eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
503 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بررسی اهداف نهضت سیدالشهدا علیه السلام در ترازوی تاریخ 🎤 استاد حامد جلسه دوم(آخر) موسسه علمی پژوهشی کلامنا مشهد ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥علی(علیه‌السلام) در برخورد با تخلف و فساد، خودی و غیرخودی نمی‌کرد! 🎤 معظم انقلاب: "عدالت بی‌اغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این ‎عدالت عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت میکند." 🔸بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمی‌کرد!‏ 🔹امیرالمومنین علیه‌السلام می‌توانستند بگویند چرا باید در اجرای ‎عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگ‌ها با پیامبر بوده‌اند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما می‌بینیم که در حکومت‌داری، ایشان هیچ مصلحتی را بالاتر از اجرای عدالت ندانست! تن به جنگ داخلی داد اما حاضر به باج‌دادن و سهم‌دادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد! 🔸حالا حکومت "علی‌دوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوست‌‌داران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو نام‌مان شیعه باشد! منبع 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️خطراتی که ما طلبه‌ها را تهدید می‌کند! 🎤استاد مؤیدی ✅کانال کشکول ناب🔻 🔸 @kashkolenab
جناب رییس به جای اینکه آقای منتظری رو برکنار کنه و یک شخص موثر و دغدغه مند رو جاش بزاره ، آقای مرتضوی مقدم که ویژگی های مثبت زیادی داشت رو برکنار میکنه و منتظری رو جای ایشون میزاره!!
وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكَاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ . ملا فتح الله کاشانی در تفسیر این آیه می فرماید: در کنز العرفان آمده است کسی را نرسد که گوید میان آیۀ اولی وَأَنكِحُوا الأيامى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضلِهِ)و ثانیه تناقض است؛ چه امر در اول به تزویج است با وجود فقر و در ثانیه امر است به صبر و تقاعد از آن. علامه در حاشیه بر سخن ملا فتح الله می گوید: شاید مراد از آیه اوّل ترس از فقر آینده است و در آیه دوم ترس از فقر موجود به حدی که توانایی حالی نداشته باشد. پس آن که فعلاً تمکن دارد از تزویج نباید از فقر آتی بترسد و اگر فعلاً تمکن ندارد، شکیبایی کند تا متمکن شود. 📚منهج الصادقین، ج۶، ص۳۰۵. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
یکی به حاج آقای عالی و همفکرانش بگوید که برای مقابله با سیاه نمایی و برای افزایش امید در جامعه، روحانیت خصوصا اهل منبر باید بلندگوی درد مردم باشند! وقتی مردم در منبرهای مهم محرم به جای مطالبه گری از مسئولین ، می شنوند که آقا حکومت حضرت امیر علیه السلام هم آنچنان که برخی میگن خبری نبوده ، می خواهید امیدوار بشوند یا اینکه در ذهنشان می گویند عه! پس این آتئیست ها و اسلام ستیزها همچین هم دروغ نمی گفتن ، الکی از بچگی امام علی علیه السلام رو برای ما اسطوره عدالت و شجاعت در مقابل ظالمین نشون دادن!!! آقایون بفهمید که دفاع بد کردن از دفاع نکردن بدتر است، شما را به خدا اینطوری دفاع نکنید! امام خمینی ره : می‌خواهید اسلام را تبلیغ کنید؟ از حقوق محرومان دفاع کنید. ۶مرداد ۱۳۶۶ پ.ن: البته در اغتشاشات پارسال آقای عالی یک سخنرانی انتقادی دلسوزانه داشتند که ما منتشر کردیم. پ.ن۲: حاج اقای رفیعی چندتا انتقاد دلسوزانه امسال داشتند
🔺پاسخ دفتر آیت الله جوادی آملی به تحریف مطلبی با موضوع «مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین!» سخن سردبیر؛ 🔹 اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه شده است. آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله جوادی آملی نقل گردیده، این است: 🔴 آیت الله جوادی آملی: جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین (ع) بهتر است... هر چند مانند مولا علی ع نیامده و نخواهد آمد. 👈 چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته باید اصلاح کرد. ✅اما قبل از ورود به اصل سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی، نکته ای را از نظر می گذرانیم: 🔹معظم له در جلسه 222 سوره نساء (تاریخ 13/11/1372) در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، نکاتی را جهت استفاده هر چه بیشتر مبلغین از این ماه مبارک بیان می فرمایند، از جمله آن موارد «لزوم تعلیم در کنار تبلیغ»، «لزوم آگاهی بخشی به نسل جدید خصوصا جوانان و نوجوانان جامعه» و «بیاناتی مبنی بر دستورات قرآن کریم بر تربیت کودکان بر مبنای عفت و ادب» ارائه نمودند و سپس به جایگاه نظام اسلامی نیز اشاره کرده و مبلغین را از افراط و تفریط در دفاع از نظام بر حذر می دارند، و در این باره می فرمایند که هم باید هزاران جنبه مثبت نظام جمهوری اسلامی را دید و هم اگر جایی خلاف شرع یا اشکال باشد، تذکر داد تا اصلاح شود، و در هیچ جای از این جلسه درس، اصلا کلمه فساد به کار برده نشده است و مشخص نیست این نویسنده متن فوق، با چه توجیه شرعی و عقلی چنین جمله ناروایی را به حضرت استاد نسبت داده است؟؟... 🌐متن کامل پاسخ دفتر 👉 🌐مطالعه متن و صوت کامل جلسه👉 پ.ن: آقایان سخنان ۳۰ سال پیش رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی را آوردند برای توجیه کار خود، چرا به سخنان همین چند وقت پیش این دو بزرگوار توجه نمی کنید!؟ رهبری در این سالها بارها فرمودند که در عدالت عقبیم و باید بیشتر شبیه حکومت حضرت امیر علیه السلام بشویم. هر دوره ای اقتضای زمان خودش را دارد ، با روش سال ۷۰ نباید الان دفاع کرد، الان مطالبه گری و بیان درد مردم در کنار بیان ویژگی های مثبت ، می تواند امیدواری در جامعه ایجاد کند. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
شیعیان و کتابت حدیث- مرکز فقهی امام باقر(ع) - مقاله.pdf
1.16M
📕 "شیعیان و کتابت حدیث" چکیده حدیث، از بیان شدن توسط معصوم تا قرار گرفتن در سطور کتب حدیثی، راهی را از میان حافظۀ راویان، به دفاتر حدیثی ایشان پشت سر گذاشته است. یکی از مسائل مهم -که در اعتبار روایات مؤثر است- زمان و چگونگی مکتوب شدن روایات است؛ معمولاً هرچه فاصلۀ میان صدور و کتابت روایت کمتر باشد، خلل آن کمتر خواهد بود. در این نوشته، پس از تقسیم دوران صدر اسلام تا زمان تصنیف جوامع حدیثی موجود نزد شیعه به پنج دوره (پیدایش منابع اولیۀ حدیثی، سکوت و تعلیق، شکوفایی حدیث، تکمیل، تدوین اولیه و پالایش، تصنیف جوامع حدیثی)، با ارائۀ شواهد متعدد، روشن می‌شود که حدیث شیعه از ابتدا با کتابت همراه بوده است. هرچند کتابت حدیث در ابتدا فراگیر نبوده و مکتوبات اولیۀ حدیثی در اختیار معصومان بوده، اما به طور خاص از دورۀ شکوفایی حدیث (دوران صادقین ع) به بعد، کتابت حدیث در امامیه رواج یافت؛ تا اینکه در دوران ائمۀ متأخر، غلبۀ تامی پیدا کرد. می‌توان ادعا کرد تا پیش از غیبت کبری، بخش اعظم روایات شیعه در اصول حدیثی و جوامع ابتدایی حدیثی تدوین شدند. در گام بعد با استفاده از این اصول، جوامع حدیثی تصنیف شدند که عمدۀ میراث حدیثی امروز شیعه، از این تصنیفات است. 🗃نشریه پژوهش های رجالی ، سال چهارم ، شماره چهارم 1400 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
ضرورت تشکیلات (فراز و فرودهای حزب جمهوری اسلامی) - سخنرانی منتشر نشده شهید استاد سید عبدالکریم هاشمی نژاد.pdf
316.4K
📕 کتابچه "ضرورت تشکیلات" (فراز و فرودهای حزب جمهوری اسلامی) سخنرانی منتشر نشده شهید استاد سید عبدالکریم هاشمی نژاد 🔸انتشار برای اولین بار ✅کانال استاد 👇 ▪️ @shahid_hashemi_nejad
🔺طرح مسأله‌ ای توسط مرحوم سید اسماعیل صدر(صاحب شبهه عبائیه) 🎤آیت‌الله : شنیده‌ام که مرحوم سید اسماعیل صدر ـ که از خصوصیات ایشان طرح مسائل مشکله جهت بحث از آنها در حوزه‌های فقهی بوده است- مثل مسأله شبهه عبائیه که در استصحاب کلی قسم ثانی مطرح نموده است ـ این مسأله را از مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی سوال کرده بود، و در وسیله النجاة ایشان هم آمده است (وسیلة النجاة (مع حواشی الإمام الخمینی)، ص 482) و آن اینکه : شخصی از کسی یک دینار قرض می‌کند بدون اینکه رهن وثیقه‌ای در قبالش داده باشد، بعد هم یک دینار دیگر قرض می‌کند و یک چیزی را به عنوان وثیقه به او می‌دهد. حالا اگر در هنگام پس دادن قرضش، یک دینار را به قصد معین از هر کدام از آنها بدهد، روشن است که در این دو صورت مشکلی ندارد. و اما اگر یک دینار به دائن بدهد و هیچ کدام از آنها را قصد نکند چه حکمی دارد و به جای کدام دینار واقع می‌شود؟ مرحوم سید ابوالحسن در جواب می‌گوید در اینجا دو احتمال هست و هیچ کدام را هم بر دیگری ترجیح نمی‌دهد. می‌گوید اشکالی نیست بر اینکه نمی‌توان گفت که تمام یک دینار داده شده در مقابل تمام دیناری که مورد رهن است قرار می‌گیرد؛ ولی امرش دایر بین دو وجه است که یکی این است که تقسیط بشود؛ یعنی نصفش به جای نصف دینار رهن دار و نصفش به جای دینار بدون رهن واقع شود و دیگری این است که همه‌اش به جای دینار بدون رهن واقع شده، و دینار مورد رهن بتمامه در رهنیتش باقی بماند. درس خارج صوم، 13 آذرماه 1386 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
علامه حلی متکلم یا فیلسوف اسلامی .pdf
736.8K
📕 "علامه حلی متکلم یا فیلسوف اسلامی؟" چکیده در این مقاله می کوشیم با استناد به آثار خود علامه بررسی کنیم که آیا او در حقیقت یک متکلم است، یا یک فیلسوف. بر اساس این پژوهش، فقط در هشت مورد علامه در مواجهه با فلاسفه آراء متکلمین را بر فلاسفه ترجیح داده است. البته سه مورد از آنها مخدوش بوده و متکلم خواندن علامه موجه نیست. همچنین بیست و یک مورد از مواردی که علامه در رویارویی با آراء کلامی، نظرات فلاسفه را بر نظرات متکلمین ترجیح داده، ذکر شده است. در بخشی از مقاله، دیدگاه اشمیتکه مبنی بر متکلم بودن علامه بررسی و نقد شده و در پایان بر این نکته تاکید شده است که علامه قطعاً یک فیلسوف اسلامی است، نه متکلم و انتساب علامه به هر دو حوزه به جهت اختلاف شدید در آراء بنیادین کلامی و فلسفی ممکن نیست. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
🔺️آثار فلسفی علامه حلی(ره) علاوه بر کتب متعدد کلامی و منطقی ، ۱۶ اثر فلسفی به مرحوم علامه نسبت دادند از جمله دوتا شرح اشارات مفصل و یکی شرح متوسط ، دوتا شرح شفا ، شرح حکمة الاشراق، حل المشکلات من کتاب التلویحات شیخ اشراق، شرح هدایة الاثیریه و... از همه اینها فقط دوتا کتاب الاسرار الخفیه فی العلوم العقلیه و ایضاح المقاصد چاپ شده بود تا حالا! اخیرا بخش منطق کتاب "المحاکمات بین شراح الإشارات" نیز چاپ شده. نسخ خطی برخی از این کتبی که به چاپ نرسیده در کتابخانه ها موجوده 💎تلمذ علامه نزد الدین طوسی برای تحصیل علم فلسفه و هیئت ...أنّ مولانا العلّامة [الحلي] أعلی اللّه مقامه یقول عند ذکر اسم مولانا الخواجه فی نسخة إجازته الکبیرة لسادات بنی زهرة، و کان هذا الشّیخ أفضل أهل عصره فی العلوم العقلیّة، و له مصنّفات کثیرة، فی العلوم الحکمیّة و الشّرعیة، علی مذهب الامامیّة، و کان اشرف من شاهدناه فی الأخلاق- نوّر اللّه ضریحه- قرأت علیه «إلهیّات الشفاء» لأبی علیّ بن سیناء و بعض التّذکرة فی الهیئة تصنیفه، ثمّ أدرکه الأجل المحتوم. 📚روضات الجنات، ص ۳۰۲ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
📣🔴 قابل توجه ، و محترم😍 ✅ خریدی مطمئن و مقرون به صرفه👌 با فروش انواع کتب👇 📗📒 📕 📙 📘 📔 ✈️ خرید حضوری و غیرحضوری 💥 ارسال سریع کتابها به سراسرایران 📌فروش کتاب درعناوین مختلف 📌خرید کتاب باشرایط مناسب 📌آشنایی باکتب ،مولفین ومحققین آنها👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/208273471C0df5fe1b6f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نقش مسجد در ساخت تمدن نوین اسلامی از منظر امام خمینی(ره) 🎤استاد حسن رحیم‌پور ازغدی ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سخنان جالب مرحوم در مورد طلبگی انتشار با ذکر منبع ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
آیت الله دیباجی اصفهانی👉 تیر۱۴۰۲ سفر کربلا ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 نگاهی به زندگینامه عالم مجاهد حضرت آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهری(ره) از زبان دختر بزرگوار ، نوه ایشان و آیت الله صفایی بوشهری ✂️بخشی از مستند « طبیب بلاد » 👉 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
🔰جزای توهین 🔹مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی: مرحوم والد(آیت الله العظمی شاه آبادی) درباره سرهنگی که به ایشان اهانت کرده بود، برای من نقل می‌کرد: روزی به حمام رفته بودم. کنار ورودی خزینه، هنگامی که می‌خواستم پاهایم را آب بزنم و داخل خزینه بروم، ناگهان مقداری از آب به سمت یک فردی که پایینِ خزینه نشسته بود، پاشید. من نمی‌دانستم که او چه کاره است ولی چون مشخص بود که من روحانی هستم. تا چنین اتفاقی رخ داد، آن شخص شروع کرد به ناسزا گفتن! من هم بدون آن‌که توجهی کنم، داخل خزینه شدم و مدتی صبر کردم تا حرف هایش تمام شود؛ ولی او پیوسته اهانت می‌کرد تا این‌که از حمام خارج شد. وقتی می‌خواستم از حمام خارج بشوم، حمامی به من گفت: «حاج آقا! با سرهنگ چه کار کردی که این قدر اظهار ناراحتی می‌کرد؟» من از این‌که آن شخص با حمامی هم این صحبت‌ها را مطرح کرده بود، خیلی نارحت شدم و بدون این‌که حرفی بزنم، از حمام، خارج شدم. زمان زیادی نگذشت که حمامی نزد من آمد و گفت: «حاج آقا! سرهنگ وقتی خانه رفت، زبانش ورم کرد و در حال خفه شدن است. او همه این گرفتاری‌ها را ناشی از این موضوع می‌داند!» آن شخص در اثر همین عارضه، از دنیا رفت. مرحوم پدر می‌فرمود: «از آن به بعد با خودم تعهد کردم که هر کس اذیتم کرد، حرفی به او بزنم و در دلم نماند تا ناخواسته اثر سوئی برای آن شخص نداشته باشد». 📚حدیث نصر @Ayatollah_ShahAbadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥به کارگیری از القاب حوزوی یا دانشگاهی؟ 🎤حضرت آیت الله ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
💥توهین ممنوع! وقتی در آلمان بودیم به جایی رفتیم که قبر مارکس هم بود. از  قضا دو تا سگ از کنار ما می‌گذشتند. کسی که همراه ما بود به شوخی گفت: این دو سگ دارند می‌روند سرِ قبرِ مارکس ، فاتحه بخوانند! پدرم[شهید ] بلافاصله رو کردند به او و گفتند: اگر ما با فکر مارکس مخالف هستیم نباید به او توهین کنیم. ادب در کلام لازم است، چه فرد کافر باشد، چه مسلمان! 📚سیره شهید بهشتی، ص ۲۵۳، نشر دفتر فرهنگ اسلامی پ.ن: البته قبر کارل مارکس در لندنه نه در آلمان و ظاهرا در نقل خاطره سهوی رخ داده که آلمان بیان شده 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
استعداد های طلاب باید مشخص شود ، چون امکان دارد طلبه ای استعداد اجتهاد داشته باشد پس باید به همین منوال درس بخواند تا مجتهد شود اما یکی استعداد اجتهاد ندارد مثلا برای تبلیغ یا منبر خیلی عالی است یا می تواند در زبان خارجی یا زبان عربی کار کند و مروج دین باشد به نظر می رسد مدیریت[حوزه] استعداد یابی کنند و طلاب دسته بندی شوند ولو تا سطح عالی و کفایه بخوانند بعد که در فهم آیات و روایات وارد شدند در رشته خودشان کار کند بهتر است. معروف است شیخ بهایی رحمه الله علیه  فرمود: با هر کسی که ذی الفنون بود بحث کردم غالب شدم ولی با متخصص فن که بحث کردم مغلوب شدم این که دریابیم هر طلبه به درد اجتهاد یا منبر و خطابه یا هر چیزی دیگر می خورد بیشتر کمک می کند. 🎤 آیت الله دیباجی اصفهانی ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخنان بسیار جالب استاد منوچهر درباره ویژگی های مثبت فلسفه خوانی در حوزه و دانشگاه و بیان نقاط ضعف هردو یک نفر به من نشان بدهید که علمیت خوبی در فلسفه داشته باشد و سابقه طلبگی نداشته باشد! ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab