eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
308 ویدیو
575 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پست مدرنیسم.pdf
129K
🌗 پست مدرنيسم ✍️دكتر رضا داوري‌اردکاني 🔻درآمد قبل‌ از بررسي‌ پست‌ مدرنيسم‌ لازم‌ است‌ مختصري‌ دربارة‌ مدرنيسم‌ به‌ مثابه‌ يک‌ واقعيت‌ تاريخي‌ - فرهنگي‌ و نيز خصوصيات‌ آن‌ اشاره‌ کنيم‌، سپس‌ وارد مبحث‌ پست‌ مدرنيسم‌ و مناظره‌ بين‌ مدرنيسم‌ و فرامدرنيسم‌ شويم‌. 🔹ويژگي‌هاي‌ روشنگري کلمه‌ مدرن‌ از ريشه‌ لاتين‌ (modernus) گرفته‌ شده‌ است‌ و مدرنيته‌ بعد از عصر روشنگري‌ (Enlightenment) در اروپا گسترش‌ يافت‌. در همين‌ دوران‌ بود که‌ انسان‌ غربي‌ به‌ عقل‌ خود بيشتر اعتماد پيدا کرد؛ البته‌ بايد توجه‌ داشت‌ که‌ اين‌ اعتماد بيشتر متوجه‌ نوعي‌ عقلانيت‌ صورتگرا (Formalist rationality) بود. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 79. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ابراهیم،قربانی ابراهیم ✍ حجت الاسلام حسین ثنایی (پژوهشگر، از همراهان نشریه) 🔹عید در نگاه نخست یادآور مناسبت های شادمانانه است و همین معنا در ذهن ارتکاز دارد؛ اگر فطر باشد، یادآور گذر از حلقه امتحان دشوار رمضانی است و لب فروبستن حتی از اولین نیازها و دست شستن از خوردن و آشامیدنی که بی شک منطبق با خواست و طبیعت نه هر انسان که هر جانداری است. غدیر یادواره شادمانی ولایت است؛ مبعث، زمانه برانگیختگی انسان است و رهیدن از فرودست جهل به تعالی خرد. 🔸اما قربان یادآور بردن پسر نازدل - اسماعیل باشد یا اسحاق- به قربانگاه است و موعدی که در آن آدمی به کشتن فرزند، برابر چشمان حیرت زده خود و او، تجهیز می گردد! هرچند آن نقشه، رنگ واقعه نپذیرفت و بدلی از ماورا برای قربانی آورده شد. این موعد واجد کدام شادی و شادمانی است که نام عید به خود گرفته است؟! 🔹عید و اعیاد آهنگ بازگشت را در ذهن و ضمیر انسان به پژواک می آورند و اگر نوروز باستانی ایرانی را عید می خوانیم، طبیعت را پس از یک خواب طولانی زمستانه، در حال رهایی، زیبایی، شکوفایی و بازگشت طربناکانه می یابیم. همه مناسباتی که نماد و نشانه بازگشت آدمی به اصالت و فطرت خویش باشد، عید است . آدینه را روز آفرینش انسان خوانده اند و جمعه- روزی که در جمع جمیع خلایق، آدمی لباس آفریدگی بر قامت خویش دید- عید است و یادواره عصر آیینگی انسان که به "قالوا بلی" مفتخر گردیده بود. 🔸قربان بر این منوال، یادآور رستن انسان از تعلقات خویش است و دریدن همه حجاب ها که: تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز به راستی ابراهیم در آن فرمان، به قربانی کردن خویش ماموریت یافته بود و اسماعیل( یا اسحاق به روایت اهل کتاب) همه وجود ابراهیم بود. در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام مجتبی می خوانیم که امام علیه السلام او را جزء وجود خویش بل کل وجود خود یافته است و اسماعیل نیز همه وجود ابراهیم بوده؛ و لذا ابراهیم گویی به قربانی کردن خویش دستور گرفت و چون سرفراز از بریدن سر تعلقات خویش بیرون آمد، شادمانی آن که محصول مجاهدت پدر است، پسران و مسلمانان را نیز شادمان می کند و به الگوگیری از آن مهربان دعوت. 🔹مهم ترین تعلق آدمی، حب بقا است و ابراهیم به وجود اسماعیل بقا می یافت، لذا باید به سخن کریمه: "حتی تنفقوا مماتحبون" برای رسیدن به فوز "بر"، آن دوست داشتنی ترین را قربانی می کرد که در این آزمون مردافکن، فیروزمند شد. اگر از آنچه در متون دینی ما آمده که اسماعیل را مصداق به قربانگاه رفته می داند، بگذریم، لابد اسحاق که فرزند نورس تر بوده و از همسری خویشاوند و در کهنسالی ابراهیم به او ارزانی شده بود، پدر، تعلق خاطر بیشتری بدو داشته و اگر ازین جنبه به ماجرا نگریسته شود، روایت اهل کتاب توجیه پذیر می گردد؛ هرچند به توجیه و استدلال نمی توان تاریخ ساخت! 🔸پس ابراهیم، خود را قربانی کرد و آنچه در فضیلت عید قربان آمده و بر قربانی نمودن که نماد آن فضیلت است، همه بر قربانی کردن خود فرد دلالت دارد، خودی که خود فروتر است و مانع شکوفایی خود برتر انسان. همیشه شنیده ایم که خداوند در روز عرفه، اول به زائران حسین(ع) می نگرد و سپس به حاجیان خود و اگر عرفه، باب الورود قربان است، یعنی قربانگاه اصلی کربلاست که در آن، انسان از همه تعلقاتش گذشت و دامن تکانید که چیز دیگری ندارد و آن دامن و جامه نیز، قربان شد و انسانی که به خواست خود، به قربانگاه آمده بود، پیشوای قربانیان بود، آنانی که: سرها بریده بینی، بی جرم و بی جنایت و جرم شان، تنها از خود رستن بود و شب عید قربان، زیارت آن قربانیان توصیه شده است و زیارت پیشوایی که فدیه اسماعیل شد. 🔹راستی خداوند برای زمین و آسمان کجا واژه "عظیم" را به کاربرده است؛ با آن همه ابهت، شکوه، قلمرو و حیرت آفرینی؟! پس چگونه می تواند قوچی را به صفت عظیم: " فدیناه بذبح عظیم"( صافات، ۱۰۷)بستاید؟ پس حتما بطنی در کار است. خداوند به پیامبر کوثر می بخشد و در ازایش می گوید نماز بخوان "وانحر"، گفته اند یعنی شتر قربانی کن! آیا دوام کوثر و برکت بخشی آن با قربانی شتر محقق می شود؟ اگر زینب در کنار قربانی این جمله را گفته باشدکه :" تقبل منا هذا القربان"، وانحر سوره کوثر معنایابی می شود و اگر در زیارت ناحیه آمده است: "السلام علی المنحور فی الوری" شاید بهتر توانسته باشد وانحر را مصداق یابی کند و آن قربانی را که به صفت عظیم ستوده شده، باز نمایاند. 🔸ابراهیم علیه السلام از آن قربانی بازماند و لذا به دنبال اطمینان می گردد و در ماجرای چگونگی نشر مردگان از" ولکن لیطمئن قلبی" سخن می گوید، ولی به تصدیق امام صادق علیه السلام، مصداق آیات آخر سوره فجر، حسین علیه السلام است که مخاطب به 👇👇👇
" یا ایتهاالنفس المطمئنه" می شود، او نفس مطمئنه (خدا) است و ابراهیم در پی جستجوی اطمینان؛ و این دلارامی اجر بزرگ آن قربانی عظیم است که به راهیابان و رهروان آرامش می بخشد و اجر افزون زائران حسین(ع)، همین دلارامی تواند بود. زائر حسین حتی به قربانی شدن در عرفه، شوق دارد و حاجی بیت، عرفه را سپری می کند، تا فردا قربانی بگذارد و چه فاصله فراخنابی بین آن دو است! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📚 موقعیت زن از نظر اسلام 🔹این روزها که بحث حجاب و مسائل زنان مطرح است مطالعه این کتاب "موقعیت زن از نظر اسلام" را پیشنهاد می‌کنم. شهید بهشتی بدون اینکه از گفتمان فقهی و اصیل اسلام بخواهد عقب نشینی کند با منطقی استوار مسائل و چالش‌های حوزه زنان، از جمله "حجاب" را به خوبی تبیین کرده است. 🔸جایی در این کتاب خانمی در مسجد هامبورگ به مخالفت با شهید بهشتی در بحث تعدد زوجات بر می‌خیزد و بحث دو طرفه می‌شود؛ حتی به حرف های غیر منطقی از طرف آن خانم (مانند: خدا باید کاری می کرد یک بچه را مرد به دنیا بیاورد یکی را هم زن تا اینجور ظلم نشود!) هم می‌رسد. 🔹 با متانت و حوصله گفتگو را ادامه می دهد. یکی از میان جمع بلند می‌شود و می‌گوید: بگوییم حرف خداست و تمام؛ شهید مخالفت می‌کند که نه ما آمده ایم که حکم خدا را بفهیم (نه صرفا تعبدی محض بپذیریم و تحمیل کنیم). 🔸شهید بهشتی را حقیقتا باید نامید، آنچه ما امروز بسیار نیاز داریم همین منطق و روش است همه به ویژه روحانیت باید خود را ملتزم به گفتگو با نسل نو بدانند؛ تریبون های یک طرفه باید به حداقل برسد و اصل بر گفتگو و رفت و برگشت بین حرفها باشد. ما اگر حرفی برای گفتن داشته باشیم چون بهشتی و مطهری خواهیم توانست حرفمان را در همین تریبون های دوطرفه و چند طرفه بزنیم. 🔹در مساله حجاب در عدالت در...‌امروز اصل باید بر گفتگوی آزاد باشد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نگاهی تخصصی به نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی در تلویزیون آیین نکوداشت حجت‌الاسلام محسن قرائتی معروف به شیخ رسانه در سومین نشست افق تحول رسانه ملی برگزار شد؛ استادی که او را ۴۴ سال با درس‌هایی از قرآن شناختیم و یک بار دیگر در جمع مدیران فرهنگی و تلویزیونی از فراموش‌شده‌های فرهنگی گفت. 🔻پس از آن حجت‌الاسلام قرائتی که این روزها درد و رنج بیماری را هم تحمل می‌کنند روی یک صندلی در جایگاه نشست و مثلِ همیشه تابلوی درس‌های از قرآن هم در پشتِ سر او به عنوان دکور اصلی برنامه قرار گرفت. او در ابتدای صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: 🌱 از خداوند متعال، انبیاء، اولیاء،‌ مراجع، علما و شهدا تشکر کنیم؛ پدر و مادر، همسر و هرکسی که ما را کمک کرده و در جهت دین‌مداری و سبک زندگی ایرانی اسلامی قرار داده است. اگر جایز بود اینجا ضعف‌ها و نقص‌هایی را می‌گفتم تا این تجلیل‌ها تنظیم شود. این تنظیم مهم است. چرا که به فرموده بزرگان، وقتی بین مردم درجات‌مان بالا می‌رود بایستی تواضع‌مان هم بیشتر شود. ✅ نکاتی را اینجا مطرح می‌کنم شاید برای اساتید دانشگاه، طلبه‌ها و منبری‌ها رمز موفقیت باشد؛ 🔸 هیچ‌وقت در طول عمرم طی نکردم چقدر به من بدهید و هرچه قدر دادند قبول کردم و ندادند خورده‌ای نگرفتم؛ پول برای من سرنوشت‌ساز نیست. 🔹۲۲ واجب فراموش شده داریم که یکی از آنها زکات است. همه ما گندم زکات نداده، خورده‌ایم. ما برای زکات فیلم نساخته‌ایم و کتاب ننوشته‌ایم. 🔸ما باید خاکِ آموزش و پرورش و دانشگاه‌هایمان را تغییر دهیم. علومی مفید است بخوانند و علومی که سرگرمی است نخوانند. کاری بکنیم این مدارک تحصیلی (دیپلم، لیسانس و...) مهارت‌آفرین باشد نه اینکه مدارک‌مان هیچ کاربردی برای افراد نداشته باشد. بارها شنیده‌ام و دیده‌ام برخی از روحانیون ما که می‌گوییم در دانشگاه اصول و عقاید درس بدهند یا تبلیغ بروند نه روانشناسی تبلیغ می‌دانند و نه روانشناسی آموزش! مهارت را بیاموزید. حتی این مهارت در عرصه تبلیغ و عرصه فرهنگ باشد. چرا که در قرآن کریم داریم اگر ترسو هستید مبلّغ نباید ترسو باشد. 🔹من همیشه طرفدار صحبت‌های ساده و رفتارهای ساده و بی‌آلایشم. با مردم باید با صداقت و شفافیت و ساده رفتار کرد. مردم دوست دارند ما مثل خودشان باشیم در برنامه‌سازی؛ خیلی از برنامه‌ها را می‌توان ساده گفت و ساخت. بحث‌ها را می‌توان ساده مطرح کرد. من در ابتدا برنامه‌ام در تلویزیون یک ساعت بود بعدها شد 50 دقیقه و الان 27 دقیقه؛ مردم حوصله‌شان به طول و تفسیر نمی‌رسد. 🔸من وقتی به تلویزیون رفتم با خودم گفتم یک شبه به همه مردم ایران خیلی حرف‌ها را می‌زنم فهمیدم اشتباه کردام. تبلیغ تلویزیونی بخشی از کار است و تبلیغ چهره به چهره و تن به تن اهمیت دارد. 🔹۵ میلیون دانش‌آموز داریم و آموزش و پرورش ۱۰۰ روز تعطیل است، اما برنامه‌ای برای بچه‌ها ندارد؛ بنابراین باید بازنگری شود و متأسفانه باغچه‌ای که کاشتیم، همه میوه‌هایش خوب نیست. 🔹قرآن کریم مملوء از قصه‌های قرآنی است؛ این قصه‌ها را دریابید. در رادیو شاهدش هستیم و فکر نکنید اگر مدیر فرهنگی هستید به این مفاهیم نیاز ندارید. 🔸از خنده‌های حکیمانه استفاده کنید نه دلقکانه؛ نوارهای زیادی از بنده درست کردند که استفاده شد. به لطف خدا سه قلعه مهم را فتح کردم با خنده؛ ما درِ خنده را نبندیم مردم با خنده‌های حکیمانه بخندانیم. 🔹قناعت، ازدواج آسان، راحت زندگی کردن و سفر آسان و زکات و خیلی چیزها می‌توان در فیلم‌ها و سریال‌ها صحبت کرد. 🔸 بیاییم در تبلیغات، فیلم‌ها و خنده‌هایمان بازنگری کنیم و سعی کنیم از چهره‌های هنجارشکن در تلویزیون استفاده نکنیم و آنها را راه ندهیم. منبع: ایکنا و تسنیم - تلخیص: نشریه معارف 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 الجِدَّ فی خَشیَتِکَ 🎙 عارف بالله شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی: 💠 وَ هَب لِیَ الجِدَّ فی خَشیَتِکَ وَ الدَّوامَ فِی الِاتِّصالِ بِخِدمَتِک‌.(کمیل) 🔸رسیدن به رضای خدا مهم است؛ 🔹رسیدن به جوار حسین (علیه السلام) مهم است؛ 🔸سر حوض کوثر به علی رسیدن (علیه السلام) مهم است. 💠 الَّذينَ اتَّخَذُوا دينَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا(اعراف: ۵۱) صلّی الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) 🌑 اعمال شب جمعه: 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای پر نور کمیل 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
جستاری در عرفان اهل بیت ع.pdf
937.9K
🌗 جستاری در عرفان اهل‌بیت (ع) بررسی عوامل رویکرد به عرفان مدون و دوری از عرفان ناب 🎙در گفتگو با دکتر محمدعلی مجد فقیهی 🎤گفتگو از: سید مجتبی مجاهدیان 🔸در ابتدا می‌خواهیم بدانیم تعریف جناب‌عالی از «عرفان اهل‌بیت(ع)» چیست؟ لطفاً وجوه افتراق آن را با عرفان مصطلح اسلامی، برشمارید. 🔹واژه عرفان چنانچه از نامش هویداست، دانشی است که بر محور شناخت خدا(عرفان نظری) و سیر به سوی خدا(عرفان عملی) شکل گرفته است؛ البته تفاوت در روش آن است که این شناخت را مستند به کشف می‌داند. طبیعی است که اگر ما به متون دینی‌مان مراجعه کنیم، می‌بینیم که غرض خلقت و بعثت، هر دو، همین معرفت‌الله است. در روایتی از سیدالشهدا(ع) داریم: «مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ‏ عَبَدُوهُ‏» خدا مخلوقات را آفرید برای اینکه او را بشناسند؛ بعد از شناختن، چه می‌شود؟ «عَبَدُوه»؛ وقتی بنده او شدند چه می‌شود؟ «اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاه‏ » به استغنا می‌رسند و از جز خدا احساس بی‌نیازی می‌کنند و آن فقر و وابستگی‌شان به خدا سبب می‌شود که انواع فیوضات در وجودشان تجلی کند؛ همان‌گونه که امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرمایند: «أَوَّلُ‏ الدِّينِ‏ مَعْرِفَتُهُ » که «اول» به معنای اساس است؛ یعنی اساس دین شناخت خداست؛... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 114. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تازه‌های نشر انسانی و اسلامی 📖 کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» ✍️ به قلم محمدحسین رجبی دوانی کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» به چاپ چهارم رسید. مؤلف در این کتاب کوشش کرده که نقش کوفه از لحاظ سیاسی دینی و فکری و تأثیرات آن بر تاریخ اسلام بررسی و شناسانده شود. این کتاب در سه بخش منتشر گردید: «فرایند شکل گیری ساختار اجتماعی کوفه»، «نقش معنوی، علمی و فرهنگی» و «بررسی نقاط قوت و ضعف کوفیان». نویسنده به بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت کوفیان، ظهور خلافت عباسیان و آخرین تلاش‌های امام علی(ع) برای بسیج کوفیان به منظور مقابله با معاویه، نگرش کوفیان پس از انعقاد صلح تا تأسیس حوزه علمیه نجف و پایان حیات علمی کوفیان می‌پردازد و به موقعیت جغرافیایی شهرکوفه و نقش آن در امور سیاسی و اجتماعی اسلامی نیز توجه شده است. نشر بین‌الملل این کتاب را در 559 صفحه با قیمت330 هزار تومان به چاپ رسانده است. 📖 کتاب «رمان صادقانه» ✍️ به قلم سهیلا عبدالحسینی این کتاب با محوریت علم امام صادق(ع) بر دریای معرفت و آسمان بی‌‌کرانه علم امام صادق(ع) تمرکز دارد. رمان «صادقانه» مقطع سیاسی انتقال خلافت بنی‌امیه به بنی‌عباس را روایت می‌کند و در خلال روایت وضعیت سیاسی آن دوران، مناجات‌ ارزشمند و لطیف امام صادق(ع) و بسیار تأمل‌برانگیز امام(ع) را روایت می کند. بخش مهمی از این کتاب به دعاهای اثرگذار حضرت(ع) اختصاص یافته است. این کتاب را انتشارات به‌نشر در 250 صفحه به قیمت 95000 تومان منتشر کرده است. 📖 کتاب «به جرم خمینی»؛ روایت زندگی شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون ✍️ به قلم فریناز ربیعی این کتاب که برگرفته از شخصیت کسی است که پای مکتب‌ امام خمینی(ره) قد کشیده به وجوه جدیدی از زندگی پر فراز و نشیب شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) و جبهه مقاومت افغانستان می‌پردازد و از زاویه دیگری به زندگی این فرمانده لشکر فاطمیون پرداخته است. کتاب به جرم خمینی، برگرفته از شخصیت کسی است که در بخشی از کتاب درباره عشق و علاقه او به امام خمینی مطالب زیبایی می‌خوانیم. این کتاب در۳۵۲صفحه با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است. این کتاب در اولین بار با قیمت ۱۶۵هزار تومان وارد بازار کتاب شد. 📖 کتاب «در پس غبار» ✍️ نوشته محسن فامیل زرگریان کتاب «در پس غبار؛ روایتی از گروهک مجاهدین خلق» داستانی درباره زندگی دختری به نام ساراست که با پدر و مادری هلندی در شهر آمستردام زندگی می‌کند. این رمان از ۲۳ فصل کوتاه تشکیل شده که سبب شده خواننده خسته نشود. گره افکنی‌ها و تعلیق‌های به موقع و همچنین سوالاتی که در پایان هر فصل برای مخاطب ایجاد می‌کند، مانند یک قلاب خواننده را در دل کتاب نگه می‌دارد. این کتاب با ۳۲۸ صفحه و قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ و عرضه شده است. 📖 کتاب «در جستجوی هوش اخلاقی: مهارت‌شناختی مبتنی بر عقل سلیم» ✍️ نوشته فرزاد صباغ‌پور مؤلف این کتاب درصدد است با بیان مواردی واقعی ما را به فکر وا دارد تا نگاه تازه‌ای به زندگی روزمره‌مان داشته باشیم، پیش قدم شویم و تمرین کنیم تا دیگر دستخوش هیجانات و پیش‌داوری‌ها نشویم یا تحت سلطه اتفاقاتی قرار نگیریم که خشمگین‌مان کرده یا از خود به در می‌کنند. برای شناختن موانع درونی نیاز به یک هوشی فراتر از هوش عاطفی و اجتماعی داریم، هوشی که ما را در شناخت نقاط قوت و ضعفمان یاری می‌دهد و موجب خودشناسی در ما می‌شود و آن، هوش اخلاقی است. مؤلف در مقدمه‌ این کتاب نوشته است: «هوش اخلاقی یکی از مؤلفه‌های هوش معنوی یا عقل سلیم است. قرار گرفتن دو واژه هوش و اخلاق در کنار هم بیانگر داشتن هوش و مهارت است که با تکیه بر اصول اخلاقی الهی صحیح و عقل سلیم ما را در خودشناسی و در نهایت حل چالش‌ها و مسائل روزمره یاری می‌دهد.» نشر پندار تابان این کتاب را با شمارگان 300 نسخه به‌بهای 195500 تومان منتشر کرده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عوامل انحطاط.pdf
1.27M
🌗 عوامل انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي(قسمت اول) با تأكيد بر آراء سيدجمال الدين اسدآبادي ✍️ قباد محمدي شيخي 🔻اشاره: هر پديده در نظام هستي، پديدآورنده‌اي دارد. مسلّم است، زوال هر پديده نيز مانند پيدايش آن، زمينه‌ها، علل و عواملي دارد كه غير از عوامل پيدايش آن هستند. در اين مقاله به بررسي عوامل عمده زوال فرهنگ و تمدن اسلامي پرداخته مي‌شود و از ديدگاه انديشمندان و نظريه‌پردازان اسلامي و گاهي غيراسلامي و نيز از ديدگاه قرآن و روايات، عوامل اصلي انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي بررسي مي‌گردد. و در پايان راه‌حلّ‌هايي كه سيد جمال‌الدّين اسدآبادي براي اعتلاي مجدد اسلام و مسلمين پيشنهاد مي‌دهد، ذكر مي‌گردد. ❇️ درآمد يكي از علوم بشري كه بسيار متنوع و پيچيده است و فروعات فراواني دارد، علم تاريخ است. از مهمترين گرايشات علم تاريخ، فرهنگ و تمدن است كه شامل همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مي‌شود. فرهنگ و تمدن اسلامي به عنوان يكي از بزرگترين فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي جهان بشريت، نيز تاريخي به درازا و فراخناكي حيات آن تا هميشة رو به جلوي تاريخ دارد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 64. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تلاش علامه در پیوند تفکر فلسفی با مسائل روز 🎙دکتر محمد فنایی اشکوری استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست سیزدهم از سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی با عنوان «فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی»: 🔹در عصر ما علامه طباطبایی اولین کسی است که با تفکر فلسفی، به طرح مسائل جدید و ناظر به پرسش‌های روز پرداخته و تأملاتی در این زمینه داشته و منشأ جریانی جدید در فلسفه اسلامی شده که امروزه در میان شاگردان با واسطه و بی‌واسطه وی ادامه دارد. 🔸توجه داشته باشیم که باید علاوه بر فلسفه، سایر حوزه‌های معرفتی هم فعال شوند تا تحول در جامعه رخ دهد؛ چون اساسا تحول در فلسفه وابسته به تحول در سایر حوزه‌های معرفتی است. 🔹یکی از تفاوت‌های فلسفه در معنای امروزین و گذشته این است که گذشتگان، فلسفه را به عنوان امری ایستا در نظر می‌گرفتند اما فلسفه در معنای جدید پویا است و شاخه‌های جدید فلسفه دائما تولید می‌شوند؛ یعنی فلسفه در حال ساخته شدن و در ارتباط با سایر حوزه‌ها است. 🔸در اسلامی‌سازی علوم هم فلسفه صرفاً یکی از عناصر است و اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم باید علوم مختلف را در نظر داشته باشیم هرچند که تفکر فلسفی در این زمینه نقش زیادی دارد. 🔹اگر بزرگانی همانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت‌الله مصباح و ... در حوزوه‌های دیگر معرفتی، فلسفه‌ورزی کردند به خاطر این بود که فلسفه را به هستی‌شناسی محدود نکردند بلکه تلاش داشتند فلسفه اسلامی را در حوزه‌های مختلف بسط دهند. 🔶🔹ادامه مطلب pfme.ac.ir/ZcBqq 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_
🌗 دهنمان میچّاد این طور حرف بزنیم! 📣 نظر علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای : برخی‌ها [از علمای رجالی] می‌گویند بخش دوم دعای عرفه از «الهی أنا الفقیر» تا آخر دعا، از مشایخ صوفیه است نه امام حسین(ع). اما آیة اللّه حاج شیخ علی سعادت‌پرور (پهلوانی) از علّامه سید محمد حسین طباطبایی نقل کرده‌اند که ایشان گفته‌اند: «کیست که بتواند این گونه حقایق را بیان کند؟! ما که عمری در مسائل فلسفی و عرفانی تلاش کرده ایم، دهنمان میچّاد* این طور حرف بزنیم!» ✍️پ ن: ميچّاد، ساخت عاميانه فعل «مى‌چايَد»، از مصدر «چاييدن» به معناى «سرما خوردن» است. در اين جا ، منظور اين است كه ما با صرف عمرى در فلسفه و عرفان، قادر به ساختن و پرداختن اين گونه عبارات با اين محتواى بلند و عميق نيستيم. بنا بر اين، چگونه مى‌توان آنها را به مشايخ صوفيّه نسبت داد؟! 📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۱۴، ص ۴۴ـ۴۵ ✍️پ ن نشریه: این نمونه ای از اعتبارسنجی متن حدیث/کلام معصوم با کمک قرآئن است(طریقه وثاقت صدوری) مثل قرینه «علوّ کلام» در بخش دوم دعای عرفه که علامه به آن اشاره کردند؛ در مقابل اعتبارسنجی سندی و رجالی (طریقه وثاقت سندی). 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سیاست‌پژوهی رساله‌های دکترای علوم انسانی 🎙 دکتر تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی درنشست تخصصی سیاست‌پژوهی درباب رساله‌های دکترا در علوم انسانی که به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و اندیشکده دانشگاه ایرانی برگزار شد: 🔹من سه دهه در این حوزه کار می‌کنم معتقدم کارهایی که در دانشگاه انجام می‌دهیم اتفاقا به اقتضائات اجتماعی در آمده است. در علوم انسانی به ویژه جامعه‌شناسی مجموعه کارها از جامعه و نیازهایش درآمده است. 🔸برای اینکه این را نشان بدهم آیا رساله‌ها دکتری معطوف به نیازهای جامعه ایرانی است یا نه؟ در رساله‌های دکتری 1380 تا 1401 یک نمونه گیری کردیم و 215 رساله را دیدیم و خواستیم ببینیم رساله‌ها خودشان را تکرار می‌کنند؟ چه قدر تخصصی نوشته شدند و چه قدر در ارتباط با نیاز سیاسی و اجتماعی ایران است؟ 🔹بیش از 30 درصد از رساله‌ها در حوزه مسایل اجتماعی ایران، 19 درصد درباره مسایل توسعه و 30 درصد به خود جامعه شناسی مربوط است. حدود 8 درصد رساله‌ها نیز در حوزه فرهنگ، 3 درصد گروه‌های اجتماعی و 11 درصد سیاست است. اگر این سه گروه آخر را جمع بزنیم متوجه می‌شویم اولویت با مسایل اجتماعی، جامعه شناسی، اقتصادی، توسعه و حوزه سیاسی است. این رساله‌ها 70 درصد در دانشگاه دولتی و 14 درصد در دانشگاه آزاد تولید شده است. زنان در مرحله ای کمتر از مردان در نگارش رساله نقش دارند اما در دوره‌های اخیر بیشتر از مردان هستند. 🔸در بحث روش، وجه کمی غالب است چون در مسایل جامعه شناسی مسایل اجتماعی، توسعه و سیاسی روش کمی است؛ به معنای اینکه در مجموع روش کمی‌ 42 درصد، 26 درصد کیفی و 21 درصد ترکیبی است. مسیری که علوم اجتماعی در ایران طی کرده و با حمله‌هایی که به علوم اجتماعی تحت عنوان پوزیتویسم اجتماعی شده در یک نقد ناروا موجب شده مطالعات کیفی شروع شود. از سوی دیگر مشکل هزینه و امکانات اقتصادی باعث شده روش‌ها کمی‌شود. جایی برای حمایت از رشته‌های علوم انسانی وجود ندارد و به همین دلیل روش‌های کیفی بیشتر استفاده می‌شود و این پژوهش‌ها محقق محور است تا سازمان محور. پس در علوم اجتماعی ما تغییر پارادایمی‌رخ نداده بلکه اقتضائات سازمانی و مالی باعث افزایش مطالعات کیفی شده است. 🔹با توجه به موضوعات رساله‌ها: آسیب‌های اجتماعی 9 درصد، 10 درصد زنان، دین 8 درصد، خانواده 2 درصد، جامعه شناسی مرگ 1 درصد و ... است؛ که موضوعات از توزیع نسبتا متناسبی برخوردار است و عرصه کودکی و نسل‌ها و مطالعات کلی درباره تحولات تاریخی و فرهنگی و ساختارها را در برمی‌گیرد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
حدیث غدیر.pdf
287.8K
🌗 آيا امام علي(ع) به حديث غدير احتجاج كرده است؟ 🔻 امام علي(ع) بعد از وفات پيامبر اكرم(ص) در هر موقعيتي كه مناسب مي‌ديد، حقانيت خود را به اثبات مي‌رساند از آن جمله، تذكر به حديث غدير و ولايت است. اينك به مواردي اشاره مي‌كنيم: ✅ الف ـ روز شورا خطيب خوارزمي حنفي و حمّوئي شافعي به سند خود از ابي‌الطفيل عامر بن واثله نقل كرده‌اند كه گفت: روز شورا كنار درب اتاقي بودم كه علي(ع) و پنج نفر ديگر در آن بودند. شنيدم كه حضرت به آنها مي‌فرمود: «هر آينه بر شما به چيزي احتجاج خواهم كرد كه عرب و عجم نمي‌تواند آن را تغيير دهد». آنگاه فرمود: «شما را به خدا سوگند اي جماعت! آيا در ميان شما كسي است كه قبل از من خدا را به توحيد بخواند؟ همگي گفتند: خير... شما را به خدا سوگند آيا در ميان شما كسي هست كه رسول خدا در حق او فرموده باشد: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله، ليبلّغ الشاهد الغائب، غيري؟» گفتند: به خدا هرگز. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 52. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تذییلی بر نظر علامه درباره فراز پایانی دعای عرفه (دهنمان میچّاد...) ✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی/ رجال‌پژوه و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث 🔰 پس از نقل نظر شریف علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای در کانال نشریه معارف، رجال‌پژوه فرهیخته استاد دکتر مهدی غلامعلی، ضمن یادداشتی کوتاه، نکته مهمی را به اجمال مرقوم داشتند که نظر به اهمیت آن ذیلا👇تقدیم می شود؛ با سپاس از استاد: سلام علیکم. این برداشت حضرت علامه تا زمانی است که نظریه رقیب بر مخالفت نداشته باشیم. اما وقتی آیت الله شبیری زنجانی خاستگاه این بخش را تراث صوفیه دانسته و مشخصاً منبع را یافته‌اند، طبیعی است اگر خود حضرت علامه هم حضور داشتند و واقف می شدند، قطعاً از انتساب متن یک صوفی به معصوم(ع) خودداری می کردند؛ چراکه افترا به معصوم(ع) حرام است. انّما الکلام در اینکه: آیا مفاهیم این بخش مازادی که سید بن طاووس افزوده با مفاهیم روایی همداستانی دارد یا خیر؟ که این خود بحث دیگری است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
▫️شهید بهشتی مسیر زندگی خود را در راه ترویج فهم عالمانه از دینداری و انقلابیگری صرف کرد و در این مسیر با افراط و هم با تفریط مبارزه شدید داشت. شهید بهشتی نماد بارز انقلابیگری عقلانیت محور و عدالت محور بود و یک قدم از آرمان‌های انقلاب کوتاه نیآمد و به احدی اجازه تعدی به حقوق اساسی مردم را نداد. 🌑 مدرسه‌ فکرت در هشتمین محفل خود به بازخوانی «حکمرانی‌ عدالت‌محور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی» می‌پردازد. با حضور: 👤«حجت الاسلام دکتر احمد رهدار»، رئیس «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح» و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیه الاسلام زمان: شنبه 10 تیرماه 1402، ساعت ۱۷ مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت جهت شرکت به صورت مجازی و حضوری در این محفل، به آیدی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سلسله نشست های عبقات الانوار شناسی: از جریان شناسی مدارس کلامی تا هویت شناسی مدرسه لکنهو 🔹۱۰ لغایت ۱۸ تیر ساعت ١٧:٠٠ 📎لینک جلسه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 صائب؛ شاعر مغز و نغز ✍ حجت الاسلام حسین ثنایی/پژوهشگر ادب دینی و از همراهان نشریه معارف 🔹دهم تیرماه سال روز نکوداشت مقام شاعر فرانگر و تشبیه گستر زبان فارسی صائب تبریزی است. در میان ادیبان فارسی زبان، این مضمون پرداز تمامیت ناپذیر،هم در مفردسرایی و تک بیت گویی و هم در تشبیه گری و نغز پروری، پرشهره و نامبردار است و تنوع معانی و بهره گیری از گونه ها و قالب های مختلف زبانی در سروه هایش چشمگیر است. 🔸او بین عرض ادب و ارادت به ساحت پیشوایان و پاکان و نقد و نظر، بل جامه پوشانی فضاحت بر قامت ناراست مدعیان زهد و مناعت و بازیگران مست خوی سیاست و تزویرگران خوش زبان بد طینت و ریافروشان و کاسبان دکان معنویت و زورمندان متخاصم عدالت و زراندوزان تهی از مغز و معرفت فرق می نهد. 🔹وی در اولین قصیده، چنان از پیشوای نخست شیعه سخن می راند که فقط از یک شیفته سرگشته بر می آید و در آن جز آن که مقام معرفت خویش را در باب امام علیه السلام بازمی نمایاند، به زیباترین سخن، حس عشق و ارادت خویش را بازتاب می دهد: در بیابان طلب، یک العطش گوی تو خضر در حریم قدس، یک پروانه ات روح الامین بلکه چگونه می توان فرشتگان را "مدبرات امر" دانست و بر این سخن صائب خرده گرفت که: تا نگرداند نظر حیدر، نگردد آسمان تا نگوید یا علی، گردون نخیزد از زمین و به سخن امام(ع) اشاره و استناد می کند که" نقطه بسم الله" است، نقطه با ( ب) و می دانیم که تمایز دهنده، همین نقطه است که تعین بخشی می کند و اگر نقطه نباشد، چگونه می توان بین ب و ت و ث و پ که یکسان نگاشته می شوند، فرق نهاد؟! اما صائب بالاتر از این، این نقطه بسم الله را نه فارق الحروف و الکلم که فرقان موجودات می خواند و می گوید: نقطه بسم اللهی فرقان موجودات را در سواد توست علم اولین و آخرین به راستی اگر ب در بسم الله برای ابتدا باشد، علی مظهر" یا اول "تواند بود و اگر برای استعانت، علی(ع) مظهر اسم" معین" خداست. و سرانجام می گوید چنان که پوشاندن پرده کعبه بر اندام بت ها، شایسته نیست، نمی توان لقب امیرالمومنین را بر دیگران نهاد؛ چون لباس کعبه بر اندام بت زیبنده نیست جز تو بر شخص دگر نام امیرالمومنین 🔸همین صائب با این میزان از ارادت به پیشوای پرواپیشه، بر واعظان ناپارسایی که صدای دین در حنجره می گردانند و بر خنجر ستم ورزی، دم تمایل و تعاون می جنبانند، می شورد و آن مواعظ را با آواز خوانی مغنیان و رقاصان همرتبه می یابد: واعظ نه تو را پایه گفتار بلند است آواز تو از گنبد دستار بلند است(غزل۲۱۲۴) در این بیت از تقابل " قدرت منطق" و " منطق قدرت"، به خوبی رونمایی شده است؛ واعظان و زاهدانی که هرچند دستی در تدبیر ملک نداشته باشند، چون برابر نابرابری ها سخن نمی کنند و دادی بر بیداد نمی کشند، به پشه هایی شبیه اند که شب زنده داری شان با مکیدن خون خلق همراه است. پشه با شب زنده داری خون مردم می خورد زینهار از زاهد شب زنده دار اندیشه کن(غزل۶۰۷۵) 🔹ظلم بزرگ ما به ادیبان و شاعران اندیشه آفرین آن است که به تناسب تعلقات خود، نیمرخ مطلوب خویش را از آنان انعکاس می دهیم و البته نه این نوشته کوتاه مجال رخ تابانی دارد و نه کاتب بی بضاعت توان رخ گیری. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰مقایسه جهانی سازی با جهانی سازی مهدویت 🔹یکشنبه ۱۱ تیر ساعت ۱۰ 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نقد حریف.pdf
127K
🌗نقد حریف یا تخریب رقیب؟! ✍️ دکتر غلامرضا کاویان 🔻درآمد دکتر سها در کتاب خود «نقد قرآن» دست به نقد بی‌مورد زده و از شیوه‌های ناشایستی چون جدال زشت، شبهات و مغالطات استفاده کرده است. از آنجا که لازمه فهم درست شبهات این کتاب مجازی، آگاهی و یادآوری معنای نقد، جدل، شبهه و مغالطه است، در ابتدا و پیش از هر پاسخی، به توضیح اجمالی این واژه‌ها می‌پردازیم. ❓معنای نقد نقد به معنی ارزیابی، بررسی، شناسایی، زیر و رو کردن، عیب‌ها را نمایاندن و پنهان‌ها را رو کردن است. نقد یافتن و نشان دادن است تا اگر کسی خواست، راهش را بیابد و اگر نخواست عذری نداشته باشد. و در اصطلاح، وارسی و بررسی نوشتار، گفتار یا رفتاری برای شناسایی و شناساندن زیبایی و زشتی، بایستگی و نبایستگی، بودها و نبودها و درستی و نادرستی آنهاست . نقد در مورد انگیزه‌ها، اندیشه‌ها و انگیخته‌های انسانی؛ اهداف، روش‌ها، عملکرده‌ها، آثار و نتایج کار آدمی؛ تولیدات، محصولات و خدمات بشری به کار می‌رود. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 112. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ترک عادت موجب مرض است! دولت سوئد با استناد به اصل آزادی، به یک فرد عراقی اجازه داد با حمایت پلیس، کتاب قرآن را آتش بزند! این کار، در سوئد مسبوق به سابقه است؛ از جمله در بهمن گذشته نیز یک شهروند این کشور به بهانه مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، یک قرآن را در استکهلم، آتش زد! در این باره چند نکته قابل تأمل است: 1️⃣کتاب سوزی، آن هم با اجازه رسمی یک دولت در قرن بیست و یکم، از عجائب روزگار است. وقتی یک دولت اروپایی مدعی برخورداری از بالاترین استانداردهای حقوق بشری و دموکراسی و آزادی چنین می کند، باید قبل از هر چیزی به نسبت واقعی آن دولت و این مفاهیم والای بشری تردید کرد. 2️⃣دولتی که اصل "آزادی" را مترادف با آزاد بودن توهین به عقاید یک چهارم جمعیت کره زمین می داند، اساساً معنای آزادی را به درستی متوجه نشده است و در اصل این نفهمی، با حکومت های آزادی ستیزی چون کره شمالی و طالبان، یکسان است. آنها یک جور نمی فهمند و اینها هم جور دیگر نمی فهمند! 3️⃣اهانت به ادیان، مغایر بخش آخر ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ این ماده می گوید: "هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است...و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد. " آیا تیغ بر احساسات میلیاردها انسان زدن، نقض حقوق بشر نیست؟ آیا از نظر حاکمان سوئد، اعلامیه حقوق بشر صرفاً مواقعی خوب است که به استناد آن، کشوری را محکوم کنند ولی از انطباق عملکرد خود در قبال سایرین با این اعلامیه، عاجز باشند؟! 4️⃣در جهانی که ارتباطات فیزیکی و مجازی، روز به روز ساده تر شده و انسان ها تعامل نزدیک تری با هم دارند، "عقل" حکم می کند که حاکمان جهان، خردمندی بیشتری برای زندگی مسالمت آمیز آدمیان در کنار هم به خرج دهند. آیا پاک کردن کفش با صفحه ای از قرآن و سپس سوزاندن آن در منظر عام، تنش زاست یا صلح آفرین؟! چگونه یک دولت مسؤول می تواند به خود اجازه دهد که یک فرد ابله، این چنین زمینه ساز تنش در جهان امروز باشد؟! 5️⃣گویا اروپایی ها با سوزاندن، الفتی دیرینه دارند و باید هر زمان چیزی را بسوزانند؛ فرقی هم نمی کند که: 🔸وایکینگ ها، کشتی ها و روستاهای همدیگر را بسوزانند؛ 🔹یا در استادیوم کولوسیوم رم، برده ها و اعدامی را زنده زنده آتش بزنند؛ 🔸یا دیوکلسین (امپراتور روم)، کتاب های مسیحیان را در سال ۳۰۳ میلادی آتش بزند؛ 🔹یا اسکندرشان، تخت جمشید را در ایران بسوزاند؛ 🔸یا سوزاندن کتاب‌های جان ویکلیف توسط اسقف اعظم پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی باشد؛ 🔹یا سوزاندن 400 هزار جلد کتاب بعد از جنگ آندلس باشد؛ 🔸یا فرانسوی های اشغالگر، مزارع آفریفایی های بینوا را به آتش بکشند؛ 🔹یا در دو جنگ جهانی، کل اروپا را غرق در آتش کنند؛ 🔸یا کتاب سوزی نازی ها در 10 می 1933 باشد؛ 🔹یا صرب ها در اواخر اروپای قرن بیستم، مساجد و خانه ها و جسدهای زنان بوسنیایی را بعد از تجاوز آتش بزنند؛ 🔸و یا اگر هیچ کدام هم نشد، در سوئد، قرآن را به آتش بکشند!!! گو این که راست گفته اند "ترک عادت موجب مرض است "ولی ای بسا، برخی عادت ها، نهایتاً گریبانگیر صاحب عادت هم بشود! 📚عصر ایران 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 فراخوان پذیرش نهمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی 🔻مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری هشت دوره، برای سال ۱۴۰۲ از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها (کارشناسی ارشد و دکتری) و طلاب سطوح عالی حوزه های علمیه (سطح ۳ و ۴) از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای تهران، مشهد و قم پژوهشگر می­پذیرد. 👈 مطالعه جزئیات بیشتر و ثبت‌نام در دوره: https://khl.ink/f/53266 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تأملی در پدیده درسگفتارهای مجازی ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔹يکی از پديده هایی که در سال های اخير در جامعه مجازی فارسی روند روز افزونی پيدا کرده ارائه های گفتاری و درسگفتاری است؛ تقريبا در همه موضوعات و در سطوح مختلف. اين سنت خوبی است. در دو سنت کهن حوزه های علوم دينی در اسلام و غرب و نيز سنت مدرن نهاد دانشگاه القای دروس از سوی استادان در شکل ارائه خارج از متن (دروس خارج) سابقه زیادی دارد. در اين شکل استاد با اساس قرار دادن يک متن مجموعه ای از توضيحات و مباحث مرتبط و توضيحی را در شکل خارج از متن و برای آموزش بازخوانی انتقادی و بحثی ارائه می دهد و شاگردان هم با تحرير مطالب تقریر شده همزمان شيوه بحث انتقادی و علمی را در گفتگویی آزاد با استاد فرا می گيرند. درس های خارج را در حوزه های علميه شيعه همه می شناسيم. در غرب در دوره های دکتری علوم انسانی نيز همين شيوه در بسیاری از دروس دانشگاهی کم و بیش رایج است. در برخی دانشگاه ها اين دروس جنبه رسمی تری دارد و در برخی مانند مدرسه مطالعات عالی سوربون بنابر سنتی قديم حالت آزادتر و غير رسمی تری دارد و مطالعه و بازخوانی آزاد يک متن به شکل درس خارج معمول است. 🔸منتهی چه در سنت های حوزه های علمی دینی ما و چه در غرب ارائه اين دروس از سوی استادان دو شرط اساسی دارد: ▪️يکی اينکه بايد استاد تخصص خود را در زمينه تدريس، پيشتر با اخذ درجه اجتهاد و يا دکتری نشان داده باشد. طبیعی است بدون داشتن اين مراتب علمی (حوزوی و دانشگاهی) ادعای تدريس در دوره های خارج و دکتری از کسی در هيچ يک از اين دو سنت پذيرفته نيست. ▫️دوم: بايد استاد صلاحيت خود را قبلا با نوشتن رساله های علمی در موضوعات مرتبط و انتشار آنها نشان داده باشد. مثلا رساله دکتری خود را منتشر کرده باشد؛ يا حتی رساله دانشياری اش را (در سنت های دانشگاهی). در سنت های حوزه های علميه هم بايد استاد پيشتر يا کتاب ها و رسالاتی علمی در موضوعات درس خارج فقه و اصول نوشته و منتشر کرده باشد يا اينکه صلاحيت علمی خود را پیشتر در زمان تحصیل و حضور در درس استادان خود از طريق شرکت در بحث ها و ارائه اشکالات قوی در حين درس استادان نسل قبلی و همچنين در مباحثه ها و نيز شرکت در جلسات استفتاء نشان داده باشد. 🔹بدون بهره وری از اين سنت های علمی ارائه درسگفتارها و ارائه های شفاهی از طريق مجازی نمی تواند مفيد باشد. صرف ارائه های شفاهی و سخنرانی های مجازی بی آنکه از طريق نوشته های مکتوب و يا تحصيل و اخذ بالاترين مراتب علمی صلاحيت خود را نشان داده باشيم تنها جويندگان تشنه معرفت را نا اميد و مأيوس می کند. اگر در زمينه ای تدريس می کنيم بايد در آن زمينه قبلا به صورت مکتوب نوشته ای شايسته که مورد ارزيابی کارشناسان قرار گرفته و به اصطلاح داوری شده باشد داشته باشيم. 🔺آنچه نوشتم باز نشانی است که ما نيازمند وجود جامعه علمی هستيم. (اینجا بخوانید) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir