eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
92 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مخاطب واقع شدن یعنی قابل می شود برای این که آن چیز در او ظاهر شود مثلا قابل می شود تا حقیقت در او ظاهر شود. ✅ وقتی الرحمن در انسان ظاهر شد و از عبادت شیطان خارج شد، عابد الله می شود. ⬅️ آن وقت مخاطب الله می شود و از حقیقت حکایت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و چهارم🔰 🔹مقاماتی درست کرده اند؛ مثلا: ◀️مقامِ حُزن ◀️خوف ◀️ توبه ◀️ یقظه. ⬅️در یقظه اوّل بیدار شود ⬅️ بعد توبه کند ⬅️ بعد راه بیافتد ⬅️ بعد خوف پیدا شود و... این ها همه مراحل و مقامات ریاضت است، آن ریاضتِ به معنای کلان. ❓ریاضت در واقع یعنی چی؟ یعنی جنگیدن با بسیاری از مشکلات و قوَّت دادن به نفس، جنگیدن با موانع نفس، موانع نفسی که قرار است برود به سمت گلشن قدس. ❓و در کنارش چه کار کند؟ باید قوت و غذا پیدا کند. ❓قوت و غذا چی هست؟ قوت و غذای عالم عقل و عالم نور، تسبیح و تحمید حق است. ✅نفس هم همین خاصیّت را دارد، این خاصیّتِ نفس است که با این تسبیح و تحمید، قوّت می‌گیرد. ◀️همین شب زنده داری ها ریاضت است. ◀️اینکه انسان سحر بلند می شود ریاضت است. ◀️این که با خدایش خلوت می کند ریاضت است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 چرا؟! عمر می‌گذرد... چرا از این عمر کوتاه استفاده‌ای نمی‌کنیم؟ چرا از این نمازهای پنجگانه عمر استفاده‌ای نمی‌کنیم؟ چرا وقت ویژه‌ای نداریم با خدا و اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین بنشینیم؟ چرا ارتباط مستقیم برقرار نمی‌کنیم و وقت خاصی نمی‌گذاریم؟ چرا به ظاهر اکتفا می‌کنیم؟ چرا به سمت باطن حرکت نمی‌کنیم؟ 🗂 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️قسمت پنجم 🔺 جناب آقاى سيد حسين بادكوبه اى، يكى از اساتيد بزرگ استاد علامه طباطبائى روزى در محضر مباركش (علامه طباطبایی ره) در ولايت و امامت سئوالاتى عنوان كردم تا اين كه سخن از آيه كريمه: «و اذابتلى ابراهيم ربه بكلمات فأتمهن قال انى جاعلك للناس اماما قال و من ذريتى قال لا ينال عهدى الظالمين» به ميان آمد. به حضورش عرض كردم جنابعالى در تفسير در وجه استفاده آيه بر عصمت امام بيانى از بعضى اساتيدتان نام برده‌ايد. اين استاد كدام بزرگوار است؟ فرمود: مرحوم آقا سيد حسين بادكوبه اى راقم گويد كه ديگر اساتيد ما هم: 🔹آيات عظام حاج شيخ محمد تقى آملى 🔸آقا سيد محمد حسن قاضى الهى طباطبائى قدس سرّ هما از استادشان جناب آقا سيد حسين بادكوبه‌اى به تجليل و تعظيم نام مى‌بردند. 🌴آن جناب آقا سيد حسين بن سيد رضا بن سيد موسى حسينى بادكوبى لاهجى ( نه لاهيجى ) است . در سال 1293 ه . ق در قريه خود دلان بادكوبه متولد شده است. 🌴 وى يكى از اعاظم تلامذه جناب آقا ميرزا هاشم اشكورى و آقا ميرزا ابوالحسن جلوه و آقا على مدرس صاحب بدايع الحكم و آخوند خراسانى صاحب الكفايه و شيخ محمد حسن مامقانى رضوان الله تعالى عليهم و از مفاخر علماى متأخرين و متحلى به ملكات فاضله انسانى بود . در 28 شوال 1358 ه . ق در نجف اشرف به جوار رحمت الهى پيوست و او را تأليفاتى در معقول و منقول است و در طبقات اعلام الشيعه علامه شيخ آقا بزرگ تهرانى رضوان الله عليه مذكور است.
🔰قسمت صد و هفدهم 🔰 🌴سالك إلى اللّه بايد در وقت وضو متوجّه شود به اينكه مى‏‌خواهد متوجّه محضر مقدّس حضرت كبريا شود. 🌑 و با اين احوال قلوب كه او را است، لياقت محضر ندارد. 🌑بلكه شايد مطرود از درگاه عزّ ربوبيت شود. ✅ پس، دامن همّت به كمر زند: 🔸كه طهارت ظاهرى را به باطن سرايت دهد. 🔸و قلب خود را، كه مورد نظر حق. 🔸 بلكه منزلگاه حضرت قدس است. ⬅️ از غير حقّ تطهير كند. 🔸و تفرعن خود و خوديّت را، كه اصل اصول قذارات است، از سر بيفكند تا لايق مقام مقدّس شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سی‌وهشتم🔰 🇮🇷فرهنگ غربی فقط هواپیما و وسائل آسایش زندگی و وسائل سرعت و سهولت نیست؛ ⏪ این‌ها ظواهر فرهنگ غربی است، كه تعیین‌كننده نیست. ⚠️باطن فرهنگ غربی عبارت است از همان سبك زندگی: 🔹 مادیِ 🔸 شهوت‌آلودِ 🔹 گناه‌آلودِ 🔸 هویت‌زدا 🔹 و ضد معنویت 🔸 و دشمن معنویت. ✔️ شرط رسیدن به تمدن اسلامیِ نوین در درجه‌ی اول این است كه از تقلید غربی پرهیز شود. ما متأسفانه در طول سالهای متمادی، عادت کرده‌ایم از یك چیزهائی تقلید كنیم. 🇮🇷بنده طرفدار این نیستم كه حالا در مورد لباس، در مورد مسكن، در مورد سایر چیزها، یكباره یك حركت جمعی و عمومی انجام بگیرد؛ نه، این كارها باید به تدریج انجام بگیرد؛ دستوری هم نیست. ⬅️ این‌ها فرهنگ‌سازی لازم دارد. همان طور كه گفتم، كار نخبگان است، كار فرهنگ‌سازان است. و شما جوان‌ها باید خودتان را برای این آماده كنید؛ ♦️🔸این، رسالت اصلی است.🔸♦️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ وقتی خداوند تبارک و تعالی به من بگوید مواظب خودت باش، مخاطب قرار گرفته ام. ✅ آدم وقتی معتدل شد مخاطب قرار می گیرد. 🔺آدم وقتی در رحم مادر است 🔺و یا وقتی که بازی می کند ⬅️ به او «وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ» خطاب نمی شود، او نمی تواند توحید را ادراک کند. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت صد و چهل و پنجم🔰 🔹عثمان بن مظعون از اشخاصی است که رسول الله خیلی علاقه به او دارد. ▪️در مورد عثمان بن مظعون شنیده‌ایم که ترک دنیا کرد و رهبانیّت پیشه کرد. 🔸در واقع این گونه شروع شده که وقتی اولین بار رسول الله مطالبی را در مورد سلوک و معنویت بیان فرمودند، دسته‌ای از افراد ویژه خواستند به آن معنویّت حقیقی اسلامی برسند و بعد این راه باز شد. 🔸 در روایات آمده که امیر المؤمنین و عثمان ابن مظعون از جمله این افراد هستند. 🔻 این‌ها را اصحاب سلوک می‌گفتند. 🔺 🔸گرچه شأن امیرالمؤمنین اجلِّ از این حرف هاست. عثمان ابن مظعون بعد از شنیدن سخنان رسول الله، ترک زن و فرزند کرد. 🔸 رسول الله متوجه شد و گفت به عثمان بن مظعون بگویید بیاید و به او گفت ما در دینمان رهبانیّت نداریم. ❌ یعنی ما در دینمان نداریم کسی از زن و فرزند ببُرد، کسب و کار هم نداشته باشد، هیچ کار هم نکند و بخواهد بگوید من به جایی می‌رسم! ✅ رهبانیّت امّت من جهاد است. 🔅بعد فرمودند: عثمان ابن مظعون می‌خواهی به جایی برسی؟ بعد از نماز صبحی که به جماعت می‌خوانی، تا طلوع آفتاب بنشین ذکر بگو. یعنی رسول الله وقت ویژه نشان دادند و فرمودند این زمان را دریاب. ✅ این یعنی ریاضت. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 آغاز سلوک با زدودنِ شک و تردید سلوک نیازمند ثبات است. بنابراین در کار سلوکی نباید تزلزل باشد. ❌ اینکه کسی یک بار به خدا ایمان دارد اما بار دیگر می‌گوید نمی‌دانم خدا هست یا نیست، تزلزل است و ثبات از دست می‌رود. ▪️ باید شک و تردید از دل برداشته شود تا سلوک ادامه یابد. 🗂 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 والاترین نمونه یک زن نقشه‌ی جامع هویّت زن در منطق اسلام این است: 🌷 مادر خوب 🌷 همسر خوب 🌷 مجاهد فی‌سبیل‌الله در عین حال: 🌷 کدبانو 🌷 مدیر خانه در عین حال: 🕊 عابد 🕊و بنده‌ی خدای متعال. 💎 و در نهایت، فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) نشان داد که زن می‌تواند به رتبه‌ی عالی عصمت برسد. ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌷زهرایی و تلألو نور محبتت 🌷در سینه ام ز روز ازل لم یزل شده است 🌷با نام تو هوای غزل معنوی شده است 🌷بی اختیار وارد این مثنوی شده است 🌷هرگز نبوده غیر تو مضمون بهتری 🌷تنها تویی که بر سر ذوقم می‌آوری 🌷نامت مرا مسافر لاهوت کرده است 🌷لاهوت را شکوه تو مبهوت کرده است 🌷از عرش آمدی و زمین آبرو گرفت 🌷باید برای بردن نامت وضو گرفت 🌷نور قریش! تا که تویی صاحب دلم 🌷غرق خداست شعب ابی طالب دلم 🌷عمرت نفس نفس همه تلمیح زندگی است 🌷حرفت چراغ راه و مفاتیح زندگی است 🌷از این شکوه ، ساده نباید عبور کرد 🌷باید مدام زندگیت را مرور کرد 🌷چون زندگیت ساده تر از مختصر شده است 🌷پیش تجملات ، جهازت سپر شده است 🌷آیینه ای و سنگ صبور پیمبری 🌷در هر نفس برای پدر مثل مادری 🌷اشک شما عذاب بهشت است ، خنده کن 🌷لبخندت آفتاب بهشت است ، خنده کن 🌷دنیای ما نبوده برازنده ی شما 🌷هجده نفس زمین شده شرمنده ی شما 🌷آیینه‌ای نهاده خدا بین سینه‌ام 🌷حس می کنم مزار تو را بین سینه‌ام 🌷مانند آن خسی که به میقات پر کشید 🌷قلبم به سوی مادر سادات پر کشید https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اجتماعی اسلام 🔰قسمت هفتاد و هفتم🔰 🌀 لازمه هر تحولی در سيستم‏‌هاى حكومتى و سنن اجتماعى، حركت از نقص به سوى كمال نيست‏.🌀 🔸و اما طريق اداره مجتمعات و سنن اجتماعى كه روز به روز تحول يافته، يك روز سلطنت و روز ديگر دموكراتى و روز ديگر كمونيستى شده اين بدان جهت بوده كه: ✔️بشر به نواقص يك يك آنها پى برده ✔️و ديده است كه فلان رژيم از اينكه انسان اجتماعى را به كمال مطلوبش برساند قاصر است. ✔دست از آن برداشته رژيم ديگرى بر سر كار آورده. ✖نه اينكه اين تغيير دادن رژيم، يكى از واجبات حتمى بشر باشد و مثل صنعت باشد كه از نقص به سوى كمال سير مى‏ كند. ⬅️ پس فرق ميان آن رژيم و اين رژيم: ✔فرق ميان غلط و صحيح (و يا غلط و غلطتر) است. ✖️نه فرق ميان ناقص و كامل. 🔸لذا اگر بشر در مساله سنت و روش اجتماعیش بر سنتى استقرار بيابد كه فطرتش اقتضاى آن را دارد، سنتى كه عدالت را در اجتماع برقرار سازد؛ ✔️و نيز اگر بشر زير سايه چنين سنتى تحت تربيت صالح قرار گيرد. ✔️و آنگاه شروع كند به سير تكاملى در مدارج علم و عمل و سير به سوى سعادت واقعى خود. ⬅️البته تكامل هم می‌كند. ⬅️و به خاطر داشتن آن تربيت صحيح و آن علم و عمل نافع روز به روز گام هاى بلندترى هم به سوی تكامل بر مى‏‌دارد. ⬅و احتياجى به دگرگون ساختن رژيم پيدا نمى‏ كند. 🌀 پس صرف اينكه انسان از هر جهت بايد تكامل يابد، دليل بر اين نيست كه حتى در امورى هم كه احتياجى به تحول ندارد و هيچ عاقلی تحول در آن را صحيح نمى‏‌داند تحول بپذيرد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، ص۱۸۸. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️ قسمت چهاردهم گفته شد رواج ایمان در جامعه، به خودی خود، یکی از عوامل مهم کنترل اجتماعی است. از بررسی رفتار جوامع، به دست می‌آید که: ▪️ ریشه بسیاری از هنجارشکنی‌ها و زیر پاگذاشتن قواعد اجتماعی، خصلت‌های ناپسندی است که در درون افراد ریشه دوانده؛ ✔نظیر حرص، بخل، غضب، حسد، منفعت طلبی و... ❌ و این صفات مذموم در نقطه مقابل ایمان قرار دارند. همان گونه ‌که در روایات آمده است که مثلاغضب، ایمان را فاسد می‌کند، یا اینکه حسد، ایمان را می‌بلعد، همچنان که آتش، هیزم را می‌بلعد. ▪️از طرف دیگر ایمان، باعث ایجاد و رشد خصلت‌هایی می‌گردد که عوامل هنجارشکنی را نابود می‌کنند و سبب تقویت کنترل اجتماعی می‌گردند؛ ✔خصلتهایی نظیر حسن خلق و حیا. بنابراین می‌توان گفت که ایمان: ▫️ با از بین بردن خصلتهای بنیادین هنجارشکن ▫️و ایجاد صفتهای هنجارآفرین افراد و به دنبال آن، جامعه را به مراتب بالای خودکنترلی می‌رساند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هجدهم 🔰 💫 حضرت رضا سلام اللّه عليه ➖وجه اختصاص اعضاى مخصوصه را در وضو بيان مى‏‌فرمايند➖ ✨مى‏‌گويند: و همانا واجب شد⬇️ 🔹 بر رو و دو دست و سر و دو پا زيرا كه بنده وقتى كه ايستاد در حضور حضرت جبّار، همانا منكشف مى‏‌شود از جوارح او و ظاهر گردد آنچه كه وضوء در آن واجب شود، زيرا كه⬇️ 🔻 با رويش سجده كند و خضوع نمايد. 🔻 با دستش سؤال و رغبت و رهبت نمايد و منقطع به حق شود. 🔻 با سرش استقبال كند حق را در ركوع و سجودش. 🔻 با پاهايش بايستد و بنشيند. ❇️حاصل فرموده آن جناب آن است كه ✅چون اين اعضا را دخالت است در عبوديّت حق و از اين اعضا ظاهر شود آن، از اين جهت تطهير آنها لازم شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سر نماز اول وقت یکی از اسرار نماز اول وقت این است که انسان دوست دارد زودتر به محضر حق باریابد و سر وقت به قرار با دلدارش برسد؛ مثل رعیتی که از پادشاهی وقت ملاقات گرفته است و تلاش می‌کند سر وقت به خدمت پادشاه برسد. 🗂 جلسه ۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فضیلت نمازگزار رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: ما مِن مُؤمِنٍ يَقومُ إلى الصَّلاةِ إلاّ تَناثَرَ علَيهِ البِرُّ ما بينَهُ و بينَ العَرشِ، و وُكِّلَ بهِ مَلَكٌ يُنادِي يا بنَ آدمَ! لو تَعلَمُ ما لَكَ في صلاتِكَ و مَن تُناجِي ما سَئِمتَ و ما التَفَتَّ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هيچ مؤمنى نيست كه به نماز ايستد ، مگر آن كه در فاصله بين او تا عرش، نيكى بر او فرو ريزد و فرشته اى بر وى گماشته شود كه آواز دهد: اى فرزند آدم! اگر بدانى از نمازت چه بهره‌اى مى‌برى و با چه كسى راز و نياز مى‌كنى ، هرگز خسته و روی گردان نمى‌شدى . https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت سی و نهم 🇮🇷ما، ➖علم را ترویج می‌كنیم. ➖صنعت را ترویج می‌كنیم. ➖اختراع و نوآوری را ترویج می‌كنیم. ➖هر مبتكری و هر ابتكاری را با احترامِ تمام بر روی چشم می‌نشانیم - این به جای خود محفوظ -. ❗️اما همان طور كه گفتیم، اصل قضیه جای دیگر است؛ ✅اصل قضیه: ✔️درست كردن سبك زندگی است. ✔️رفتار اجتماعی است. ✔️اخلاق عمومی است. 🔺 فرهنگ زندگی است.🔺 باید در این بخش، ما پیش برویم؛ باید تلاش كنیم. تمدن نوین اسلامی كه ما مدعی‌اش هستیم و دنبالش هستیم و انقلاب اسلامی می‌خواهد آن را به وجود بیاورد، بدون این بخش تحقق پیدا نخواهد كرد. 🔴اگر آن تمدن به وجود آمد، آن وقت ملت ایران در اوج عزت است. ⬅️ 🔻ثروت هم دنبالش هست. 🔻رفاه هم دنبالش هست. 🔻امنیت هم دنبالش هست. 🔻عزت بین‌المللی هم دنبالش هست. 🔻همه چیز با او خواهد بود، همراه با معنویت.۱۳۹۱/۰۷/۲۳ https://eitaa.com/madresehbagherain
✅ توحید را ادراک کردن یعنی فرمان خدا را اطاعت کردن نه فرمان خود را. 🔺 همه مخلوقات فرمان هوای نفس خودشان را می‌برند. 🔺هر کسی هوای نفس خود را می پرستد یعنی⬅️ فرمان خود را اطاعت می‌کند لذا انبیاء علیهم السلام از خود بیرون آمدند. 🌱مولوی می‌فرماید: رخت خود را من ز ره برداشتم غیر حق را من عدم انگاشتم (مثنوی) https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت صد و چهل و ششم🔰 🔹رسول الله درباره بین الطلوعین به فاطمه زهرا س دستور داده بودند که نخوابند و به عبادت مشغول باشند. مشغول عبادت بودن، گاهی این است که: ◀️ ذکر بگویید. ◀️ قرآن بخوانید. و... از امام ع نقل شده که: پدرم به ما می‌فرمودند بین الطلوعین نخوابید و کاری می‌کردند که بین الطلوعین نخوابیم. ❓چرا؟ چون خالص‌ترین و آماده‌ترین وقت ارتباط با خدا، این موقع است و کار دیگری را نمی‌شود شروع کرد. 🔻البته چند وقت را شریعت انتخاب کرده است: ⬅️ بین الطلوعین ⬅️ قبل از اذان صبح (نماز شب) ▪️بعضی از بزرگان چهار ساعت قبل از صبح بیدار می شدند. ⬅️ هنگام اذان ظهر ⬅️ مغرب و عشاء ❌البته توقع نداریم همه یک ساعت و نیم بیدار باشند؛ 1⃣ در مرحله اوّل، همین که بتوانید نماز صبح را به وقت بخوانید کافی‌است. تلاشتان این باشد، حتی اگر گاهی این گونه نشد. 2⃣ به مرور اگر می‌توانید این را امتداد دهید. مثلا توانش را دارید و خوابتان نمی‌برد، ده دقیقه اضافه کنید. ✔️کم کم عادت می‌شود. ✔️ روال بدن ما اینطوری است، راحت به آنچه که به او یاد دادید، عادت می‌کند. 🔴 البته این مراعات، به این معناست که تا سه نصف شب بیدار نباشیم. وقت خواب را باید تنظیم کرد. 🔴 دستورات اسلامی به ما یاد می‌دهد: ✅ وقت خوابمان را به گونه‌ای تنظیم کنیم که به نمازِ شب و نماز صبح برسیم و بین الطلوعین را هم داشته باشیم. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰 کار خیر، زمینه دریافت حقایق 🌱 دست به کار خیر شویم؛ می‌بینیم چه خبر است و چقدر حقایق معنوی، حاصل می‌شود. ☀️ کار خیر دل را شستشو می‌دهد و زمینه دریافت حقایق را فراهم می‌کند. 🕊 نیت خود را خیر کنید. 🕊 خوشرو باشید. 🗂 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ یادبود آیت الله سید علی قاضی طباطبایی رضوان الله علیه هشتم بهمن، سالگرد رحلت این عارف بزرگ می‌باشد. هدیه به روحشان فاتحه و صلوات https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️قسمت ششم 🔴 تحصيلات رياضى جناب استاد طباطبایى مد ظله العالى در شب پنجشنبه ذى القعده ۱۳۹۷ ه.ق بعد از انقضاى جلسه در اثناى راه به مناسبتى سخن از رياضيات به ميان آمد فرمودند: استاد ما آسيد حسين بادكوبه اى در نجف به ما امر فرمود كه تحرير اقليدس را بخوانيم. مدت دو سال و خورده اى در محضر آقا سيد ابوالقاسم خوانسارى تحرير مذكور و رياضيات مى‌خوانديم. فرمودند مرحوم آقا سيد ابوالقاسم خوانسارى در رياضيات بسيار متبحر بود حتى از دانشگاه سئوالاتى براى او مى‌فرستادند. در معادلات جبر و مقابله يكى از متبحرين بود. تثليت زاويه كرد ولى به ما ياد نداد و اخيرا در هند مرحوم شد. 🔴 تدريس علم هيأت در قم وقتى جناب استاد علامه طباطبائى به اينجانب فرمودند در اوائل كه از تبريز به قم آمدم شرح چغمينى را تدريس مى‌كردم. راقم گويد: شرح چغمينى از كتب هيأت است. ما تن آن محمود بن محمد بن عمر چغمينى مؤلف قانونچه در طب است و شارح آن قاضى زاده رومى است. شارح از راصدين رصدخانه سمرقند است و در عمل زيج الغ بيكى سهمى بسزا دارد. اين كتاب در ترتيب تدريسى و كلاسيكى فن هيأت از متوسطات است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عدم تاثیر ذکورت و انوثت در فعلیت انسان 🔸حيوانات هم اگر بخواهند كمالاتی داشته باشند كمالشان در ذكورت و انوثت آنها نيست، بلكه هر حيوان برای خود فعليت و صورتی داشته و كمالات وی به آن مربوط می‌شود. 🔹 نر و يا ماده بودنِ يك حيوان ممكن است در قدرت های بدنی تأثير داشته باشد، اما اين قدرت های بدنی كمالات حيوانی نيست. كمالات حيوانی در اوصاف و خلقيّات خاص خود حيوان است. ☘قرآن كريم وقتي روح را ستوده و معرفی می‌كند، آن را از عالم ذات اقدس اله دانسته و به خدا اسناد می‌دهد، و چيزی كه اضافه تشريفی به خدا داشته و از عالم حق بوده، و از عالم خلق جدا و از يك نشئه ديگر است، منزه از ذكورت و انوثت می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و هشتم🔰 ... حال اگر بگويى همه آنچه ذکر شد نيز در معرض تحول است: ✔️اعتقادات ✔️اخلاقيات كلى و امثال آن همه تحول را مى‏‌پذيرد. چه ما بخواهيم و چه نخواهيم. زيرا خوب و بد آنها هم با تغيير اوضاع اجتماعى و اختلاف‌هاى محيطى و نيز با مرور زمان دگرگون گشته خوبش بد و بدش خوب مى‏ شود. پس نمی توان منكر شد كه: 🔺 طرز فكر انسان جديد غير طرز فكر انسان قديم است. 🔺و طرز فكر انسان استوايى غير طرز فكر انسان قطبى است. 🔺و انسان صحرانشين غير انسان شهرنشين. 🔺و انسان ثروتمند غير انسان فقير است. چون افكار و عقايد به خاطر اختلاف عوامل (عامل زمانى يا منطقه‏ اى و يا وضع زندگى شخصى) مختلف مى‏ شود. 🔹و بی شك هر عقيده‏‌اى كه فرض كنيم هر قدر هم بديهى و روشن باشد با گذشت اعصار متحول مى‏‌گردد. 🔸در پاسخ مى‏‌گوئيم: اين اشكال فرع بر نظريه‏‌اى است كه مى‏‌گويد: 🌀هيچ يك از علوم انسانى كليت ندارد، بلكه صحت آنها نسبى است🌀 لازمه اين نظريه در مساله مورد بحث ما اين مى‏ شود كه: ✔️حق و باطل و خير و شر هم امورى نسبى باشند. در نتيجه: ✔معارف كلى نظرى هم كه متعلق به مبدأ و معاد است و نيز آراى كلى علمى از قبيل: ▪️اجتماع براى انسان بهتر از انفراد است. و ▪️عدل بهتر از ظلم است. حكم كلى نباشد. ✔️بلكه درستى آنها به خاطر انطباقش با مورد باشد. ✔و هر جا مورد به خاطر زمان و اوضاع و احوال تغيير كرد، آن حكم نيز تغيير كند. (و ما در جاى خود فساد اين نظريه را روشن نموده‌ایم.) 📚 ترجمه المیزان، ج ۴، ص۱۸۹.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 💢اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پی ارتحال مرجع عالیقدر شیعیان 🔹بسم الله الرحمن الرحیم الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون. 🔹ساعاتی قبل قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، و زبان گویای دفاع از حق واحکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه های علمیه، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره الشریف، از حرکت باز ایستاد و روح بلند و بی قرارش که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست. 🔹کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab