#نکات_ناب
#نکته_سلوکی
🔰 تقدیر الهی
🔹گفته میشود «العبد یدبر و الحق یقدر؛ بنده خدا، برنامه ریزی هایی میکند اما در نهایت خداوند است که تقدیر خود را اعمال میکند.»
🔸میبینیم که گاهی تصمیم انجام کاری را میگیریم اما مانعی پیش میآید و تصمیم ما عملیاتی نمیشود.
🔹چون تنها امری انجام میشود که مقدر الهی باشد.
🔸اگر امری به هر دلیلی، مقدر خداوند نباشد، ما در انجامش توفیق نمییابیم.
🔹از طرف دیگر اموری که تصمیم گرفتیم و انجام شد، نیز خداوند توفیق انجام آن را داده است که انجام شده.
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
🗂 جلسه ۳
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و سی و پنجم🔰
🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما دو چشم در بیرون و دو چشم در درون داریم»
همین طور گوش درون هم داریم.
⬅️گوش درون، صدای ملک و شیطان را میشنود و این صدا را هاتف میگویند.
هاتفها دارای مراتب هستند، برخی، ضعیف و برخی، قوی هستند.
❓هاتف ضعیف چیست؟
همین که انسان، القائی را میفهمد اما احساس ندارد کسی به او گفته باشد، فقط صدایی در درونش آمده و چیزی شنیده است.
⬅️ شنیدن به صورت مبهم بدون شنیدن صدای واضح مثل شخصی که کاملا واضح شنید که "دلبر در برِ دل است" یا مثل کسی که خود ملک را میدید و صدایش را واضح و شفاف میشنید.
✅ هاتف ضعیف را همه ما داریم.
🔅 گاهی همین القائات ضعیف میآید و انسان را بسیار متحول میکند. لذّت هم میبرد ولی نمی داند از کجاست.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 توبه، برطرف کننده موانع سلوک
🌱 انسان تا وقتی زمین گیر است به سمت خدا نمیرود، باید توبه کند، زهد بورزد و نسبت به دنیا بیرغبت شود تا به سوی خدا حرکت کند.
🔺 پس توبه، موانع سلوک را برطرف میکند.
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
📂 جلسه ۳
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 به بهانه اربعین حضرت علامه حسن زاده
▪️ علامه حسن زاده رحمه الله علیه به اوج توحید رسیده بودند.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
🗂 جلسه ۳۴۶
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
آرى!
🌱هر آن كز پشت آدم زاد ناچار
🌱رود بر پشت فرزندان آدم
✨ بايد نص شريف «الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله و انا اليه راجعون» را شيوه خود ساخت تا از فوائد «اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون» مستفيد شد.
بديهى است كه همواره آدمى در معرض حوادث و هميشه قفاى مرگ و اجل در قفاى اوست. چاره جز اين نيست كه
سر قبول ببايد نهاد و گردن طوع
كه هر چه حاكم عادل كند همه داد است.
🍃 خوشا اهل ولا كه صاحب مقام صبر و رضايند و به زبان حال مترنم كه:
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد
اين گروه آمنين اند.
آقاى من اگرچه پند دادن و پند خواستن نيك آسان و بدان كار بستن و راه افتادن سخت دشوار است كه كتلهاى
سهمگين پيمودن و بيابانهاى خوفناك سپرى كردن است.
🕊در ره منزل ليلى كه خطرها است به جان
🕊شرط اول قدم آنست كه مجنون باشى
ادامه دارد...
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت شصت و هفتم🔰
🌀 معناى پاداش خواستن از خدا و اعراض از غير خدا چيست؟
چه بسا ساده دلانى توهم كنند كه:
🔺اگر در عموم كارها، اغراض و پاداش هاى اخروى هدف از زندگى انسان اجتماعى قرار گيرد، باعث مى شود كه مردم نسبت به اغراض زندگى كه نيروى طبيعى انسان را به تامين آن مى خواند بى اعتنا شوند.
🔺و معلوم است كه سقوط آن اغراض نظام اجتماع را به كلى تباه ساخته
🔺و جامعه را به سوى انحطاط رهبانيت مى كشاند.
🔺چطور ممكن است در يك عمل، هم پاداش آخرت هدف باشد و هم تامين حوائج دنيا با اينكه اين دو نقيض يكديگرند⁉️
لكن؛
🔹اين توهم ناشى از جهل به حكمت الهى و به اسرارى است كه معارف قرآن از آن پرده بر مى دارد.
آری؛
🔅 اسلام تشريع خود را بر اساس تكوين پى ريزى نموده🔅
و فرموده:
☘ فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها...☘
🔹حاصل مضمون آيه اين است كه:
آن سلسله اسبابى كه در عالم، دست اندر كارند، همه دست به هم داده اند تا نوع بشر ايجاد شود.
و همه آن اسباب بر اين مجرا جارى شده اند كه:
‼️ انسان را به سوى هدفى كه برايش در نظر گرفته شده سوق دهند‼️
پس؛ بر خود انسان نيز لازم است كه:
✔️اساس زندگى خود را بر موافقت آن اسباب پايه گذارى كند.
✔️در هر تلاشى كه مى كند موافقت با اسباب نام برده را در نظر بگيرد.
⬅️ تا بر خلاف مسير آب شنا نكرده
⬅️و سرانجام كارش به هلاكت نرسد.
🔅و اين همان معنای اسلام است.🔅
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 خارج مشو
از حضرت آیتالله العظمی بهجت پرسیدند، ما هر چه تلاش میکنیم که نماز مقبول بخوانیم، این امر محقق نمیشود. ایشان فرمودند: عمداً از حال نماز خارج نشوید؛ اشکال ندارد.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂 جلسه ۶۶
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 راه توجه قلبی
✨ توجه قلبی در انسان عارف راحت است.
☀️او خدا را میبیند.
☀️با او مینشیند.
☀️و صحبت میکند.
🕊 توجه قلبی در ما که خدا را نمیبینیم، این است که:
🌱به خدا توجه کنیم.
🌱و بدانیم ما را میبیند
🌱و در پیشگاه او هستیم.
این، احساس و مواجه قلبی با خدا است که باید در نماز ایجاد شود.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂 جلسه۶۵
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 راه حضور قلب
در دستورات شریعت آمده پنج دقیقه قبل از نماز بنشینید تا از دلمشغولیهای روزانه و چیزهایی که در طول روز با آن درگیر بودید، رها شوید و در وقت نماز، درگیر نباشید.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂 جلسه۶۵
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه تکرار نماز
یکی از فلسفههای تکرار روزانه نماز این است که در دل این تکرارها ارتباط وجودی با خدا برقرار کنیم و به احساس حضور برسیم.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂 جلسه۶۵
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#توحید
💠این که می گوییم پیغمبران اشرف انسانها هستند به خاطر روح منفوخ است و پیغمبر اکرم به خاطر شکوفایی روح منفوخ، اشرف پیغمبران است.
✅ به تعبیر دیگر معراجی که حضرت خاتم رفت (معراج یعنی همان توحید)، توحیدی را که حضرت خاتم پیدا کرد به صورتی که حتی حضرت جبرائیل که عقل کل عالم است دیگر با آن حضرت نتوانست حرکت بکند. آن حضرت تا جایی بالا رفت که صدای تسبیح خداوند تبارک و تعالی را شنید و بالاتر از آن.
✅ این صعود پیغمبر اکرم یعنی ⬅️ به معرفت رسیدن و این توحید، نصیب کسی نشد.
❗️ البته توهم نشود که این توحید نصیب پیغمبر اکرم شد به ما چه مربوط! ما امت او هستیم و همان توحید را می توانیم پیدا کنیم.
✅ آن جایی که پیغمبر اکرم قدم نهاده است امت هم می تواند قدم بگذارد.
🔰 معنی امت، همین است؛ یعنی اگر آن را امام و پیشوای خود قرار داد و در مسیر او حرکت کرد و اوامر او را اطاعت کرد و نواهی او را ترک کرد، مستحبات را به جا آورد مکروهات را ترک کرد، به همانی که پیغمبر رسیده است، به نزدیک آن میرسد ،نه این که نرسد.
♻️ مثل معلمی که درس میدهد، شاگرد خوبی که فهمید، خوب گوش داد، دقت کرد و دستور العملهای معلم را از جمله تمرینها و سفارشات و توصیههایی که دارد، را انجام داد ⬅️ قهراً روزی معلم خواهد شد.
حالا اگر فرض بفرمایید معلمش بسیار والا بود و این شاگرد نتوانست به مقام علمی او برسد به نزدیکیهای او میرسد خواهی نخواهی. چون معنی ندارد شاگرد باشد و درسی را که معلم میدهد، بفهمد؛ یعنی از آن روحی که معلم میدمد، استفاده نکند، حتماً استفاده میکند.
✅ امت هم به اندازهای که از خداوند تبارک و تعالی و از پیغمبر اکرم متابعت کرد و فرمایشات آن حضرت را به کار بست به همان اندازه، شکوفا میشود و لذا میبینیم اصحاب خوب پیغمبر اکرم به همان معرفت رسیدند منتها کم و بیش.
✅ البته چون معرفت غیر متناهی است هر کس به جایی میرسد و در حدی سیر میکند.
💠 منظور این است که معرفت پیغمبر اکرم کل معارف بود و به درجهای رسید که «آسمان بار امانت نتوانست کشید»
یعنی زمین و آسمان نتوانستند آن امانت را قبول کنند؛ یعنی روح منفوخ را نتوانستند دارا باشند.
روح منفوخ مضاف به یای متکلم است یعنی توحید این چنینی نصیب آسمان و زمین نیست. ✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و سی و ششم🔰
🔹در بیان رسول الله آمده است:
"انّ لربّكم فى ايّام دهركم نفحات رحمته الا فتعرضعوا لها."
گاهی دل بسیار مایل است، این حالت، وقت وزیدنِ نسیم الهی از گلشن قدس است.
🔅نفحات الهی یعنی لحظههایی که انسان احساس میکند دل به صورت عجیبی معنوی است، گویا از آن طرف نسیمی به دلش میوزد، این نسیم، نفحه نام دارد.
✅ در ماه رمضان این نسیمها بسیار میوزد، مثلا در دل سحرگاه، ناگهان حال خوبی برای انسان به وجود میآید.
⬅️ پیامبر ص میفرمایند وقتی چنین لحاظاتی پدید آمد و نسیمی الهی وزید، خودتان را در معرض قرار دهید و حال خوش را ادامه دهید و زود از آن حال خارج نشوید.
گاهی برای انسان حال خوشی ایجاد میشود ولی میگوید الان بروم به فلان کارم برسم!
❌ در حالی که الان زمان رسیدن به آن کار نیست. الان که این نسیم آمدهاست، استفاده کن، ادامه بده بگذار به جانت بخورد.
⬅️ یکی از شرایطی که نسیمهای الهی را پدید میآورد، شنیدن صدای زیبا همراه با مضمون متعالی است.
ابن سینا در نمط نهم اشارات، تاثیر شنیدن صدای زیبا همراه با مضمون متعالی را توضیح داده است.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احوال خوش
🍂کسی که ایمان دارد اما طبق ایمان عمل نمیکند بلکه خلاف آن را عمل میکند، درمییابد روح ایمان از او جدا شده و دچار شک و تردید و دودلی میگردد.
✔️ به هر چیزی که ایمان داری، عمل کن و خلاف نکن.
🔹غیبت را کنار بگذار؛
🔹خوشدلی را همیشه داشته باش؛
🔹نماز بخوان و روزه بگیر؛
🌤 یقینا خواهی دید دل، دمبهدم محکم میشود و سوانح و احوال خوش برایت روی میدهد.
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
🗂 جلسه ۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 خلاف نکن!
🍂 اگر خلاف ایمانت عمل کنی، نورانیت از تو گرفته میشود.
🌤 اما اگر بر اساس ایمانت عمل کنی و این نورانیت را ادامه دهی، ارتباط با اهل بیت صلواتاللهعلیهماجمعین را ادامه دهی، قطعاً به نتیجه میرسی. البته به این شرط که همراه آن خلاف نباشد.
✔️ خلاف نکن، ببین دلت چقدر محکم میشود!
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
🗂 جلسه ۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🌱 ولكن به حكم محكمِ «فاقرءوا ما تيسر من القرآن»
✨آب دريا را اگر نتوان كشيد
✨هم به قدر تشنگى بايد چشيد
بلى زبان سوز و گداز تشنگان وادى عشق است كه:
💧مرا تا جان بود در تن بكوشم
💧مگر از جام او يك جرعه نوشم
🔺 ابد در پيش است و انسان در اين سراى نوش و نيش سازنده خويش.
🔺علم و عمل جوهرند و مقوم گوهر آدم .
🔺همانطور كه كردار را در نشئه صورى مادى وى، نمودى عرضى است، آن را در صقع نفس ناطقه نيز وجودى
جوهرى است. لذا:
🌾چون سجودى يا ركوعى مرد كِشت
🌾شد در آن عالم سجود او بهشت
🌾چون كه پريد از دهانش حمد حق
🌾مرغ جنت ساختش رب الفلق
🌾چون ز دستت رست ايثار و زكات
🌾كشت اين دست آن طرف نخل و نبات
🌾چون ز دستت زخم بر مظلوم رست
🌾آن درختى گشت از آن زقوم رست
🌾چون ز خشم آتشْ تو در دلها زدى
🌾مايه نار جهنم آمدى
🌱قرآن مجيد كه فصل خطاب و معيار حق است در قلب مبارك آن كه سوره عظيم الشأن يس است اين سر مستتر
مسطور و مكنون است كه «و لا تجزون الا ما كنتم تعملون»
به لحاظ امتثال مثال آن جناب اين فصول كه هر يك خود اصلى از اصول است، به تقليد ارباب تحقيق به رشته تحرير
درآمد كه شايد مجاز، قنطره حقيقت شود وگرنه آنچه را كه اصحاب ذوق و شهود چشيده اند، از اظهار آن براى مثل
منى دم در كشيدهاند.
🕊بالاخره ما هم خدايى داريم و آخرين شفيع ارحم الراحمين است.
۲۵ ذى الحجة ۱۳۹۷ ه.ق | حسن حسن زاده آملى
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
ضمن خوشامدگویی به اعضای جدید گروه👇
هشتک مباحث کانال برای دسترسی آسان عزیزان⬅️
🔰هشتک بر اساس موضوعات🔰
#گام_های_سلوک
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
#اسلام_و_انسان
#اسلام_و_انسان_معاصر
#اسرار_نماز
#تمدن_نوین_اسلامی
#بانوان_و_تمدن_سازی
#جایگاه_بانوان
#توحید
#بانوان_و_تمدن_سازی
#طینت_پاک
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
#نکات_ناب
#نکته_سلوکی
#نکته_فلسفی
#نکته_روشی
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان
▫️ قسمت هفتم
یکی از مباحث مهم در ساحت اجتماعی دین، دسته بندیهای اجتماعی است.
🔹️ در آیات ابتدایی سوره بقره، که شش ماه پس از هجرت و تشکیل جامعه اسلامی نازل شده است، افراد جامعه به سه دسته تقسیم میشوند:
1️⃣ مومنان و متدینان
2️⃣ کافران و مشرکان
3️⃣ منافقان
▪️قرآن در توصیف دسته اول میفرماید:
این کتاب، هدایت است برای متقین، آنانی که ایمان به غیب دارند و نماز را اقامه میکنند و اهل زکاتند و از آنچه روزیشان کردهایم، انفاق میکنند.خداوند سبحان نیز هدایت خود را به آنها ارزانی میدارد.
▪️در مقابل این طبقه، دسته دوم قرار دارند که قرآن آنها را چنین توصیف میکند:
اگر آنها را انذار دهی یا ندهی، ایمان نمیآورند زیرا بر دلها و گوشهایشان مهر خورده شده و برچشمهایشان پرده افتاده و برایشان عذاب عظیم است.
▪️امادسته سوم که قرآن کریم بر آنها تاکید بسیار دارد، منافقان هستند. این دسته، با اینکه ظاهراً مومن هستند اما در باطن کافرند؛ در صحنه اجتماعی در جبهه مسلمانان و مومنان هستند اما در عمل، در امورات دین، رخنه ایجاد میکنند. گاهی در جنگ به نفع دشمن رفتار میکنند، گاه جاسوسی میکنند، گاه نفوذ میکنند و به مومنان نسبت افراطی و غیر عاقل و ... میدهند.
معیار واضح شناخت منافقین، زیر سوال بردن بینات دین از قبیل نماز، روزه، حجاب، استکبار ستیزی، ایستادگی در برابر ظلم است.
🔸️ باید توجه داشت که اساس این دسته بندیها همان مساله ایمان و کفر است.
#استاد_یزدان_پناه
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِاَنَّ لَكَ الْحَمْدَ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الْبَديءُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَاَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، وَ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الَّذي لا يُذِلُّكَ شَيءٌ، وَ اَنْتَ كُلَّ يَوْم في شَاْن، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، خالِقُ ما يُري وَ ما لايُري، الْعالِمُ بِكُلِّشَيء بِغَيْرِ تَعْليم، اَسْئَلُكَ بِآلائِكَ وَ نَعْمآئِكَ، بِاَنَّكَ اللهُ الرَّبُّ الْواحِدُ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الْوِتْرُ الْفَرْدُ الأَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، اللَّطيفُ الْخَبيرُ، الْقآئِمُ عَلي كُلِّ نَفْس بِما كَسَبَتْ، الرَّقيبُ الْحَفيظُ، وَاَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ الأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَ الأخِرُ بَعْدَ كُلِّشَيء، وَ الْباطِنُ دُونَ كُلِّشَيء، الضّآرُّ النّافِعُ الْحَكيمُ الْعَليمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لااِلـهَ اِلاّاَنْتَ، الْحَيُّ الْقَيُّومُ، الْباعِثُ الْوارِثُ، الْحَنّانُ الْمَنّانُ، بَديعُ السَّمواتِ والأَرْضِ، ذُو الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ، وَ ذُو الطَّولِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطانِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ اَحَطْتَ بِكُلِّشَيء عِلْماً، وَ اَحْصَيْتَ كُلَّ شَيء عَدَداً، صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد.
#امام_حسن_عسکری
#میلاد_امام_حسن_عسکری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حدیثی از امام حسن عسکری علیهالسلام
حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ ع قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى
سخت تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمیداند.
آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد.
آگاه باشید، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود.
📔 بحارالانوار. جلد ۲. ص۲
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمونههايی از مقامات عرفانی بانوان
زنانی كه دارای ذوق عرفانی بودهاند و آن ذوق توسط اسلام شكوفا شده و جملات و كلمات بلند عرفانی گفته و يا اشعاری سر دادهاند در تاريخ فراوان است كه برای نمونه به چند مورد اشاره میشود:
🌱 رابعه شاميه همسر احمد بن ابی الحواری است، فضيلت و كرامت اين بانو قابل انكار نبود، همسرش میگفت: وقتی سفره غذا گسترده میشد، رابعه به من میگفت: بخور «فانّها ما نضجت الّا بالتسبيح» اين غذا با تسبيح پخته شده است.
❓بايد ديد كه منظور از اين جمله چيست؟
ادامه دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت شصت و هشتم🔰
🔹از آنجا که ما فوق همه اسباب يگانه سببى قرار دارد كه پديد آورنده اسباب و مسبب آنها است،
⬅️ بر انسان لازم است كه در برابر آن مسبب الاسباب، تسليم و خاضع گردد
واين كه مى گوئيم :
🔅توحيد يگانه اساس و پايه دين اسلام است🔅 همين است.
🔹از اينجا روشن مى گردد كه
✔️حفظ كلمه توحيد و
✔️تسليم خدا شدن و
✔️رضاى خدا را در زندگى طلب كردن
⬅️ بر طبق جريان همه اسباب قدم برداشتن است
و نيز دادن حق هر يك از آن سبب ها است.
يك فرد مسلمان با اعتقادش به توحيد و لوازم آن،
✔️هم شرك نورزيده
✔️و هم نسبت بحق هيچ يك از اسباب مرتكب غفلت نشده،
🌀پس يك فرد مسلمان هدفها و اغراضى دنيايى و آخرتى دارد 🌀
و يا به عبارت ديگر:
✔️هم ماديات هدف او است
✔️و هم معنويات
لكن نسبت به هر يك از آن اهداف، آن مقدار اعتنا مى ورزد كه بايد بورزد (نه كمتر و نه بيشتر)
و به همين جهت است كه مى بينيم اسلام
✔️هم خلق را به توحيد و انقطاع از هر چيز و اتصال به خداى تعالى و اخلاص براى او و اعراض از هر سببى غير او دعوت مى كند،
✔️و هم در عين حال به مردم دستور مى دهد كه از نواميس حيات پيروى كنند و مطابق مجراى طبيعت قدم بردارند، (بخورند، بنوشند، مداوا كنند، كشت و زرع نمايند، ازدواج كنند و ...).
🔹و همين جا است كه فساد يك توهم ديگر، روشن مى شود؛ و آن این که:
🔻حقيقت دين؛ تنها اقامه عدالت در اجتماع است و مسائل عبادتى، فروعات آن غرض است.🔺
☘ ترجمه المیزان. جلد ۴. صفحه ۱۸۳
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab