eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
81 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت هفتاد و هشتم🔰 🔹تتميم در اعراض دادن نفس است از دنيا🔹 🌴 اى طالب حق و سالك إلى اللّه! چون طائر خيال را رام نمودى، 🔸و شيطان واهمه را به زنجير كشيدى 🔸 و خلع نعلين حبّ زن و فرزند 🔸و ديگر شئون دنيوى را نمودى 🔸و با جذوه نار عشق فطرة الّلهى مأنوس شدى ✨ و انّى آنَسْتُ ناراً گفتى 🔸 و خود را خالى از موانع سير ديدى 🔸 و اسباب سفر را آماده كردى، ✳️ از جاى برخيز! 🔻و از اين بيت مظلمه طبيعت 🔻و عبورگاه تنگ و تاريك دنيا هجرت كن 🔻 و زنجيرها و سلسله‏‌هاى زمان را بگسلان 🔻و از اين زندان خود را نجات ده 🔻و طائر قدس را به محفل انس پرواز ده. ✅ پس، «عزم» خود را قوى كن! و اراده خويش را محكم نما ❇️كه اوّل شرط سلوك عزم است و بدون آن راهى را نتوان پيمود و به كمالى نتوان رسيد. 💫و شيخ بزرگوار، شاه آبادى، روحى فداه آن را مغز انسانيّت تعبير مى‏‌كردند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رحم یعنی چیزی که پرورش دهنده چیزی دیگری است این عالم رحم توحید احدی صمدی است. ⁉️ این توحید را چه کسی استخراج می کند؟ کسی که بتواند حی را از مرده خارج کند یعنی آدم. ✅ آدم باید از رحم عالم متولد شود. از رحم عالم یعنی ⬅️ از همه عالم. همه عالم یعنی ⬅️ ما سوی الله. ما سوی الله یعنی ⬅️ آن ظهور بی نهایت، آن رحمت بی نهایت. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و هفتم🔰 گفتیم که یکی از مراحل جنگیدن با نفس، «تبعیت نکردن» است. یک راهکار را در قسمت قبل مطرح کردیم. 2⃣ راهکار دیگر این است که «برعکس» خواسته نفس عمل کنیم. 🔴 مثلاً حرص می‌آید. انسان می‌گوید چون حرص آمد، انفاق می‌کنم. با خدا عهد می‌بندد که هر بار حرص به این نحو آمد، این مقدار انفاق کند. ⬅️این انفاق یعنی جنگ با میل نفس.➡️ این‌ها جزء مرحله ی اول حساب می‌شود. 🌱چون هرچه به نفس قوت و غذا بدهی، تقویت می شود. ❌هر چه در مقابلش می‌ایستی، ضعیف تر می‌شود. ✅اگر یک بار ایستادی، برای مرحله اوّل خوب است. ▪️وقتی به یک سری از نفسانیات دچار هستیم، از مرحله آسان شروع کنیم. 🔘 یکی از دوستان ما، در جواب بنده خدایی که گفت آقا! من می‌خواهم نماز شب بخوانم، نمی‌توانم؛ گفت: چطور نمی‌توانی؟ ➖گفت اصلاً این موقع نمی توانم بلند شوم. ➖گفت چه وقتی بلند می‌شوی؟ ➖گفت من مثلاً ساعت پنج بلند می‌شوم. ➖گفت ساعتت را طوری تنظیم کن فردا یک دقیقه به پنج بلند شوی. شب بعدش دو دقیقه به پنج. چون یک دقیقه از نظر ساعت خواب و تنظیم نظام خواب درونی آدم اثر ندارد. دو دقیقه، بعد سه دقیقه، کم کم می‌رسد به همان جایی که باید بیدار شوی. بعد گفت همین کار را کردیم، شد. 🔺این یعنی آهسته آهسته جنگیدن. 🌴این راهکار را از یک جهت باید گفت به رفق و مدارا. پس یک نوع از جنگیدن که در مرحله اول است، با رفق و مدارا است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌴حديث آن قدوه عالميان امام باقر عليه السلام را در «اقسام قلب»، زينت و زيور اين گرامى‌نامه قرار دهيم: «القلوب ثلاثة قلب؛ منكوس لا يعى شيئا من الخير و هو قلب الكافر و قلب فيه نكتة سوداء فالخير و الشر فيه يعتلجان فأيهما كانت منه غلب عليه و قلب مفتوح فيه مصابيح تزهر و لا يطفأ نوره الى يوم القيمة و هو قلب المؤمن» 🍃ترجمه حديث شريف به اختصار اينكه دل‌ها سه گونه‌اند: ▪️دل سرنگون كه هيچ خيرى را نگاه نمى‌دار و آن دل كافر است. ▪️و دلى كه در آن خجكى (نقطه‌اى) سياه است خير و شر در آن در كشتى و كشمكش‌اند پس هر كدام از آن دو شده است همان بر وى چيره خواهد شد. ▪️و دلى كه گشوده است، در آن چراغ‌هايى مى‌درخشند و تا روز رستاخيز خاموش نمى‌شوند و آن دل مؤمن است. 🍁دل بينا مى‌بايد تا درباره دل سخن بگويد؛ اين كوردل چه بگويد! ✨خداوند متعال توفيق تحصيل قلب سليم مرحمت بفرمايد كه «يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من اتى الله بقلب سليم» در پيش داريم. 🌱در خاتمه با عرض معذرت خواهش مى‌كنم دست از دلم بردار و دل به دست صاحبدلى بسپار! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است «إنّا لله و إنّا إلیهِ راجِعون» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘قرآن كريم، تولد مريم ـ سلام اللَّه عليها ـ را اين گونه تبيين می‌كند كه: «فلمّا وضعتها قالت ربّ انّي وضعتها أُنثي واللَّه أعلم بما وضعت وليس الذّكر كالأُنثي وانّي سمّيتها مريم وانّي أعيذها بك وذريّتها من الشّيطان الرّجيم»(آل عمران /36) پس چون فرزندش را بزاد، گفت: پروردگارا دختر زاده‌ام و خدا به آنچه زاييد داناتر بود و پسر چون دختر نيست و من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده شده به تو پناه می‌دهم. ✔️محل بحث آن جا است كه عرض كرد: (وليس الذّكر كالأُنثي) اديبان در تفسير اين جمله دو گروهند: ✅ عده‌ای اين تشبيه را، تشبيه معكوس دانسته و می‌گويند: چون مذكر بهتر از مؤنث و مرد بالاتر از زن است، بنابراين اگر كسي بگويد: «ليس الذّكر كالأُنثي» اين تشبيه، تشبيه معكوس است و در واقع يعنی «ليست الأُنثي كالذكر». ✅ عده‌ای ديگر اعتقادشان بر اين است كه، تشبيه در آيه، تشبيه اصل است نه معكوس، به اين بيان كه هرگز پسر، نمی‌تواند نقش اين دختر را ايفا كند و از هر مردی ساخته نيست كه پدر عيسی عليه السلام شود. هرگز پسر عُرضه اين دختر را نداشته و هرگز از مرد، كار اين زن ساخته نيست. بنابراين، تشبيه، تشبيه مستقيم است نه معكوس. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و هفتم🔰 🔶تسليم اكثر مردم در برابر لذائذ مادى موجب دورى آنها از حق و پذيرش سنت‏هاى احساسى است‏. 🔸و چه بسا كه خوى و عادات دينى در نظر آنان عجيب و غريب و مضحك بيايد 🔸...و به عكس آنچه در طريق دينى معمول نيست به نظرشان امرى عادى باشد 🔷...همه اينها به خاطر اختلافى است كه در: ✔️ نوع تفكر و ✔️ادراك وجود دارد. یعنی: نوع تفكر دينى و نوع تفكر مادى 🔷و در سنت‏هاى احساسى كه صاحبان تفكر مادى براى خود باب می كنند، عقل و نيروى تعقل دخالتى ندارد مگر به مقدارى كه راه زندگى را براى كامروايى و لذت بردن هموار كند. 🔸پس در سنت‏هاى احساسى: ✔️ تنها هدف نهايى كه هيچ چيز ديگرى نمی تواند معارض آن باشد، همان لذت بردن است و بس . ✔️و تنها چيزى كه می تواند جلو شهوترانى و لذت بردن را بگيرد، لذت ديگران است. 🔸پس در اين گونه نظام ها: ✔️ هر چيزى را كه انسان بخواهد قانونى است، هر چند انتحار و دوئل و امثال آن باشد، ✔️ مگر آنكه خواست يك فرد مزاحم با خواست جامعه باشد، كه در آن صورت ديگر قانونى نيست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🌷و به همراه همان ابر که باران آورد مهربانی خدا در زد و مهمان آورد 🌷باد یک نامه ی بی واژه به کنعان آورد بوی پیراهنی از سوی خراسان آورد 🌷به سر شعر هوای غزلی زیبا زد دختر حضرت موسی به دل دریا زد 🌷چادرش دست نوازش به سر دشت کشید دشت هم از نفس چادر او گل می چید 🌷چه بگویم که بیابان به بیابان چه کشید من به وصف سفرش هیچ به ذهنم نرسید 🌷باور این سفر از درک من و ما دور است شاعرانه غزلی راهی ” بیت النور ” است 🌷آمد این گونه ولی هر چه که آمد نرسید عشق همواره به مقصود به مقصد نرسید 🌷که اویس قرنی هم به محمد نرسید عاقبت حضرت معصومه به مشهد نرسید 🌷ماند تا آینه ی مادر دنیا باشد حرم او حرم حضرت زهرا باشد 🌷صبح شب می شد و شب نیز سحر هفده روز چشم او چشمه ای از خون جگر هفده روز 🌷بین سجاده ، ولی چشم به در هفده روز چشم در راه برادر شد اگر هفده روز 🌷روز و شب  پلک ترش روضه مرتب می خواند شک ندارم که فقط روضه ی زینب می خواند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بعضی افراد، خدمت حضرت علامه می‌رسیدند و دستورالعمل می‌خواستند. ایشان می‌فرمودند: 🔰واحبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید. قسمت دوم (ترک محرمات) خیلی مشکل است. 🔥محرمات مثل آفت است. نمی‌گذارد کشتزار واجبات به ثمر بنشیند و تکان نمی‌خورد؛ این تکان نخوردن زیر سر آفت است. گناه بزرگ و کوچک ندارد. حضرت امیر صلوات الله علیه می‌فرمایند: «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِه صَاحِبُهُ» گناهان صغیره و کبیره در قیاس با هم است والا صغیره و کبیره ندارد! 📆شنبه:۱۳۹۹/۸/۱۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و نهم 🔰 🔶 يكى از نكات بزرگ در نماز: 1⃣ تقوى و پرهيز از مشتهيات نفسانيّه 2⃣ ترك هواهاى نفسانيّه و رياضات شرعيّه و عبادات و مناسك الهيّه، 3⃣ تقويت عزم و انقهار قواى ملكيّه در تحت ملكوت نفس است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که دلم را به شروق جمالت و سیر در نور کمالت نورانی کرده‌ای. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت سی و سوم 🔰 بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔸این بانوی بزرگوار 🔹این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر؛ 🔺با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) 🔺و عبور از شهرهای مختلف 🔺و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم 🔺و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، ⬅️موجب شده است که این شهر به عنوان «پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)» در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد. 🔵و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
👆👆👆👆 تاثیر یک بانو در گسترش توحید
الهی! این همه خواب و بیداری ام «ربِّ ارجعونِ» گفتن بود و از جناب شما پذیرفتن؛ دیگر به چه رو «ربِّ ارجعون» گویم که «إنّا إلیه راجعون» گویم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 توحید آدم را روحانی و نورانی می کند ✅ لذا انسان باید به این امر مهم توجه کند و این که اوست که می تواند این نور را ادراک کند و مخلوقات دیگر نمی توانند بفهمند. 🔆 قرآن شریف می فرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولا(احزاب۷۲) 🔶 این همان امانت خداوند تبارک و تعالی است که به همه آسمان و زمین عرضه کرد و نپذیرفتند. 🔺کسی غیر از آدم و پیامبران علیهم السلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام و اولیاء نمی توانند توحید احدی صمدی را درک کرده و این بار را تحمل کنند. 🔷 حافظ نیز می گوید: آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه کار به نام من دیوانه زدند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و هشتم🔰 مرحله دوم جنگیدن با نفس ⬅️ تبعیّت نکردن از نفس است؛ هرچند هنوز میل هست. با میل هم باید جنگید. کسی نگوید الحمدلله میل می‌آید و من می‌جنگم و گناه نمی‌کنم. باید گفت این نقص است، بیماری است، این مشکل است، ولی الحمد لله توانستم با آن بجنگم و تبعیّت نکنم. همان تعبیری که در قرآن آمده است «و اما من خاف مقام ربه نهی النفس عن الهوی فان الجنّة هی المأوی» مرحله بعد ⬅️ جنگیدن با این میل است. قبلاً میل تبدیل به عمل می‌شد، انسان مانع شد. الان باید جلوی حسد درونی و ترس درونی را بگیرد. ❓چه کار باید بکند؟ 🔻یک قاعده کلی🔻 کل آنچه که شریعت دستور داده است، ریاضت است، آن هم ریاضت دائمی است یعنی ریاضت تا پایان عمر است. مثلاً می‌گوید: ✖️ به نامحرم نگاه نکن. ✖️ با نامحرم خلوت نکن. ✖️با نامحرم هیچ گاه نباید زیاد صحبت کرد و نباید گفتگو را ادامه داد به خصوص وقتی به جاهای باریک بکشد. ⬅️این دستور همیشگی شریعت و قاعده کلی شریعت است. ✖️مال حرام هرگز نباید در مال ما بیاید. ✖️حرص، اصلاً نباید بیاید. ▪️آدم باید تا آخر عمر مراقب این‌ها باشد؛ ✖️هیچ گاه به سمت رشوه، ربا و امثال این ها نرود. ✔️این می شود ریاضت دائمی. 🌴علّامه طباطبایی می‌فرمود بزرگترین ریاضت، ریاضت شریعت است. 🍃ریاضت، اصلِ انسان ساز است.🍃 🔹ما باید تا آخر عمر انسان باشیم. 🔹باید تا آخر عمر جلوی این شهوت‌ها، حرص‌ها و حسدهایمان را بگیریم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت اول🔰 🌱نيكخواهان دهند پند ولى 🌱نيكبختان شوند پند پذير آقاى من! پيشانى صدق و اخلاص در درگاه دوست نه و از صميم قلب بگو آمدم. 🍃اگر گفتند اينجا چرا آمدى؟ 🍂بگو به كجا روم و به كدام در رو كنم؟ 🌱اين ره است و دگر دوم ره نيست 🌱اين در است و دگر دوم در نيست 🍃اگر گفتند به اذن چه كسى آمدى؟ 🍂بگو شنيدم بر ضيافت‌خانه فيض نوالت، منع نيست 🌱در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته 🍃اگر گفتند تا به حال كجا بودى؟ 🍂بگو راه گم كرده بودم... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
❗️کوچکترین خلاف‌ها هم یک نوع رجس است! ✔️هرکس بخواهد سیر بالاتری داشته باشد و ایمانش قوی‌تر شود؛ بداند که گاهی همین رجس اندک مزاحم است! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘قرآن كريم برای مسأله غضب و مبارزه عليه ستم، مردانی را به عنوان الگو ارائه داده است، اما آنچه كه در جريان مبارزه با ستم فرعونی مطرح می‌شود، مبارزات زنان است. ✅قرآن كريم از سه زن كه موسی را از كشته شدن حفظ نموده و تربيت كردند به عنوان نمونه ياد می‌كند. ✅جريان پرورش موسی كليم، به عهده اين سه زن بوده است: مادر موسی، خواهر موسی و زن فرعون و اين سه زن با وضع سياسی آن روز مبارزه كردند، تا اين مرد پرورش يافت. ✨قرآن می‌فرمايد: «و أوحينا الي أُمّ موسي» (قصص/7) از يكسو، وقتی مادر موسی عليه السلام فرزند را به دستور الهی به دريا انداخت، به خواهر موسی گفت: اين جعبه را تعقيب كن. ✨«وقالت لأُخته قصّيه»(قصص/11) از سوی ديگر همسر فرعون گفت: «لا تقتلوه عسي أن ينفعنا أو نتّخذه ولدا» (قصص/9) نكشيد او را شايد سودی به ما رساند يا او را به فرزندی بگيريم. 🕊و در مجموع اين سه زن، زمينه رشد و تربيت موسی عليه السلام را فراهم كردند، تا بساط فرعون برچيده شد. ادامه دارد.... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab