💥روش تعامل با کتب روایی #شیخ_حر عاملی
🎤آیت الله سید احمد #مددی:
صاحب «وسائل» در یکی از فوائد خاتمۀ «وسائل» تصریح میکند که: یک عدّه از کتب بودند، من از اینها نقل نکردم و حاشیهای دارد که در چاپ مربوط به مؤسّسۀ آل البیت ـ حفظهم الله ـ هست و در آن عدّهای از این کتب ـ مثل همین «دعائم الإسلام» و «عوالي اللآلي» ـ را اسم برده که من این کتابها را قبول ندارم. در «هدایة الأُمّة» هم اسم برده که این کتابها مورد اعتماد من نیست. ایشان هم در خاتمۀ خودش و هم در باب قضا معیارهای قبول روایات را آورده.
مثلاً همین کتاب «دعائم الإسلام» به نظر ایشان سه اشکال اساسی دارد:
1. در «أمل الآمل» نوشته: ایشان امامی و از علمای ما نیست.
2. کتاب مشهور نیست.1️⃣
3. در اجازات راه ندارد.2️⃣
#محدث_نوری سعی کرده در «مستدرک الوسائل» به این امور پاسخ دهد...
البتّه باید به خاطر داشت هرچند مرحوم حاجی نوری زحمت فراوانی دربارۀ «مستدرک» کشیده، امّا به نظر ما باز هم صدق «مستدرک» بر کتاب مشکل است؛ چون مشکل کار این جاست که ـ چنان که پیشتر هم گفتیم ـ «مستدرک وسائل» روایاتی را آورده که خود صاحب «وسائل» قبول ندارد، در حالی که «مستدرک» در اصطلاح روایات کاری است که چیزی از مستدرَکٌمنه فوت شده باشد و انسان آن را انجام بدهد.
پ.ن:
1️⃣ نظر مرحوم صاحب «وسائل» راجع به حجّيّت خبر این است که: هر خبری که در کتب مشهوره باشد حجّت است، مگر اینکه معارض داشته باشد و یا از آن اعراض کلّی شده باشد.
2️⃣ البتّه این را بهعنوان نقض سابقاً عرض می کنیم که: مرحوم صاحب «وسائل» از بعضی کتابها نقل کرده که در اجازات نیستند. یکی همین کتاب «تحف العقول» که هم در اجازات وارد نشده، و هم اینکه علاوه بر مؤلّفش کتاب هم مشهور نیست. بله، زمانی ایشان مشهور شده و سیاق کتاب اینطور است که از رسول الله (ص) و امیر المؤمنین (ع) شروع میشود و دوازده امام را دارد.
🔻خارج فقه ، ۱۳۸۴/۱۲/۱
#کتاب_شناسی
#نسخه_خطی
#علوم_حدیث
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺توصیه مرحوم شیخ بهایی به خواندن زیارت اربعین در روز 19 صفر
#شیخ_بهایی (ره) در کتابِ «توضیح المقاصد»، می نویسد:
«التّاسِعَ عَشَرَ فیهِ ( شهر الصَّفَر) زِیارَةُ الأرْبَعینَ لأبی عَبْدِاللهِ الْحُسَیْنِ علیه السَّلام، وَ هِیَ مَرْوِیَّةٌ عَنِ الصّادِقِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَ وَقْتُها عِنْدَ ارْتِفاعِ النَّهارِ».(توضیح المقاصد، ص6-7)
در نوزدهم صفر، وقتی روز بلند شد، زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام، مروی از حضرت صادق علیه السلام خوانده شود.
مرحوم محدّث قمی در وقایع الایام می نویسد:
«شیخ بهایی در توضیح المقاصد، این روز(روز نوزدهم صفر) را روز اربعین امام حسین علیه السلام قرار داده و علما همه اتفاق دارند که اربعین، بیستم صفر است و شاید نظر شیخ بهایی به این مطلب باشد که از روز قتل امام حسین علیه السلام که حساب شود، تا نوزدهم صفر، چهل روز می شود. سید بن طاووس نیز این مطلب را ایراد فرموده(إقبال الأعمال، ص 66) که چگونه می شود روز بیستم، روز اربعین باشد با آنکه روز قتل، از جمله اربعین است. لکن جواب فرموده که شاید محرّم آن سال، ناقص بوده، لاجرم بیستم شده، یا آنکه چون شهادت امام حسین علیه السلام در آخر روز عاشورا شده، آن روز را حساب نکرده اند».(وقایع الایام، ص 194-195)
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔺مقدمه کتاب آیت الله سید علی علامه فانی اصفهانی(ره) در كتاب الإرادة
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الحمدلله الواحدالاحد الفرد الصمد الفاعل لمايشاء بقدرته والحاكم لمايريد بعزته والصَّلاة والسّلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین. أمابعدُ فقدسألنى وكنتُ ضيفاً لعلى بن
موسى الرضا (عليه السلام) و ساكنى جواره أدام الله ظلالهم في المشهدالمقدس الرضوى، سماحة الشيخ العلامة و العلیم الفهامه الزاهد الناسك و الورع السالك الفقيه المهذب والنبيه المدرب المولى الحاج میرزا آقا جواد التهرانى أدام الله عمره المبارك. فقال انك قد ذكرت فى قَبَسات العقول انّ لِلارادة اطلاقين فتطلق تارة على الايجاد الابداعى موافقاً لجملة من النصوص الناطقة
بانّ الارادة محدَثة - فهى على هذا الاطلاق من صفات الفعل كالاحياء وألاماتة والبسط و القبض - و تطلق أخرى صفةً للذاتٍ في مقابل ألكراهة - موافقاً لمثل قوله تعالى: «يُرِيدُ بِكُم الْيُسْرَ» علماً
بانّ جملةَ من العلماء والمحدّثين كالكليني ينكرون صفتية الارادة للذّات فهل هناك من النّصوص ممايدلُّ على الاطلاق الاخير؟ - فوعدتُه
دام ظله الشريف بالجواب و قد وفّقنى الله لذلك فاوضَحْتُ ألجوابَ ضمن أمورٍ.
لاريب فی أن الله تبارك و تعالى لايقاس بخلقه لانّ مالاحدّ له لايُقاس بالمحدود
الامر الاول
والمعقول لايدرك بالمحسوس، نعم العقل يدرك بالدرك النّورى أنّ الله هو المُبدع للمبدعات و انّها صنايع الرب الاعلى فالموجودات بأسرها بمالها من الحظوظ افاضات من الفيّاض القديم...
📚آراء آیة الله السید علی العلامة الفاني الإصفهاني حول مبحث الإراده، ص۱
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
#مجالسات_علما
آیت الله جعفری اراکی(عافاه الله)
و مرحوم آیت الله العظمی #علوی_گرگانی
طبق اخبار موثق حال آیت الله جعفری اراکی(از علمای تهران) نسبتا وخیم گزارش شده برای سلامتی ایشان دعا کنیم🤲
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
موضوع شناسی. مکاسب. شرط اختیار متعاقد.m4a
6.56M
💥روش موضوع شناسی شیخ انصاری
🎤استاد سید محمدرضا واعظی
مرحوم شیخ برای موضوع شناسی از هشت روش استفاده کرده اند
#روش_شناسی_اجتهاد
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اربعین و حب امام حسین (ع)
گوشه ای از حضور آیت الله #قرهی
در مشایه اربعین سال ۱۴۰۳
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
#مجالسات_علما
از سمت چپ
استاد شیخ نجم الدین مروجی طبسی
استاد شیخ محمدجعفر مروجی طبسی
استاد شیخ محمد جواد مروجی طبسی
و استاد سيد محمد غروی
در مراسم ختم مرحوم شمس الدین مروجی طبسی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔺روایت جالب حجت الاسلام یحیی جهانگیری از سفر اربعین ۱۴۰۳
امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم.
■ مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم.
🔹 لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ
■ به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها : religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینیه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد.
🔸 خبری از مگا مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی میکنید و بلکه می چشید.
■ شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیر عراقی نیست.
🔹 ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدی صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان.
تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش!
🔻 علل مختلفی را میتوان برای محبوبیت ایشان شمرد:
۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیرساکته( به تعریف پدر مقتدی صدر) نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم
🔸 واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد.
گستردگی فراکانونی، آن بیشک بر گفتمان شدگی (بخوانید این مصاحبه ام را) آن تاثیر جدی خواهد گذاشت .
■ این یک گزارش و سفرنامه شخصی است نه تحلیل و تجویز... لذا در خواست دارم همه عزیزان سفرنامه های خود را بنویسند و به اشتراک بگذارند.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
سلسلة الإبتکارات العلمیة این اثر تالیف حضرت آیت الله شیخ محمد آل شبیر خاقانی (شبیری خاقانی) است. م
عکسی از تشرف حضرت آیت الله شبیر خاقانی(از مراجع نجف) به حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) و زیارت قبور علما - ۱۵ صفر ۱۴۴۶
alkhakani-najaf.com
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
002_kalam010.mp3
6.83M
🔺جلسه دوم "درآمدی بر علم کلام"
(برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت)
🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔹️موضوع: در آمدی بر علم کلام
▫️ مبادی نظری علم کلام
▫️ منطق و منابع آن
▫️ معرفت شناسی و منابع آن
▫️ فلسفه و منابع آن
▫️ دانش های مکمل برای متکلم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
▪️کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺اشکالات ساختار دانشگاه و لزوم مراقبت از عدم تسری آنها به ساختار حوزه #رهبر انقلاب : بنده در اینکه
🔺برخی از تجربیات و خاطرات مفید حجت الاسلام استاد قاسم کاکایی از تدریس در دانشگاه
🔸...در تدریس در دانشگاه، ابتدا دروس معارف اسلامی را به صورت حقالتدریس، درس میدادم. بحمدالله سه امر باعث موفقیت حقیر در این تدریسها بود: اولاً، خودم سالها به عنوان دانشجوی مهندسی پشت همین میز و نیمکتها نشسته بودم و تجربهٔ خوبی از دانشجویی و مسائل آن داشتم؛ ثانیاً، مطالعاتم نسبت به موضوع تدریس، گسترده و به خصوص در حوزه، عمیق شده بود: یعنی به اصطلاح عامیانه، مطلب کاملاً کف دستم بود؛ ثالثاً، سابقهٔ طولانیِ معلمی قدرت بیان و تفهیمم را بالا برده بود. این سه خصیصه باعث میشد که نه تنها بچههای کلاس جذب شوند، بلکه دانشجویان دیگری هم که با من کلاس نداشتند بیایند و در کلاس بنده شرکت کنند. همواره کلاسهایم بدون آنکه حضور و غیاب کنم، مملو از جمعیت بود. گاهی تعداد دانشجویان دو برابر تعداد ثبتنام کنندگان بود. البته بعداً که مدرک دکتری فلسفه و حکمت را گرفتم و استخدام دانشگاه شدم و مراحل استادیاری، دانشیاری و استادی را طی کردم، از تدریس دروس معارفم کم شد و به تدریس دروس اختصاصی فلسفه و حکمت، اضافه شد. داستان بچههای دوره کارشناسی ارشد و دکتری و چگونهگی انتخاب موضوع پایاننامه و رساله و نیز چگونگی راهنمایی و مشاورهٔ آن رسالهها، مقولهٔ دیگری است که باید در جایی دیگر بدان بپردازم.
🔹متاسفانه با مسائل متعددی که در سطح وزارت آموزشعالی پیش آمد، آموزش و تدریس، بهخصوص در رشتههای علوم انسانی، آن جایگاه سابق خود را در دانشگاهها از دست داد. وزارت «فرهنگ و آموزش عالی» به وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» تغییر نام داد. هیچکدام از این سه عنوان جدید، در وهلهٔ اول، علوم انسانی را به ذهن متبادر نمیکند! به علاوه، با برداشتن نام فرهنگ و آموزش از عنوان وزارت، صبغههای فرهنگی و آموزشی هم کمرنگتر شده است؛ همهچیز به پژوهش و مقاله گره خورده است؛ آن هم با آفات متعددی که از این رویکردِ مقالهمحوری سراغ داریم. به دانشجو نیز نه بهعنوان یک انسان با جهانی از عاطفه، احساسات، عشق، علاقه، معنا و گرفتاریهای شخصی، بلکه بهعنوان یک ماشین تولید مقاله برای استاد نگریسته میشود.
🔻دادن بهای بیش از حد به مسائل سیاسی، همه چیز را رنگ سیاست بخشیدن و دیانت را هم صرفاً از دریچهٔ سیاست نگریستن و نه بالعکس، و نیز ناکامی و ناتوانی در محقق کردن شعارها و وعدههای سیاسیون، باعث یک نوع «دینگریزی»، اگر نگوییم «دینستیزی»، در جمع زیادی از دانشجویان شده است. نیز اوضاع و احوال نابهسامان اقتصادی و فرهنگی باعث یک نوع بیانگیزگی و کِرِختی در میان دانشجویان گشته است؛ بهطوری که دیگر، کلاسها آن رونق و شادابیِ سابق را ندارد.
🔸دانشجو دارای هیچ سؤال و مسألهٔ علمی نیست؛ خود را ملزم به یادداشت برداشتن یا حتی حضور در کلاس نمیبیند. بنده اخیراً در ابتدای کلاسها، تشابههای کلاس با مجلس ترحیم را برای دانشجویان چنین تصویر میکنم:
الف- در مجلس ترحیم، ما صرفاً برای تسلیت گفتن به صاحب عزا شرکت میکنیم. لذا حتماً باید خود را به صاحب عزا نشان دهیم و حاضری خود را بزنیم! در کلاس هم گویا صاحب عزا استاد است! ما بهخاطر حضور و غیابی که استاد میکند در سر کلاس حاضر میشویم.
ب- اگر در آگهی مجلس ترحیمی مثلاً قید شده باشد که زمان برگزاری ۴ تا ۶ است، ما در این محدوده، هر وقت خواستیم شرکت میکنیم؛ مقداری مینشینیم؛ خود را به صاحب عزا نشان میدهیم و سپس میرویم!؛ خواه اول مجلس، خواه وسط مجلس و خواه آخر مجلس. کلاسها هم اخیرا همینطور است. دانشجو یا دیر میآید و به استاد میگوید ببخشید گرفتار بودم؛ یا زود میرود و به استاد میگوید ببخشید کار دارم! یعنی فقط حضور خود را در کلاس میزند!
ج- در مجلس ترحیم، هیچگاه قلم و کاغذ نمیبریم و اگر ببینیم کسی در مجلس ترحیم از سخنانِ واعظ یادداشت برمیدارد به او میخندیم. اخیرا هم در کلاسها نیز قلم و کاغذ داشتن و یا یادداشت برداری، باعث میشود که به شما بهعنوان بچهمثبت، بخندند.
د- در مجلس ترحیم، ما نه میدانیم که واعظ چه میخواهد بگوید نه برایمان اهمیت دارد و نه سؤالی از واعظ داریم. واعظ کار خود را میکند ما هم کار خود را؛ مثلاً چای یا شربت مینوشیم، فالوده میخوریم، با بغلدستیمان حرف میزنیم و یا سرمان در گوشی همراهمان است! کلاسها هم دقیقاً همینطور شده است؛ دانشجو بهدنبال این است که ببیند چگونه این یک ساعت یا یک ساعت و نیم را که عذابی است الیم، طی کند! شایعترین راه برای گذراندن این مدت، سر در گوشی همراه کردن، بازیهای کامپیوتری، چک کردن ایمیل و چت کردن است...
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
عکسی کمتر دیده شده از فقیه مجاهد مرحوم آیت الله العظمی سید محمدتقی خوانساری (صاحب نماز باران معروف ق
عکسی کمتر دیده شده از مرحوم آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بیانیه آیت الله العظمی #سبحانی درباره مساله تعطیلی شنبه ها بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نماین
💥نامه آیت الله العظمی #سبحانی به رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم جناب آقای دکتر قالیباف - دام مجده
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با اهداء سلام و عرض تسلیت بمناسبت ایام اربعین سالار شهیدان علیه السلام
تصدیع میدهد؛ در خبرها آمده است «تعطیلی شنبه مجدداً در مجلس بررسی میشود»! علت بازگشت به مجلس چنین بیان شده تعطیلی شنبه به نفع کشور و اقتصاد میباشد و این کار بر اساس تعطیلات جهانی است تا در مراودات جهانی و اقتصادی دچار مشکل نشویم
نظر جنابعالی و همه نمایندگان مجلس را به امور ذیل جلب میکنم
1- آیا مصوبهای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهاد نظارت بر مصوبات مجلس نیز آن را مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند چگونه این طرح بار دیگر به مجلس بر میگردد.
2- در متن خبر تعطیلی روز شنبه چنین توجیه شده است: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد کشور، است. این استدلال عجیب است تعطیلی شنبه، یعنی تعطیلی کلیه دستگاههای مولد. آیا چنین کاری به نفع اقتصاد کشور است؟!
3-جمعی که با خارج ارتباط دارند از ۵ درصد از جمعیت کشور فزون تر نیست، چگونه یک اکثریت فدای اقلیت شود.
4-چگونه می توان فرهنگ ملی و دینی را که سابقه هزارو چهارصد سال و اندی دارد، با یک قیام و قعود به هم زد؛
5- محور تنها مسائل اقتصادی نیست. تعطیلی روز شنبه، تعطیلی مراکز تحصیلی، دانشگاهها و مدارس و حوزهها و مراکز پژوهشی را در پی دارد آیا این به نفع کشور است.
6-از همه گذشته تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که میگوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: "زبان فارسی" که زبان رسمی کشور است (اصل 15) . آیا میتوان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل 18) آیا میتوان رنگ چهارمی به آن افزود.
اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا میکنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیونهای مجلس شود امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.
قم – جعفر سبحانی
5 شهریور 1403
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ #مستند «ارث مادری»
🔻 این مستند تازه منتشر شده ضمن بررسی چالش های مسکن و شهرسازی طی دو دهه اخیر، تجربه واگذاری زمین به مردم برای ساخت مسکن در سه سال گذشته را واکاوی میکند.
🔹 «ارث مادری» نشان میدهد، مانع اصلی خانهدار شدن مردم چیست و کدام مخالفتها، مسئله مسکن را قفل کرده است؟
🎬مشاهده نسخه کامل مستند👇
🎞 aparat.com/v/owxxm41
حتما ببینید
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نامه آیت الله العظمی #سبحانی به رئیس مجلس شورای اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم حضور محترم جناب آقا
یکی از طلاب فعال در فضای مجازی به صورت ضمنی برای چندین بار برخی مراجع انقلابی قم را نقد غیر منصفانه کرده
مخالفت آیت الله سبحانی با تعطیلی شنبه را با فتوای حرمت تماس تصویری و مخالفت با فیلم مارمولک و... مقایسه میکنه! در حالیکه اگر کمی توجه کنه مخالفت معظم له تک بعدی و متحجرانه(مخالفت با هر مساله جدید) نیست[1]، بلکه مخالفت ایشان ابعاد مختلف داره، فقط کافیه یکبار با دقت متن هر دو بیانیه ایشون رو بخونه
در ضمن آیت الله العظمی سبحانی از شخصیت هایی است که مطالعات متنوع و دروس متعددی در مسائل مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی داشته اند که کتاب "سیمای اقتصاد اسلامی" معظم له یکی از آثار مرتبط ایشان با اقتصاد است که سالها پیش منتشر شده ؛ نمونه دیگر ، لذا این نقدها نشان از جهل به مساله و شخصیت ایشان دارد ، کمی از فضای مجازی فاصله بگیریم و بیشتر درس بخونیم بهتر است
[1]: بحث رایتل و تماس تصویری یک تحول تمدنی جهانی بود که بالاخره بین مردم رایج می شد و طبعا حکمش مثل بقیه آلات مشترکه بود
اما هیچ ربطی به تصویب تعطیلی شنبه توسط مجلس نداره که هیچ تحول تمدنیی درونش دیده نمیشه و فقط عده ای درصدد تحمیل آن به جامعه هستند
قدر کتاب دستِدو کسی داند که به خرید کتابِنو گرفتار آید.
با پول یک کتاب نو، چند تا کتاب دستدو داشته باش.
کتابِفرصت عرضهی کتب دستِدوم در زمینههای مختلف
https://eitaa.com/forsatbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آماده سازی حرم مطهر امیرالمومنین علی علیه السلام برای ایام عزای حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
21 صفر 1446
نجف اشرف
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺جلسه دوم "درآمدی بر علم کلام" (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فرا
معرفی کتب در علم فرق و مذاهب اسلامی و کتاب ملل و نحل آیت الله سبحانی +خاطرات جالب - استاد ربانی گلپایگانی.mp3
6.26M
🔺عظمت شخصیت آیت الله العظمی #سبحانی + معرفی کتب در علم فرق و مذاهب اسلامی و توضیحاتی درباره کتاب بحوث فی الملل و النحل + خاطرات جالب
🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🎧برگرفته از جلسه دوم درآمدی بر علم کلام
🌐مطالعه برخط بحوث فی الملل و النحل👉
#معرفی_کتاب
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
▪️کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
پذیرش مدرسه علمیه حکیم هاشم طهرانی
ویژهی طلاب محترم سطح ۲ و ۳
پایههای ۷ تا ۱۰
همراه با اساتید و کادر مجرب
برگزاری کلاسهای آزاد تخصصی
برگزاری کلاسهای آزاد مکالمه عربی
برگزاری اردوهای علمی_تهذیبی
ارائهی خدمات ویژهی علمی و پژوهشی به طلاب مستعد
بهرهمندی از اساتید معروف اخلاق
آدرس: تهران _ بازار تهران _ خیابان ۱۵ خرداد _ کوچه تکیه دولت
تلفن:
۰۲۱۳۶۸۷۱۸۵۴
۰۹۳۵۲۷۹۶۳۴۴
دین و حقوق.mp3
15.13M
🔺نشست علمی "رابطه دین و علم حقوق"
از درسگفتارِ مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🎙حجتالاسلام دکتر مهدی گرامیپور
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
#فقه #حقوق
بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓آیا ابن سینا مقلد فلاسفه یونان مثل ارسطو بود؟ ❓عقیده #ارسطو درباره خدا چیست؟ ❓آیا #ابن_سینا نوآو
اطلاعیه
پخش مستند مرحوم آیت الله سید حسن سعادت #مصطفوی رحمة الله علیه(از علمای تهران)
چهارشنبه ۷ شهریور ساعت ۱۸
شبکه سوم سیما
🌐 مشاهده مستند 👉
#نشر_حداکثری
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
متاسفانه حال حضرت استاد سید محمدرضا حسینی جلالی(عافاه الله) مساعد نیست برای شفای عاجل این عالم محقق
حضرت استاد سید محمدرضا حسینی جلالی عافاه الله ، پس از هفتاد سالگی
این تصویر مربوط به سالهای گذشته است
در پایان نوشته های استاد غالبا امضایی به این عبارت دیده می شود :
و کتب السید محمدرضا الحسینی الجلالی
کان الله له
برای شفای عاجل این عالم محقق دعا و یک حمد شفا قرائت کنیم🤲
📚 برخی از آثار استاد
🎥 مستند زندگینامه
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾ @kashkolenab