی انسان امروزی در رویارویی با این مسئله رویکرد تجربی و پسینی را پیشه خود کرده است. یکی از این موارد «تجربه نزدیک به مرگ» یا «Near death experience» است که به اختصار NDE خوانده می شود. گروهی مدعی آنند که هنگام قرار گرفتن در آستانه مرگ بالینی، رخدادها و اتفاقات زیادی را مشاهده کرده اند، دیدن زندگی های متوالی گذشته یکی از مشاهداتی است که توسط این دسته از تجربه گران NDE بازگو و از سوی برخی روانشناسان به عنوان دلیلی بر اثبات تناسخ قلمداد شده است. سؤال اصلی تحقیق این خواهد بود که آیا تجربه های گزارش شده، توان اثبات تناسخ را دارد؟ با بررسی گزارش های این تجربه گران بر اساس روش کتابخانه ای و تحلیل های ارائه شده از سوی روانشناسان، این فرضیه به اثبات می رسد که اگر اصل وقوع تجربه نزدیک به مرگ را هم بپذیریم، بسیاری از جزییات آن، از جمله اثبات زندگی های متوالی بر اساس NDE پذیرفتنی نخواهد بود و این تجربه ها از اثبات آموزه تناسخ عاجز هستند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطره ای از حضرت آیت الله و حکیم میرزا جهانگیرخان قشقایی 🎤آیت الله (ره) به زبان ترکی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
1_1001553188.pdf
198.5K
📚 فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای این کتاب در هشت فصل است. فایل پی دی اف فصل اول بخش هفتم؛ مربوط به پاسخ شبهات مربوطه است. @Kashkolenab 🌹 •┈••✾•✨⁦🌺⁩✨•✾••
💥مناظره جالب آلوسی و مظفر! 🔹 در بغداد مجلس مناظره‌ای بین علمای فرقه‌های اسلامی تشکیل دادند، از علمای عامه آلوسی[محمود شوری آلوسی]، عالم بزرگ سنی‌ها، و از علمای شیعه مرحوم [شیخ محمدحسن] مظفر [برادر صاحب المنطق] در مجلسی حضور داشتند. آلوسی به نمایندگی از عامه رو کرد به شیخ مظفر و گفت: «شیخنا، مسألةٌ.»؛ اجازه می‌دهید سؤال کنم؟ 🔸 مرحوم فرمود: سؤال کن. آلوسی پرسید: «ما تقولون في أمر النبي - صل الله علیه و آله و سلّم - أبابکر بالصلاة بالقوم؟»؛ درباره دستور پیامبر اکرم - صل الله علیه و آله و سلم - به ابوبکر که به جای خود برای مردم نماز جماعت بخواند چیست؟ اگر مرحوم مظفر در جواب می‌گفت: سند این سخن ضعیف است، یا دلالت بر خلافت ندارد، از هر جهت آلوسی او را می‌پیچاند و بالاخره جواب روشن نمی‌شد، و به نظر می‌رسید که حق با آن‌ها است؛ ولی مرحوم مظفر بدون تأمل فرمود: «إن الرجل لیهجر»؛ قطعاً این مرد هذیان می‌گوید! واقعاً این جواب درجا معجزه است؛ آلوسی نتوانست نفس بکشد و حرفی بزند، لذا خاموش شد و با همین سؤال و جواب، ختم جلسه اعلام شد! 📚در محضر آیت‌الله العظمی ، محمدتقی رخشاد، جلد سوم، صفحه 141 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
بررسی انتقادی اشکالات داوکینز بر خداباوری - استاد شاکرین .pdf
295.1K
📕 "بررسی انتقادی اشکالات داوکینز بر خداباوری" ✍استاد حمیدرضا 💧چکیده داوکینز، زیست شناس فرگشتی معاصر و از پیشرانان الحاد جدید، ضمن ایمان عمیق به نظریه فرگشتی داروین و ارائه خوانشی الحادی از آن؛ بخشی از همت خود را مصروف ارائه اشکالات گوناگونی در برابر اعتقاد به وجود خدا کرده است. مساله تحقیق پیش رو آن است که این اشکالات را بررسیده و به سنجش گذارد. در این بررسی به لحاظ گردآوری از روش کتابخانه ای، اسنادی سود جسته و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی بهره خواهیم برد. دستاورد تحقیق نشان می دهد که در همه این ایرادات بر خطا بوده، گرفتار مغالطات عدیده ای شده است و برخلاف پندار وی، باورداشت خدای متعالی بهترین تبیین خردپذیر جهان است. 💠کشکول ناب حوزوی👇 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥می‌ترسم فلسفه ما از بین برود | فلسفه از ایران آغاز شد، نه یونان 🎤آیت‌الله سیدحسن سعادت (ره): 🔸سفارشم به همه این است: را از دست ندهید. بنای فلسفه سینوی، تعقل محض است. ریشه فلسفه در شرق و ایران بوده، نه در یونان. 🔹شیخ‌الرئیس []کتابی به نام «انصاف» نوشته که بین حکمت مشرقیه و غیرمشرقیه قضاوت کرده، اما متاسفانه این کتاب در حمله سلطان محمود غزنوی به اصفهان از بین رفت و شیخ فرمود: دیگر فرصت ندارم آن کتاب را تجدید کنم. 🔸آقای فروزانفر به درستی می‌گفت: «می‌ترسم که یک روزی چنان این از میان برود که ما ناچار شویم به جای تدریس اشارات و شفا، از مستشرقین اروپایی استفاده کنیم.» خدا آن روز را نیاورد، اما نگرانیم. مجله عصراندیشه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ✍پ.ن: در این کلیپ عکسهایی از آیت الله سید محمد قائم مقامی هم به جهت شباهت ایشان با آیت الله مصطفوی اشتباها گنجانده شده 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️چرا باید بازار سکه داشته باشیم؟! کجای دنیا اینگونه هست که ما انجام می دهیم؟! 🎙سخنران: پروفسور مسعود درخشان 📌بخشی از نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور، با حضور کارشناسان، مدیران و صاحبنظران بانکی @jebhetse
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بی ابرویی ترشابی کارشناس وهابی شبکه کلمه مجبور شد ابن تیمیه را هم مشرک بداند 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فیزیک کوانتوم و فاعلیت خدا - استاد حمیدرضا شاکرین .pdf
759.1K
📕 "فیزیک کوانتوم و فاعلیت خدا" ✍استاد حمیدرضا 💧چکیده تصور رایج این است که تعبیر کپنهاگی روابط عدم قطعیت، و به بیان دقیق تر اصل ناموجبیت در فیزیک ، نافی قاعده علیت است. برخی از طبیعت گرایان، با تأکید بر ابتنای خداباوری بر اصل علیت، این موضوع را دستاویزی برای مخالفت با عقاید دینی قرار داده و گمان کرده اند که بر اساس فیزیک نوین دیگر جایی برای باور به خدا به مثابه علت موجبه جهان و نقش او در آن باقی نمی ماند. مقاله پیش رو بر آن است تا این مسئله را به روش اسنادی و تحلیلی بررسی و ارزیابی کند. از این رو ابتدا به طور فشرده نگره کوانتومی و تعبیر کپنهاگی و شأن معرفتی آن را توضیح داده، سپس رابطه آن را با علیت فلسفی بررسیده، و سرانجام گونه های متصور فعل الهی را مطرح و نسبت هر یک را با بیان کپنهاگی عدم قطعیت بازمی کاود. ماحصل تحقیق این است که تعبیر یادشده مقتضی مخالفت با علیت و ضرورت فلسفی نبوده، بلکه اثبات صحت خود را وامدار آن است. همچنین با باور به وجود خدا و گونه های مختلف نقش آفرینی او در جهان تلائم کامل داشته، نسبت به فیزیک کلاسیک، سازگاری بیشتری با نقش آفرینی مستقیم خدا و انجام دادن افعال خاص دارد. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
⁉️آیا انتقال عرض محال عقلی است؟ ✍️ استاد : معلم دوم ابونصر کسی که به حق باید وی را بنیانگذار فلسفه اسلامی به حساب آورد، در باب انتقال عرض می گوید: «الأعراض و الصور المادّیه وجودها فی ذواتها هی وجودها فی موضوعاتها فلا یصح، علیه انتقال عن موضوعاتها بل تبطل عنها» او وجود اعراض و صور مادی را در حدّ ذات عبارت می داند از وجود آنها در موضوعات خودشان [به طوری که حیثیت وجود آنها در خارج همان وجود موضوع در موضوع است] بنابراین انتقال اعراض و صور مادی از موضوعات خودشان از نظر عقل جایز نیست، بلکه انتقال موجب ابطال آنها خواهد بود. سخن فارابی را به تعبیر دیگر می توان چنین خلاصه نمود: وجود عرض در خارج عبارتست از وجود آن در موضوع، به طوری که حیثیت وجود در موضوع عبارتست از حیثیت ذات آن. بنابراین وجود عرض بدون موضوع از نظر عقل امکان پذیر نیست. در این صورت اگر فرض شود که عرض از یک موضوع به موضوع دیگر انتقال یابد، نفس انتقال مستلزم آن است که عرض، موضوع اول را رها کرده و هنوز به موضوع دوم منتقل گردد. در حالتی که عرض موضوع اول را رها کرده و هنوز به موضوع دوم منتقل نگشته است، لازم می آید در این لحظه عرض بدون موضوع در خارج موجود باشد.در حالی که حیثیت وجود در موضوع برای مقوله عرض حیثیت ذاتی است و انفکاکش از موضوع به هیچ وجه، اگر چه یک لحظه باشد، جایز نیست. چون انفکاک عرض از موضوع ولو در یک لحظه، موجب ابطال آن خواهد بود و این همان معنایی است که فارابی در رساله تعلیقات بدان اشاره کرده است. ملاصدرا و قاعده انتقال اعراض محال است ، مانند سایر حکما و متکلمین، به محال بودن انتقال عرض از یک موضوع به موضوع دیگر اعتراف کرده و برای اثبات برخی از مسایل به آن استدلال نموده است . از این طریق می‌توان ادعا نمود که صدرالمتألهین «انتقال اعراض محال است» را به عنوان یک اصل و قاعده پذیرفته است، چنانکه در کتاب اسفار بعد از نقل یک سلسله از آیات قرآن مجید به منظور دلالت آنها بر تجرد نفس ناطقه انسان، می گوید: «و فی الحقیقه جمیع هذه الآیات المشیره الی المعاد و احوال العبادفی النّشأه الثانیه دالّه علی تجرّد النفس لاستحاله اعاده المعدوم و انتقال العرض و ما فی حکمه من القوی المنطبعه» ادامه👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab