21.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سخنان آیت الله دیباجی اصفهانی آخر درس تفسیر درباره مساله فلسطین
🎞فیلم کامل جلسه تفسیر آیه۱۳ آل عمران
#فلسطین
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
امتداد حکمت.mp3
21.62M
💥الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبائی
🎤 استاد امین اسدپور
▫️یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث امتداد حکمت است. امتداد حکمت یعنی مبانی و روش فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از عقلانیت رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم.
▫️امتداد حکمت هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت تمدنی غرب روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشمپوشی از تمدن و جامعه سازی، آیا خود فرد نیاز به حکمت دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟
#فلسفه_اسلامی
#علامه_طباطبایی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
روزی مرحوم آیت الله موحّد به مغازه پدرم آمد که در آن روز کسب ضعیفی داشت؛ تابستان بود و من آن روزها د
💥لذت علم!
🎙 آیت الله العظمی #مکارم_شیرازی :
شبها که مشغول مطالعه میشدم تا دیروقت سعی بر مطالعه داشتم.
پیک شب وسط مطالعه خوابم برد. در آن وقتها همه از چراغ نفتی استفاده میکردیم. چراغ هم واژگون شد صبح که بیدار شدم خودم را در یک طرف و کتاب و چراغ را در طرف دیگر دیدم که سیاه و خاموش بود و خدا رحم کرده بود که حجره آتش نگرفته بود.
به هیچ وجه به تغذیه اهمیّت نمی دادم و اصولاً وضع زندگی طلّاب در آن روز، از امروز بسیار سخت تر بود. مجموع این امور سبب شد که از نظر جسمی بسیار لاغر و پژمرده شدم ولی عشق و شور و علاقه، همه اینها را جبران میکرد.
📚رمز موفقیّت؛ خاطراتی از زندگی آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مسعود مکارم ، ص۲۱
🌐مکارم الآثار(مطالعه آنلاین آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی)👉
📸از راست: شهید آیت الله محمد #مفتح، آیت الله ناصر مکارم شیرازی و ناشناس
#خاطرات_علما
#سیره_علما
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺معرفی برخی منابع مطالعاتی برای مطالعه درباره مساله "علم دینی" و "علوم انسانی اسلامی" 1. «علم د
الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی.pdf
607.9K
📕 #مقاله "الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی"
✍️عباس گرایی - علی مصباح یزدی
💧چکیده
تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران، نیازمند تولید علوم انسانی اسلامی است؛ اما در میان باورمندان به امکان علوم انسانی اسلامی درباره چگونگی تولید چنین دانشی، شاهد اختلاف نظر قابل توجهی هستیم و روش تحقیق های گوناگونی برای این منظور تاکنون ارائه شده است. از آنجا که فلسفه از جمله دانش های وارداتی به عالم اسلام است که با تلاش عالمی چون فارابی، مدل اسلامی آن با موفقیت تأسیس و تولید گردیده، با الگوگیری از مراحل تأسیس فلسفه اسلامی توسط #فارابی، می توان پیشنهادی برای تأْسیس نسخه اسلامی علوم انسانی وارداتی عصر حاضر ارائه داد. این تحقیق با روش تحلیلی منطقی تلاش کرده، پس از مشخص کردن مراحل نظریه پردازی فارابی در تأسیس #فلسفه_اسلامی، مراحلی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی پیشنهاد دهد که عبارت اند از: 1) گزینش و ترجمه هدفمند آثار وارداتی علوم انسانی براساس میزان هماهنگی با آموزه های اسلام؛ 2) شرح آثار و آرای گزینش شده توسط نخبگان باورمند به آموزه های اسلام؛ 3) الهام و استفاده از آموزه های اسلام در جهت دهی در گزینش مسئله تحقیق در طرح مسائل تازه، در طرح استدلال نو، در پاسخ گویی به برخی مسائل علوم انسانی و در بهره گیری به عنوان ناظر ارزش یاب؛ 4) تعیین اصول و مبانی فلسفه فارابی و سایر اصول و مبانی لازم؛ 5) استفاده از مفاهیم، منابع و روش های فرافرهنگی و 6) طبقه بندی علوم برای ارائه راه بردی آموزشی و پژوهشی.
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌼کشکول ناب🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
امروز دروس حوزه علمیه نجف و قم و مشهد بخاطر واقعه غیرانسانی حمله به بیمارستان در غزه تعطیل اعلام شد
✍پیام حضرت آیت الله شریعتی کاشانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
بسم الله الرحمن الرحیم
أُذِن للَّذین یُقاتَلون بأنَّهم ظُلِموا وإنَّ الله على نَصرِهم لقدير، الَّذين أُخرِجوا من ديارهم بغير حقٍّ إلا أن يقولوا ربُّنا الله..
🔻جنایت وحشیانه و هولناک رژیم غاصب و سفاک صهیونیستی بر ملت مظلوم و بیدفاع فلسطین و فاجعه بمباران بیمارستان معمدانی را که موجب بهخاک وخون کشیده شدن و شهادت صدها نفر از غیر نظامیان و کودکان شد، شدیداً محکوم میکنیم.
جنایتی شرمآور و در نهایت رذالت و پستی که صحنههای آن، دل هر انسانی را جریحهدار میکند.
جوامع بین المللی و انسانهای آزاده جهان باید بر اساس وظیفه انسانی خویش، این فاجعه را محکوم کنند و ملتها و دولتهای اسلامی با اتکال به خداوند متعال و با تمام قوا و اتحاد، بهپا خیزند و در پاسخ به جنایات صهیونیستها، این غده سرطانی و جرثومه فساد و جنایت را از روی زمین ریشهکن کنند که اگر امروز به این وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل نکنند و به مقابله با این رژیم آدمکش قیام نکنند، فردا آتش فتنه و جنایات او دامن آنها را نیز خواهد گرفت.
✅امید است با عنایت خدای متعال، بهزودی شاهد پیروزی مردم مظلوم و بیپناه فلسطین و نابودی رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی، این دشمن بشریت و انسانیت باشیم. وسیعلمُ الذین ظلموا أيَّ مُنقلبٍ ينقلبون.
حسن شریعتی ۲۶ مهر۱۴۰۲
#فلسطین
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥شاک متفحص مرتد نیست ✍آیت الله العظمی #جوادی_آملی: ارتداد آن است که کسی محققانه دین را بپذیرد، سپس
💥حکم مرتد از دید اسلام
✍ آیت الله العظمی #جوادی_آملی:
چون حق از باطل كاملاً جداست و جريان توحيد و الحاد به طور شفاف معلوم است اگر كسي عمداً كژراهه نرود و گرفتار مغالطه نشود اسلام را مي فهمد و آن را مي پذيرد.
اگر كسي بعد از پذيرش اسلام از آن برگردد و معاذ الله مرتد شود چند حال دارد:
1. يا ارتداد خود را اظهار نمي كند و كسي را از ارتداد خود با خبر نمي كند كه در اين حال غير از عذاب قيامت كه مطلبي كلامي است حكم فقهي ديگر ندارد.
2. اگر ديگران از ارتداد او با خبر شدند و معلوم شد كه ارتداد او بر اثر پژوهش و تحقيق بود كه متأسّفانه به كژراهه رفت و واقعاً مصداق شاكّ متفحّص است، در اين حال نيز حكم فقهي، يعني حدّ معهود، درباره او جاري نمي شود، زيرا حدود در موضع شبهه جاري نخواهد شد، چنان كه صدوقِ از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نقل كرد: «ادرأوا الحدود بالشبهات ولا شفاعة ولاكفالة ولا يمين في حدٍّ».[1]
3. اگر ارتداد او روی شبهه علمی نيست بلكه روي شهوت عملی است، در صورتي كه ارتداد او فطری باشد نه ملّی، حدّ معهود را دارد و معناي آزادی به اصل عدالت تحديد می شود و تنها مرجع تعيين حدود عدالت خدای عادل است كه ربوبيت مطلق آن قائم به قسط، مشهود عارفان، معقول حكيمان و منقول فقيهان و محدّثان است.
[1]ـ من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 74؛ وسائل الشيعه، ج 28، ص 47.
📚تسنيم، جلد 12، صفحه 184
#فقه_تمدنی
#کلام_اسلامی
#ارتداد
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
به نظر قاصر من، اینکه قلب انسان همیشه مشغول دنیا باشد، بدترین حالت است؛ چرا که این به معنای از بینرفتن مقام شریف انسانیت است.
🔸قلبی که باید همیشه ظرف خدای متعال و یاد او و ظرف مسایل اخروی و با ارزش باشد، چگونه دائماً در این فکر است که مثلاً چه خانهای تهیه کند؟! از چه راهی به قدرت برسد؟! از چه راهی رفیق خودش را تحقیر کند؟! و چگونه خودش را نزد همشهریانش به عنوان یک طلبه متّقی معرفی کند؟!
🔹این حالت به معنای لگد مال کردن مقام شریف انسانیت است.
📚 «اخلاق فاضل»، سلسله درسهای اخلاقی مرحوم آیت اللّه العظمی #فاضل_لنکرانی(ره)
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺فیلم "اخت الرضا" را تبلیغ کنید
📽 فیلم اخت الرضا که در رابطه با هجرت حضرت معصومه و وفات شهادت گونه ایشان است و فیلمی زیبا و خوش ساخت است، به دلایل نامعلومی در سکوت خبری ساخته شده، اینک در سکوت خبری در حال اکران است و اکران آن هم رو به پایان است. مظلومیت حضرت معصومه از این وضعیت و انفعال دستگاه های مسئول نسبت به این مظلومیت کاملا آشکار است.
لیکن مناسب است برادران و خواهران عزیز، خود کمر همت بر تبلیغ این فیلم ببندند.
😔کمتر کسی اطلاع از اکران آن دارد که موضوعی در خور تأمل است و برای نمونه صبح روز دوشنبه اول آبان ماه که سایت فروش سینما بهمن واقع در میدان انقلاب تهران را چک کردیم تنها 4 بلیط فروش رفته بود و شب هنگام وقتی برای تماشای فیلم رفتیم تنها حدود انگشتان دو دست تماشاگر داشت و از تبلیغ فیلم در فضای تبلیغی در خارج از سینما هم اصلا خبری نبود و این واقعا جفا در حق اخت الرضا می باشد.
👈البته سکوت تبلیغی تا 28 مهرماه بود زیرا این فیلم در شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» بررسی شد و تنها در شبکه قرآن نیز یکی دو شب پیش تبلیغ شد ولی حتما حق می دهید که این اصلا کافی نیست.
✍جهاد تبیین
#حضرت_معصومه
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
عکسی از تشییع مرحوم محسن استادی(فرزند آیت الله رضا #استادی)
استاد شهیدی ، استاد قائینی نجفی ، استاد میرباقری
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
16.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺فیلمی از آیتالله سیدهدایتالله مسترحمی(ره)
ویدئوی بالا بخش کوتاهی از دوربین پشتصحنه استودیو و پخش شبکه تلویزیونی سیمای مالواجرد در نوروز ۸۹ میباشد
مرحوم آیت الله مسترحمی علاوه بر تالیفات متعددی که داشتند مثل کتاب نصایح لقمان حکیم و ترجمه موتمر علمای بغداد ، به تبلیغ در شهرهای مختلف و ساخت حسینیه و کمک به مستمندان می پرداختند و همین ها باعث محبوبیت ایشان در بین مردم شد.
مجلس ختم و یادبود شبهفت آیتالله مسترحمی حسنآبادی
امروز پنجشنبه ۴ آبانماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵:۴۰ الی ۱۷:۰۰ به آدرس ذیل برگزار میگردد
شهر مقدس قم :
خیابان صفائیه، بین کوچه ۲۳ و ۲۱ حسینیه شهدا
#تراجم_علما
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥توصیه مهم به طلاب ✍آیت الله ابراهیم #امینی(ره): 🔹يكي از عوامل مهم موفقيتِ يك طلبه، انتخاب هدف روش
#مشاوره_طلبگی
سؤال: آیا پژوهشگر شدن در زمینه فقه و اصول، فایدهای دارد؟ این سوال عده ای از فضلا است.احساس میکنیم برای کسی که به دنبال مرجع تقلید شدن نیست، نوآوری در عرصه پژوهشهای فقهی و نوسازی شیوه اجتهاد، امری بیفایده باشد.
زیرا نهادهای دولتی و عموم مردم جامعه از مراجع عظام، تقلید میکنند و کاری با نظرات ما ندارند؛ بنابراین تلاشهای علمی ما اثری نخواهد داشت. این عامل سبب شده تا دوستان به فکر هجرت به رشتههای دانشگاهی و ورود به عرصه علوم انسانی هستند تا بلکه موثر تر باشند.
✍پاسخ استاد رفیع پور:
خیر اینگونه نیست که اثرگذاری فقهی منحصرا دست مراجع تقلید باشد و بقیه فقها و فقه پژوهان بی خاصیت و معطل باشند. البته که هرکس به اندازه دانش و اعتبارش اثر گذار خواهد بود و یک پژوهشگر فقهی نباید انتظار و توقع داشته باشد که خود را با یک مرجع تقلید جا افتاده مقایسه کند!
اوّلاً علما و فقهای معاصر، به ادبیات فقهی موجود در میان پژوهشگران توجه دارند و مثلاً اگر بخواهند نظری بر خلاف نظر مشهور ارائه کنند، اگر مقالات و آثار متعددی همگام با نظر آنان تولید شده باشد، دست خود را باز میبینند و جرأت ابراز نظرشان را پیدا میکنند. یا اگر بخواهند برخلاف مشهور مطلبی را بیان کنند وقتی به ادبیات تولید شده معاصران مراجعه کنند ممکن است متوقف شده و احتیاط کنند.
بنابراین پایاننامههای فقهی، مقالات، یادداشتها و آثار فقهی منتشر شده تأثیر قابل توجهی در تعدیل و حساسیتزدایی از جامعه علمی برای پذیرش نظرات فقهی جدید یا محکم کردن و حساس کردن جامعه دینی دربرابر بی انضباطی فقهی خواهد بود.
دارد. از بحثهای خوب موضوع شناسی(در معنای عام آن) که امروز کمک بزرگی به استنباطات فقها می کند، می گذرم که روشن است.
بحثهای فقهی آیات مطهری، جعفری، بهشتی، موسی صدر، مصباح یزدی، مؤمن، مهدوی کنی، امینی، ضیاء آبادی و امثالهم (رحمهم الله تعالی) که از دوران جوانی و میانسالی تا پیری امتداد داشته _با وجود اینکه مرجع تقلید رسمی نبودند_ همه در این راستا ارزشمند بوده و هست و در ادبیات فقهی و فضای جامعه دینی و حتی زمینه افتای فقهای معاصر کم و بیش اثرگذار بوده و هست.
نفوذ و تأثیر گذاری فقهی و اجتماعی برخی از افراد نامبرده از برخی از دوستان مرجع تقلیدشان به هیچ وجه کمتر نبوده است.
از فقها و فضلای معاصر به جهاتی نام نبردم چون ممکن است اسم برخی از قلم بیفتد و سبب کدورت شود.
ثانیاً باتوجه به گستردگی مسائل فقهیِ مورد ابتلاء جامعه از یک سو و نیاز به تبیین منطقی و مستدل و ادبیات اقناعی در جامعه دینی مخاطب، بسیاری از نهادها و مؤسسات و عده زیادی از نخبگان به دنبال پژوهشگاهها و پژوهشگران و مشاوران صاحب نظر فقهی هستند که بتوانند حکم شرعی را در عرصههای تخصصی به صورت دقیق تر و مستدل کشف و بحثهای اقناعی کنند.
این مراکز پروژههای فقهی و مسائل متعددی را برای فقه پژوهان و مجتهدان جوانتر مطرح و انتظار پاسخ دارند و همچنین جامعه نخبگان در ارتباط با سروران محترم به دنبال گفتگو و رسیدن به دلیل اجمالی و اقناع فکری مناسب هستند.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مرکز فقهی قوه قضاییه و دبیرخانه شورای نگهبان و نیز دبیرخانه خبرگان رهبری و امثال آنها از جمله مراکزی هستند که کارهای مهم و موثری را در حوزه فقه با فضلای حوزه پیش برده اند و این روند کمابیش ادامه دارد.
بنابراین نا امید نباشید! توصیه میشود که ابتدا بر فقه و اصول عمومی و کلیات اجتهاد تسلط پیدا کنید و آنگاه در یک یا چند عرصه را تخصصی فقه مثل فقه هنر، فقه خانواده، فقه پزشکی، فقه امنیت، فقه هستهای، فقه محیط زیست، فقه تربیت و... مشغول به کار پژوهشی شوید و آثار تولید کنید و شک نکنید که اگر کار خوبی انجام بدهید و ارتباطات اجتماعی درستی هم داشته باشید، به لطف خدا موفق خواهید شد.
ورود در عرصه علوم انسانی هم کار ساده و بسیطی نیست و توان فکری و اجتهاد جدی لازم دارد که بحثش مفصل و خارج از حوصله کنونی بنده است.
موفق باشید.
پاسخ به پرسش جمعی از فضلای درس خارج حوزه علمیه قم ۱۴۰۰/۹/۲۰
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab