eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
254 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
410 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🕯چرا باید «» را دقیق و عمیق بشناسیم و با آن مأنوس باشیم؟ 🔅🔅🔅🔅🔅 پنجم: وظایف اجتماعی و تاریخی ما 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔹به دلایل یادشده و دیگر امثال آنها یاید گفت: شناخت دقیق اندیشه، اقوال و سیرۀ و الگو قراردادن آن در مسیر فعالیت​های صنفی و اجتماعی، از حتمی هر انقلابی است که بصیرتی خاص و بی​نظیر در ابعاد مختلف به او می​بخشد. 🔸ما وظیفه داریم به​دنبال این عنصر مهم بصیرت​زا، یعنی شناخت و انس با آن برویم و برای کسب و تحقق آن کوشش و مجاهده کنیم. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
❗️❗️نباید در هیاهوی روزگار و فراز و نشیب​های روزمرگی گم شود یا تنها به​عنوان امری مقدس - و درواقع، تزیینی - با آن رفتار کرد. ☘️بلکه، باید اندیشه و سیره و در حیات فردی و اجتماعی ما جاری و ساری باشد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💡هر یک از ما باید در جستجوی نقش تاریخی و تمدنی خود در شناخت، ترویج، بسط و تحقق و اهداف والایش باشیم که همان اهداف اسلام یا با همه ابعادش هستند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🕯پس از بحث از ضرورت آشنایی دقیق و عمیق با باید به پرسشی بسیار مهم نیز پرداخته شود: ❓چگونه «» را دقیق و عمیق بشناسیم و با آن مأنوس باشیم؟ انشاءالله در مباحث آینده بدین پرسش پرداخته خواهد شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 کانال «#مکتب_امام» در آیینه «#صحیفه_امام»🔵 🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «#مکتب_امام »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود». 📚متن محوری: کتاب «#صحیفه_امام»📚 📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی #روح_الله، عاشقان و دوستداران #مکتب_امام؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان. 🗞شیوه کلی: 1/ مطالعه #صحیفه_امام توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛ 2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است. 📌جزئیات بیشتری درباره طرح #صحیفه_خوانی در کانال آمده است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
Emam - amal be vazife.mp3
2.88M
🎤بیانات درباره ورود به ضیافت الهی، عمل به وظیفه و... 🌷 با تبریک و تحیت اعیاد شعبانیه 🌷 👈لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود تا میزان بهره وری بالاتر رود. همچنین،بهتر است پستها به ترتیب از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد. 👈👈بحمدالله مطالب هفته سوم بارگذاری شد. مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری می​شود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 👈👈👈انشاءالله هفته آینده به چگونگی آشنایی و انس با مکتب امام و نیز فواید آن پرداخته می​شود. بدین ترتیب، مباحث مقدماتی تمام خواهد شد. 👈👈👈👈مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا ص13)، به عنوان پیش​نیاز جلسه اول فراموش نشود انشاءالله. 👈👈👈👈👈می​توانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕯پس از بحث از ضرورت آشنایی دقیق و عمیق با باید به پرسشی بسیار مهم نیز پرداخته شود: ❓چگونه «» را دقیق و عمیق بشناسیم و با آن مأنوس باشیم؟ انشاءالله در مباحث آینده بدین پرسش پرداخته خواهد شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ❓برای پاسخ به پرسش بالا ابتدا باید پرسید: 👈👈 «اساساً چگونه باید با یک شخصیت و اندیشه​ها و رفتار و سیره او آشنا شد؟» ❓ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⭕️ «چگونه باید با یک شخصیت و اندیشه​ها و رفتار و سیره او آشنا شد؟» به بیان دیگر: «از چه راه​هایی برای آشنایی با یک شخصیت می​توان استفاده کرد؟» 🔆بسیار روشن است که باید به اینگونه امور مراجعه شود: - سخنان و بیانات رسمی - آثار نوشتاری - نامه​ها ​ - پیام​ها - احکام و فرامین - افعال و رفتار (سیره عملی و رفتاری، موضع​گیری​ها و..) - نوشتارها و گفتارهای معتبر دیگران درباره او 🚫امّا آیا همین ‏مقدار، یعنی مراجعه به موارد یادشده، برای فهم افکار و اقوال یک شخصیت کافی است؟ ⚠️ حتماً خیر❗️ چنین مراجعه​ای به هیچ وجه کافی نیست❗️ ❓چرا؟ 👇🏻👇👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
❓چرا فقط مراجعه به موارد یادشده در پست قبلی، برای شناخت صحیح و دقیق اندیشه و رفتار یک شخصیت کافی نیست؟ 💡برای پاسخ، باید یه یک نکته بسیار راهبردی و کلیدی در فهم اندیشه​های (گفتاری یا نوشتاری) هر شخصیت توجه کرد 🔦یعنی باید توجه داشت که اقوال، اندیشه​ها و رفتارهای هر شخصیت؛ بخصوص اندیشمندان و عالمان، ویژگی​هایی دارد که در فهم صحیح یا دقیق آنها تأثیر جدّی دارند. 💠بطور خلاصه،گفته​ها، افکار و رفتار هر شخصیت: 🔸در بستر و زمینه​ای تاریخی و ظرفی زمانی بیان شده​اند👈👈 باید به تاریخ صدور و شرایط محیطی و عصری آنها (به عنوان قرینه​هایی برای فهم صحیح و دقیقشان) توجه کافی شود؛ 🔹عام و خاص (یا مطلق و مقیّد)هایی دارند، یعنی مثلا در یک مقعطع زمانی، مطالب کلّی و عامی گفته شده باشد و بعد در زمانی دیگر، قیود و جزئیات و تفاصیل آنها بیان شده باشد یا حتی برعکس؛ 🔸ناسخ و منسوخهایی دارند، یعنی ممکن است شخصی، در برهه​ای از زندگی​اش، به دلایلی، دیدگاه یا رفتاری داشته باشد و بعد، تاریخ انقضاء و انتهای آن را اعلام کرده باشد و دیگر آن را معتبر نداند یا به اندیشه دیگری رسیده باشد و...؛ 🔹محکم و متشابه دارند، یعنی برخی از آنها مبهم یا مشکوک و... هستند، ولی برخی دیگر یقینی، روشن و واضح هستند و موارد مبهم را تفسیر و تبیین می​کنند؛ 🔸مبانی، مبادی و مقدمات مختلفی دارند که ممکنست پنهان یا مجمل باشند یا در مواضع دیگر بیان شده باشند یا تخصّصی باشند و کشف و فهمشان نیاز به تخصص در برخی دانشها داشته باشد و... 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵بطور خلاصه، برای فهم صحیح و دقیق اندیشه​ها و رفتارهای یک شخصیت، باید: 🔻با رویکردی نظام​مند به مجموعه آنها نگاه شود؛ 🔺و با توجه به همه قرینه​های لفظی و غیرلفظی، پیوسته و گسسته، تاریخی و...، به کشف دیدگاه نهایی او پرداخته شود. ♦️برای مثال: ره در ابتدای شروع به​خاطر سوءاستفاده رژیم از مسائل 🧕🏻 و سپر قرار دادن آنها برای رسیدن به دسته​ای اهداف شوم و ضربه زدن به اصل ، قصد داشت برخی قوانین غیرمطابق با اسلام را به همراه اموری به​ظاهر خوش رنگ و لعاب؛ مثل حق رأی برای ، در قالب لوایحی به تصویب برساند که و علمای دیگر به شدت مخالفت کردند. اگر فردی فقط این صفحات مرتبط از را بخواند و از اصل ماجرا (یا تصریحهای امام در جلدهای بعدی که دلیل مخالفتها را بیان می​کنند) بی​خبر باشد، ممکنست سوءبرداشت و سوءظنهایی نسبت به دیدگاه نسبت به بانوان و حقوق آنها پیدا کند!! 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅 یکی از مهم​ترین راه​های آشنایی مستقیم با شخصیت و ،‌ آشنایی و بلکه انس با آثار و گفتار و سیره خود اوست که در این میان، 📚جایگاه بسیار ممتازی دارد و بهترین منبع برای این کار است. 📌برخی از ویژگیهای : 🖌 «ناظر به نیازهای عینی» و «در متن حوادث واقعه» و «در تخاطب با جامعه» و «در تعامل با اقشار و اصناف گوناگون اجتماع ملی، منطقه​ای و بلکه جامعه بشری» شکل گرفته است؛ 🖌🖌 بخش عمده​ای از زندگی ره، به​ویژه مقطع تا پایان حیات مبارکشان را پوشش می​دهد؛ 🖌🖌🖌 و مهمتر از همه اینکه: در و در جریان تخاطب و تعامل با عموم و و مختلف، به بسط عمومی و ترویج و امتدادبخشیدن « عمیق » پرداخته​اند و به بیان دیگر... ====» توضیح بیشتر در پست بعدی 👇🏽👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
👆👆ادامه پست قبل: 🔶وجه تمایز اصلی ره ازدیگر شخصیّت​های حکیم، اخلاقی، عرفانی، فقیه و...، توفیق یافتن برای بسط معارف توحیدی و مبانی حِکمی و عرفانی و ابعاد حکومتی در سطوحی فراگیرتر از مباحث نظری و گسترش آنها در عرصة ، ، ، و است. 💡مطالعه زندگی و سیره رفتاری و گفتاری ره نشانگر این حقیقت است که ایشان در همه ادوار حیات الهی​شان، به بسط « » در همه سطوح اهتمام داشتند. 🔦 و ، و # معنویت_توحیدی در سراسر زندگی موج می​زند و او مجاهدانه کوشید تا دین خاتم و جامع، یعنی را با همه ابعادش در بسط بدهد. 💎بخش بسیاری از و مجاهدتهای خالصانه در یا در همه ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر معاصر، در کتاب گرانسنگ منعکس شده است. 🗞البته، سخن در این باره بسیار بیش از این است و انشاءالله باید بتدریج بدان پرداخت. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
✏️ ره برای بسط توحید و معارف عمیق در جامعه، به شیوه تمسک و عمل می​نمود، یعنی از زبان عُرف و با استفاده از تعابیر و بیانات به ظاهر عادی استفاده می​کرد، ولی در قالب همین سخنان ظاهراً ساده، عمیق​ترین و ناب​ترین معارف عقلی، اخلاقی و عرفانی توحیدی را نیز بیان می​کرد که البته، با توجه به سطح مخاطبان و مقتضیات گوناگون، گاه نیز اوج بسیاری می​گرفت. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 1️⃣برای مطالعه نیر باید نکته کلیدی یادشده برای فهم اندیشه، گفتار و رفتار یک شخصیت را نیز مراعات کرد، یعنی: ➖با رویکردی ، به مجموعه آثار گفتاری، نوشتاری و رفتاری نگاه شود؛ ➖و با توجه به همه قرینه​های لفظی و غیرلفظی، پیوسته و گسسته، تاریخی و...، به کشف دیدگاه نهایی ایشان پرداخته شود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 2️⃣برای احراز انتساب یک سخن یا فعل به و نیز منتسب کردن یک اندیشه به ایشان، باید از منابع متشابه و مشکوک پرهیز و از مصادر معتبر و مستندتر استفاده شود؛ مانند: ➖تصریحات کتبی و شفاهی (به​ویژه موارد پرتکرار) و نیز لوازم آشکار و بیّن آنها، یا مبانی و مقدمات تصوّری و تصدیقی روشن​تر آنها؛ ➖رفتار و سیره فردی و اجتماعی ایشان که وجه روشن و قطعی​تری داشته یا مکرّر رخ داده باشد؛ ➖نقل​قولهای قطعی و معتبر اساتید، شاگردان، دوستان و نزدیکان (و گاه، حتی گزارشها و اعترافات مخالفان؛ بویژه در موارد متواتر یا مواردی که بخاطر خصوصیت موضوع، انگیزه عدم نقل بیشتر باشد یا انگیزه جعل کمتر باشد؛ مثل نقل فضایل توسط دشمنان) 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
«مع الأسف در حالى كه من زنده هستم بسيارى از مطالب كه از طرف بعض اشخاص يا بعض گروهها در نوشتار و گفتارها به من نسبت مى‏دهند، بر خلاف واقع است. امروز كتابها و رساله‏هاى فراوانى چاپ يا در دست چاپ است كه عامداً يا اشتباهاً براى و بنا شده است. بايد عزيز بدانند كه در صحت آنچه به من نسبت داده شده است و مى‏شود نوشته‏هاى خود من و گفته‏هاى من كه ضبط شده است و گفته‏هاى من در زمان حياتم در روزنامه‏هاى كثيرالانتشار مى‏باشد، و يا به شهادت دو نفر عادل از اهل علم، خالى از گرايش به احزاب يا گروههاى سياسى ثابت شود...». صحيفه امام، ج‏17، ص343، نامه به سیّد احمد خمینی ره، 1361 ه.ش «... بسيارى از امور كه به اين جانب نسبت داده مى‏شود بر خلاف واقع است». صحيفه امام، ج‏17، ص281، 13/11/1361 ه.ش 🔶جهت تفصیل بیشتر و اطلاع از برخی نمونه​ها، ر.ش: سیّد حمید روحانی، نهضت امام خمینی، دفتر دوم، ص1-4. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 3️⃣ باید از تحلیل​های «دلبخواه، بدون پشتوانه و غیرمستند» یا «ذهنی صِرف» یا «بدون توجّه به واقعیت​های مختلف زندگی علمی و عملی ره و بستر تاریخی​شان» دوری شود، یعنی اموری که متاسفانه منشأ پاره​ای آسیب​ها؛ ازجمله برخی از انتساب​های نادرست به نیز شده است؛ چراکه به تعبیر خود ره: 🔻«يكوقت اين است كه مى‏رويم توى اتاق مى‏نشينيم و هرچه دلمان مى‏خواهد مى‏نويسيم: اين براى خاطر اين بود، اين براى خاطر آن بود!...» 📖، ج‏9، ص524، 13580623 ه.ش. 🔻«ما در تحليلات نبايد توى يک اتاق سربسته بنشينيم و فكر كنيم و قلم به دست بگيريم و به خيال خودمان تحليل كنيم... توى اتاقهاى دربسته نويسنده‏ها ننشينند براى خودشان وجه درست كنند، انگيزه درست كنند! انگيزه‏هاى علمى و توهُّمى، غير از انگيزه‏هاى واقعى محسوس است...» 📖، ج‏9، ص532-533، 13580623 ه.ش. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 4️⃣ برای شناخت شخصیت و ، حداقل باید را خواند و البته، همه جلدهای نیز باید خوانده شود؛ زیرا شامل حیات امام در سه مقطع «قبل از »، «در جریان »، و «دوره و در جایگاه » است. ❌ بنابراین، مطالعه برخی مجلدات؛ مثلا جلد 20 یا 21، تنها بخشهایی از شخصیت امام و را منعکس می​کند و گاه، آسیب​هایی ناشی از عدم شناخت همه ابعاد را هم در پی دارد. شخصیتی چند بُعدی دارد و حداقل انعکاس چنین شخصیتی را باید در همه مجلدات جستجو کرد. 🔆به بیان دیگر، باید همه جلدهای را «یک متن واحد مترابط» دانست که برخی از آن، برخی دیگر را تفسیر و تبیین می​کند. ❌❌ فراموش نکنیم که شناخت و معرفی ناقص و تک بُعدی ره نیز نوعی شخضیت و محسوب می​شود! 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹