eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
91 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 قسمت صد و هفتم 🔰 🔹فصل ششم «در غسل است و آداب قلبيّه آن‏» 🌴اهل معرفت گويند كه جنابت ⬅️ 🔻 خروج از وطن عبوديّت 🔻 و دخول در غربت است 🔻 و اظهار ربوبيّت 🔻 و دعواى منيّت است 🔻 و دخول در حدود مولا 🔻 و اتصّاف به وصف سيادت است. ❇️ غسل براى تطهير از اين قذارت ✳️و اعتراف به تقصير است. 🔅 بعضى از مشايخ يكصد و پنجاه حال در ضمن ده فصل ذكر نموده كه بايد بنده سالك تطهير از آنها نمايد در خلال غسل كه غالب آنها يا تمام آنها به: 🔹 عزّت و جبروت و كبرياى نفس و خودخواهى و خودبينى برگردد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمازهای پنجگانه و طهارت امت پیغمبر ✨ قالَ (رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم): يا عليُّ! إنّما مَنزِلَةُ الصَّلواتِ الخَمسِ لاُِمَّتي كَنَهرٍ جارٍ على بابِ أحَدِكُم، فَما يَظُنُّ أحَدُكم لَو كانَ في جَسَدِهِ دَرَنٌ ثُمّ اغتَسَلَ في ذلكَ النَّهَرِ خَمسَ مَرّات، أ كانَ يَبقى في جَسدِهِ دَرَنٌ ؟ فكذلكَ و اللّه ِ الصَّلواتُ الخَمسُ لاُِمَّتي . ✨ (پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم) فرمود: اى على! نمازهاى پنجگانه براى امّت من، به منزله جوى آبى است كه جلو خانه هر يك از شما جريان دارد . اگر كسى از شما بدنش كثيف باشد و خود را روزى پنج بار در آن جوى بشويد، آيا كثافت و چركى در بدنش باقى مى‌ماند؟ به خدا سوگند كه نمازهاى پنجگانه نيز براى امّت من ، چنين حكمى دارند. 📚مجمع البیان ۳۰۸/۵ /جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام با عنایات حضرت حق برای ششمین سال متوالی، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام از بین افراد واجد شرایط، در دو مقطع، ویژه خواهران، اقدام به پذیرش می‌نماید. این دوره با اشراف اساتید معظم برگزار می‌شود: 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین یزدان‌پناه 🔸حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 🔹حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی 📚مقاطع تحصیلی: 📍تمهیدی (با محوریت کتاب بدایه الحکمه) 📍عمومی ( در دو سطح: سطح اول با محوریت کتاب نهایه‌الحکمه/ سطح دوم با محوریت کتاب اشارات) لازم به ذکر است برای بهره‌مندی خواهران غیرقمی، این مقاطع به دو صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. 👈 ثبت نام از طریق سایت: www.baqerain.ir ⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۱/۲/۵ تا۱۴۰۱/۳/۵ 🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در ایتا پیام دهید: 🆔 @hekmat_bagherain 📳تلفن تماس فقط برای بانوان ⬅️ 📞 ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۶ ____________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت چهل و هفتم 🇮🇷اسلام ‌می‌خواهد انسان بسازد. 🇮🇷اسلام، الگوی انسان‌سازی است. 🇮🇷پس در درجه‌ی اول، نیاز تمدن‌سازیِ اسلامیِ نوین به ایمان است. 🇮🇷این ایمان را ما معتقدین به اسلام، پیدا كرده‌ایم. 🇮🇷ایمان ما، ایمان به اسلام است. 🔹در اخلاقیات اسلامی 🔹در آداب زندگی اسلامی همه‌ی آنچه را كه مورد نیاز ماست، می‌توانیم پیدا كنیم؛ ✅باید این‌ها را محور بحث و تحقیقِ خودمان قرار دهیم. 💠ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد كار كرده‌ایم؛ ‼️باید در اخلاق اسلامی و عقل عملی اسلامی هم یك كار پرحجم و باكیفیتی انجام دهیم. 🔰حوزه‌ها مسئولیت دارند. 🔰دانشوران مسئولیت دارند. 🔰محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند. 🔰دانشگاه مسئولیت دارد. 🇮🇷 این علوم را مبنای برنامه‌ریزی‌مان قرار دهیم. 🇮🇷 آن را در آموزش‌های خودمان وارد كنیم. ♦️🔸 این چیزی است كه امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال كنیم. 🔸♦️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ حقیقت آدم عبارت از بنده بودن است. ‼️ همه ما الان ادعای خدایی می کنیم. ‼️ ما با «خود»مان آمدیم به این دنیا ✅ انبیاء علیهم السلام عبادتی را که برای ما آورده اند برای این است که خود از ما گرفته می شود، لذا خودشان هیچ خود ندارند. ✅ سراغ چهارده معصوم علیهم السلام و سراغ انبیاء گذشته که بروید می بینید خود ندارند یعنی برای خود کار نمی کنند. ⬅️ این ها فرمان خدا را اطاعت می کنند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠این که می گوییم پیغمبران اشرف انسان‌ها هستند به خاطر روح منفوخ است و پیغمبر اکرم به خاطر شکوفایی روح منفوخ، اشرف پیغمبران است. ✅ به تعبیر دیگر معراجی که حضرت خاتم رفت (معراج یعنی همان توحید)، توحیدی را که حضرت خاتم پیدا کرد به صورتی که حتی حضرت جبرائیل که عقل کل عالم است دیگر با آن حضرت نتوانست حرکت بکند. آن حضرت تا جایی بالا رفت که صدای تسبیح خداوند تبارک و تعالی را شنید و بالاتر از آن. ✅ این صعود پیغمبر اکرم یعنی ⬅️ به معرفت رسیدن و این توحید، نصیب کسی نشد. ❗️ البته توهم نشود که این توحید نصیب پیغمبر اکرم شد به ما چه مربوط! ما امت او هستیم و همان توحید را می توانیم پیدا کنیم. ✅ آن جایی که پیغمبر اکرم قدم نهاده است امت هم می تواند قدم بگذارد. 🔰 معنی امت، همین است؛ یعنی اگر آن را امام و پیشوای خود قرار داد و در مسیر او حرکت کرد و اوامر او را اطاعت کرد و نواهی او را ترک کرد، مستحبات را به جا آورد مکروهات را ترک کرد، به همانی که پیغمبر رسیده است، به نزدیک آن می‌رسد ،نه این که نرسد. ♻️ مثل معلمی که درس می‌دهد، شاگرد خوبی که فهمید، خوب گوش داد، دقت کرد و دستور العمل‌های معلم را از جمله تمرین‌ها و سفارشات و توصیه‌هایی که دارد، را انجام داد ⬅️ قهراً روزی معلم خواهد شد. حالا اگر فرض بفرمایید معلمش بسیار والا بود و این شاگرد نتوانست به مقام علمی او برسد به نزدیکی‌های او می‌رسد خواهی نخواهی. چون معنی ندارد شاگرد باشد و درسی را که معلم می‌دهد، بفهمد؛ یعنی از آن روحی که معلم می‌دمد، استفاده نکند، حتماً استفاده می‌کند. ✅ امت هم به اندازه‌ای که از خداوند تبارک و تعالی و از پیغمبر اکرم متابعت کرد و فرمایشات آن حضرت را به کار بست به همان اندازه، شکوفا می‌شود و لذا می‌بینیم اصحاب خوب پیغمبر اکرم به همان معرفت رسیدند منتها کم و بیش. ✅ البته چون معرفت غیر متناهی است هر کس به جایی می‌رسد و در حدی سیر می‌کند. 💠 منظور این است که معرفت پیغمبر اکرم کل معارف بود و به درجه‌ای رسید که «آسمان بار امانت نتوانست کشید» یعنی زمین و آسمان نتوانستند آن امانت را قبول کنند؛ یعنی روح منفوخ را نتوانستند دارا باشند. روح منفوخ مضاف به یای متکلم است یعنی توحید این چنینی نصیب آسمان و زمین نیست. ✨ ‏ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گرامیداشت هفته معلم ✨عن رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم: اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمینَ و أطِل أعمارَهُم و بارِک لَهُم فی کَسبِهِم. ✨ پيامبر صلی‌ الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم: خدايا! آموزگاران را بيامرز؛ عمرشان را دراز و كسبشان را با بركت كن. اساتید گرانقدر! حجج الاسلام ضیایی، ناییجی، یزدان‌پناه، عسکری سلیمانی، امینی نژاد، فلاح، رضاپور، عبدالله محمدی، شاکری، خاتمی، سوری، درگاهی، سعیدی حسینی، منصوری، اسدالله زاده و سرکار خانم‌ها سلگی، شریف، صادقی، حسینی پناه، میرزایی، نصراللهی، مدملی، قندی، رایگانی، افراخته، ذوالقرنیان از شما که در مقاطع مختلف تحصیلی، بدون کمترین چشم داشت، مدرسه باقرین علیهماالسلام را از کمالات خود بهره‌مند نمودید، سپاس گزاریم و از خداوند متعال توفیقات روزافزونتان را خواستار. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و پنجم🔰 بیان شد که والى حق دارد درباره امورى از شؤون مجتمع تصميم بگيرد. 🔹البته در صورتى كه اين تصميم‏ گيری ها به صلاح حال مجتمع باشد و با اهل مملكت يعنى مسلمانان داخل و ساكن در قلمرو حكومت مشورت كند. هم چنان كه خداى تعالى در آيه شريفه: ☘وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ☘: ✔️هم به ولايت حاكم كه در عصر نزول آيه، رسول خدا (ص) بوده اشاره دارد. ✔️و هم به مساله مشورت. 🔸همه اينها كه گفته شد در باره امور عامه بود. 🔸و در عين حال امورى بود جزئى مربوط به عموم افراد جامعه. 🔸و امور جزئى با دگرگون شدن مصالح و اسباب كه لا يزال يكى حادث مى‏ شود و يكى ديگر از بين مى‏ رود دگرگون مى‏ شود. 🔸و اين گونه امور، غير احكام الهيه است كه كتاب و سنت مشتمل بر آن است. 🔹چرا که احكام الهى دائمى و به مقتضاى فطرت بشر است و نسخ راهى به آن ندارد (هم چنان كه حوادث راهى به نسخ بشريت ندارد). 📚 ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۱. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▫️قسمت دوم در قسمت قبل گفته شد که مفهوم سنت الله در قرآن کریم، بیانگر قواعد عام حاکم بر عالم، در تمام طول تاریخ است و بر این اساس، فلسفه تاریخ، یک علم محسوب می‌شود. از سویی دیگر، این سنت‌های الهی را نمی‌توان در علوم امروزی از قبیل جامعه شناسی، روانشناسی و علوم انسانی موجود، جستجو کرد؛ زیرا: ✔ این علوم، عهده دار بیان قواعد مربوط به سطح و ظاهر عالم هستند، در صورتی که سنت‌های الهی، قواعد و حقایق معنوی مربوط به باطن عالم هستند که در ظاهر عالم، تاثیر می‌گذارند. 🔹️ظهور حضرت حجت( عج) را نیز بر اساس بعضی از همین ضوابط می‌توان اثبات کرد که یکی از آنها قاعده پیروزی حق بر باطل است. قرآن کریم با بیان مثال‌هایی این قاعده را توضیح می‌دهد. گاهی می‌فرماید کف روی آب، یا کف روی فلز به هنگام گداخته شدن، از بین می‌رود اما اصل آب و فلز که به نفع مردم است، باقی می‌ماند. گاهی به صراحت می‌فرماید حق آمد و باطل رفت، همانا باطل، نابودشدنی است. 🔹️ بنابراین حجت خدا که بر حق است، قطعاً روزی، غلبه تام در عالم پیدا می‌کند و اگر کسی با حق بجنگد، چون نظام عالم، مدافع حق است، او را نابود خواهد کرد. ▪️حتی وقتی باطل، ظاهراً غلبه می‌کند و حق افول، در باطن، آغاز افول باطل است. مانند حادثه عاشورا که خون اباعبدالله(ع) تا روز قیام حضرت حجت(عج) هم‌چنان می‌جوشد و خاموش شدنی نیست. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتم 🔰 🌴شیخ محی الدین عربی گويد: جنابت: 🔻فناى در طبيعت 🔻و غفلت از روحانيّت است. 🔻و غاية القصواى كمال سلطنت حيوانيّت و بهمیت 🔻 و دخول در اسفل السّافلين است. ✨ غسل ⬇️ 🔸تطهير از اين خطيئه 🔸و رجوع از حكم طبيعت است 🔸و دخول در سلطان رحمانيّت 🔸و تصرّف الهيّت است. ✳️ به (وسیله) شست و شو نمودن، جميع مملكت نفس را كه: ▪️ فانى در طبيعت شده بود. ▪️ و به غرور شيطان مبتلا شده بود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 پاک شدن گناه با نماز 🌱در آیه کریمه می‌خوانیم: « ان الحسنات یذهبن السیئات؛ حسنات، سیئات را از بین می‌برد». 🌱 نماز از بهترین حسنات است. 🌱چون حسنات، سیئات را از بین می‌برد، نماز نیز سیئات را از بین می‌برد. 🗂جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت چهل و هشتم 🇮🇷پس مطلب مهم در تمدن سازی نوین اسلامی، به دست آوردن و رسیدن به سلوك عملی است که بخش اساسی تمدن است. 🇮🇷انواع سلوك با افرادی كه انسان با آنها ارتباط دارد. 🇮🇷انواع رفتارهای ما 🇮🇷انواع چیزهائی كه در زندگی اجتماعی برای انسان وجود دارد ⬅️ این‌ها در اسلام هست. 🔹در مورد سفر كردن هست. 🔹در مورد رفت‌وآمد هست. 🔹در مورد سوار شدن و پیاده شدن هست. 🔹در مورد پدر و مادر هست. 🔹در مورد تعاون هست. 🔹در زمینه‌ی رفتار با دوست هست. 🔹در زمینه‌ی رفتار با دشمن هست. ✔️ همه‌ی چیزها، یا به طور خاص در منابع اسلامی ما موجود است. ✔️ یا تحت یك عنوان كلی وجود دارد. 🔴 كه اهل استنباط و اهل نظر می‌توانند آن چیزی را كه مورد نیازشان است، از آن به دست بیاورند و پیدا كنند. ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ لا اله الا الله یک نفی است و یک اثبات. ✅ نفی عبارت از مرده بودن یعنی حکایت بودن از زنده است، همان که عبد و اسم و آیه همه حکایت می کنند. ✅ پیامبر هم برای ما اسم و آیه و کتاب آورد و خودش الرسول و الآیه و الاسم شد و وجه حقیقت شد. ✅ پس لا اله الا الله یک اماته و احیاء است. و ما با لا اله الا الله اماته و احیاء خداوند تبارک و تعالی را ادراک می کنیم. ✅ اماته و احیاء خداوند زمانی است که توحید احدی صمدی بیاید. این اماته و احیای حقیقی خداوند تبارک و تعالی است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و ششم🔰 🔹شیخ اشراق سه تعبیر دارد: 1⃣ حُسن 2⃣ حزن 3⃣ عشق ✅حُسن یعنی زیبایی. حسن و زیبایی از آنِ خداست. ❓ حزن چیست؟ شخص قبل از اینکه بخواهد به آن مرحله برسد احساس می‌کند خیلی از آن، دور است در نتیجه محزون می‌شود و حزن می‌آید. ✅ بعد از حُزن، عشق می‌آید. در عشق، زیبایی، او را جذب می کند. ✔️پس تا حسن و زیبایی حق نباشد، صحبت میل و عشق حق مطرح نیست. ✅ در متن های دینی این ها آمده است؛ امام صادق می فرمایند: 🔅 "خدایا! دلم را پر کن از عشق خودت" 🔅"و أملأ قلبی بحبّک"، ❓ما دربارۀ اهل بیت چه تعبیری داریم؟ «التامین فی محبة الله» 🔻یعنی در عشقِ خدا هیچ کس به پایِ اهلِ بیت نمی رسد.🔺 ⬅ و عشق نیز قبلش نوعی فقدان است. سالک از اینکه نرسیده، ناراحت است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 توجه به درون 🌱امام صادق علیه السلام در روایتِ «مومن دو چشم در بیرون دارد، دو چشم در درون.»، می‌فرمایند مومن فقط چشم به بیرون خود ندوخته بلکه همیشه به درون خود نیز توجه دارد. 🌱بنابراین ما باید همیشه مواظب درون باشیم و توجه داشته باشیم که مبادا بلغزیم و ایمانمان سست شود. 🗂جلسه ۱۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ▪️قسمت یازدهم 🔴 يكى از مؤلفات صاحب ترجمه، استاد علامه طباطبائى، رساله وجيز بسيار عزيز «على و الفلسفة الالهية» است. در مقاله‌اى كه جناب استاد به مناسبت تأسيس كنگره هزاره نهج البلاغه در تهران، ترقيم و ارسال بدان كنگره فرمود و تكميل رساله مذكور را تمنى كرد. در آن مقاله نكته‌اى بسيار بلند قريب به اين مضمون افاده فرمود كه در ميان جميع صحابه رسول الله صلى الله عليه و آله از كسى جز اميرالمومنين على عليه السلام در بيان معارف حقه الهيه صاحب اين همه گفتار بدين صورت كه نهج البلاغه نمونه بارز آن است، نقل نشده است و احدى نشان نداده است. راقم اين سطور متمسك بذيل عنايت اهل ولايت حسن حسن زاده آملى چند جمله اى ديگر نيز از بعضى از أعاظم ديگر علماى اسلام درباره برهان الحكماء الالهيين اميرالمؤمنين حضرت وصى على عليه السلام تقديم مى دارد: 1⃣ خليل بن احمد، استاد سیبویه گويد: نياز همه به على و بى نيازى على از همه، دليل است كه على امام همه است. 2⃣ شيخ رئيس گويد : على در ميان خلق آن‌چنان بود كه معقول در ميان محسوس. 3⃣ فخر رازى گويد: هركس على را امام خود بگيرد به دست آويز استوار چنگ در زده است. 4⃣ شيخ اكبر گويد: على امام عالم و سر جميع انبياء است. 5⃣ابن متويه گويد : ادله نصوص دال است كه در ميان صحابه فقط على معصوم بوده است. اين چند كلمه قصار به پيشگاه مقام والاى ولايت علوى، شرحى است از هزاران كاندر عبارت آمد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت حجت‌الاسلام سیّد عبدالله فاطمی‌نیا بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه‌ی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند. سیّد علی خامنه‌ای ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🔰 شئون دوگانه انسان ✅انسانيت انسان دو جناح و دو شأنِ جدا از هم دارد. اگر انسان بخواهد به كمال برسد هم بايد در جناح نظر، كامل شود، و هم در جناح عمل، متكامل گردد. عمل دل و قلب، هدف است، و كار عقل نظر، كه انديشه و تفكر است، ابزار است. 🔹روح چون مجرد است هر كدام از شئون آن نيز كه در سطح عاليند، مجردند. اما بين اين‌ها حجاب‌های نوری برقرار است و احياناً حجاب‌های غير نوری هم تنيده می‌شود. آن قدر بين شئون روح، حجاب است و آن قدر اين حجاب دقيق و رقيق می‌باشد، كه پی بردن به اصل حجاب و دقت و رقّت آن كار آسانی نيست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و پنجم🔰 بیان شد که والى حق دارد درباره امورى از شؤون مجتمع تصميم بگيرد، 🔹البته در صورتى كه اين تصميم‏ گيری ها به صلاح حال مجتمع باشد و با اهل مملكت يعنى مسلمانان داخل و ساكن در قلمرو حكومت مشورت كند، هم چنان كه خداى تعالى در آيه شريفه: ☘وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ☘: ✔️هم به ولايت حاكم كه در عصر نزول آيه، رسول خدا (ص) بوده اشاره دارد، ✔️و هم به مساله مشورت. 🔸همه اينها كه گفته شد در باره امور عامه بود. 🔸و در عين حال امورى بود جزئى مربوط به عموم افراد جامعه، 🔸و امور جزئى با دگرگون شدن مصالح و اسباب كه لا يزال يكى حادث مى‏ شود و يكى ديگر از بين مى‏ رود دگرگون مى‏ شود 🔸و اين گونه امور، غير احكام الهيه است كه كتاب و سنت مشتمل بر آن است. 🔹چرا که احكام الهى دائمى و به مقتضاى فطرت بشر است و نسخ راهى به آن ندارد (هم چنان كه حوادث راهى به نسخ بشريت ندارد). 📚 ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۱. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️ قسمت سوم 🔹بر اساس سنت الهی پیروزی حق بر باطل، اگر خلافی در ظاهر عالم بروز کند، باطن عالم نسبت به آن خشم می‌گیرد و در صدد نابودی آن به صورت اجتماعی برمی‌آید. ✔️البته هلاکت اجتماع به شرطی است که معارضه با حق، کلان و اجتماعی باشد و جامعه به صورت کلی، از مسیر خلقت منحرف گردد. 🔸اما چنانچه معارضه، فردی باشد و اشخاص به صورت پراکنده، دچار خطا شوند، این سنت اعمال نمی‌گردد و به اشخاص، تا زمان مرگشان مهلت داده می‌شود و پس از آن مشمول خشم و عذاب الهی قرار می‌گیرند. 🔹 نمونه ای از این سنت نابودی باطل را می‌توان در واقعه عاشورا مشاهده کرد که چون مردم آن زمان، به صورت جمعی به جنگ و مقابله با حجت خدا پرداختند، به زودی توسط مختار قلع و قمع شدند و ستمکاران به هلاکت رسیدند. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 منتشر شد: چیستی و نحوه وجود فرهنگ ▫️کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر حضرت آیت‌الله استاد یزدان‌پناه با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) توسط نشر کتاب فردا چاپ شد. 📚 این اثر تلاشی فلسفی برای دست‌یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است. کتاب حاضر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاه‌های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی‌آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد. مؤلف می‌خواهد به همان پدیده‌ای ناظر باشد که هم‌اکنون همگان از فرهنگ مراد می‌کنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است. در این اثر تنها مباحث کلان و اساسی همچون چیستی فرهنگ، عینیت فرهنگ، گستره فرهنگ، لایه‌های فرهنگ و نحوه وجود فرهنگ مورد کاوش قرار گرفته‌اند. ▫️برای تهیه این کتاب با تخفیف ۲۰ درصد تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه می‌توانید به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ store.nafahat-eri.ir 💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛ | ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |