eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تربیت نیرو ▪️قسمت اول ✔️ فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی، تربیت این جوان‌هاست. همه توقع داشتند که امام بگوید این پیروزی‌ای که شما به دست آوردید، فتح‌الفتوح است؛ از آن پیروزی ستایش کند؛ امام از رزمندگان تشکر کردند. ❗️اما گفتند: ✔️ فتح‌الفتوح انقلاب ما تربیت این جوان‌هاست؛ که در آن شرائط دشواری که همه‌ی دنیا در مقابل ما با چهره‌ی دژم و سلاحِ آماده‌ی شلیک ایستاده بودند، اینها توانستند یک چنین پیروزی بزرگی را به دست آورند؛ عملیات طریق‌القدس بود. 🔵 من همین را تکرار می‌کنم: فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی اینهاست. 🔺 پیشرفت واقعی این است که جوان‌های ما، نخبگان ما نسبت به آینده احساس مسئولیت کنند؛ برای خودشان دیدگاه تعریف کنند؛ برای کشور آینده‌ای را تصویر کنند و مجسم کنند و احساس کنند و این احساس را اظهار کنند که آماده‌اند برای رسیدن به این آینده، تلاش کنند. این چیزی است که امروز وجود دارد؛ 🔹 این را باید تقویت کرد، این را باید پیش برد. این احساس و روحیه‌ی نشاط را باید روزبه‌روز در جامعه‌ی ما تشدید کرد. اگر این شد، آن وقت این دارائىِ شخصی شما - این استعداد و این نخبگی که یک دارائی شخصی است - تبدیل خواهد شد به دارائی ملی؛ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ جهنم خوب آن است که آدم از آن عبور کند. ✅ دنیای خوب آن است که از آن عبور کند. دنیای بد‌ آن که از آن عبور نکند. ✅ بدن خوب آن است واسطه به کمال رسیدن باشد نه این که خود کمال باشد. بدن بد آن است که خود کمال باشد. ✅ مرکب خوب آن است که با آن به مقصد برسد و سوار آن شود نه این که مرکب سوار او شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
نشست فلسفه فرهنگ.mp3
20.97M
🔰صوت نشست تخصصی نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ 🔸با محوریت کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر استاد یزدان پناه 🗓پنج شنبه مورخ 26 آبان ماه https://eitaa.com/nasimehekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن زاده در معرفی خودشان ▪️ قسمت سوم 🔵 پس از آن در شهريور ۱۳۲۹ شمسى به تهران آمدم و چند سالى در مدرسه مبارك حاج‌ابوالفتح رحمة الله عليه بسر بردم و باقى كتب شرح لمعه و از عام و خاص قوانين تا آخر جلدين آن را در محضر شريف مرحوم آية الله آقا سيد احمد لواسانى رضوان الله تعالى عليه درس خوانده ام. 🔵 و بعد از آن چندين سال در مدرسه مبارك مروى به سر بردم و به ارشاد جناب آية الله حاج شيخ محمد تقى آملى قدس سره به محضر مبارك علامه حاج ميرزا ابوالحسن شعرانى طهرانى مسجد حوضى اعلى الله تعالى مقاماته آشنا شدم و آن بزرگوار چون پدر مهربانى ساليانى دراز در كنف عنايتش همّ خويش را به تربيت و تعليم اينجانب مصروف داشت و از فنونى چند درى به روى اين ناچيز بگشود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و هشتم🔰 🔹شیخ اشراق در جلد سوّم مجموعه مصنّفات در کتاب صفیر سیمرغ، بحث عشق را مطرح می‌کند. ❌ شیخ اشراق می‌گوید محبّت حق تعالی به قوای حیوانی تعلّق ندارد. ✅ بلکه به نقطۀ ربّانیّت که مرکز اسرار حق در آدمی است، تعلّق دارد. ❓نقطۀ ربّانیّت چیست؟ ✨ روح خداوندی 🔸 "نفختُ فیه من روحی". ✅ عرفا می‌گویند: مرتبه قلب، لایه‌های طولی‌ دارد. سه مرحله آخرش: ◀️ "سرّ" ◀️ "خفی" ◀️ "أخفاء". نام دارد که این سه مرحله، نقطۀ ربّانیّت نامیده می‌شود؛ ما الان قلب را به طور مطلق به کار می‌بریم ولی منظورمان همین لایه‌های نهایی قلب است. ❓مرحله اول قلب، چطور پدید می‌آید؟ 🔸امام صادق می‌فرمایند: "القلب حرم الله فلا تُسکِن فی حرم الله غیرَ الله" 🔻"القلب حرم الله" ⬅️ به این اشاره دارد که قلب ساخته شده که جای خدا باشد.🔺 پس: ▪️مرحلۀ اوّلش این است که جایِ خدا باشد. ▪️ مرحلۀ نهاییش این است که نقطه ربانیت باشد. جلسه بیست و پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نبوغ فکری و سیاسی زن ▪️ قسمت اول 🔹يكی از نمونه‌های بارز نبوغ فكری زن، همتايی او با مرد در مهم‌ترين فضيلت‌هايی است كه خدا برای انسان ذكر می‌كند. در اين مورد دو نمونه‌ی ⬅️ 🔸نبوغ فكری و فرهنگی 🔸 نبوغ سياسی و حضور در صحنه سياست و اجتماع را می‌توان ذكر نمود. ❗️ نبوغ فكری و فرهنگی آن نيست كه كسی مطلبی را زودتر از ديگران باخبر شود، مثلاً اگر شخصی كتابی را زودتر از ديگران مطالعه نمود و از مضمونش آگاه شد، و يا زودتر از ديگری در جلسه علمی حضور به هم رساند و از محتوای محفل باخبر شد اين سبق زمانی، نشانه نبوغ فكری او نيست. ⚫️ زيرا ممكن است كه اگر اين شخص دوم نيز همان روز اول در آن محفل علمی شركت می‌كرد، همتای شخص اول و يا بهتر از او می‌فهميد. ✔️ بنابراين اينگونه از سبقت ها و تقدّمها، نشانه فضيلت و نبوغ نيست. 🔷 اما اگر يك مسأله عميق علمی طرح شد و اين مسأله عميق علمی برای بعضی از شنوندگان، نظری و برای بعضی ديگر، ضروری بود معلوم می‌شود برای آن‌ها كه مسائل علمی روشن و ضروری است از نبوغ خاصی برخوردارند و اين گروه بهتر از ديگران می‌فهمند. ▪️در اينجا سبق زمانی مايه فخر نيست، بلكه سبق فكری و فرهنگی و علمی آن افراد، مايه مباهات است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و ششم🔰 🌾اسلام تمام شوونش اجتماعی است🌾 🔹اسلام از عهده برطرف كردن اختلافات هم بر آمده، چرا كه؛ 📌 اولا: جامعه را وادار به اقامه دعوت دينى و پند و تذكر دائمى و بدون تعطيل نموده، (و معلوم است كه در چنين جامعه‏ اى عموم مردم به سخن دسترسى دارند، و هر جا بروند آن را مى‏ شنوند و در نتيجه گناه گسترش پيدا نمى‏ كند، تا در فهم‏ ها اثر بگذارد). 📌 ثانيا: جامعه را به امر به معروف و نهى از منكر واداشته، (در نتيجه اگر كسى مرتكب گناهى شود مورد ملامت همه قرار مى‏ گيرد، و گناه در چنين جامعه‏ اى چون سگ ماهى در آب شيرين است، كه محيط اجازه رشد به او نمى‏ دهد و آن را از بين مى‏ برد). ☘ وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ، وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ... ☘باید از میان شما طایفه ای باشند که به خیر دعوت نموده، امر به معروف و نهی از منکر کنند. ▪️آیه ۱۰۴ آل عمران. 🔸 پس دعوت به خير با تلقين و تذكرش باعث ثبات و استقرار عقايد حقه در دل ها مى‏ شود، 🔸و امر به معروف و نهى از منكر موانعى را كه نمى‏ گذارد عقايد حقه در دل ها رسوخ كند از سر راه بر مى‏ دارد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۲۰۴. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 مطلب جدید 🔰 به مناسبت شرایط اجتماعی موجود و ضرورت کادرسازی و تربیت نیرو برای تقویت جبهه انقلاب، سلسله سخن نگاشت‌های رهبر معظم انقلاب درباره کادرسازی، به صورت هفتگی ارائه می‌گردد. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از 
🔰 تربیت نیرو ▪️ قسمت دوم 🔴 تربیت دینی و انقلابی جوان‌ها ما باید امروز تلاشمان را مصروف تربیت دینی و تربیت انقلابی جوانها بکنیم و این جریان عظیم نیروی انقلاب را هم که در بین جوانها خوشبختانه هست، تقویت بکنیم؛ 🔹بهشان امید بدهیم. 🔹 بهشان پشتیبانی بدهیم. 🔹و تقویت بکنیم این جریان را. ⚠️ این‌جور نباشد که جریان انقلابی تضعیف بشود، جریان مقابل آنها تقویت بشود؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ ❗️نه در محیط دانشگاه ❗️نه در محیط تبلیغات دینی ❗️نه در محیط فرهنگی و امثال این‌ها. ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نبوغ فکری و سیاسی زن ▪️قسمت دوم ✅ آن كس كه مطلب عميق را زودتر از ديگری می‌فهمد معلوم می‌شود كه 🔹 يا به مبادی و اصول استدلالی آن مسأله آگاه است. 🔹 و يا قبلاً اين راه را طی كرده است. 🔹 و يا با سرعت اين راه را مي پيمايد. ✅ و در هر صورت مسأله عميق علمی را زودتر از ديگران می‌فهمد و سبقت در اينجا، نشانه نبوغ است. ⬅️ چه اين كه اگر كار خيری را دو نفر با فاصله زمانی انجام دادند، صرف اين تقدم و تأخر زمانی، نشانه فخر نيست، ولی اقدام به كاری كه نثار و ايثار می‌طلبد، مقدور هر كسی نيست. ❌ و اگر در بين يك گروه، شخصی با نثار و ايثار، تن به آن كار داد و موفق شد، اينجا صرف سبق زمانی نيست. ✔️ بلكه اين عمل از نبوغ فكری و خلوص خاصی حكايت می‌كند، خواه درباره نظر و جزم، خواه درباره عمل و عزم و اين يك اصل كلی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
«گفتم: «محسن جان! دیر میای بچه‌ها نگرانتن». لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هرچی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو کمتر خواب راحت به چشمش میاد؛ پس اجازه بده بیشتر کار کنم».  معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ وقتی که نتانیاهو توئیت زد و برای یهودی‌ها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از شنبه بعد از محسن فخری‌زاده». ... 📜(خاطرات همسر شهید) 📆 هفتم آذر سالگرد شهادت دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده 🌱برای شادی روحشان صلوات
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست اول: دیدگاه نهایی صدرا در بحث تشکیک و بررسی سازگاری آن با غیریت حق و خلق 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین سعیدی حسینی 📆 تاریخ: چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ 🕞 زمان: ساعت ۱۵:۳۰ 🕌 مکان: خیابان چهارمردان، کوچه ی چهارم، مسجد آیت الله جوادی آملی، زیرزمین 🔺 ویژه خواهران 🔺 @fvtt_ir https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صدوبیست و پنجم🔰 مقصد دوم: پاره از آداب لباس مصلی فصل اول: 《در سرّ طهارت لباس》 🔶(سالک) طهارت لباس را که ساترِ قشر، بلکه قشرِ قشر است باید وسیله طهارت لباسهای باطنی قرار دهد و بداند که: 🔹 این لباس صوری، ساتر و لباسِ(پوشاننده) بدن ملکی است. 🔹خود بدن، ساتر بدن برزخی _ بدن برزخی الان موجود است ولی در ستر و حجاب بدن دنیائی است و این بدن ساتر اوست. 🔹و بدن برزخی(نیز)، ساتر و لباس و حجاب ِ نفس است. 🔹و آن(نفس)، ساتر قلب است. 🔹و قلب، ساتر روح است. 🔹و روح، ساتر سرّ است. 🔹و آن(سرّ)، ساتر لطیفه خفیّه است الی غیر ذلک از مراتب؛ ✅که هر مرتبه نازله، ساترِ مرتبه عالیه است و جمیع این مراتب، گر چه در خُلّصِ اهل الله موجود و دیگران از آن ها محرومند ولی بعضی از آن مراتب را چون همه دارند لهذا اشاره به همان می شود. 🔶انسان تا در حجاب دنیاست از آن بدن غیبی و طهارت و قذاراتِ لباس آن و شرطیّتِ طهارت و مانعیّتِ قذارت در آن، اطّلاعی ندارد. روزی که از این حجاب بیرون آمد و سلطنت باطن و یوم الجمع، بساط تفرقه ظاهر را در هم پیچید و چشم باطن ملکوتی باز و چشم حیوانی مُلکی بسته شد دریابد که: ✅تا آخر امر، نماز او طهارت نداشته و مبتلا به هزاران مانع بوده که هر یک از آنها برای تبعید از محضر مقدّس حق، سببی مستقل بودند و هزاران افسوس که در آن روز راهی برای جبران، و حیله ای برای انسان نیست و فقط چیزیکه می ماند حسرت ها و ندامتهاست. "وَ اَنذِرهم یَومَ الحَسرَه اذ قُضَیَ الاَمر" 📚آداب الصلوه| صفحه ۱۰۰و۱۰۱
چرا حضرت زینب سلام الله علیها، به عقیله بنی هاشم، مشهور شد؟ سرّ اشتهار حضرت زینب(س) به عقیله بنی‌هاشم این است که: 1⃣ برخی‌ها عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند. 2⃣ برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به صورت حال است یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست. 3⃣ برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به منزله یک وصف مَلکه است. 4⃣ برخی‌ها عاقلند که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم است. ✔️ آنها که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم بود، به تمام معنی عقیله‌اند. حسین‌بن‌علی(ع) عقیله بنی‌هاشم است و زینب کبری(س) عقیله بنی‌هاشم. 🔺این «تاء»،«تاء» مبالغه است نه «تاء» تأنیث. ◾️ وقتی می‌گویند انسان خلیفه الله است نه خلیف الله، برای این است که این «تاء»، «تاء» مبالغه است همان طوری که می‌گوئیم فلان شخص علامه است. ▫️ بنابراین، هم وجود مبارک حسین‌ بن‌ علی(ع)، عقیله بنی‌هاشم است هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزله فصل مقوّم بود. ✨ اگر کسی عقل برای او فصل مقوّم بود، کمالات از او نشأت می‌گیرد، مقهور اوست نه مسلّط بر او. 🌷میلاد عقیله بنی هاشم علیه‌السلام، مبارک🌷 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و نهم🔰 🔹قلب توانایی و قابلیّت جلوه دادن حضرت حق را دارد. قابلیت این که نور حق بتابد؛ 🔅نوری که فوق نور عقول و مفارقات و جبرئیل و ... است. ✅ همان حالت فنای فی الله ➕از طرفی خداوند ویژگی هایی دارد. 1️⃣ منزّه از مکان، جهت، خطا و... است یعنی منزّه است از قید خَلقیّت و اینکه بخواهد مثل خلق باشد. حتی از قید عقل بودن، عقول و مفارقات هم منزه است. 2️⃣ همچنین خدا صفاتی و اسماء حسنایی دارد که مخصوصِ او است و مشحون از اسماء حسنی است. ✅چنین خدایی می خواهد در خانۀ دلِ انسان بیاید . ❓چاره چیست؟ دل هم باید مناسبت پیدا کند. ❓الان مناسبت ندارد؟ مناسبت ذاتیِ اولیّه را دارد. ❓امّا مشکل چیست؟ این آینه قابلیّت دارد. ولی تنزّل انسان، باعث شده است که قیودی افزوده شود. آقایان عنوان می دهند اطوار استیداعیه و استقراریه. ◀️توضیح: همۀ ما انسان ها به حقیقتِ قلبی عوالم را طی کردیم ✅ آمدیم اینجا؛ ما یک جایی خالصا قلب بودیم، الان همراهش نفسِ امّاره آمده است ؛ ❓چرا؟ چون تا تعلّق به بدن گرفتیم، نفس امّاره هم آمده است. جلسه بیست و ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 السلام علیک یا صاحب الزمان
✅ تسویه یعنی آن عقل و نظمی که در عالم هست، آن انتظام باشد. ✅وقتی آن انتظام بود، همه مقدمات بود آن وقت آدم قابلیت پیدا می کند برای دریافت روح منفوخ. ✅ این خاصه انسان است، لذا باید همان را طلب داشته باشیم. 🔰 ما باید مختصراً بدانیم کمال انسانی نه به امور دنیاست، نه به امور عقلی و آخرتی ⬅️چون انسان دنیایی نیست. ♻️ موجودات دنیایی عبارتند از حیوانات، نباتات و این هایی را که می بینید دیدنی ها، خوردنی ها،شنیدنی ها، موهومات و خیالات، این ها دنیایی هستند و نه امور عقلی است ✅ بلکه یک خاصه انسانی دارد که روح منفوخ است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن زاده در معرفی خودشان ▪️ قسمت چهارم آنچه علامه ذوالفنون آموخت: 🔶 از منقول: ➖ تمام مكاسب و ➖ رسائل شيخ انصارى قدس سره و ➖ جلدين كفايه آخوند خراسانى قدس سره و ➖ پس از آن كتاب طهارت و كتاب‌هاى صلوة و خمس و زكوة و حج و ارث جواهر را به صورت درس فقه خارج استدلالى محققانه 🔷 از معقول: ➖ اكثر شرح خواجه طوسى قدس سره بر اشارات ابن سينا قدس سره و ➖ اكثر اسفار ملا صدرا قدس سره ➖ كتاب نفس و حيوان و نبات و تشريح شفاى شيخ رئيس كه از كتاب نفس تا آخر طبيعيات شفاء است. 🔶 از تفسير:تمام دوره تفسير مجمع البيان طبرسى از بدو تا ختم آن. 🔷 از كتب قرائت و تجويد: شرح شاطبيه از كتب رياضى. 🔶 و هيأت و نجوم: ➖ فارسى هيأت قوشجى و ➖ شرح چغمينى قاضى زاده رومى و ➖ اصول اقليدس و اكرمانالاوس به تحرير خواجه طوسى و ➖ شرح علامه خفرى بر تذكره خواجه و ➖ از اول تا آخر زيج بهادرى و مجسطى بطلميوس به تحرير خواجه طوسى و عمل بربع مجیب و اسطرلاب 🔹 از كتب رجال و درايه: دوره جلدين جامع الرواة اردبيلى و درايه فارسى كه از مؤلفات خود آن جناب است. 🔹 از كتب طب: ➖قانونچه چغمينى و ➖ تشريح كليات قانون شيخ رئيس بوعلى سينا و ➖ قسمت اعظم شرح نفيس بن عوض (مشهور به شرح اسباب) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سلسله نشست‌های متن‌خوانی 🎙 استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری 📚 کتاب روابط متکامل زن و مرد 📝 نویسنده: علی صفایی حایری ✔️این سلسله نشست از آبان ماه آغاز گردیده و به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🗂 دوره علامه طباطبایی ( ورودی ۱۳۹۷) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتداد های تربیتی در حکمت متعالیه.۵.mp3
11.86M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه اول ۱۴۰۱/۸/۲۲ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتدادهای تربیتی در حکمت متعالیه.۶.mp3
30.79M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه دوم: ۱۴۰۱/۸/۲۹ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتداد های تربیتی در حکمت متعالیه.۷.mp3
30.31M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه سوم: ۱۴۰۱/۹/۶ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتداد های تربیتی در حکمت متعالیه.۸.mp3
34.47M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه چهارم: ۱۴۰۱/۹/۱۳ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتم🔰 🌾اسلام تمام شوونش اجتماعی است🌾 راجع به اثر امر به معروف و نهی از منکر در اثبات عقاید حقه در دل ها مطالبی بیان شد. 🔹خداوند در اين باره مى‏ فرمايد: ☘ وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا، فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ... ▪️۷۰ انعام و چون بينى كسانى را كه از در عناد در آيات ما خورده مى‏ گيرند، از ايشان روى مگردان، تا به سخنى ديگر بپردازند، و اگر شيطان اين دستور را از يادت برد، همين كه به يادت آمد ديگر با مردم ستمگر منشين و كسانى را كه دين خود را به بازى و شوخی گرفتند و زندگی دنیا مغرورشان کرده به حال خودشان واگذار، تنها با دین خدا تذکرشان بده، به این امید که در بین آنان کسی باشد که تذکر تو در دلشان اثر کند. 🔹خداوند در اين آيه شريفه نهى مى‏ كند از شركت در بحث و بگومگويى که خرده گيرى در معارف الهيه باشد، و اهل بحث بخواهند در مسائل دينى القاى شبهه و يا اعتراض و يا استهزا كنند، هر چند لازمه گفتارشان اشاره به اين معانى باشد 🔹و علت اينگونه اعتراض و استهزا در اینگونه افراد را عدم جدیت و باور نسبت به معارف دينی می داند، يعنى؛ 🔹معارف دينى را جدى و امورى واقعى نمى‏ دانند، بلكه آن را شوخى و بازى و سرگرمى مى‏ پندارند، و منشا اين پندارشان هم غرور و فريفته شدن به حيات دنيا است، 🔹كه علاجش: ✔️تربيت صالح و درست، ✔️و يادآورى مقام پروردگار است، كه همان طور که گفتيم اسلام بطور کامل مئونه این تذکر را کفایت کرده. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۲۰۴. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab