eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
255 دنبال‌کننده
849 عکس
300 ویدیو
77 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ☝️☝️☝️ ضرورت التزام به بايد ما... با طورى عمل كنيم كه هم اسلام و هم دنيا، كارهاى ما را يک رفتار صحيح بداند. در كشورى كه قانون حكومت نكند، خصوصاً، قانونى كه قانون است، اين كشور را نمى‏توانيم اسلامى حساب كنيم... اگر همه اشخاصى كه در كشورمان هستند و همه گروههايى كه در كشور هستند و همه نهادهايى كه در سرتاسر كشور هستند به قانون خاضع بشويم و قانون را محترم بشمريم، هيچ اختلافى پيش نخواهد آمد. اختلافات از راه قانون‏شكنيها پيش مى‏آيد. اگر قانون حكومت كند در يک كشورى [اختلافى ديگر نخواهد بود]. چنانچه از صدر عالم تا كنون تمام براى برقرار كردن قانون آمده‏اند و اسلام براى برقرارى قانون آمده است... ما هم بايد تبعيت از پيغمبر اسلام بكنيم و از ائمه هدى بكنيم و به قانون هم عمل كنيم و هم خاضع باشيم در مقابل قانون. قانون براى است. البته چنانچه به قانون بخواهند عمل كنند و يک دزدى را به جاى خودش بنشانند، آن دزد صدايش در مى‏آيد، لكن بايد به آن دزدى كه مقابل قانون مى‏خواهد عرض اندام كند، توجه داد كه اين قانون است... قانون براى نفع است، براى نفع است، براى نفع بعضى اشخاص و بعضى گروهها نيست. قانون توجه به تمام جامعه كرده است. قانون براى تمام جامعه است. البته دزدها از قانون بدشان مى‏آيد و ديكتاتورها هم از قانون بدشان مى‏آيد و كسانى كه مخالفتها مى‏خواهند بكنند از قانون بدشان مى‏آيد، لكن قانونى كه مال همه ملت است و براى تهذيب همه ملت است و براى آرامش خاطر همه ملت است و براى مصالح همه ملت است، بايد محترم شمرده بشود. نبايد چنانچه يک قانونى بر خلاف نظر من بود، من بيايم بيرون و هياهو كنم كه من اين قانون را قبول ندارم، اين قانون خوب قانونى نيست. قانون خوب است، شماها بايد خودتان را تطبيق بدهيد با قانون، نه قانون... اگر قانون بنا باشد كه خودش را تطبيق بدهد با يک گروه، تطبيق بدهد با يک جمعيت، تطبيق بدهد با يک شخص، اين قانون نيست. قانون در رأس واقع شده است و همه افراد هر كشورى بايد خودشان را با آن تطبيق بدهند. اگر قانون بر خلاف خودشان هم حكمى كرد، بايد خودشان را در مقابل قانون تسليم كنند، آنوقت است كه كشور كشور قانون مى‏شود. اگر يک جايى عمل به قانون شد و يک گروهى در خيابانها بر ضد اين عمل بخواهند عرض اندام كنند، اين همان معناى است كه مكرر گفته‏ام كه قدم بقدم پيش مى‏رود، اين همان ديكتاتورى است كه به مبدل مى‏شود انسان، اين همان ديكتاتورى است كه به ، را مبدل مى‏كند. اگر قانون در يک كشورى عمل نشود، كسانى كه مى‏خواهند قانون را بشكنند اينها ديكتاتورانى هستند كه به صورت پيش آمده‏اند يا به صورت و امثال اين حرفها... اگر بنا باشد كه يک جايى دادستان بخواهد روى قوانين عمل بكند، ما بخواهيم بگوييم كه خير، ما دادستان را قبول نداريم، اين معناى ديكتاتورى است. ديكتاتورى همان است كه نه به سر فرود مى‏آورد، نه به قوانين مجلس و نه به و نه به تأييد شوراى نگهبان و نه به و نه به و نه به شوراهاى دادستانى و همينطور به همه ارگانها. قانون معنايش اين است كه [همه‏] چيزها [را] به حسب قانون اسلامى، به حسب قانون كشورى كه منطبق با قوانين اسلام است، همه را، وظيفه‏شان را قانون معين كرده. بعد از آنكه قانون وظيفه را معين كرد، هر كس بخواهد كه بر خلاف او عمل بكند، اين يک ديكتاتورى است كه حالا به‏ صورت مظلومانه پيش آمده است و بعد به صورت قاهرانه پيش خواهد آمد و بعد اين كشور را به تباهى خواهد كشيد و اين وقتى به تباهى كشيده شد و اين مردم متفرق و مختلف با هم شدند، اين همان وظيفه‏اى كه براى بايد انجام بدهد اين آدم انجام داده، ولو خودش نمى‏فهمد، اگر بفهمد كه ديگر مصيبت بالاتر است... اگر من هم سخنرانى كردم كه مخالف با دستور اسلام بود و براى ايجاد تشنج و براى گرفتار كردن ملت ما، كه خونها داده است در راه اسلام، اگر من هم اين كار را بكنم، موظف هستند اين ارگانهاى و كه من را بگيرند و به دادگاه بسپرند، اين استثنا ندارد... من باز به همه اين آقايانى كه مى‏خواهند نطق كنند و اعلاميه بدهند و نمى‏دانم نامه سرگشاده بفرستند و از اين مزخرفات، به همه اينها اعلام مى‏كنم كه برگرديد به اسلام، برگرديد به قانون، برگرديد به كريم، بهانه درست نكنيد كه اسباب اين بشود كه شما همه به انزوا كشيده بشويد... ، ج‏14، ص414-418 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎💎💎 در مبانی مرتبط با فعالیت ، و ⏳قبلاً (پست ) بیان شد: یکی از مبانی مهم موردنیاز برای ورود به عرصه مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی [ازجمله در انتخابات و فعالیت در زمینه آن]، حلّ و فصل این پرسش کلیدی است که: ❓هدف از حکومت چیست؟ به بیان دیگر، ❓حکومت از دیدگاه اسلام، چه مقصد و هدفی را نشانه گرفته است؟ 📌پاسخهای مختلف به این سوال میتوانند به همه یا بسیاری از فعالیتهای سیاسی و حکومتی، معانی و جهت های مختلف و متفاوتی بدهند. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔹 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام 🔶مراتب جهت پاسخ به پرسش یادشده،‌ابتدا باید توجه کرد که حکومت، مراتبی دارد: 1. حکومت یک مرتبه از حکومت، حکومت عقلایی است، یعنی حکومتی که کمابیش همیشه در میان نوع رواج داشته و دارد و براساس قرارداهای عقلایی و به جهت تنظیم و گردش امور جامعه و جلوگیری از هرج و مرج و متلاشی شدن آن و... شکل میگیرد. ، درباره بسیاری از امور عقلایی، «رویکرد امضایی» دارد، یعنی آنها را امضاء و تأیید کرده و به رسمیت میشناسد؛ ازجمله تدبیر جامعه و اصل ضرورت حکومت برای بقای یک جامعه که امری است. عقلای همه دوره های زندگی بشر حُکم میکنند که هر اجتماعی برای اداره امور جاری زندگی و حفظ و بقایش در بین جوامع دیگر، به (سلطان، مسئول، مدیر، رئیس، و...) نیاز دارد وگرنه،‌ یا اصلاً شکل نمیگیرد یا به زودی نابود میشود یا در جوامع دیگر هضم و زایل میشود. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
ادامه پست قبل👆 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 1. حکومت 🔹از طرف دیگر باید توجه کرد که تأیید یا امضای یک سیره یا رویکرد و روش عقلایی توسط ، شکلهای مختلفی دارد؛ مانند: 1.گاه، تأیید با منع نکردن (عدم ردع) است، یعنی صاحب شریعت (شارع مقدّس) نسبت به آن مساله سکوت کند؛ بگونه ای که از سکوت او فهمیده شود که به آن امر عقلایی رضایت دارد؛ 2.گاه، تأیید در یک مرتبه بالاتر است و به آن سیره تشویق هم میکند که نشان میدهد آن سیره نزد او مطلوب است؛ 3و4. گاهی، تأیید بالاتر است و شارع، بر انجام آن امر تاکید و اصرار هم دارد و بلکه، حتّی از امور مخالف با آن هم منع و با آنها مقابله میکند که نشان میدهد آن سیره،‌ اهمیت بسیاری نزد شارع دارد و آن را ضروری میداند. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
ادامه پست قبل👆 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 1. حکومت با توجه به دو مقدمه یادشده، بررسی متون دینی و سیره پیشوایان دین علیهم السلام نشان میدهد که👈 پدیده «حکومت» و نیاز به حاکم برای تدبیر جامعه، از مصداقهای نوع سوم و چهارم تأییدهای یادشده است. متون دینی در این زمینه بسیار زیاد است برای نمونه، کلام ، عليه السّلام به که وقتی گفتند:«لا حُکمَ الّا لله: هیچ حُکمی نیست جز برای خداوند!»، آن حضرت فرمودند: ☝️«سخن حقّى است كه از آن، اراده ميشود! آرى، نيست حكمى مگر از جانب خدا ولی خوارج مى‏گويند: امارت و رياست (در بين خلق) مخصوص خداوند است و حال آنكه به ناچار براى مردم اميرى لازم است؛ خواه نيكوكار يا بدكار باشد تا مؤمن در امارت و حكومت او به طاعت مشغول باشد و كافر بهره خود را بيابد و خداوند در زمان او هركه را به اجل مقدّر برساند و توسّط او ماليات جمع گردد و با دشمن جنگ شود و راهها ايمن شود...»؛ ، خطبه40 👈بنابراین، اسلام، بر روش و سیره درباره نیاز به حاکم، مهر تأیید و صحّه گذاشته و آن را تأیید و امضاء کرده و حتی با جهت مخالف آن هم مبارزه کرده است، 💎امّا به این مقدار اکتفا نکرده است. 💠از اینجا مرتبه دوم حکومت شکل میگیرد که انشاءالله در آینده بدان خواهیم پرداخت... 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🌷🇮🇷🌷🇮🇷🌷🇮🇷 💎💎💎راست_قامتان جاودان تاریخ ره: ☝️... همچنان با فداکاری و شهامت با قدرت با کامل، با آنچه که در توان داریم و دارید باید از این ، کنیم... 🌱... و انقلابی ما و به خصوص نسل فداکار ما می فهمند و درک میکنند و می یابد و این تجربه را از تاریخ آموخته است یا می آموزد یا به ثمر رساندن یک انقلاب نیازمند بدان است که👈 ☝️همه ما سال های سال چون آماده برای رزم و پیکار زندگی کنیم (تکبیر حضار) 🌿 از سوال شد که دیشب موقعی که این صداها در هوا آمد شما به علت ناراحتی قلبی که دارید ناراحت نشدید؟ فرمودند: «اولا بیدار بودم آنوقت که آمد ثانیا فکر کردم خوب پس چیزی نیست که 2 تا هواپیما حالا دارند می آیند و می روند. حالا اگر هم این حرفها که گاهی می گویند باشد کودتایی باشد آن هم چیزی نیست. هست دیگر، هستیم». 🌱خوب امام شما در سن 80 سالگی با قلب آسیب دیده...، با اینکه همه تان می دانید نخستین نقطه حمله دشمن کجاست، اینطور شجاعانه مثل یک سرباز فداکار جوان با این رویدادها برخورد می کند. ☝️... و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الأعلَون إن کُنتُم مؤمنین نترسید سست نشوید، سستی را به خودتان راه ندهید 🌱حتی دچار غم و غصه هم نشوید و غم و غصه ندارد از چی؟ غم چی را می خورید؟ اگر غم جان است قرار نبوده، ما غم را بخوریم. غم جان است یا غم نان یا غم زن و فرزند یا غم کسب و کار کدام یکی؟... 🌱اگر غم انقلاب؟ به شما بگوییم انقلاب با چهره های تضمین می شود (تکبیر حضار) 💠 یک چیزی را که از شما میخواهم که خودم هم به آن عمل میکنم چون عمل می کنم. هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز در سخت ترین مواقع نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند😊 چرا افسرده ببیند؟ چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال احدی الحسنینیم (یا شهادت یا پیروزی)، دیگر چرا افسردگی؟ ☝️افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد😁 نشاط داشته باشید😃 آن وقت شعاریتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند👊👊🏻(تکبیر حضار). ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمیکنیم 🌿ما راست قامتان جاودانه خواهیم ماند🌿 🌹تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته بشویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم والا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم بکند (تکبیر حضار) ... ما انقلاب هاست، نه انقلاب به واقعیت ها. 🇮🇷 ☝️ما انقلاب کردیم که ها را عوض کنیم ،نه اینکه واقعیتها را هرچه هست بپذیریم...☝️ 🔹بخشی از سخنرانی شهید مظلوم در مسجد ابوالفضل(خیابان ستارخان)، تاریخ1359/2/10ه.ش 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☝️☝️☝️☝️☝️ 🌿امیرالمؤمنین، حضرت وصیّ، علی مرتضی علیه السلام: فلَیسَت تَصلحُ الرّعیةُ إلّا بصَلاحِ الوُلاة. [وضعیت و اوضاع] مردم اصلاح [و درست] نمیشود مگر با شایستگی [و صلاحیت] والیان [کارگزاران حکومتی]. ، خطبه216 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در پستهای تا و تا بیان شد: 💎یکی از مهمترین امور ضروری در ورود به هر کاری (ازجمله فعالیت اجتماعی و سیاسی)، کسب لازم در نسبت با آن است 💎یکی از عناصر بصیرت ساز، داشتن و اصول صحیح درباره موضوع موردنظر است و ضعف مبانی معرفتی، آسیبهای بسیاری به همراه و در پی دارد. 💎یکی از مبانی مهم ورود به عرصه مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی [ازجمله و فعالیت در زمینه انتخابات]، معرفت نسبت به «هدف از حکومت» یا «مقصد و جهت حکومت از دیدگاه اسلام» است. 💎ابتدا باید توجه کرد که حکومت، مراتبی دارد: 1. حکومت یعنی حکومتی که در میان نوع رواج داشته و دارد و براساس قرارداهای عقلایی و جهت تنظیم و گردش امور جامعه و جلوگیری از هرج و مرج و متلاشی شدن آن و... شکل میگیرد. 💎، درباره بسیاری از امور عقلایی، «رویکرد امضایی» دارد، یعنی آنها را امضاء و تأیید کرده و به رسمیت میشناسد؛ ازجمله تدبیر جامعه و اصل ضرورت حکومت برای بقای یک جامعه. 💎اسلام، نه تنها بر روش و سیره درباره نیاز به حاکم، مهر تأیید و صحّه گذاشته و آن را تأیید و امضاء کرده، بلکه حتی با جهت مخالف آن هم مبارزه کرده است. 💠امّا اسلام به همین مقدار هم اکتفا نکرده است و از اینجا «مرتبه دوم حکومت» از دیدگاه اسلام شکل میگیرد ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ادامه پست قبل👆 - جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 2. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست) 🌱از جهتی دیگر، تأیید و امضای یک و روش توسط دین، میتواند دو حالت کلّی داشته باشد: 1. تایید و امضای یک سیره یا روش و منش عقلایی بطور کامل و بدون دخل و تصرّفی از طرف دین در آن؛ 2. امضای تهذیبی، یعنی دین آن سیره را علاوه بر امضاء، تهذیب و اصلاح هم کند (ترکیبی از امضاء و تأسیس)؛ مانند: اضافه یا کم کردن برخی عناصر و اجزاء یا حدود و قیود، دادن جهت خاصّی بدان، و... 🌱در مسأله «»، اصل سیره عقلایی نیاز به حاکم، مورد تأیید دین قرار گرفته است، امّا نه به عنوان یک مطلوبیّت اصلی یا نهایی، بلکه به عنوان یک امر حداقلی، یعنی درمقابل آشوب، هرج و مرج و بی قانونی کلّی که اساس زندگی اجتماعی و بلکه، حیات بشری را به خطر می اندازد. 🌱به بیان دیگر، نکته عقلایی نهفته در این سیره عقلا را به عنوان یک ضرورت اجتماعی تأییدکرده و لازم میداند، ولی این مقدار را کافی نمیداند. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ادامه پست قبل👆 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 2. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست) حکومت ، اگر فقط در حدّ درک و ادراک عقلا و مبادی، مقاصد و روشهای عقلایی باقی بماند👈 حتی در شکل عالی و کاملا پیشرفته آن، منحصر در اداره کردن و رتق و فتق و چرخاندن امور مردم میشود و به تعبیر ره: «... قانون غير از اين قوانين دنيايى است. در اين قوانين دنيايى، يک جهت، دو جهت‏ ملاحظه شده است و فقط مربوط به همين زندگى اين عالم است... اين هم تمام حدودش را معلوم نيست كه بتوانند همه حدود را تفتيش [و بررسی] كنند و آن طورى كه بايد، قانون برايش بگذارند. اما الهى از قبل از [تولد تا بعد از مرگ، دارای آداب و احکام و ]... قوانين هست... مثل قوانين...بشر نيست كه نتواند جز همين پرده مادى را ببيند». ، ج‏4، ص30-32 👈👈 از دیدگاه اسلام، مرتبه اوّل از حکومت، مطلوبیت ذاتی و نهایی ندارد و بلکه اگر انحصار نظر در آن شود و برایش دعوا، نزاع و جدال شود، ممکنست از مطلوبیت هم بیفتد. از اینجا به بعد، مرتبه دوم حکومت، مطرح میشود یعنی حکومت صالحان و اولیاء الهی... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ادامه پست قبل👆 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 2. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست) 🌿هرگاه امکان تشکیل حکومت صالحان (یا در مرتبه بالاتر، انبیاء، اوصیاء و اولیاء الهی علیهم السّلام) فراهم بشود👈👈 و وظیفه آنها تشکیل حکومت است. ☝️البته، قبل از آن هم، آنها وظیفه زمینه سازی و تمهیدهای مختلف (علمی، فکری، فرهنگی، تربیتی، کادرسازی، سیاسی و...) در جهت تشکیل حکومت اسلامی برعهده آنها و عموم مؤمنان جامعه هست و باید، به اندازه امکان و امکانات هر عصر، هر مقدار که میتوانند گامی در راستای تشکیل یا تثبیت یا تکامل بردارند؛ هرچند با یک کلمه یا یک قدم! دقت در سیره و روش و رفتار علیهم السّلام نیز نشان میدهد که آنها هیچگاه از فکر تشکیل دست نکشیده اند (ر.ش: ، ) ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ادامه پست قبل👆 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 2. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست) 💎امّا حتّی حکومت نیز از جبنه بودن، ارزش و مطلوبیّت ذاتی و نهایی ندارد. حکومت صالحان، آنگاه ارزش بیشتری پیدا میکند که در جهت تحقق اهداف ، بسط و و مانند آنها بکارگرفته شود. به همین دلیل، حضرت وصیّ، علی عليه السّلام میفرمایند: «هان! بدانید! قسم به خدايى كه دانه را شكافت و جان را به وجود آورد، اگر حضور حاضر و تمام بودن حجّت بر من به خاطر وجود ياور نبود، و اگر نبود عهدى كه از دانشمندان گرفته كه در برابر شكمبارگى هيچ ستمگر و گرسنگى هيچ مظلومى سكوت نکنند، مهار شتر حكومت را بر كوهانش مى‏انداختم و پايان را با پيمانه اولش سيراب مى‏كردم و مى‏ديديدكه ارزش این دنياى شما نزد من از آب بينى بزی كمتر است! ، ص50 💠 امّا.... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ادامه پست قبل👆 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 3. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح دوم) 🔍 امّا با نگاهی دقیقتر به ، باید گفت: حتّی اقامه نظامهای مختلف اجتماعی و حتّی برپایی قسط و عدل در ضمن آنها نیز هدف نهایی و مطلوب ذاتی حکومت از نگاه دین نیست. ❓پس، هدف نهایی و ذاتی از تشکیل از دیدگاه اسلام چیست؟ در پرداختن به مرتبه سوم حکومت، بدین پرسش پرداخته خواهد شد انشاءالله. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا