eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
آنچه را كه قرآن كريم درباره تربيت مريم عذراء عليها السلام بازگو می‌نمايد اين است كه: ✅هرگاه حضرت زكريا عليه السلام وارد می‌شد روزی خاصی را در حضور حضرت مريم عليها السلام می‌ديد: «كلّما دخل عليها زكريّا المحراب وجد عندها رزقاً قال يا مريم اَنّي لكِ هذا قالت هو من عند اللَّه يرزق من يشاء بغير حساب»(آل عمران /37) هرگاه كه زكريا در محراب بر او وارد می‌شد نزد او نوعی خوراكی می‌يافت. گفت: ای مريم اين از كجا برای تو آمده است؟ او گفت: اين از جانب خداست، كه خدا به هر كس بخواهد بی‌شمار روزی دهد. ✅و همچنين فرشتگان با مريم سخن می‌گفتند و سخنان مريم را هم می‌شنيدند بلكه مشافهتاً و مشاهدتاً گفتار را با شهود می‌آميختند، هم مريم آنها را می‌ديد و هم آنها در مرآی مريم قرار می‌گرفتند. اين‌ها تعبيرات بلندی است كه قرآن درباره مريم عليها السلام دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ و نيز در تبيين مقام والای مريم عليها السلام می‌فرمايد: (و اذ قالت الملائكة يا مريم انّ اللَّه اصطفاكِ وطهرّك واصطفاكِ علي نساء العالمين يا مريم اقْنُتي لربّك واسجدي واركعي مع الرّاكعين)(آل عمران /42 و43) و هنگامی را كه فرشتگان گفتند: ای مريم، خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده است. ای مريم، عبادت خدا كن و سجده كن و با ركوع كنندگان راكع باش. ▪️يعنی فرشتگان فراوانی با اين بانو سخن گفته، و او را از مقام اصطفايش باخبر كردند كه تو صفوةاللَّه، مطهّره و در ميان زنان عالم ممتازی، دائماً به ياد حق باش، سجود و ركوع را فراموش مكن و از اهل ركوع باش. 🌱و نيز بشارت حضرت مسيح را به او دادند: (اذ قالت الملائكة يا مريم انّ اللَّه يبشّرك بكلمة منه اسمه المسيح)(آل عمران /45) و هنگامی كه فرشتگان گفتند: ای مريم خداوند تو را به كلمه ای از جانب خود كه نامش مسيح، عيسی بن مريم است مژده می‌دهد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
از شئون آشکار کون جامع بودن، صاحب کرسی خلافت شدن و متولی لوای ولایت بودن است که در همه این مراحل، حضرت صدیقه کبرا سلام الله علیها چونان علی مرتضی علیه السلام خلیفه خدا و ولی مطلق اوست. البته جریان امامت تدبیری و رهبری ملت اسلامی که مسئولیت اجرایی است، مختص امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سی و هفتم🔰 در مثال بدن انسان که بیان شد؛ هر يك از اعضا و قواى نام برده، تمام همّشان اين است كه: 🔸از ميان موجودات خارج، به آن موجودى بپردازند كه كل انسان يعنى انسان واحد می‌خواهد به آن بپردازد. ...مثلا : ✔️دست به كسى احسان می‌كند و به او صدقه می‌دهد كه انسان خواسته است به او احسان شود. ✔️و به كسى سيلى می‌زند كه انسان خواسته است او را آزار و اذيت كند، و اما رفتار اين اعضا و اين قوا با يكديگر در عين اينكه همه تحت فرمان يك انسانند، كمتر ممكن است رفتارى ظالمانه باشد، مثلا دست يك انسان چشم همان انسان را در آورد، و يا به صورت او سيلى بزند و ... 🔹اين وضع اجزاى يك انسان است كه می‌بينم دست به دست هم داده و در اجتماع سير می كنند و همه به يك سو در حركتند. 🔸 افراد يك جامعه نيز همين حال را دارند، ...يعنى اگر تفكرشان تفكر اجتماعى باشد، خير و شر، فساد و صلاح، تقوا و فجور، نيكى كردن و بدى كردن و ... 🔺يك يك آنها در خير و شر مجتمعشان تاثير می‌گذارد؛ ✔️يعنى اگر جامعه صالح شد آنان نيز صالح گشته ✔️و اگر فاسد شد، فاسد می‌گردند. ✔️اگر جامعه با تقوا شد آنان نيز با تقوا می‌شوند. ✔️و اگر فاجر شد فاجر می گردند و ... 🔷 چرا که وقتى افراد، اجتماعى فكر كردند، جامعه داراى شخصيتى واحد می‌گردد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🌿🕊🌹﷽🌹🕊🌿 قسمت پنجم 💠 الگوی کشور اسلامی به این معنا نیست که در این کشور، مردم فقط مشغول نماز، روزه، دعا و توسّلاتند؛ 🌀 این‌ها معنویّت است امّا در کنار این معنویّت: 🔸پیشرفت مادّی هست. 🔸رشد علمی هست. 🔸توسعه‌ی عدالت هست. 🔸کم شدن فاصله‌های طبقاتی هست. 🔸برداشته شدن نمونه‌ها و قلّه‌های اشرافی‌گری هست. ⬅️این‌ها خصوصیّت جامعه‌ی اسلامی است. 💠در چنین جامعه‌ای: 🔹مردم خوشبختند. 🔹احساس امنیّت می‌کنند. 🔹احساس آرامش می‌کنند. 🔹به سمت اهداف عالیه‌ی خود پیش می‌روند. ⬅️هم خدا را عبادت می‌کنند، هم پیشرفت دنیوی نصیب آنها می‌شود؛ ✅ملّت ایران دنبال چنین جامعه‌ای است. همه این را می‌خواهند؛ شیعه و سنّی ندارد؛ کُرد و بلوچ و فارس و ترک ندارد؛ ♦️🔸همه دنبال این جامعه هستند.🔸♦️ 💠چنین جامعه‌ای، یک جامعه الگو است؛ 🔆وقتی الگو شد، وقتی نمونه‌سازی شد، آن‌وقت ملّت‌های دیگر مسلمان [هم‌] راه را پیدا می‌کنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ازدیاد روزی 🔰 🍃وضو گرفتن و طاهر بودن در ازدیاد روزی، موثر است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! چگونه شکر این نعمت گذارم که اجازه ام داده‌ای تا نام نیکوی تو را به زبان آورم و در پیشگاهت با تو گفتگو کنم و نامه‌ات را بگشایم و بخوانم و گر نه أین التُّراب و ربُّ الأرباب! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ دعای آدم حکایت از دارایی آدم می کند. ‼️ منظور از دعا قرائت به زبان نیست، دعا خواست و نیاز آدم است ⬅️ آن وقت که آن دعا را دارا شد آن رب آدم می شود و از آن حکایت می کند‌. 🔺لذا اگر خواستیم کسی را بشناسیم به دعای او توجه می کنیم. ⬅️ دعا آن خواهشی است که دارا است و نیاز حتمی اوست که حتما اجابت می شود ⏪ وقتی اجابت شد، آن پاسخ رحمت بی نهایت، رب او می شود‌.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود وهشتم🔰 🔹فنا یعنی خدایی شدن به تمام معنا، در مناجات شعبانیّه آمده است: «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک»، کمال انقطاع یعنی هیچ چیز دیگری غیر از تو نماند. انقطاع از همه. این کمال انقطاع می شود مقام فنا. ❓تا چه بشود؟ ⬅️تا از حجب ظلمانی بگذرم و از حجب نوری هم بگذرم؛ یعنی من حتّی از عالم عقل و جبرئیل و این ها هم بگذرم. تعبیری که آمده است: «فتَصِلَ الی معدن العظمة»، به آن معدن عظمت حق، برسم. 🔅این همان تعبیری است که در روایات اهل بیت ع در مورد رسول الله ص آمده است که در شب معراج وقتی به رکوع رفتند، عظمت حق و نور عظمت حق را دیدند و به غشوه دچار شدند. و سپس گفتند «سبحان ربی العظیم و بحمده»؛ یعنی غرقِ عظمت حق شده است. معلّقِ به عزِّ قدس شده است. ❗️این تعبیرها خیلی عجیب است. گفته می‌شود این ها مرحله فناست. ❌کمال انقطاع و وصل به مقام عِزّ، این گونه است که فقط قُدس حق می ماند نه چیز دیگر. که از آن به عنوان فنا تعبیر می کنند. 🔹 شخص آنقدر محو خدا شده است که اصلاً «من» نمانده است. که یکی از چیزهایی که حرف آخر عرفا هست این است که باید حتّی تتمه اِنیَّت را از بین برد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
(ع) ☘علمای اماميه بر اين اعتقادند كه تمام اين مقامات و كرامتها مربوط به خود مريم عليها السلام است 👈يعنی وصف به حال موصوف است نه متعلّق موصوف، و نبايد اين‌ها را به حساب اعجاز زكريا علیه السلام گذاشت. ☘ و از طرف ديگر، مريم عليها السلام به مقام رسالت و نبوت تشريعی نرسيده است. اين دو مطلب را مفسّران گرانقدر اماميّه، به استناد ظواهر قرآنی، تبيين می‌كنند. ✅اما مطلب اول كه همه اين كرامت‌ها تعلّق به خود مريم عليها السلام دارد، به دليل ظواهر قرآن است كه فرشته‌ها سخن گفتند، اما نه فقط به عنوان هاتف غيب و سروش نهان، بلكه برای او مشهود شدند. همچنان‌كه اين خطاب‌ها و نداها گاهی به صورت تمثل هم تجلی كرده است چنانچه قرآن می‌فرمايد: «فتمثّل لها بشراً سويّاً»( مریم/17) پس چون بشری هماهنگ بر او نمايان شد. كرامت‌های مريم موجبِ آن شد كه زكريا از خدا يحيی را طلب كند و فرزند «رضيّی» از خداى سبحان مسألت نمايد. ✅سفارش به قنوت و دوام عبادت و خضوع مستمر، و سجود و ركوع، نشانه مقام خود مريم عليها السلام است و نيز اوصافی كه ذات اقدس اله برای اين بانو ذكر می‌كند، نشانه آن است كه شخصيت خود مريم موجب شد تا فرشته ها را ببيند و با آنها سخن بگويد و سخنان آنها را بشنود. لذا خدای سبحان از مريم به عنوان صديقه ياد می‌كند و می‌فرمايد: «وصدقت بكلمات ربّها وكتبه وكانت من القانتين»(تحریم/12) يا اين كه می‌فرمايد: «وأُمّه صديقة»(مائده /75) يعنی عيسی دارای مادری بود كه سخنان غيب راتصديق می‌کرد، او نه تنها صادق بود بلكه از صديقين به شمار می‌آمد.
🔰 طهارت باطنی 🔰 ▪️خطا، رجس باطنی ست. اگر انسان کمتر خطا کند، طهارت باطنی او بیشتر می‌شود و این، در روزی معنوی او تاثیر دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سی و هشتم🔰 🔸از آنچه گفته شد روشن گرديد كه در داورى نسبت به جوامع متمدن: ✔️معيار صلاح و فساد را نبايد افراد آن جامعه قرار داد. ✔️و نبايد افراد آن جامعه را با افراد جامعه‏‌هاى ديگر سنجيد. 🔸 اگر ديديم كه مثلا مردم فلان كشور غربى در بين خود چنين و چنانند: ✔️رفتارى مؤدبانه دارند، ✔️به يكديگر دروغ نمی گويند، ✔️و مردم فلان كشور شرقى و اسلامى اينطور نيستند. ⬅️ نمی توانيم بگوئيم پس به طور كلى جوامع غربى از شرقی ها بهترند. 🔶بلكه بايد شخصيت اجتماعى آنان را و رفتارشان با ساير جوامع را معيار قرار داد. 🔹بايد ديد فلان جامعه غربى كه خود را متمدن قلمداد كرده‏‌اند، رفتارشان با فلان جامعه ضعيف چگونه است؟! 🔹 و خلاصه بايد شخصيت اجتماعى او را با ساير شخصيت‏‌هاى اجتماعى عالم سنجيد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🔰قسمت هشتاد و ششم🔰 🌴 سالك إلى اللّه را طهارت نيز لازم است. 🔻و پس از آن كه لوث اخلاق فاسده را 🔸با آب طاهر پاكيزه علم نافع 🔸و ارتياض شرعى صالح از لوح نفس شست و شو نمود، 🌴بايد اشتغال پيدا كند به تطهير قلب، 🔹كه امّ القرى و به صلاح آن همه ممالك صالح، 🔴و به فساد آن همه فاسد می شوند . https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! این بنده از روی خود شرمنده است چگونه از پروردگارش شرمسار نباشد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
قسمت ششم 🇮🇷 وقتی کشور ما در تمدن سازی اسلامی، الگو شد، وقتی نمونه‌سازی شد ⬅️ ملّت‌های مسلمان دیگر نیز، راه را پیدا می‌کنند. 🇮🇷 ما امروز مشکلمان این است⬅️ استکبار جهانی و استعمار، از یک یا دو قرن پیش، مصلحت خود را در این دانست که بین ملّت‌های مسلمان بیندازد. ❓چرا؟ 🇮🇷 چون در این صورت می‌توانست: 🔸ثروت‌های این کشورها را غارت کند. 🔸آن‌ها را از پیشرفت‌هایی که حقّ آنها بود باز بدارد. 🔸استثمار کند. ✅ قدرت‌های جهانی به برکت علم و فنّاوری‌ای که پیدا کرده بودند و سلاح‌هایی که ساخته بودند، هدفشان را این قرار دادند و متأسّفانه تا حدود زیادی هم موفّق شدند. 🇮🇷 اینکه ما از اوّل انقلاب تا امروز دائم دستِ دوستی را به سمت ملّت‌های مسلمان و به سمت دولت‌های مسلمان دراز کردیم؛ دعوت کردیم به اتّحاد، به وحدت، به ایستادگی در مقابل توطئه‌های دشمن، به‌خاطر مقابله با اختلاف افکنی دشمن و خنثی کردن توطئه‌ آن ‌ها است. 🇮🇷 وقتی‌که ملّت ایران توانست خود را به نقطه‌ای برساند که بتواند به‌عنوان یک ملّت مُسلمِ به معنای حقیقی کلمه، خود را به دنیا نشان بدهد، این بزرگ‌ترین تبلیغ اسلام است. 🇮🇷 ملّت‌های دیگر هم روانه‌ی همین طرف خواهند شد و امّت بزرگ اسلامی که مایه‌ی عزّت و مایه‌ی ترویج اسلام در سراسر جهان است، اتّفاق خواهد افتاد. 🇮🇷 آن مدنیّت اسلامی که انتظارش را داریم که بتواند بر مدنیّت مادّی گمراه‌کننده و فاسد غربی غلبه پیدا کند، آن روز تحقّق پیدا خواهد کرد. 🇮🇷 مقدّمه‌اش این است که ما ملّت ایران بتوانیم به سمت شدن پیش برویم.
💠این که حضرت زهرا علیها السلام می فرماید "بِسْمِ اللّٰهِ النُّورِ" (دعای نور) یعنی من اسم النُّورِ هستم 💠 یعنی من در دار نور سکونت دارم، 💠 دار من دار نور است و این دارایی را دارد ✅ و همین شفاعت را از ما می کند که این دارایی را پیدا کنیم ⬅️ یعنی اسم النُّورِ بشویم و این نور را پیدا کنیم.✨ https://eitaa.com/madresehbagherain
33.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شهید متعالی 🌷به یاد شهید عشق، شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه ▪️استاد یزدان‌پناه: شهید متعالی در اقدام خودش ابد را می‌بیند اما یک ابد ویژه که آن اکرام و لبخند خدا به اوست. در بهشت لبخند خدا می‌بیند... ⏱ زمان: ۳ دقیقه و ۱۴ ثانیه 💿 حجم فایل: ۳۲ مگابایت https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰قسمت نود ونهم🔰 🔹ما هم نفس ناطقه داریم و هم تعلّق به خاک و بدن و دنیا؛ نفس ناطقه به بدن تعلّق گرفته است. ⚠️ بله، قوایی که ما در درون خودمان داریم، هر کدام لذّت مناسب خودش را دارد: ➖ احساس ما از اینکه دست بر شیءِ نرمی بخورد لذّت می‌برد؛ ➖چشم ما از دیدن منظره زیبا، لذّت می‌برد. ➖هر قوّه ای برای خودش یک لذّتی دارد. ❓اما اصل ذات نفس ناطقه، از سنخ عالم دنیا نیست. پس چه چیزی موجب حیات او می‌شود؟ خوردن، خوابیدن و سایر لذت‌های این سویی، حیات اوست؟ چه زمانی به کمال خودش دست پیدا می‌کند؟ ❗️ شیخ اشراق می گوید کمال نفس به معرفت خدا و رسیدن به اوست. ❌کمال نفس اصلا این کمالات مادی نیست و کسی خیال نکند کمالش این‌ها هست. 🔸اگر کسی خود را به زحمت بیندازد و پی در پی به دنبال این کمال برود، آن هایی که این سو هستند می‌گویند: بیخود خودش را زحمت انداخت، چه لذّتی دارد این طور نماز شب خواندن؟! ⬅️مثلا الان برخی که کار علمی می‌کنند گاهی عالمی چندین ساعت پشت سر هم می‌خواند. یکی دیگر که اهلش نیست می گوید این چه کار دارد می کند؟! فقط مرتبا دارد به خودش فشار می آورد! هیچ کاری که نمی کند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت اول🔰 🌴 معنى اين بيت لسان الغيب قدس سره العزيز را خواسته‌اید كه: 🌱من هماندم كه وضو ساختم از چشمه عشق 🌱چار تكبير زدم يكسره بر هر چه كه هست 💎 معنى بيت: در نماز طهارت بايد و به حضور سلطان عشق رسيدن بى وضو نشايد. 🌱 پاك شو اول و پس ديده بر آن پاك انداز 💧و از سرچشمه عشق وضو ساختن باز همانست كه حافظ فرمود: 🌱نماز در خم آن ابروان محرابى 🌱كسى كند كه بخون جگر طهارت كرد 🍃 معراج، نردبان است و نماز، معراج مومن و قربان كل تقى است؛ بدين معراج با خدايش به راز و نياز پردازد كه «المصلى يناجى ربه». 💧وضوى چنين نمازى بايد از چشمه عشق باشد وگرنه بيم آن‌است كه قرب نياورده، بُعد آورد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab