eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
• شهادت می دهم که همواره در صحنه ها و حوادث مختلف انقلاب اسلامی حاضر و اهل تقوا و صداقت است. مروج اندیشه های درست دینی بوده، پیگیر حقوق مردم خصوصا مستضعفین با رعایت عقلانیت و چارچوب قانون است. فعالیت های او موجب دلگرمی دوستداران انقلاب اسلامی بوده و در این مسیر هیچ گونه سوء رفتار و خلاف شان روحانیت از ایشان ندیده ام. • او اما حالا به ۶ماه حبس قطعی از سوی دادگاه ویژه روحانیت محکوم شده است. تلاشها برای رضایت شاکی، جواب نداد. اقرار نامه رسمی صاحب پیج اینستاگرامی مورد استناد (که غیر ایشان است) اثر نکرد! • کاش میشد چون ماجرای قصاص خواهی عکاشه از پیامبر(ص)، که حضرت صدیقه(ع)، حسنین(ع) را برای تحمل قصاص فرستاد، -بلاتشبیه- جای او تحمل مجازات می کردم! چون واقعا به حسن نیت و خیرخواهی او باور دارم. محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۸ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔺 تحریف مفاهیم 🔹 جنبش دانشجویی باید سر مفاهیم انقلاب اسلامی حساس باشد. 🔸 مادر همه‌ی جهادها، جهاد تبیین است. 🎙️ حجت‌الاسلام محسن قنبریان 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
🔸🔷 در نشست رونمایی از دومین گزارش پیوست‌نگاری عدالت اجتماعی: 💠 قنبریان: پیوست عدالت صورت نوعیه سیاست‌ها است/ تراب‌زاده: مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه در بزنگاه موفقیت یا شکست است. 🔹 آئین رونمایی از اثر «پیوست عدالت طرح مالیات بر عایدی سرمایه» به همت هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادقعلیه‌السلام برگزار شد. 🔸 حجت‌الاسلام قنبریان در این نشست ضمن تقدیر از کوشش صورت گرفته در پیگیری مطالبه سال ۱۴۰۰ رهبر انقلاب اسلامی در تدوین پیوست عدالت لوایح و طرح‌های راهبردی کشور در حوزه‌های مختلف، با اشاره به جایگاه مؤثر پیوست عدالت در فرآیند نظام‌سازی و تصمیم‌گیری ملی افزود: «پیوست عدالت عارض بر سیاست‌های عمومی نیست که اگر چنین تلقی باشد، تقلیل ارزش عدالت اجتماعی است. ارزش عدالت به‌عنوان یکی از معقولات ثانی، وصفی از اشیا و نحوه‌ای از بودن و سنخی از وجود است؛...» 🔹 در ابتدای این نشست، محمدصادق تراب‌زاده با اشاره به مسیر طی شده در تعامل با وزارت امور اقتصاد و دارایی برای نگارش پیوست عدالت برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مصوب اردیبهشت ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی)، با اشاره به تعریف اصیل و ذاتی پیوست عدالت درون یک برنامه (نه صرفاً توجیه‌گر) به جزئیات این مصوبه با زبان عدالت اجتماعی پرداخت. 📑 برای مطالعه متن کامل گزارش می‌توانید به این نشانی مراجعه کنید (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔@rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔶 گزیده‌ای از نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی مالیات بر عایدی سرمایه 🎞️  بخش دوم: پیوست عدالت، صورت نوعیه‌ همه سیاست‌هاست. 🎙️ حجت الاسلام و المسلمین قنبریان (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔@rushdisu
گزارش استاد قنبریان - نشست حجاب.pdf
7.28M
🗓 ۵ کلان ایده محتوایی برای منبر با موضوع "تبیین حجاب در منبر" 🔅 با ارائه حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن قنبریان 💠 کاری از مجمع خطبا اصحاب الصاحب علیه السلام ✅ کانال رسمی مجمع🔻 https://eitaa.com/joinchat/2801074347Ca3694db51f
💢 نگاهی دوباره به روایتی معروف شب شهادت امام صادق(ع) / مسجد دانشگاه تهران / حجت الاسلام والمسلمین قنبریان ▫️یک روایت از ۳ امام! قَصَمَ [یا: قَطَع] ظَهری اثنان: عالم مُتَهَتِّک و جاهل مُتِنَسِّک... دو کس پشت مرا شکستند: عالمی که پرده دری می کند و نادانی که مناسک می گذارد... این روایت با اختلاف اندک از پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است! ❓ امامت می خواهد چه کند که ایندو کمرش را می شکنند؟! طرح و برنامه کلان پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) چه بوده ؟! ایندو چگونه در آن خلل می کنند؟! ❗️جواب در یک جمله: پیامبر(ص) می خواهد "اسلام سیاسی ای" جهانی کند و سپس اسلام را به "ایمان " و "ایقان" برساند و "اسلام عقیدتی و مناسکی" را موجب شود. حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) در همان راستا می خواهند "تشیع سیاسی" را گسترش و از درون آن "تشیع عقیدتی و مناسکی" را رقم زنند. ⬅️ جاهل متنسک، مانع گسترش اسلام و تشیع سیاسی و عالم متهتک مانع ساخت اسلام و تشیع عقیدتی و مناسکی می شود؛ از اینجا کمر می شکنند! ✔️ تفصیل: 1⃣ تابلوی اسلامِ سیاسی پیامبر(ص): آیه ۶۴ آل عمران، پیامبر دستور می یابد اهل کتابِ زمین را ندا دهد: تعالو الی کلمة سواء بیننا و بینکم: بالا بیایید به آنچه بین ما و شما مشترک است. آن چیست؟ الّا نعبدَ الا الله و لا نُشرک به شیئاً و لا یَتَّخِذَ بعضُنا بعضاً ارباباً من دون الله... فقط پرستش خدای یگانه و اینکه کسی را جای خدا "ارباب" نگیریم! حتی از عالمان دینی(۳۱ توبه)! ارباب در استعمال قرآن ضد "ولایت" است ؛ همان "حکومت تملیکیه" ای است که محقق نائینی در تنبیه الامة می گوید؛ همان شاه و سلطان و امپراطور و استبداد دینی است. • اولا این دعوت به اسلام سیاسی است نه عقیدتی و مناسکی! چون اعتقاد به نبوت رسول الله(ص) که شروع اعتقاد اسلامی است درش نیست. نمی گوید کعبه جای بیت المقدس، نماز جای عشاء ربانی، مسجد جای کلیسا که بشود اسلام مناسکی. می گوید علیه اربابهای زمین بپاخیزیم! این اسلام سیاسی است که با مسیحیت و یهودیت عقیدتی و مناسکی قابل جمع است. • دوم اینکه اینرا تعالی می خواند(تعالو...) نه تقلیل! این یک کار پیامبرانه و بزرگ است. اول تشکیل جبهه مستضعفین در مقابل مستکبرین بعد تکمیل عقاید و تصحیح مناسک. همان است که امام می فرمود از ناقوس کلیسا هم صدای مرگ بر آمریکا شنیده شود! 2⃣ تابلوی شیعه سیاسی حضرت امیر(ع): خطبه ۴۳ و ۵۴ درباره قتال با قاسطین (دشمن اصلی) می فرماید زیر و روی آنرا را بررسی کردم، ندیدم الا اینکه جنگ کنم یا به آنچه رسول الله آورده کافر شوم! این در حالی است که در سپاهش به مناسک خلفای گذشته نماز می گزارند و نافله را به جماعت می خوانند !(الکافی ج۸ص۵۸و۵۹) این یعنی تشکیل جبهه واحد علیه طاغیه اسلام(بنی امیه) -بگو: شیعه سیاسی- ولو با مذاهب فقهی و عقیدتی مختلف ! 3⃣ تابلوی تشیع سیاسی امام صادق (ع): منصور عباسی که تثبیت کننده حکومت بنی عباس بود و دشمن اصلی امام صادق(ع) درباره امام صادق(ع) چند جا تصریح می کند: 《 این استخوان گلوگیر من است و از عالم ترین مردم》(بحار ج۵۹ص۳۳۹) 《 این استخوان گلو گیر خلفاء است که نمی شود تبعیدش کرد و نه او را کشت!》(امالی صدوق ص۷۱۰) دقت می کنید امامت چه راهی طی کرد؟ روزی حضرت امیر می فرمود: صبر می کنم در حالیکه در گلویم استخوان است...(خ۳) ؛ حالا در امام ششم کار به جایی رسیده که امام استخوان گلوگیر خلیفه عباسی با آن قلمرو وسیع است. منصور، امر امام صادق(ع) را ولو با شمشیر خروج نکند، مهمتر و غلیظ تر از امر عبدالله بن حسن(خروج حسنی ها با شمشیر) می داند.(بحار ج۴۷ص۱۹۹) منصور جایی گفت:《 چه کسی می تواند مرا از جعفر بن محمد معذور دارد با اینکه او با محمد بن عبدالله بن الحسن در بعضی کارها موافقت نموده مثل کسی است که یک قدمی به جلو گذاشته است و قدمی به عقب او می گوید من از محمد بن عبدالله بن الحسن فاصله می گیرم اگر در قیام خویش پیروز شد، حکومت از من خواهد بود و اگر دیگری به حکومت برسد من خود را حفظ نموده ام به خدا قسم اورا خواهم کشت!》(بحار ج۴۷ص۱۹۲) توجه دارید؟! حمایت ضمنی از آن قیامها و مبارزات، حمایت از شیعیان ۱۲ امامی و تشیع مناسکی نیست؛ حمایت پنهان از شیعه سیاسی است . حسنی ها ، زیدی اند نه شیعه کامل عقیدتی و نه مناسک جعفری را رعایت کامل می کنند! ❓ چنین دید و سیره ای را جز از امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی چقدر دیده اید؟! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
💢 نگاهی دوباره به روایتی معروف شب شهادت امام صادق(ع) / مسجد دانشگاه تهران / حجت الاسلام والمسلمین قنبریان ❗️هم زمان امام صادق(ع)، رئیس مذهب تشیع هم هست. یعنی چه؟! تشیع که ساخت پیامبر(ص) و اولین امامش، علی(ع) است؛ چرا امام صادق(ع) رئیس مذهب است؟! چون ایشان (همزمان با ساخت جبهه تشیع سیاسی) ، عقیده و مناسک درست اسلام را تعلیم و نشانه گذاری می کند تا "اسلام و تشیع عقیدتی و مناسکی" هم گم نشود. در مبارزات علیه طواغیت تفصیل عقاید درست و مناسک منطبق با شریعت بی اهمیت و مندرس نشود!(دقت کنید) چنین توجه دو وجهی (تشیع سیاسی / تشیع عقیدتی) است که امامت ایشان را یک فرصت بی نظیر برای شیعه کرده است. ▫️ ضربه عالم و جاهل! دوقاعده مهم: ۱. علم باید موجب خشیت و التزام عملی و به تعبد و تنسُّک بیانجامد (در اینباره روایات بسیارند) ۲. مناسک و شعائر و... باید از سر علم و همه جانبه نگری باشد، نه جهل؛ و الا خرافات، افراط و... موجب فرار مردم می شود. از همین جهت بود که در ادامه روایت امام صادق(ع) فرمود:《 عالم متهتک با پرده دری اش مردم را از علمش باز می دارد و جاهل متنسک با جهلش مردم را از مناسک باز می دارد》.(عوالی اللآلی ج۴ص۷۷) ⬅️ عالم متهتک مانع عقیدتی و فقهی سازی سبک زندگی مردم است! چه او که حجاب را کم ارزش جلوه می دهد (و چه خیریه بازها و وقف بازها) مانع تحقق عفاف و پوشش اسلامی می شوند! روحانی ای که سر منبر حجاب را با ربا و زنا مقایسه و می خواهد از ارزش آن بکاهد، بگوید تنباکو رتبه چندم در شریعت دارد؟! به تعبیر برخی فضلا و محققان تنباکو هم درون شریعت یک مباح بود اما در شرایط مواجهه استعمار با کشور اسلام شد "در حکم محاربه با امام زمان"! این تعبیر میرزای شیرازی شدت بیشتری از حرام بودن دارد. حالا مجتهد زمان شناس دیگر بگوید: کشف حجاب حرام سیاسی است چیزی غیر از همان مشرب است؟! امروز حجاب سنگر مقاومت در مقابل تمدن برهنه غرب است مثل ترک تنباکو که نقطه مواجهه با قرار داد استعماری داشت. این درس را از فاطمه زهرا(س) باید گرفت که خود دین و آیین (نه فقط دینداران) هم نظم و آرایشی دارد: جعل الله.‌.. اطاعتنا نظاماً للملة: خداوند اطاعت ما را نظم بخش دین قرار دارد. (الاحتجاج ج۱ص۱۳۴) یعنی وقتی حسین (ع) کربلا می رود، الیوم عاشورا! الیوم کربلا! کسی مکه بماند و مشغول حج واجب هم بشود، متدین نیست! ⬅️ جاهل متنسک هم مانع پیشروی تشیع و اسلام سیاسی می شود! ذره ای می کند و دور امامت را خالی می گذارد! سر مناسک شیعی و عقاید شیعی می ماند، جبهه بزرگ تشیع سیاسی در اهل سنت و... را می شکند! برخی هیاتها این درسها را پاس نکرده اند! برخی روضه ها و تعابیر چنین می کند! به نحوی سر از حجاب می ماند که کم حجاب درون جبهه مبارزه علیه طواغیت کنار ولی خدا نماند! مسجد آورده شده را، کفش از پایش در نمی آورد؛ بیرونش می کند! آن جاهلی که تازه مسلمان را صبح مسجد برد تا ظهر به نماز و...بست و موجب فرار او شد ، قصه نیست؛ روایت عماربن ابی الاحوص از امام صادق (ع) است. به او در اینباره فرمود:《 برآنها سخت نگیرید آبا نمی دانی حکمرانی بنی امیه بر شمشیر و خشونت و جور استوار است و حکمرانی ما بر رفق(مدارای فعال) و پیوند اجتماعی و وقار و تقیه و حسن برخورد و ورع و تلاش استوار است؟ پس مردم را اینچنین ترغیب کنید》. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نگاهی دوباره به روایتی معروف شب شهادت امام صادق(ع) ۱۴اردیبهشت۱۴۰۳ مسجد دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان ▫️یک روایت از ۳ امام! قَصَمَ [یا: قَطَع] ظَهری اثنان: عالم مُتَهَتِّک و جاهل مُتِنَسِّک... دو کس پشت مرا شکستند: عالمی که پرده دری می کند و نادانی که مناسک می گذارد... این روایت با اختلاف اندک از پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است! ❓ امامت می خواهد چه کند که ایندو کمرش را می شکنند؟! طرح و برنامه کلان پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) چه بوده ؟! ایندو چگونه در آن خلل می کنند؟! ❗️جواب در یک جمله: پیامبر(ص) می خواهد "اسلام سیاسی ای" جهانی کند و سپس اسلام را به "ایمان " و "ایقان" برساند و "اسلام عقیدتی و مناسکی" را موجب شود. حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) در همان راستا می خواهند "تشیع سیاسی" را گسترش و از درون آن "تشیع عقیدتی و مناسکی" را رقم زنند. ⬅️ جاهل متنسک، مانع گسترش اسلام و تشیع سیاسی و عالم متهتک مانع ساخت اسلام و تشیع عقیدتی و مناسکی می شود؛ از اینجا کمر می شکنند! 🎵تفصیل را در فایل صوتی بشنوید چکیده سخنرانی را اینجا بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ما در اتحاد دل‌ها عقب ماندگی داریم 🎙 حجت الاسلام و المسلمین 🏴 مراسم عزاداری شهادت امام صادق علیه‌السلام 📥 دریافت نسخه باکیفیت تصویری 🕌 مسجد دانشگاه تهران 🚩 هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 《 @m_ghanbarian 》 《 @ashabolhossein_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا امام صادق رئیس مذهب شیعه تلقی می‌شود؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین 🏴 مراسم عزاداری شهادت امام صادق علیه‌السلام 📥 دریافت نسخه باکیفیت تصویری 🕌 مسجد دانشگاه تهران 🚩 هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 《 @m_ghanbarian 》 《 @ashabolhossein_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حکومت مردم یا حکومت فقیه؟ 🔸گفتگو با محسن قنبریان 🔻در نگاه اسلام، حکومت بدون رضایت مردم نامشروع است. ابتدای انقلاب در مذاکرات قانون اساسی بحث شد که حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت معیار است یا ولایت فقیه؟ استدلال بهشتی این بود که ولایت فقیه ذیل حاکمیت ملی قرار می‌گیرد. ✅ کامل ببینید و قضاوت کنید! 🎞 فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد 🎞 فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد ☑️ @m_ghanbarian
🔲 غزه ؛ بازتعریف عمارت و خراب مسجد! • قرآن آبادی مسجد را به شیکی ساختمان و زخارفش نمی داند؛ به ایمان و اقامه و نترسیدن از غیر خدا می داند: إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللّه ِ مَنْ آمَنَ بِاللّه ِ وَاليَومِ الْاخِرِ وَأَقامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَا اللّه َ فَعَسَى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ المُهْتَدِينَ.(توبة:۱۸) • ابوذر وقتی از معنای عمارت مساجد پرسید، رسول الله(ص) به نوع مصالح و معماری پاسخ نداد؛ به کارهای آدمیان در آن، عمارت را معنا کرد؛ که: در باطل فرو نروند، به لهو و بیهوده مشغول نباشند، پی سود و تجارت در آن نباشند...(مکارم الاخلاق ج۲) • برای اینکه باور کنی عمارت مسجد به بناء اش نیست؛ به مومنین در آن است؛ روایات مساجد آخر الزمان، تعبیری شایع دارد: مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَ هِیَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى در بناء آبادند اما در هدایت خراب! (بحار ج۱۴) مساجد پرزخارف زمانه ما را می گوید. اصلا خودِ مسجدالحرام و مسجد النبی کنونی را می گوید که با همه شکوه ظاهرش، نترسیدن از غیر خدا درش جرم است و مجازات دارد! • غزه این ماه ها تمثال "لم یخش الا الله" است؛ دقیقاً نقطه مقابل مساجد آخرالزمان: بنای مساجدش ویران، اما در هدایت آباد! • انگار ذیل آیه ۱۸توبه آنها را نشانه گرفته: فَعَسَی اُولئِکَ اَن یَکُونُوا مِنَ المُهتَدین: پس امید است که اینان رهیافتگان باشند! کج راه ها، معلوم تر و راه، نمایان تر شد! محسن قنبریان ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 امام صادق(ع) به علماء (و متدینینی) که حرف حقی دارند توصیه کرد: جبّار و زورگو نباشید که رفتار باطلتان، حرف حق تان را از بین ببرد! (لاَ تَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ). (الکافي، ج۱، ص۳۶) به زنان و دختران باز هم باید گفت: مقیاس و معیار اسلام، کتاب خدا و سیره ائمه اطهار(س) و برخورد عالمان ربانی است؛ اما به جامعه متدینان هم باید تذکر داد که مواجهه و برخورد اشتباه، حرف حق را از بین می برد! حتی اگر دختران بی حجاب، بی ادبی کنند مجوز نمی شود مقابله به مثل کرد؛ چون برخورد این طرف پای اسلام نوشته میشود. امیرالمومنین(ع) به یارانش درباره زنان شامی ای که در صفین با باغیان حاضر بودند هم می فرمود: "زنان را با اذيت و آزار به هيجان نياوريد، هر چند آنها به شما دشنام دهند و به سرانتان بدگويى کنند". (نامه۱۴ نهج البلاغه) محسن قنبریان 📲 ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
📚 به مناسبت ایام"نمایشگاه کتاب" کتبی که به مناسبت های مختلف در این کانال معرفی شده را احصا کردیم 💠 کتاب همسایه های خانم جان: https://eitaa.com/m_ghanbarian/4898 💠انقلاب ما: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3730 💠 امربه معروف و نهی از منکر در اسلام از مایکل کوک: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3654 💠 مساله حجاب و نظام حقوق زن در اسلام https://eitaa.com/m_ghanbarian/3636 💠 کتاب نظام امارت اسلامی [نگاه طالبان به زن] https://eitaa.com/m_ghanbarian/3628 💠 موقیعت زن از نظر اسلام شهید بهشتی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3517 💠 امیدواری آموخته شده https://eitaa.com/m_ghanbarian/3446 💠 حجره شماره دو: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2900 💠 آزادی یعنی آزادی: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2320 💠کتاب روحی جان سلام: https://eitaa.com/m_ghanbarian/4115 💠 پدر معنوی حزب الله https://eitaa.com/m_ghanbarian/1015 💠 کتاب آسمانی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1010 💠 اقتصاد مقاومتی: https://eitaa.com/m_ghanbarian/325 💠کتاب سرباز مکتب: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3664 💠 کتاب رسم جهاد: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2494 💠 نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2450 💠 معرفی کتاب مقاوم مردم: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2588
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 پیوست دخترانه تاریخ! حجت الاسلام قنبریان مراسم گرامیداشت حضرت معصومه(س) و هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران ۲۱اردیبهشت۱۴۰۳ • نقاط عطف تاریخ عمدتا مردانه-زنانه: آدم-حوا، ابراهیم-هاجر، موسی-مادر و آسیه، عیسی-مریم، محمد-خدیجه، علی-فاطمه، حسین-زینب، رضا-معصومه و... ⬅️ تاریخ، "انسانی" است اما این تقارن ها هم اتفاقی نیست... • کمی بیشتر درباره مریم(س)؛ "لیس الذکر کالانثی" چه می گوید؟! • حدیث امام رضا(ع) از پیامبر(ص): خدا به دختران مهربان تر است! • وقتی زنان و دختران در مسیر قهر باشند: - تخفیف های حدود زنان! - روش مواجه با زنان باغی و مشرک ⬅️ نقطه مهم مواجهه تمدنی و تمایز ما با غرب وحشی؛ نحوه برخورد با زنان و دختران قانون گریز و مجرم! • وقتی زنان و دختران در مسیر مهر باشند: • پیوست های زنانه و دخترانه تاریخ: - هاجر و تغییر ریل به شاخه اسماعیلی نبوت ابراهیم! - سفرهای مریم(س) به عراق در قرآن و حدیث! - تا سفر فاطمه معصومه(س) و پیوست دخترانه به مهاجرت امام رضا(ع) 📲 ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
🔘 پیوست دخترانه تاریخ! حجت الاسلام قنبریان مسجد دانشگاه تهران/ ۲۱اردیبهشت۱۴۰۳ • نقاط عطف تاریخ و تغییر ریل های تمدنی عمدتا مردانه-زنانه رقم خورده است نگاهی با دور تند به شخصیت های قرآن کریم موید آن است: - آدم/ حوا - ابراهیم/ هاجر - سلیمان/ بلقیس؛ تنها پادشاهی در قرآن که استکبار کنار گذاشت و تسلیم انبیاء شد! - موسی/ مادرش/ آسیه آیه ۷قصص آیه عجیبی است قبل از موسی(ع)، مادر در فرار از جنود فرعون کنار نیل قرار گرفت؛ به او وحی شد و نترسید و بچه را به دریا داد! - مریم/ عیسی - محمد/ خدیجه/ فاطمه - علی/ فاطمه/ و... - حسین/ زینب - رضا/ معصومه - و... ❗️تاریخ سازی در کنار هم بودن این دو صنف است. در نوادری که نقش منفی بوده(همسر نوح) باز در بعضی، دخترانی بجای آن زن منفی(دختران لوط) نقش آفریده اند! ⬅️ تاریخ، پدیده ای "انسانی" است و نباید جنسیتی دید اما خوانش صرفا مردانه هم روا نیست. این همه تقارن در قرآن اتفاقی نیست. • برخی از زنان و دختران، "مقدمه" و برخی "موخره" اند ؛ بدون این پیوست حرکت ناقص است. • مریم(س) ، دختر قرآن! در ماجرای نذر مادر مریم(س) جا دارد بپرسیم: مادر به چه حقی باوجود ولی شرعی(پدر) نذر می کند بچه اش برای معبد باشد؟! قیمومیت مادر شایسته اقلا در فقدان ولیّ شرعی ثابت است؛ اینجا چه؟!... ❓ لیس الذکر کالانثی (پسر مثل دختر نیست!) چه می گوید؟! دو احتمال: - سخن مادر مریم باشد ؛ یعنی پسر بهتر از دختر است! - سخن خداوند؛ دختر (یا اقلا این دختر) بهتر از پسر (یا پسری که خواستی) می باشد! پسری می خواستی که خادم معبد شود جارو کند و عبادت منحرف جاری را انجام دهد؛ خداوند دختری به تو داد که مادر مسیحا شود و معبد را ارتقاء دهد، تحریف را بزداید و دین را تازه کند. این بدون مقدمه گی مریم(س) شدنی نیست. مریم(س) مثل هر مادر، مقدمه فرزند نیست؛ مریم(س) با کرامت و تعالی اش مقدمه، ظهور کلمه پروردگار است!(دقت کنید) ❗️سفرهای مریم(س) به عراق! قرآن تصریح به دو سفر دارد: ۱. آیه۲۲ مریم؛ "مکاناً قصیاً" روایات ذیل این آیه، تصریح دارد از دمشق(فلسطین) به (طی الارض) کربلا آمد و در جای قبر کنونی سیدالشهدا(ع)، عیسی(ع) را به دنیا آورد و همان شب برگشت! ۲. آیه۵۰ مومنون: وَآوَيْنَاهُمَا إِلَىٰ رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ: عیسی و مریم را در مکانی مرتفع و وسیع که جای زندگی و دارای آب جاری بود سکونت دادیم! سخن از آوردن هردو است (آویناهما) و همینطور "قرار داشتن" (ذات قرار) و... ؛ پس غیر از سفر اول است. روایات ذیل این آیه هم: "ربوه" را کوفه و "قرار" را مسجد و "معین" را فرات معرفی می کند. در یکی از این روایات راهبی مسیحی در براثا را خانه مریم و عیسی می خواند (انّک تنزل ارضَ براثا بیتَ مریم و ارضَ عیسی) و حضرت امیر(ع) هم صحه می گذارد (قال: ارض براثا هذه بیت مریم) ⬅️ این مدت منزل کردن در عراق حتما آثاری داشته که ای بسا مسیحتی در عراق و کنش هایی بخصوص از زنان در تاریخ بدان منتسب باشد! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔘 پیوست دخترانه تاریخ! حجت الاسلام قنبریان مسجد دانشگاه تهران/ ۲۱اردیبهشت۱۴۰۳ خدا به دختران مهربان تر است! امام رضا(ع) از پیامبر(ص) حدیث کرد که : خداوند بر زنان رئوف تر از مردان است! این شامل هردو صورت خوبی و بدی زنان میشود! ✔️ در جانب قهر: وقتی دختران دچار اشتباه و گناه میشوند: ۱. تخفیف های حدود شرعی در برخی گناهان زنان: - حد قوادی (واسطه گری در فحشاء) فقط ۷۵ضربه شلاق (مردان بار دوم تبعید و تشهیر) - زنای به عنف، ۱۰۰ضربه شلاق (در مرد، اعدام) - زنا با نابالغ، ۱۰۰ ضربه شلاق (در مرد ، اعدام) - همجنس بازی، ۱۰۰ ضربه شلاق (در مرد، اعدام) - ارتداد، حبس ابد (مرد، اعدام) - و... ۲. مواجهه با زنان لشکر مشرکان و باغیان: امیرالمومنین(ع) در نامه ۱۴ نهج البلاغه به لشکریان خود در صفین نوشت: زنان را با اذیت به هیجان نیاورید؛ ولو آبرویتان را بریزند یا رهبرانتان را دشنام دهند! ما در صدر اسلام هم مامور بودیم از آنها دست بکشیم ولو مشرک بودند! ⬅️ حتی مشرک و در لشکر باغی بودن مواجه متفاوتی نسبت به مردان دارد چه رسد به جرم های دیگر. نقطه مواجهه تمدنی ما با غرب وحشی یکی همین جاست که وقتی او وحشیانه دختری را به جرم حمایت از فلسطین با موهایش می کشد، ما حتی زن مجرم را جور دیگر جلب کنیم. این خط گذاری بین اسلام علوی با داعش و غرب وحشی بسیار مهم است. ✔️ در جانب مهر: وقتی دختران راه ایمان و صلاح را طی کنند: • هاجر، مقدمه است برای تحقق درخواست ابراهیم(ع): واجعل لسان صدق فی الاخرین! فقط مادر اسماعیل نیست؛ مقدمه انتقال نبوت و خاتمیت در شاخه اسماعیلیِ حضرت ابراهیم (ع) است. ابراهیم با شاخه اسحاقی ماند و بنی اسرائیل پدید آمد؛ اما هجرت هاجر و نوازدش به مکه و بروز آیات الهی آنجا (زمزم و منا و ...) آنجا را مهیا کرد برای وقتی که مسکنت و ذلت بر بنی اسرائیل زده شد و پیامبر خاتم در شاخه اسماعیلی و در مکه ظهور کرد! این هاجر را در تاریخ تمدن ساز ابراهیم ( س) میشود ندید؟! • از خدیجه و فاطمه و زینب و دهها و صدها زن و دختر دیگر که زیر نور این خورشیدهای درخشان کم فروغ شده و کمتر دیده ایم بگذرم... • فاطمه معصومه(س) نماد کامل دیگری از آن زنان است با او و همزمان او هم ۱۸خواهر دیگر، حمیده همسر امام صادق(ع)، ام احمد(مادر شاهچراغ) و... می درخشند. او فقیهی است که سؤالات علمای قم را در مدینه در غیاب پدر جواب می دهد و در هجرت خود در پی برادر، در قم دفن میشود و آن را مرکز علم و فقاهت در آخر الزمان می کند. • صوت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🌀 فروش اقساطی! • این دو بنر کنار هم، دو مغازه در دنیاست هردو با فروش اقساطی! • "یشری نفسه" هم فروش است؛ فروش عمر به خدا به شکل اقساطی! مغازه ای در نابازارِ زمین که هر فروشنده ای زندگی ابناء بشر را با اقساط عمرش تامین می کند؛ برای آب و نان غزه و یمن یا عِرض و جان النبل و الزهراء! دادن قسط آخر، گرفتن ثمنِ نامیرایی و "عند ربهم یرزقون" است! "بشارتِ دنبال کنندگانی" هم اشانتیون می گیرد! (یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم). لذا به شکل شبکه ای توسعه می یابد و تا طوفان پیروزی ایثار بر استئثار پیش می رود! چون در نابازار است، شعب فروشگاه در همه نقاط زمین منتشر است؛ از خیابان تا بیابان! شعبی به بزرگی یک جبهه و مرز یک کشور تا به کوچکی یک دستفروش و کلمه حقی نزد یک جائر! • فروش اقساطی وسائل نوی منزل به بازنشستگان هم خرید عمر آنهاست؛ البته در مغازه ای در بازار مصرفیِ زمین! اول باید مجابش کنی که تا لوکسیزم هست، زندگی باید کرد؛ با هر کالا، نو باید شد! بعد زنجیره ای ها باید با دامپینگ قیمت، در دام بیاندازند! وقتی فروشگاه های کوچک را بلعیده و با بانک ها بستند و برایش به صرفه جلوه کردند، زالوی کار و عمرش میشوند! انحصار شعب در گرو از نان انداختن هزاران مغازه خُرد است؛ تا فقط او نیاز تازه بسازد و عمر جوان و پیر بخرد؛ برای خرید از او بیشتر کار کنند و مصرف شوند! در قسط آخر صاحب لباسشویی ای شده که عمرش را شسته و تازه مدل جدیدش آمده است! اشانتیون هم دارد: تخفیف خرید بعدی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسلام مخالف برابری است؟ 🔸گفتگو با محسن قنبریان 🔻در مسائل سیاسی، مساوات و برابری داریم، اما در مسائل اقتصادی این‌گونه نیست. اگر اول از همه آزادی خرج عدالت نشود، کانون‌های قدرت و ثروت از آزادی علیه توده‌ها استفاده خواهد کرد. برخی تصور می‌کنند برای برابری باید عنصر دین را کنار بگذاریم، در حالی که در این صورت، (مانند کشورهای غربی) پول جایگزین دین خواهد شد. ✅ کامل ببینید و قضاوت کنید! 🎞 فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد 🎞 فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خداوند به زنان و دختران مهربان‌تر است 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه،۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران 🚩 هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 《 @m_ghanbarian 》 《 @ashabolhossein_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نحوه برخورد امیرالمؤمنین با زنان خطاکاری که علیه او قیام کرده بودند چگونه بود؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه،۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران 🚩 هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 《 @m_ghanbarian 》 《 @ashabolhossein_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زینب کبری(س) و فاطمه معصومه(س) مسیر تاریخ را عوض کردند 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه،۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران 🚩 هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 《 @m_ghanbarian 》 《 @ashabolhossein_ir
🗓 نامسئله‌گیِ تعطیلی، کج‌مسئله‌گیِ شنبه! مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چه‌زود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورت‌بندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند! چنین بحث‌هایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگ‌ترکردنِ نامسئله‌هاست. ❓«مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورت‌بندی می‌شود؟! ❗️«مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورت‌بندیِ خاص شود، «مسئله» متولد می‌شود. اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورت‌بندی‌ها «نامسئله» می‌سازد. اگر در نظام اندیشه‌ایِ ناخودی صورت‌بندی شود، «کج‌مسئله» ساخته می‌شود! «حلّ مسئله»، تابع کشف و صورت‌بندیِ درست است. نامسئله، حلّی ندارد و کج‌مسئله، حلّی غلط در پی دارد! ❓باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجه‌ای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورت‌بندی شده است؟! مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و...) کدام مشکلِ واقعی را نمی‌بینند؟! ❓کاهش یا افزایش ساعت کار هفتگی(۴۴ساعت)، مشکل اصلی است یا بهره‌وریِ پایین و غیرمفیدبودنِ ساعات اشتغال؟! ❓ اگر این آمارهای کارِ مفید درست باشد: - سرانه، ۸۰۰ساعت در سال! - روزانه، متوسط ۲ساعت مفید (در ادارات ۲۲دقیقه)! ⬅️ تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) چه اثری در آن دارد؟! وقتی سهم اول عوامل متعلق به: تبعیض در محیط کار، ضعف مدیریت و نظارت، انباشت نیروی کار، نامتناسب‌بودن با دست‌مزد و... است!؟! ❗️ مشکل اصلیِ ، کم‌رونقیِ اقتصاد بازرگانی -آن‌هم عمدتاً واردات‌پایه، و فقط برای بخشی از تجّار- است یا کم‌رونقیِ تولیدِ داخلی؟! کم‌رونقی و عدمِ جهش تولید، به تعطیل‌کردن (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است یا به نبودِ «نظام متوازن تأمین سرمایه» و «دست‌مزد عادلانه»؟! ❓«مردم‌پایه‌کردنِ پیشرفت» با «گسترش مالکیت/انتفاع برای عموم»، عنصر اصلیِ رشد اقتصادی و هم‌زمان عدالت اجتماعی است؛ چرا از این مسئله‌های درجهٔ یک هیچ مصوبه‌ای یا نظارتی بر قانون‌های معطل‌ماندهٔ قبل شنیده نمی‌شود؟! از حوزه و منادیانِ شریعت هم به‌اندازهٔ تعطیلیِ شنبه نوشته و استدلال (فلسفی و اخباری و...) تولید نمی‌شود! البته که روایات مواجههٔ اهل‌بیت(ع) با بني‌امیه در کاربریِ ایام هفته، مواجهه‌ای سیاسی_فرهنگی است؛ اما سنگین‌ترین و اصلی‌ترین مواجههٔ آنها نیست! قیام علیه اموی‌ها نه به‌خاطرِ شنبه و دوشنبه، بلکه برای «اتخذوا مال الله دُوَلا» [بیت‌المال عمومی را میان خود دست‌به‌دست‌کردن] بود! ظاهراً سرمایه‌داریِ زالوصفت اگر به جمعه و شنبه و مانند آن دست نزند، از تیغ قلم و بیان روحانیت در امان می‌ماند! ۱ ⚠️ اگر مجلس شورای اسلامی روی مسئله‌های واقعیِ ایران بایستد، بسیاری از موضوعات را فیک، پوششی، سرکاری و نیش‌غولی خواهد دید؛ خود و جامعه و مراجع را به زحمت نمی‌اندازد که برای نامسئله‌ها، حلّ بتراشند یا برای کج‌مسئله‌ها، خط‌ونشان بکشند. ........................ ۱. البته نمیتوان برخی پرداختهای این چنین را ندید گرفت https://eitaa.com/sedayehowzeh/40932 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 نفْس ایران! هر حادثه ای -ولو تلخ، طبیعی یا صناعی- که "رَجَعُوا إِلَىٰ أَنْفُسِهِمْ "[به خودِ خودشان برگشتند] باشد، یک لطف خفیّ است. در این رجوع چند اتفاق می افتد: ۱. خود و هم میهنان را "یک واحد" می یابد (انفسهم)؛ انگار جانها یکی میشود! فرقی نمی کند با هم بخندند یا بگریند، خود را ملامت کنند یا تفاخر کنند؛ آن لحظه شهودِ "انفسهم" ، لحظه فوق العاده ای است. انگار تکثر و کثرتی نیست، اختلاف و تشتتی نیست؛ وحدت همه جا را می گیرد هر جانی به بزرگی ایران می شود. ۲. اطلاعات و داده های مختلف، پردازش های متعدد ساخته بود و توجه و عاطفه ما را تقسیم کرده بود؛ چهل تکه ای از محبت و نفرت، امید و یاس، شکوه و شکایت و...! رجوع به نفْس ایران، نگاه کردن از یک جان به یک حادثه است؛ نه نگاهی با گوش و چشم و ذهن و خبر و تحلیل؛ نگاهی است با خودِ اصیل و واحد به کانون حادثه. یکباره همه عاطفه یا نفرت جمع میشود؛ نفْس ایران نشان می دهد از رفتن شاه، آمدن امام(مثلا) ، شاد است یا محزون؟! می بیند چقدر عاطفه و احساس که در یافته ی حواس یا ذهنیت ها پراکنده و گم بوده و الان تیز و تند میشود. رجوع به نفْسِ ایران یک تنفس اجتماعی برای ملتی با تنوع و تکثر است، تا وحدت خود را ببیند و بیابد: "النفس فی وحدتها کلُّ القوا" [نفْس در وحدت خود همه قوای آدمی است]. بدون این تنفس، می میرد و به کثرتهایش تجزیه میشود؛ مثل یک بدن متلاشی! بلاها و امتحانات خوبند وقتی به نفْس ایران رجوع مان دهند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔹 مردان جمهوری اسلامی! بقعه ای که شفاء می دهد، امامزاده اش قلابی نیست! دستگاه حکومتی که هربار یکی از رجالش از دست می رود، فضایلشان بیشتر هویدا میشود، فاسد نیست. در قرآن، حکومت مردمیِ اسلامی، "حسنه دنیا" است (۴۱نحل) جمهوری اسلامی، حرم است؛ هنوز راه "شهادت" و "خدمت" درش باز است و اهلش را حاجت می دهد. "شجره طیبه" است، "اُجتُثَّت مِن فُوقِ الاَرض" نیست. "تُوتِی اُکُلها کُلِّ حِین" است[۲۴ تا ۲۷ ابراهیم]؛ چند کرم و لانه موریانه، میوه اش را تلخ نکرده است. همین سالها چند دزدِ دین باز در کسوت مناصب را با سلیمانی، زاهدی، رئیسی، عبداللهیان، آل هاشم و... مقایسه کنید؛ کدامیک رجال جمهوری اسلامی اند؟! فکر می کردی بعد سلیمانی دیگر طلای ناب در این دستگاه پیدا نشود؟! معدن طلا، طلا می دهد؛ اندازه و عیارش فرق می کند. پ.ن: ممنون که امام رضا(ع) را برای مردم ایران گذاشتی! بعضی نگران بودند دین باز باشی و گفتند امام رضا(ع) را خرج دنیایت می کنی! امام رضا(ع) روز تولدش خوب ازت دفاع کرد؛ رضوان الله علیک! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian