eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 قسمت پنجاه و پنجم 🇮🇷سر بر آوردن انقلاب اسلامی ایران، این پدیده‏ معجزآسا، درست در اوج هیاهوی مادی‏‌گری و اسلام‏‌ستیزیِ چپ و راست فكری و سیاسی ➕و آنگاه مقاومت و استحكام آن در برابر ضربات سیاسی و نظامی و اقتصادی و تبلیغاتی كه از همه سو نواخته می‏‌شد، ⬅️در دنیای اسلام امیدی تازه برانگیخت و شوری در دل‌ها پدید آورد. 🇮🇷هرچه زمان گذشته‌است، این استحكام- به‏ حول و قوه‏ الهی- بیشتر و آن امید ریشه‏‌دارتر شده است. 🇮🇷در طول سه دهه‏‌ای كه بر این ماجرا می‏‌گذرد، خاورمیانه و كشورهای مسلمان آسیا و آفریقا، صحنه‏ این هماوردی پیروزمندانه است. ۱۳۸۷/۰۹/۱۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ بنیه آدمی منای عالم است که همه عالم را ذبح می کند. ✅ ذبح می کند یعنی قابل خوراک می کند یعنی به آن جان می دهد و خوراک آدمی می شود 💠 مثل وقتی که گوسفند را وقتی ذبح می کنیم بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم و قابل خوراک آدمی می کنیم زیرا بسم الله الرحمن الرحیم به آن جان می دهد 💠 یا در ابتدای غذا یا هر کاری بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم به آن ها جان می دهیم. ✅ هر اندازه که جان آدم منا شود قربانگاه می شود. قربانگاه می شود ⬅️ یعنی اشیا در آن جا ذبح می شوند. وقتی می گوییم لا اله الا الله یعنی عالم را ذبح می کنیم چون عالم جان ندارد و هستی ندارد بلکه نمود است و آمده است تا هستی را نشان بدهد. این نزول قرآن شریف است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و پنجم🔰 🔹حالت فنایی که پس از تابیدن نور طامس ایجاد می‌شود ⬅️ 🌫 و انسان را محو می‌کند. ✅ شخص را به جایی می‌رساند که ☀️که فقط این نور هست که فراگیر شده. ❌هم ما سوی الله محو می‌شود و هم خود سالم گم می‌شود. ⬅️بنده خدایی این حال را داشت. و این حالش ادامه داشت. ◀️در عین حال که این سویی هم شد، همان حال را هم داشت. روزی او با پنج نفر از دوستانش در مینی بوس نشسته بودند. و این شخص رفته بود کرایه مینی بوس را بدهد. ◀️تعداد را که می‌شمرد می‌گفت: یک، دو، سه،چهار، پنج، و کرایه پنج نفر را می‌دهد. ❗️ راننده گفت: شما شش نفر هستید! ❌این مرتبا می‌شمرد ولی خودش را حساب نمی‌کرد ❗️مثل اینکه وجود ندارد. محو شدن این گونه است که شخص خودش را گم می کند؛ ✅ این خود گم کردن را شیخ اشراق توضیح می‌،دهد. که ما از آن تعبیر می کنیم به⬇️ 🔻حذف بشریت🔺 🗂جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 امام هادی علیه‌السلام: «من التقی الله یتقی و من أطاع الله یطاع» هر کس از خدا بترسد، مردم از او بترسند و هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند. 📚 بحارالانوار ج ۱۸۶/۶۸ علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️ قسمت هفدهم (قسمت پایانی) 🔹خاتمه اين چند سطر را به طور عجاله به اندازه درايت خودم از معظم له تحرير و به حضور ارباب فضل تقديم داشتم و مقرّم كه حق ترجمه را در حق صاحب ترجمه ايفا نكرده‌ام. 🔻هر چند 🌱مرد را صد سال عم و خال او 🌱يك سر موئى نداند حال او 🌾ولى باز اميد است كه در فرصت بيشتر وظيفه قدرشناسیم را نسبت به ساحت مقدس آن جناب و برادر مكرم او حضرت آية الله جامع المعقول و المنقول آقا سيد محمد حسن الهى قاضى طباطبائى قدس سره العزيز و روحى له الفداء كه آن هر دو سرور و مولايم بر اين بنده كمترين ناچيز، حقوق تعليم و تأديب بسيار دارند، به پيشگاه مردم صاحبدل عرضه بدارم. ✨ اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: «لقد علمنى رسول الله صلى الله عليه و آله ألف باب يفتح كل باب ألف باب» ✨ و عن زرارة و أبى بصير عن الباقر و الصادق عليهما السلام قالا: «علينا أن نلقى اليكم الاصول و عليكم أن تفرعوا» من از مدح و ثناى مجد و سناى آن جلسه‌هاى صبح سعادت كه ساليانى دراز در حضور باهر النور استاد تعليم و تأديب علامه طباطبائى، ابواب رحمت از القاى اصول معارف الهيه به روى ما گشوده مى شد، ناتوانم. جزاه الله عن الاسلام والمسلمين خير جزاء العاملين ✨ قوله سبحانه: «انا لا نضيع أجر من أحسن عملا دعويهم فيها سبحانك اللهم و تحيتهم فيها سلام و آخر دعويهم ان الحمد الله رب العالمين» قم/ حسن حسن زاده آملى https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ظرافت گرایش قلبی 🔶 قرآن كريم از اين جهت خطاب‌های مختلفی دارد. بخشی از آيات مربوط به عقل و انديشه و تفكر است كه: 🔺با (أفلا تعقلون) (آل عمران/65) 🔺يا (أفلا تتفكّرون) (انعام/50) همراه است. 🔷 و بخشی از اين‌ها مربوط به راه عمل است. آنجا كه میفرمايد: (أتأمرون النّاس بالبرّ وتنسون أنفسكم أفلا تعقلون) (بقره /44) آيا امر مي كنيد مردم را به نيكي كردن حال آن كه فراموش مي كنيد خودتان را، آيا نمي انديشيد؟ ❗️به واعظان غير متّعظ مي‌گويد: چرا ديگران را نصيحت مي‌كنيد و خودتان را فراموش مي‌كنيد؟ مگر عاقل نيستيد؟ ✔️اين عقل، عقل عملي است. ✨قرآن كريم در اكثر موارد تفكّر و تعقّل را كنار هم جمع مي‌كند اما در هيچ جاي قرآن، سوره‌اي نداريم كه ترجيع بندش فكر باشد. ولي يكي از سور قرآن ذكر و تذكر را ترجيع بند آيات خود نموده است. در سوره مباركه قمر مكرّر فرموده است: (ولقد يسّرنا القرآن للذّكر فهل من مدّكر) (قمر/17) ادامه در پست بعدی 👇👇👇
در سوره مباركه قمر مكرّر فرموده است: (ولقد يسّرنا القرآن للذّكر فهل من مدّكر) (قمر/17) محققاً قرآن را براي عبرت گرفتن آسان نموده‌ايم، پس آيا عبرت گيرنده اي هست؟ 🔍قرآن كتاب انديشه و فكر هم است و آيات فراواني در قرآن ما را به انديشه و فكر مي‌خواند. 📍اما نمي فرمايد آيا كسي هست كه عالم بشود؟ بلكه مي فرمايد آيا كسي هست كه متنبّه و بيدار بشود؟ آيا اهل ذكر، هست؟ ✔️گاهي انسان علم گراست و كوشش خود را به حوزه و دانشگاه بسنده مي كند و مي گويد: وظيفه من درس و كتاب و بحث و علم است، اما كساني هم هستند كه مي گويند: حوزه و دانشگاه هر دو وسيله است تا انسان از تفكر به تذكر برسد. وقتي خدا مي گويد: كتاب من، كتاب ذكر است و آن را براي تذكر و تذكره فرستاده ام و آيا كسي هست كه متذكر شود، كلام خداوند به منزله «هل من ناصر» خدا است. 🔺او در اين تعبيرها «هل من متذكر» طلب مي كند، آيا كسي هست به ياد من باشد؟ ✔️ در اين مقام است كه اگر زن ها زودتر از مردها لبيك نگويند حداقل هم صدا خواهند بود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
علیه السلام پیغمبر اکرم هم المیزان است؛ یعنی خوب و بد را باید با پیغمبر بسنجیم. 🌾مولوی درباره حضرت امیر علیه السلام فرمایش خیلی سنگینی دارد؛ یعنی اگر همه عالم جمع شوند و بخواهند تعریف حضرت امیر علیه السلام را بکنند مثل این شعر نیست: 🔹 تو ترازوی احد جو بوده‌ای 🔹 بل زبانه هر ترازو بوده‌ای تو زبانه هر ترازو بوده‌ای⬅️ یعنی ترازوها را نیز با تو می‌سنجند! ⚖ ترازو وسیله سنجش است، حالا خود ترازو را با چه وسیله‌ای باید بسنجیم؟ ✅ خود ترازو را با حضرت امیر علیه السلام و با پیغمبر صلوات الله علیه باید بسنجیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 مولای ما نمونهٔ دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف دور حرم فکر می‌کنم این خانه بی دلیل ترک برنداشته است دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی آیینه ای برای پیمبر نداشته است سوگند می‌خورم که نبی شهر علم بود شهری که جز علی در دیگر نداشته است طوری ز چارچوب، در قلعه کنده است انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود یا جبرِئیل واژهٔ بهتر نداشته است چون روز روشن است که در جهل گمشده است هر کس که ختم ناد علی بر نداشته است این شعر استعاره ندارد برای او تقصیر من که نیست برابر نداشته است https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود و سوم🔰 🌾تفاوت های حکومت اسلامی با نظام های حکومتی دیگر 🔹تفاوت ديگر حکومت اسلامی و رژیم دموکراسی اين است كه: قوه مجريه در اسلام؛ طايفه‏ اى خاص و ممتاز در جامعه نيست، بلكه تمامى افراد جامعه مسئول اجراى قانونند، 🔹بر همه واجب است كه ديگران را ✔️به خير دعوت ✔️و به معروف امر ✔️و از منكر نهى كنند، ✖️به خلاف رژيم‏ هاى ديگر كه به افراد جامعه چنين حقى را نمى‏ دهد، 🚫 🔸البته فرق بين رژيم اجتماعى اسلام، با ساير رژيم‏ ها بسيار است كه بر هيچ فاضل و اهل بحثى پوشيده نيست. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۶. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پانزدهم 🔰 🌴 ازاله خبث و نجاسات ظاهريّه را مكانت نيست ⬅️ 🔹زيرا كه آن تنظيف صورى و تطهير ظاهرى است. ✳️ آداب قلبيّه آن، آن است كه: ⬅️ بنده سالك كه اراده حضور به محضر حق دارد ⏬ 🔴بداند كه با رجز شيطان و رجس آن خبيث در محضر حقّ نتوان راه يافت. ☑️و تا خروج از امّهات مذامّ اخلاقى كه ⏪ 🔻 مبدأ فساد مدينه فاضله انسانيّه است. 🔻 و منشأ خطيئات ظاهريّه و باطنيّه است دست ندهد ⏬ ❇️ راهى به مقصد پيدا نكند و طريقى به مقصود نيابد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نماز، گفتگوی وجودی 🌱نماز، گفتگوی وجودی ما با حضرت حق است. 🌱 در گفتگوی وجودی فقط به معنای اذکاری که در نماز گفته می‌شود، توجه نمی‌شود. 🌱 بلکه الفاظ، ابزاری برای نشان دادن احساس قلبی هستند. 🌱 مثل مادری که برای نشان دادن احساس قلبی به فرزندش، از الفاظ محبت آمیز استفاده می‌کند و هنگام تلفظ به معنای لفظ توجه نمی‌کند. 🗂جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت پنجاه و ششم 🇮🇷 وقتی مسیر حرکت کشور را و انقلاب را از نوزدهم دی تا امروز نگاه می‌کینم، [می‌بینیم] حدّاقل ده‌ها برابر -شاید بشود گفت صدها برابر؛ حالا من نمی‌خواهم الفاظ خیلی بزرگ به کار ببرم- ⬅️ ✔️ کشور ما قوام و استحکام و عمق و پختگی پیدا کرده ✔️ تجربه به دست آورده، مجهّز شده. 🔺ما آن روز مجهّز نبودیم، امروز خیلی مجهّزیم؛ 🔹هم مجهّز فکری 🔹هم مجهّز عملی 🔹هم مجهّز سیاسی 🔹هم مجهّز نظامی 🔵 بحمدالله بر خیلی از موانع غلبه پیدا کرده‌ایم. 🔴 هدف هم ایجاد تمدّن نوین اسلامی است؛ 🔚 این هدف نهایی ما است. ممکن است یک نسل به این هدف نرسد، امّا این راه ادامه خواهد داشت و ان‌شاء‌الله نسل‌های بعدی به این هدف خواهند رسید. ✔️ و باید غلبه کنیم بر دست‌اندازی‌هایی که سلطه‌گران در راه ما ایجاد می‌کنند و سیاست‌های خباثت‌آلودی که علیه کشورمان به وجود می‌آورند. ✅ مواضع ما در مقابل دولت آمریکا ناشی از این تفکّر است، ناشی از این استدلال و این فلسفه است.۱۳۹۹/۱۰/۱۹ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» (فرقان۷۰) یعنی وقتی توحید بیاید و آدم «هو» بشود همه این سیئاتی که بود تبدیل به حسنه می شود. ⬅️ یعنی وقتی نور آمد همه ناملائمات ملائم می‌شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت اول ✨ «لا تيأسوا من روح الله» اهم مطالب در طليعه امر دو چيز است: 1⃣ يكى توحيد 2⃣ و ديگر معرفت نفس كه تواند مظهر اتم وى گردد. 1⃣ اما توحيد: 🔹 اين كه سالك با قدم معرفت به جايى رسد كه جمع بين تفرقه و جمع كند و تنزيه از تنزيه و تشبيه نمايد، همان طور كه كشاف حقايق. ✨ امام به حق ناطق حضرت جعفر صادق عليه السلام فرموده است: «الجمع بلا تفرقة زندقة و التفرقة بدون الجمع تعطيل و الجمع بينهما توحيد» و اين توحيد حقيقى اسلامى است و كلام وحى بدان ناطق است كه: 🌱 «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» 🌱 در بيان آن به تمثيلى اكتفاء مى‌كنيم خاك بر فرق من و تمثيل من: 🔹در عالم رؤيا آنچه كه مشاهده مى‌گردد همه از منشئات نفس است پس قائم به نفس و از شئون وى‌اند. 🔸 و چون نفس موجود حى مدرك عالم به ذات خود است، شئون او نيز با همه كثرتى كه دارند حى و مدركند. 🔹و در واقع يك حقيقت به نام نفس است كه به صور كثيره درآمده است و خود با اين كه همه است، فوق همه است. ❗️اين كثرت صور منافى با وحدت شخصيه نفس نيست بلكه هر چه صور بيشتر باشند دلالت بر قوت وحدت نفس مى‌كنند و نفس بر جميع اين صور كثيره قاهر است و همه آنها مقهور وى. 🔸پس نفس، هر يك از آنها است كه جز شئون نفس نيستند و هيچ‌يك از آنها نيست كه نفس در حد هيچ‌يك محدود نيست. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
🔹 پس نفس را با هر يك از اين منشئاتش جمع كردى. 🔹 و از هر يك تفرقه نمودى. 🔹و نيز نفس را فقط مجرد ندانستى كه از كثرت تنزيهش كنى. 🔹و او را در هيچ صورتى از صور كثرت مقيد نكرده‌اى تا قائل به تشبيه بوده باشى. 🔹بلكه او را از اين تنزيه و تشبيه تنزيه نمودى. ✔️ كثرات غير متناهى نظام هستى شئون ذاتيه حق تعالى اند و «من عرف نفسه فقد عرف ربه» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و ششم🔰 🔹شیخ اشراق می‌گوید: عشق کاری می‌کند که آهسته آهسته حذف بشریّت رخ می‌دهد. ✅ عشق از عَشَقَة است. ✅ عشَقَة پیچکی است که به درخت می‌پیچد و بالا می‌رود. ⬅️ این درخت اینجاست. ⬅️ این پیچک هم کنار این درخت، ریشه در زمین دارد. ولی به درخت می‌پیچد. و آن را فشار می‌دهد. ◀️ تا جایی که هرچه آب و غذا و هر چه هست از او می‌گیرد. ◀️ و خودش را تقویت می‌کند. ◀️ درخت ضعیف شده و از بین می رود. ✳️ بدن ما، همان درخت است. ✳️ کنارِ این درخت، دانه‌ای کاشته شده است که همان عَشَقَة است؛ آن عشقه، حَبَةُ الْقَلْب است. ✅ حبَةُ الْقَلْب یعنی دانۀ قلب ما که آن پیچک است. قلب را به عنوان یک دانه در نظر می‌گیرد کنار این درختِ انسانی. 🌳 درخت انسانی منتصبُ الْقامَة است، یعنی مستقیم ایستاده است. 🔹قلب انسانی که از ملکوت است می‌آید دور این بدن می‌پیچد. و کار خودش را می‌کند. ✅وقتی در مسیر عِشق می‌خواهد به حق برسد ⬅️ ❎ حبة القلب در مسیر عشق، آنقدر به دور بدن می‌پیچد که بدن را حذف می‌کند. به این می گویند: 🔻 حذف بشریّت 🔺 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ظرافت گرايش قلبی عظمتی كه آل عمران در قرآن يافتند ⬅️ از عبادت دو زن به دست آمد كه در محراب عبادت بودند. 🌱خداوند مسيح را در محراب به مريم داد و ملائكه در محراب با او سخن گفتند. 🌱 فرشتگان در مراكز علمی با زكريا حرف نزدند، بلكه در محراب با او تكلم كردند. ✨قرآن می‌فرمايد: «فنادته الملائكة وهو قائم يصلّي في المحراب؛ آل عمران /۳۹» پس ملائكه او را ندا دادند در حالی كه او ايستاده بود به نماز در محراب. 🌱محراب محل جنگ و نماز، جنگ بين عقل و جهل است. گاهی انسان می‌خواهد از شرّ علم، نجات پيدا كند و اين جنگ در نماز به ظهور می‌رسد. در نماز، انسان موفق مي شود كه از دانش بدون گرايش نجات پيدا كند. وقتي انسان از شرّ فهميدن نجات پيدا كرد و ادعای اعلميت نكرد، بعد اين فهم را مقدمه قرار می‌دهد و اين چنين اظهار می‌دارد: خدايا فهميدم كه تو مرا از خاك آفريدی تا مرا متواضع كنی نه اين كه خاك بر سرم بريزي. ✅ اصلاً فهم برای اين است كه انسان، پياده شود، نه برای آن كه در انسان داعيه ايجاد بشود. ✨اگر ذكر، زمام فكر را گرفت، همان «نورٌ يقذفه اللَّه في قلب من يشاء» نوری، كه خدا در قلب هر كه بخواهد می‌تاباند، می‌شود، ولی اگر معاذاللَّه ذكر نتوانست زمام فكر را بگيرد، همان تفاخر در علم و تكاثر در معلومات و همان مار و عقربی است كه به جان رخنه می‌كنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود و چهارم🔰 🔸تمام آنچه گفته شد درباره رژيم اجتماعى اسلام در زمان حيات رسول خدا(ص) بود، و اما؛ بعد از رحلت آن جناب؛ مساله، مورد اختلاف واقع شد، يعنى: 📌 اهل تسنن گفتند: انتخاب خليفه، رسول خدا(ص) و زمامدار مسلمين با خود مسلمين است، ولى 📌شيعه يعنى پيروان على بن ابى طالب (ع) گفتند: خليفه رسول خدا (ص) از ناحيه خدا و شخص رسول الله(ص) تعيين شده و بر نام يك يك خلفا تنصيص شده است و عدد آنان دوازده امام است كه اسامی شان و دليل امامتشان بطور مفصل در كتب كلام آمده است. لكن به هر حال امر حكومت اسلامى بعد از رسول خدا(ص) و بعد از غيبت آخرين جانشين آن حضرت(ص) يعنى در مثل همين عصر حاضر، بدون هيچ اختلافى به دست مسلمين است، اما؛ 🔹با در نظر گرفتن معيارهايى كه قرآن كريم بيان نموده؛ و آن اين است كه: ✔️اولا: مسلمين بايد حاكمى براى خود تعيين كنند. ✔️ثانيا: آن حاكم بايد كسى باشد كه بتواند طبق سيره رسول الله(ص) حكومت نمايد و سيره آن جناب سيره رهبرى و امامت بود نه سيره سلطنت و امپراطورى. ✔️ثالثا: بايد احكام الهى را بدون هيچ كم و زياد حفظ نمايد. ✔️رابعا: در مواردى كه حكمى از احكام الهى نيست (از قبيل حوادثى كه در زمانهاى مختلف يا مكان هاى مختلف پيش مى‏ آيد)، با مشورت عقلاى قوم تصميم بگيرند. 🔹دليل بر همه اينها، آيات راجع به ولايت رسول خدا(ص) است، به اضافه این آيه شريفه كه مى‏ فرمايد: ☘ لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ.☘ 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۶. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰حقیقت نماز 🌱 حقیقت نماز، مواجهه وجودی است. 🌱 اگر مواجهه وجودی است، گفتگوی با حضرت حق نیز باید وجودی باشد. 🗂جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت پنجاه و هفتم 🔴 یکی از تحوّل‌هایی که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ ❗️مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی می‌دانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها می‌دانستند. 🔸 امام برای دین ⬅️ رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ ✔️مردم نگاهشان به دین به کلّی متحوّل شد. 🔴 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. 🔹 در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها می‌دادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمی‌شد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ ✔️ این تبدیل شد به ⬅️ ایجاد تمدّن نوین اسلامی. 🔹یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ 🔸 مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است.۱۳۹۹/۰۳/۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»، ✅ «بسم الله الرحمن الرحیم» و «لا اله الا هو»، ⬅️ هر که این ها را فهمید این عبارت از لباس تقوی است. ✅ لباس تقوی لباس پیغمبری و لباس قیامتی است و لباس حقیقت است. ✅ پیامبر این لباس را برای ما آورده است یعنی اول خودش به این لباس متلبس شد و بعد به ما عرضه کرد. ✅ لباس تقوی همان لباس توحید است. و وقتی متلبس به لباس توحید می شود که بفهمد نمود حقیقت است نه نمود زمین و آسمان. ⬅️ لباس است یعنی نه این که چیزی بپوشید بلکه یعنی جان او می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و هفتم🔰 🔹اگر عشق بیاید اولاً بدن را به حال عادی خودش نمی‌گذارد و از آن خیلی کار می‌کشد. ✅در مورد برخی از اصحاب امامانِ ما همچون ◀️ معروف ابن خربوذ ◀️ جمیل درّاج و ◀️ابن اَبی عُمیر این وجود دارد. 🔸 یکی از راویان می‌گفت من دیدم ابن ابو عمیر بعد از نماز صبح به سجده رفت تا ظهر سر بلند نکرد! ❓ وقتی از او پرسیدم این چه حالی هست تو داری؟ گفت تو هنوز جمیل درّاج را ندیدی! ❓ بعد می گفت اتفاقاً من وقتی به جمیل درّاج گفتم این چه حالی هست؟ گفت تو هنوز معروف خربوذ را ندیدی که چجوری هست! ✅این حالات، اثرهای ویژه دارد. ❓اثرهای ویژه یعنی چه؟ یعنی خیلی جذب عالم بالا می‌شود از بدن خیلی کار می کِشد! ما احوالی داریم به عنوان ناحیۀ خَلقی 🔸انسان به جایی می رسد که از عالم عقول و مفارقات و ملائکه مقرّب هم می گذرد و به خدا می رسد. ✅آنجا ناحیۀ حق حقّی هست. ازعقل اوّل، روح اعظم، جبرئیل و... تا به پایین همۀ این ها جهت خلقی است. 🔻باید از جهت خلقی بِالْکُل در آید🔺 ✅ این را میگویند حذف جهت بشریت ❓آن نور طامس که آمد چه کار می کند؟ 🔅کاری می کند می بیند جز حق نماند. خودش را گم می کند. 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شانزدهم 🔰 ❌شيطان كه مجاور عالم قدس و در سلك كرّوبين به شمار مى‏رفت، 🔴آخر الأمر به واسطه ملكات خبيثه از مقام مقرّبين درگاه تبعيدش ⚫️ و به نداى: فَاخْرُجْ مِنْها فَانَّكَ رَجيم‏ مرجومش نمودند. 🔴پس، ➖ما بازماندگان از كاروان عالم غيب ➖و فرو رفتگان در چاه عميق طبيعت ➖و مردودان به اسفل السافلين ⚫️ چطور مى‏توانيم با دارا بودن ملكات خبيثه شيطانيّه 🔹لايق محضر قدس گرديم 🔹و مجاور روحانيّين و رفيق مقرّبين شويم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تناسب راه با سالك آن 🔶چون راه رسيدن به معارف الهي، متعدد است، ممكن است سالكان اين راه، هر يك از راههاي خاصي به مقصد برسند «كلّ ميسّر لما خلق له»( سفينةالبحار، ماده يس، ص732) 🔶هر سالكي با راهي تناسب دارد. ذات اقدس اله، پيمودن راه را براي هر سالكي آسان نمود و فرمود: (ثمّ السبيل يسّره)(سوره عبس/20) سپس راه را بر او آسان گردانيد. يعني پيمودن راه را خدا، آسان كرده است، اما نه اين كه پيمودن همه راهها براي همه سالكان آسان باشد، بلكه پيمودن هر راهي براي سالك آن راه آسان است «كلّ ميسّر لما خلق له» 🔹همانگونه كه در صنف مرد، هر فردي راه خاصي را انتخاب مي كند، صنف زن هم اين چنين است، هر زني راه خاص خود را انتخاب مي كند و ممكن است راهي كه يك زن انتخاب مي كند براي زن ديگر دشوار باشد. 🔹چه اين كه، ممكن است پيمودن راه زنان، براي مردان سخت باشد و پيمودن راه مردان نيز براي زنان آسان نباشد. 🔹اين چنين نيست كه اگر دستگاه و حجم مغزي مرد، بيش از دستگاه و حجم مغزي زن بود و فرض كرديم مرد، در مسائل انديشه و تفكر، قوي تر از زن است، در موارد ديگر هم، مرد قوي تر باشد، چون همه راهها، راه فكر نيست، راه ذكر، محبت و موعظه، اگر قوي تر از راه فكر و انديشه، نباشد، ضعيف تر از آن نيست. 🔹قرآن كريم، اين دو راه را باهم هماهنگ كرده است و اگر كسي بخواهد در راه جزم و نظر، قوي بشود، بايد به عزم و تصميم هم برسد، تا زنده شود، چه اين كه اگر كسي در راه عزم و تصميم نيرومند بود، بايد به جزم و انديشه هم، راه يابد تا به حيات برتر، بار يابد. ادامه در پست بعدی 👇👇👇