علامه حسن زاده آملی: «اكنون كه دانستي بقيه نبوت وعقليه رسالت و وديعه مصطفي و زوجه ولي الله و كلمه تامه الهي- فاطمه (عليها السلام) صاحب عصمت است-هيچ اشكالی ندارد كه در فصول اذان و اقامه نمازت به عصمت آن جناب ... شهادت دهی» (شرح فصّ حکمة عصمتية في کلمة فاطميه)
#شهادت_حضرت_زهرای_اطهر_تسلیت_باد🏴
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
https://eitaa.com/molasadra1
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
علامه حسن زاده آملی: «اكنون كه دانستي بقيه نبوت وعقليه رسالت و وديعه مصطفي و زوجه ولي الله و كلمه تا
اشهد ان فاطمه بنت رسول الله عصمة الله الكبري و حجة الله علي الحجج
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#فص_فاطمیه(۳) یکی از عزیزانم که آزادمردی است و در عرفان عملی دارای حظی وافر است و به القاءات سبوح
#فص_فاطمیه(4)
حضرت فاطمه سلام الله علیها لیله القدر بوده است، لیله القدر دارای مراتبی است چنانکه همه حقایق وجودی این گونه اند که دارای مراتب اند، هر مرتبه دانی رقیقه مرتبه عالی خود است، و هر مرتبه عالی، حقیقت مرتبه دانی خود است...
و بدان که از منازل سیر حبی وجودی، در قوس نزولی به لیل و لیالی تعبیر می شود، و در قوس صعودی به یوم و ایام؛ لذا عصمه الله الکبری حضرت فاطمه همان گونه که لیله القدر است همچنین یوم الله است.
#علامه_حسن_زاده_آملی_شرح_فص_حکمه_
عصمتیه_فی_کلمه_فاطمیه
https://eitaa.com/molasadra1
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#فص_فاطمیه(4) حضرت فاطمه سلام الله علیها لیله القدر بوده است، لیله القدر دارای مراتبی است چنانکه هم
و انسان کامل در عصر محمدی وعاء حقایق قرآن است، و اگر خواهی بگو که انسان کامل در عصر محمدی قرآن ناطق است، پس یازده قرآن ناطق از این لیله القدر مبارک حضرت عصمه الله الکبری فاطمه الزهراء علیها السلام فرود آمده اند و آن جناب ام الائمه است(چنان که انسان کامل کتاب الله است و حضرت فاطمه علیها السلام ام الکتاب است) سپس در قول خداوند سبحان تدبر نما که به پیغمبر اکرم فرمود: ما تو را کوثر عطا کردیم.
#علامه_حسن_زاده_آملی_شرح_فص_حکمه_
عصمتیه_فی_کلمه_فاطمیه
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
و انسان کامل در عصر محمدی وعاء حقایق قرآن است، و اگر خواهی بگو که انسان کامل در عصر محمدی قرآن ناطق
رسول الله فرمود هر کس فاطمه را آن گونه که حق معرفت بدو است بشناسد لیله القدر را ادراک کرده است، و همانا که فاطمه نامیده شده است بدین لحاظ که خلق از کنه معرفتش بریده شده اند- یعنی به کنه معرفت او نمی رسند-.
#علامه_حسن_زاده_آملی_شرح_فص_حکمه_
عصمتیه_فی_کلمه_فاطمیه
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
رسول الله فرمود هر کس فاطمه را آن گونه که حق معرفت بدو است بشناسد لیله القدر را ادراک کرده است، و ه
... بدان قلبی که گنجینه حقایق و بطون آیات قرآنی است آن قلب، لیله القدر است، و زجاجه وحی و ثمره نبوت فاطمه عارفه به اشیاء فرموده است: حمد خدای را که به نعمت او بدین مرتبه علم و عمل و رغبت به او و اطاعت امر او رسیده ام. و حمد خدای را که مرا منکر هیچ چیزی از کتابش نگردانیده است، و در هیچ چیزی از امر آن مرا سرگردان ننموده است. و حمد خدای را که مرا به دینش هدایت فرموده است، و مرا کسی قرار نداد که جز او را پرستش کنم.
#علامه_حسن_زاده_آملی_شرح_فص_حکمه_
عصمتیه_فی_کلمه_فاطمیه
هدایت شده از آواز پر جبرئیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات علامه حسن زاده آملی در خصوص شهادت به عصمت فاطمه سلام الله علیها در فصول اذان و اقامه
https://eitaa.com/molasadra1
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
اشهد ان فاطمه بنت رسول الله عصمة الله الكبري و حجة الله علي الحجج
#علامه حسن زاده آملی:
... و اما نقل نکته ياد شده بدين نظر است که شهادت به عصمت حضرت فاطمه سلام الله عليها در فصول اذان و اقامه نماز، به وزان شهادت امام اميرالمومنين علي عليهالسلام است و صورت نکته اين است: «نکته 903؛ علماي عامه در موضوع فصول اذان و اقامه و اقرار و شهادت به ولايت و امامت حضرت وصي اميرالمومنين علي عليهالسلام در آن، از جناب استادم علامه حاج ميرزا ابوالحسن شعراني- قدس سره العزيز- استفتاء کرده اند، در جوابشان چنين مرقوم فرمود که من عين دستخط مبارکش را که در نزد من محفوظ است نقل ميکنم: [ صفحه 160] بسم الله الرحمن الرحيم الاقرار بولايه اميرالمومنين علي بن ابيطالب عليهالسلام و الشهاده بها جزء من الايمان و جائز في الاذان، و لاخلاف في ذلک بين المسلمين علي اختلاف فرقهم. والدليل علي انه جزء من الايمان احاديث کثيره منها مارواه الترمذي و کتابه احد الصحاح السته عن امسلمه کان رسول الله صلي الله عليه و آله يقول: لايحب عليا منافق، و لايبغضه مومن، انتهي؛ فمن ابغضه ليس بمومن و من احبه مومن، و هذا معني کون ولايته جزء من الايمان، و کان احب الخلق الي الله بعد رسول الله صلي الله عليه و آله لحديث الطير المعروف بين المسلمين. و اما کونه جائزا بين الاذان فلانه کلمه حق وقول مشروع، واتفق الفقهاء الاربعه علي جواز التکلم بکلام غير کثير لايخل بالموالاه بين فصول الاذان الا ان احمدبن حنبل- رضي الله عنه- لم يجوز التکلم بکلام غير مشروع کالکذب و الغيبه و ابطل الاذان به، و لم يبطل به الاذان سائر الفقهاء، و کتبهم موجوده و اقوالهم مشهوره، و هذا مصرح به في الصفحه 228 من الجزء الاول من کتاب الفقه علي المذاهب الاربعه. اما من ترکه فان کان عن عناد و بغض فهو خارج عن الايمان
و من ترکه لانه ليس جزء من اجزاء الاذان فلا باس لان الشهاده بالرساله شهاده بجميع ما جاء به الرسول، منه ولايه علي عليهالسلام. و قدصرح فقهاء الاماميه بعدم جواز الشهاده بالولايه بقصد انها جزء من الاذان، و هذا واضح معروف منهم، و انما جعله الغلاه و المفوضه جزءا و نحن منهم برءاء؛ و انما يوتي بها في بلاد الشيعه تبرکا و حرصا علي اظهار محبتهم لعلي عليهالسلام مع علمهم [ صفحه 161] بانها ليست جزءا من الاذان کما يصلون علي النبي بعد ذکر اسمه في الاذان و غيره امتثالا للامر به في الکتاب الکريم، و لايخالف عملهم هذا فتوي احد. من الفقهاء الاربعه رضيالله عنهم جميعا لانهم جميعهم کانوا من اهل الوالايه و محبي علي عليهالسلام و اهل بيت الرسول لانهم کانوا مومنين بالاجماع و المومن لايبغض عليا عليهالسلام بنص رسول الله صلي الله عليه و آله. هذا ما تيسرلي من الجواب علي العجاله، و السلام عليکم و رحمهالله و برکاته. حرره العبد ابوالحسن بن محمد المدعو بالشعراني عفي عنه». غرض نگارنده از اتيان اين کلمه تامه مبارکه اين است که آنچه در شهادت حضرت وصي امام اميرالمومنين علي عليهالسلام در فصوص اذان و اقامه گفته آمد، درباره شهادت به عصمت صديقه طاهره عليهاالسلام نيز گفته آيد.
هزار ویک نکته. نکته903
https://eitaa.com/molasadra1
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#علامه حسن زاده آملی: ... و اما نقل نکته ياد شده بدين نظر است که شهادت به عصمت حضرت فاطمه سلام الل
شهادت به ولایت امیرالمومنین علیه السلام جزیی از ایمان و جایز در اذان است ... اما اگر کسی در اذان از روی عناد و دشمنی آن را ترک کند از ایمان خارج است اما اگر آن را ترک کند به خاطر اینکه جزء اذان نیست اشکال ندارد و به تصریح فقهای امامیه گفتن آن به قصد جزیی از اجزای اذان جایز نیست بلکه در بلاد شیعه تبرکا و برای اظهار محبت به علی علیه السلام با علم به اینکه جزئی از اجزای اذان نیست گفته می شود
شهادت به عصمت فاطمه سلام الله علیها نیز به وزان شهادت به ولایت امیرالمومنین است...
خلاصه نکته 903 از هزار و یک نکته:
🔆🌱🔆🌱🔆🌱🔆🌱🔆
#مراتب_تجلی_حق
#قسمت_دوم
🌿 مناسبترين تعبير از جهان امكان، همان عبارت #آيت، به معناي علامت و نشانه است كه فرهنگ غني و قوي قرآن با آن همراه است.
🌿 چون هر موجود امكاني به تمام ذات، صفت و فعل خود، نشانه خداي بي نشان است، پس از خود چيزي ندارد؛ زيرا اگر از خود چیزی داشت، حاجب بود نه آیت.
🌿 چون خداوند #بسيط-الحقيقه است و هيچگونه كثرت و تعدد در او راه ندارد لذا اوصاف ذاتي وي #عين-ذات او بوده، چنانكه عين هماند.
🌿 بنابراين اسماي حسناي او، همگي آيت همان ذات يگانه و يكتا است؛
🌿 يعني هر اسمي، همه كمالهاي ذاتي، وصفي و فعلي را به همراه دارد.
🌿 تفاوت نامهاي الهي، گذشته از محيط و محاط بودن و صرف نظر از تقسيمهاي ديگر، فقط در ظهور و خفاي كمالهاست.
🌿 يعني هر اسمي واجد تمام كمالهاي الهي بوده و مظهر همه آنهاست؛ ليكن در ظهور و خفاي آن كمالها، بين اسماء، اختلاف است.
🌿 بنابراين مظهر هر نامي، كمالهاي اسامي ديگر را داراست؛ گرچه فعلاً كمالهاي مزبور در او ظهور ندارد.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/molasadra1
⁉️❗️⁉️❗️⁉️❗️⁉️❗️⁉️
#اسلام_و_انسان
#قسمت_دوم
به این دلیل که:
❗️مسئله کهنه و تازه در جایی مطرح میشود که قابل تغییر ( تغییر پذیر) باشد.
✅ به همین خاطر، روزی جدید و نغز است و روزی در اثر برخورد با عوامل ناملایم، کهنه و فرسوده است.
❗️پس در مباحث هستیشناسی، مسائل مرتبط با اقتضائات طبیعی و بررسی نحو پیدایش قوانین واقعی، نباید داستان کهنه و تازه را به میان آورد.
❗️یکی از نمونههای مرتبط با اقتضای طبیعی، همین توان اسلام برای اداره بشر امروز است.
✅ یعنی در هیچ زمانی نمیتوان گفت اسلام کهنه شده است؛ چون قانونی برای طبیعت انسان است.
❓اکنون که اسلام، قانونی برای طبیعت انسان است، چرا تغییر ناپذیر است؟
این مطلب، ادامه دارد...
#علامه_طباطبایی
#اسلام_و_انسان_معاصر
https://eitaa.com/molasadra1
🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
(قسمت اول)
🌿 بدان که نماز، غیر از این صورت و ظاهر [ شکل ظاهری مانند تکبیر، قرائت، رکوع و سجده] معنا و باطنی دارد.
🌿 همانگونه که ظاهر، آدابی دارد که مراعات ننمودنش، باعث باطل شدن یا نقصان نماز صوری است؛
باطن نماز نیز آداب قلبی و باطنی دارد.
🌿 مراعات نکردن این آداب، موجب بطلان یا نقص نماز معنوی میشود.
🌿 همانطور که با مراعات آنها، نماز دارای روح ملکوتی میگردد.
🌿 و ممکن است پس از مراقبت و همت گماشتن به آداب قلبی و باطنی، بهرهای از سر الهیِ نماز اهل معرفت و صاحبان قلوب، برای شخص نمازگزار حاصل شود.
🌿 این نماز 👈 قرة العین اهل سلوک[ براساس حدیث نبوی جعل قرة عینی] و معراج قرب محبوب است [براساس حدیث معراج المومن].
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
https://eitaa.com/molasadra1
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#توحید
#قسمت_سوم
🔴 توحید یعنی نفخ روح خداوند تبارک و تعالی، که همان دارایی انبیاء است.
👈 فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ: پس هرگاه معتدل و استوارش ساختم و از روح خود در او دميدم، پس سجدهكنان پيش او بيفتيد. (حجر/۲۹)
🔹توحید، دارایی قیامتی و آخرتی است.
🔹توحید، دارایی حقیقی است.
🔴 ما باید حرکتمان در جهت ارضای روح منفوخ باشد. اگر محرک ما، ارضای آن روح منفوخ بود؛ یعنی ما دارای بعدی هستیم که بیجا، بیمکان، بیزمان و بینهایت طلب است.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/molasadra1
📢 بیانیه #گام_دوم_انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان
🔴 نگاهی کلی به بیانیهای که از سوی حضرت آیتالله خامنهای بهمناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد:
🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله:
1️⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگیهایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است.
2️⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد.
3️⃣ انعطافپذیر و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست.
4️⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست.
5️⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراطها و چپرویهایی که مایهی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است.
6️⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بیرحم و خونریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکهای گلولهی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس از حملهی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.
7️⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است
📚 درس هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند:
✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب.
✌🏻 هیچ تجربهی پیشینی و راه طی شدهای در برابر ما وجود نداشت. اما گام های بزرگی را طی کرد.
🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب:
1️⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها.
2️⃣ موتور پیشران کشور در عرصهی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساختهای حیاتی و اقتصادی و عمرانی.
3️⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنههای داخلی، حضور در صحنههای ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید.
4️⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بینالمللی را به گونهی شگفتآوری ارتقاء داد.
5️⃣ کفّهی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد.
6️⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونهای چشمگیر افزایش داد.
7️⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان.
🔆 ماموریت های نسل جوان برای گام دوم انقلاب:
1️⃣ علم و پژوهش: دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم.
2️⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق به معنی رعایت فضلیتهای اخلاقی
3️⃣ اقتصاد: جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانستههای اقتصادی در درون دولت اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند.
4️⃣ عدالت و مبارزه با فساد: مّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژهخواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بیعدالتی میانجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست.
5️⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطهگر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همهی افراد جامعه است.
6️⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخههایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بینالمللیاند.
7️⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.
📝 مطالعه متن کامل👇
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
🕊🔮🕊🔮🕊🔮
🔮🕊🔮🕊
#اخلاق_و_معنویت
#در_گام_دوم_انقلاب
🔆 معنویّت بهمعنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است.
و اخلاق بهمعنی رعایت فضلیتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است.
🌱معنویّت و اخلاق، جهتدهندهی همهی حرکتها و و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیطی زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند.
🔆 شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری بهبار میآورد؛
🌱 این، بیگمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمیآید.
🔆پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، بهشیوهی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمیها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.
🌱ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هماکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را بهچشم خود میبینیم.
🔆 دستگاههای مسئول حکومتی در این باره وظایفی سنگین برعهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد، و این البتّه بهمعنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست.
🌱 در دورهی پیشِرو باید دراینبارهها برنامههای کوتاهمدّت و میانمدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ انشاءالله.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/molasadra1
🐚🌷🐚🌷🐚🌷🐚🌷🐚
#طینت_پاک
▪️قسمت اول
🍃 کسی که گوهر شریف و جان نورانی دارد، یقیناً بهتر به سمت خدا میرود.
🍃چون نور الوهیّت در او هست.
🍃خدا"الله نور السماوات و الارض" است، هر کس گوهر شریف و جان روحانی دارد، جان نورانی اش او را به سمتِ خدا میکشد.
🍃فقط نور به سمت نور میرود.
🍃 پس اگر کسی به سمت خدا میرود به دلیلِ همان دلِ نورانی، شرافت و طینت اولیۀ پاکی است که در خودش دارد.
🍃خداوند سبحان انبیاء را آورده است که برکت برای همۀ جوامع باشند.
🍃از همین روی، در ذاتِ انبیا هیچگونه ظلمتی وجود ندارد.
#استاد_يزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/molasadra1
💎🌸💎🌸💎
🌸💎🌸
💎
#نکته_تمدنی
#عصمت_و_مظلومیت
💠 نماد مشروعیت و حقانیت در تمدنها همیشه فلسفه و منطق نیست، بلکه نشان آن، گاه و غالبا پاکیهای بدیهی و مظلومیتهای آشکار است که نه فقط موجب جلب و جذب ایمان میشود، بلکه فهمی سهل و بسیط از حقیقت را موجب میشود، خشونتها و کدورتها را کم میکند، و همبستگیها را متراکمتر مینماید.
⚜ امروزه کسانی مانند مرادخای کلاپلان
(در کتاب Judaism as a civilization) و یا رنه ژیرار (در نظریۀimitation theory)
که در پی نظم اجتماعی و پیوستگی انسانی و تمدنی میروند، در پی نقطههای «مظلومیت» در تاریخ خود میگردند و آن را نقطۀ عطف تمدنی میدانند تا بلکه بتوانند با آن قرابتهای جدیدی ساخته، و جامعۀ کوچک، خُرد، و شکننده را به جامعهای بزرگ و بههم پیوسته تبدیل کنند.
💠 از همین نظر، در تجربۀ تاریخیِ بیعدالتیها هم، رنجدیدگان و ستمکشیدهها (مثلا سیاهان آمریکا در رنج بردگی، و یا ژاپنیها در تراژدی هیروشیما) ظلمهای رفته بر خود را نه فراموش میکنند و نه آن را در زندگیها و قلمروهای شخصیِ خود مخفی میدارند، بلکه از آن نقطههای سیاه، نقطۀ عطفی میسازند برای توسعه و توسع انسانیِ خود.
⚜ پدیدههای حزنانگیز در تاریخ ادیان و نقطههای اندوه در تاریخ اسلام و شگفتیهای مظلومیت در تاریخ تشیع را هم میتوان از همین منظر دید و آن را در مقیاس کلان انسانی درک کرد.
💠 ستم بر دخت نبی اکرم ص و شکوهها و نالههای آن یگانه بانوی عصمت در خانههای حزناش، نه یک رخدادی در گذشته، بلکه واقعهای در مقیاس یک تمدن بوده است و تاریخ هم تاکنون نتوانسته است از آن رهایی یابد.
⚜ طبق حدیث «قرب فرائض و قرب نوافل»، رضایت فاطمه س رضایت خدا، و غضب فاطمه س غضب خدا و اندوه او هم اندوه خداست. و پر واضح است که اندوه خدا در مقیاس خود خدا ظاهر میشود، همۀ تاریخ و همۀ هستی را غمبار میکند، و حسرتهای پیوسته و لاینقطعی را در جهان خلق به بار میآورد.
💠 اکنون یاد اندوه فاطمه س هم میتواند برای انسان امروز آثاری فراتر از زمین و زمان داشته باشد و شرور و آلام ناگوارش را در گسترههای بزرگتری کم نماید و خیرات انسانی را در قلمروهای وسیعتری تراکم بخشد (تمدن به مثابه خیرات انباشتۀ انسانی).
⚜ بیشک این اندوه عمیق الهی همواره در دلها میماند تا زمانی که اراده الهی از آستین بقیه الله عج برآمده و ستمهای رفته را تلافی نماید و بهشتی از عدالت و محبت بیافریند. آمین!
#حبیب_اله_بابائی
https://eitaa.com/molasadra1
☘📿☘📿☘
📿☘📿
☘
#نکته_سلوکی
دستور العمل انسان، فقط و فقط:
👈 «قرآن كريم»
👈 و «سنّت رسول خاتم» و «آل او» عليهم السّلام است.
📛 و جز آن هوا و هوس است!
#نامه_ها_و_برنامه_ها
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/molasadra1
هدایت شده از آرشیوکانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸
✅ ضرورت داشتن استاد
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/molasadra1
🕋🕊🕋🕊🕋🕊
🕊🕋🕊🕋
#مراتب_تجلی_حق
#قسمت_سوم
#هماهنگي_جمال_و_جلال
🌷جلال و جمال كه از اسماء الهي هستند، مظاهر گوناگون دارند؛
🌷 اما چون جلال حق در جمال وي نهفته است و جمال وي در جلال او مستور است، 👈 آنچه مظهر جلال الهي است، به نوبه خود، واجد جمال حق است.
🌷 و چيزي كه مظهر جمال خداست، به نوبه خويش، داراي جلال الهي، خواهد بود.
✅ هماهنگي «قهر و مهر» و همبستگي «جلال و جمال» در سراسر شريعت نهفته و در سراسر شئون آن، مشهود است.
🌷 به طوري كه هر ارادتي در كراهت نهفته است و هر اشتياقي در انزجار مستتر است.
🌷 مثلا در مسائل خانوادگي نيز تحمّل برخي از مصائب اخلاقي ظاهراً شرّ به شمار ميآيد؛ اما خير بيشمار را كه همان «تحكيم خانواده» و «حراست از كيانِ» آن است، در درون خود خواهد داشت.
🌷 چنانكه در آیه شریفه میفرمايد:
«فعَسي أن تكرهوا شيئاً و يجعل اللَّه فيه خيراً كثيراً»
⬅️ چه بسا از چیزی اکراه داشته باشید در حالیکه خداوند متعال در آن، خیر بسیار نهاده است.
✨سورة نساء، آیه19✨
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/molasadra1
هدایت شده از حسینی
#الهی_نامه
الهی!
شکرت که زنگ تفریح من، گشت و گذار در کتب و دفاتر علمی و تماشای آنها است؛
چنانکه ولی تو، امام علی وصی علیه السلام فرمود: «الکُتُبُ بساتین العلماء».
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/molasadra1