eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
80 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مواجهه با مرگ در سیره اهل بیت علیهم السلام 🔹قسمت پنجم اين كه منطق حجت خدا است ببين شاگردان و پيروانشان را چه حالت است؟! 🌙چون بلال از ضعف شد همچون هلال 🌙رنگ مرگ افتاد بر روى بلال 🥀جفت او ديدش بگفتا و احرب 🥀پس بلالش گفت نى نى و اطرب 🌱تاكنون اندر حرب بودم ز زيست 🌱تو چه دانى مرگ چه عيش است و چيست 🌷اين همى گفت و رخش در عين گفت 🌷نرگس و گلبرگ و لاله مى شكفت 🍃تاب رو و چشم پر انوار او 🍃مى گواهى داد بر گفتار او 🥀گفت جفتش الفراق اى خوش خصال 🥀گفت نى نى الوصالست الوصال 🍂گفت جفت امشب غريبى مى روى 🍂از تبار و خويش غايب مى شوى 🌾گفت نى نى بلكه امشب جان من 🌾مى رسد خوش از غريبى در وطن 🥀گفت اى جان و دلم واحسرتا 🥀گفت نى نى جان من يا دولتا 🌷گفت آن رويت کجا بينيم ما 🌷گفت اندر حلقه خاص خدا 🌱حلقه خاصش به تو پيوسته است 🌱گر نظر بالا كنى نى سوى پست 🌸گفت آن رويت كجا بينيم ما 🌸گفت اندر حلقه خاص خدا 🍃اندر آن حلقه ز رب العالمين 🍃نور می‌تابد چو در حلقه نگين 🍂گفت ويران گشت اين خانه دريغ 🍂گفت اندر مه نگر منگر به ميغ 🌴آقاى عزيز آن نيكبختى كه در آفرينش خود و هستى و نظام آن بينديشد دريابد كه كارخانه حيرت آور هستى و اداره آن از اراده ايست كه صدق صرف و عدل محض است. ✨ و تمت كلمة ربك صدقا و عدلا لا مبدل لكلماته راستى در برابر يك چنين اراده و اداره چه جاى چون و چرا است؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! چه ياد کنم که خود همه يادم من خرمن نشان خود فرا باد دادم ياد کردن کسب است و فراموش نکردن زندگانی و رای دو گيتی و کسب است چنانکه دانی. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و دوم🔰 ... و نمونه ديگر از منطق تعقل در کلام الهی آيه زير است: ☘ لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ ... لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.☘ 🔸هيچ تشنگى و رنج و مخمصه‏‌اى در راه خدا نمى‏‌بينند. 🔸و در هيچ صحنه‏‌اى كه مايه خشم كفار است قدم نمى‏‌نهند. 🔸 و از دشمن هيچ صدمه‏‌اى نمى‏‌خورند. 🔸 مگر آنكه برايشان در برابر آن، عملى صالح نوشته مى‏‌شود. 🔸چون خداى تعالى اجر نيكوكاران را ضايع نمى‏‌كند. 🔸و هيچ هزينه‏‌اى اندك و يا بسيار انفاق نمى‏‌كند. 🔸و هيچ بيابانى را طى نمى‏‌كنند. 🔸 مگر آنكه در حسابشان نوشته مى‏‌شود تا خداى تعالى پاداشى به آنان دهد بهتر از آنچه مى‏ كردند. 🍃سوره توبه آيه: 121🍃 مى‏ گويند حال كه منطق ما اين است؛ 🔹 اگر ما را بكشيد پاداشى عظيم خواهيم داشت. 🔹و عاقبت خير نزد پروردگار ما است. 🔹و اگر ما شما را بكشيم، باز پاداشى عظيم و عاقبتى نيكو خواهيم داشت. 🔹علاوه بر اينكه در دنيا دشمنمان را نيز سركوب كرده‏‌ايم. ⬅️ پس ما در هر حال پيروز و سعادتمنديم. 🔹و وضع ما در هر حال مايه حسرت شما است 🔹و شما هيچ ضررى به ما نمى‏‌رسانيد. 🔹و در جنگيدنتان با ما هيچ آرزويى درباره ما نمى‏‌توانيد داشته باشيد، مگر يكى از دو خير را. 🌀 پس ما در هر حال سعادتمندیم. و شما تنها در يك صورت: و آن در صورتى است كه ما را شكست دهيد🌀 🔹بنابراین؛ ما در انتظار بدبختى شما هستيم، ولى شما نسبت به ما جز مايه خوشبختى را نمى‏‌توانيد انتظار داشته باشيد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! چندی به کسب ياد تو ورزيدم باز يک چندی به ياد خود را نازيدم اکنون که ياد بشناختم، خاموش گرديدم چون من کيست که اين مرتبت را بسزيدم فرياد از ياد به اندازه‌ی ديدار بهنگام و از آشــنايی به نشــان و دوستی به پيــــغام. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سوم 🔰 ❇️چهار مرتبه کلی طهارت: 🌴دستور اوّل: مربوط بود به معامله انسان سالك با قواى داخليّه و اعضاى خود 🌴 دستور دوم: مربوط است به معامله انسان با خلق خدا. ✳️ اين دستور جامعى است كه كيفيّت معاشرت سالك را با مخلوق بيان فرموده، و ضمنا از آن، حقيقت خلوت نيز استفاده شود. 🔹 وآن، چنان است كه سالك إلى اللّه در عين حال كه با هر دسته از مردم معاشرت به معروف كند. 🔹و حقوق خلقيّه را ردّ نمايد. 🔹و با هر يك از مردم به طور مناسب حال او مراوده و معامله كند، از حقوق الهيّه نگذرد. 🔹و معناى خود را كه عبارت از عبوديّت و توجّه به حقّ است از دست ندهد. 🔹 و در عين حال كه در كثرت واقع است در خلوت باشد. ✅ قلب او كه منزلگاه محبوب است خالى از اغيار و فارغ از هر نقش و نگار باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
ناگهان صومعه لرزید از آن دقّ‌ الباب اهل آبادی تثلیث پریدند از خواب رجز مأذنه‌ها لرزه به ناقوس انداخت راهبان را همه در ورطۀ کابوس انداخت قصۀ فتنه و نیرنگ و دغل پیوسته‌ست نان یک عده به گمراهی مردم بسته‌ست ننوشتند که باران نمی از این دریاست یکی از خیل مریدان محمد، عیساست لاجرم چاره‌ای انگار به جز جنگ نماند قل تعالَوا... به رخ هیچ کسی رنگ نماند به رجز نیست در این عرصه یقین شمشیر است بر حذر باش که زنّار، گریبان‌گیر است کارزارش تهی از نیزه و تیر و سپر است بهراسید که این معرکه خون‌‌ریزتر است بانگ طوفانیِ القارعه طوفان آورد آنچه در چنتۀ خود داشت به میدان آورد با خود آورد به هنگامه عزیزانش را بر سر دست گرفته‌ست نبی جانش را عرش تا عرش ملائک همه زنجیره شدند به صف‌آرایی آن پنج نفر خیره شدند پنج تن، پنج تن از نور خدا آکنده آفتابان ازل تا به ابد تابنده دفترم غرق نفس‌های مسیحایی شد گوش کن، گوش کن این قصه تماشایی شد با طمانیۀ خود راه می‌آمد آرام دست در دست یدالله می‌آمد آرام دست در دست یدالله چه در سر دارد حرفی انگار از این جنگ فراتر دارد ایها الناس من از پارۀ تن می‌گویم دارم از خویشتن خویش سخن می‌گویم آن‌که هر دم نفسم با نفسش مأنوس است آن‌که با ذات خدا «عزّوجل» ممسوس است من علی هستم و احمد من و او خویشتنیم او علی هست و محمد من و او خویشتنیم نه فقط جسم، علی روح محمد باشد یک‌تنه لشکر انبوهِ محمد باشد دیگر اصلا چه نیازی‌ست به طوفان، به عذاب زهرۀ معرکه را اخم علی می‌کند آب الغرض مهر رسولانۀ او طوفان کرد راهبان را به سر سفرۀ خود مهمان کرد
🔰قسمت بیست و چهارم🔰 🇮🇷ما چه‌ کنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینه‌های تاریخی، با این میراث، با این تجربه‌ی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه به‌وجود آمد -همه‌ی اینها را در کنار هم قرار بدهیم- بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟ 🇮🇷چون هدف این است دیگر؛ 🇮🇷 هدف، ایجاد یک حاکمیّت اسلامی است که بتواند جامعه را به جامعه‌ی مورد نظر و آرمانی اسلام تبدیل کند؛ ما دنبال این هستیم. 🇮🇷ما می‌خواهیم کشورمان، یک کشوری بشود که به آن خطوط آرمانی اسلام برسد؛ که این خطوط آرمانی یک چیز مطلوب و شیرینی برای هر انسان متفکّری است؛ 🇮🇷 یعنی هرکسی که فکر کند و مطالعه کند، از این وضع آرمانی جامعه‌ی اسلامی لذّت می‌برد؛ 🇮🇷جامعه‌ای که در آن: 🔸هم علم هست. 🔸هم پیشرفت هست. 🔸هم عزّت هست. 🔸هم عدالت هست. 🔸هم قدرت مقابله‌ی با امواج جهانی هست. 🔸هم ثروت هست. ♦️🔸ما به این می‌گوییم تمدّن نوین اسلامی🔸♦️ 🇮🇷می‌خواهیم کشورمان به اینجا برسد. 🇮🇷دانشگاه در این زمینه‌ چه نقشی می‌تواند ایفا کند و چه‌کار باید بکند؟ 🇮🇷اوّلا نقش‌آفرینی دانشگاه لازم است. 🇮🇷ثانیاً سؤال این است که: چه باید کرد؟ ما چه‌کار کنیم که بتوانیم به اینجا برسیم؟ 🇮🇷 این‌ها کارهای تحقیقاتی مفصّلی لازم دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ادامه قسمت بیست و چهارم من فقط می‌خواهم این را تذکّر بدهم که: 1⃣دانشگاه ما روی این فکر کند. 2⃣شما به‌عنوان مدیران دانشگاه‌ها و مسئولان دستگاه آموزش عالی کشور ⬅️ 🔹روی این فکر کنید. 🔹مسئولیّت دانشگاه را بر این اساس قرار بدهید. 🔹برنامه‌ها را بر این اساس بریزید که دانشگاه با این سوابقی که گفته شد، با این ریشه‌ی عمیق تاریخی که گفته شد، با این آزمون بزرگی که از خودش در انقلاب نشان داد، این دانشگاه چه نقشی می‌تواند ایفا کند برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آن‌چنان جامعه‌ای و آن‌چنان ایرانی؟ 🇮🇷 روی این باید فکر کنید؛ یعنی همه‌ی کارها را بر این اساس باید قرار بدهید.۱۳۹۴/۰۸/۲۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! تو دوختی من در پوشيدم و آنچه در جام ريختی نوشيدم هيچ نيايد از آنچه کوشــــيدم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ حقیقت آدم جان آدمی است که عبارت از همان توحید است. 🔆 این جان را هیچ موجود دیگری ندارد. ✅ توحید تاج افتخار آدم است لذا خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» (اسرا/۷۲) ✅ کرامتی را که خداوند به آدم اعطاء کرد، عبارت از توحید است‌. ✅آدم می تواند فرمان خدا را اطاعت کند و بنده حقیقت باشد. ⬅️ پس عبادت آدم را نورانی می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! چون تو توانايی که را توان است در ثنای تو که را زبان است و بی مهر تو که را سر و جان است https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab