#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت یازدهم🔰
🌾اسلام و عنایتش به امر اجتماع🌾
🔹... و در هنگام ترکیب قوا (انسان) است كه فوائدى از آن اعضا و قوا بدست می آيد
كه از تك تك آنها و از اجزاى يك يك آنها بدست نمی آمد،
🔸فوائد بسيار زيادى كه يا از قبيل افعالند
و يا از مقوله انفعالها (در موجودات خارج اثر می گذارند و يا از آن موجودات متاثر می شوند)
🔸فوائد بسيارى كه يا روحى هستند و يا مادى
🔹و يكى از آن فوائد اين است كه:
✔️در اثر هماهنگى اعضاء، يك فايده، چند فايده می شود،
🔸براى اينكه ماده انسانيت مثلا نطفه اى كه بعدها انسان می شود وقتى انسانى كامل شد می تواند مقدارى از ماده خودش را از خود جدا كند و آن را با تربيت انسان تمام عيارى مانند خود بسازد.
🔸انسانى كه مانند پدرش عمل كند، هر چه از افعال مادى و روحى كه از پدرش سر می زند از او هم سر بزند.
🌀 پس افراد انسان با همه كثرتى كه دارد يك انسان هستند .
🌀 و افعال آنها با همه كثرتى كه از نظر عدد دارد از نظر نوع يك عمل است كه به اعمالى متعدد تقسيم می شود.
🌊 نظير آب دريا كه يك آب است ولى وقتى در ظرفهاى بسيارى ريخته می شود چند آب می شود،
🔷 پس اين آبها كه از نظر عدد بسيارند از نظر نوع يك آبند.
🔷 و در عين اينكه يك نوعند، آثار و خواص بسيار دارند.
🌊 و اين آثار بسيار، وقتى آبها يك جا جمع می شوند قوت و عظمت پيدا می كنند.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت شصت و پنجم 🔰
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال🔶
🌴در بيان دواء نافع براى علاج هرزه گردى و فرّار بودن خيال كه از آن تحصيل حضور قلب نيز شود.
🔹هر يك از قواى ظاهره و باطنه نفس قابل تربيت و تعليم است با ارتياض مخصوص.
✳️مثلا، چشم انسان قادر نيست كه به يك نقطه معيّنه يا در نور شديد، مثل نور عين شمس، مدّتى طولانى نگاه كند بدون بهم خوردن پلكهاى آن
☑️ولى اگر انسان چشم را تربيت كند.
🔴 چنانچه بعضى از اصحاب رياضات باطله براى مقاصدى عمل مى كنند.
🔹 ممكن است چند ساعت متمادى در قرص آفتاب نظر را بدوزد بدون آن كه چشم بهم خورد يا خستگى پيدا كند.
🔹همين طور به نقطه معيّنى نظر را بدوزد چندين ساعت بدون حركت.
🔹همينطور ساير قوا حتّى حبس نفس
✅ از قوايى كه قابل تربيت است قوّه خيال و قوّه واهمه است.
ادامه دارد ...
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/madresehbagherain
#نکات_ناب
#پرسش_و_پاسخ
#تمدن_اسلامی
#امتدادحکمت
#حکمت_عملی
#فلسفه_فرهنگ
#فلسفه_جامعه
#تمدن_سازی_اسلامی
❓پرسش
یکی از دغدغههای اصلی در خصوص تمدن اسلامی، نحوهی دخالت و تاثیرگذاری حکمت اسلامی بر آن است. در این خصوص سوالاتی جدی و اساسی مطرح است:
🔻حکمت اسلامی با گستره و غنای فراوانش و در عین مطلوبیت بالذات و تاثیر عمیق آن در فهم معارف دینی، چگونه در مقام عمل به کار میآید؟
🔻چگونه حکمت اسلامی به مانند فلسفه غرب، که پایهگذار جامعهی مدرن است، میتواند پایه گذار تمدن نوین اسلامی باشد؟
🔻اساسا امتداد حکمت اسلامی در عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چگونه میسور است؟
🔻آیا در این زمینه چشماندازی وجود دارد؟
🔻آیا در این عرصه تلاشها صرفا نظری بوده و هیچ ورودی در عرصه عمل نداشته یا کارهایی صورت گرفته و احیانا نتایجی دربرداشته است؟
🔻در صورت حصول نتیجه آیا چونان علمهای مطرح روز، در حال تجربه شدن و در محک آزمون قرار گرفتن است؟
🔻آیا نیاز نیست برای دست یافتن به نگاهی عینیتر نسبت به منابع ارزشمند فلسفه اسلامی، نسبت به مباحث حکمت عملی اهتمام بیشتری داشته باشیم؟
◀️ به طور خلاصه چگونه حکمت اسلامی میتواند در باب تمدن اسلامی تاملاتی داشته باشد تا بتواند پایهای برای امتدادات اجتماعی سیاسی و تمدنی قرار گیرد؟ و ایا در این زمینه تلاشهایی صورت گرفته است؟
✅ پاسخ
🔍 بحثهای #حکمت_عملی بهویژه مباحث #سیاست_مدن و نیز پرداختن به بحثهایی در باب #فلسفه_فرهنگ و #فلسفه_جامعه و #فلسفه_تمدن و نیز بحثهای امتدادی فلسفه، در این زمینه راهگشاست .
🔆 بنده در باب #حکمت_عملی مباحث پایهای آن را در سال نخست درس #خارج_نهایه، در پایان مدخل نهایه و ضمن مباحث #نفس_الامر (سالهای سوم و چهارم از درس خارج نهایه) مطرح کردهام.
🔅 مباحث مفصل در باب حکمت عملی، امسال (سال تحصیلی 99-98) آغاز شده و انشاءالله ادامه خواهد داشت.
🔆 در باب #فلسفه_فرهنگ، کتابی از بنده به نام «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» در دست چاپ است.
🔅 در باب #فلسفه_تمدن مقالهای از بنده با عنوان «ظرفیتهای عرفان اسلامی در تمدنزایی» در مجله #نقدونظر به چاپ رسیده است.
🔆 در باب #فلسفه_جامعه هنوز فرصتی حاصل نشده است، ولی در این خصوص مراجعه به آثار #شهیدمطهری در باب جامعه همچون «جامعه و تاریخ» و...، میتواند راهگشا باشد.
🔅 در باب مباحث امتدادی فلسفه، میتوانید به مانند کارهایی همچون رساله آقای «معمر خلیلویچ» در باب «هویت تمدن اسلامی بر پایه اندیشههای صدرا» که در مقطع کارسناسی ارشد در جامعه المصطفی دفاع شده است و راهنمای آن نیز بنده بودهام، مراجعه داشته باشید.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#جایگاه_بانوان
🔰 قسمت هجدهم🔰
🕊اگر ما امروز بخواهیم برای زنان کشورمان، یک حرکت حقیقی و اساسی بکنیم، تا زنان بتوانند به وضع مطلوب خودشان برسند، باید به احکام اسلامی نظر داشته باشیم و از آن الهام بگیریم.
🌴برای ما، روش را احکام اسلام معین میکند.
🌴هر روش خردمندانهی عقلایی را هم اسلام میپسندد و قبول دارد. اگر تجربهای در جایی باشد، مورد قبول است.
❗️اما تقلید نه.❗️
🌴استفادهی خردمندانه از تجربیات دیگران درست؛ اما تقلید، غلط.
🌴لذا امروز کسانی که برای حقوق زن و برای رشد و شکوفایی استعدادهای زنان در کشور ما تلاش میکنند - که البته هم باید این تلاش انجام بگیرد - باید بدانند چه هدفی را دنبال میکنند و چه شعارهایی را باید مطرح نمایند.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! حاصل فكرم بی فكری است؛ خنك آن كه از فكر بگذشت!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🦋✨🦋✨🦋✨🦋✨🦋
#توحید
🔆عصاره قرآن عبارت از توحید است.
✅ اگر عطر قرآن را بگیریم می شود توحید.
✳️ و چون همه قرآن در «بسم الله الرحمن الرحیم» است پس «بسم الله الرحمن الرحیم»عطر قرآن است، جان قرآن است.
✅ البته منظور از این توحید، توحید احدی صمدی است.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسنزاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰 قسمت هفتاد و دوم🔰
🕊نفس ناطقه هنگامی نزد خدا میرود که از انانیت و این جهت خاکی دست بردارد.
⚠️تا جهت خاکی باشد، انسان نمیتواند بالا برود؛ اینها غل و زنجیر است، آن علایق وعوائقش و تعلّقات و تعشّقات مانع راهش میشوند و او را به اینجا میکشانند نمیگذارند به آن بالا برود، تعشقِ نفس امّاره معمولاً به سمت دنیا دعوت میکند.
‼️یک ارتباط ویژه بین
1⃣دنیا
2⃣نفس امّاره
3⃣شیطان است.
⏪این سه، بسیار به هم مرتبط هستند.
🔴 «دنیا»، ریشه در نفس امّاره دارد؛ یعنی تعلّقات و تعشّقات نفس امّاره در دنیا خود را نشان میدهد و نفوذ شیطان هم از راه نفس امّاره است.
📖در جریان برادران یوسف، اینها نسبت به حضرت یوسف حسد داشتند. حضرت یوسف خواب دید که ستارهها و خورشید و ماه بر او سجده میکنند که معنایش این بود که برادرها بعداً بر او سجده میکنند. وقتی خواب را برای پدر گفت، حضرت یعقوب فرمود: مواظب باش! شیطان برای انسان، دشمن آشکار است؛
چون اگر به برادرها بگویی، حسدشان گل میکند و شیطان از آن راه میآید اینها را فریب میدهد.
❌شیطان راه رخنهاش همین نفسِ امّاره هست. ❌
🔴متعلَّق نفس امّاره هم دنیا است. این سه بسیار به هم گره خورده هست. در متن دینی درباره شیطان، دنیا و نفس امّاره مطالب زیادی مطرح شده است که بی دلیل نیست.
#استاد_یزدان_پناه
#طینت_پاک
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#اطلاعیه
#ثبت_نام_سال_تحصیلی (1400_1399)
#دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی
#مدرسه_علمیه_باقرین
📢📢ثبت نام مدرسه علمیه باقرین آغاز شد.
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
✳️مقاطع:
⬅️مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (فقط غیرحضوری)
⬅️ مقطع عمومی - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
⬅️مقطع تخصصی- با محوریت کتاب اسفار
👈 ثبت نام : www.baqerain.ir
⏱مهلت ثبت نام: 31 تیر 99
🔎پاسخ به سوالات:
🔹دوره تمهیدی و عمومی
🆔 @hekmat_bagherain
🔹دوره تخصصی
🆔@EmamReza5
📳تلفن تماس برای بانوان ⬅️ ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰
⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۲_۱۰
—---—
❇️مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#تکلم_خدا_با_انسان
🔰 قسمت اول 🔰
ذات اقدس آله در قرآن کریم می فرماید:
«وما كان لبشر أن يكلّمه اللَّه الّا وحياً أو من وراء حجابٍ أو يرسل رسولاً فيوحي باذنه ما يشاء» (شوری،۵۱)
يعنی انسان میتواند با يكی از سه راه مستمع خدا باشد و كلام الهی را درك كند ـ به صورت قضيه منفصله مانعةالخلو است كه قابل جمع نيز میباشد ـ :
🔸اول: از راه #وحي بدون واسطه، كه در آن مقام بين انسان كامل و ذات اقدس اله، احدي فاصله و واسطه نيست، نه فلك فاصله است، و نه ملك واسطه (ما كان لبشر أن يكلّمه اللَّه الّا وحياً).
🔸دوم: (أو من وراء حجاب) نظير آنچه كه درباره موسي كليم ـ سلام اللَّه عليه ـ آمده است كه از #وراء-حجاب شجر (انّي أنا اللَّه) (سوره قصص/آیه 30)
را شنيد.
🔸سوم: (أو يرسل رسولاً فيوحي باذنه ما يشاء) كه توسط #فرشتگان كلام خداوند را مي شنود. بنابراين، انسان به جايي مي رسد كه بدون واسطه از ذات اقدس اله وحي دريافت مي كند كه در آن بخش، فرشته راه ندارد.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
چرا چرا های ما به خاطر تعلق ما است.
تعلق را برداریم همه چیز را خیر میبینیم، حکمت میبینیم، درستی میبینیم.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! سر در راه سردار دادن آسان است و دل به دست دلدار دادن دشوار؛ كه آن جهاد اصغر است و این اكبر!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت دوازدهم🔰
🌾اسلام و عنایتش به امر اجتماع🌾
🔷اسلام هم در تربيت و در هدايتش به سوى سعادت حقيقی افراد نوع بشر؛ اين معناى حقيقى را در نظر گرفته، معنايى كه چارهاى از اعتبارش نيست.
🔹و در اين باره فرموده:
☘وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً، فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً.☘
خداى عزوجل آن كسى است كه از آب يك بشر آفريد و همان يك بشر را بسيار و به هم وابسته ساخت. «۵۴ فرقان»
🔹و نيز فرموده:
☘يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى.☘
هان اى مردم ما همه شما را از يك مرد و يك زن آفريديم. «۱۳ حجرات»
🔹و نيز فرموده:
☘بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ.☘
شما نوع بشر بعضى از بعضى ديگريد. «۹۵ آل عمران»
🔷و اين رابطه حقيقى كه بين فرد و جامعه وجود دارد، خواه ناخواه به وجود و كينونتى ديگر منجر میشود، كينونتى در مجتمع و مطابق قوت و ضعف و وسعت و ضيقى كه افراد در وجود و قوايشان و در خواص و آثارشان دارند و در نتيجه ⬅️
غير از وجود تك تك افراد كه فرضا ده ميليون نفرند؛ يك وجودى ديگر پيدا می شود به نام:
🌀مجتمع 🌀
و غير از آثار و خواصى كه تك تك افراد دارند خواص و آثارى ديگر و از همه قوی تر پيدا می شود، به نام:
🌀 آثار اجتماع🌀
🍃صد هزاران خيط يكتا را نباشد قوتى چون به هم برتافتى اسفنديارش نگسلد🍃
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴🏴🏴﷽🏴🏴🏴
#شهادت_امام_جواد
#امامت_و_نهایت_فقر_وجودی
💎 امام هادی علیهالسلام با مربی خود ابوزکریا نشسته بود، در حالی که امام جواد علیهالسلام در بغداد بود.
💎 امام هادی علیهالسلام از لوح برای مربی خود میخواند. ناگهان سخت به گریه افتاد.
💎 ابو زکریا پرسید! چرا گریه میکنی؟
حضرت پاسخ نداد و فرمود: بگذار به اندرونی بروم.
ابو زکریا اجازه داد.
💎 حضرت به اندرون رفت.
ناگهان شیون و گریه از خانه او برخاست. سپس بیرون آمد.
💎 ما علت گریه را پرسیدیم.
فرمود: هم اکنون پدرم از دنیا رفت. پرسیدم: چگونه دانستی؟
✅✅فرمود: #شکوه و #کبریایی_خدا آنچنان بر جانم نشست که پیش از این سراغ نداشتم. از این رو پی بردم که پدرم در گذشتهاست.
💎 ما تاریخ شهادت امام جواد علیهالسلام را پی گرفتیم دیدیم همان لحظه بوده که او فرمود.
💧أبوالحسن علیهالسلام جالس مع مؤدب له، یکنی أبازکریا، و أبوجعفر علیهالسلام عندنا أنه ببغداد و أبوالحسن علیهالسلام یقرأ من اللوح الی مؤدبه اذ بکی بکاء شدیدا، سأله المؤدب: ما بکاؤک؟ فلم یجبه.
💧فقال: ائذن لی بالدخول، فأذن له، فارتفع الصیاح و البکاء من منزله، ثم خرج الینا فسألناه عن البکاء، فقال: ان أبی قد توفی الساعة. فقلنا: بما علمت؟
💧قال: قد دخلنی من اجلال الله ما لم أکن أعرفه قبل ذلک، فعلمت أنه قد مضی، فتعرفنا ذلک الوقت من الیوم و الشهر فاذا هو قد مضی فی ذلک الوقت.
📚بصائر الدرجات
#امام_جواد
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
🔰قسمت شصت و ششم🔰
🌴 تربيت قوه خیال چون طايرى سخت
فرّار و بى اندازه متحرّك
🔻از شاخهاى به شاخهاى و از چيزى به چيزى هستند،
🔸به طورى كه انسان اگر يك دقيقه حساب آنها را نگه دارد مى بيند
▪️كه چندين انتقال متسلسل با تناسبات بسيار ضعيف ناهنجار پيدا نموده
▪️حتّى بسيارى گمان مى كنند كه حفظ طاير خيال و رام نمودن آن
🔴از حيّز امكان خارج
و ملحق به محالات عاديّه است،
🔹ولى اين طور نيست
و با رياضت و تربيت و صرف وقت آن را مى توان رام نمود
و طاير خيال را مى توان به دست آورد،
❇️به طورى كه در تحت اختيار و اراده حركت كند
ادامه دارد .....
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه
الهی!
خانه كجا و صاحب خانه كجا؟
طائفِ آن كجا و عارفِ این كجا؟
آن، سفر جسمانی است و این روحانی؛
آن برای دولتمند است و این برای درویش؛
آن اهل و عیال را وداع كند و این ماسوا را؛
آن ترك مال كند و این ترك جان؛
سفرِ آن در ماهِ مخصوص است و این را همه ماه؛
و آن را یك بار است و این را همۀ عمر؛
آن سفر آفاق كند و این سفرِ انفس؛
راهِ آن را پایان است و این را نهایت نبود؛
آن میرود كه برگردد و این میرود كه از او نام و نشانی نباشد؛
آن فرش پیماید و این عرش؛
آن مـُحرِم می شود و این مَحْرَم؛
آن لباس احرام می پوشد و این از خود عاری می شود؛
آن لبیك میگوید و این لبیك میشنود؛
آن تا به مسجدالحرام رسد و این از مسجد اقصی بگذرد؛
آن استلام حجر كند و این انشقاق قمر؛
آن را كوه صفاست و این را روح صفا؛
سعی آن چند مرّه بین صفا و مروه است و سعی این یك مرّه در كشور هستی؛
آن هروله میكند و این پرواز؛
آن مقام ابراهیم طلب كند و این مـُقام ابراهیم؛
آن آب زمزم نوشد و این آب حیات؛
آن عرفات بیند و این عَرَصات؛
آن را یك روز وقوف است و این را همه روز؛
آن از عرفات به مشعر كوچ كند و این از دنیا به محشر؛
آن درك منا را آرزو كند و این ترك تمنـّا را؛
آن بهیمه قربانی كند و این خویشتن را؛
آن رَمی جَمَرات كند و این رجم همزات؛
آن حَلق رأس كند و این ترك سر؛
آن را (لا فسوقَ و لا جِدالَ فی الحج) است و این را «فی العمر»؛
آن بهشت طلبد و این بهشت آفرین؛
لاجَرَم آن حاجی شود و این ناجی؛
خنك آن حاجی كه ناجی است!
#علامه_حسن_زاده
#ذی_الحجه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#جایگاه_بانوان
🔰قسمت نوزدهم🔰
🕊هدف اسلام در دفاع از حقوق زنان، این است که زن تحت ستم نباشد و مردْ خود را حاکم بر زن نداند.
🌳در خانواده، حدود و حقوقی هست.
▪️مرد حقوقی دارد.
▪️زن هم حقوقی دارد.
✔️و این حقوق بهشدّت عادلانه و متوازن ترتیب داده شده است.
❌آنچه به نام اسلام است و غلط است، آنها را نمیگوییم و از آنها دفاع نمیکنیم.
🌳آنچه متعلّق به اسلام است، بیّنات اسلام و مسلّمات اسلام است. اینها چیزهایی است که میان حقوق زن و مرد در داخل خانواده توازن قائل است.
✨شما بینید این آیهی شریفه در مورد زن و مرد - عمدتاً در داخل خانواده - چه میفرماید:
«و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا؛ یعنی از جملهی نشانههای قدرت الهی یکی این است که برای شما انسانها، از نوع خودتان و از جنس خودتان همسرانی قرار داد.»
🔹برای شما مردان، زنان را
🔹و برای شما زنان، مردان را.
✔️از خودتان هستند؛ «من انفسکم»، جنس جداگانهای نیستند، در دو رتبهی جداگانه نیستند؛ همه یک حقیقتاند، یک جوهر و یک ذاتاند.
البته در بعضی از خصوصیات، با هم تفاوتهایی دارند؛ چون وظایفشان دو تاست.
✨بعد میفرماید: «لتسکنوا الیها».
🔴یعنی زوجیّت و دو جنسی در طبیعت بشر، برای هدف بزرگی است.
🔰آن هدف، عبارت است از ⏪ سکون و آرامش، تا شما در کنار جنس مخالف خودتان در درون خانواده - مرد در کنار زن، زن در کنار مرد - آرامش پیدا کنید.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! خروس را سحر باشد و حسن را نباشد!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📣📣📣📣📣📣📣📣📣
با سلام
🌱 به اطلاع سروران گرامی میرساند:
✳️ به توفیق الهی در ادامه سلسله مباحث سلوکی استاد یزدانپناه در شهر آمل، پس از شرح کتابهای «لغت موران» و «نمط۸و۹ اشارات» و «اوصاف الاشراف»، جناب استاد شرح کتاب شریف 🔻«منازل السایرین»🔻 خواجه عبدالله انصاری را آغاز نمودند.
✳️ همچنین استاد از ابتدای این دوره درسی با عنوان 🔻«شرح تفسیر المیزان»🔻 آغاز کردند، که همچنان ادامه دارد.
❇️ این دروس به صورت غیر حضوری و ضبط صوت توسط استاد برگزار و به صورت هفتگی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
🗓 انشاءالله این دروس هر هفته روزهای «چهارشنبه»، در کانال «نسیم حکمت» بارگزاری میشود.
@nasimehekmat
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
#توحید
💠 آدم باید به خود توجه داشته باشد
🔺نگاه کردن به این طرف و آن طرف
🔺 و از احوال دیگران فهمیدن
⬅️ آدم را از خود بیگانه می کند.
✅ بیشتر حواستان جمع خودتان باشد.
🔅 این که خداوند در قرآن می فرماید:
«عَلَيْکُمْ أَنْفُسَکُم»(مائده ۱۰۵) معنای نازل آن این است که آدم توجه به خود داشته باشد. اگر آدم ذهنش مغشوش شود آدم از خود منصرف می شود.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسنزاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت هفتاد و سوم🔰
✨در قرآن کریم در مورد بلعم باعورا یک بیانی آمده است که خیلی جای تأمّل دارد:
«وَاتْلُ عَلَیهِم نَبَأَ الَّذی ءاتَیْنَا آیَاتِنَا؛ ای رسولالله به مردم بگو در باب کسی که ما به او آیات دادیم.»
📝علّامه طباطبایی آیات را توضیح دادهاند. در بسیاری از منابع گفته شده است. داستان به این شکل است که او بالا رفت و به خدا رسید، سپس آیاتی به او دادند و کشف برایش روی داد و حقایقی را دید.
«فاصْابه الشَّیْطان وَ کَانَ مِنَ الْغَاوین؛ به او آیات دادیم ولی شیطان در پی او رفت. ما نیز آیات را از او گرفتیم.»
در آیه بعد توضیح میدهد: «وَ لَو شِئنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا لَکِنَّه أَخْلَدَ إِلَی الْاَرض وَ اتَّبَع هَوَاهُ؛ ما میتوانستیم او را بالا ببریم، اما چون او میل به دنیا پیدا کرد و تبعیّت هوا کرد، ما او را بالا نبردیم»
✔️ یعنی راه به سوی خدا رفتن⬅️ عدم تبعیّت از هوای نفس است.
🔺حتّی کسی که به حق رسید و شهود داشت، اگر احیاناً
❌دوباره از نفس اماره تبعیّت کند.
❌میل به دنیا و إخلاد الی الأرض پیدا کند.
⬅️ به هیچجا نمیرسد و نمیتواند بالا برود!
⚫️این معیار است.
🔵چون نفس امّاره، تعلّق خاکی ما به این دنیا و این سو هست و تعلق دنیا نیز غل و زنجیری است که نمیگذارد بالا برویم؛ یعنی به لحاظ درونی اینها همه لکّههای سیاه جان است. مثلاً اگر حصد، حرص و طمعی باشد، ما اصلاً احساس درد نمیکنیم ولی واقعیّتش این است که اینها همه زشتی است.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! از اربعین كلیمیام به روی اربعین و كلیم علیه السلام و كریمه «وَ واعَدنا موسی» شرمندهام؛ كه حقّ هیچ یك رابه جای نیاوردهام.
#علامه_حسن_زاده
#اربعین_کلیمی
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
مگر داستان روباه و خر و شير گرگين كتاب كليله و دمنه به سمع مبارك آقا نرسيده است؟
شيرى را گر برآمد كه
از حركت فرو ماند، روباهى كه از باز مانده شكار او طعمه چيدى.
روزى او را گفت آيا ملك اين بيمارى را علاج
نخواهد فرمود؟ شير گفت چنين مىگويند كه جز به گوش و دل خر علاج نپذيرد.
روباه خر گاز رى را به چرب زبانى
فريب داد و نزد شير آورد. شير قصد وى كرد و زخمى انداخت و مؤثر نيامد و خر بگريخت.
روباه بار دوم آنقدر
افسون بر گوش درازگوش بخواند تا باز وى را به شير رسانيد. در اين بار شير بر خر جست و سخت او را بشكست و روباه را گفت شست و شويى بكنم و پس گوش و دل خر بخورم كه دواى بيمارى من است.
چون شير غائب شد روباه گوش و دل هر دو را بخورد. چون شير باز آمد گفت گوش و دل كو؟
جواب داد كه اگر او
گوش و دل داشتى كه يكى مركز عقل و ديگر محل سمع است، پس از آنكه صولت ملك ديده بود، دروغ من نشنودى و به فريب من فريفته نشدى و با پاى خود به سر گور نيامدى!
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! حسن عبدالله، عبدالله خراب آبادی بود و حال عبدالجمال عشق آبادی شد!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab