eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت هشتاد و هفتم🔰 گفتیم که یکی از مراحل جنگیدن با نفس، «تبعیت نکردن» است. یک راهکار را در قسمت قبل مطرح کردیم. 2⃣ راهکار دیگر این است که «برعکس» خواسته نفس عمل کنیم. 🔴 مثلاً حرص می‌آید. انسان می‌گوید چون حرص آمد، انفاق می‌کنم. با خدا عهد می‌بندد که هر بار حرص به این نحو آمد، این مقدار انفاق کند. ⬅️این انفاق یعنی جنگ با میل نفس.➡️ این‌ها جزء مرحله ی اول حساب می‌شود. 🌱چون هرچه به نفس قوت و غذا بدهی، تقویت می شود. ❌هر چه در مقابلش می‌ایستی، ضعیف تر می‌شود. ✅اگر یک بار ایستادی، برای مرحله اوّل خوب است. ▪️وقتی به یک سری از نفسانیات دچار هستیم، از مرحله آسان شروع کنیم. 🔘 یکی از دوستان ما، در جواب بنده خدایی که گفت آقا! من می‌خواهم نماز شب بخوانم، نمی‌توانم؛ گفت: چطور نمی‌توانی؟ ➖گفت اصلاً این موقع نمی توانم بلند شوم. ➖گفت چه وقتی بلند می‌شوی؟ ➖گفت من مثلاً ساعت پنج بلند می‌شوم. ➖گفت ساعتت را طوری تنظیم کن فردا یک دقیقه به پنج بلند شوی. شب بعدش دو دقیقه به پنج. چون یک دقیقه از نظر ساعت خواب و تنظیم نظام خواب درونی آدم اثر ندارد. دو دقیقه، بعد سه دقیقه، کم کم می‌رسد به همان جایی که باید بیدار شوی. بعد گفت همین کار را کردیم، شد. 🔺این یعنی آهسته آهسته جنگیدن. 🌴این راهکار را از یک جهت باید گفت به رفق و مدارا. پس یک نوع از جنگیدن که در مرحله اول است، با رفق و مدارا است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌴حديث آن قدوه عالميان امام باقر عليه السلام را در «اقسام قلب»، زينت و زيور اين گرامى‌نامه قرار دهيم: «القلوب ثلاثة قلب؛ منكوس لا يعى شيئا من الخير و هو قلب الكافر و قلب فيه نكتة سوداء فالخير و الشر فيه يعتلجان فأيهما كانت منه غلب عليه و قلب مفتوح فيه مصابيح تزهر و لا يطفأ نوره الى يوم القيمة و هو قلب المؤمن» 🍃ترجمه حديث شريف به اختصار اينكه دل‌ها سه گونه‌اند: ▪️دل سرنگون كه هيچ خيرى را نگاه نمى‌دار و آن دل كافر است. ▪️و دلى كه در آن خجكى (نقطه‌اى) سياه است خير و شر در آن در كشتى و كشمكش‌اند پس هر كدام از آن دو شده است همان بر وى چيره خواهد شد. ▪️و دلى كه گشوده است، در آن چراغ‌هايى مى‌درخشند و تا روز رستاخيز خاموش نمى‌شوند و آن دل مؤمن است. 🍁دل بينا مى‌بايد تا درباره دل سخن بگويد؛ اين كوردل چه بگويد! ✨خداوند متعال توفيق تحصيل قلب سليم مرحمت بفرمايد كه «يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من اتى الله بقلب سليم» در پيش داريم. 🌱در خاتمه با عرض معذرت خواهش مى‌كنم دست از دلم بردار و دل به دست صاحبدلى بسپار! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است «إنّا لله و إنّا إلیهِ راجِعون» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘قرآن كريم، تولد مريم ـ سلام اللَّه عليها ـ را اين گونه تبيين می‌كند كه: «فلمّا وضعتها قالت ربّ انّي وضعتها أُنثي واللَّه أعلم بما وضعت وليس الذّكر كالأُنثي وانّي سمّيتها مريم وانّي أعيذها بك وذريّتها من الشّيطان الرّجيم»(آل عمران /36) پس چون فرزندش را بزاد، گفت: پروردگارا دختر زاده‌ام و خدا به آنچه زاييد داناتر بود و پسر چون دختر نيست و من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده شده به تو پناه می‌دهم. ✔️محل بحث آن جا است كه عرض كرد: (وليس الذّكر كالأُنثي) اديبان در تفسير اين جمله دو گروهند: ✅ عده‌ای اين تشبيه را، تشبيه معكوس دانسته و می‌گويند: چون مذكر بهتر از مؤنث و مرد بالاتر از زن است، بنابراين اگر كسي بگويد: «ليس الذّكر كالأُنثي» اين تشبيه، تشبيه معكوس است و در واقع يعنی «ليست الأُنثي كالذكر». ✅ عده‌ای ديگر اعتقادشان بر اين است كه، تشبيه در آيه، تشبيه اصل است نه معكوس، به اين بيان كه هرگز پسر، نمی‌تواند نقش اين دختر را ايفا كند و از هر مردی ساخته نيست كه پدر عيسی عليه السلام شود. هرگز پسر عُرضه اين دختر را نداشته و هرگز از مرد، كار اين زن ساخته نيست. بنابراين، تشبيه، تشبيه مستقيم است نه معكوس. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! آدم شب کور کجا و عبد شکور کجا؟که شب کور، شکور نباشد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و هفتم🔰 🔶تسليم اكثر مردم در برابر لذائذ مادى موجب دورى آنها از حق و پذيرش سنت‏هاى احساسى است‏. 🔸و چه بسا كه خوى و عادات دينى در نظر آنان عجيب و غريب و مضحك بيايد 🔸...و به عكس آنچه در طريق دينى معمول نيست به نظرشان امرى عادى باشد 🔷...همه اينها به خاطر اختلافى است كه در: ✔️ نوع تفكر و ✔️ادراك وجود دارد. یعنی: نوع تفكر دينى و نوع تفكر مادى 🔷و در سنت‏هاى احساسى كه صاحبان تفكر مادى براى خود باب می كنند، عقل و نيروى تعقل دخالتى ندارد مگر به مقدارى كه راه زندگى را براى كامروايى و لذت بردن هموار كند. 🔸پس در سنت‏هاى احساسى: ✔️ تنها هدف نهايى كه هيچ چيز ديگرى نمی تواند معارض آن باشد، همان لذت بردن است و بس . ✔️و تنها چيزى كه می تواند جلو شهوترانى و لذت بردن را بگيرد، لذت ديگران است. 🔸پس در اين گونه نظام ها: ✔️ هر چيزى را كه انسان بخواهد قانونى است، هر چند انتحار و دوئل و امثال آن باشد، ✔️ مگر آنكه خواست يك فرد مزاحم با خواست جامعه باشد، كه در آن صورت ديگر قانونى نيست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🌷و به همراه همان ابر که باران آورد مهربانی خدا در زد و مهمان آورد 🌷باد یک نامه ی بی واژه به کنعان آورد بوی پیراهنی از سوی خراسان آورد 🌷به سر شعر هوای غزلی زیبا زد دختر حضرت موسی به دل دریا زد 🌷چادرش دست نوازش به سر دشت کشید دشت هم از نفس چادر او گل می چید 🌷چه بگویم که بیابان به بیابان چه کشید من به وصف سفرش هیچ به ذهنم نرسید 🌷باور این سفر از درک من و ما دور است شاعرانه غزلی راهی ” بیت النور ” است 🌷آمد این گونه ولی هر چه که آمد نرسید عشق همواره به مقصود به مقصد نرسید 🌷که اویس قرنی هم به محمد نرسید عاقبت حضرت معصومه به مشهد نرسید 🌷ماند تا آینه ی مادر دنیا باشد حرم او حرم حضرت زهرا باشد 🌷صبح شب می شد و شب نیز سحر هفده روز چشم او چشمه ای از خون جگر هفده روز 🌷بین سجاده ، ولی چشم به در هفده روز چشم در راه برادر شد اگر هفده روز 🌷روز و شب  پلک ترش روضه مرتب می خواند شک ندارم که فقط روضه ی زینب می خواند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بعضی افراد، خدمت حضرت علامه می‌رسیدند و دستورالعمل می‌خواستند. ایشان می‌فرمودند: 🔰واحبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید. قسمت دوم (ترک محرمات) خیلی مشکل است. 🔥محرمات مثل آفت است. نمی‌گذارد کشتزار واجبات به ثمر بنشیند و تکان نمی‌خورد؛ این تکان نخوردن زیر سر آفت است. گناه بزرگ و کوچک ندارد. حضرت امیر صلوات الله علیه می‌فرمایند: «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِه صَاحِبُهُ» گناهان صغیره و کبیره در قیاس با هم است والا صغیره و کبیره ندارد! 📆شنبه:۱۳۹۹/۸/۱۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و نهم 🔰 🔶 يكى از نكات بزرگ در نماز: 1⃣ تقوى و پرهيز از مشتهيات نفسانيّه 2⃣ ترك هواهاى نفسانيّه و رياضات شرعيّه و عبادات و مناسك الهيّه، 3⃣ تقويت عزم و انقهار قواى ملكيّه در تحت ملكوت نفس است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که دلم را به شروق جمالت و سیر در نور کمالت نورانی کرده‌ای. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت سی و سوم 🔰 بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔸این بانوی بزرگوار 🔹این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر؛ 🔺با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) 🔺و عبور از شهرهای مختلف 🔺و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم 🔺و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، ⬅️موجب شده است که این شهر به عنوان «پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)» در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد. 🔵و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
👆👆👆👆 تاثیر یک بانو در گسترش توحید
الهی! این همه خواب و بیداری ام «ربِّ ارجعونِ» گفتن بود و از جناب شما پذیرفتن؛ دیگر به چه رو «ربِّ ارجعون» گویم که «إنّا إلیه راجعون» گویم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 توحید آدم را روحانی و نورانی می کند ✅ لذا انسان باید به این امر مهم توجه کند و این که اوست که می تواند این نور را ادراک کند و مخلوقات دیگر نمی توانند بفهمند. 🔆 قرآن شریف می فرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولا(احزاب۷۲) 🔶 این همان امانت خداوند تبارک و تعالی است که به همه آسمان و زمین عرضه کرد و نپذیرفتند. 🔺کسی غیر از آدم و پیامبران علیهم السلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام و اولیاء نمی توانند توحید احدی صمدی را درک کرده و این بار را تحمل کنند. 🔷 حافظ نیز می گوید: آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه کار به نام من دیوانه زدند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و هشتم🔰 مرحله دوم جنگیدن با نفس ⬅️ تبعیّت نکردن از نفس است؛ هرچند هنوز میل هست. با میل هم باید جنگید. کسی نگوید الحمدلله میل می‌آید و من می‌جنگم و گناه نمی‌کنم. باید گفت این نقص است، بیماری است، این مشکل است، ولی الحمد لله توانستم با آن بجنگم و تبعیّت نکنم. همان تعبیری که در قرآن آمده است «و اما من خاف مقام ربه نهی النفس عن الهوی فان الجنّة هی المأوی» مرحله بعد ⬅️ جنگیدن با این میل است. قبلاً میل تبدیل به عمل می‌شد، انسان مانع شد. الان باید جلوی حسد درونی و ترس درونی را بگیرد. ❓چه کار باید بکند؟ 🔻یک قاعده کلی🔻 کل آنچه که شریعت دستور داده است، ریاضت است، آن هم ریاضت دائمی است یعنی ریاضت تا پایان عمر است. مثلاً می‌گوید: ✖️ به نامحرم نگاه نکن. ✖️ با نامحرم خلوت نکن. ✖️با نامحرم هیچ گاه نباید زیاد صحبت کرد و نباید گفتگو را ادامه داد به خصوص وقتی به جاهای باریک بکشد. ⬅️این دستور همیشگی شریعت و قاعده کلی شریعت است. ✖️مال حرام هرگز نباید در مال ما بیاید. ✖️حرص، اصلاً نباید بیاید. ▪️آدم باید تا آخر عمر مراقب این‌ها باشد؛ ✖️هیچ گاه به سمت رشوه، ربا و امثال این ها نرود. ✔️این می شود ریاضت دائمی. 🌴علّامه طباطبایی می‌فرمود بزرگترین ریاضت، ریاضت شریعت است. 🍃ریاضت، اصلِ انسان ساز است.🍃 🔹ما باید تا آخر عمر انسان باشیم. 🔹باید تا آخر عمر جلوی این شهوت‌ها، حرص‌ها و حسدهایمان را بگیریم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت اول🔰 🌱نيكخواهان دهند پند ولى 🌱نيكبختان شوند پند پذير آقاى من! پيشانى صدق و اخلاص در درگاه دوست نه و از صميم قلب بگو آمدم. 🍃اگر گفتند اينجا چرا آمدى؟ 🍂بگو به كجا روم و به كدام در رو كنم؟ 🌱اين ره است و دگر دوم ره نيست 🌱اين در است و دگر دوم در نيست 🍃اگر گفتند به اذن چه كسى آمدى؟ 🍂بگو شنيدم بر ضيافت‌خانه فيض نوالت، منع نيست 🌱در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته 🍃اگر گفتند تا به حال كجا بودى؟ 🍂بگو راه گم كرده بودم... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
❗️کوچکترین خلاف‌ها هم یک نوع رجس است! ✔️هرکس بخواهد سیر بالاتری داشته باشد و ایمانش قوی‌تر شود؛ بداند که گاهی همین رجس اندک مزاحم است! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘قرآن كريم برای مسأله غضب و مبارزه عليه ستم، مردانی را به عنوان الگو ارائه داده است، اما آنچه كه در جريان مبارزه با ستم فرعونی مطرح می‌شود، مبارزات زنان است. ✅قرآن كريم از سه زن كه موسی را از كشته شدن حفظ نموده و تربيت كردند به عنوان نمونه ياد می‌كند. ✅جريان پرورش موسی كليم، به عهده اين سه زن بوده است: مادر موسی، خواهر موسی و زن فرعون و اين سه زن با وضع سياسی آن روز مبارزه كردند، تا اين مرد پرورش يافت. ✨قرآن می‌فرمايد: «و أوحينا الي أُمّ موسي» (قصص/7) از يكسو، وقتی مادر موسی عليه السلام فرزند را به دستور الهی به دريا انداخت، به خواهر موسی گفت: اين جعبه را تعقيب كن. ✨«وقالت لأُخته قصّيه»(قصص/11) از سوی ديگر همسر فرعون گفت: «لا تقتلوه عسي أن ينفعنا أو نتّخذه ولدا» (قصص/9) نكشيد او را شايد سودی به ما رساند يا او را به فرزندی بگيريم. 🕊و در مجموع اين سه زن، زمينه رشد و تربيت موسی عليه السلام را فراهم كردند، تا بساط فرعون برچيده شد. ادامه دارد.... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و هشتم🔰 🔷 چرا نظام اجتماعى غربى با مذاق بشر سازگارتر از نظام اجتماعى دينى است ؟ 🔸البته بايد توجه داشت كه اين سازگارتر بودن مخصوص نظام اجتماعى غربى نيست ...و مردم تنها آن را بر سنت‏ هاى دينى ترجيح نمی دهند. 🔹بلكه همه سنت‏ هاى غير دينى داير در دنيا همين طور است، ...و از قديم الايام نيز همين طور بوده. 🔸حتى مردم سنت‏ هاى بدوى و صحرانشينى را هم مانند سنت‏ هاى غربى بر سنت‏ هاى دينى ترجيح می دادند، ... چرا كه دين صحيح؛ همواره به سوى حق دعوت می كرده و اولين پيشنهادش به بشر اين بوده كه: ✔️ در برابر حق خاضع باشند. 🔹 و بدوی ها از قديم‏ ترين اعصار در برابر بت و لذائذ مادى خضوع داشتند. با کمی تامل خواهید ديد كه تمدن عصر حاضر نيز معجونى است مركب از سنت‏ هاى بت‏ پرستى قديم، 🔸با اين تفاوت كه: ✔️ بت‏ پرستی قديم جنبه فردى داشت و در عصر حاضر به شكل اجتماعى در آمده و از مرحله سادگى به مرحله پيچيدگى فنى در آمده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
الهی! نعمت‌هایی که به حسن داده‌ای تا قیامت نه تواند احصا کند و نه تواند از عهده شکر یکی از آنها برآید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab