حدیث غدیر.pdf
287.8K
#اختصاصی
#پرسمان
🌗 آيا امام علي(ع) به حديث غدير احتجاج كرده است؟
🔻 امام علي(ع) بعد از وفات پيامبر اكرم(ص) در هر موقعيتي كه مناسب ميديد، حقانيت خود را به اثبات ميرساند از آن جمله، تذكر به حديث غدير و ولايت است. اينك به مواردي اشاره ميكنيم:
✅ الف ـ روز شورا
خطيب خوارزمي حنفي و حمّوئي شافعي به سند خود از ابيالطفيل عامر بن واثله نقل كردهاند كه گفت: روز شورا كنار درب اتاقي بودم كه علي(ع) و پنج نفر ديگر در آن بودند. شنيدم كه حضرت به آنها ميفرمود: «هر آينه بر شما به چيزي احتجاج خواهم كرد كه عرب و عجم نميتواند آن را تغيير دهد». آنگاه فرمود: «شما را به خدا سوگند اي جماعت! آيا در ميان شما كسي است كه قبل از من خدا را به توحيد بخواند؟ همگي گفتند: خير... شما را به خدا سوگند آيا در ميان شما كسي هست كه رسول خدا در حق او فرموده باشد: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله، ليبلّغ الشاهد الغائب، غيري؟» گفتند: به خدا هرگز.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 52.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#نقد_نظر
🌗 تذییلی بر نظر علامه درباره فراز پایانی دعای عرفه (دهنمان میچّاد...)
✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی/ رجالپژوه و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث
🔰 پس از نقل نظر شریف علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای #عرفه در کانال نشریه معارف، رجالپژوه فرهیخته استاد دکتر مهدی غلامعلی، ضمن یادداشتی کوتاه، نکته مهمی را به اجمال مرقوم داشتند که نظر به اهمیت آن ذیلا👇تقدیم می شود؛ با سپاس از استاد:
سلام علیکم.
این برداشت حضرت علامه تا زمانی است که نظریه رقیب بر مخالفت نداشته باشیم. اما وقتی آیت الله شبیری زنجانی خاستگاه این بخش را تراث صوفیه دانسته و مشخصاً منبع را یافتهاند، طبیعی است اگر خود حضرت علامه هم حضور داشتند و واقف می شدند، قطعاً از انتساب متن یک صوفی به معصوم(ع) خودداری می کردند؛ چراکه افترا به معصوم(ع) حرام است.
انّما الکلام در اینکه: آیا مفاهیم این بخش مازادی که سید بن طاووس افزوده با مفاهیم روایی همداستانی دارد یا خیر؟ که این خود بحث دیگری است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
#شهید_بهشتی
▫️شهید بهشتی مسیر زندگی خود را در راه ترویج فهم عالمانه از دینداری و انقلابیگری صرف کرد و در این مسیر با افراط و هم با تفریط مبارزه شدید داشت. شهید بهشتی نماد بارز انقلابیگری عقلانیت محور و عدالت محور بود و یک قدم از آرمانهای انقلاب کوتاه نیآمد و به احدی اجازه تعدی به حقوق اساسی مردم را نداد.
🌑 مدرسه فکرت در هشتمین محفل خود به بازخوانی «حکمرانی عدالتمحور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی» میپردازد.
با حضور:
👤«حجت الاسلام دکتر احمد رهدار»، رئیس «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح» و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیه الاسلام
زمان: شنبه 10 تیرماه 1402، ساعت ۱۷
مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
جهت شرکت به صورت مجازی و حضوری در این محفل، به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰سلسله نشست های عبقات الانوار شناسی:
از جریان شناسی مدارس کلامی #هند
تا
هویت شناسی مدرسه لکنهو
🔹۱۰ لغایت ۱۸ تیر
ساعت ١٧:٠٠
📎لینک جلسه
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#ادب_دینی
🌗 صائب؛ شاعر مغز و نغز
✍ حجت الاسلام حسین ثنایی/پژوهشگر ادب دینی و از همراهان نشریه معارف
🔹دهم تیرماه سال روز نکوداشت مقام شاعر فرانگر و تشبیه گستر زبان فارسی صائب تبریزی است. در میان ادیبان فارسی زبان، این مضمون پرداز تمامیت ناپذیر،هم در مفردسرایی و تک بیت گویی و هم در تشبیه گری و نغز پروری، پرشهره و نامبردار است و تنوع معانی و بهره گیری از گونه ها و قالب های مختلف زبانی در سروه هایش چشمگیر است.
🔸او بین عرض ادب و ارادت به ساحت پیشوایان و پاکان و نقد و نظر، بل جامه پوشانی فضاحت بر قامت ناراست مدعیان زهد و مناعت و بازیگران مست خوی سیاست و تزویرگران خوش زبان بد طینت و ریافروشان و کاسبان دکان معنویت و زورمندان متخاصم عدالت و زراندوزان تهی از مغز و معرفت فرق می نهد.
🔹وی در اولین قصیده، چنان از پیشوای نخست شیعه سخن می راند که فقط از یک شیفته سرگشته بر می آید و در آن جز آن که مقام معرفت خویش را در باب امام علیه السلام بازمی نمایاند، به زیباترین سخن، حس عشق و ارادت خویش را بازتاب می دهد:
در بیابان طلب، یک العطش گوی تو خضر
در حریم قدس، یک پروانه ات روح الامین
بلکه چگونه می توان فرشتگان را "مدبرات امر" دانست و بر این سخن صائب خرده گرفت که:
تا نگرداند نظر حیدر، نگردد آسمان
تا نگوید یا علی، گردون نخیزد از زمین
و به سخن امام(ع) اشاره و استناد می کند که" نقطه بسم الله" است، نقطه با ( ب) و می دانیم که تمایز دهنده، همین نقطه است که تعین بخشی می کند و اگر نقطه نباشد، چگونه می توان بین ب و ت و ث و پ که یکسان نگاشته می شوند، فرق نهاد؟! اما صائب بالاتر از این، این نقطه بسم الله را نه فارق الحروف و الکلم که فرقان موجودات می خواند و می گوید:
نقطه بسم اللهی فرقان موجودات را
در سواد توست علم اولین و آخرین
به راستی اگر ب در بسم الله برای ابتدا باشد، علی مظهر" یا اول "تواند بود و اگر برای استعانت، علی(ع) مظهر اسم" معین" خداست.
و سرانجام می گوید چنان که پوشاندن پرده کعبه بر اندام بت ها، شایسته نیست، نمی توان لقب امیرالمومنین را بر دیگران نهاد؛
چون لباس کعبه بر اندام بت زیبنده نیست
جز تو بر شخص دگر نام امیرالمومنین
🔸همین صائب با این میزان از ارادت به پیشوای پرواپیشه، بر واعظان ناپارسایی که صدای دین در حنجره می گردانند و بر خنجر ستم ورزی، دم تمایل و تعاون می جنبانند، می شورد و آن مواعظ را با آواز خوانی مغنیان و رقاصان همرتبه می یابد:
واعظ نه تو را پایه گفتار بلند است
آواز تو از گنبد دستار بلند است(غزل۲۱۲۴)
در این بیت از تقابل " قدرت منطق" و " منطق قدرت"، به خوبی رونمایی شده است؛
واعظان و زاهدانی که هرچند دستی در تدبیر ملک نداشته باشند، چون برابر نابرابری ها سخن نمی کنند و دادی بر بیداد نمی کشند، به پشه هایی شبیه اند که شب زنده داری شان با مکیدن خون خلق همراه است.
پشه با شب زنده داری خون مردم می خورد
زینهار از زاهد شب زنده دار اندیشه کن(غزل۶۰۷۵)
🔹ظلم بزرگ ما به ادیبان و شاعران اندیشه آفرین آن است که به تناسب تعلقات خود، نیمرخ مطلوب خویش را از آنان انعکاس می دهیم و البته نه این نوشته کوتاه مجال رخ تابانی دارد و نه کاتب بی بضاعت توان رخ گیری.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰مقایسه جهانی سازی #داعش با جهانی سازی مهدویت
🔹یکشنبه ۱۱ تیر ساعت ۱۰
📎لینک نشست
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نقد حریف.pdf
127K
#اختصاصی
#آسیب_شناخت
🌗نقد حریف یا تخریب رقیب؟!
✍️ دکتر غلامرضا کاویان
🔻درآمد
دکتر سها در کتاب خود «نقد قرآن» دست به نقد بیمورد زده و از شیوههای ناشایستی چون جدال زشت، شبهات و مغالطات استفاده کرده است. از آنجا که لازمه فهم درست شبهات این کتاب مجازی، آگاهی و یادآوری معنای نقد، جدل، شبهه و مغالطه است، در ابتدا و پیش از هر پاسخی، به توضیح اجمالی این واژهها میپردازیم.
❓معنای نقد
نقد به معنی ارزیابی، بررسی، شناسایی، زیر و رو کردن، عیبها را نمایاندن و پنهانها را رو کردن است. نقد یافتن و نشان دادن است تا اگر کسی خواست، راهش را بیابد و اگر نخواست عذری نداشته باشد. و در اصطلاح، وارسی و بررسی نوشتار، گفتار یا رفتاری برای شناسایی و شناساندن زیبایی و زشتی، بایستگی و نبایستگی، بودها و نبودها و درستی و نادرستی آنهاست .
نقد در مورد انگیزهها، اندیشهها و انگیختههای انسانی؛ اهداف، روشها، عملکردهها، آثار و نتایج کار آدمی؛ تولیدات، محصولات و خدمات بشری به کار میرود.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 112.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_نظر
#قرآن
🌗 ترک عادت موجب مرض است!
دولت سوئد با استناد به اصل آزادی، به یک فرد عراقی اجازه داد با حمایت پلیس، کتاب قرآن را آتش بزند! این کار، در سوئد مسبوق به سابقه است؛ از جمله در بهمن گذشته نیز یک شهروند این کشور به بهانه مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، یک قرآن را در استکهلم، آتش زد!
در این باره چند نکته قابل تأمل است:
1️⃣کتاب سوزی، آن هم با اجازه رسمی یک دولت در قرن بیست و یکم، از عجائب روزگار است. وقتی یک دولت اروپایی مدعی برخورداری از بالاترین استانداردهای حقوق بشری و دموکراسی و آزادی چنین می کند، باید قبل از هر چیزی به نسبت واقعی آن دولت و این مفاهیم والای بشری تردید کرد.
2️⃣دولتی که اصل "آزادی" را مترادف با آزاد بودن توهین به عقاید یک چهارم جمعیت کره زمین می داند، اساساً معنای آزادی را به درستی متوجه نشده است و در اصل این نفهمی، با حکومت های آزادی ستیزی چون کره شمالی و طالبان، یکسان است. آنها یک جور نمی فهمند و اینها هم جور دیگر نمی فهمند!
3️⃣اهانت به ادیان، مغایر بخش آخر ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ این ماده می گوید:
"هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است...و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد. "
آیا تیغ بر احساسات میلیاردها انسان زدن، نقض حقوق بشر نیست؟ آیا از نظر حاکمان سوئد، اعلامیه حقوق بشر صرفاً مواقعی خوب است که به استناد آن، کشوری را محکوم کنند ولی از انطباق عملکرد خود در قبال سایرین با این اعلامیه، عاجز باشند؟!
4️⃣در جهانی که ارتباطات فیزیکی و مجازی، روز به روز ساده تر شده و انسان ها تعامل نزدیک تری با هم دارند، "عقل" حکم می کند که حاکمان جهان، خردمندی بیشتری برای زندگی مسالمت آمیز آدمیان در کنار هم به خرج دهند.
آیا پاک کردن کفش با صفحه ای از قرآن و سپس سوزاندن آن در منظر عام، تنش زاست یا صلح آفرین؟! چگونه یک دولت مسؤول می تواند به خود اجازه دهد که یک فرد ابله، این چنین زمینه ساز تنش در جهان امروز باشد؟!
5️⃣گویا اروپایی ها با سوزاندن، الفتی دیرینه دارند و باید هر زمان چیزی را بسوزانند؛ فرقی هم نمی کند که:
🔸وایکینگ ها، کشتی ها و روستاهای همدیگر را بسوزانند؛
🔹یا در استادیوم کولوسیوم رم، برده ها و اعدامی را زنده زنده آتش بزنند؛
🔸یا دیوکلسین (امپراتور روم)، کتاب های مسیحیان را در سال ۳۰۳ میلادی آتش بزند؛
🔹یا اسکندرشان، تخت جمشید را در ایران بسوزاند؛
🔸یا سوزاندن کتابهای جان ویکلیف توسط اسقف اعظم پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی باشد؛
🔹یا سوزاندن 400 هزار جلد کتاب بعد از جنگ آندلس باشد؛
🔸یا فرانسوی های اشغالگر، مزارع آفریفایی های بینوا را به آتش بکشند؛
🔹یا در دو جنگ جهانی، کل اروپا را غرق در آتش کنند؛
🔸یا کتاب سوزی نازی ها در 10 می 1933 باشد؛
🔹یا صرب ها در اواخر اروپای قرن بیستم، مساجد و خانه ها و جسدهای زنان بوسنیایی را بعد از تجاوز آتش بزنند؛
🔸و یا اگر هیچ کدام هم نشد، در سوئد، قرآن را به آتش بکشند!!!
گو این که راست گفته اند "ترک عادت موجب مرض است "ولی ای بسا، برخی عادت ها، نهایتاً گریبانگیر صاحب عادت هم بشود!
📚عصر ایران
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#فراخوان
📣 فراخوان پذیرش نهمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی
🔻مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری هشت دوره، برای سال ۱۴۰۲ از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهها (کارشناسی ارشد و دکتری) و طلاب سطوح عالی حوزه های علمیه (سطح ۳ و ۴) از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای تهران، مشهد و قم پژوهشگر میپذیرد.
👈 مطالعه جزئیات بیشتر و ثبتنام در دوره:
https://khl.ink/f/53266
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تأملی در پدیده درسگفتارهای مجازی
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
🔹يکی از پديده هایی که در سال های اخير در جامعه مجازی فارسی روند روز افزونی پيدا کرده ارائه های گفتاری و درسگفتاری است؛ تقريبا در همه موضوعات و در سطوح مختلف. اين سنت خوبی است. در دو سنت کهن حوزه های علوم دينی در اسلام و غرب و نيز سنت مدرن نهاد دانشگاه القای دروس از سوی استادان در شکل ارائه خارج از متن (دروس خارج) سابقه زیادی دارد. در اين شکل استاد با اساس قرار دادن يک متن مجموعه ای از توضيحات و مباحث مرتبط و توضيحی را در شکل خارج از متن و برای آموزش بازخوانی انتقادی و بحثی ارائه می دهد و شاگردان هم با تحرير مطالب تقریر شده همزمان شيوه بحث انتقادی و علمی را در گفتگویی آزاد با استاد فرا می گيرند. درس های خارج را در حوزه های علميه شيعه همه می شناسيم. در غرب در دوره های دکتری علوم انسانی نيز همين شيوه در بسیاری از دروس دانشگاهی کم و بیش رایج است. در برخی دانشگاه ها اين دروس جنبه رسمی تری دارد و در برخی مانند مدرسه مطالعات عالی سوربون بنابر سنتی قديم حالت آزادتر و غير رسمی تری دارد و مطالعه و بازخوانی آزاد يک متن به شکل درس خارج معمول است.
🔸منتهی چه در سنت های حوزه های علمی دینی ما و چه در غرب ارائه اين دروس از سوی استادان دو شرط اساسی دارد:
▪️يکی اينکه بايد استاد تخصص خود را در زمينه تدريس، پيشتر با اخذ درجه اجتهاد و يا دکتری نشان داده باشد. طبیعی است بدون داشتن اين مراتب علمی (حوزوی و دانشگاهی) ادعای تدريس در دوره های خارج و دکتری از کسی در هيچ يک از اين دو سنت پذيرفته نيست.
▫️دوم: بايد استاد صلاحيت خود را قبلا با نوشتن رساله های علمی در موضوعات مرتبط و انتشار آنها نشان داده باشد. مثلا رساله دکتری خود را منتشر کرده باشد؛ يا حتی رساله دانشياری اش را (در سنت های دانشگاهی). در سنت های حوزه های علميه هم بايد استاد پيشتر يا کتاب ها و رسالاتی علمی در موضوعات درس خارج فقه و اصول نوشته و منتشر کرده باشد يا اينکه صلاحيت علمی خود را پیشتر در زمان تحصیل و حضور در درس استادان خود از طريق شرکت در بحث ها و ارائه اشکالات قوی در حين درس استادان نسل قبلی و همچنين در مباحثه ها و نيز شرکت در جلسات استفتاء نشان داده باشد.
🔹بدون بهره وری از اين سنت های علمی ارائه درسگفتارها و ارائه های شفاهی از طريق مجازی نمی تواند مفيد باشد. صرف ارائه های شفاهی و سخنرانی های مجازی بی آنکه از طريق نوشته های مکتوب و يا تحصيل و اخذ بالاترين مراتب علمی صلاحيت خود را نشان داده باشيم تنها جويندگان تشنه معرفت را نا اميد و مأيوس می کند. اگر در زمينه ای تدريس می کنيم بايد در آن زمينه قبلا به صورت مکتوب نوشته ای شايسته که مورد ارزيابی کارشناسان قرار گرفته و به اصطلاح داوری شده باشد داشته باشيم.
🔺آنچه نوشتم باز نشانی است که ما نيازمند وجود جامعه علمی هستيم. (اینجا بخوانید)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#شیعه_شناخت
🌗 الغدیر، رساله توضیح المسائل من است!
🎤 استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر)
🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مىگفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش علامه امينى رسيد، به ايشان پيغام داد: نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مىآيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مىگذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مىپرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است...
[ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است].
🔸آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مىكردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مىفرمود:
رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است!
🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر علامه امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مىشده) از باى بسم اللّه تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت.
📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژهنامه عید غدیر ۱۳۹۹. به نقل از اسرار تاریخ
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
عوامل انحطاط پایانی.pdf
4.4M
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗عوامل انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي
با تأكيد بر آراء سيّدجمال الدين اسدآبادي (قسمت دوم/پاياني)
✍️قباد محمدي شيخي
🔻ترك فضايل اخلاقي و رسوخ اوصاف رذيله
يكي ديگر از عوامل اصلي انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي، رواج رذايل و ترك فضايل اخلاقي است. در جامعهاي كه فضيلتها شكسته شد و پستيهاي نفساني و حيواني غالب آمد، روحيه تخريب و توطئه و سستي و ركود بر آن اجتماع تسلّط مييابد.
سيّد جمالالدّين اسدآبادي ميگويد: «وقتي در امّتي اين اوصاف رذيله رسوخ كرد، بناي جامعه آن امّت ميشكند و اعضايش از هم جدا ميشود، نفاق و فساد ميان آنان پديد ميآيد، بعد از اين تزلزل و سستي، طبيعت آن جامعه اقتضا ميكند كه نيروي بيگانه بر آن جامعه تسلّط يابند تا با جبر و قهر، آن جامعه را بگيرند و افراد آن را با اجبار و اكراه وادار به زندگي نمايند. زيرا زندگي انسانها نياز به وجود جامعه دارد و بقاي جامعه هم با آن اوصاف ممكن نيست. پس قوّة ديگري بايد آن جامعه را تا حدودي كه لازمه زندگي است اداره كند»
وي در ادامه ميگويد: «اگرچه اغلب مسلمين از لحاظ عقايد ديني پابرجا هستند، آنان در رفتار و كردار خويش به راه شريعت نميروند. همين امر سبب شده كه در نيروي اجتماعي آنان، ضعف و ناتواني پديد آيد. به ديگر ميزان ضعف آنان بستگي به مقدار انحراف آنها از جاده اعتدال در فضايل اخلاقي و اعمال ديني آنان دارد؛ زيرا خداوند ميفرمايد: آنچه از مصايب به شما روي ميآورد، نتيجه اعمال و رفتار شماست»
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 65.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
#کرسی_ترویجی
🔰آسیبشناسی ولایت کفار در قرآن
🔹یکشنبه 11 تیر، ساعت 18
📎لینک نشست
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔻پیشنهاد عضویت در کانال رشحات البحار
⭕️ رشحه ای از رشحات بحر معارف الهی در فلسفه و حکمت، عرفان، طب، نجوم، ماوراء الطبیعه و...
🔶 تکه فیلم ها و نغمه های عرفانی
🔷 معرفی کتب عرفانی و سیر حکمی
🔶 روحانیات (علوم غریبه) و هندسه مقدس
🔷 زیارت و دیدن اماکن متبرکه و روح انگیز
🔶 تاریخ عرفا و حکما
و...
https://eitaa.com/joinchat/3218014389C8a29b25e45
گفتمان امامت.pdf
1.62M
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗 گفتمان امامت
♻️ مناظرهاي پيرامون غدير در كلام الهي (قسمت اول)
✍️ فرهاد ترابي
🔻اشاره:
مناظره بهترين و مناسبترين روشي است كه از رهگذر آن ميتوان به نقطه نظرها و فراز و فرود انديشهها و عقايد پي برد؛ و همچنين به تفاهم بيشتر ميان آنها دست يافت. البته با اين شرط كه مباني، تبيين و موضوع بحث روشن شده باشد و هدف طرفين حقيقت جويي بوده باشد، چنانچه خداي متعال ميفرمايد: «... فَبَشِّرْ عِبَادِي *الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الألْبَابِ.»
متن زير مناظرهاي است در موضوع ولايت امام علي (ع) در قرآن كه شما را به مطالعه دقيق آن و قضاوت منصفانه دعوت ميكنيم تا به «أَحْسَنَ الْقول» راه يابيد. در اين نوشته، پيرامون آيه ولايت و آيات مربوط به حماسه غدير خم در سال دهم هجري مناظرهاي صورت پذيرفته و با شنيدن برداشتها و استدلالهاي برادر اهل سنت(كه در اينجا به «حقجو» تعبير شده است)، پاسخهاي مناسبي را با بهره گيري از آيات شريفه و روايتهاي نبوي و كتابهاي استوار تاريخي ارائه دادهايم.
🔸 حق شناس: لطفاً نگرش خود را درباره آيه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» بيان كنيد.
🔹 حق جو:
شيعه اماميه كلمه «ولي» را در آيه فوق با «ولايت و حكومت» مرتبط دانسته و بنابر روايتي كه ميگويد:...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 74.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی:
✍️نشست چهاردهم: فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی؛ امکان یا امتناع دولت دینی انقلابی
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی زادگان
📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی
📅زمان: دوشنبه 1402/04/12
⏰ساعت: 8 الی 10
🔷 آدرس: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔔نشست علمی «بررسی فقهی روایات جمعیت»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدعلی فقیهی (مدرس خارج فقه جمعیت )
📆زمان: دوشنبه، 12 تیرماه، ساعت : 10:30
🏢مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) طبقه 2، سالن جلسات
📎لینک حضور مجازی: www.markazfeqhi.com/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#رونمایی
🌗 همزمان با دهه ولایت منتشر و رونمایی میشود:
🔰 مراسم رونمایی کتاب: ویژه نامه «حضرت ابوطالب علیه السلام»
👈 ویژهنامه ابوالولایه، حضرت ابوطالب علیهالسلام | کاری از افق حوزه
▪️ با آثار گوناگون و پرمایهای از: مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی، دکتر احمد مهدوی دامغانی، استاد محمدی خراسانی، استاد مروجی طبسی، استاد محمدباقر تحریری، دکتر محسن الویری، دکتر احمد خامهیار، دکتر عبدالحسین طالعی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی و...
🔹سخنران: آیت الله احمدی فقیه یزدی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد طباطبایی یزدی
🔹زمان: امروز دوشنبه 12 تیر 1402 ساعت 18 عصر
🔹مکان: قم، ساختمان انجمن های علمی حوزه واقع در بلوار جمهوری، کوچه ۲
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#تازهها
#کتاب
🌗 تازههای آثار علوم انسانی و اسلامی
📖 کتاب«امام علی(ع) و نشانههای ظهور»
✍️به قلم: مهدی حمد فتلاوی و ترجمه محمود مطهرینیا
در این کتاب مهدی حمد فتلاوی نویسنده مصری طی تحقیقاتی 30 ساله، روایات صادره از امیرالمؤمنین علی(ع) در خصوص وجود حضرت قائم المنتظر(ع) را گردآوری کرده است. «علم امام علی علیهالسلام به امور غیبی»، «امام مهدی منتظر»، «دلایل خلافت و امامت حضرت مهدی»، «اختلافات سیاسی در امت اسلامی»، «فتنههای پیش از ظهور»، «بیان اجمالی انحرافات رخ داده در امت اسلامی»، «مقدمات عصر ظهور»، «نشانهها و حوادث عصر ظهور»، «لشکر و وزاری دولت حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه»، «نشانهها و مقدمات قیامت»، «احادیث مفصل و نشانه قیام الساعه»، «خطبههای جامع درباره نشانهها و قیام الساعه» از بخش های این کتاب است..
این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی موعود عصر منتشر گردیده است.
📖 کتاب «هدیه آسمانی»
✍️اثری از: گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت
این کتاب با موضوع ولایت و غدیر در سه بخش تهیه شده است: بخش اول، «ضرورت بعثت انبیاء بهویژه پیامبر خاتم(ع)» در این بخش با تمثیلهایی اشاره شده که عقل هدیه الهی است، بخش دوم، «تداوم راه پیامبر اعظم(ص) در امامت»، که با مثالهای متعدد، ضرورت اعتقاد و تبعیت از ولایت آمده است، بخش سوم، به زمان غیبت و فقهایی که دارای شرایط لازم هستند و ولایت امر مسلمین را به عهده دارند، اشاره شده است. چاپ هفتم این کتاب به بازار رسید.
📖 کتاب «قلمرو غدیر»
✍️اثری از: گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت
این کتاب در سه فصل به چاپ هشتم رسید. فصل اول: «اهمیت غدیر خم به خصوص در الگوی مدیریت و حکومت جامعه اسلامی از دیدگاه امام خمینی» فصل دوم: «معنی ولایت اسلامی و ابعاد واقعه غدیر خم، لزوم تجربه ولایت توسط مسلمانان و شاخص معیارها و ارزشهای حاکمیت غدیر و نصب امام علی(ع) به امامت جامعه از دیدگاه امام خامنهای»، فصل سوم: «خطبه نورانی غدیر خم پیامبر اعظم(ص) و ترجمه دقیق و روان این خطبه به همراه زیارت حضرت امیر(ع) در این روز و ترجمه آن».
این کتاب در قطع رقعی و 152 صفحه با قیمت 50 هزار تومان منتشر شده است.
📖 کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی؛ خاطرات سیاسی و مدیریتی سیدعباس نبوی»
✍️ به قلم: تدوین مرتضی فتحاللهزاده
حجت الاسلام سیدعباس نبوی در این کتاب ضمن بازگویی خاطرات خود در دورههای گوناگون، صریح و بیپرده به بیان فرازها و فرودهای انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف، از جمله شکلگیری جنبش دانشجویی انقلابی، تسخیر لانه جاسوسی، حرکت انقلاب فرهنگی و ساماندهی و مدیریت نهادهای فرهنگی پرداخته است.
ایران کتاب در 776 صفحه به بهای 275 هزار تومان توسط انتشارات ایران روانه بازار نشر شد.
📖 کتاب «شریعت، سلطنت و طریقت در دوره قاجار»
✍️به قلم: سمیه ارغیانی
این کتاب با نگاه تحلیلی به رابطه سه نهاد مهم در دوره قاجار یعنی: شریعت، سلطنت و طریقت، پرداخته است. طبق این تحلیل، در دوره آقا محمدخان و فتحعلی شاه، گفتمان شریعت بر طریقت غلبه داشته و در دوره محمدشاه گفتمان طریقت بر شریعت غلبه کرده است.
گفتمان شریعت با سلطنت در دو بخش گفتمان قدرت محور از سوی علما و گفتمان تمکین محور از سوی پادشاه و گفتمان طریقت با سلطنت نیز در دو بخش گفتمان ارادت محور از سوی پادشاه و گفتمان ولایت محور از سوی صوفیان است. گفتمان شریعت با طریقت نیز با دو هدف گفتمان تکفیر محور و گفتمان تایید محور صورت پذیرفته است و فصل آخر جریان شیخیه با استفاده از گفتمان معنا محور با نهاد سلطنت رفتار میکرد، که البته در چرخشی مفهومی تبدیل به گفتمان «مهدویت محور» گردید، بیان شده است.
این کتاب در 151 صفحه به بهای 100 هزار تومان توسط انتشارات زحل به چاپ رسیده است.
📖 کتاب «موعود زرتشت»
✍️به قلم: اسماعیل شفیعی سروستانی
متن کتاب پس از مآخذشناسی تخصصی و احصاء سندهای متعبر درباره زرتشت، منظر این پیامبر الهی را به هزاره گرایی و موعود باوری در آموزههای این پیامبر والامقام مورد توجه قرار میدهد. در معرفی این متن آمده است: «سوشیانس نام نجات بخشی است که زرتشت، پیامبر عهد کهن در مشرق زمین، آمدنش را در آخرالزمان و در اوج بحرانها و ابتلائات وعده داده بود، این متن میلاد آن پیامبر، و سیر تعلیماتش در گذر زمان، ظهور منجی مقدس موعود را بر اساس گاتاها مورد بحث قرار میدهد.» این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی موعود عصر منتشر شده است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#دکترین_معارف
#مجازی
🌗 فضای مجازی، شناخت مخاطب و استاد معارف
🎙دکتر حسینعلی رحمتی/ هيات علمي گروه اخلاق كاربردي، پژوهشگاه قرآن و حديث
🌑 برخي از فناوريهاي آينده مربوط به فضاي مجازي و فناوريهاي ارتباطات و اطلاعات عبارت است از:
1️⃣ ماشینهای هوشمند. نقش رباتها و ماشینهای هوشمند هر روز پررنگتر میشود. چندی قبل در تهران نخستین رستوانی که کارمندانش ربات هستند افتتاح شد. تا مدتی دیگر در شهرستانهای دیگر هم شروع میشود. بدین ترتیب رباتها به زندگی ما وارد میشوند. در سایر حوزهها ماشینهای هوشمند هر روز حضور پررنگتری پیدا میکند.
امروزه در بعضی کشورها روی حقوق و حقوق بشر برای ماشینهای هوشمند کار میشود! زیرا معتقدند تا سال2035 بحثِ شرکت رباتها و ماشینهای هوشمند را در انتخابات داریم. شهرکها، ازدواج اینها و فرزندان رباتها بحثهای حقوقی خاص خود را دارد. امروز ممکن است اینها قدری بر ذهن ما ثقیل باشد چون هنوز درگیر فضای فنآوری به معنای عام نشدیم. اما در کشورهایی که بیشتر درگیر شدند قدمها را زودتر برداشتهاند.
2️⃣فنآوری «بلاکچِين»؛ فنآوری دیگری است که در راه می باشد و در 40 تا 50 حوزه کاربرد دارد.
ماشینهایی با قدرت پردازش بالا از ديگر فناوريها است.
قدمهای اولیه برای پیوند انسان و کامپیوتر نيز هم اکنون برداشته شده تا بشود تراشههایی را به بدن انسان متصل کرد و از طریق آن، حافظة طرف را بازیابی کرد.
و...
🌑 استاد معارف به این دلائل باید به مخاطشناسی توجه داشته باشید:
1. ضرورت آشنایی اساتید معارف با زیست جهان چند وجهی دانشجو. اگر قرار است درس اخلاق روی مخاطب تأثیر بگذارد، استاد باید بداند مخاطبش از نظر سطح آگاهی و معرفتی چگونه است، میزان اطلاعات او چقدر است، با چه سنخ از مسایل و مکاتب فکری و اخلاقی آشنا است، از نظر خانوادگی چگونه است؟ دانشجویی که فقط سرکلاسِ مینشیند تا درس را گوش بدهد و برود، اگر استادش توجه نداشته باشد که این دانشجو چه مشکلاتی دارد، نمیتواند بااو ارتباط برقرار کند.
2 . استاد معارف باید با عوامل مؤثر بر این زیستـ جهان آشنا باشد؛ یعنی به عنوانِ استاد معارف باید بدانم چه چیزهایی روی فکر، ذهن، زندگی، اعتقاد و باورهای دانشجویی که سر کلاسم میآید تأثیرگذار است و طبیعتاً یکی از این عوامل مؤثر، فضای مجازی و فنآوریهای ارتباطی است. بنابراین امروزه استاد معارف باید بیش از دیگران با عوامل موثر بر این زیست ـ جهان دانشجو آشنا باشد.
یکی از دلایلی که بعضی از راهکارهای ارایه شده برای فضای مجازی تأثیر ندارد و مورد استقبال واقع نمیشود این است که ما این فضای زیست ـ جهان را نمیشناسیم؛ لذا طبیعی است که مخاطبین این راهکارها را پس زده و با آنها همراهی نمیکنند. نمونهاش این است که گاهی ممکن است شبکهای را حتی مسدود کنند اما باز هم از آن استقبال شود!
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نقد_حال
🌗 ویدئویی به گویایی چند مقاله!
فعال مجازی مصری با انتشار این فیلم از توجیه قرآنسوزی با حربه «آزادی بیان» در غرب، به شکل هنرمندانهای انتقاد کرد.
در این فیلم نشان میدهد که:
▪️در ابتدا پرچم اسرائیل را میخواهد آتش بزند اما بلافاصله تابلوی "یهودستیزی" بالا میرود.
▫️در مرحله بعد، میخواهد پرچم همجنس گرایان را آتش بزند؛ اما تابلوی "نفرت افکنی" بالا میرود.
▪️در گام آخر می خواهد قرآن را آتش بزند اما تابلوی "ْآزادی بیان" بالا می رود و دیگر همه لالمونی میگیرند و سگی هم پارس نمیکند!!!
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مهجوریت قرآن.pdf
1.59M
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗 مهجوريت قرآن و راههاي زدودن آن (قسمت اول)
✍️ محمد اسماعيل زاده
🔻اشاره
مهجوريت قرآن به معناي راه نيافتن تعاليم انسانساز قرآن در زندگي مسلمانان است كه رسول اكرم(ص) درسورة مباركة فرقان شكايت خود را از امتش به خاطر به مهجوريت كشاندن قرآن به درگاه الهي عرضه ميدارد. نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن برقرآن، تدبر و انديشه نكردن در قرآن و از همه مهمتر عمل نكردن به قرآن از مصاديق مهجوريت قرآن است.
از عوامل مهجوريت قرآن ميتوان به كنار گذاشتن اهل بيت(ع) از صحنة اجتماع، پيروي مردم از هواهاي نفساني و وسوسههاي شيطاني، عدم توجه مردم به نقش سازندة قرآن در زندگي و گسترش خرافات در جامعه اشاره كرد. به مهجوريت كشيده شدن قرآن در جامعه پيامدهاي ناگواري را به همراه دارد، كه متروك شدن شريعت، گسسته شدن رشتة اتحاد و برادري در جامعه، جدا شدن مردم از فرهنگ قرآن، رانده شدن حاملان و عاملان قرآن از صحنة اجتماع، عدم راهيابي دستورات قرآن به زندگي روزانة مردم از پيامدهاي مهم آن است.
اعتقاد و باور جامعه به الگو بودن قرآن در تمام ابعاد، تصحيح فرهنگ استفاده از قرآن در بين افراد، توجه به معاني و مفاهيم قرآن، عمل كردن دست اندركاران قرآن به دستورات قرآن، دعوت افراد جامعه به تدبر و انديشه در قرآن، نگاه ويژة آموزش و پرورش به درس قرآن، توجه خاص مراكز علمي ـ فرهنگي به مباحث قرآني و محور قرار دادن قرآن در سخنرانيها، از جمله اموري است كه ميتواند به رفع مهجوريت از قرآن كمك شاياني بكند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 73.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir