eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِاَنَّ لَكَ الْحَمْدَ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الْبَديءُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَاَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، وَ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الَّذي لا يُذِلُّكَ شَيءٌ، وَ اَنْتَ كُلَّ يَوْم في شَاْن، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، خالِقُ ما يُري وَ ما لايُري، الْعالِمُ بِكُلِّشَيء بِغَيْرِ تَعْليم، اَسْئَلُكَ بِآلائِكَ وَ نَعْمآئِكَ، بِاَنَّكَ اللهُ الرَّبُّ الْواحِدُ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الْوِتْرُ الْفَرْدُ الأَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، اللَّطيفُ الْخَبيرُ، الْقآئِمُ عَلي كُلِّ نَفْس بِما كَسَبَتْ، الرَّقيبُ الْحَفيظُ، وَاَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ الأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَ الأخِرُ بَعْدَ كُلِّشَيء، وَ الْباطِنُ دُونَ كُلِّشَيء، الضّآرُّ النّافِعُ الْحَكيمُ الْعَليمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لااِلـهَ اِلاّاَنْتَ، الْحَيُّ الْقَيُّومُ، الْباعِثُ الْوارِثُ، الْحَنّانُ الْمَنّانُ، بَديعُ السَّمواتِ والأَرْضِ، ذُو الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ، وَ ذُو الطَّولِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطانِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ اَحَطْتَ بِكُلِّشَيء عِلْماً، وَ اَحْصَيْتَ كُلَّ شَيء عَدَداً، صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حدیثی از امام حسن عسکری علیه‌السلام حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ ع قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‏ سخت تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی‌داند. آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد. آگاه باشید، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود. 📔 بحارالانوار. جلد ۲. ص۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمونه‌هايی از مقامات عرفانی بانوان زنانی كه دارای ذوق عرفانی بوده‌اند و آن ذوق توسط اسلام شكوفا شده و جملات و كلمات بلند عرفانی گفته و يا اشعاری سر داده‌اند در تاريخ فراوان است كه برای نمونه به چند مورد اشاره می‌شود: 🌱 رابعه شاميه همسر احمد بن ابی الحواری است، فضيلت و كرامت اين بانو قابل انكار نبود، همسرش می‌گفت: وقتی سفره غذا گسترده می‌شد، رابعه به من می‌گفت: بخور «فانّها ما نضجت الّا بالتسبيح» اين غذا با تسبيح پخته شده است. ❓بايد ديد كه منظور از اين جمله چيست؟ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و هشتم🔰 🔹از آنجا که ما فوق همه اسباب يگانه سببى قرار دارد كه پديد آورنده اسباب و مسبب آنها است، ⬅️ بر انسان لازم است كه در برابر آن مسبب الاسباب، تسليم و خاضع گردد واين كه مى‏ گوئيم : 🔅توحيد يگانه اساس و پايه دين اسلام است🔅 همين است. 🔹از اينجا روشن مى‏ گردد كه ✔️حفظ كلمه توحيد و ✔️تسليم خدا شدن و ✔️رضاى خدا را در زندگى طلب كردن ⬅️ بر طبق جريان همه اسباب قدم برداشتن است و نيز دادن حق هر يك از آن سبب‏ ها است. يك فرد مسلمان با اعتقادش به توحيد و لوازم آن، ✔️هم شرك نورزيده ✔️و هم نسبت بحق هيچ يك از اسباب مرتكب غفلت نشده، 🌀پس يك فرد مسلمان هدفها و اغراضى دنيايى و آخرتى دارد 🌀 و يا به عبارت ديگر: ✔️هم ماديات هدف او است ✔️و هم معنويات لكن نسبت به هر يك از آن اهداف، آن مقدار اعتنا مى‏ ورزد كه بايد بورزد (نه كمتر و نه بيشتر) و به همين جهت است كه مى‏ بينيم اسلام ✔️هم خلق را به توحيد و انقطاع از هر چيز و اتصال به خداى تعالى و اخلاص براى او و اعراض از هر سببى غير او دعوت مى‏ كند، ✔️و هم در عين حال به مردم دستور مى‏ دهد كه از نواميس حيات پيروى كنند و مطابق مجراى طبيعت قدم بردارند، (بخورند، بنوشند، مداوا كنند، كشت و زرع نمايند، ازدواج كنند و ...). 🔹و همين جا است كه فساد يك توهم ديگر، روشن مى‏ شود؛ و آن این که: 🔻حقيقت دين؛ تنها اقامه عدالت در اجتماع است و مسائل عبادتى، فروعات آن غرض است.🔺 ☘ ترجمه المیزان. جلد ۴. صفحه ۱۸۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی ره 🌱 ما بزرگترین و مهم‌ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون زندگی ما مهم تر از آن نیست که خودمان را درست بسازیم... کاری مهم تر از خود سازی نداریم... ما، ابد در پیش داریم... هستیم که هستیم 🔺 «وَ إنَّمَا تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إلَی‌ دَارٍ» شما برای معدوم‌ شدن‌ و نابود گشتن‌ آفريده‌ نشده‌ايد بلكه‌ برای بقاء و ابديّت‌ بوجود آمديد؛ ✅و اينست‌ و جز اين‌ نيست‌ كه‌ بواسطه مُردن‌ از خانه‌ای به‌ خانه دگری كوچ‌ می‌كنيد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و یازدهم 🔰 🔹 فصل پنجم درباره شمه‏‌اى از آداب وضو است به حسب باطن و قلب‏: ✨امام رضا علیه السلام مى‏‌فرمايد: 🌴 همانا امر شده است به وضو؛ ❇️ تا آن كه بنده پاك باشد. 🔻هنگامى كه مى‏‌ايستد مقابل خداى جبّار 🔻و وقت مناجات نمودن او حق را 🔻و براى آن كه مطيع باشد در آنچه او را امر فرموده 🔻و پاكيزه باشد از كثافات و نجاست، 🌴 با آن كه در آن است فوائد ديگر از قبيل 🔺 بر طرف شدن كسالت و رفع شدن چرت 🔺و پاكيزه شدن دل براى ايستادن در مقابل خداى جبّار. 🌴 نكته اصل وضو بيان شد ، 🔹 اهل معرفت و اصحاب سلوك را متنبّه نمود به اين كه در محضر مقدّس حقّ جلّ و علا ايستادن و مناجات با قاضى الحاجات نمودن را آدابى است كه بايد منظور شود. 🔸حتّى با قذارات صوريّه و كثافات ظاهريّه و كسالت چشم ظاهر نيز نبايد در آن محضر رفت. ✴️چه جاى آن كه دل معدن كثافات باشد و قلب مبتلاى به قاذورات معنويّه كه اصل همه قذارات است باشد. با ان که 🔽 ✨ در روايت است كه: ❇️ «خداى تعالى نظر نمى‏‌كند به صورت‌هاى شما بلكه نظر مى‏‌فرمايد به قلب‏‌هاى شما.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور قلب 🔸 توجه به حضرت حق، حقیقت نماز حقیقت نماز توجه است؛ توجه به معنای رو کردن به چیزی است. بنابراین توجه قلبی در نماز یعنی تمام وجود و صفحه جان انسان به سمت حضرت حق باشد. از هر چیزی غیر او دور شود و فقط به او مشغول گردد. اگر به حضرت حق، مشغول باشیم، توجه ما به او است و اگر به دنیا مشغول شویم، توجه به او نداریم و اقبال قلبی صورت نگرفته است بلکه اقبال قلب به سمت دنیا است. 🗂 جلسه ۶۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔰 قسمت سی و چهارم 🇮🇷 ما اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم - بالاخره یك مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور بگوئیم كه هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یك تمدن نوین اسلامی است؛ این محاسبه‌ی درستی است - این تمدن نوین دو بخش دارد: 1⃣ یك بخش، بخش ابزاری است؛ 2⃣ یك بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید. ❓آن بخش ابزاری چیست؟ ♦️بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش‌هایی كه ما امروز به عنوان پیشرفت كشور مطرح می‌كنیم: 🔹علم، اختراع، صنعت 🔸اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی 🔹اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ ◀️ این‌ها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است. ✔️البته ما در این بخش در كشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. كارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم در زمینه‌ی سیاست، هم در زمینه‌ی مسائل علمی، هم در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، هم در زمینه‌ی اختراعات و از این قبیل، الی ماشاءاللّه در سرتاسر كشور انجام گرفته است. 🇮🇷در بخش ابزاری، علی‌رغم فشارها و تهدیدها و تحریم‌ها و این چیزها، پیشرفت كشور خوب بوده است. ♦️اما بخش حقیقی، آن چیزهایی است كه متن زندگی ما را تشكیل می‌دهد؛ كه همان سبك زندگی است كه عرض كردیم. 🇮🇷این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ نفخ صور عبارت از ظهور توحید است. ✅ یعنی وقتی بنیه آدمی در حد اعتدال رسید، حقیقت و قیامت عالم به او نفخ می‌شود. ✅ وقتی نفخ شد همه آنچه در آسمان و زمین هستند می‌میرند. ✅ سپس نفخ دیگری می‌شود و آن عبارت از "لا اله" است و "لا اله" عبارت از همان مردن است. می‌میرند یعنی عبد می‌شوند. 💠 بعد از آن نفخ، همه عالم حکایت می‌شوند و حکایت آن‌ها قائم می‌شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و هفتم🔰 🔹یکی از راه‌هایی که برای جذب کردن و رسیدن به نسیم‌های الهی گفته‌اند، این است که 1️⃣ در اعیاد و وَفَیات بگذارید صوت خوش در باب اهل بیت به جانتان بخورد، خیلی اثر دارد. در باب مناجات خدا بگذارید این مناجات به جانتان بخورد، اینها تأثیر می گذارد. 🔻چیزهایی به اسم رمزهای جان هستند و قفلی که بر جان خورده را باز می‌کنند.🔺 و یکی از آن کلیدها صوت خوش است. 2️⃣ دیگری هم فکر لطیف است؛ یعنی فکر درست و خوب. ⬅️ انسان هنگامی که در باب مرگ و عوالمِ پس از مرگ درست فکر می‌کند، خیلی چیزها درست می شود، در باب خدا هم همین طور. 3️⃣یکی دیگر هم مضمون خوش است. ❓مضمون خوش یعنی چه؟ مثلاً یک مضمون بلندی در باب امام معصوم را دارند با صوت خوش می گویند، این مضمون خیلی در جان اثر دارد. یا مناجاتی در مورد خدا است که خدا را ناز می‌دهد و بسیار بر جان اثر می‌گذارد. ✅ بعضی‌ها خیلی دوست دارند همیشه خدا را ناز دهند و این صحبت‌ها را در مورد خدا با الفاظ بیان کنند و همین‌ها به صورت صوت خوش در بیاید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️ قسمت هشتم به علت تاثیر گذاری افراد منافق در جامعه اسلامی، قرآن کریم در سوره‌ منافقون، ویژگی‌های این افراد را بیان نموده است. ▪️در یکی از این آیات آمده که این افراد ایمان آوردند، سپس کفر ورزیدند. علامه طباطبایی (ره) دو احتمال در معنای این آیه بیان کرده‌اند: 1️⃣ احتمال اول اینکه اگر گفتند ایمان آوردیم، به ظاهر ایمان آوردند. همان گونه که در ماجرای غدیر خم، برخی از افرادی که به امیر المومنین تبریک گفتند، ظاهرسازی کردند و پس از مدتی با حضرت، وارد جنگ شدند. 2️⃣ احتمال دوم اینکه این‌ها ابتدا ایمان آوردند اما بعد کفر ورزیدند؛ 🔹️ بنابراین ظهور نفاق، مراحلی دارد؛ گاه فرد، مومن است اما به خاطر استهزاء دین یا مومنان، رد احکام و گاه فسق و فجور، به تدریج شیطان بر او غلبه می‌کند و هرچه در گناه جلو برود، از ایمان بیشتر فاصله می‌گیرد. مانند زبیر که در دوران پس از رحلت پیامبر، از معدود مدافعان امیرالمومنین(ع) بود اما پس از مدتی در برابر حضرت ایستاد. 🔸️ در جامعه اسلامی غالبا منافقین هستند که در برابر سیاست‌های اسلام، مانع تراشی می‌کنند لذا افراد جامعه باید هوشیار باشند و بر عملکرد مسئولین نظارت کنند که آیا در مسیر دین حرکت می‌کنند یا خیر. شخص منافق در هر مقام و منصبی که باشد باید با او مقابله کرد؛ چون منافقین اگر فرصت پیدا کنند حتی به اصل حاکمیت دینی و رهبر جامعه دینی نیز ضربه می‌زنند، همان گونه ‌که در صدر اسلام، بارها قصد جان پیامبر(ص) را کردند اما به لطف الهی ناکام ماندند. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
🔰 بارى آنان كه زر و سيم را بند كرده‌اند، بنده روزى‌اند نه روزى دهنده. و دونانى كه به جمع مال، جمعى را پريشان كرده‌اند، پريشانى‌ها در پيش دارند؛ هر چند مالشان فتح و فراوان باشد عاقبت آن محق و خسران است كه يمحق الله الربوا و احسان و صدقه هر چند اندك باشد بسيار است كه «يربى الصدقات» 💠 چه بهتر كه يك دامن گل از گلستان مفاتيح عيانى قدس سره به رسم هديه به ساحت مقدس عزيزانى كه از ساغر سعى و عملشان به چهره ها گلاب مى پاشند، اهدا شود. 🌍 جهان گلستانى است پر گل و هركس از اين گلستان به نوعى خرسندى دارند؛ از آن جمله: 🔹 بعضى به ديدن گل مايلند 🔸و بعضى به بوييدن گل 🔹و بعضى به چيدن گل 🔸و بعضى به ريختن گل در مجالس و محافل 🔹و بعضى به گرفتن گلاب از گل جهت فوائد. ✔️و مقصود كلى از اين گلستان حاصل آن كس است كه فائده گلاب را منظور دارد و باقى كه به باقيات مشغولند در دست گولند و اوقات به ضايع مى‌گذرانند، اگر چه تفاوت بسيار است از آن كه گل به بيند با آن كه گل به چيند يا آن كه ببويد با آن كه در مجالس و محافل به جهت حظ نفس بريزد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی دروس علوم عقلی ▫️با توجه به درخواست‌های مکرر علاقه‌مندان، دروس در حوزه علوم عقلی معرفی می‌گردد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
 ❓اين غذا با تسبيح پخته شده است. بايد ديد كه منظور از اين جمله چيست؟ 🔹آيا منظور اين است كه به هنگام آشپزی تسبيح می‌گفته است ـ نظير سخنی كه درباره بعضي از مراجع تقليد آمده است كه مادرش می‌گفته: او را شير نداده ام مگر به نام خدا ـ يعنی هنگام پختن غذا سبحان اللَّه می‌گفتم. 🔹و يا اين كه منظور اين است كه اين غذا با تسبيح درست شده و ايجاد شده است، و اصولاً، آيا غذا با تسبيح درست می‌شود؟ يعنی اگر كسی «سبحان اللَّه» بگويد غذا حاضر می‌شود. (مثل غذای بهشتیان) شايد منظورش اين نباشد كه من وقتی به آشپزخانه می‌رفتم، تسبيح بر زبانم جاری بود و در حال طبخ غذا «سبحان اللَّه» می‌گفتم، بلكه منظورش اين باشد كه اين غذا با تسبيح رسيده است. پس زن می‌تواند يك چنين مقامی داشته باشد، و به چنين مقامی دسترسی پيدا كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و نهم🔰 سخن حول یک توهم بود و آن این که: 🔺حقيقت دين و غرض اصلى آن تنها اقامه عدالت در اجتماع است🔺 (و مسائل عبادتى، فروعات آن غرض است و تنها علامتى است براى اينكه معلوم شود كسى كه مثلا نماز مى‏ خواند متدين به دين هست، هر چند نماز خواندنش ناشى از عقيده به خدا و به فرض عبوديت خدا نباشد.) با اينكه بطلان اين سخن نیاز به هيچ استدلالى ندارد و كسى كه در كتاب خدا و سنت پيشوايان دين و مخصوصا سيره رسول خدا (ص) دقت كند براى واقف شدن به بطلان اين توهم، نيازمند مئون ه‏اى ديگر و زحمت استدلال نمى‏ شود، با اين حال مى‏ گوئيم اين توهم، لوازمى دارد كه هيچ آشناى به معارف دين، ملتزم به آن نمى‏ شود: 🔸اول آنکه: مستلزم اسقاط توحيد از مجموعه نواميس دينى است، يعنى گوينده اين سخن، اعتقاد به توحيد را لازم نمى‏ داند، 🔸دوم آنكه: فضائل اخلاقى را نيز از آن مجموعه ساقط مى‏ كند، 🔸و سوم آن که: هدف نهايى دين را كه همانا كلمه توحيد است به يك هدف پست ارجاع مى‏ دهد، يعنى مى‏ گويد: دين جز براى اين نيامده كه مردم متمدن شوند، يعنى بهتر بخورند و بهتر از ساير لذائذ متمتع شوند، با اينكه قبلا روشن كرديم كه اين دو هدف ربطى به هم ندارند، یعنی: ✔️نه برگشت توحيد به تمدن است ✔️و نه برگشت تمدن به توحيد ✔️نه در اصلش ✔️و نه در فروعات و ثمراتش. 📚 ترجمه المیزان . جلد ۴. صفحه ۱۸۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و دوازدهم 🔰 🌴با آن‏كه با آنچه انسان به حق تعالى توجه می‌كند و آنچه كه از عوالم خلقيّه لايق نظر به كبرياى عظمت و جلال است قلب است. ⚫️ و ديگر جوارح و اعضاء را از آن حظّ و نصيبى نيست. 🔹مع ذلك طهارت صوريّه و نظافت ظاهريّه را نيز اهمال ننموده‏‌اند: ✴️ صورت طهارت را براى صورت انسان مقرر فرمودند. ✳️ و باطن آن را براى باطن او. 💫و از آن كه تزكيه قلب را در اين حديث شريف از فوائد وضوء قرار داده، ✅ معلوم شود كه براى وضوء باطنى است كه به آن تزكيه باطن شود. 🔸و نيز رابطه ما بين ظاهر و باطن و شهادت و غيب معلوم شود. 🔸و نيز استفاده شود كه طهور ظاهرى و وضوء صورى از عبادات است و اطاعت ربّ است. 🔸و از اين جهت طهور ظاهر موجب طهور باطن گردد. 🔸و از طهارت صورى، تزكيه فؤاد حاصل شود. ❇️ بالجمله، سالك إلى اللّه بايد در وقت وضوء متوجّه شود به اينكه مى‏خواهد متوجّه محضر مقدّس حضرت كبريا شود. ⚫️ و با اين احوال قلوب كه او را است، لياقت محضر ندارد، بلكه شايد مطرود از درگاه عزّ ربوبيت شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔰 سی و پنجم تمدن نوین اسلامی دو بخش دارد: بخش ابزاری و بخش اساسی و حقیقی ♦️بخش حقیقی، آن چیزهایی است كه متن زندگی ما را تشكیل می‌دهد؛ كه همان سبك زندگی است كه عرض كردیم. 🇮🇷این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل: 🔸مسئله‌ی خانواده، سبك ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراك، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی كسب و كار 🔸رفتار ما در محل كار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای كه در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ 🇮🇷این ها آن بخش‌های اصلی تمدن است، كه متن زندگی انسان است. ♦️🔸تمدن نوین اسلامی - آن چیزی كه ما می‌خواهیم عرضه كنیم - در بخش اصلی، از این چیزها تشكیل می‌شود؛ 🇮🇷این‌ها متن زندگی است؛ این همان چیزی است كه در اصطلاح اسلامی به آن می‌گویند: 💠 عقل معاش. عقل معاش، فقط به معنای پول در آوردن و پول خرج كردن نیست، كه چگونه پول در بیاوریم، چگونه پول خرج كنیم؛ نه، همه‌ی این عرصه‌ی وسیعی كه گفته شد، جزو عقل معاش است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 انبیاء علیهم السلام آن آخر و قیامت و حقیقت را که عبارت از توحید باشد پیدا کرده اند، ✅ این ها شفیع توحید اند لذا شفاعتشان شفاعت آخرتی است. 🔆 در زیارت جامعه می خوانیم: " وَ شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ" ⬅️ یعنی آدم را از دار فانی به دار باقی می برند. ✅ همه موجودات در دار فانی هستند الا آدم که می تواند از ازل تا ابد در دار باقی باشد. این خصوصیت مال آدم است، چون بنیه آدمی این گونه است. ✅ این بینه در انبیا علیهم السلام شکوفا شد و به دار باقی رفتند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و هشتم🔰 🔹یکی از اساتید جامعه شناسی در سفر حجی می‌خواست، حج را به لحاظ جامعه شناسی بررسی کند، در عین حال چون مسلمان بود، خواست حجش را انجام دهد. ◀️ حین به جا آوردن حج، در لحظه‌ای که همه همهمه کنان داشتن می‌رفتند و جمعیت به همین صورت موج می‌زد، همه دائم درباره ی خدا صحبت می‌کردند، ( در این شرایط، معمولاً وهم به تصرف قلب در می‌آید) 🔅 ایشان یک لحظه دید به خداوند سبحان وصل شده است. ◀️ بعدها می‌آمد سر کلاس گریه می‌کرد و دربارۀ این صحنه توضیح می‌داد. دوستی می‌گفت او رفت حج را شکار کند، حج او را شکار کرده است. ✅ خاصیّت این نوع دستورات دینی این است اگر انسان گاهی ادامه بدهد، یکدفعه می‌بیند حال خوشی دست می‌دهد. 🔸 این اعمال، معمولاً در دین هست و دستورات فراوانی در دین آمده است. و تلطیف‌های ویژه ای را پدید می‌آورد. ◀️ مخصوصاً سعی کرده است این اعمال را با اذکار ویژه ای همراه کند که انسان آهسته آهسته به خداوند وصل شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احساس درد ▪️اگر ما یک درد ظاهری داشته باشیم مثل سر درد، دندان درد، ما را بیچاره می‌کند تا آن را درمان کنیم. ❗️ اما گاهی، این همه دردهای درونی داریم و اصلا حس نمی‌کنیم. ❌این حسدها ❌کینه‌ها ❌عجب‌ها ❌انانیت‌ها چرا اصلا احساس نمی‌کنیم؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
از رابعه عدويه نيز كلماتی آموزنده، در اين زمينه رسيده است. در تاريخ آورده‌اند كه او بسيار اشك می‌ريخت، همين كه سخن از آتش به ميان می‌آمد مدهوش می‌شد و می‌گفت: «استغفارنا يحتاج الي استغفار» ما از استغفارمان بايد استغفار كنيم. ✔️ اين همان معرفت بلندی است كه سالار شهيدان ـ صلوات اللَّه عليه ـ در دعای عرفه عرضه می‌دارد: الهي مَن كانت محاسنه مساوي فكيف لا تكون مساويه مساوي كسی كه اشكی می‌ريزد و استغفاری می‌كند و خيال می‌كند كار مهمّی كرده‌است، اينها «محاسنه مساوي» است، حسنه او سيّئه است، چه رسد به سيئه او. اين بانو هم می‌گويد كه: استغفار ما خود محتاج استغفار ديگری است. زيرا همين استغفار نيز مشوب و ناخالص می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
1_638589298.m4a
1.59M
🔰 باز نشر 🌹 به یاد شهید سرافراز، محسن فخری زاده 🌹 ۷ آذر، نخستین سالگرد شهادت دانشمند هسته‌ای، شهید فخری‌زاده را گرامی می‌داریم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تبریک حجت‌الاسلام والمسلمین استاد منصوری، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام، قرار گرفتن حضرت‌عالی را در لیست هفت برگزیده حوزوی بنیاد البرز (نوبل ایرانی) تبریک می‌گوید. از خداوند منان، توفیقات روزافزونتان را می‌طلبیم. ▪️ لازم به ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین استاد منصوری از اساتید دوره تخصصی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام هستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab