eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
859 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۸-درس های نهج البلاغه.mp3
20.22M
📖سلسله بحث جلسه هجدهم ۲۱آبان۱۴۰۰ 🔸 میلاد امام عسکری(ع): مومن برکت مومن • نکات حکمت۳۳۳ و فرازی از نامه۳۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه هجدهم ۲۱آبان۱۴۰۰ 🔸 میلاد امام عسکری(ع): مومن برکت مومن • نکات حکمت۳۳۳ و فرازی از نامه۳۱ ▫️امام عسکری(ع) فرمود: مومن برکت بر مومن و حجت بر کافر است.۱ به این مضمون روایات دیگری هم هست.۲ • برکت، نمو و رشد کردن خیر است. جا ومحل این برکت را مبارک می گویند. • مومن محل ایمان در زمین است، مثل حوضچه های آب. ایمان کارکردهایی در جامعه انسانی دارد. اگر مومن ها هم افزا شدند، حوضچه ها به هم ریخته مثل برکه ی آبی موجب آبادانی بیشتر میشوند. این هم افزایی برکت مومن بر مومن است. قرآن، مکه، کربلا و... همه در جهان فیزیکی هستند اما تا وارد جهان اجتماعی مومنان نشوند، مبارک بودنشان به جامعه انسانی نمی رسد. ❓بایسته های این برکت کدامند؟! در نهج البلاغه فهرست بلندی دارد دو نمونه: 1⃣ حکمت۳۳۳ متن کامل در کتاب کافی آمده۳ برخی جملات در نهج البلاغه افتاده است. از جمله فقراتی که بسیار در آن اتصال مومنانه و برکت مومن شدن موثر است: • "وسیع ترین چیز ، سینه مومن است"؛ شرح صدر بایسته اول است • "ذلیل ترین چیز نفس اوست"؛ تا خود را ذلیل نکند اتصالی با مومن دیگر به واقع شکل نمی گیرد. • حقود (حقد= بغض و عداوت فرو خفته و مترصد فرصت بودن) نیست؛ این یک مانع جدی اتصال واقعی ایمانی است • "حسود نیست". حسود در جنگ با ربوبیت حضرت حق است، چون او فضل تقسیم می کند. درمان حسادت، به اقرار کردن به فضل دیگران است. • وثّاب هم نیست. وثاب، زیاد پرخاش کن و کسی است که زود می جهد. می دانید چقدر این خصلتها، مانع اتصالات ایمانی است. • عیّاب هم نیست. یعنی زیاد عیب جو باشد. اهل نهی از منکر است اما این فرق دارد با مبالغه کردن در عیب جویی ها. • مغتاب هم نیست. غیبت و پشت سر گو هم نیست، رودررو و یک روست. • " برتری جویی را کراهت دارد"؛ این هم مانع جدی در تدارک برکتهاست • "سُمعه را دشمن می دارد"؛ اینکه درباره اش خوب بگویند، سمعه است؛ از ریا بدتر است در خودنمایی! چون ریا یک لحظه است اما سمعه ۲۴ساعت! 2⃣ فرازی از نامه ۳۱ جان کلام این فراز، قاعده انصاف است که حکم وجدان هم هست و زیرساخت جامعه انسانی است بدون آن محال است مومنین باهم هم افزا یا برکتی برهم شوند: • "پسرم! خود را میزان میان خود و دیگران قرار بده. آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند، وآنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند.همانگونه که نمی خواهی برتو ستم شود تو نیز به دیگران ستم نکن، همانگونه که می خواهی به تو نیکی شود تونیز به دیگران نیکی نما. کاری که از دیگران زشت می شماری از خودت نیز زشت شمار. از مردم برای خود به آن خشنود باش که از خود در حق آنان خشنود هستی. آنچه را نمی دانی مگو هرچند دانسته هایت اندک باشد، و آنچه نمی پسندی که درباره ات بگویند تو نیز در حق دیگران مگو. بدان که عُجب و خودپسندی خلاف راه صواب و آفت خرد آدمی است"(تفاصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید) ▫️یک تطبیق میدانی! همین ایام اقلا سه گروه حزب اللهی، انقلابی و ولائی در میدان جمهوری اسلامی در ستیز باهم اند در حالیکه همه مومن به انقلاب و آرمانند و میشود هم افزا باشند: - مخالفین واکسن یا بودنش و پروتکل های بهداشت جهانی و.../ چه تقلایی دارند ثابت کنند عمل رهبر انقلاب درست اما سیاستهای وزارت بهداشت و ستاد کرونا غلط است! - مخالفین پروتکل ها در و حرمها و هیاتها و... که در محرم و فاطمیه و...تنورش داغتر میشود باز علیرغم اطاعت از رهبری می خواهند سیاستهای اعلامی در اربعین و مناسبات را زیر سئوال ببرند! - عده ای از عدالتخواهان که باز خود را ولایت پذیر می دانند و مخالفت عملی را ممنوع اما مخالفت سیاستهای یا برخی رویه ها در نهادهای حاکمیتی (حتی زیر نظر رهبری) هستند! ⬅️ وجه مشترک این سه این است که: هرکدام انقلاب و آرمانهایش را مساوی با نظام بروکراتیک نگرفته و در تعدیل سیاستها و اجراهای دیوانسالاری به نفع آنچه آرمان می داند تلاش می کند. ❗️اما عجیب اینجاست که یکدیگر را متهم می کنند! از دو دسته اول کسانی (علیرغم فرمان اطاعت از پروتکل ها و حتی استفتاء درباره لزوم تبعیت از پروتکل های وزارت بهداشت و ستاد کرونا) عدالتخواهان را متهم به ولایت گریزی می کنند و بعضا زمان می زنند در حالیکه نقاط درگیری خودشان با نظام بروکراتیک با نقطه درگیری عدالت خواهان تناظر دارد! برخی از عدالتخواهان هم فقط خود را عدالتخواه و دو دسته دیگر را بعضا برچسب هایی مثل قانون گریزی، مخالفت با ولایت و... میزنند! برکتِ هم شدن به این نیست که: هیچیک مخالفت عملی نکند و همه در چهارچوب اخلاق و قانون، اضلاعی از دیوان سالاری را ، چابک تر، تعدیل و تصحیح و تکمیل کنند؟!! پی نوشت: ۱.تحف العقول/ الوافی ج۲۶ص۲۸۵ ۲.ر.ک: الکافی ج۲ص۲۳۸ ۳.همان ص۲۲۶تا۲۲۸ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 داماد حضرت امیر(ع) 🔸عبدالله بن جعفر، اولین متولد مسلمان در ایام هجرت به حبشه، فرزند شهید ممتاز جع
پسران حضرت امیر(ع) چگونه است که دو نوه رسول الله -که خداوند برای امامت بر امت برگزیده- را حضرت امیر(ع) در ۴سال حکومتش فرماندار و استاندار جایی نمی کند؟! آنها را در جنگ جلوی تیر می فرستد، یکی فاتح جمل و یکی فاتح فرات می شود، اما وزیر و وکیل شان نمی کند! سفیر هزینه شدن ها و خطبه خوان در نا آرامی ها میشوند، اما امین بیت المال یا امیر جایی نه! از قضا در دولتش با مشکل شایستگی هم مواجه است! اقلا چند فرماندارش به معاویه پیوستند (فرمانداران بحرین، اردشیر خُره، کسکر و...) و چندتا خیانت کردند(بصره، اصطخر فارس و...) ! چرا دو فرزند زهرا(س) -که خداوند شایستگی شان را برای امامتِ امت امضاء و ابلاغ کرده- را در این قحط شایستگی به وزارت یا امارت شهری برنمی گزیند؟!! کدام توجیه شرعی از آن همه آیه و روایت برای امامت حسن و حسین بهتر؟! آنها که برای امامت از طرف خدا شایسته اند، برای امارت جایی به طریق اولی شایسته نیستند؟! آنهم در قحط شایستگی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜ پسران حضرت امیر(ع) چگونه است که دو نوه رسول الله -که خداوند برای امامت بر امت برگزیده- را حضرت ام
دولت حضرت امیر(ع) عترت هم مثل قرآن آیات محکمات و متشابهات دارد. دو سه "ابن عباس" مدرک خوبی برای مشروعیت تبارگزینی حضرت امیر(ع) نمیشود. دولت علوی مقابل دولت اموی است و در خطبه۳ از ارکان دولت عثمان را این می شمارد: قَامَ مَعَه بَنُو اَبِیه خاندانش با او برخاستند و به قدرت رسیدند! ابن عباس معروف قبل از دولت علوی هم منصب افتاء، مشاور، امیرالحاج و...داشت.(۱) اگر خائن بیت المال او باشد(۲) توبیخ عجیب نامه۴۱ را هم باید در کنار گزینش پسر عموی باسابقه دید: "با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم. به خدا قسم اگر کاری که توکردی حسن و حسین کرده بودند از من نرمی نمی دیدند...!" بهتر است در منازعات سیاسی موجود از تکذیب و توجیهات دیگر برای برخی خویش گماری ها استفاده شود نه استناد به سیره حضرت امیر(ع)! ۱.انساب الاشراف ج۴ص۲۷/تاریخ یعقوبی ج۲ص۱۷۶ ۲.بررسی محققانه این مساله در کتاب ابن عباس و اموال البصره جعفرمرتضی عاملی آمده است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 داماد حضرت امیر(ع) 🔸عبدالله بن جعفر، اولین متولد مسلمان در ایام هجرت به حبشه، فرزند شهید ممتاز جع
📝 برای برخی ، جای تکذیب یا توجیهات سیاسی متداول، پرداخته شد؛ متن زیر مجموع سه عکسنوشته ناظر به آن است ؛ شاید در مجالی مبسوط تر پرداخته شد. ....................................... ▫️داماد حضرت امیر(ع) عبدالله بن جعفر ، اولین متولد مسلمان در ایام هجرت به حبشه، فرزند شهید ممتاز جعفرطیّار، داماد علی(ع) شد . با وجود لیاقتها هیچ پست حکومتی از سوی حضرت به او داده نشد . برخورد حضرت امیر(ع) در حالت تنگی و گشاده دستی زیاده او عبرت آموز است: ۱. وقتی تنگی یافت گفت مجبورم وسائل زندگی ام را بفروشم، به من کمک کن! حضرت قبول نکرد و فرمود: مگر به من بگویی عمویت برود دزدی کند و از مال مردم[بیت المال] به تو بدهد! ۱ ۲. موقع دیگر حضرت وقتی با گشاده دستی زیاده اش مواجه شد بخاطر تبذیر براو کرد که موجب می شد در اموالش نتواند تصرف کند! ۲ فقط اینطور می توان خواهش ها و کنش های بطانه ۳ و نزدیکان را کنترل کرد. ▫️پسران حضرت امیر(ع) چگونه است که دو نوه رسول الله _ که خداوند برای امامت بر امت برگزیده_ را حضرت امیر(ع) در ۴سال حکومتش فرماندار و استاندار جائی نمی کند؟! آنها را در جنگ جلوی تیر می فرستد، یکی فاتح جمل و یکی فاتح فرات می شود، اما وزیر و وکیل شان نمی کند! سفیر هزینه شدن ها و خطبه خوان در نا آرامی ها میشوند، اما امین بیت المال یا امیر جایی نه! از قضا در دولتش با هم مواجه است! اقلا چند فرماندارش به معاویه پیوستند ( فرمانداران بحرین، اردشیر خُره،کسکر و...) و چندتا خیانت کردند(بصره، اصطخر فارس و...) ! چرا دو فرزند زهرا(س) _ که خداوند شایستگی شان را برای امامتِ امت امضاء و ابلاغ کرده_ را در این به وزارت یا امارت شهری برنمی گزیند؟!! کدام توجیه شرعی از آن همه آیه و روایت برای امامت حسن و حسین بهتر؟! آنها که برای امامت از طرف خدا شایسته اند، برای امارت جایی به طریق اولی شایسته نیستند؟! آنهم در قحط شایستگی! ▫️دولت حضرت امیر(ع) عترت هم مثل قرآن آیات محکمات و متشابهات دارد. دو سه "ابن عباس" مدرک خوبی برای حضرت امیر(ع) نمیشود. دولت علوی مقابل دولت اموی است و در خطبه ۳ از ارکان دولت عثمان را این می شمارد: قَامَ مَعَه بَنُو اَبِیه خاندانش با او برخاستند و به قدرت رسیدند! ابن عباس معروف قبل از دولت علوی هم منصب افتاء ،مشاور، امیرالحاج و...داشت. ۴ اگر خائن بیت المال اوباشد ۵ توبیخ عجیب نامه ۴۱را هم باید در کنار گزینش پسر عموی باسابقه دید: " باشمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم. به خدا قسم اگر کاری که توکردی حسن و حسین کرده بودند از من نرمی نمی دیدند...!" بهتر است در منازعات سیاسی موجود از تکذیب و توجیهات دیگر برای برخی خویش گماری ها استفاده شود نه استناد به سیره حضرت امیر(ع)! ......................................... پی نوشتها: ۱.نماز جمعه رهبری۸۳/۸/۱۵ ۲. ر.ک: شرح ابن ابی الحدید ج۱ص۵۳/اخبارالطوال ص۲۱۵/ بحارج۴۰ص۹۱ ۳. بطانه= آستر لباس . در عهدنامه مالک اشتر کنایه از نزدیکان مقامات و کسانی که رمز و رازها را می دانند! ۴.انساب الاشراف ج۴ص۲۷/تاریخ یعقوبی ج۲ص۱۷۶ ۵.بررسی محققانه این مساله در کتاب ابن عباس و اموال البصره جعفرمرتضی عاملی آمده است. : - فاطمه و ناآقازادگی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1835 - خطبه فاطمی و تئوریزه آقازادگی! https://eitaa.com/m_ghanbarian/695 - جوانگرایی امان از اماره الصبیان https://eitaa.com/m_ghanbarian/777 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✴️"آقازادگی، از غرامت تا غنیمت!" چکیده منبر وفات حضرت فاطمه معصومه(س) ❓به نظرتان هزینه های یک مرد انقلابی -مثل امام کاظم(ع)- برای آقازادگانش چیست؟! غیر از زندان و تبعید مدام خود و متواری بودش دربرخی قریه های کوهستانی شام بالباس مبدل، ۱۹تا۳۷ دختر او همه یا اغلب مجرد ماندند! ❓کجا آقازادگی از هزینه و غرامت به غنیمت و درآمد بدل می شود؟... ❗️وقتی توصیف و توصیه کلیدی امامان تشیع در حالت حکمرانی به فراموشی سپرده شود که فرمود؛ در آنوقت باید لباس خشن و طعام ناگوار بخوریم والا در عذابیم( ر.ک: الکافی ج۱ص۴۱۰/بحار ج۵۲ص۳۵۹) این امام و اسوه مقاومت ، معاصر مهدی عباسی عیاش هم بود. جالب اینکه هر دو آقازاده هایی حتی به یک نام دارند: ابراهیم و ابراهیم، عُلیّه و عُلیّه! اما این کجا و آن کجا؟! یکی اهل فضل و عبادت و یکی اهل رقص و رامشگری! ❓فرق آقازادگی در مکتب موسوی(ع) با نحله عباسی چیست؟! فقط در دوره اختناق و دربدری حال آقازادگان اصیل خانه ی عترت چنین نیست، وقتی برادر این خانه و امام شیعیان ولیعهد دربار می شود هم حال آنان تغییر نمی کند. فاطمه معصومه(س) در دوره تبعید و زندان مدام پدر و دوره ولایتعهدی برادر یک سیره دارد. چرا بادیگاردهای سلطنتی همراهی اش نمی کنند؟! چرا در منازل شاهی سکونت نمی یابد؟!... 🔅در آستانه ۴۰سالگی انقلاب موسوی مان بطور طبیعی عمر مردان انقلاب به سرزبان افتادنِ فرزندان و نوه ها و گاه نتیجه ها رسیده است. آقازادگی به سبک اصیل مردان انقلابی معصوم نیاز مبرم ماست. و آقازادگی به سبک منحرفین(از فرزندان ائمه)یا نواده های عباسی آسیب جدی برای باورهای اسلامی و انقلاب اصیل ماست... این درس و تجربه گرفتن از آن تاریخ مهم است. 📎مطلب مرتبط - سخنرانی "آن چهل و چند نفر" http://mghanbarian.ir/lecture/1829/ ۲۷ آذر ۹۷ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
4-درس گفتار نظری-کاربردی عدالت اجتماعی.mp3
22.45M
درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی 📌جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✍️ نکات مطرح شده در درس گفتارهای نظری_کاربردی درباره عدالت اجتماعی حجت الاسلام محسن قنبریان 🗓۱۴ مهر ۱۴۰۰ ❓سوال جلسه چهارم اول اجتماع و تعاون است یا استخدام و رقابت؟ آیا ابتدا زندگی اجتماعی بوده و هرکسی سهمی داشته سپس به دلایلی تفاضل ها رخ داده است یا از ابتدا رقابت و خودخواهی و استخدام دیگری به نفع خود بوده سپس بخاطر اضطرار، حقوق دیگران پذیرفته شده است؟ ❗نتیجه این سوال فلسفی این است که در صورت اصل بودن استخدام، عدالت از زمان پذیرفتن اضطراری حق دیگری است پس به رسمیت شمردن سهم دیگران در ظرف اضطرار -که یک اعتبار اجتماعی است- عدالت اجتماعی است و استثمار، طبیعی بشر و عدالت، عارض بر آن است اما در صورت اول، عدالت از همان ابتدا است و استثمار، عارضی بشر و یک انحراف است. 🔸شهید مطهری اصل اول را تعاون و اجتماع می داند نه استخدام و به آیه «رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضا سخریا» استناد می کند؛ رفعت عده ای بر دیگری و تسخیر، طرفینی است نه این که یک نفر یا یک طبقه همیشه بالاتر باشد مثلا اگر یک نفر در نانوایی برتری دارد، دیگری در نجاری و دیگری در بنایی و ... برتری دارد و این باعث بنا شدن جامعه و زندگی اجتماعی می شود.(۱) 🔹هرکدام از این دو مبنا در نظام ارزشی، روند خاص خود برای عدالت را دارد مثلا آدام اسمیت قائل به رقابت آزاد و شفاف و بدون رانت و انحصار است (ولو در عمل چنین چیزی اتفاق نمی افتد۲) و آنچه که نتیجه و برآیند آن رقابت هاست، همان عدالت و خیر عمومی است اما در مقابل مارکس قائل به «کار در حد توان و برداشت در حد نیاز» بود. در فرهنگ دینی تأکید فراوانی بر اخوت و تعاون و زندگی هم یارانه است و اصلا نبوت و ولایت بر ریسمان اخوت می نشیند و بدون آن، زندگی ولایی محقق نخواهد شد.(۳) در فرهنگ ایرانی نیز برخلاف آنچه گفته می شود که "ایرانی ها روحیه کار جمعی ندارند" تحقیقات خلاف آن را ثابت می کند.(۴) 🔸بحثی در خدمات عمومی آیا خدمات عمومی مانند حکمرانی، آموزش، بهداشت و... باید رقابتی باشد یا تعاون؟ در روایات بسیار مذموم است که حاکم، تاجر هم باشد، علت هم این است که در اینجا رانت وجود دارد. بنابراین حقوق آنها باید از بیت المال پرداخت شود و نباید اجرتی و در رقابت های بازار باشد. رزق به ازاء فاعل است بخلاف اجرت که به ازاء فعل می باشد و ارتزاق از بیت المال باید به مقدار ضرورت یا به مقدار متعارف(۵) باشد. به همین دلیل تفاوت حقوق دولتی ۷برابری یا ۲۱برابری وجه شرعی ندارد. ❗افتخارِ خدمت عمومی کردن و جایگاه اجتماعی و لذت آن باید عامل نگهداشت مدیران دولتی باشد نه پول! ............................... 1. نقدی بر مارکسیسم ص238 و جهان بینی ص55(ر.ک: پیوست) 2. به عنوان نمونه برای فهمیدن واقعیت خارجی سرمایه داری رجوع کنید به: زرسالاران یهودی و پارسی عبدالله شهبازی 3. برای تفصیل رجوع کنید به: شذرات المعارف آیت الله شاه آبادی 4. کتاب «فرهنگ یاری گری در ایران» و «واره» دکتر مرتضی فرهادی(ر.ک: پیوست) 5. اولی مبنای شیخ انصاری و دومی مبنای شیخ طوسی و مشهور است. _____________ 📎 پیوست 1. شهید مطهری، کتاب جهان بینی توحیدی،ص55 (آیهء تسخیر) http://lib.motahari.ir/Content/892/55 2.شهید مطهری، کتاب نقدی بر مارکسیسم، ص238 به بعد (اعتبار استخدام) http://lib.motahari.ir/Content/896/250 3. علی رمضانی، مقالهء نظرية «استخدام» و خاستگاه ارزشي «عدالت» از ديدگاه علامه طباطبايي(بر اساس تفسير شهيد مطهري،استاد مصباحيزدي و استاد جوادي آملي) https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=254458 4. مرتضی فرهادی، حرکت و کار در اندیشه و آیین های ایرانی و یونانی (بستگی های کار و نظام اجتماعی در فلسفه و ادیان "ایرانی اسلامی" و یونانی و یهودی مسیحیایی) http://ensani.ir/fa/article/349880 5.کار در فتوت‌ نامه‌ها(مرام‌نامه‌های صنفی-طریقتیِ، خودانگیخته و خودپذیرفته پیشه‌وران ایرانی) https://journals.atu.ac.ir/article_3554.html 6. علیرضا چیت سازیان، تکوین نظریه انگیزه خدمت رسانی عمومی از منظر روش شناسی بنیادین http://ensani.ir/fa/article/442318 7. علیرضا چیت سازیان، بررسی انتقادی نظریه های متعارف انگیزش؛ به سوی نظریه رشد http://ensani.ir/fa/article/444832 8. علیرضا چیت سازیان، بررسی اثر رضایت از قراردادهای روان شناختی بر ابعاد نگرشی و رفتاری http://ensani.ir/fa/article/334266 ☑️ @m_ghanbarian
۱۹-درسهای نهج البلاغه.mp3
28.85M
📖سلسله بحث جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ 🔸 حکومت علوی و تبارناگزینی! با تاکید بر نامه۵۳ (عهدنامه مالک اشتر) • تأسیس اصل و قاعده در اینباره؛ استثناء محتاج دلیل میشود! • حکم متفاوت دوگانه رخاء و بلاء ، نظام و نهضت • اصل در جانب مناصب و سمت ها • اصل در جانب نزدیکان و فامیل • مؤیدات در سیره نبوی و علوی حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ حجت الاسلام محسن قنبریان 🔸 حکومت علوی و تبارناگزینی ! با تاکید بر نامه۵۳(عهدنامه مالک اشتر) ⚠️ این بحث علیه این دولت و آن دولت نیست طبعا انقلاب بعد از سه، چهار دهه مردانش در معرض امتحان تبارگزینی اند که باید مساله را از سیره و عترت پرسید. 🔘 ادعا: معیار گزینش صرفا شایستگی نیست، فامیل نبودن یک مرجح است یعنی در شایستگان مساوی، غیر فامیل ترجیح دارد اگر قحط بود، فامیل! ............................................. ▫️مقدمه۱: اُلیگارشی(یک گروه حاکم) در نظر افلاطون، منحرف شده و منحط شده حکومت نخبگان و شایستگان(آریستوکراسی) است. یعنی کمی لغزش شایسته سالاری را آرام آرام چنین می کند! • در دو شکل بروز می کند: - گاهی یک خاندان حاکم میشوند(مثل حکومت اموی) - گاهی نزدیکان یک طبقه که نهضت یا کودتا و... کرده اند(هزار فامیل) ▫️مقدمه ۲: نیاز به اصل و قاعده سیره و عترت هم مثل قرآن محکم و متشابه دارد که متشابهات با محکمات حل میشوند و فتنه گری ها در متشابهات ماندن است. اصل و قاعده از محکمات است، خروج از آن دلیل می خواهد نه عمل به اصل و قاعده! جایی که برای متشابهی وجهی هم نیابیم، باید به همان اصل و قاعده عمل کنیم. ▫️مقدمه۳: دوگانه رخاء_بلا! هم عقل و عقلا و هم نقل بین این دو حالت فرق می گذارد: دوره نهضت، بلا، غرامت و... با دوره حاکمیت، رخاء، غنیمت و... حکم ایندو یکی نیست بردن همه فرزندان و دامادها در مبارزه و نهضت و جنگ و... هرگز مثل گذاشتن بعضی از آنها در مناصب و سمت های دوره حکومت، قضاوت نمیشود! • حضرت امیر(ع) هم به این دوگانه توجه داده و از قضا به ۷ اقتضاء طبیعی خواص و نزدیکان در اینباره حذر می دهد: - خرج سنگین در دوره رخاء و گشایش - یاری کم در دوره بلاء و سختی - بیزاری از انصاف ورزیدن درباره دیگران - خواهش و درخواست با اصرار و سماجت - کم سپاسی وقت عطاء و دریافت ها - عذر ناپذیرتر در وقتی که از عطایی منع شود -بی صبر در رویدادهای بزرگ روزگار ▫️اصل: تبارناگزینی! (مگر به استنثاء) • حکومت علوی از طرفی خود را مقابل حکومت اموی می بیند بعنوان دو مکتب رقیب؛ محمد(ص) مقابل ابوسفیان، علی و حسن(ع) مقابل معاویه، حسین(ع) مقابل یزید و حتی قائم(ع) مقابل سفیانی را در روایات بانگ می زنند! • از سوی دیگر در توصیف موسس اموی می فرماید: "قامَ مَعه بَنُوا اَبیه"۱ - یعنی سرکار آمدن خاندان با قدرت گرفتن او بود! نه برخی بودند او هم اضافه شد؛ و دقیقا این شاخصه تبارگزینی و فامیل سالاری است. - وصف "بنوا ابیه" اشاره به علت ذم دارد. در جای جای نهج البلاغه برای امویان اوصافی مثل حزب شیطان، منافقان، طلقاء و... بکار برده اینجا در ذم موسس وقتی می گوید با او فرزندان پدرش سرکار آمدند، یعنی با این وصف خاص که تبار گزینی و فامیل سالاری است کار دارد. ⬅️ نمیشود همین وصف در حکومت علوی و مکتب ضد اموی هم باشد و فقط اموی بد باشد! پس حتما حکومت علوی، فامیل سالار و تبارگزین نخواهد بود. • از سوی خودش هم وقتی با اهل بصره و ناکثین -که بیعت شکسته بودند- احتجاج میکرد از آنها پرسید: جوری ورزیدم؟ گفتند: نه! پرسید: بیت المال را حیف و میل کردم؟ گفتند نه! پرسید: "به دنیا(حکومت) رغبت یافته و آنرا برای خود و اهلبیتم بدون شما برگزیدم که از من انتقام گرفته و بیعت شکستید؟!" گفتند: نه!۲ دقت: اگر فامیل گزینی منفی نبود مورد احتجاج واقع نمیشد. اگر حتی با فامیل گزینی حکومت مشروع بود، چه جای طرح با بیعت شکنان داشت؟! معلوم است با آن، شکستن بیعت مجاز می شده است! از همین پاسخ های ناکثین هم معلوم میشود حکومت علوی فامیل سالار و تبارگزین نشده بود والا پاسخ منفی نداده علیه اش به همان احتجاج می کردند. ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
📖 سلسله بحث جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ ▫️اصل در دو جانب: مناصب و نزدیکان همان اصل هم در جانب مناصب قابل ملاحظه است هم در جانب نزدیکان و خویشان: 1⃣ اصل در جانب مناصب • درباره گزینش کارگزاران می فرماید: "ثُمَّ انظُر فِی اُمُورِ عُمّالِک فَاستَعمِلهُم اختِباراً ولاتُوَلِّهِم مُحاباهً و اَثَرَهً" - گزینش با اختبار و امتحان(عنصری بیرون از خود حاکم) - نه از سر محابات: تمایل شخصی و طرفداری - نه از سر اثره: خود رأیی و بدون مشورت! • درباره دبیران -که خود هم می فرماید حافظ اسرارند- می فرماید: " لایَکُن اختیارُکَ ایاهُم علی فِراسَتِک و استِنامَتِکَ و حُسنِ الظَنِّ منک" - گزینش اینان هم نباید براساس فراست خودت یا اعتمادت یا حسن ظنت به آنان باشد "زیرا مردان با ظاهرآرایی و خوش خدمتی نظر حاکمان را به خود جلب می کنند اما در پس این ظاهر نیکو و خوش خدمتی خبری از خیرخواهی و امانتداری نیست." ❗️واضح است این نمایش خود و جلب اعتماد برای فرزندان مردم دور دست نیست و بیشتر برای آشنایان و فرزند دوستان و... اتفاق می افتد!پس کارگزار و دبیر چگونه انتخاب شود؟! • راه حل حضرت امیر(ع) اول این بود که تشخیص درونی وصرفاً با خود حاکم نباشد و حتما اختبار و امتحان(شاخص بیرونی قابل ارزیابی و سنجش) باشد. این اختبار هم دو نحوه است: "لکن اختَبِرهُم بِما وُلُّوا للصالحینَ قبلَکَ فَاعمِد لاَحسَنِهِم کان فی العامهِ اَثَراً اعرَفِهِم بالامانهِ وَجهاً" - سنجش سابقه اش در ولایت صالحین قبل از خودت - اعتماد به اثر بهتر داشتن نزد عموم مردم ⬅️ یعنی یا سابقه مدیریتی خوب در نهادهای دولتی قبل یا رضایت عمومی از او در نهادهای اجتماعی.(که هردو قابل ارزیابی است و درون سپهر جان حاکم نیست) • همچنین حضرت در اول عهدنامه انصاف رعایت کردن بین مردم و بین نزدیکان خود و هم کسانی که دلی در گروشان دارد را خواسته(انصفِ الناسَ من نفسک ومن خاصهِ اهلکَ و من لک فیه هویً من رعیتک) - انصاف، نصف کردن چیزی و حق برابر قائل شدن برای دیگری است. مثلا اگر کیک را شما قاچ کردی، انتخاب را به طرفهای مقابلت بسپاری! - حالا که تو حاکم هستی، شایسته گان مردم را بر شایسته رفیق و هم جناح یا قوم خویش برگزینی؛ این انصاف است و همان ادعا که حتی در حالت تساوی شایستگان، شایسته ی مردم مقدم بر شایسته فامیل است. - حضرت این انصاف را صرفاً اخلاقی و مستحب نمی شمارد بلکه واجب و نکردنش را ظلم و جنگ با خدا می شمارد: "اگر (در اینباره) انصاف نورزی ستم کرده ای، و هر که به بندگان خدا ستم کند خدا به جای بندگان دشمن اوست، و هرکه خداوند دشمن او باشد عذرش را باطل نماید، چنین کسی به جنگ با خدا برخاسته مگر آنکه از ستم دست بردارد و یا توبه نماید". • در دنیای کنونی نیز برخی کشورها برای رعایت شایسته سالاری نهادهای شبه قضایی مثل "هیات صیانت از نظام شایسته سالار"(mspb) درست می کنند تا تشخیص فقط به خود مدیر نباشد و قابل ارزیابی و سنجش دیگران باشد. "هیئت منصفه ای مردمی" در نهاد مدنی نیز می تواند راه حل خوبی باشد که شایسته برگزیده شده فامیلی واقعا برتر از شایستگان مردم است یا نه از مصادیق فامیل سالاری است! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
📖 سلسله بحث جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ 2⃣ اصل در جانب نزدیکان در جانب فامیل و نزدیکان اول حضرت امیر(ع) به اقتضاء طبیعی نزدیکی به قدرت توجه می دهد: "انَّ للوالی خاصهً و بطانَهً: برای والی(جنس قدرت) یک ویژه ها و نزدیکان و محارمی است(بطانه یعنی آستر لباس، کنایه از خیلی نزدیک و رمز و راز دار، مصداقاً فرزندان، برادران و دامادها و...) فِیهِم استِئثار و تَطاوُل و قله انصاف فی معامله: در اینها: - ویژه خواری و اختصاصی سازی هست - گردن فرازی مقابل مردم و خودبزرگ بینی هست - کمی انصاف در معامله و ارتباط هست "فَاحسِم مادَّهَ اُولئک بِقَطعِ اسبابِ تِلکَ الاَحوال" "فاحسم" یعنی پس از ریشه بکن، "ماده" یعنی عامل جوشش آن سه خصلت را؛ با قطع کردن سببهای آن حالات! زمین و اقطاع بخشی و کمک در یک معاهده را مثال می زند، اما این دو مثال است و منحصر نیست؛ کارگزاری و امضای طلایی بیش از یک قطعه زمین، سبب آن احوال است. ⬅️ پس صرف شایستگی دلیل کافی نیست در شایستگان فامیل بطور نوعی و طبیعی این حالات منفی هست از اینرو شایستگان مردم مقدم اند تا از این حالات منفی در حکمرانی کاسته شود! ❗️از اینرو انتخاب برخی نزدیکان محدود در حکومت علی(ع) یک استثناء و خلاف قواعد یاد شده است و حتما وجهی دارد. چنانچه به حسب نقلی درباره ابن عباس فرموده الان بهتر از او ندارم!۳ یا مصالح خفیّه ای که برای حال و آینده در علم معصوم بوده و ما درک نمی کنیم. با این موارد نمیشود قاعده ای صریح را نقض کرد. • به حسب روایت صحیح السند عیص بن قاسم از امام صادق(ع) عده ای از بنی هاشم نزد رسول الله آمدند و تقاضا داشتند که کارگزاری جمع آوری زکات حیوانات(گوسفند و گاو وشتر) را به آنها بسپارد. (می دانستند خمس برای اینان و زکات برشان حرام است می خواستند قانون را دور بزنند و از سهم عاملین زکات بردارند بگویند نه از باب فقیر و مسکین بلکه از باب عامل و کارگزاری به آنها بدهد.) گفتند: ما اولی هستیم به آن! پیامبر(ص) پاسخ دادند : زکات بر من و شما حرام است اما وعدت شفاعت به شما می دهم.۴ طبق روایات دیگر و قواعد فقه منعی ندارد که بنی هاشم عامل زکات شوند و اگر مجانی نبودند از بیت المال رزق بگیرند نه از سهام زکات۵ اما پیامبر(ص) به این فتوای فقهاء بعد راضی نشد! چرا؟! شاید یک وجه اش غیر اقتصادی بود، وجه سیاسی داشت که بنی هاشم و فامیل، کارگزاران او نشوند و فامیل سالاری تداعی نشود. • سیره امیر المومنین(ع) با دامادها مؤید همان قاعده است: - عبدالله بن جعفر فرزند شهید ممتاز جعفر طیار را علیرغم شایستگی ها جایی منصوب نکرد. ریشه آن خصائص را درباره اش کَند: در تنگی اش هیچ اضافه ای از بیت المال به او نداد۶ و در حالت گشاده دستی بخاطر تبذیر حکم حَجر و منع تصرف بر او کرد که او زرنگی کرد و سریع زبیر را شریک اموال کرد تا منع تصرف در اموال برش جاری نشود.۷ - عقیل برادرش نسب شناس بود و در تنظیم دفاتر بیت المال در زمان خلیفه دوم، مامور به خدمت بود۸ در دوره حضرت امیر عایله مند بود اما هیچ امتیازی به او نداد حتی فرزندانش را به منصبی نگماشت در حالیکه بعدا ده فرزند و نوه او در دوره بلا و سختی(عاشورا) در نهضت حسینی شهید شدند! - دو فرزند عقیل(مسلم و عبدالرحمان) دامادهای حضرت بودند اما منصبی نگرفتند! و هردو در نهضت حسینی شهید شدند. یعنی در غنیمت و رخاء و حکومت، آخر صف؛ در هزینه شدن و نهضت و بلاء صف اول. - جُعده بن هبیره خواهر زاده حضرت(فرزند ام هانی) داماد دیگر اوست. حضرت در ورود به کوفه جای قصر دارالعماره به خانه او رفت درباره او نصبی هست که طبری با "قیل" نقل کرده۹ اما همان هم ظاهرا برای ماموریت جنگ است چون مردم ابرشهر شورش کرده بودند و حضرت به او حکم زد وقتی رفت و راهش ندادند بازگشت و حضرت به خلید بن قره یربوعی حکم زد و با سپاه رفت و شهر را محاصره و با مردم صلح کرد. پس درباره جعده هم نقض از آن قاعده نشده است. (تفصیل و جزییات را در فایل صوتی بشنوید) .................................... ۱. خطبه ۳ نهج البلاغه ۲. قرب الاسناد ص۹۶ ۳. ر.ک: شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۹۸و۹۹ ۴. الکافی ج۴ص۵۸ ۵.ر.ک: مدارک الاحکام ج۵ص۲۱۱و۲۱۲ ۶. بحارالانوار ج۴۱ص۱۳۷ - نماز جمعه رهبر انقلاب۸۳/۸/۱۵ ۷.شرح ابن ابی الحدید ج۱ص۵۳ ۸.تاریخ یعقوبی ج۲ص۴۰ ۹.تاریخ طبری ج۵ص۶۳ 📎پیوست درباره اسامی کارگزاران حکومت علوی اینجا بیشتر بخوانید: http://ensani.ir/fa/article/81974 ☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 فهرست مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه آقازادگی و تبارگزینی 🔺سخنرانی "حکومت علوی و تبارناگزینی" صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/2573 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/2574 عکس نوشته https://eitaa.com/m_ghanbarian/2579 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2580 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2581 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2582 🔺تبارگزینی در سیره امیرالمومنین https://eitaa.com/m_ghanbarian/2567 🔺سخنرانی "فاطمه(س) و ناآقازادگی" http://mghanbarian.ir/lecture/3359/ 🔺سخنرانی "آقازادگی، از غرامت تا غنیمت" http://mghanbarian.ir/lecture/4702/ 🔺خطبه ی فاطمی و تئوریزه ی آقازادگی https://eitaa.com/m_ghanbarian/695 🔺آقا زاده ی تراز! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1028 🔺جوانگرایی؛ امان از امارة الصبیان است https://eitaa.com/m_ghanbarian/2510 🔺کلیپ "مشکل آقازادگی؛ فساد سیاسی و اخلاقی" http://mghanbarian.ir/etude/4733/ 🔺عکس نوشته "فرزندت کجاست" http://mghanbarian.ir/interview/4735/
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ 🔸 حکومت علوی و تبارناگزینی! با تاکید بر نامه
💡حکومت علوی و تبارناگزینی! 1⃣ عقیل برادرش نسب شناس بود و در تنظیم دفاتر بیت المال در زمان خلیفه دوم، مامور به خدمت بود(۱) در دوره حضرت امیر عایله مند بود اما هیچ امتیازی به او نداد حتی فرزندانش را به منصبی نگماشت در حالیکه بعدا ۱۰فرزند و نوه او در دوره بلا و سختی(عاشورا) در نهضت حسینی شهید شدند! دو فرزند عقیل(مسلم و عبدالرحمان) دامادهای حضرت بودند اما منصبی نگرفتند! ولی هردو در نهضت حسینی شهید شدند. یعنی در غنیمت و رخاء و حکومت، آخر صف؛ در هزینه شدن و نهضت و بلاء صف اول. ۱.تاریخ یعقوبی ج۲ص۴۰ (صوت و متن این سخنرانی را برای قضاوت بهتر ملاحظه کنید) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ 🔸 حکومت علوی و تبارناگزینی! با تاکید بر نامه
💡حکومت علوی و تبارناگزینی! 2⃣ جُعده بن هبیره خواهر زاده حضرت(فرزند ام هانی) داماد دیگر اوست. حضرت در ورود به کوفه جای قصر دارالعماره به خانه او رفت. درباره او نصبی هست که طبری با "قیل" نقل کرده(۱) اما همان هم ظاهرا برای ماموریت حل بحران است چون مردم ابرشهر شورش کرده بودند و حضرت به او حکم زد وقتی رفت و راهش ندادند بازگشت و حضرت به خلید بن قره یربوعی حکم زد و با سپاه رفت و شهر را محاصره و با مردم صلح کرد. قاعده حق تقدم با شایستگان مردم نه فامیل، اینجا هم نقض نشد. ۱.تاریخ طبری ج۵ص۶۳ (صوت و متن این سخنرانی را برای قضاوت بهتر ملاحظه کنید) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ 🔸 حکومت علوی و تبارناگزینی! با تاکید بر نامه
💡حکومت علوی و تبارناگزینی! 3⃣ حضرت امیر(ع) انصاف بین فرزندان مردم با نزدیکان خود را از حاکمان می خواهد و عدم رعایت را ظلم و جنگ با خداوند می شمارد.(۱) انصاف یعنی نصف کردن و برای دیگری حق برابر گرفتن. اگر تو کیک را قاچ کردی، حق انتخاب را به دیگری دهی. وقتی حاکم تویی، کارگزاران از شایستگان مردم انتخاب شوند نه شایستگان فامیل! در دنیای کنونی نیز برخی کشورها برای رعایت شایسته سالاری نهادهای شبه قضایی مثل "هیات صیانت از نظام شایسته سالار"(mspb) درست می کنند تا تشخیص فقط به خود مدیر نباشد و قابل ارزیابی و سنجش دیگران باشد. "هیئت منصفه ای مردمی" در نهاد مدنی نیز می تواند راه حل خوبی باشد که آیا برگزیدگان فامیلی، واقعا برتر از شایستگان مردم اند یا نه از مصادیق فامیل سالاری است؟! ۱. نامه۵۳ نهج البلاغه (صوت و متن این سخنرانی را برای قضاوت بهتر ملاحظه کنید) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ 🔸 حکومت علوی و تبارناگزینی! با تاکید بر نامه
💡حکومت علوی و تبار ناگزینی! 4⃣ راز ابن عباس ها! به حسب نقل ابن ابی الحدید(۱) وقتی ابن عباس ها به حجاز و عراق و یمن نصب شدند یاری صدیق اعتراض کرد که پس آن شیخ(عثمان) را چرا کشتیم؟! این نشان توقع اصحاب از حکومت علوی در تبارناگزینی است. حضرت او را خواست و به او مهربانی کرد و عذر خواست و فرمود: آیا حسن و حسین یا فرزندان برادرم جعفر یا عقیل و فرزندانش را ولایتی دادم؟! که این هم امضای امام برآن اعتراض است که حکومت علوی نباید مثل اموی تبارگزین شود! و هم صحه براین است که تعمدا حسنین را علیرغم شایستگی الهی به امامت، امارت جایی نمی داده است؛ تا حکومتش فامیل سالار نشود. بعد به وجه نصب ابن عباس ها می پردازد، از اینکه پدرشان هم از پیامبر(ص) امارت خواست و حضرت قبول نکرد، در دوره خلفاء فرزندان طلقاء(آزادشدگان فتح مکه) امارت گرفتند آنها نه؛ و این موجب کدورتشان شد. بخاطر ریشه رحامت و زایل کردن آن مساله از جانشان، نصب کردم و همین الان هم اگر شایسته ای از فرزندان طلقاء سراغ داری معرفی کن تا تعویض کنم! از اینکه می فرماید حتی از طلقاء، معلوم است واقعا شایسته دیگری نداشته، و بعلاوه در نصب آنها هم نکته تربیتی داشته است! آن یار صدیق از این بیان راضی شد. (در سخنرانی "حکومت علوی و تبارناگزینی" قواعدی تاسیس و بیان شد که موارد مشتبه نمی تواند عذر برای تخلف از آن قواعد شود، رجوع فرمایید) ۱.ر.ک شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ ص۹۸و۹۹ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
مردم شهر.mp3
27.43M
🔘 مردمشهر! حجت الاسلام قنبریان ۲۹شهریور۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 مردمشهر! چکیده ارائه ای از یک کارگاه آموزشی در مشهد حجت الاسلام قنبریان ۲۹شهریور۱۴۰۰ 🔸نمونه ای از آموزه های دینی در غرر الحکم ✔️نیرومند کردن جمع و اقامه حق و خیر عمومی رساندن؛ مظاهره و مشاوره و تعاون • بهترین پشت به پشت هم دادن و کمک کردن، مشاوره طرفینی است. • همه خوبی ها در مشاوره جمع است. • بهترین یار، مظاهره است. • بهترین نیروها، کمک گرفتن از همدیگر و مظاهره است. • تعاون بر اقامه حق (حقوق الهی و حقوق مردم) امانت و دیانت (مطلوب انسانیت و دین هردو) است. • بر صلاح مومنین پیگیر باشید و مداومت کنید. • دستگیری از نیازمندان و ستاندن حقوق مردم و یاری مظلوم • حوائج مردم به شما نعمت های خدای متعال بر شماست، آن ها را غنیمت بشمارید. • اگر کسی به تو محتاج شد، رسیدگی فوری به او بر تو واجب می شود. • از کفاره گناهان بزرگ، اغاثه و فریادرسی به ملهوف (انسان داغدیده) است • اگر مظلومی دیدی، او را بر ظالم یاری بده. این آموزه ها مانند جویباری است که از بالا می جوشد و با طی کردن دامنه، باید با حفظ اصالت های آن، سازه ها و ساختارهای متناسب با فرهنگ خودمان ساخته شود. 🔹فرهنگ صدر اسلام برگرفته از این آموزه ها؛ حلف الفضول کسی از یمن مال التجاره ای را به پدر عمروعاص فروخت و او مال را گرفت اما پول آن را پرداخت نکرد و هرچه به وی مراجعه کرد، نتیجه ای نبخشید. او بر کوه ابوقبیس رفت و تظلم خواهی کرد. عموهای پیامبر گفتند که برای ما ننگ است که ما در قریش باشیم و به کسی ظلم شود و حقش را نگیرد. درنتیجه یک نهاد مدنی به نام «حلف الفضل» شکل گرفت که پیامبر در سن 20 سالگی عضو آن بود و عهد بستند که به هرکس اینگونه ظلم شود، به او کمک کنند. ❗️عجیب اینکه در دوره حکومت مدینه علیرغم اینکه یاری مظلوم و ... وظیفه حاکم اسلامی است اما پیامبر فرمود: اگر حلف الفضولی مرا دعوت کند، عضو آن خواهم شد. یعنی بودن این نهاد مدنی در زمان حکومت عدل هم جایز و لازم است. 🔸تجارب فرهنگ ایرانی برگرفته از این آموزه ها همه این آموزه ها در قدیم بر عهده حکومت ها گذاشته نمی شد و نهادهای اجتماعی نیز نقش داشتند بلکه حکومت را وادار به وظائف خود می کردند. سابقه تمدنی این نهادهای اجتماعی برای بازتولید آن در عصر مدرن و در مختصات جدید خیلی مهم است؛ در اسلام چیزی به نام «فتوت ها» و «عیاران» شکل گرفت و ریشه خیزش ها علیه حکومت تمامیت خواه نژادی اموی در قرن دوم، همین جوانمردان بودند. در تصوف (نگاه معنوی به زندگی اجتماعی) ایرانی تقسیمی وجود داشت؛ تصوف برای خواص و جوانمردی برای عوام! و هر صنفی خود را به یکی از مفاخر عالم و انبیاء و اولیاء برمی گرداند و آداب و رسوم مخصوص به خود را داشت مثلا از جمله بند های فتوت نامه ها، کمک به حاجت مندان و ملهوفین محله خود، کمک به مظلوم و ... است (بازتعریف حلف الفضول در فرهنگ ایرانی). 1 مثال دیگر بحث «کار» می باشد که علاوه بر اسلام، در فرهنگ ایرانی نیز شریف و مقدس بود بخلاف یونان که کارها را برده ها انجام می دادند و کار محقر شمرده می شد.2 این نهادهای اجتماعی مستقل از دولت بودند و حتی در بعضی دوره ها، با دولت رقابت هم می کردند مثل دولت صفاریان که برآمده از صنف رویگران سیستان یا دولت آل بویه که برآمده از ماهیگیران طبرستان بود یا سربداران که هسته اولیه آن را قصابان سبزوار پدید آوردند. 3 برخی از اینها وقتی به حکومت رسیدند، سعی کردند آداب فتوتی خود را لحاظ کنند مثلا در سربداران همه پوشش واحد داشتند، تجمع روزانه در خانه فرمانروا وجود داشت (مشاوره و مظاهره) در سیر تاریخی قبل از مدرنیته به «لوطی ها» یا «پاتوقچی ها» مواجه می شویم که بازتولید همان فرهنگ اهل فتوت است هرچند انحطاط هایی هم رخ داده است. عمده جریان مشروطیت را همین ها رقم می زنند! ❗️پس از قاجار با پدید آمدن دولت مرکزی، برخی از بافت های فرهنگی و نهادهای اجتماعی منهدم شد از جمله اهل فتوت زیرا برای هر کاری، اداره خاص وجود دارد و نهادهای اجتماعی بدون کارکرد می شوند. در همین دوره است که بر اثر بی کار شدن،لوطی ها به بزهکاری نیز روی آورده اند. ☑️ @m_ghanbarian
🔘 مردمشهر! چکیده ارائه ای از یک کارگاه آموزشی در مشهد ۲۹شهریور۱۴۰۰ 🔹نظریه رقیب از اواخر قرن 20، جهان به سمتی می رود یا برده می شود که دولت-ملت ها را تضعیف می کند و دولت به مثابه نگهبان منطقه، حافظ استانداردهای جهانی است تا حاکمیت جهانی استاندارد های برآمده از دنیای مدرن و خالی از معنا شکل بگیرد. در هدف یازدهم سند 2030، «شهر یادگیرنده» را بر این اساس معنا کرده اند و حتی مرادشان از یادگیری علم -که از مفاد آن است-، علم نافع مانند علم به مبدأ و معاد نیست بلکه صرفا آموزش هایی برای بهتر زیستن در دنیای کنونی مراد است. در تمدن گذشته ایرانی فصل الخطاب در درگیری ها، مذهب یا ایرانیت بود و هرچند سلایق متفاوت بود ولی عقائدشان یکی بود اما در دنیای مدرن عقائد را تکثر می بخشند و سلایق را یکی می کنند! و استانداردهای شهر یادگیرنده را بر اساس ارزش های آمریکایی در مسائل مختلف معین می کنند. لذا به عنوان الگو، به شهر «هیوم» در استرالیا مثال می زنند. ❗️البته در اینجا نیز به نهادهای مدنی توجه می شود اما برای راهبرد بزرگ دهکده جهانی و حفاظت از آن استانداردها؛ تا در صورت نقض آنها توسط دولت ها، هم فشار بین المللی و هم فشار نهادهای مدنی بر آنها باشد. 🔸وظیفه ما و کارکرد نهادهای اجتماعی در دوران جدید خوبی های آن نظریه را باید اخذ کرد اما چتر فرهنگی تمدنی را خیر!؛ نهادهای مدنی را در راستای خیر عمومی و مصلحت شهر سامان داده و آن آموزه ها را بازتولید کنیم. 🔹ظرفیت های موجود برای مردمشهر - در حوزه سیاست: قانون اساسی اجازه تشکیل انجمن های مختلف و ایفای نقش در صنف خود را داده است مانند اصل 26، اصل 104 و اصل 106. اصل 104 به طور مطلق اجازه تشکیل انجمن داده است اما قانون کار، فقط سه تشکل را به رسمیت شناخت و در همین سه تشکل هم نزدیک سه چهار درصد از کارگاه های بزرگ، شورا دارند! - در حوزه اقتصاد: اصل 44 قانون اساسی، اقتصاد ایران را دولتی و تعاونی تعریف کرده است و خصوصی را کمک کار آن دو. در قانون خصوصی سازی نیز 25 درصد از اقتصاد باید به تعاونی داده شود. سیاست کلی و قانون تعاونی ها و فرم تعاونی فراگیر (یکی تعاونی های توسعه شهرستانی و دیگری تعاونی های دهیاری) همگی ابلاغ شده است که از جمله اختیارات آن، اولویت این تعاونی ها برای مثلا تعویض بافت قدیم شهر است. پس خیریه ها و گروه های جهادی و ... می توانند از این ظرفیت برای مالک تعاونی شدن نیازمندان یک شهر و صاحب سرمایه شدن آنها استفاده کنند.4 همچنین می توان حلف الفضول و عهدهای فتوت را در ادارات و سازمان های مختلف برای کمک رسانی به نیازمندان و اقامه حق بازتولید کرد که امروزه به عنوان مثال، چنین عهدی بین وکلاء، بین برخی کارمندان ادارات درحال شکل گیری است. * گزارش چند نمونه کوچک: - یک تجربه: اردوی درد! https://t.me/m_ghanbarian/946 - یک تجربه: کارگاه الگوی تربیتی نیروی انسانی در تشکل های مردمی https://t.me/m_ghanbarian/2085 - یک تجربه: جشنواره عدالت و دیانت https://t.me/m_ghanbarian/976 - یک تجربه: تریبون آزاد یک ستاد https://t.me/m_ghanbarian/1126 - جنبش خودجوش مطالبه حقوق مردم از مسئولین https://t.me/behbahanema/2807 - جوشش انقلابی https://t.me/m_ghanbarian/2075 .................................... 1. به فتوت نامه ها مراجعه کنید. 2. مقاله «حرکت و کار در اندیشه و آیین های ایرانی و یونانی» از دکتر مرتضی فرهادی: http://ensani.ir/fa/article/349880 3. نمونه لبنانی آن، سازمان مومنان جبل عامل بود که شهید اول درست کرد و در القواعد و الفوائد نیز آن را تئوریزه کرده است. 4. عدالت در منابع ثروت مقدم بر عدالت توزیعی است. ☑️ @m_ghanbarian
💢بسیجی خط شکن ، بسیجی بی ترمز! بسیجی ای می شناسم که بعدها سردار حزب الله گیلان لقب گرفت اما قبل تر از فرمانداری و دادستانی عزل شد! به اتهام تقسیم زمین مالکین بزرگ بین محرومان، دادگاه و از آنجا به زندان رفت! در زندان طعن افرادجبهه ملی و اختلاس گران شنید اما ضد انقلاب نشد، جفا دید و بریده نشد لذا به کار ضد انقلاب نیامد و بخاطر سوابق انقلابی سال۶۵ ترور شد! آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور وقت) پس از شهادت درباره اش گفت: "برای آن شهید عزیز ننگ نیست که حالا دیگر عضو قضایی نباشد، اما اگر آن دستگاه می توانست کسی مثل او را داشته باشد برایش افتخار بود"! و از آن برخورد با ایشان گله کرد. 🔸برای اینکه بسیجی و حزب اللهی خط شکن نشود و در کنترل باشد، دائم بریده ها و به دشمن پیوند خورده ها را جلوی چشم می گذارند و سابقه حزب اللهی یا بسیجی شان را یادآور می شوند تا عاقبت به خیری، در رام بودن و همرنگ جماعت ماندن تلقی شود. 🔸شهید ابوالحسن کریمی بسیجی عاقبت به خیری است که هم عزل و زندان جمهوری اسلامی را تحمل کرد و هم توسط دشمنان نظام ترور شد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🖋یادداشت استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین قنبریان درباره کتاب مقام مردم بسم الله الرحمن الرحیم 🔰جامعه هم نحوی از هستی داردوصرف اعتبار نیست. با مسلمان شدن،"صورتی نو" می پذیرد و با تشیع،"فعلیتی برتر" می گیرد و با اسلام ناب و تولی به ولیّ عادل ،تعالی می گیرد. 🔰درجای خود ثابت است که هرموجود، فیوضات رب را با " صورت اخیر" و " فعلیت آخرِ" خود جذب می کند. نبات با فعلیت نباتی اش چیزی جذب می کند که جماد نمی تواند آنرا جذب کند. انسان با فعلیتِ عقل و نطقش ،فیضی می گیرد که حیوان از آن بی خبر است. 🔰حال جامعه ای که از دوگانه پرستی درآمد و مسلمان شد، از" اسلام فتوحات" ،بالا آمد و" اسلام اهلبیت(ع)" را طوعاً پذیرفت؛ از " تشیع صفوی" به " تشیع انقلابیِ حسینی" رسید و علیه و سلطنت ویزیدِمتشیع انقلاب کرد، مقابل سفیانی های اسلام نما ایستاد و اسلام ناب پابرهنگان را مقابل اسلام مرفهین آمریکایی قرارداد و دست بیعت با ولایت(درحصه غیبتش)داد؛ صورت اخیری یافته است که فیض بیشتری طلب می کند: • ثبوتاً این فیض، جریان اراده الهی در اراده عمومی مردمِ متولی به ولایت است. • اثباتاً ترجیح تشخیص و عمل مردم بر جمع ها و گروه های نخبگی است. 🔰کتابچه با مسمای" " اثر فاضل ارجمند با استناد به بیّناتی از فرمایشات امامین انقلاب مشحون این دو مقام برای مردم است: 1️⃣ در صفحه۱۹و۲۰ می نویسند: 《 امام معتقد بود اگر تصدی گری حکومت توسط یک انسان موحد امر موجهی است، تنها برای آن است که خواست و اراده مشروع مردم را در جامعه جاری کند البته همانطور که از پیام تبریک ۱۲فروردین برمی آید او خواست و اراده فراگیر مردم را مظهر اراده حق تعالی می دانست》 در صفحه۳۶ می آورند:《درمکتب اسلام که امام، ذهن و دل خود را بدون پیش داوری به آن سپرده بود و هر آموزه ی برجسته ای را به جان خریده بود، قاطعانه گفته شده که اراده ی الهی به دنبال اراده عمومی مردم به میان خواهد آمد و طبعاً تغییر و تحول ها و معجزه های بزرگ اجتماعی با تغییر مردم در خود ایجاد خواهد شد. به همین جهت، حضرت امام یک نصیحت بیشتر نداشتند و آن این که بی معطلی به خاطر خدا به پا خیزید. حضرت امام برای دست یابی به آستان آن ناموس بزرگ الهی( تحول عمومی مردم) بر وحدت کلمه تاکید پرتکراری داشتند و دست خدا را همراه جماعت می دانستند》 این نگاه راهگشا به آنجا می کشد که ولیّ " من انفسهم" بوده/گردد. چنانچه از امام عزیز نقل می کنند:《 بارها گفته ام من با شما یکی هستم و رهبری در کار نیست》(مقام مردم ص۲۰) 2️⃣درصفحه ۲۳ نگرانی امام(ره) را چنین تصویر می کنند: 《 بعد از انقلاب نگران بود به نام اسلام و حکومت اسلامی، مردم را از صحنه کنار بزنند و نوعی نخبگی مذموم بلکه مشکوک و آفت دار یا آسیب پذیر را بر این کشور حاکم کنند》 از امام به جا نقل می کنند:《این ها می خواهند با شیطنت هایشان کار خودشان را انجام بدهند . آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است... و مابسیار ضرر خوردیم و آن ها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده. حالا می گویند که سیاست حق مجتهدین است. یعنی در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه ی سابق بدتر است برای ایران. ما اگر نظارت نکنیم، یعنی ملت اگر نظارت نکنند در امور دولت و مجلس و همه چیز، اگرکنار بروند،بسپارند دست این ها و بروند مشغول کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهی بکشد》(ص۲۲و۲۳) از رهبر انقلاب هم نقل می کنند:《توده های مردم ،اصل و تعیین کننده و تصمیم گیرنده اند و آنها هستند که جریانها را هدایت می کنند》(ص۳۱) از همین جا سپردن کارها به مردم ترجیح می یابد که نمونه هایی در "مقام مردم" شمارش و توضیح داده شده است. از نقطه مقابلش به درستی گلایه شده :《 بنام ملت ،دولتی فربه پدید آوردن و علی رغم رهنمودهای مکرر امام همه چیز را دور و بر خود جمع کردن و نهادهای مردمی چون جهاد سازندگی را گام به گام به نابودی کشیدن رویه و خواست و منطق و بینش مردمی امام نبوده و نیست》(ص۴۱) 🔰"مقام مردم" نکاتی بیش از اینها دارد که غیر از تحلیل و توجیه رویه رهبر انقلاب در تجربه مذاکرات و برجام ، می تواند مبانی درست نگاه انتقادی بر برخی رویه های نخبه گرا مقابل رویکرد مردم گرا باشد. سپاس و دست مریزاد به استاد ارجمند حاج آقا فلاح شیروانی، ان شاء الله توشه راه جوانان انقلابی واقع شود. محسن قنبریان ۲۴مهر۱۴۰۰ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
36.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ| «یا رسول الله! شاور هم فی الامر » همان "الامر" که "اولی الامر" دارد، همان "شاورهم" هم دارد. یعنی حکومتی که "ولی" دارد، وجوب مشورت هم دارد! به حسب نقل پیامبر(ص) هیچ منصبی را بدون مشورت نصب نکرد! به حسب نامه۵۰ امیرالمومنین(ع) جز در احکام شرعی در همه امور حکومت با مردمش مشورت می کرد! هیئت لبیک مشهد حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۲۰-درسهای نهج البلاغه.mp3
12.43M
📖سلسله بحث جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰ 🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون ۱۰۸ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian