eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
📚ناگفته های غیبت(1) 📕معمولا فلسفه غیبت عدم آمادگی امت یا حفاظت از جان امام زمان (عج) معرفی می‌شود. اما این حقایق بخشی از حکمت غیبت امام است. غیبت، علاوه بر این موارد حکمت‌های دیگری نیز دارد که کمتر از آن بحث شده است. غیبت، منحصر به حضرت مهدی (عج) نیست، بلکه بسیاری از انبیا و اولیا نیز غیبت داشتند. غیبت نیز همانند دیگر سنت‌های الهی راهی برای کمال انسان بوده است و باید آن را در طرح کلی ظهور حداکثری توحید در هستی معنا کرد. پیامبرانی چون شیث، نوح، هود، یوسف، موسی، عیسی هر کدام غیبت‌هایی داشتند. 📗با وجود تفاوتهای میان انواع غیبت، همه آنها در این امر مشترک بودند که وسیله ای برای کمال معنوی بشریت بودند. البته افرادی که از طریق غیبت رشد کردند و سطح کمال هر کدام متفاوت بود. اکنون به برخی از حکمت‌های تربیتی غیبت اشاره می‌شود: 🔰یک) گاهی غیبت به دلیل عدم آمادگی امت است. در برخی مقاطع زندگی حضرت موسی (ع) قوم بنی-اسرائیل آمادگی قیام و همراهی با نبیّ الهی را نداشتند و به همین دلیل از حضور حضرت موسی (ع) محروم شدند. ظلم و جور مردم یکی از عوامل دورشدن ایشان از ولیّ الهی بوده است. 🔰دو) گاهی خود غیبت عاملی برای کمال امت به شمار می‌رود. ظاهرگرایی از نخستین شگردهای شیطان بود که در طول تاریخ در اشکال گوناگون جلوه گر شد. در عوض، عبور از ظاهر به باطن و منحصر ندانستن حقایق و عوامل در امور ظاهری از نخستین ضروریات حرکت کمالی در دین است. جریان باطل می‌کوشد حقایق، علل، لذتها و رنج‌ها را منحصر به امور تجربی و مادی نشان دهد. این شیوه از دیرباز در مواردی همچون گوساله سامری تا نگرش‌های پوزیتویستی معاصر استمرار داشته است. 📕 به همین مناسبت می‌توان حقیقت غیبت را نیز رزمایشی برای دورشدن از اتکاء به حس و تجربه گرایی دانست. مومنین باید تمرین کنند بدون حضور فیزیکی و مشاهده حسّی بتوانند امام خود را شناخته، به او ایمان آورند و تکالیف خود را نسبت به وی انجام دهند. در مقایسه با مشرکان و کفاری که حتی با دیدن معجزات نیز ایمان نیاوردند، مومنانی یافت می‌شوند که بدون آنکه حتی یکبار امام خویش را دیده باشند، یا از وی کرامتی حسیّ مشاهده کرده باشند، ایمانی راسخ به او دارند. با توجه به همین نکات، ائمه (ع) مشتاق زیارت این عده قلیل خالص بودند. «آه آه شوقا الی رویتهم»(بحار2/46) تمرین دادن شیعیان بر محدودشدن ارتباط فیزیکی با امام خویش از زمان امام جواد (ع) آغاز شده بود. ارتباط فیزیکی و حضوری شیعیان از همان زمان با امام محدودتر و محدودتر شد. 📕دوران کرونا نیز تمرینی برای عبور از همین ظاهرگرایی شمرده می‌شود. https://eitaa.com/abmohammadi
🔰 دعوت به همکاری 🔰 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام در راستای ارتقای علمی دانش‌پژوهان، از میان خواهران واجد شرایط، نیرو می‌پذیرد. 🖊 شرایط: ۱- داشتن تحصیلات حوزوی ۲- اتمام نهایه الحکمه ۳- داشتن زمان کافی برای همکاری ۴- قبولی در مصاحبه ۶- داشتن روحیه همکاری جهادی 🔖 مزایا: ۱- کسب آمادگی لازم برای تدریس ۲- تثبیت مباحث علمی ۳- تخصص در حکمت 🗓 واجدین شرایط می‌توانند تا تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱۰ مشخصات خود را به آیدی @hekmat_bagherain ارسال نمایند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 لذت عارفان 🔰 🌱قسمت اول 🕊مناجات شعبانیه که مورد تاکید بسیار مرحوم امام خمینی (ره) بود، مناجاتی است که حضرت امیر علیه‌السلام و پس از ایشان تمام اهل‌بیت علیهم‌السلام در ماه شعبان، می‌خواندند. در این مناجات فرازی است که اسرار بسیاری در آن نهفته است: «إِلَهِي‏ هَبْ‏ لِي‏ كَمَالَ‏ الِانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ» 🕊این فراز، با توجه به برخی فرازهای دیگر این مناجات، دقیقا موضع نزاع میان اهل غفلت و اهل معرفت را روشن می‌کند. غفلت از خدا و حقایق ماوراء و از سویی مستی غفلت که ناشی از جذب و غرق دنیا بودن است، مانع از حرکت آدمی بدان سو می‌شود. 🕊در فرازهای پایانی این مناجات، چنین آمده است: «إِلَهِي وَ أَلْحِقْنِي بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ» در این مناجات شریف، صحبت از معدن عظمت و مقام عِزِّ قدس و عزّ أبهج پروردگار است که حقیقتی بالاتر از حجاب‌های نوری است و در این فرازها از خداوند متعال طلب شکافتن آن‌ها می‌شود. 🕊باید از حجاب‌های نوری گذشت و به معدن عظمت و عِزّ قدس رسید. 🔹حجب‌ نوری در ادبیات دینی، ملایکه هستند، و از این منظر حتی ملایکه مقرب الهی هم‌چون جبرئیل و میکاییل و اسرافیل و عزرائیل و حتی بالاتر از آن‌ها، عقل اول یا روح اعظم که همان مخلوق اول است را شامل می‌شود. این‌ها حجاب‌های نوری هستند و دنیا و هر آن‌چه در اوست، حجاب‌های ظلمانی. ▪️مانع بودن حجاب‌های ظلمانی آشکار است و انسان می‌بیند که دنیا چگونه او را غرق ظلمت می‌کند؛ اما حجاب بودن ملایکه چندان آشکار نیست. 🕊انسان وقتی به عوالم بالاتر راه یافت، آنجا را سراسر نور می‌یابد، اما آن‌گاه که در آن ساحت‌ها استقرار یافت، می‌فهمد که همین نورها، نسبت به خداوند سبحان حجاب‌اند و مانع از شهود بی‌پیرایه او. ملایکه مقرب و روح اعظم، با همه عظمت و صفایی که دارند، نسبت به خداوند سبحان، حجاب‌های نوری‌اند. حتی حجاب نورانی بالاتر از این هم قابل فرض است و آن هم وجود نازنین رسول الله؛ چرا که حقیقت حضرت خود سراسر نور است و طبق برخی روایات حضرت «تجلّی اعظم» است، اما خداوند متعال ورای این حقیقت است. 🕊با این توضیح می‌توان گفت: معدن عظمت و عزّ قدس و نور عزّ أبهج، همان حقیقت حضرت رسول است که در این مناجات و سایر ادعیه، به عنوان مقصد نهایی آدمی، طلب می‌شود. 🕊بر اساس این فرازهای مناجات شعبانیه، انسان باید از تمام حجاب‌های ظلمانی و نورانی بگذرد تا به سر منزل مقصود که همان رسیدن به معدن عظمت و تعلیق به عزّ قدس و ملحق شدن به مقام عزّ أبهج است، دست یابد. مقامی که بالاتر از جایگاه ملایکه مقرب هم‌چون جبرئیل است. این مقام در حقیقت همان موطنی است که در شب معراج از آن، سخن به میان آمد. در آن شب وقتی پیغمبر اکرم همراه جبرائیل به سدرة‌المنتهی رسیدند و حجاب‌ها به پایان رسید، جبرائیل ایستاد و عرض کرد: «من بیش از این نمی‌توانم بالا بیایم، اگر به اندازه بندانگشتی نزدیک‌تر شوم، خواهم سوخت!» 🕊اما رسول الله از آن عبور کرد و رفت تا به مقام «قاب قوسین أو أدنی» رسید. **احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل تا ابد بی‌هوش ماند جبرئیل چون گذشت احمد ز سدره و مرصدش و ز مقام جبرئیل و از حدش گفت او را: هین، بپر اندر پی‌ام گفت: رو رو، من حریف تو نی‌ام باز گفت او را: بیا ای پرده سوز من به اوج خود نرفتستم هنوز گفت: بیرون زین حد ای خوش فرّ من گر زنم پرّی بسوزد پرّ من** این مقام، که بالاترین مقام و جایگاهی‌ست که آدمی می‌تواند بدان دست یابد، همان «معدن عظمت» و «نور عزّ» و «معدن قُدس» است که برای هر یک از این تعابیر وجهی وجود دارد. 🕊مقام نور عزّ، بهجت آفرین است. أبهج یعنی بانشاط‌تر، شیرین‌تر و دلنشین‌ترین حقیقت هستی؛ بر این اساس اگر آدمی به این مقام برسد، آن‌چنان لذت بی حد و حصری نصیبش می‌شود که نمونه‌اش را هیچ‌گاه در دنیا و مخلوقات دیگر نخواهد یافت. لذتی که آن را فقط در قرب الهی می‌توان یافت؛ لذتی که هیچ لذّتی به پایش نمی‌رسد و تمام لذت‌ها در برابر آن رنگ می‌بازد و در حقیقت لذت محسوب نمی‌شود. 🌱 لذت حقیقی فقط در ناحیه حق است و از قرب به او حاصل می‌شود. 🌱 📚 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ این که حضرت زهرا علیها السلام می فرماید بسم الله النور یعنی : 💎من اسم النور شدم 💎 و از النور حکایت می کنم 💠 همه مخلوقات خداوند تبارک و تعالی اسم این النور هستند منتهی نور جزئی، 🔰 اما بنیه آدمی این چنین است که از النور و الحی حکایت می کند و اسم الحی و النور می شود 🔰و وقتی اسم النور شد همه جا ساطع می شود و همه جا را منور می کند ✅ حضرت زهرا علیها السلام النور است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتم🔰 🔹اگر کسی آن سویی شود اصلاً دوست ندارد این دنیایی باشد زیرا آن طرف بسیار جذب کننده است. 🔸وقتی انسان به فنا رسید و آن عوالم بالا را یافت، می‌گوید اصلاً این دنیا را نمی‌خواهم. همان‌هایی که در آن عوالم بود می‌خواهم. ⬅️میرداماد رسالۀ خاصی دارد، ظاهراً رسالۀ خلعیّه است. در آن رساله توضیح می‌دهد که من ذکر حق را می‌گفتم، مثلاً سبّوح و قدّوس، تا این که به آن عوالم رفتم. 🔻یکدفعه به حضرت حق وصل شدم، دیدم همۀ عوالم هم با من دارند سبوحٌ قدوس می‌گویند. بعد دیدم آهسته آهسته این حال دارد کم فروغ می شود. گفت چقدر جزع و فزع کردم و گفتم: «ای خدا، من را برنگردان، من می خواهم همین جا باشم» یعنی این حالْ او را می‌گیرد اصلاً دوست ندارد این دنیایی باشد.🔺 ✅ این را لذت عارفین می گویند. ⬅️انسان ها که به این دنیا می‌آیند، دو دسته می شوند. 1️⃣عدّه ای مشغولِ شهوت و نفس می شوند، عقل را کنار می‌گذارند، اصلاً احساس نمی‌کنند چیزِ دیگری هم بود و باید به او می پرداخت. 2️⃣ و عدّه ای هم هستند که آن لذت را چشیده‌اند و چون لمحه‌ای از او چشیده اند، دیگر تصمیم گرفتند بروند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 لذت عارفان 🔰 🌱قسمت دوم ✔️ باید توجه داشت که پیش رفتن در مقامات معنوی، تدریجی است و آدمی باید پله پله این راه را طی کند و به مرور با آن بگیرد تا خدایی شود. 🔸همین نمازها و روزه‌ها و سایر عباداتی که انسان انجام می‌دهد. 🔹هم‌چنین ایام خاصی که در طول سال وجود دارد، مثل ماه‌های رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان و ...، به تدریج انسان را با خدا آشنا می‌کند و به او خو می‌دهد. ✨ تحصیل معنویت و لذت مناجات، تا رسیدن به مقام نور عزّ أبهج پیش می‌رود. آنجاست که تلاش انسان به ثمر رسیده است و نتیجه تلاش خود را می‌بیند. 🍃این نتیجه حصول معرفت شهودی به خداوند متعال است فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً 🍃کسی که به خدا رسید، دیگر اعتنایی به غیر او ندارد، لذا از هرچه غیر اوست رو برمی‌تابد، به خاطر معرفت عمیقی که به دست آورده است، هیمنه عزّت خداوند متعال او را فرا می‌گیرد و از این‌رو شخص دایما خوف الهی در دل دارد و مراقب است تا جانب الهی را مراعات نماید. وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ. این فرازها اوج مقاماتی که آدم می‌تواند بدان دست یابد را بیان می‌کند. طبیعی است که رسیدن به مقصود نهایی، بهجت و لذت‌آفرین نیز خواهد بود. همین امر سبب روی‌گردانی از ماسوی‌الله شده، و در نتیجه انسان غرق در جمال الهی و مبهوت و محو او می‌شود. از این مقام به جنت ذات یاد می‌شود. رسیدن به این مقامات عالیه از کجا آغاز می‌شود؟ از همین مسایل ابتدایی که عبارت از عمل به دستورات دینی و انجام واجبات و ترک محرمات است. رسیدن به این نتیجه، کار آسانی نیست و یک شبه حاصل نمی‌شود. 🔺**ما آمده‌ایم تا بنده خدا شویم** 🔺 و این بندگی به سادگی حاصل نمی‌شود. باید زحمت کشید و در طول زندگی به تدریج خود را به قله کمالات رساند. 📚 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 چند کلمه‌ای به مناسبت نیمه شعبان 🔰 🍃 انسان کامل همه‌ی اسماء حسنای حق را در خود پیاده کرده است از جمله اسم قریب و نزدیک؛ اسم قریب و اسم سمیع در انسان کامل پیاده شده است و به سریان حق در همه‌ی موجودات، انسان کامل در همه‌ی حضرات ساری هست و در همه جا حاضر است و ما در محضر انسان کامل هستیم. ✨ ما در محضر امام زمان هستیم. ✨ ایشان به ظاهر پنهان است ولکن در واقع هیچ گونه پنهانی و دوری مطرح نیست بلکه عین حضور است. این که در زیارت جامع داریم انفکسم فی النفوس ارواحکم فی الارواح، یک از تفاسیرش این است که ارواح شما در همه ارواح هست، از همه ارواح خبر دارید، ، انفسکم فی النفوس، جان‌های شما در همه‌ی جان‌ها هست. ما شیعیان می گوییم این‌ها شفعاء دار فناء و شهدای دار بقا هستند؛ 🌱 شما در دار دنیا شهید ما هستید گواه ما هستید؛ 🌱 شهید و گواه بودن در اینجا به همان معنای قرآنی است یعنی در همه جا حاضر هستند، با همه حاضر هستند و گواه به همه اعمال هستند. 🌱 یکی از اسماء حق که قریب و شهید باشد در این‌ها پیاده شده است و این‌ها هم می‌بینند. ▫️شخصی به امام رضا می‌فرماید که در حق ما و خانواده ما دعا کنید؛ حضرت می‌فرماید خیال می کنید که ما مواظب شما نیستیم و خبر از شما و اوضاع شما نداریم! آن شخص می گوید فاستعظمت ذلک، تعجب کردم! ما هر چه بکنیم هر کاری در خانه بکنیم حضرت خبر داشته باشد یعنی چی! ▫️حضرت برایشان یک آیه می خواند "وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ" می‌خواهید هر کاری بکنید بکنید خداو رسول خدا و مومنون می‌بینند؛ حضرت می‌فرمایند مومنون در دوره رسول خدا، حضرت علی و در این دوره، ما هستیم که می‌بینیم. این استبعادی ندارد. حضرت عیسی نیز به عنوان معجزه‌اش می گوید ما تأکلون، ما تدخرون را خبر دارم، آن چه که شما می خورید و در خانه‌هایتان ذخیره می کنید را خبر دارند یعنی گواه همه‌ی اعمال شما هستم؛ ✨ پس ما در محضر امام زمان هستیم.✨ در دعای ندبه می‌گوییم: 🔹 بنفسی انت من مغیب لم یخلُ منا 🔹 بنفسی انت من نازح لم نزح عنا جانم به فدایت ای امام زمانی که از ما غایب هستی جانم به فدایت ای امام زمانی که دور هستی اما دور نیستی. ما هیچ گاه از او دور نیستیم. شیعه می‌فهمد که باید به صورت عمل معنوی حضور امام را حس بکند. این خیلی مهم است. 🍃 همه ما دانیم که هر جا باشیم در محضر خدا هستیم ولی گاهی انسان این حضور معنوی حق را احساس می‌کند یعنی با آنچه می‌داند به عنوان یک عمل معنوی تعامل سلوکی می‌کند. ✔️ این تعامل بسیار اثر دارد بلکه کار اصلی همین است. روح ذکر الهی که در قرآن آمده همین است که انسان از نظر هستی شناسی در محضر خدا است، خودش باید با تلاش سلوکی در محضر قرار بگیرد. به همین ترتیب خودش را در محضر امام زمان نیز ببیند، حضور معنوی امام را احساس کند و ارتباط داشته باشد. انسان باید در هر آن بگوید: 🔸 من رعیت حضرت حجت هستم. 🔸 من بنده خدا هستم. حداقل دو حضور معنوی که باید در خود ایجاد کند این است. خود را بنده‌ی خدا و در محضر حق و رعیت حضرت مهدی ببیند. یکی را گفتند اگر به تو بگویند چی می‌خواهی، چه می‌گویی؟ گفت من دو چیز می‌خواهم: رعیت خاص حضرت مهدی، امام زمانم و بنده خالص خدا باشم. اگر به این دو رسیدم، به کمال و مقصود خودم رسیدیم. 🕊 تمام آنچه در عرفان است همین است. 🕊 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
انسان کامل همه‌ اسما حسنای حق را در خود پیاده کرده است از جمله اسم قریب و سمیع. بنابراین به سریان حق در همه‌ی موجودات، در همه‌ی حضرات ساری و حاضر است و ما در محضر انسان کامل هستیم. ✨ ما در محضر امام زمان هستیم. ✨ انسان باید خود را در محضر امام زمان ببیند، حضور معنوی امام را احساس کند و با ایشان ارتباط داشته باشد و باید در هر آن بگوید من رعیت حضرت حجت و بنده خدا هستم؛ این حداقل حضور معنوی است که باید در خود ایجاد کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅يك سلسله مسؤوليت های پرورشی به عهده مادر است كه مرد، از آن محروم است. ✨ زن حداقل سی ماه يك سری مسؤوليت‌هايی دارد كه مرد ندارد. خدای سبحان و دين، وظايف و دستورات و راهنمايی هايی در ظرف سی ماه برای مادر مقرر نموده و با او سخن گفته است، اين سی ماه عبارت است از: حداقل دوران حمل شش ماه ـ و اكثر آن نُه ماه مي باشد ـ و دو سال نيز دوران شيرخوارگی كودك كه روی هم سی ماه می‌شود. والوالدات يرضعن أولادهنّ حولين كاملين؛ و مادران شير می‌دهند فرزندانشان را دو سال كامل. (سورة بقره/۲۲۳) ✅در اين سی ماه كه مستقيماً كودك از مادر تغذيه می‌كند، مادر مسؤول حفظ دو نفر است و دو تكليف دارد. يكی برای خود و ديگری برای كودك. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت چهل و هشتم🔰 اسلام، براى تامين سعادت دنيا و آخرت بشر اصلاحات خود را از دعوت به توحيد شروع كرد. ⬅️تا تمامى افراد بشر يك خدا را بپرستند، و آن گاه قوانين خود را بر همين اساس تشريع نمود. 🔹و تنها به تعديل خواست‏ه ها و اعمال اكتفاء نكرد. 🔹بلكه آن را با قوانينى عبادى تكميل نمود. 🔹و نيز معارفى حقه و اخلاق فاضله را بر آن اضافه كرد. 🔸آن گاه ضمانت اجرا را : در درجه اول به عهده ✔️ حكومت اسلامى و در درجه دوم به عهده ✔️ جامعه نهاد. ⬅️ تا تمامى افراد جامعه با تربيت صالحه علمى و عملى و با داشتن حق امر به معروف و نهى از منكر در كار حكومت نظارت كنند. 🔹و از مهم‏ترين مزايا كه در اين دين به چشم مى‏ خورد: ✔️ ارتباط تمامى اجزاى اجتماع به يكديگر است. ... ارتباطى كه باعث وحدت كامل بين آنان مى‏‌شود. به اين معنا كه : ✔️روح توحيد در فضائل اخلاقى كه اين آئين بدان دعوت مى‏ كند سارى ✔️و روح اخلاق نامبرده در اعمالى كه مردم را بدان تكليف فرموده جارى است. ⬅️در نتيجه تمامى اجزاى دين اسلام بعد از تحليل به توحيد بر مى‏ گردد. 🔹و توحيدش بعد از تجزيه به صورت آن اخلاق و آن اعمال جلوه مى‏ كند. 🔹همان روح توحيد اگر در قوس نزول قرار گيرد آن اخلاق و اعمال مى‏ شود. 🔹و اخلاق و اعمال نام برده در قوس صعود همان روح توحيد مى‏ شود. هم چنان كه قرآن كريم فرمود: ☘ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ.☘ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🔰قسمت نود و دوم 🔰 🌴فطرتی که ابلیس در ان تصرف نکند؛ 🔹همچون موجود شريفى طاهر مطلق و نور خالص است. 💫 و ما تقدّم‏ و ما تأخّر ذنوب او مغفور است‏: 🔸 صاحب فتح مطلق است. 🔸 و داراى مقام عصمت كبرى است بالاصاله. 🔸 و ديگر معصومين به تبعيّت آن ذات مقدّس داراى آن مقامند. ✨ و آن حضرت داراى مقام خاتميّت است، كه كمال على الاطلاق است. 🌴و چون اوصياء او از طينت او منفصل و با فطرت او متّصلند ⬅️ ✨ صاحب عصمت مطلقه به تبعيّت او هستند و آنها را تبعيّت كامله است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ﷽ 🔰قسمت سیزدهم🔰 🇮🇷باورهای مردم باید عوض بشود؛ 🔸باور به اسلام 🔹باور به انقلاب 🔸باور به اسلام سیاسی 🔹باور به اینکه اسلام غیر از کارهای شخصی، وظایف عمومی نیز دارد ⬅️ ✔️حکومت هم دارد. ✔️جامعه‌سازی هم دارد. ✔️تمدّن‌سازی هم دارد. باید باور به این‌ها، جایگزین نفیشان گردد. 🇮🇷این‌ها باید از ذهن مردم زدوده بشود، عکسش در ذهن مردم جا بگیرد. 🇮🇷 می‌خواهند باور به استقلال را عوض کنند. بعضی‌ها البتّه ناشی‌گری می‌کنند؛ می‌بینیم گاهی اوقات در بعضی از مطبوعات، صریحاً استقلال کشور را یک امر قدیمی و کهنه‌شده می‌دانند و می‌گویند امروز دیگر استقلال کشورها مطرح نیست. 🇮🇷یعنی چه؟ یعنی در نقشه‌ی جغرافیای جهانی یک قدرتی وجود دارد، آن قدرت تصمیم می‌گیرد و همه عمل می‌کنند -مثل حرارت مرکزی- یک جایی یک چیزی تولید می‌کند، بقیّه مصرف می‌کنند. ⛔️این را دارند ترویج می‌کنند؛ نفوذ یعنی این. ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نهم🔰 🔹فُضَیل یَسار در ایّام جوانی به سمت کوفه آمد که نزد اصحاب ائمه بیاید و بعد از آن به خود امام وصل شود. 🔻او می گفت من آمدم کوفه، دیدم در مسجد دو نفر دارند با هم صحبت می‌کنند. یکی از آن ها سجده طولانی کرده بود. دیگری به او گفت :«بنده خدا! تو با این کار، چشمت را از دست می‌دهی» 🔸 شخصی که سجده طولانی داشت گفت: تو محمّد ابن ابی عُمیر را ندیده ای! (ابن ابی عمیر یکی از اصحاب امام باقر و امام صادق هست.) اگر ایشان را می دیدی، چه می گفتی؟ (یعنی سجده او طولانی تر از سجده من است.) 🔹گفت من این را شنیدم. بعد ها خدمت ابن ابی عُمیر رسیدم، خودم دیدم که ایشان بعد از نماز صبح به سجده می رفت، هنگام زوال یعنی ظهر سر از سجده بر می داشت. ❓من به او گفتم این چه حالی است؟ اینگونه عبادت و سجده کردن و با خدا ارتباط برقرارکردن و این گونه سختی کشیدن؟! ❗️ ایشان گفت «شما جمیل درّاج را ندیده ای. من خودم دیدم جمیل درّاج را، عبادتی می کرد که من از او پرسیدم، این چه حالی است تو داری، اینجور سخت می گیری! و او گفت، معروف ابن خَرَبوز را ندیده ای. (او از اصحاب خصّیص امامان بوده است.) که او چه گونه عبادت می کرد.» ⬅️گاهی آدم این ها را می شنود تعجب می‌کند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨خداوند به زن فرمود: مسؤوليتت در و ها و و و بيش از مرد است، مرد يك نفر را می‌سوزاند و تو دو نفر را، تو مسؤول دو نفری. ✔️ از اين رو مواظب افكار و انديشه هايت باش. زيرا كه بسياری از مسائل از راه انديشه به فرزند می‌رسد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت چهل و نهم🔰 ممكن است كسى بگويد: ✔️عين همان اشكالى كه به قوانين مدنيه وارد گرديد به قوانين اسلامى نيز وارد است؛ يعنى: 🔸 همانطور كه قوه مجريه در آن قوانين نمى‏ تواند آن قوانين را حتى در خلوت ها اجرا كند، چون اطلاعى از عصيان هاى پنهانى ندارد، قوه مجريه در اسلام نيز همين نارسايى را دارد، 🔸 دليل روشنش اين ضعفى است كه به چشم خود در قوانين دينى مشاهده مى‏ كنيم و مى‏ بينيم كه چگونه سيطره خود بر جامعه اسلامى را از دست داده 🔸و اين نيست مگر به خاطر همين كه كسى را ندارد كه نواميس و قوانينش را حتى براى يك روز بر بشر تحميل كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🔰قسمت نود و سوم 🔰 🌴بعضى معصومين از انبياء و اولياء عليهم السلام 🔹صاحب عصمت مطلقه نيستند و از تصرّف شيطان خالى نمى‏ باشند🔹 🔻چنانچه توجّه آدم عليه السلام به شجره 🔴از تصرّفات ابليس بزرگ است كه ابليس الابالسه است. 🔸🎵 با آنكه آن شجره شجره بهشتى الهى بوده. 🌵با اين وصف، داراى كثرت اسمائى است كه منافى با مقام آدميّت كامله است. ⚫️ اين يكى از معانى يا يكى از مراتب شجره منهيّه است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
ماه رمضان.mp3
3.76M
🌱ماه دعا، ماه نیایش... 🌱ماه خداجویی 🌱ماه استغفار 💧فرصتی برای شستشوی دل 🍃رمضان، تفضل خدا به ماست. 💧ماه رمضان، زمین را استوار نموده است. 🕊خوشا به حال آن هایی که می‌دانند در چه ماهی قرار گرفته اند و عظمت ماه رمضان را می‌دانند. 📅 رمضان ۱۴۴۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕊 روح انسان تشنه عوالم بالا است ولی تعلقات خاکی و تعشقات، مانع این تشنگی ذاتی می‌شود. 📆 رمضان ۱۴۴۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷﷽ 🔰قسمت چهاردهم🔰 🇮🇷امروز، وظیفه‌ی امّت اسلامی تنها این نیست که به یادبود ولادت پیغمبر یا بعثت پیغمبر جشن برپا کند؛ 🇮🇷این کار، نسبت به آنچه وظیفه‌ی او است، کار کم و کوچکی است. 🇮🇷دنیای اسلام امروز وظیفه دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر: 🔸روحی در این دنیا بدمد. 🔸فضای جدیدی ایجاد کند. 🔸راه تازه‌ای را باز کند. 🇮🇷ما به این پدیده‌ای که در انتظار آن هستیم می‌گوییم ⬅️ «تمدّن نوین اسلامی». 🇮🇷ما باید دنبال تمدّن نوین اسلامی باشیم برای بشریّت؛ 🇮🇷این نگاه، تفاوت اساسی دارد با آنچه قدرت‌ها درباره‌ی بشریّت فکر می‌کنند و عمل می‌کنند؛ 🇮🇷این سخن: ❌ به‌معنای تصرّف سرزمین‌ها نیست؛ ❌ به‌معنای تجاوز به حقوق ملّتها نیست؛ ❌ به‌معنای تحمیل اخلاق و فرهنگ خود بر دیگر ملّت‌ها نیست؛ 🇮🇷 بلکه به‌معنای عرضه کردن هدیّه‌ی الهی به ملّت‌ها است، تا ملّت‌ها با اختیار، انتخاب و تشخیص خود، راه درست را انتخاب کنند. ⛔️ راهی که امروز قدرت‌های جهان ملّت‌ها را به آن راه کشانده‌اند، راه غلط و راه گمراهی است. ♦️🔸 وظیفه‌ی امروز ما، تحقق تمدن نوین اسلامی است.🔸♦️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍂 روزه، مانع غلیان و تلاطم نفس می‌شود و آن را بی‌رمق می‌کند. 📆رمضان ۱۴۴۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ آدم باید مخاطب خداوند واقع شود. ❇️همان وقتی که خدا فرمود: «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ» ( وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ) ❇️یا فرمود روزه بگیر یا زکات بده، ✅ مخاطب او هستی و عبادت کردن او مهم است. ✅عبادت را که پیغمبر صل الله علیه و آله وسلم آورده برای این است که انسان حقیقت را درک کند نه این که چیز دیگری به دست آورد ⬅️ و حقیقت عبارت از بنده بودن ماست. ما بنده ایم، خدا نیستیم، البته تا بنده حقیقی بشویم خیلی طول می کشد، یک عمری می خواهد که آدم مدام بندگی کند. انسان اگر بندگی کرد نور دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 اطلاعیه پخش سخنرانی 🔰 «اللهم رب شهر رمضان» به اطلاع سروران گرامی می‌رساند با همکاری مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل، جهت بهره‌مندی مومنان برنامه سخنرانی استاد یزدان‌پناه در ماه مبارک رمضان به صورت زنده پخش خواهد شد. 🕰 زمان: ظهرها بعد از نماز ظهر و عصر 🌐 پخش مستقیم از طریق صفحه مجازی کانال نسیم حکمت در پیام‌رسان روبیکا https://rubika.ir/nasimehekmat @nasimehekmat
🌳 انسان چون به مقام رضوان الهی رسید، خلیفه خدا شد. یکی از راه‌های رسیدن به این مقام، روزه ماه مبارک رمضان است. رمضان ۱۴۴۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab