eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 343.mp3
4.32M
🔈برنامه 343، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹این «» بودن پیامبران توسط برخی، نقطه ضعف شمرده می‌شد: «أ بشرٌ یهدونَنا/ آیا یک بشری برای هدایت ما بیاید؟». 🔹همه انبیا «مرد» بوده‌اند. آیا این نیست که خداوند از میان زنان پیامبری را مبعوث نفرموده است؟ در کتاب «زن در آیینه جلال و جمال» آیة الله جوادی آملی آمده که در رسیدن به کمالات معنوی، اگر از جلوتر نباشند، عقب‌تر نیستند. آنچه از نگاه ، محسوب می‌شود، «» شدن است؛ «» است؛ رسیدن به جایگاه بلند «أولواالألباب» است؛ « و » شدن و ... است. «» شدن به تنهایی، «» شدن به تنهایی، و دیگر کارهای اجرایی، و ارزش نیست. 🔹زن و مرد دارند و از این رو، مرد برای مناسبتر است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 344.mp3
4.24M
🔈برنامه 344، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹پرسش: چرا خانم‌ها از منع شده‌‌اند؟ پاسخ: اولاً منع از برخی مناصب اجتماعی مانند تقلید و و ... مورد اختلاف است و برخی از فقها منعی نمی‌بینند. ثانیاً برخی از مناصب اجتماعی فقط در شأن زنان است و واجب است بپذیرند، مثل زنان و زایمان، دختران، و ... ثالثاً پذیرفتن مناصب اجتماعی، و نیست. از همین رو، بزرگان ما از پذیرش این مسؤولیت‌ها فرار می‌کردند. رابعاً اگر زنان از این مناصب منع شده‌اند، در عوضش کارهایی انجام می‌دهند مثل و فرزند و ... که ارزش آنها کمتر از مرجعیت و قضاوت و ... نیست. 🔹روایت معروف حضرت زهرا سلام الله علیها ـ که بهترین چیز برای زن این است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ـ مانع حضور زن در اجتماع نیست؛ بلکه به عکس، اقتضا می‌کند که زنان در برخی از مناصب و ، حضور داشته باشند تا زنانی که به آن اداره مراجعه می‌کنند، یک زن پاسخگوشان باشد، نه یک مرد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 345.mp3
4.03M
🔈برنامه 345، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹پرسش‌هایی که درباره مطرح می‌شود، گاهی ناظر به در برابر است و گاهی ناظر به زن در برابر است. این دو مقام باید جداگانه بررسی شوند. 🔹همچنین باید در نظر گرفت که در اسلام گاهی مرد باید مطیع زن باشد، در جایی که آن زن، باشد! اگر یک مرجع تقلید یا پروفسور بر خلاف امر مادرش کاری انجام دهد، کرده است؛ مثلاً اگر به سفر زیارتی برود، کرده و باید نمازش را تمام بخواند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 346.mp3
3.88M
🔈برنامه 346، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹شاخص اساسی یک پیامبر این است که به او شود و اگر وحی نشود، دیگر پیامبر نیست. 🔹ویژگی دیگر پیامبر این است که باید از «اهل القری» باشد؛ یعنی اهل یک جای و با . 🔹پرسش: آیا همه اقوام و ملل پیامبر داشته‌اند یا فقط برخی از آنها؟ پاسخ: اصل ضرورت و ، قطعی است. همان گونه که وقتی خدا موجودی را می‌آفریند که به آب نیاز دارد، برایش آب نیز قرار می‌دهد، همین طور، وقتی انسان را می‌آفریند که به نیاز دارد، باید برای او نیز قرار دهد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 347.mp3
4.17M
🔈برنامه 347، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹گفتیم که و دارد. آیاتی هستند که بر این امر دلالت می‌کنند: 👈«رسلاً مبشّرین و منذرین لئلّا یکون للنّاس علی الله حجّة بعد الرسل» 👈«لم یکن الذین کفروا من أهل الکتاب و المشرکین منفکین حتی تأتیهم البیّنة رسول من الله ...» 👈«إنما أنت منذر و لکلّ قوم هاد» 👈«لقد بعثنا فی کلّ أمة رسولا» 🔹پرسش: اگر همه امت‌ها پیامبر داشته‌اند، چرا فقط نام 25 پیامبر در قرآن آمده که همه اهل ؟ پاسخ: اولا قرآن بنا نداشته همه را معرفی کند «رسلاً قد قصصناهم علیک و رسلاً لم نقصصهم علیک». ثانیاً هدف گرفتن بوده و قرآن به مردم دستور داده که بروند و در زمین سیر کنند و عاقبت اقوامی که با پیامبران مخالفت کردند را ببینند «أ فلم یسیروا فی الأرض ...». مردم امکان سفر به را نداشتند و هم هنوز کشف نشده بود. قرآن نوعاً مثال‌هایی را بیان می‌کند که در دسترس مردم باشد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حَتَّی إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ. (110)
M-A-yoosof 348.mp3
4.1M
🔈برنامه 348، آیه 110 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیه 110 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده می‌شود. 🔹مقصود از ، این است که از آوردن مردم شدند. 🔹«ظنّوا أنّهم قد کذبوا» یعنی گمان کردند که به ایشان گفته شده است. مقصود چیست؟ چه کسانی چنین گمان کردند؟ دروغ از جانب چه کسانی؟ برای پاسخ به این پرسش، چند احتمال وجود دارد: احتمال نخست: پیامبران گمان کردند که حتی آن کسانی که به ظاهر ایمان آورده‌اند، دروغ می‌گویند و پیامبر را نمی‌کنند. احتمالات بعدی در برنامه آینده ان شاء الله خواهد آمد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 349.mp3
3.75M
🔈برنامه 349، آیه 110 🌺چکیده این برنامه: 🔹بررسی بقیه احتمالات درباره فراز «ظنّوا أنّهم قد کذبوا»: 👈احتمال دوم: مشکلات و بحران‌ها به حدی بود که مؤمنانی که تازه ایمان آورده بودند و ایمان ضعیفی داشتند، گمان کردند که دروغ است و به ایشان به وعده داده شده است. 👈احتمال سوم: یقین کردند که که پیامبران داده بودند، محقق نمی‌شود. 👈احتمال چهارم (قطعا احتمال نادرستی است): پیامبران گمان کردند که وعده‌های نصرت خداوند ـ نعوذ بالله ـ دروغ بوده است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَی وَلكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًی وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (111)
M-A-yoosof 350.mp3
9.12M
🔈برنامه 350، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیه 111 آخرین آیه سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده می‌شود. 🔹پرسش: مقصود از «قصصهم» چیست؟ آیا همه است یا فقط سرگذشت یوسف و برادرانش؟ 🔹در اینجا دو نظر وجود دارد: 👈نظر نخست: مقصود تنها هستند. به این دلیل که اولا این آیه، پایان همین سوره است و این سوره تنها درباره یوسف و برادرانش است. ثانیاً در ابتدای سوره تعبیر «احسن القصص» درباره سرگذشت یوسف و برادرانش به کار رفته است که می‌تواند قرینه‌ای باشد که اینجا هم مقصود همان‌ها هستند. ثالثاً «ما کان حدیثا یفتری» دلالت می‌کند که مردم آن را می‌کرده‌‌اند. آنچه مورد انکار بوده، داستان یوسف بوده، نه بقیه انبیا. 👈نظر دوم و شواهد آن در برنامه بعد خواهد آمد ان شاء الله. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 351.mp3
9.02M
🔈برنامه 351، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹نظر نخست در برنامه قبل ذکر شد. 🔹نظر دوم: مقصود همه است، نه فقط ؛ زیرا اولاً درست است که این سوره تنها درباره یوسف است؛ اما دلیل نمی‌شود که این آیه تنها به یوسف اختصاص داشته باشد. (ذکر عام بعد از خاص متداول است) ثانیاً این که در ابتدای سوره مقصود یوسف بوده است، دلیل نمی‌شود که در انتها نیز همان باشد. ثالثا همه مورد و بوده است، نه فقط سرگذشت یوسف. 🔹احتمالا نظر نخست بهتر است؛ زیرا «قصص» با فتحه قاف است و با کسره قاف است. اگر مقصود سرگذشت همه انبیا بود، از تعبیر «قصص» با کسره قاف استفاده می‌شد. 🔹 وسیله عبور و گذشتن است؛ یعنی گذشتن از به ؛ از به ؛ از به ؛ از به ؛ از به و هوشیاری. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 352.mp3
8.61M
🔈برنامه 352، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹 تنها برای کسانی است که اهل باشند. 🔹مقصود از «الّذی بین یدیه» کتاب‌های آسمانی‌ای است که در دسترس مردم بود، به طور خاص و . 🔹این که محتوای تورات و انجیل را تأیید میکند، در سوره‌های مختلفی آمده است. 🔹اگر واقعا چنین نبود و قرآن سخنی بر خلاف تورات و انجیل آورده بود، علمای و سکوت نمی‌کردند و به راحتی می‌توانستند سخن قرآن را نقض کنند و را زیر سؤال ببرند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 353.mp3
4.29M
🔈برنامه 353، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹با توجه به این که قبلا ذیل آیه 97 (درخواست از پدر مبنی بر برای ایشان) و ذیل آیه 93 (بازگشت بینایی با ) قول داده بودیم از «» و «» سخن بگوییم، از این برنامه به بعد مفصلا به این دو مطلب خواهیم پرداخت. 🔹ابتدا بحث «توسل»: 🔹توسل در لغت: انجام کاری که برای به شخص یا چیزی انجام می‌شود. 🔹در محاورات: قرار دادن کسی یا چیزی برای پذیرش و پذیرش به درگاه خدا (از آنجا که توسل و معنایی نزدیک به هم دارند، لذا سخن گفتن درباره یکی از آن دو، برای دیگری هم به کار می‌رود.) 👈ادامه دارد ... 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani